eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.8هزار دنبال‌کننده
11.8هزار عکس
621 ویدیو
147 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش نهم یکی از دست یابی به مدارج معنوی و معارج عرفانی "تفسیر" معنوی از هستی خود و جهان و سپس "تغییر" در خود و حالات وجودی خود هست، زیرا تفسیر معنوی عامل تغییر معنوی همه جانبه در ساحات بینشی، گرایشی و کنشی خواهد شد. به تعبیر عالم ربانی میرزا جواد ملکی تبریزی که ضمن نامه‌‌ای به میرزا محمد حسین اصفهانی از قول میرزا حسینقلی همدانی نقل می‌فرمایند: 🔸 "باید فکر را تغییر داد و همه‌ی صورت‌ها و موهومات را محو کرد و فکر در عدم کرد و اگر انسان این را ملکه نماید، لابد تجلّی سلطان معرفت خواهد شد"(علی سعادت پرور(پهلوانی)، رسائل عرفانی، ص ۲۹۷) و تفسیر توحیدی از عالمِ وجود ما را به تغییری سوق و سیر کمی دهد که بتدریج ماسوای الهی را عدم محض(معرفت شناختی) دیده و حجابِ خود و انانیت را از میان برداریم و به درک و دریافت فقرمحض و نیاز نفسی خویش نائل شویم و عالم و آدم را تحت ولایت اطلاقی خدای سبحان ببینیم و در واقع جهان را عدمی دیده و در عدمِ خود تفکر کنیم که به تعبیر علامه طباطبایی(رض): 🔹 "مراد از فکر در عدم، عدم استقلال خود است و مراد عرفا از اینکه می‌گویند همه چیز غیر حق معدوم است، همین است. یعنی همه چیز به او موجود است، چون پرده‌ای که در حرکت است؛ در واقع می‌توان گفت به خود حرکت ندارد، دستی است که پرده را حرکت می‌دهد.‌ در توحید افعال به این نظر، فاعل حق است، و در توحید صفات و اسماء همه از اوست نه از اشیاء و در توحید ذات، جز یک ذات دیده نمی‌شود)(همان). 🔻 بنابراین آرام آرام می توان به وجودِ استظلالی نه استقلالی خود دست یافت و خود را مظهر حق تعالی و مجلای الهی یافت و این نوع تفسیر و تلقی از خود موجب و موجد حیات روحانی، معقول و معنوی شده: ➖ "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ"(انفال:۲۴) و حیات طیبه را در پرتو ایمان و عمل صالح رقم زده، تقدیر کرده و محقق می سازد:" مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ"(نحل:۹۷) و خوشا بحال صاحبان حیات طیبه که سعادت دنیا و آخرت را تحصیل کرده اند. 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان 🔹 اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعَ السّامعین. 💠 خدایا کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده قرار بده و گناه مرا در این ماه بیامرز و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن بپوشان؛ اى شنواترین شنوایان. 🆔 @iictchannel
◽️ آغاز حرکت قرآنی حوزه علمیه از زمان علامه طباطبایی(ره) 🔻 در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه مطرح شد: 🔸 حوزه علمیه از زمان علامه طباطبایی حرکت قرآنی‌اش را به نحو شایسته‌ای آغاز کرد و آن را از حاشیه به متن آورد. انقلاب اسلامی به عنوان یک فرصت، شتاب‌دهنده این حرکت عظیم قرآنی در حوزه علمیه بود و شخصیت‌هایی همچون شهید صدر و آیت‌الله معرفت، حلقه‌های مفقوده‌ای را اضافه و پر کرده و زنجیره فعالیت‌های قرآنی در حوزه را تکمیل کردند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/aghhaz 🆔 @iictchannel
◽️ هوش مصنوعی؛ ابزاری کمکی در مطالعات قرآنی 🔸 حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشست علمی «هوش مصنوعی و آینده مطالعات قرآنی» عنوان کرد: 🔹 هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از اطلاعات را از قرآن یا روایات استخراج کند‌‌؛ برای مثال قدمای ما برای پیدا کردن یک مطلب، بعضا دوره صد جلدی بحار الانوار را مطالعه می‌کردند اما امروزه هوش مصنوعی با داده‌کاوی به بهبود کیفیت مطالعات قرآنی و حدیثی کمک می‌کند. ➕ هوش مصنوعی می‌تواند به شبیه سازی بسیاری از روایت‌ها و ماجراهایی که در قرآن وجود دارد کمک کند؛ لذا علوم دیجیتال و هوش مصنوعی نقشی ارزنده‌ای در مطالعات قرآنی دارد. 🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hosh-masnoei-2 🆔 @iictchannel
◽️ بالاترین شرافت برای انسان آن است که آزار دیگران را ترک کند 🔻 حجت‌الاسلام دکتر مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در گفتگویی مطرح کرد: 🔹 یکی از بحث های مهمی که در جامعه در حوزه اخلاق اجتماعی و در ارتباط با دیگران باید به آن پرداخته شود، موضوع مهم «آزار و اذیت دیگران» است؛ به این معناکه رفتاری از ما سربزند که سبب آزار و اذیت دیگران شود. 🔹 ممکن است این مسئله علیرغم حرام شمرده شدن در فقه برای افراد دارای اهمیت نباشد در حالی که در آیات و روایات به آن پرداخته شده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/sherafat 🆔 @iictchannel
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش دهم برگردیم به پرسش های اول: از کجا، چگونه و با چه روشی شروع کنیم؟ پرسش های کلیدی که اگر پاسخ های کلیدی بیابند عامل فوز و فلاح و سعادت و رستگاری خواهند شد. 🔸 انسان هشیار و بیدار، به خودحقیقی اش عرفان یافته و از خود پنداری اش(ناخود) فاصله میگیرد و البته جداسازی و فاصله گیری خود و ناخود بسیار دشوار است، اما اگر انسان با خود خلوت واقعی کند و در خود تمرکز و تفکر نماید توانایی چنین کاری را خواهد داشت...راهکارش این است که به خودآزمایی بپردازیم، همین الان با خود خلوت کنیم، باخود تنها شویم و در خود فرو رفته و تفکر کنیم. به یقین به دستاوردهای زیاد و انرژی بخشی خواهیم رسید. از جمله آنها عبارتند از: 1️⃣ ما آینه خدا نما هستیم 2️⃣ آینه را باید پاک و زلال نگه داشت و در صورت گرد و غبار آلودگی آن را پالوده و گردزدایی و غبارروبی کرد. 3️⃣ طهارت باطن شرط خدایابی در درون است، پس مراقبه درونی لازم است. 4️⃣ سه عنصر کلیدی را باید در تعالی وجودی توآمان داشت: ➖ تزکیه نفس(نزاهتِ نفس از آلودگی ها) ➖ تذکیه عقل( هوشمندی، فطانت و فراست عقلی) ➖ تضحیه نفس( قربانی کردن نفس و نیل به مقام فنای فی الله) ✅ هرگاه چنین شد، انسان از قدرت نرم بالا و انرژی متراکم برای «شدن»، «گردیدن» و تصعید وجودی برخوردار خواهد شد و این حقایق با مجاهدت، تحمل ریاضت، مراقبت از واردات و صادرات امکان پذیر خواهد بود. 🔹 در واقع نفس مومن زمینه و ظرفیت استکمال علمی و عملی را تا بالاترین مراتب سلوکی و والاترین مقامات معنوی و فتوحات غیبی پیدا خواهد کرد و بتدریج به جایی می رسد که:« المؤمن مرأة المومن» و چون یکی از اسمای الهی« مومن» هست(ر. ک:" هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَه إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوس السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُون"( حشر: ۲۳) در حقیقت مومن آینه مومن یعنی خدا خواهد شد. فتدبر جیدا. 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
🔸 یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم ◽️ نشست علمی گرایش های دانش سیاسی حوزه علمیه قم در سده اخیر 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین 🗓 شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۰:۳۰ 🌐 پخش زنده: 📺 livehowzeh.ir/tv 🆔 @iictchannel
📸 🔹 جلسه ۱۲۶۱ و نخستین جلسه سال جدید شورای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🏢 تهران و قم(ارتباط ویدئو کنفرانس) 📅 شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🆔 @iictchannel
◽️ لزوم نگاه و شناخت عميق به مساله فلسطين 🔻 حجت‌الاسلام دکتر مدیر گروه سیاست پژوهشگاه در هم اندیشی علمی قدس الامة؛ تاملی بنيادين تاکید کرد: 🔹 برای اینکه به شناخت درست و دقیق از مسائل برسیم چاره‌ای نداریم که به جنایات اسرائیل و مسائل پیرامون آن به طور دقیق و حساب شده عمق ببخشیم. 🔹 برای اسرائیل امنیت از همه جهت مهم است که با حضور رزمندگان و عملیات ۷ اکتبر این مساله شکسته شد و آن امنیت پوشالی فروریخت و این مساله و جنايتهاي رژيم صهيونيستي در شش ماه گذشته، نه تنها فلسطین را از مساله جهان عرب خارج کرد بلکه تبدیل به مساله جهان اسلام کرد و با توجه به وجدان‌های بیدار جهان تبدیل به مساله اول انسانیت کرد 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/palestine-2 🆔 @iictchannel
‼️ تمدید شد‼️ 🔸 فراخوان مقاله نخستین همایش ملی«مطالعات نظری- دینی علوم زیستی و زیست فناوری » 🔰 محورهای همایش: ➖ فلسفه ی علوم زیستی بر اساس حکمت اسلامی ➖ الاهیات و زیست فناوری ➖ حقوق و زیست فناوری ➖ اخلاق و زیست فناوری ➖ فقه و زیست فناوری ➖ تمدن و زیست فناوری ➖ فرهنگ و زیست فناوری ➖ امنیت ملی و زیست فناوری ➖ زیست فناوری و اقتصاد و زیست فناوری ➖ آینده پژوهی و زیست فناوری ➖ مدیریت و حکمرانی و زیست فناوری 📅 مهلت ارسال چکیده مقالات: تا ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ 📆 مهلت ارسال اصل مقالات: تا ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ 📥 ارسال از طریق: 🏷 inandin.ir/event-biotechnology 📝 کانال اخبار و اطلاعات همایش: ▫️ble.ir/tararikhteh ▫️eitaa.com/biologycal 🟠 کسب اطلاعات بیشتر: @m_esmaelii 🆔 @iictchannel
◽️ بيانيه تحلیلی شعار سال ۱۴۰۳ 🔹 رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای شعار سال ۱۴۰۳ هجری شمسی را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری نمودند. درباره اهمیت این نامگذاری و چیستی، چرایی و چگونگی تحقق آن لازم است مطالبی به اطلاع مردم عزیز ایران، دولت محترم، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای تصمیم‌گیر برسد: ➖ تعيين شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بدان معناست که باید اولویت و فوریت همه نهادهای حاکمیتی و مردمی تحقق آن شعار باشد و همه مسئولان و مردم باید با تمام توان خود برای رفع موانع و ایجاد زمینه‌های تحقق آن شعار تلاش کنند. ➖ معنای صحیح مشارکت مردم در جهش تولید آن است که عموم فعالان اقتصادی، در فرایند اقتصادی، هم مالک باشند، هم عامل و هم مدیر و جریان کارگری و اجیر شدن اکثر فعالان اقتصادی برای دولت، یا عده محدودی از سرمایه‌داران، به جریان واقعی مشارکت عموم فعالان اقتصادی در مالکیت، عاملیت و مدیریت فرایند تولید تبدیل شود، به گونه‌ای که عموم فعالان اقتصادی، خود مالک منابع تولیدی، کار و محصول کار خود گردند. 🟡 بی تردید مقصود رهبر معظم انقلاب از مشارکت مردم، تنها مشاركت عده‌ای سرمایه‌دار در بخش خصوصی نیست؛ بلکه مقصود، مشارکت عموم فعالان اقتصادی براساس الگوهای واقعی مشارکت است. بنابراین لازم است دولت محترم چنین شرایطی را برای عموم فعالان اقتصادی فراهم آورد... ✍️ حجت الاسلام دکتر مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه؛ 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/shoarsal403 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان 🔹 اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین. 💠 خدایا، در این ماه، فضیلت شب قدر را روزی ام ساز و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان و پوزش‌هایم را بپذیر و گناه و بار گران را از گُرده ام بریز، ای مهربان به بندگان شایسته. 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی مبانی انسان‌شناختی اخلاق سیاسی در قرآن 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه 📅 دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ 👈 حضور مجازی: 🔹 cp.bigbluebuton.ir/u/4563/ethics 🆔 @iictchannel
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش یازدهم در جستجوی خودحقیقی بودن، کاری است عاقلانه و دلپذیر، دنبال خودِ واقعی گشتن حرکتی است لازم، بلکه ضروری، زیرا به هدف خلقت خود نزدیک شده و با "آشنایِ غریب" در درون خود آششنا می شویم و کم کم نشانه ها و نشانی های آن را می یابیم تا آرام آرام به خودِ آن برسیم... 💠 براستی که خود را گم کردیم و بایسته است دنبال گمشته خود باشیم و اگر چنین نکنیم جای شگفتی دارد که مولای ما امیرالمومنین علی(ع) فرمود:" عَجِبْتُ لِمَن يُنْشِدُ ضـالَّتَهُ وَ قَدْ اَضَلَّ نَفْسَهُ فَلا يَطْلُبُها"( آمدی ،غرر و درر، ج ۴، ص ۳۴۰). 🔹 به تعبیر استاد شهید مطهری: "خود را گم کردن و فراموش کردن منحصر به این نیست که انسان درباره‌ هویت و ماهیت خود اشتباه کند، و مثلا خود را با بدن جسمانی و احیانا با بدن برزخی آنچنانکه احیانا این اشتباه برای اهل سلوک رخ می‌دهد ، اشتباه‌ کند. هر موجودی در مسیر تکامل فطری خودش که‌ راه کمال را می‌پیماید در حقیقت از خود به خود سفر می‌کند یعنی از خود ضعیف به سوی خود قوی می‌رود. 🔸 علیهذا انحراف هر موجود از مسیر تکامل واقعی، انحراف از خود به‌ ناخود است، این انحراف بیش از همه جا در مورد انسان که موجودی مختار و آزاد است صورت می‌گیرد، انسان هر غایت انحرافی را که انتخاب کند در حقیقت او را به جای "خود " واقعی، گذاشته است، یعنی ناخود را خود پنداشته است آنچه در مورد ذم محو شدن و فانی شدن در مادیات آمده است‌ ناظر به این جهت است"(مرتضی مطهری، سیری در نهج البلاغه، ص ۲۹۷) و علامه جوادی آملی در تفسیر حدیث یاد شده و رهایی از خودگمشدگی مطلب متین و سخنِ سدیدی فرموده اند: 🔹 "معنای گم شدن یک چیز آن است که در جای خود نباشد و انسان هنگامی از گم شدن چیزی آگاه می گردد که جایگاه آن را بشناسد و نسبت به آن شیء و جایگاهش توجه و التفات داشته باشد و سپس آن را در موضع مناسب خود نیابد. 🔻 در نتیجه اگر کسی در جایگاه انسانی خود قرار نداشته باشد، در حقیقت «خود» را گم کرده، ولی چون از جایگاه «خود انسانی» خویش غافل است، به آن توجه ندارد و رجوع نمی کند و از گم شدن آن آگاه نمی شود و در نتیجه آن را نزد انسان های کامل یعنی اهل بیت علیه السلام نمی جوید تا وی را به خود او نشان داده و به جایگاه انسانیش برگردانند. از این رو آن حضرت می فرماید: ▫️ شگفت از انسانی که وقتی کالایی را گم کرده و آن را در جای خود نیابد، پیوسته از هرکسی که ممکن است اطلاعی از آن داشته باشد، آن را می جوید تا بیابد، ولی خویشتن خویش را گم کرده و در جستجوی آن بر نمی آید. ➖ بر این اساس، نشان دادن آیات انفسی به انسان به معنای رهنمون شدن انسان به گمشده خویش و «خود انسانی» اوست و ثمره اش این است که انسان خویشتن خویش را می یابد و آنگاه علم به علم و معرفت به شهود و علم حضوری سابق خود نسبت به پروردگارش پیدا می کند. به بیان دیگر انسان هنگامی خود حقیقی اش را می بیند و آن را می یابد که هیچ خود و انانیتی در او باقی نمانده باشد و به مقام فنا در حق تعالی باریافته و سراسر هویتش آینه ای صاف و شفاف برای نمایش وجه الله باشد."(عبدالله جوادی آملی، تحریر رساله الولایه) ❎ بنابراین جهل به خودِ حقیقی و غفلت از خودِ واقعی و گرفتار خودِ خیالی و پنداری شدن بیماری خطرناکی است که باید هر چه زودتر درمان و علاجش کرد تا به اسرار وجودی و رموز درونی خود پی ببریم و خویشتن را به رایگان به این و آن و درهم و دینار نفروشیم. چه زیبا و عمیق استاد شهید مطهری به درد روزگار ما اشاره کرده و نوشته اند: 🔅 آگاهان جهان، عيب اساسی كه بر فرهنگ و تمدن غربی گرفته‏اند اين است كه اين فرهنگ، فرهنگ جهان آگاهی و خود فراموشی است. ♦️ انسان در اين‏ فرهنگ به جهان آگاه می‏گردد، و هر چه بيشتر به جهان آگاه می‏گردد، بيشتر خويشتن را از ياد می‏برد. راز اصلی سقوط انسانيت در غرب همين جاست انسان آنگاه كه خود را ، به تعبير قرآن، ببازد(خسران نفس)، به دست‏ آوردن جهان به چه كارش می‏آيد ؟ فكر می‏كنم كسی كه بهتر از همه فرهنگ غرب را از اين نظر انتقاد كرده‏ است "مهاتما گاندی" رهبر فقيد هند است. ⭕️ گاندی می‏گويد" غربی به كارهای بزرگی قادر است كه ملل ديگر آن را در قدرت خدا می‏دانند، ليكن غربی از يك چيز عاجز است و آن تأمل در باطن خويش است. تنها اين موضوع برای پوچی درخشندگی كاذب تمدن جديد كافی است"(مرتضی مطهری، انسان در قرآن، ص۵۶). 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان 🔸 اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکْرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسَائِلِ یَا مَنْ لا یَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ 🔰 خدایا بهره ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن، و مرا با تحقق درخواست ها اکرام فرما، و از میان وسایل وسیله ام را به سویت نزدیک کن، اى که پافشارى اصرارورزان مشغولش نسازد. 🆔 @iictchannel
◽️ ضرورت توبه برای آنان که مسئولیت اجتماعی دارند بیشتر است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه در گفتگویی عنوان کرد: 🔹 ضرورت توبه و استغفار برای کارگزاران، بیش از مردم عادی جامعه اسلامی است، زیرا آنان مسؤولیت و تأثیر اجتماعی بیشتری دارند و به همین نسبت احتمال خطا و گناه و تقصیر در کارهای آنان بیشتر از شهروندان عادی است. 🔹 اگر شهروندان عادی تنها در مقابل اعمال خود مسؤولیت دارند، مأموران و کارگزاران حتی درباره تخلفات و گناهان ناشی از کوتاهی در مدیریت و برخورد با تخلفات، زیر مجموعه خود مسؤول هستند. بنابراین استغفار برای کارگزاران لازم‌تر و سازنده تر است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ejtemaei-7 🆔 @iictchannel
◽️ ماه رمضان، بهترین زمان برای خودیابی و خودیاری است 💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش دوازدهم 🔸 «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ"(حشر:19)؛ از آن کسانی می باشید که خدا را فراموش کردند و خدا به عکس العمل این فراموشی که قانون حق، قانون عمل و عکس العمل است خود آنها را از یادشان برده، خودشان را فراموش کرده اند"(همو،فلسفه اخلاق،ص). این روزها و شبها بهترین روزها و شبها برای خودیابی و خودیاری است، پس مجاهده کنیم و خودحقیقی و خدایی را شناخته و از دست خیالی و خاکی نجاتش دهیم. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/yadmahramezan12 🆔 @iictchannel
◽️نشست علمی عاملیت اخلاقی مصنوعات هوش مصنوعی 🔻 توسط هسته حکمرانی و هوش مصنوعی مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه برگزار شد. 🔸 پرفسور جان سولینز استاد تمام دانشگاه سوناما(کالیفرنیا): در حالی که اخلاق ماشینی به دنبال این است که به سیستم ها قابلیت های استدلال اخلاقی ابتدایی عطا کند؛ حکمت عملی مصنوعی به دنبال ساخت ماشین‌هایی است که دارای مهارت‌های بالاتری هستند و کارهایی را انجام می دهند که نه تنها قابل قبول، بلکه عاقلانه و ظریف تر نیز هستند. ➕ دکتر صالح قربانیان پژوهشگر حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق: از منظر اخلاق اسلامی، عاملیت اخلاقی از نوعی تشکیک برخوردار است. تمام موجودات جهان از منظر آموزه های دینی در حد وجودی خودشان، دارای فهم و شعور می باشند ولی قضاوت در مورد این که هر کدام از موجودات تا چه حد و اندازه ای از عاملیت اخلاقی برخوردارند، امری دشوار است که به سادگی نمی توان آن را معین نمود. 📎 ادامه خبر: 🌐 iict.ac.ir/masnoat-2 🆔 @iictchannel
◽️ عوامل رشد سیاسی حوزه علمیه قم در سده اخیر 🔸حجت‌الاسلام دکتر ، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد: 🔹 هرچه از زمان گذشته یعنی از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم و آیت الله بروجردی(ره) و امام(ره) بگوییم به علل مختلف در این سی سال دانش سیاسی حوزه دارای عمق و کیفیت شده است. حوزه ها به این سمت گرایش پیدا کرده اند و در چند عرصه دانش سیاسی در این مرکز بزرگ علمی توسعه پیدا کرده است. تفسیر و عرفان و روش شناسی و فقه سیاسی در عرصه های مختلف رشد پیداکرده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/roshdsiasi 🆔 @iictchannel
◽️ استعاره مفهومی سبک زندگی تولید می‌کند 🔸 حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشست علمی مطرح کرد: 🔹 استعاره مفهومی سبک زندگی و چارچوب اندیشه به ما می‌دهند و استعاره مفهومی سبک زندگی تولید می‌کند روابط ما با دیگران را مشخص می‌کنند؛ مثلا کلمه «صراط» در قرآن از این جهت به کار رفته است که زندگی یک سفر است و انسان در این سفر نیازمند هدایت است و هادی نیاز دارد یا استعاره تجارت چون زندگی یک تجارت است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ. 🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/mafhomi 🆔 @iictchannel
💯👌 این یادداشت را حتماً بخوانید... ◽️ تجربه­ نزدیک به مرگ، توهم یا واقعیت؟ 🔸 نوشتاری از حجت الاسلام دکتر مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه؛ 🔹از جمله نشانه­‌های واقعی بودن یک تجربه تاثیرات عینی و عملی آن بر تجربه‌­گر است. از طرف دیگر آنچه در میان تجربه‌­گران پیشامرگی مشترک است، تحول عمیق روحی و شخصیتی و معنویت‌­گرایی آنان پس از این تجربه‌ها است. ➕ شماری از این تجربه­‌گران ابتدا فاقد ایمان و باورهای دینی بوده و پس از تجربه تغییرات اساسی در باورها، منشها و رفتارهای خود بروز داده­ و به عقاید دینی در باب حیات پس از مرگ و لزوم درستکاری و پاکزیستی برای سعادت جاودن ایمان آورده و در شیوه زندگی خود تغییرات مثبتی را پدیدآورده‌­اند.... 🔍متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/tajrobehgar 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان 🔹 اللَّهُمَّ غَشِّنِي فِيهِ بِالرَّحْمَةِ وَ ارْزُقْنِي فِيهِ التَّوْفِيقَ وَ الْعِصْمَةَ وَ طَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ يَا رَحِيماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ‏ 💠 خدایا در این روز مرا به رحمتت فراگیر و در این روز به من توفیق و حفظ از گناهان روزی کن و از تیرگیهای تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان به بندگان مؤمن. 🆔 @iictchannel
◽️ مسیر یک ماهه رمضان باید به انسان و جامعه عادل ختم شود 🔻دکتر مدیرگروه مطالعات تمدن نوین اسلامی مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه در گفتگویی مطرح کرد: 🔹 ماه رمضان تطوری عملی و سالیانه برای خودسازی و جامعه‌سازی در مسیر تحقق عدالت است، عدالتی که خواسته‌ی انسانی، اخلاقی و تمدنی همه‌ی بشریت است، بنابراین اسلام در رویکردی تمدنی، آن را در رمضان به عنوان هدیه‌ای سالانه برای انسان‌های مومن قرار داده تا خود و اجتماع بشری را به فضای عدل نزدیک گردانند. 🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ramazan-2 🆔 @iictchannel
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش سیزدهم و پایانی سالک کوی حق تعالی از رهگذر "عرفان به نفس" و "مراقبه های مداوم و پایدار" می تواند به خداخوانی، خداجویی و بالاتر خدابینی و خداخُویی برسد. علامه حسن زاده آملی در این زمینه نکته نغز و تأمل برانگیزی فرمود و سه محور عمیق را با واژه های پرمعنا مانند: 1️⃣ از خود در خود به چشم حق(عارف) 2️⃣ از خود در خود به چشم خود(غیرعارف) 3️⃣ نه از خود و نه در خود(جاهل) چنین مطرح کرد: "كسى كه حق را از خود در خود، به چشم حق بيند، اين عارف است. و آن كه حق را از خود در خود، به چشم خود بيند اين غير عارف است. وآن كه حق را نه از خود و نه در خود مى‏بيند و انتظار مى‏برد كه در آخرت به چشم خود ببيند، اين جاهل است"(ممدالهمم در شرح فصوص الحکم،ص) و لازمه عارف شدن این است که "مرگ اختیاری" را با تمام وجودش درک و تجربه کند، یعنی بمیرد قبل از آنکه او را بمیرانند و روحش هماره در عالمِ ملکوت بسر می برد و از غیرخدا منقطع هست. 🔸 اکنون برای روشن شدن مرگ اختیاری توجه شما را به انواعِ مرگ نزد عارفان جلب می کنم:"عرفاء مرگ را چهار دسته کردند: 1️⃣ مرگ سرخ و آن جنگ با نفس است که به جهاد اکبر موسوم است و به این موت موت جامع نیز می‌گویند زیرا بر همه ی انواع مرگ‌ها مشتمل است. 2️⃣ مرگ سفید و آن گرسنگی است زیرا گرسنگی باطن را منور می‌کند و وجه دل را سفید می نماید چه این که شکم بارگی زیرکی را از بین می‌برد. 3️⃣ مرگ سبز و آن پوشیدن لباس پینه زده است. حضرت وصی عليه السلام فرمود: لَقَدْ رَفَعتُ مِدرعتی حتَّى اسْتَحيیتُ مِن راقِعِها. يعنی آنقدر زره خود را پینه زدم که از پینه دوز خجالت می‌کشم و این مرگ موجب سبز شدن زندگی و گسترش آن به قناعت می‌شود. 4️⃣ مرگ سیاه است و آن به دوش کشیدن رنج و ملامت خلق است زیرا حق تعالی را دوست دارد «و لا یَخافون..» و از سرزنش سرزنش کننده ای نترسند(حسن حسن زاده آملی، سدرة المنتهی فی تفسیر قرآن المصطفی، ج۲، ص۳۷). ➖ و یکی از مراقبه های تمهیدی برای نیل به مرگ اختیاری و معرفت واقعی و محبت حقیقی به خدا همین است که استاد علامه حسن زاده آملى فرمود:"از سخنان ناهنجار گر چه مزاح باشد بر حذر باش ، خلاف مگو اگر چه مطايبت (شوخى ) باشد از قسم خوردن اگر چه راست است احتراز كن، تا مى توانى. نماز را در اول وقت بجا آور، تجارتت را مغتنم بشمار كه انسان بى كار از دنيا و آخرت هر دو مى ماند داد و ستد مانع بندگى نيست :"رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ"(نور: ۳۷). 🔹 مردى به آفتاب يمنى اويس قرنى گفت : مرا اندرزى كن - آنجناب گفت : " فِرُّوا إِلَى اللَّهِ " بگريز به سوى خداوند. اين كلام را از كتاب الله اقتباس ‍ كرد كه نوح نبى (عليه السلام ) به مردم فرموده : فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ مُبِين"(ذاريات: ۵۰) از شهوت و از شهرت بپرهيز و از معاشرت ناجنس به خصوص از نفس بگريز كه : نخست موعظه پير مى فروش اين است كه از مصاحبت ناجنس احتراز كنيد"( سيد محمدناصر تقوى(جمع‌آورنده )،تازيانه سلوك ، ص۱۱۲-۱۱۳) 🟠 و به تعبیر دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان: "اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ"(خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردان و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان) 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
⁉️ چرا الحاد جدید نظام اخلاقی را از دین جدا می داند؟ 🔸 حجت الاسلام دکتر مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشست بررسی الحاد جدید و اخلاق تبیین کرد: 🔹 در حوزه فرا اخلاق چندین جریان وجود دارد که معتقد به گسست اخلاق از دین هستند، البته منظور آن‌ها در برابر دیدگاه اشاعره است که ملاک اخلاقی بودن را صرف خواست خداوند می‌دانند؛ 🔹 جریان هایی که می‌خواهند دین را از اخلاق جدا کنند اتفاقاً بر اساس همین حسن و قبح عقلی اقدام می‌کنند چون فکر می‌کنند نظریه اخلاق دینی به این معناست که چون خداوند چیزی را گفته، پس ارزشمند است در حالیکه اینگونه نیست؛ ➕ در دستگاه اخلاق تکاملی چیزی که دقیقاً معادل حسن و قبح عقلی باشد، وجود ندارد هرچند بعضی از عبارت‌هایشان به حسن و قبح عقلی نزدیک می‌شود اما در ادامه مسیرش را جدا کرده و دور می‌شود. 🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/elhadjadid-3 🆔 @iictchannel