eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 مهلت ارسال مقاله به همایش بین‌المللی قرآن و علوم شناختی تمدید شد 📌 محورهای همایش: ✅ هوش مصنوعی و قرآن ✅ فلسفه ذهن و قرآن ✅ انسان‌شناسی شناختی و قرآن ✅ روان‌شناسی شناختی و قرآن ✅ عصب‌شناسی شناختی و قرآن ✅ زبان‌شناسی شناختی و قرآن ✅ علوم رایانه‌ای و قرآن ✅ زبان‌شناسی رایانشی و قرآن 📅 مهلت ارسال مقاله به این همایش تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ تمدید شد 💢 کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 iict.ac.ir/qoranolom 📱شماره تماس دبیر اجرایی همایش: 09109669086 (آقای استادمیرزا) 🆔 @iictchannel
♨️ گزارش ویژه و اختصاصی از همایش ملی شیخ شهید؛ بزرگداشت آیت الله شیخ فضل الله نوری(ره) 🔖 روزنامه جمهوری اسلامی ‼️📣 هم اکنون بخوانید... 🌐 jepress.ir 🆔 @iictchannel
🧕 آسیب شناسی نقش رسانە ملی در بازنمایی نقش زنان ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔻 چالش‌هایی که در این نوشتار مورد اشاره قرار می‌گیرد عمدتاً ناشی از سرگردانی صدا و سیما و مدیران آن در ایفای نقش «رسانه ملی» یا «رسانه دولتی» یا «رسانه آزاد» است. 📺 رسانه ملی، سبک زندگی ایرانی- اسلامی را با تنوع جغرافیایی، قومیتی، دینی و مذهبی پوشش می‌دهد و از این جهت سوگیری ندارد. رسانه دولتی موضع رسمی حاکمیت را پیرامون مسایل زنان مانند سایر حوزه‌ها منعکس می‌کند. در حالی که رسانه آزاد از این جهات آزاد است و می‌تواند بر اساس مرام‌نامه خود برنامه تولید و برای مخاطبین خود پخش نماید. 🔖 فایل PDF یادداشت در ویژه نامه«روایت زن ایرانی» 🔍 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/naghshzan 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
◽️ترس از موقعیت، مقام و شغل نباید مانع تبلیغ شود 🔸 در گفتگو با حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه مطرح شد: 🔻 مبلغ باید شجاع باشد و نان به نرخ روز نخورد و از هیچ کس هراسی به دل نداشته باشد؛ البته این به معنای بی‌برنامه و بدون مدیریت وارد میدان شدن نیست. در ادامه آیه «یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» آمده: «وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ» یعنی خداوند تو را از آسیب‌های مردم حفظ می‌کند. این آیه توضیح می‌دهد مبلغ -حتی رسول اکرم(ص)- نباید از آنچه تبلیغ می‌کند، ترس داشته باشد. 🔻 او باید آزادانه تبلیغ خود را انجام دهد و ترس از موقعیت، مقام، شغل و... سبب انجام ندادن تبلیغ نشود. باید نگاه توحیدی داشته باشد و بداند در محضر خدا تبلیغ می‌کند و اگر نیاز باشد خداوند قدرت یاری رساندن و دفع خطرها را دارد و اگر هم با همه تدبیرها و ملاحظات، خطری متوجه مبلغ شد، به تبلیغش پشت نمی‌کند. 🔍 متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/tafsirsiasi-2 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💯‼️ #ببینید 🎥 در همایش ملی شیخ شهید؛ بزرگداشت آیت الله شیخ فضل الله نوری(ره) چه گذشت؟ 📆 چهارشنبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 اگر علما ایستادگی بیشتری می کردند، شیخ فضل الله اعدام نمی شد ➕ حجت الاسلام مهدی انصاری قمی پژوهشگر تاریخ معاصر در همایش بزرگداشت شیخ فضل الله نوری با تأکید بر ضرورت توجه حوزه به تاریخ ایران، اعدام شیخ فضل الله نوری را در پی عدم ایستادگی علمای نجف گفت: چون تصور می کردند می توانند مشروطه را اصلاح کنند. 🔍 ادامه این سخنرانی را در صفحه آپارات پژوهشگاه مشاهده کنید👇 🌐 aparat.com/v/tSe8a 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی "عقل، عشق و اخلاق در قیام عاشورا" 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه 📆 دوشنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۲؛ ساعت ۱۷ 👈 حضور مجازی: ➡️ webinaronline.ir/Link/S2331137627 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی تخصصی نقد و بررسی بخش سیاست برنامه هفتم 🎙 با حضور: اعضای هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه 📅 چهارشنبه ۱۸ مردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۸ 🏢 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ✅ حضور مجازی: ➡️ skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی آزادی بیان و حقوق بشر 🎙 با حضور: دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه 📅 پنجشنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۲ 🏢 مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🆔 @iictchannel
🍃 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «اگر زحمات شما خبرنگارها نباشد، این لحظه‌ها هرگز ماندگار نمی‌شود... شما آن را حفظ می‌کنید و در اختیار افکار مردم قرار می‌دهید. بدون این دوربین‌ها، قلم‌ها و دلسوزی‌هاى شما براى تهیه و تنظیم اخبار و مطالب، این کارهاى ما مثل یک چیزهاى تثبیت نشده است.» (۱۳۸۰/۸/۲۳) 🌸 هفدهم مردادماه، روز خبرنگار، روز پاسداشت قلم و حق گویی را صمیمانه به تمامی تلاشگران این عرصه تبریک و تهنیت عرض نموده و از تلاش های ارزشمند فعالان این قشر فرهیخته در جهت اطلاع رسانی دقیق، بهنگام و متعهدانه قدردانی می نمائیم... ✍️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
◽️نظریه مجتهد شبستری درباره قرآن چگونه به عرفی‌سازی دین دامن می‌زند؟ 🔸 حجت‌الاسلام دکتر ، مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه در نشست «دین و مسئله عرفی‌سازی» بررسی کرد: 💢 آقای مجتهد شبستری از مبانی شروع می‌کند و نکته‌ای راجع به قرآن مطرح می‌کند و به گونه‌ای قرآن را تعریف می‌کند که سرانجام به اینجا می‌رسد احکامی که قرآن مطرح می‌کند تفسیر پیامبر(ص) از جهان است و محصول وحی است نه خود وحی. 💢 نتیجه این حرف این خواهد شد اولا تفسیر پیامبر(ص) متناسب با تجربه‌ای است که خود ایشان داشته، پس همه احکام اجتماعی قرآن متاثر از جامعه آن روز و برای همان جامعه است و برای جوامع دیگر کارکرد ندارد و باید دوباره احکام جدیدی متناسب با حقوق بشر تدوین شود. 💢 ایشان از این جهت قائل است که در دنیای امروز باید سراغ حقوق بشر برویم و از احکام اجتماعی اسلام دست برداریم اینها احکامی نیست که به درد امروز ما بخورد. بحث عرفی‌سازی و جدایی دین از سیاست اینجا خودش را نشان می‌دهد... 🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/mojtahed 🆔 @iictchannel
◽️عرفی شدن دین یعنی نفی خاستگاه الهی و ارزش معرفتی دین 🔸 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه در نشست «دین و مسئله عرفی‌سازی» عنوان کرد: 💢 اینکه دین به کدام معنا مورد نظر است اهمیت دارد. فضای بحث ما را به اینجا می‌رساند که مقصود از دین، دین الهی الحدوث و الهی البقا است و این تعریف جز بر اسلام اطلاق نمی‌شود چون ادیان دیگر اگرچه الهی الحدوث هستند ولی بشری البقا شدند. 💢 درباره معنای عرفی‌سازی هم باید عرض کنم عرفی‌سازی و عرفی‌شدن در اصل می‌تواند به نفی خاستگاه الهی و نفی ارزش معرفتی دین و نفی اجتماعی بودن دین بینجامد. تعاریف عرفی‌سازی گاهی به محو دین، گاهی به دگردیسی دین، گاهی به جایگزینی و گاهی به حاشیه‌نشینی دین می‌انجامد. 🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/mojtahed-2 🆔 @iictchannel
◽️دین و سیاست تمایزی در هدف، روش و قلمرو ندارند 🔸 حجت‌الاسلام دکتر مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشست «دین و مسئله عرفی‌سازی» تأکید کرد: 💢 تمایز در هدف نه از زاویه هدف در باب سیاست درست است و نه از زاویه هدف در باب دین. وقتی قرآن هدف دین را مطرح می‌کند بحث توحید را مطرح می‌کند، بحث تزکیه را مطرح می‌کند، تعلیم کتاب و حکمت را مطرح می‌کند. یکی دیگر از این اهداف «وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» است. از حیث قلمرو هم قلمرو دین صرف قلمرو شخصی نیست. 💢 پس مباحث سیاسی و اجتماعی در دین بسیار گسترده است و اینطور نیست که دین منحصر به جهان درونی شخصی باشد. در روش هم اینطور نیست دین فقط التزامیات باشد بلکه دین الزامات زیادی دارد. بله، اصل پذیرش دین آزادانه است و همراه با اجبار و زور نیست ولی وقتی کسی مسلمان شد و جامعه اسلامی تشکیل شد احکام الزامی هم در ساختار سیاسی عملی خواهد شد... 🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/mojtahed-3 🆔 @iictchannel