پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش سوم
🔹 در استمرار ابحاث پیشین اگر بخواهیم پاسخ سوال از کجا آغاز کنیم؟ را بدهیم باید به این نکته توجه کنیم که در برابر ساحت ایجابی یعنی معرفت نفس و توجه به خودحقیقی ساحت سلبی نیز داریم، به این معنا که جهل و جهالت به نفس نداشته و از خود حقیقی غفلت نکنیم، زیرا در روایتی امیرالمومنین علی(ع) فرمود:« عَجِبْتُ لِمَن يُنْشِدُ ضـالَّتَهُ وَ قَدْ اَضَلَّ نَفْسَهُ فَلا يَطْلُبُها» یعنی در شگفتم که آدمیان هر چیزی را گم کنند در پی آن و جستجویش هستند، در حالی که خودشان را گم کرده اند و به دنبال خویش نرفته و در جستجویش نیستند. حدیث یاد شده نکات نغزی را دربردارد مانند:
1⃣ خود حقیقی انسان گمشده اوست و باید برای پیدا کردنش حرکت، تلاش و بلکه مجاهده کند تا آن را بیابد.
2⃣ هرآنچه در پی آن و پیدایی اش هستی، خواهی یافت که:«من جد وجود» پس به دنبال خود بگردیم و او را ازچنگال طبیعت و ناسوت برهانیم و بسوی ملکوت و مافوق آن سیر و صیرش دهیم.
3⃣ غفلت از خود ریشه فسادهای درونی و برونی و ویرانگر است. به تعبیر علامه حسن زاده آملی:
« كسى كه خود را فراموش كرده است، دنيا و آخرتش هر دو را از دست داده است، چنين كسى اهل دنيا هم نيست، زندگى دنيا هم براى او لذت بخش نيست.
🔺 مشاغل و آرزوهاى دنيوى و خواسته هاى نفسانى، انسان را مبتلاى به مرض غفلت مى كند كه از توجه به ملکوت، و سير و سلوك روحانى و نيل به لقاء الله باز مى ماند.
▫️ خداوند سبحان در سوره والشمس يازده بار قسم ياد فرمود و جواب قسم اين كه: "قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا"
رستگار كسى است كه نفس را تزكيه كرد و پاك گردانيد و نااميد و زيانكار شد كسى كه نفس را گم كرد و از دست داد و در پى اصلاح و تزكيه آن برنيامد.( عباس عزیزی،پندهای حکیمانه در آثار علامه آیهالله حسنزاده آملی، ص) بنابراین:
➖ الف) اکنون شب در شبهای ماه مبارک رمضان، شب شهود خود و سحر راز ورود به شبستان شهود است و سالک نباید شب و سحر را از دست دهد.
➖ ب) به تعبیر علامه حسن زاده آملی:« برادرم!
به فکر خود باش و از خویشتن غافل مباش و همواره کشیک نفس بکش که کشیک نفس کشیدن کشکی نیست.
از خداوند توفیق بخواه.
🔸 با اَبنای روزگار بساز و مرد تحمّل باش و به مثل معروف که چه خوش مثلی است «آسیاب باش، درشت بستان و نرم باز دِه» مردِ فکر باش که فکر لُبِّ عبادت است.
🔹 مناجات و راز و نیاز با دوست را قطع مکن « قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ »(فرقان:77)(حسن زاده آملی، نامهها برنامهها، ص ۸۰- ۸۱).
➖ ج) انسان خودآگاه و از غفلت بدر آمده کسی است که: «انسان باید خود را خانه تکانی کند.
آن کسی که می خواهد در حریم قدس الهی قدم بگذارد و آشنایی پیدا کند، باید خودش را نغض کند؛ خودش را بتکاند.
تا گرد و غبار و تعلقات مادی هست، به آنجا راه ندارد».(صدکلمه، کلمه...)
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
هدایت شده از بلاغ مبین l غلامرضا پیوندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ چرا افراد مضطر و گرفتاری را می بینیم که دعا می کنند ولی به اجابت نمی رسد؟
❌ مظلومانی را می بینیم که از خدا پیروزی بر دشمن می طلبند ولی آنها را یاری نمی کند؟
⚠️ مگر خداوند متعال در قرآن نفرموده است که دعا کنید تا برای شما اجابت کنم؟ چرا دعا می کنیم ولی استجابت نمی شود؟
💯✅ پاسخ به این شبهات را در روایتی از امام صادق(ع) بشنویم👆👆
🎙 #غلامرضا_پیوندی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🤲 جایگاه دعا در زندگی
➖ قسمت دوم
#بهار_قرآن
#ماه_مبارک_رمضان
🆔 @balaghemobeen l بلاغ مبین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان
🔹 اَللّـهُمَّ نَبِّهْنى فیهِ لِبَرَکاتِ اَسْحارِهِ، وَنَوِّرْفیهِ قَلْبى بِضِیآءِ اَنْوارِهِ، وَخُذْ بِکُلِّ اَعْضآئى اِلَى اتِّباعِ اثارِهِ، بِنُورِکَ یا مُنَوِّرَ قُلـُوبِ الْعارِفینَ.
💠 خدایا آگاهم ساز در این ماه از برکات سحرهاى آن و نورانى کن در آن دلم را به پرتو انوار آن و بگمار تمام اعضا و جوارحم را به پیروى کردن آثارش به نور خود اى روشنى دهنده دل هاى عارفان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش چهارم
در قسمت های بیان روشن شد که پرسش این بود که از کجا و چگونه و با چه روشی شروع کنیم؟ با تکیه بر آنچه بیان شد، لازم به یادآوری است که همه چژز در درون ماست و خود را دست کم نگیریم، ما با استعداد خلیفه الله شدن خلق شدیم و قدرت خلاقیت و ابتکار در متن وجود ما تعبیه شد.
💠 به عبارت دیگر، ما بر صورت حق تعالی آفریده شده و آینه تمام نمای اوئیم. پس چرا در صراط خلیفه خدا شدن حرکت و صیرورت نکنیم و تعالی وجودی نیابیم؟ چرا درجا زده و سکون را بر سلوک و توقف را بر تعالی و تنقص را بر تکامل ترجیح می دهیم؟ ما راچه شده است که از داشته های خویش بی خبر و اندرغفلتیم؟
🔻 مگر نه این است که انسان معجزه خلقت و شاهکار آفرینش است به گونه ای که خالق انسان بعد از بیان مراحل خلقت انسان فرمود:« فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ»(مومنون:۱۴)؟ حال ایا این معجزه خدا نمی تواند معجزه کرده و خارق عادات باشد و حجاب نداستن و نتوانستن را پاره کند و بسوی دانایی و توانایی حرکت کند؟ انسان معجزه گر در هستی است و توانایی عبور از همه موانع رشد و رهایی، عوالم خلقت از ناسوت تا مافوق ملکوت را داراست و این دانایی و توانایی را دارد که مظهر «علیم» و«قدیر» شده و همه پدیده های خلقت را به استخدام خویش در آورد و رابطه اش با غیر از خودش، رابطه استخدام گرایانه و تسخیری باشد.
🔹 و با مظهریت اسم« حکیم» همه چیز را تفسیر حکیمانه کرده و از ماسوای حق حکیمانه بهره مند شود. لذا مظهر اسمای حسنای «علیم»، «قدیر» و«حکیم» شدن نشانی بر هندسه تصعید وجودی او در نظام هستی است.
▫️ آری انسان معدن گنج های متکثر و سرمایه های سلوکی متعددی است که پیامبر خدا حضرت ختمی نرتبت محمدمصطفی(ص) فرمود:« اَلناسُ معادِنُ کمَعادِنِ الذهَبِ وَ الْفِضةِ»( من لا يحضره الفقيه، شیخ صدوق، ج۴، ص ۳۸۰، ح ۵۸۲۱؛ الكافی، ثقة الاسلام كلینی، ج ۸، ص ۱۷۷؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۶۴، ص ۱۲۱) و ذهب یا طلا و فضه یا نقره یا گنج زرد و سفید بیان تنوع و تکثر گنج های الهی است و این حقیقت، واقعیتی در تمامی آدمیان خواهد بود و گزاره «از خود آغاز کنیم» یا «خود شناسی» عامل«خودکاویدن» و « خودیابیدن» است.
🟡 لذا روش درون نگری با هدف خوداگاهی و خودیابی می تواند روش خودسازی و بازسازی خویشتن باشد که چگونگی و چرایی معرفت نفس برهمین وزان و روال و منوال خواهد بود. به هرحال به تعبیر باباافضل کاشانی:
ای نسخه نامه الهی که توی
وی آینه جمال شاهی که توی
(باباافضل کاشانی " رباعیات " رباعی شماره ۱۹۲ ")
و مولانا در دیوان شمس:
"بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست
در خود بطلب هر آنچه خواهی که توی
(رباعی شماره ۱۷۵۹)
یا به تعبیر ملاحبیب اله خراسانی:
« گوهر خود را هویدا کن کمال این است و بس
خویش را در خویش پیدا کن کمال این است و بس
ای معلم زاده از آدم اگر داری نژاد
چون پدر تعلیم اسما کن کمال این است و بس(غزل ش ۱۹۶)
💠 نتیجه آنکه خزائن وجود خود را دریاب که از خزینه غیب به این دنیا تنزل یافت(ر.ک:حجر:۲۱) و قدر هرکس بقدر طلب و تمنای اوست و ببین در جستجوی چیستی تا بگویم و بدانم کیستی؟
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در لیالی پرفیض قدر، ایام شهادت مظلومانه شفیع شیعیان، مولی الموحدین، مولای متقیان #امام_علی (ع) را تسلیت عرض می نمائیم.
#تسلیت
#استوری_موشن
🆔 @iictchannel
🔻 آغاز اصلی سال، امشب است...
🔹 ویژه برنامه شب های قدر "سدره"
🎙 با حضور:
دکتر #محمدرضا_سنگری
مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه
📅 ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۲
🎥 شبکه پنجم سیما
🔴 این برنامه را به صورت کامل، در تلوبیون مشاهده کنید:
🌐 telewebion.com/live/tehran?e=0xc44d290
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الى الحَقّ المُبین.
💠 خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش وآسان کن راه مرا به سوى خیرهایش و محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکى هایش اى راهنماى به سوى حـق آشکار.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برنامه ماجرا
🔹 حکومت امیرالمومنین علیه السلام حکومت مدیریت متضادنماها است.
💠 ماجرای کارگزاران حکومت علوی
🎙 باحضور:
آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست
عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه
📅 شنبه ۱۱ فروردین، ساعت ۲۰:۲۰
🖥 شبکه ۴ سیما
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
◽️ حجت الاسلام قائمی نیا خادم برگزیده قرآن کریم
🔸 مراسم بیست و نهمین آیین تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی بعدازظهر شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی برگزار شد.
🔹 در بخش منتخبان حوزه پژوهش قرآنی از حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه به عنوان خادم برگزیده قرآن کریم تجلیل شد.
#افتخارات
🆔 @iictchannel
◽️ سجده سایهها، تفسیری از آیه ۴۸ سوره مبارکه نحل
✍ نوشتاری از حجتالاسلام والمسلمین #حسین_عشاقی عضو شورای علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛
🔹 مرتبه نازل هر حقیقتی سایه وجودی مرتبه بالاتر است؛ و لذا مرتبه مادی هر حقیقت وجودی، که مرتبه نازل آن حقیقت است سایه مرتبه مجرده آن حقیقت است
🔹 بنابراین ظاهر این است که در آیه مورد بحث، تعبیر «ما خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ» به همان مرتبه مجرد حقائق عالم، و تعبیر «ظِلالُهُ» به مرتبه مادی آن حقائق اشاره دارد.
🔻 ازینرو روشن شد که معنای آیه اجمالا اینست که آیا انسانها توجه نمیکنند به مخلوقات مجرد تا ببینند مراتب مادی آنها (که همان ظلال و سایههای آن مجرداتند) از راست و چپ، سجده کنان و خاضعانه به سوی خدا باز میگردند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/sayeha
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش پنجم
حال که دانستیم انسان معدن گنج های پنهان و استعدادهای گوناگون برای شکوفایی است تا انسان بالقوه به انسان بالفعل در ابعاد وجودی مختلف تبدیل شود، این را نیز بدانیم و بیابیم که فعلیت بخشی به استعدادها برای دست یابی به کمال امکانی جز در پرتو "شدن" و به تعبیر قرآنی"صیرورت" حاصل شدنی نیست و "شدن" نیز فرع بر "استعداد شناسی" است که به یقین "مزاج شناسی" اعم از مزاج جسمانی و روحانی بویژه مزاج روحانی در این خصوص نقش بنیادینی خواهد داشت، زیرا حالات آدمیان و طی مقامات معنوی و منازل سلوکی انسانها با هم متفاوت و متعدد است و انسان وجود امتدادی در پهنه هستی دارد.
💠 به تعبیر علامه حسن زاده آملی:" انسان موجودی ممتدّی به امتداد نظام هستی است مرتبت مادی آن به نام بدن ، مبدأ تكون او در تحت تدبیر متفرد به جبروت است"هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الأَرْحَامِ كَيْفَ يشاء" و به هر اندازه ارکان مزاج بایسته تر و اعتدال مزاج شایسته تر و اندام آدمی موزون و آراسته تر و تندرستی آن دل خواسته تر بود قابلی قوی تر و شریف تر برای به فعلیت رسیدن کمال انسانی وی بود؛
🔸 چه این که بدن انسان و جميع قوا از طبع تا عقل وی وسائل پیشرفت و تور شکار اویند و انسان با حفظ وصف عنوانی انسان شکار او علوم معارف و درک حقائق است، نگاهداشت حدّ این آلت شکار و وسیله ی نیل به کمال به نعمت بود دانش پزشکی و وجود دانشمند پزشک است"(طب و طبیب،ص۱۴)
🔻 از این روست که مقوله مزاج و اعتدال مزاج در تعالی و فراروی انسان در همه ساحات وجودی از اهمیت خاصی برخوردار است و بدین جهت است که سخن در باب اهمیت اعتدال مزاج همین بس که برخی بر این عقیده اند که اهمیت کار انبیا در اظهار معجزات، به تصرف در مزاجِ اشیا و به اعتدال رساندن مزاج آ نها در آنِ واحد بوده است که در صورتِ عادی، چنین به اعتدال رسیدنی محتاج زمان زیادی خواهد بود که البته تصرفات و کرامات عارفان و کمّلان نیز از همین قبیل است(غزالی، ۱۴۱۶ق، ص۳۴۸).
🔴 همچنین اختلاف مزاج موجب اختلاف احوال سالکان طریقِ حق می شود و در عین حال که طریق حق واحد است- فی الجمله - دوری و نزدیکی به اعتدال مزاج موجب اختلاف در وجوه این طریق واحد شده است(ابن عربی، ۱۳۶۷ق، ص۲).
🔹 بدین روی، بحث از اعتدال مزاج در مباحث عرفانی و سلوکی، دارای اهمیت زیادی است.
اعتدال مزاج نه تنها در مباحث عرفانی و سلوکی مطرح است، بلکه در مباحث اخلاقی و تخلق به صفات حسنه نیز نقش محوری ایفا می کند(نراقی، ۱۳۷۷، ج۱، ص ۵۳).
🔸 انسان کامل به عنوان پیش گام در مراحل عالی سلوک و به عنوان اسوه در فضایل اخلاقی در میان خلایق، باید از بیشترین درجه اعتدالِ در مزاج برخوردار باشد. و به تعبیر علامه حسن زاده آملی:" در كتب و رسائل ارباب سير و سلوك مثل تحفة الملوك سيد بحر العلوم و غيرها سنوح احوالى از خودشان در اثناء سير و سلوك خبر مىدهند مثلا در همين تحفه فرمايد: و از جمله آثار بصدا آمدن قلب است و در مبادى آوازى مانند آواز كبوتر و قمرى از او ظاهر شود و بعد از آن صدائى چون انداختن مهره در طاس كه در آن پيچد مسموع شود- الخ و همچنين ديگران حكاياتى از خود دارند.
▫️ غرضم اين است كه آگاهى بدين گونه احوال رهزنت نشود كه بايد بهمان كيفيت براى تو هم پيش آيد.
چه اين كه براى هر شخص بوفق اقتضاى استعداد و تركيب مزاج و قابليت او در اثناى سير و سلوك وارداتى روى مىآورد همانطور كه چهرهها و لهجهها مختلفاند استعدادها نيز مختلفاند و مطابق اختلاف استعداد واردات قلبى نيز گوناگوناند، پس اگر پشت به اين ده و رو به شهر آوردهاى اين نكته حلقه گوشت باد و فراموشت مباد".( حسنزاده آملی، هزار و یک نکته، نکته ۸۸۰).
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.
💠 خدایا، در این ماه درهای بهشتهایت را به رویم بگشا و درهای آتش دوزخ را به روزیم ببند و به تلاوت قرآن توفیقم ده، ای نازل کننده آرامش در دلهای مؤمنان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
🔸 مقـام معظـم رهبـری (مدظله العالی):
🔰 روز ۱۲ فروردین، روز #جمهوری_اسلامی_ایران است که یکی از مهمترین اعیاد امت ما در میان ایام الله و خاطرههای انقلاب به حساب میآید
🔹 ۱۲ فروردین ماه، روز تثبیت نظام و به ثمر نشستن سالها مبارزه و جهاد وخون پاک هزاران شهید لاله گون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گرامی باد
#روز_جمهوری_اسلامی
🆔 @iictchannel
◽️ گونه های تعارض معنوی
✍️ نوشتاری از حجتالاسلام دکتر #علی_فضلی مدیر گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔹 از نشانه های بیماری معنوی تعارض معنوی بین رفتارهای تکلیفی و سلوکی و اخلاقی است. تعارض بین گفتار و رفتار؛ تعارض بین طلب و عمل؛ تعارض بین ظاهر و باطن؛ تعارض بین اندیشه و کردار.
🔻این یادداشت بر طبق سخن امیرالمؤمنین(ع)، تعارض های معنوی را برمی شمارد...
🔍 متن کامل را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/taaroz
#یادداشت
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در لیالی پرفیض قدر، ایام شهادت مظلومانه شفیع شیعیان، مولی الموحدین، مولای متقیان #امام_علی (ع) را تسلیت عرض می نمائیم.
#تسلیت
#استوری_موشن
🆔 @iictchannel
◽️ بهترین اعمال در شب قدر
✍ نوشتاری از حجتالاسلام والمسلمین #سیدمحمدحسن_جواهری عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه؛
🔸 مرحوم شیخ صدوق در کتاب امالی مهمترین کار در شب قدر را مذاکره علمی دانسته است: «مَن أحیا هاتَینِ اللَّیلَتَینِ بِمُذاکَرَهِ العِلمِ فَهُوَ أفضلُ».
➕ از این رو مذاکره علم یعنی مذاکره در معارف قرآنی و حدیثی؛ یعنی مذاکره در آنچه بر انسانیت انسان میافزاید و او را به خدا نزدیک میکند؛ یعنی مذاکره چیزی که نیتجه آن تقرب الهی و انابه به درگاه او و افزایش معرفت است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/aamaleghadr
#یادداشت
#شب_قدر
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّهِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.
💠 خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودىهایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه اى برآورنده حاجتهاى جویندگان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی
◽️ صراطِ سلوک واحد و راه های فرعی در متن صراطِ سلوک کثیرند
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش ششم
🔸 براساس استعدادها، قابلیت ها و استحقاق های متفاوت و متکثر با وحدت صراط و کثرت سُبُل مواجهیم. یکی ازمولفه های بنیادین در سیر و سلوک، مولفه صراط و سبل است که در آیات و احادیث نیز با دلالت های تطابقی، تضمنی و التزامی بدان اشاره شده است...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/yadmahramezan6
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.
💠 خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت و فرود آر برایم در آن برکاتت را وتوفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت و مسکنم ده در آن وسطهاى بهشت اى اجابت کننده خواسته ها و دعاهاى بیچارگان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
#خبر
🔸 پیام آیت الله رشاد در پی حملهی تروریستی رژیم سفاک صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه
🔰 مسؤول واقعی این جنایت، آمریکای جبار و غدار است!
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/sorye
🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
🔹 اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيْهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَطَهِّرْنِي فِيْهِ مِنَ العُيُوبِ، وَامْتَحِنْ قَلْبِي فِيْهِ بِتَقْوى القُلُوبِ، يا مُقِيلَ عَثَراتِ المُذْنِبِينَ.
💠 خدایا در این روز مرا از گناهان پاکیزه گردان، و از هر عیب پاک ساز، و دلم را در آزمایش رتبه دلهای اهل تقوی بخش، ای پذیرنده عذر لغزشهای گناهکاران.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
💢 درسگفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری»
🟠 «دین و سیاست»
🎙 با گفتاری از:
حجتالاسلام دکتر #سیدکاظم_سیدباقری
مدیر گروه سیاست پژوهشگاه
🗓 چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۶
🔗 لینک شرکت آنلاین:
🌐 B2n.ir/mohyeddin_ir
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ صراطِ سلوک واحد و راه های فرعی در متن صراطِ سلوک کثیرند 💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسل
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش هفتم
نقش مزاج اعم از جسمانی و روحانی در رشد معنوی و سلوک باطنی انکارناپذیر است، مزاج اگر سالم و معتدل باشد عامل مناسبی در طریقت معنوی و سیر انفسی در همه مراحل و مراتب درونی از خود بسوی خدا خواهد بود.
🔸 بدین جهت سوء مزاج اعم از جسمی و روحی مانعی برای دستیابی به حقایق معنوی و رقائق معرفتی خواهد بود، بدین جهت علامه حسن زاده آملی که انسان شناس معاصر و فیلسوفی نفس شناس و راه طی کرده و به نوعی طبیب روحانی است در خصوص رهزن های سیر و سلوک، رهزن های ذیل را مطرح کرده اند:
1⃣ سوء مزاج دِماغ
2⃣ اشتغال نفس به لذّات دنیوی
3⃣ بهکارگیری قوهی خیال در متخیلات فاسده
4⃣ انهماک (فرو رفتن و متوغّل و سخت گرمشدن) در شهوات
5⃣ حرص بر مخالفات [ شرعیه که در مسیر انسانی بر مخالفات شرعیه حرص دارد و عناد میورزد] که همهی این موارد موجب ظلمت و ازدیاد حجابها میگردد(حسنزاده آملی ، دروس شرح فصوصالحکم قیصری، ،ج۲ ،فصل ششم)
➕ آنگاه در خصوص حجابها نوشته اند:" بدانكه پيش از هر حجابى انانيت تو و بدن تو هر يك حجاب نفس تو است كه وي را از مشاهدات انوار ملكوتيه باز مي دارد. علاوه كه توجه و سرگرمى بعلائق دنيوى و ديگر حجب ظلمانى و نورانى نيز او را از ادراك لذت و المش منصرف مى كند.
🔴 سپس حجاب توغل در شهوات نفسانى و متابعت نفس اماره و رسوخ اخلاق رذيله كه همان بيماريهاى روانى در انسانند.
قوه عاقله را يعنى نفس ناطقه قدسيه آدمى را از التفات بعالم ملكوت و از كسب معارف حقه كه كمال واقعى انسانى است و از تحصيل مائده هاى بهشتى حقائق دار وجود حاجب است و بعد از انسلاخ از علائق نشأه طبيعت، ديده اش تيز بين مى گردد.
🔻 پس اگر كسب كمالات و ملكات فاضله كرده است، اهل سعادت است كه بمقامات و درجات خويش پى ميبرد.
و از اندوخته هاى خود لذت ميبرد و اگر اهل شقاوت است از بيماري هاى درونى خود سخت رنج ميبرد و از آتش گناهانى كه در خويشتن افروخته است ميسوزد و از گزند درندگان كه صورت ملكات زشتِ اوست، عذاب مى بيند و در دركات سجين از حرمان مقام عليين انسانى متألم ميگردد (حسن زاده آملی نصوص الحکم بر فصوص الحکم،ص).
▫️ درخصوص سلامت مزاج جسمانی و اعتدال در آن آیتالله شیخ مجتبی تهرانی فرمودند: (بدان ای سالک عزیز!) بهره انسان از مادیات، باید در حد کفاف باشد که در غیر این صورت برای او مفسده خواهد داشت. در بهرهگیری از ابزار دنیوی و التذاذات نفسانی به جنبه افراط مطرح است و نه جنبه تفریط، بلکه معارف اسلامی به ما میگوید:
▪️ باید جنبه اعتدال یعنی استفاده به مقدار احتیاج را رعایت کرد. استفاده هر شخصی از ابزار زندگی، باید متناسب با زندگی او بوده و بهرهگیریاش از التذاذات نفسانی، باید متناسب با مزاج حیوانی او باشد.
➖ یعنی این درست نیست که کسی در استفاده از ابزار دنیا، به یک «قوت لایموت» اکتفا کند و با جوابگو نبودن مشتهیات حیوانیاش، خود را تحت فشار قرار دهد! از طرف دیگر این هم درست نیست که ابزار دنیویاش را بیش از اندازه انباشتهسازد و در وادی کیافی غوطهور شود.
⚪️ راه اعتدال میان این دو است، نه اکتفا کردن به قُوت لایموت و نه انباشتن ابزار دنیا.
🔺 لذا در روایات برای استفاده از ابزار دنیا و التذاذات نفسانی، سقف کفاف تعیین شده است که مفهوم آن در هر زمان و متناسب با هر فردی تغییر میکند. استفاده بیش از اندازه نیاز، ولو آنکه از راه حلال باشد، منشا وابستگی شده و در نهایت در نگرش انسان نسبت به وسیله بودن دنیا اثر سوء خواهد داشت همچنین در هنگام مرگ جانکندن را سخت خواهد کرد و در برزخ و قیامت نیز دست انسان را از نعمتهای خاص الهی، کوتاه خواهد ساخت. راه مستقیم، رعایت اعتدال و اختصار بر مقدار کفاف است(رسائل بندگی، آیتالله شیخ مجتبی تهرانی، ص ۱۸۰)
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
◽️ از تأیید فقه معماری تا نفی معماری اسلامی!
✍️ دکتر #رمضان_علی_تبار عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه؛
🔸 مسائل انسانی و اجتماعی نظیر اقتصاد، شهرسازی و معماری و علوم ناظر به این مسائل، پدیدهای کاملاً انسانی، فرهنگی و تمدنی است که قطعاً هم دین درباره آنها نظر دارد و هم با جهتگیریها و مبادی و مبانی الهی، میشود وجه دینی و اسلامی به آنها دارد.
➕ اگر فقه شهرسازی داریم، به تبع آن، شهر اسلامی، شهرسازی اسلامی و معماری اسلامی هم خواهیم داشت. با همان معیاری که فقه در شهر و شهرسازی، دخالت دارد با همان معیار و به همان میزان، وجه اسلامیت شهر و شهرسازی معنا پیدا میکند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/memarieslami
#یادداشت
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ اُطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین.
💠 خدایا من از تو می خواهم در آن آنچه تو را خوشنود کند و پناه مى برم به تو از آنچه تو را بیازارد و از تو خواهم توفیق در آن براى اینکه فرمانت برم و نافرمانى تو ننمایم اى بخشنده سائلان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel