eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
150 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ صراطِ سلوک واحد و راه های فرعی در متن صراطِ سلوک کثیرند 💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسل
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش هفتم نقش مزاج اعم از جسمانی و روحانی در رشد معنوی و سلوک باطنی انکارناپذیر است، مزاج اگر سالم و معتدل باشد عامل مناسبی در طریقت معنوی و سیر انفسی در همه مراحل و مراتب درونی از خود بسوی خدا خواهد بود. 🔸 بدین جهت سوء مزاج اعم از جسمی و روحی مانعی برای دستیابی به حقایق معنوی و رقائق معرفتی خواهد بود، بدین جهت علامه حسن زاده آملی که انسان شناس معاصر و فیلسوفی نفس شناس و راه طی کرده و به نوعی طبیب روحانی است در خصوص رهزن های سیر و سلوک، رهزن های ذیل را مطرح کرده اند: 1⃣ سوء مزاج دِماغ 2⃣ اشتغال نفس به لذّات دنیوی 3⃣ به‌کارگیری قوه‌ی خیال در متخیلات فاسده 4⃣ انهماک (فرو رفتن و متوغّل و سخت گرم‌شدن) در شهوات 5⃣ حرص بر مخالفات [ شرعیه که در مسیر انسانی بر مخالفات شرعیه حرص دارد و عناد می‌ورزد] که همه‌ی این موارد موجب ظلمت و ازدیاد حجاب‌ها می‌گردد(حسن‌زاده آملی ، دروس شرح فصوص‌الحکم قیصری، ،ج۲ ،فصل ششم) ➕ آنگاه در خصوص حجابها نوشته اند:" بدانكه پيش از هر حجابى انانيت تو و بدن تو هر يك حجاب نفس تو است كه وي را از مشاهدات انوار ملكوتيه باز مي دارد. علاوه كه توجه و سرگرمى بعلائق دنيوى و ديگر حجب ظلمانى و نورانى نيز او را از ادراك لذت و المش منصرف مى كند. 🔴 سپس حجاب توغل در شهوات نفسانى و متابعت نفس اماره و رسوخ اخلاق رذيله كه همان بيماريهاى روانى در انسانند. قوه عاقله را يعنى نفس ناطقه قدسيه آدمى را از التفات بعالم ملكوت و از كسب معارف حقه كه كمال واقعى انسانى است و از تحصيل مائده هاى بهشتى حقائق دار وجود حاجب است و بعد از انسلاخ از علائق نشأه طبيعت، ديده اش تيز بين مى گردد. 🔻 پس اگر كسب كمالات و ملكات فاضله كرده است، اهل سعادت است كه بمقامات و درجات خويش پى ميبرد. و از اندوخته هاى خود لذت ميبرد و اگر اهل شقاوت است از بيماري هاى درونى خود سخت رنج ميبرد و از آتش گناهانى كه در خويشتن افروخته است ميسوزد و از گزند درندگان كه صورت ملكات زشتِ اوست، عذاب مى بيند و در دركات سجين از حرمان مقام عليين انسانى متألم ميگردد (حسن زاده آملی نصوص الحکم بر فصوص الحکم،ص). ▫️ درخصوص سلامت مزاج جسمانی و اعتدال در آن آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی فرمودند: (بدان ای سالک عزیز!) بهره انسان از مادیات، باید در حد کفاف باشد که در غیر این صورت برای او مفسده خواهد داشت. در بهره‌گیری از ابزار دنیوی و التذاذات نفسانی به جنبه افراط مطرح است و نه جنبه تفریط، بلکه معارف اسلامی به ما می‌گوید: ▪️ باید جنبه اعتدال یعنی استفاده به مقدار احتیاج را رعایت کرد. استفاده هر شخصی از ابزار زندگی، باید متناسب با زندگی او بوده و بهره‌گیری‌اش از التذاذات نفسانی، باید متناسب با مزاج حیوانی او باشد. ➖ یعنی این درست نیست که کسی در استفاده از ابزار دنیا، به یک «قوت لایموت» اکتفا کند و با جوابگو نبودن مشتهیات حیوانی‌اش، خود را تحت فشار قرار دهد! از طرف دیگر این هم درست نیست که ابزار دنیوی‌اش را بیش از اندازه انباشته‌سازد و در وادی کیافی غوطه‌ور شود. ⚪️ راه اعتدال میان این دو است، نه اکتفا کردن به قُوت لایموت و نه انباشتن ابزار دنیا. 🔺 لذا در روایات برای استفاده از ابزار دنیا و التذاذات نفسانی، سقف کفاف تعیین شده است که مفهوم آن در هر زمان و متناسب با هر فردی تغییر می‌کند. استفاده بیش از اندازه نیاز، ولو آنکه از راه حلال باشد، منشا وابستگی شده و در نهایت در نگرش انسان نسبت به وسیله بودن دنیا اثر سوء خواهد داشت همچنین در هنگام مرگ جان‌کندن را سخت خواهد کرد و در برزخ و قیامت نیز دست انسان را از نعمت‌های خاص الهی، کوتاه خواهد ساخت. راه مستقیم، رعایت اعتدال و اختصار بر مقدار کفاف است(رسائل بندگی، آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی، ص ۱۸۰) 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
◽️ از تأیید فقه معماری تا نفی معماری اسلامی! ✍️ دکتر عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه؛ 🔸 مسائل انسانی و اجتماعی نظیر اقتصاد، شهرسازی و معماری و علوم ناظر به این مسائل، پدیده‌ای کاملاً انسانی، فرهنگی و تمدنی‌ است که قطعاً هم دین درباره آن‌ها نظر دارد و هم با جهت‌گیری‌ها و مبادی و مبانی الهی، می‌شود وجه دینی و اسلامی به آن‌ها دارد. ➕ اگر فقه شهرسازی داریم، به تبع آن، شهر اسلامی، شهرسازی اسلامی و معماری اسلامی هم خواهیم داشت. با همان معیاری که فقه در شهر و شهرسازی، دخالت دارد با همان معیار و به همان میزان، وجه اسلامیت شهر و شهرسازی معنا پیدا می‌کند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/memarieslami 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان 🔹 اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ اُطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین. 💠 خدایا من از تو می خواهم در آن آنچه تو را خوشنود کند و پناه مى برم به تو از آنچه تو را بیازارد و از تو خواهم توفیق در آن براى اینکه فرمانت برم و نافرمانى تو ننمایم اى بخشنده سائلان. 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش هشتم با پوزش بسیار از مخاطبین عزیز، یادداشت کنونی نیاز به چندبار خواندن و تفکر(مطالعه و مداقه) دارد، زیرا بحثی عرفانی با ماهیت فلسفی است. لکن بسیار مهم و در روزه های ماه مبارک رمضان می تواند برای همه ما درس آموز و معرفت ساز باشد که چنین است: ✴️ واژه "معراج" یکی از اصطلاحات عرفانی است،که ناظر به نظام هستی و قوس نزول و صعود می‌باشد. در عرفان از سه نوع معراج اسم برده مي‌شود که عبارت‌اند از: 1️⃣ معراج ترکيب 2️⃣ معراج تحليل 3️⃣ معراج عود ❇️ "معراج ترکيب" در قوس نزول جريان دارد، زيرا هر موجودي در سير مراتب نزولي، پي‌درپي و در گذر از هر مرتبه قيودات و احکام خاصي مي‌پذيرد به نحوي که در پايان سير نزولي، انباشته از مجموعة قيودات، و متراکم و مرکّب از تعين‌ها و محدوديت‌ها و غشاء‌هاست. بنابراين در سير نزولي عروج ترکيبي روي داده و از همين جهت به آن «معراج ترکيب» مي‌گويند. 💠 "معراج تحليل" اما در قوس صعود در هر مرتبه بخشي از قيدها و محدوديت‌ها و تعين‌ها برداشته مي‌شود و به تعبير عرفاني "انسلاخ معنوی" روي داده و دم به دم پوست‌کني صورت مي‌پذيرد تا آنجا که در پايان سير صعودي، همة آنها برداشته شود، لذا به اين سير در آثار عرفا «معراج تحليل» گفته مي‌شود، زيرا در هر مرتبه، از آن قيد‌هاي متراکم شده در سير نزولي، تحليل رفته و کم‌ مي‌شوند. ⏺ "معراج عود" سومين نوع معراج، «معراج عود» است. مطابق آنچه در بحث سفرهاي چهارگانه عرفاني گفته مي‌شود، عارف پس از سفر اول و دوم که سير صعودي را به پايان مي‌رساند، در سفر سوم و سفر چهارم که براي تکميل خود و بيشتر براي دستگيري از ديگران انجام مي‌شود، سفري از حق به سوي خلق مي‌نمايد که از اين سفر به «معراج عود» ياد شده است. محقق فناري در مصباح الانس در تبيين همين سه نوع معراج مي‌گويد: ➖ "سير الامر الالهي المذکور اذا وقع في مراتب الاستيداع يسمّي معراج الترکيب واذا وقع في العروج الانسلاخي... يسمّي معراج التحليل واذا وقع في العروج بعد هذا المعراج الي عالم الشهادة لتکميل غيره او نفسه او الامرين معاً يسمّي معراج العود(محمد ابن فناری، مصباح الانس، ص ۲۹۵، سؤال چهارم از خاتمه کتاب). ➖ ترجمه اش این است:(سير امر الهي ياد شده، آن‌گاه که در مراتب استيداعية (قوس نزول) قرار گيرد «معراج ترکيب» ناميده مي‌شود و هرگاه که اين سير در (قوس صعود و) عروج انسلاخي واقع شود، «معراج تحليل» نام دارد و همين سير الهي آن زمان که پس از معراج تحليل (و پايان سير صعودي)، براي تکميل ديگران و يا خود و يا هر دو، به سوي عالم دنيا و شهادت صورت پذيرد، «معراج عود» ناميده مي‌شود). 🟠 نکتة قابل دقت در اين سه نوع معراج آن است که از ديدگاه عرفاني، نه‌تنها سير صعودي عروج و معراج است بلکه سير نزولي در قوس نزول و عود به عالم شهادت نيز عروج و معراج تلقي شده است. يعني در همة مراحل موجودات به سوي کمال در حرکت و سير مي‌باشند و از همين رو، برخي سفر الي الله را تنها يک سفر تلقي مي‌کنند و همة مراحل چهارگانه را در آن جاري مي‌دانند. 🔹 نکتة قابل دقت در این سه نوع معراج آن است که از دیدگاه عرفانی، نه‌تنها سیر صعودی عروج و معراج است بلکه سیر نزولی در قوس نزول و عود به عالم شهادت نیز عروج و معراج تلقی شده است. یعنی در همة مراحل موجودات به سوی کمال در حرکت و سیر می‌باشند. 🔸 (سیر کمالی در قوس نزول بدان معناست که حقایق مندمج و مندکّی که پیش از این در مقام ذات و تعین اول، هیچ بروز و ظهوری نداشته و تنها در قوّه و منّه هستی بوده‌اند، به‌تدریج در مراحل قوس نزول، شکوفا شده و به ظهور می‌رسند و ـ با لحاظ معنای عرفانی ایجاد ـ از کتم عدم به گسترة وجود، می‌آیند. و از همین رو، برخی سفر الی الله را تنها یک سفر تلقی می‌کنند و همة مراحل چهارگانه را در آن جاری می‌دانند(علی امینی نژاد ، حکمت عرفانی، صص 547 تا 548 ). 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
◽️ روز جهانی قدس؛ دفاع از آرمان انسانی، دینی و ملی 🔸 در گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر ، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه عنوان شد: 🔹 روز جهانی قدس امسال از این نظر با سال‌های گذشته متفاوت است که در فضای جنگ حدود ۶ماهه غزه قرار داریم. اوج جنایت‌های رژیم صهیونیستی در همین ماه رمضان امسال بر همگان آشکار شد. چندین ماه است که آزادگان جهان بیشتر از همیشه به محکومیت این رژیم می‌پردازند. 🔴 امسال مسلمانان و غیر مسلمانان در فرایند روز قدس شریک هستند و این ندای اسلامی می‌تواند به ندای جهانی فراگیر تبدیل شود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/memarieslami 🆔 @iictchannel
◽️ ابعاد نمایش قدرت امت اسلامی در راهپیمایی روز قدس ✍️نوشتاری از حجت الاسلام دکتر ، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛ 🔸 امروز طلیعه پیروزی و آزادی قدس شریف به دنبال گسترش مقاومت در برابر تجاوز و اشغالگری بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است. بزرگداشت روز جهانی قدس از طریق شرکت گسترده در راهپیمایی این روز، پشتوانه ای برای استمرار این مقاومت با قدرت هرچه بیشتر است و آزادی قدس به عنوان مسئله اول جهان اسلام را به نماد وحدت همه مسلمانان تبدیل نموده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/rozquds-2 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان 🔹 اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن. 💠 خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت ودشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت اى نگهدار دلهاى پیامبران. 🆔 @iictchannel
⚠️ هشدار جهانی ❌ رژیم صهیونیستی یک تهدید جدی برای جهان است. 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علم
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش نهم یکی از دست یابی به مدارج معنوی و معارج عرفانی "تفسیر" معنوی از هستی خود و جهان و سپس "تغییر" در خود و حالات وجودی خود هست، زیرا تفسیر معنوی عامل تغییر معنوی همه جانبه در ساحات بینشی، گرایشی و کنشی خواهد شد. به تعبیر عالم ربانی میرزا جواد ملکی تبریزی که ضمن نامه‌‌ای به میرزا محمد حسین اصفهانی از قول میرزا حسینقلی همدانی نقل می‌فرمایند: 🔸 "باید فکر را تغییر داد و همه‌ی صورت‌ها و موهومات را محو کرد و فکر در عدم کرد و اگر انسان این را ملکه نماید، لابد تجلّی سلطان معرفت خواهد شد"(علی سعادت پرور(پهلوانی)، رسائل عرفانی، ص ۲۹۷) و تفسیر توحیدی از عالمِ وجود ما را به تغییری سوق و سیر کمی دهد که بتدریج ماسوای الهی را عدم محض(معرفت شناختی) دیده و حجابِ خود و انانیت را از میان برداریم و به درک و دریافت فقرمحض و نیاز نفسی خویش نائل شویم و عالم و آدم را تحت ولایت اطلاقی خدای سبحان ببینیم و در واقع جهان را عدمی دیده و در عدمِ خود تفکر کنیم که به تعبیر علامه طباطبایی(رض): 🔹 "مراد از فکر در عدم، عدم استقلال خود است و مراد عرفا از اینکه می‌گویند همه چیز غیر حق معدوم است، همین است. یعنی همه چیز به او موجود است، چون پرده‌ای که در حرکت است؛ در واقع می‌توان گفت به خود حرکت ندارد، دستی است که پرده را حرکت می‌دهد.‌ در توحید افعال به این نظر، فاعل حق است، و در توحید صفات و اسماء همه از اوست نه از اشیاء و در توحید ذات، جز یک ذات دیده نمی‌شود)(همان). 🔻 بنابراین آرام آرام می توان به وجودِ استظلالی نه استقلالی خود دست یافت و خود را مظهر حق تعالی و مجلای الهی یافت و این نوع تفسیر و تلقی از خود موجب و موجد حیات روحانی، معقول و معنوی شده: ➖ "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ"(انفال:۲۴) و حیات طیبه را در پرتو ایمان و عمل صالح رقم زده، تقدیر کرده و محقق می سازد:" مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ"(نحل:۹۷) و خوشا بحال صاحبان حیات طیبه که سعادت دنیا و آخرت را تحصیل کرده اند. 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان 🔹 اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعَ السّامعین. 💠 خدایا کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده قرار بده و گناه مرا در این ماه بیامرز و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن بپوشان؛ اى شنواترین شنوایان. 🆔 @iictchannel
◽️ آغاز حرکت قرآنی حوزه علمیه از زمان علامه طباطبایی(ره) 🔻 در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه مطرح شد: 🔸 حوزه علمیه از زمان علامه طباطبایی حرکت قرآنی‌اش را به نحو شایسته‌ای آغاز کرد و آن را از حاشیه به متن آورد. انقلاب اسلامی به عنوان یک فرصت، شتاب‌دهنده این حرکت عظیم قرآنی در حوزه علمیه بود و شخصیت‌هایی همچون شهید صدر و آیت‌الله معرفت، حلقه‌های مفقوده‌ای را اضافه و پر کرده و زنجیره فعالیت‌های قرآنی در حوزه را تکمیل کردند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/aghhaz 🆔 @iictchannel
◽️ هوش مصنوعی؛ ابزاری کمکی در مطالعات قرآنی 🔸 حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشست علمی «هوش مصنوعی و آینده مطالعات قرآنی» عنوان کرد: 🔹 هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از اطلاعات را از قرآن یا روایات استخراج کند‌‌؛ برای مثال قدمای ما برای پیدا کردن یک مطلب، بعضا دوره صد جلدی بحار الانوار را مطالعه می‌کردند اما امروزه هوش مصنوعی با داده‌کاوی به بهبود کیفیت مطالعات قرآنی و حدیثی کمک می‌کند. ➕ هوش مصنوعی می‌تواند به شبیه سازی بسیاری از روایت‌ها و ماجراهایی که در قرآن وجود دارد کمک کند؛ لذا علوم دیجیتال و هوش مصنوعی نقشی ارزنده‌ای در مطالعات قرآنی دارد. 🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hosh-masnoei-2 🆔 @iictchannel
◽️ بالاترین شرافت برای انسان آن است که آزار دیگران را ترک کند 🔻 حجت‌الاسلام دکتر مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در گفتگویی مطرح کرد: 🔹 یکی از بحث های مهمی که در جامعه در حوزه اخلاق اجتماعی و در ارتباط با دیگران باید به آن پرداخته شود، موضوع مهم «آزار و اذیت دیگران» است؛ به این معناکه رفتاری از ما سربزند که سبب آزار و اذیت دیگران شود. 🔹 ممکن است این مسئله علیرغم حرام شمرده شدن در فقه برای افراد دارای اهمیت نباشد در حالی که در آیات و روایات به آن پرداخته شده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/sherafat 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علم
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش دهم برگردیم به پرسش های اول: از کجا، چگونه و با چه روشی شروع کنیم؟ پرسش های کلیدی که اگر پاسخ های کلیدی بیابند عامل فوز و فلاح و سعادت و رستگاری خواهند شد. 🔸 انسان هشیار و بیدار، به خودحقیقی اش عرفان یافته و از خود پنداری اش(ناخود) فاصله میگیرد و البته جداسازی و فاصله گیری خود و ناخود بسیار دشوار است، اما اگر انسان با خود خلوت واقعی کند و در خود تمرکز و تفکر نماید توانایی چنین کاری را خواهد داشت...راهکارش این است که به خودآزمایی بپردازیم، همین الان با خود خلوت کنیم، باخود تنها شویم و در خود فرو رفته و تفکر کنیم. به یقین به دستاوردهای زیاد و انرژی بخشی خواهیم رسید. از جمله آنها عبارتند از: 1️⃣ ما آینه خدا نما هستیم 2️⃣ آینه را باید پاک و زلال نگه داشت و در صورت گرد و غبار آلودگی آن را پالوده و گردزدایی و غبارروبی کرد. 3️⃣ طهارت باطن شرط خدایابی در درون است، پس مراقبه درونی لازم است. 4️⃣ سه عنصر کلیدی را باید در تعالی وجودی توآمان داشت: ➖ تزکیه نفس(نزاهتِ نفس از آلودگی ها) ➖ تذکیه عقل( هوشمندی، فطانت و فراست عقلی) ➖ تضحیه نفس( قربانی کردن نفس و نیل به مقام فنای فی الله) ✅ هرگاه چنین شد، انسان از قدرت نرم بالا و انرژی متراکم برای «شدن»، «گردیدن» و تصعید وجودی برخوردار خواهد شد و این حقایق با مجاهدت، تحمل ریاضت، مراقبت از واردات و صادرات امکان پذیر خواهد بود. 🔹 در واقع نفس مومن زمینه و ظرفیت استکمال علمی و عملی را تا بالاترین مراتب سلوکی و والاترین مقامات معنوی و فتوحات غیبی پیدا خواهد کرد و بتدریج به جایی می رسد که:« المؤمن مرأة المومن» و چون یکی از اسمای الهی« مومن» هست(ر. ک:" هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَه إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوس السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُون"( حشر: ۲۳) در حقیقت مومن آینه مومن یعنی خدا خواهد شد. فتدبر جیدا. 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
🔸 یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم ◽️ نشست علمی گرایش های دانش سیاسی حوزه علمیه قم در سده اخیر 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین 🗓 شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۰:۳۰ 🌐 پخش زنده: 📺 livehowzeh.ir/tv 🆔 @iictchannel
📸 🔹 جلسه ۱۲۶۱ و نخستین جلسه سال جدید شورای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🏢 تهران و قم(ارتباط ویدئو کنفرانس) 📅 شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🆔 @iictchannel
◽️ لزوم نگاه و شناخت عميق به مساله فلسطين 🔻 حجت‌الاسلام دکتر مدیر گروه سیاست پژوهشگاه در هم اندیشی علمی قدس الامة؛ تاملی بنيادين تاکید کرد: 🔹 برای اینکه به شناخت درست و دقیق از مسائل برسیم چاره‌ای نداریم که به جنایات اسرائیل و مسائل پیرامون آن به طور دقیق و حساب شده عمق ببخشیم. 🔹 برای اسرائیل امنیت از همه جهت مهم است که با حضور رزمندگان و عملیات ۷ اکتبر این مساله شکسته شد و آن امنیت پوشالی فروریخت و این مساله و جنايتهاي رژيم صهيونيستي در شش ماه گذشته، نه تنها فلسطین را از مساله جهان عرب خارج کرد بلکه تبدیل به مساله جهان اسلام کرد و با توجه به وجدان‌های بیدار جهان تبدیل به مساله اول انسانیت کرد 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/palestine-2 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 فراخوان مقاله نخستین همایش ملی«مطالعات نظری- دینی علوم زیستی و زیست فناوری » 🔰 محورهای همایش:
‼️ تمدید شد‼️ 🔸 فراخوان مقاله نخستین همایش ملی«مطالعات نظری- دینی علوم زیستی و زیست فناوری » 🔰 محورهای همایش: ➖ فلسفه ی علوم زیستی بر اساس حکمت اسلامی ➖ الاهیات و زیست فناوری ➖ حقوق و زیست فناوری ➖ اخلاق و زیست فناوری ➖ فقه و زیست فناوری ➖ تمدن و زیست فناوری ➖ فرهنگ و زیست فناوری ➖ امنیت ملی و زیست فناوری ➖ زیست فناوری و اقتصاد و زیست فناوری ➖ آینده پژوهی و زیست فناوری ➖ مدیریت و حکمرانی و زیست فناوری 📅 مهلت ارسال چکیده مقالات: تا ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ 📆 مهلت ارسال اصل مقالات: تا ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ 📥 ارسال از طریق: 🏷 inandin.ir/event-biotechnology 📝 کانال اخبار و اطلاعات همایش: ▫️ble.ir/tararikhteh ▫️eitaa.com/biologycal 🟠 کسب اطلاعات بیشتر: @m_esmaelii 🆔 @iictchannel
◽️ بيانيه تحلیلی شعار سال ۱۴۰۳ 🔹 رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای شعار سال ۱۴۰۳ هجری شمسی را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری نمودند. درباره اهمیت این نامگذاری و چیستی، چرایی و چگونگی تحقق آن لازم است مطالبی به اطلاع مردم عزیز ایران، دولت محترم، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای تصمیم‌گیر برسد: ➖ تعيين شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بدان معناست که باید اولویت و فوریت همه نهادهای حاکمیتی و مردمی تحقق آن شعار باشد و همه مسئولان و مردم باید با تمام توان خود برای رفع موانع و ایجاد زمینه‌های تحقق آن شعار تلاش کنند. ➖ معنای صحیح مشارکت مردم در جهش تولید آن است که عموم فعالان اقتصادی، در فرایند اقتصادی، هم مالک باشند، هم عامل و هم مدیر و جریان کارگری و اجیر شدن اکثر فعالان اقتصادی برای دولت، یا عده محدودی از سرمایه‌داران، به جریان واقعی مشارکت عموم فعالان اقتصادی در مالکیت، عاملیت و مدیریت فرایند تولید تبدیل شود، به گونه‌ای که عموم فعالان اقتصادی، خود مالک منابع تولیدی، کار و محصول کار خود گردند. 🟡 بی تردید مقصود رهبر معظم انقلاب از مشارکت مردم، تنها مشاركت عده‌ای سرمایه‌دار در بخش خصوصی نیست؛ بلکه مقصود، مشارکت عموم فعالان اقتصادی براساس الگوهای واقعی مشارکت است. بنابراین لازم است دولت محترم چنین شرایطی را برای عموم فعالان اقتصادی فراهم آورد... ✍️ حجت الاسلام دکتر مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه؛ 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/shoarsal403 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان 🔹 اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین. 💠 خدایا، در این ماه، فضیلت شب قدر را روزی ام ساز و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان و پوزش‌هایم را بپذیر و گناه و بار گران را از گُرده ام بریز، ای مهربان به بندگان شایسته. 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی مبانی انسان‌شناختی اخلاق سیاسی در قرآن 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه 📅 دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ 👈 حضور مجازی: 🔹 cp.bigbluebuton.ir/u/4563/ethics 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علم
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش یازدهم در جستجوی خودحقیقی بودن، کاری است عاقلانه و دلپذیر، دنبال خودِ واقعی گشتن حرکتی است لازم، بلکه ضروری، زیرا به هدف خلقت خود نزدیک شده و با "آشنایِ غریب" در درون خود آششنا می شویم و کم کم نشانه ها و نشانی های آن را می یابیم تا آرام آرام به خودِ آن برسیم... 💠 براستی که خود را گم کردیم و بایسته است دنبال گمشته خود باشیم و اگر چنین نکنیم جای شگفتی دارد که مولای ما امیرالمومنین علی(ع) فرمود:" عَجِبْتُ لِمَن يُنْشِدُ ضـالَّتَهُ وَ قَدْ اَضَلَّ نَفْسَهُ فَلا يَطْلُبُها"( آمدی ،غرر و درر، ج ۴، ص ۳۴۰). 🔹 به تعبیر استاد شهید مطهری: "خود را گم کردن و فراموش کردن منحصر به این نیست که انسان درباره‌ هویت و ماهیت خود اشتباه کند، و مثلا خود را با بدن جسمانی و احیانا با بدن برزخی آنچنانکه احیانا این اشتباه برای اهل سلوک رخ می‌دهد ، اشتباه‌ کند. هر موجودی در مسیر تکامل فطری خودش که‌ راه کمال را می‌پیماید در حقیقت از خود به خود سفر می‌کند یعنی از خود ضعیف به سوی خود قوی می‌رود. 🔸 علیهذا انحراف هر موجود از مسیر تکامل واقعی، انحراف از خود به‌ ناخود است، این انحراف بیش از همه جا در مورد انسان که موجودی مختار و آزاد است صورت می‌گیرد، انسان هر غایت انحرافی را که انتخاب کند در حقیقت او را به جای "خود " واقعی، گذاشته است، یعنی ناخود را خود پنداشته است آنچه در مورد ذم محو شدن و فانی شدن در مادیات آمده است‌ ناظر به این جهت است"(مرتضی مطهری، سیری در نهج البلاغه، ص ۲۹۷) و علامه جوادی آملی در تفسیر حدیث یاد شده و رهایی از خودگمشدگی مطلب متین و سخنِ سدیدی فرموده اند: 🔹 "معنای گم شدن یک چیز آن است که در جای خود نباشد و انسان هنگامی از گم شدن چیزی آگاه می گردد که جایگاه آن را بشناسد و نسبت به آن شیء و جایگاهش توجه و التفات داشته باشد و سپس آن را در موضع مناسب خود نیابد. 🔻 در نتیجه اگر کسی در جایگاه انسانی خود قرار نداشته باشد، در حقیقت «خود» را گم کرده، ولی چون از جایگاه «خود انسانی» خویش غافل است، به آن توجه ندارد و رجوع نمی کند و از گم شدن آن آگاه نمی شود و در نتیجه آن را نزد انسان های کامل یعنی اهل بیت علیه السلام نمی جوید تا وی را به خود او نشان داده و به جایگاه انسانیش برگردانند. از این رو آن حضرت می فرماید: ▫️ شگفت از انسانی که وقتی کالایی را گم کرده و آن را در جای خود نیابد، پیوسته از هرکسی که ممکن است اطلاعی از آن داشته باشد، آن را می جوید تا بیابد، ولی خویشتن خویش را گم کرده و در جستجوی آن بر نمی آید. ➖ بر این اساس، نشان دادن آیات انفسی به انسان به معنای رهنمون شدن انسان به گمشده خویش و «خود انسانی» اوست و ثمره اش این است که انسان خویشتن خویش را می یابد و آنگاه علم به علم و معرفت به شهود و علم حضوری سابق خود نسبت به پروردگارش پیدا می کند. به بیان دیگر انسان هنگامی خود حقیقی اش را می بیند و آن را می یابد که هیچ خود و انانیتی در او باقی نمانده باشد و به مقام فنا در حق تعالی باریافته و سراسر هویتش آینه ای صاف و شفاف برای نمایش وجه الله باشد."(عبدالله جوادی آملی، تحریر رساله الولایه) ❎ بنابراین جهل به خودِ حقیقی و غفلت از خودِ واقعی و گرفتار خودِ خیالی و پنداری شدن بیماری خطرناکی است که باید هر چه زودتر درمان و علاجش کرد تا به اسرار وجودی و رموز درونی خود پی ببریم و خویشتن را به رایگان به این و آن و درهم و دینار نفروشیم. چه زیبا و عمیق استاد شهید مطهری به درد روزگار ما اشاره کرده و نوشته اند: 🔅 آگاهان جهان، عيب اساسی كه بر فرهنگ و تمدن غربی گرفته‏اند اين است كه اين فرهنگ، فرهنگ جهان آگاهی و خود فراموشی است. ♦️ انسان در اين‏ فرهنگ به جهان آگاه می‏گردد، و هر چه بيشتر به جهان آگاه می‏گردد، بيشتر خويشتن را از ياد می‏برد. راز اصلی سقوط انسانيت در غرب همين جاست انسان آنگاه كه خود را ، به تعبير قرآن، ببازد(خسران نفس)، به دست‏ آوردن جهان به چه كارش می‏آيد ؟ فكر می‏كنم كسی كه بهتر از همه فرهنگ غرب را از اين نظر انتقاد كرده‏ است "مهاتما گاندی" رهبر فقيد هند است. ⭕️ گاندی می‏گويد" غربی به كارهای بزرگی قادر است كه ملل ديگر آن را در قدرت خدا می‏دانند، ليكن غربی از يك چيز عاجز است و آن تأمل در باطن خويش است. تنها اين موضوع برای پوچی درخشندگی كاذب تمدن جديد كافی است"(مرتضی مطهری، انسان در قرآن، ص۵۶). 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان 🔸 اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکْرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسَائِلِ یَا مَنْ لا یَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ 🔰 خدایا بهره ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن، و مرا با تحقق درخواست ها اکرام فرما، و از میان وسایل وسیله ام را به سویت نزدیک کن، اى که پافشارى اصرارورزان مشغولش نسازد. 🆔 @iictchannel
◽️ ضرورت توبه برای آنان که مسئولیت اجتماعی دارند بیشتر است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه در گفتگویی عنوان کرد: 🔹 ضرورت توبه و استغفار برای کارگزاران، بیش از مردم عادی جامعه اسلامی است، زیرا آنان مسؤولیت و تأثیر اجتماعی بیشتری دارند و به همین نسبت احتمال خطا و گناه و تقصیر در کارهای آنان بیشتر از شهروندان عادی است. 🔹 اگر شهروندان عادی تنها در مقابل اعمال خود مسؤولیت دارند، مأموران و کارگزاران حتی درباره تخلفات و گناهان ناشی از کوتاهی در مدیریت و برخورد با تخلفات، زیر مجموعه خود مسؤول هستند. بنابراین استغفار برای کارگزاران لازم‌تر و سازنده تر است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ejtemaei-7 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علم
◽️ ماه رمضان، بهترین زمان برای خودیابی و خودیاری است 💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش دوازدهم 🔸 «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ"(حشر:19)؛ از آن کسانی می باشید که خدا را فراموش کردند و خدا به عکس العمل این فراموشی که قانون حق، قانون عمل و عکس العمل است خود آنها را از یادشان برده، خودشان را فراموش کرده اند"(همو،فلسفه اخلاق،ص). این روزها و شبها بهترین روزها و شبها برای خودیابی و خودیاری است، پس مجاهده کنیم و خودحقیقی و خدایی را شناخته و از دست خیالی و خاکی نجاتش دهیم. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/yadmahramezan12 🆔 @iictchannel