eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.8هزار دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
622 ویدیو
147 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | ثبات سیاسی از منظر امام خمینی(ره) 🔸 در آرا و بیانات امام خمینی عوامل مختلفی برای ثباث و بی‌ثباتی مطرح شده است. عوامل ثبات در آرا و بیانات امام از منظرهای مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قابل بررسی است. مهم‌ترین عوامل ثبات سیاسی عبارت‌اند از: محوریت استقلال و آزادی، زمینه‌سازی پیشرفت و ترقی، نقش و محوریت مردم، نفی رابطه سلطه‌جویی، حاکميث قوانین الهی، نفی امتیازهای طبقاتی، شایسته‌سالاری، تبادل افکار و مشورت‌پذیری، انتفاد پذیری، مشارکت مردم و عوامل ثبات فرهنگی نیز عبارت‌اند از: تأکید بر عدالت‌محوری و تعهد پذیری کارگزاران و مردم، حاکمیت بر قلوب مردم، تزکیه دولتمردان، عوامل ثبات اقتصادی نیز در اندیشه امام خمینی در موارد زیر مطرح شده است: عدم‌خیانت در اموال عمومی، اهمیت‌دادن به رفع نیازهای مردم و فقرستیزی. 📖 برگرفته از کتاب ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6386 🆔 @iictchannel
🖼 | امام رضا(ع) دورانی که نحله‌های مختلف بودند توانستند اسلام ناب یعنی امامت را معرفی کنند 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◽️ امام رضا(ع) در چنین دورانی که نحله‌های مختلف مانند فتحیه و اسماعیلیه و واقفیه و… بودند توانستند اسلام ناب یعنی امامت را معرفی کنند و این نشانه حکمت سیاسی امام(ع) است. امام رضا(ع) تعبیر زیبایی در برابر مامون به کار برده و فرموده است ای مامون مگر عمارت و خلافت ملک شخصی تو هست که آن را به من می‌بخشی؟ امامت، عطیه و جعل الهی است و مشروعیت آن از خداست و تو کاره‌ای نیستی که بخواهی به من امامت بدهی، امام هم در برابر خودی‌ها و هم خلیفه بحث امامت را با صراحت مطرح کردند گرچه در برخی موارد دیگر تقیه هم داشته‌اند. 🆔 @iictchannel
🖼 | موضوع در کشاکش تقابل عدم و ملکه ◼️ هر امری شأنیت موضوع واقع‌شدن برای داستان را ندارد. موضوع، ماهیتی است که بتواند محل حلول مضمون، قصه داستان، پیرنگ و پيام واقع شود. موضوع ماهیتی است که شأنیت انتخاب‌گری و کنش را دارد؛ می‌تواند تصمیم بگیرد و می‌تواند کنشی را در جهت حل مسئله یا تغییر وضعیت پیش ببرد. چنین ماهیتی جز انسان نیست. ◼️ با این تعبیر، به نظر می‌رسد «یافتن موضوع» و «کشف موضوع» که در تعابیر برخی پژوهشگران آمده است به معنای دقیق کلمه، پیداکردن انسان است. البته عموم اهالی نظر در تطبيق موضوع با مصادیق آن، از شخصیت، به صورت منحصر یاد نکرده‌اند. در آرای ذکرشده، غالباً تنها شخصیت را در اجزای موضوع مشارکت داده‌اند؛ در عين حال با ذکر مكان، زمان يا موقعیت به دایره موضوعات توسعه داده‌اند. 📖 برگرفته از کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6066 🆔 @iictchannel
🖼 | وحی از دیدگاه متکلمان 🔹 متکلمان درباره وحی، پیامبر را دارای نقش فاعلی در تولید وحی نمی‌دانند، اگرچه پیامبر در این امر موضوعیت دارد. به‌عبارت دیگر، نقش قابلی پیامبر در وحی نمایان‌تر از نقش فاعلی ایشان است. 🔹 متکلمان بین وحی قرآنی و احادیث نبوی و احادیث قدسی تفاوت قائل شده و معتقدند صورت‌بندی در احادیث قدسی نمایان است، اما در وحی قرآنی صورت‌بندی و الفاظ از خدای متعال است و این‌گونه نیست که پیامبر خود در تولید وحی و حتی صورت‌بندی وحی نقشی داشته باشد. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | خداگرایی و عرفان اجتماعی در مکتب سلیمانی ◽️ روح حاکم و گفتمانی مسلط بر عرفان خداگرایی و توحید است. توحید وجودی (در مقام نظر و ساحت نگرش و بینش) و توحید شهودی (در مقام عمل و ساحت گرایش و کنش) و اساسا شناسنامه وجودی و هویت اصلی عرفان و سلوک عرفانی و در نتیجه عرفان اجتماعی توحید است. ◽️ به این معنا که خداگرایی در همه سطوح و ساحات حضور بالفعل و ظهور عینی داشته و همه‌چیز از خدا، به‌سوی خدا، برای خدا و به‌یاری خداست و در همه فعالیت‌های اجتماعی اصالت از آن «قیام لله» هست و مطلوب بالذات و مقصود بالاصاله فقط خداست چه اینکه محبوب حقیقی و معبود راستین فقط خداست؛ لذا سالک الی الله همه شئون وجودی‌اش در ارتباط با خدا تعریف و تنظیم شده و تحقق می‌یابد. سردار سلیمانی بینش، گرایش و کنش توحیدی را در کلام و کردار خویش متجلی ساخت و همه فعالیت‌های جهادی‌اش را عنایت الهی و لطف الهی خدا تلقی می‌کرد. 📖 برگرفته از کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21102 🆔 @iictchannel
⭐ ماه ربیع الاول، بهار زندگی است 🔺️ رهبر انقلاب: بعضی از اهل معرفت و سلوک معنوی معتقدند که ماه ، ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌عبدالله جعفربن‌محمدالصّادق ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. 🆔 @iictchannel
🖼 | نقش و محوریت مردم در نظام سیاسی ◼️ میزان رای ملت است. ماهیت جمهوری اسلامی این است که با شرایطی که اسلام برای حکومت قرار داده است، با اتكا به آرای عمومی ملت، حکومت تشکیل شده و مجری احکام اسلام می‌باشد. ◼️ حکومت اسلامی باید انتقادها را تحمل و از آن استقبال کند. انتقادها از دولت و عملکردهای آن باعث رشد و بالندگی کارآمدی دولت خواهد بود. از نظر امام خمینی قدرت مردم یک قدرت عمومی تعیین کننده است و این حق تعیین، یک مسئله عقلایی است. زمانی که امام خمینی در اوج مشروعیت دینی و سیاسی قرار داشت و همه او را به عنوان رهبر انقلاب پذیرفته بودند هرگز درصدد القای اندیشه و نظر خود به مردم نبود. 📖 برگرفته از کتاب ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6386 🆔 @iictchannel
🖼 | روایت امر مقدس در داستان جنگ 🔹 انتقال معنی برای مفهوم کلی «دفاع مفدس» نه به‌صورت دفعی، بلکه به‌صورت تدریجی طی دوران جنگ صورت گرفته است. شواهد تاریخی حاکی است که در آغاز، این واقعه اسمی جز «جنگ» نداشت. بعد از مدتی، این اسم در ترکیبی جديد، موصوف واقع شد و به صورت «جنگ تحمیلی» در آمد. 🔹 شرایط جهانی و اجتماعی، ضرورت به کارگیری کلمه «دفاع» را برای این واقعه رقم زد و خصوصیات ماهوی و ایدئولوژیک دفاع، آن را به صورت ترکیب «دفاع مقدس» شکل‌بندی کرد. این امر نشان‌دهنده آن است که نام‌گذاری اين واقعه در سیر تحليل ماهوی آن صورت گرفت و به نقل تعیینی آن انجامید. 📖 برگرفته از کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6066 🆔 @iictchannel
🖼 | مبنای زبان‌شناختی سروش 🔸 آنچه از مجموعه سخنان سروش در مقوله زبان‌شناختی وحی استفاده می‌شود این است که همان‌گونه که او زبان تصوری و مفهوم‌شناختی قرآن را معنادار می‌داند، زبان گزاره‌ای قرآن را نیز معنادار می‌داند، اما وی در واقع، به شناختاری‌بودن زبان قرآن در بخش‌های عمده‌ای از آن معتقد نیست، بلکه همانند فیلسوفان تحلیل زبانی، کارکردهای دیگری برای زبان دین قائل است. 🔸 او همچنین معتقد است وقتی قرآن از سماء، ارض و سایر پدیده‌های طبیعی سخن می‌گوید، در مقام بیان واقع و نفس‌الامر نیست و نمی‌خواهد واقع خارجی را آن‌چنان که عرب‌ها و مردم زمان پیامبر بر آن اعتقاد دارند بیان کند، بلکه پیامبر اعتقادات خود را که با اعتقادات قوم مطابقت دارد، گزارش می‌دهد؛ بنابراین ازآنجا که سروش دانش پیامبر را به اندازۂ دانش قومش و خطاپذیر می‌داند، زبان قرآن نمی‌تواند زبان واقع‌نمای مطابق با واقع باشد، بلکه زبان واقع‌نمای غیرمطابق با واقع است. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | انقلابی در مدیریت جهادی ◽️ باور انسان‌ها به خود و توسعه متعادل انسان‌ها (یعنی رشد فردی در کنار رشد نظامی)، شاید جوهره رهبری سردار قاسم سلیمانی بود. او سعی کرد به جای اینکه کاری کند که همه نیروها به او ایمان و باور داشته باشند، به خودشان باور داشته باشند. رهبران بزرگ قبل از آنکه به این جایگاه برسند، مدیران بزرگی بودند که قادر هستند کارها را به گونه‌ای سازمان‌دهی کنند که نتایج و عملکرد فوق‌العاده‌ای برای سازمان خود به دست بیاورند. ◽️ رهبری که مدیر بزرگی نباشد، نمی‌تواند در سازمان خود خوب را از بد تشخیص دهد و وقتی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، قادر نیست سازمان را به درستی رهبری کند. قاسم سلیمانی بر جزئیات به میزان لازم تسلط داشت و با توجه به اینکه قبلا خودش این فعالیت‌های عملیاتی را انجام داده بود وقتی از همکاران خود می‌خواست کاری را انجام بدهند، آنها می‌دانستند پشت این فرمان کوهی از تجربیات مفید و موفقیت است. 📖 برگرفته از کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21102 🆔 @iictchannel
🔸 کرسی علمی ترویجی «تصویر عدالت توزیعی در فرهنگ» 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری (مدیرگروه سیاست پژوهشگاه) ⏰زمان: شنبه 9 مهرماه ساعت 14 🏢 قم، انجمن های علمی حوزه ❇️ لینک جلسه مجازی: ➡️ dte.bz/ssoq 🆔 @iictchannel
🔻واکنش آيت‌الله علیدوست به حوادث اخير كشور ⭕️این حرکات محکوم و هیچ تزلزلی در باور و کنش توده عظیم ایجاد نمی‌کند ◀️متن بيانيه عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه كه با آيه إسترجاع شروع شده به اين شرح است: بسم الله الحاکم العادل انا لله و انا اليه راجعون ◽️در روز های گذشته، خبرهایی از برخی حرکات بسیار قبیح از قبیل آتش زدن قرآن کریم، مساجد، حمله به موکب های عزاداری آل الله، به شهادت رساندن برخی مدافعان امنیت کشور و حریم اهل بیت علیهم السلام، منتشر شد. ◽️در اینکه این رفتار ها بی پایه و فاقد پایگاه مردمی و اجتماعی است بحثی نیست. لکن شدت پلشتی و ناموجه کار آنقدر زیاد است که اذهان را به خود مشغول کرد، به ویژه وقتی غول رسانه‌ای کفر و نفاق نیز چونان موجی برآن سوار شد. ◽️تاریخ و دنیا بداند ک علاقه به مذهب، دین، نماد های مذهبی، حب و مودت آل الله علیهم السلام همچنان در همه وجود ریشه دار است و آن را نه فقط تراثی از اسلام بلکه بخشی از ملیت و هویت خویش می‌داند و به آن افتخار می‌کند. ◽️این حرکات محکوم و هیچ تزلزلی در باور و کنش توده عظیم ایجاد نمی‌کند. ◽️البته بی پایگی، شناعت و سبک وارگی این رفتار های شوم و محکومیت آن از سوی عالمان، فرهیختگان و مردم نباید را آسوده خاطر سازد؛ بلکه بر کارگزاران نظام است که با استمداد از فکر صاحبان خرد و دغدغه دلسوزان کشور، نظام و ملت در برخی تصمیمات و عملکردهای جاری که بی تاثیر در زمینه سازی برای این اقدامات وقیح نیست، تجدید نظر کنند! ✍ ابوالقاسم علیدوست ۷ مهرماه ۱۴۰۱ ‌ 🆔 @iictchannel
🖼 | نقد مبنای هرمنوتیکی سروش 🔸 مبنای هرمنوتیکی سروش همان هرمنوتیک گادامر است. در هرمنوتیک فلسفی گادامر، متن دینی و پدیده‌ها صامت‌اند و مفسر و فهمنده با پیش فرض‌های متنوعی که دارد به تفسیر متن می‌پردازد. سروش هرمنوتیک گادامر را فقط در تفسیر و فهم متون دینی به کار نگرفت، بلکه حتی در تحقق پدیده‌ای چون وحی مورد استفاده قرار داد؛ یعنی حقیقتی مانند وحی که زاده پیغمبر است، زاییده محیط پیرامونی او است؛ یعنی گفت‌وگو و خصلتی دیالوگی میان پیغمبر و محیط تحقق پیدا می‌کند و پس از آن، وحی تولید می‌شود. 🔸 سروش در کنار اندیشمندان دیگری چون نصر حامد ابوزید و محمد اركون، در شمار گروهی اندک از اصلاحگران رادیکالی است که مدافع رهیافتی تاریخی به قرآن هستند. به نظر وی قرآن نه‌تنها محصول شرایط تاریخی خاصی است که در بستر آن شکل گرفته است، بلکه برآمده از ذهن حضرت محمد و همه محدودیت‌های بشری او است. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | اهمیت تزکیه دولتمردان ◼️ تزکیه دولتمردان در حکومت اسلامی، حاکم و کارگزاران باید از نظر اخلاقی خود را تزکیه کرده باشند. اصلاح یا فساد کشور و حتی کشورها به رعایت یا ترک این اصل مهم بستگی دارد. تزکیه دولتمردان اهمیت بیشتری نسبت به تزکیه افراد عادی دارد. ◼️ تزکیه برای دولتمردان، سلاطین، رؤسای جمهور، برای دولت‌ها و برای سردمداران بیشتر لازم است تا برای مردم عادی. اگر افراد عادی تزکیه نشوند و طغیان پیدا کنند، یک طغیان بسیار محدود است؛ لکن اگر طغیان در کسی شد که مردم او را پذیرفته‌اند، این گاهی یک کشور و گاهی چند کشور را به فساد می‌کشاند. 📖 برگرفته از کتاب ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6386 🆔 @iictchannel
♨️ 🔰 مقام معظم رهبری: اینکه آقای رشاد می فرمایند ما جبهه جدیدی شده ایم خیلی خوب است. این احساس، احساس بسیار خوبی است. این جبهه را با داهیه های خودش مشخص کرده و آن را گسترش دهید. 💯💯 اعضای محترم کانال لطفا توجه فرمایید💯💯 🔰 عضویت در کانال رسمی آیت الله 💢رییس شورای مدیریتی حوزه های علمیه استان تهران 💢رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💢عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 💢 چهره تاثیرگذار جهان سال ۲۰۲۰ ♨️با مباحثی پیرامون: 💠 همین حالا عضو این کانال در ایتا شوید: 🌐 eitaa.com/joinchat/3969187874C3ee71ce49b
🖼 | عرفان حقیقی 🔺 بنابر باور ارباب معرفت و شهود، عرفان حقيقی، عرفانی است که از متن واقع کتاب و سنت يعنی آنچه مقصود و مراد انسان کامل معصوم است، برخیزد. پس باید تلاش نمود به آن دست یافت. این تلاش می‌تواند در دو ساحت صورت گیرد: یکی ساحت تولید عرفان دینی و دیگری سنجش عرفان موجود که اولی با الگوبرداری از فلسفه دینی طرح شده است. 🔺 در ساحت تولید باید به اصول پیشین و پسین فهم عرفانی تکیه زد. تا زمانی که فهم عرفانی دست ندهد، امکان استنباط عرفان دینی از کتاب و سنت فراهم نیست. در ساحت سنجش نیز باید با روش خاصی دو صنف از گزاره‌های دینی یعنی احتجاجات و تنجیزات را استخراج نمود. احتجاجات، ادله پیشااجتهادی هستند، بر خلاف تنجیزات که ادله اجتهادی هستند؛ چنان‌که احتجاجات، ادله مُثبته هستند، برخلاف تنجیزات که ادله منجزه هستند. ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔖 برگرفته از مقاله "ماهیت و روش عرفان دینی اجتهادی" شماره 89 و 90 فصلنامه انتقادی - نظری در حوزه علوم انسانی «کتاب نقد» 📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22102 🆔 @iictchannel
🖼 | موج‌آفرینی در سبک زندگی سلیمانی 🔹 سردار سلیمانی عزیز، آن مرد ملکوتی و به بلوغ عقلی رسیده، توانست رشد متوازن و تعالی متعادل را در همه عرصه‌ها و ابعاد وجودی‌اش تجربه کرده و به مرتبه‌ای دست یابد که در دوران پختگی و گداختگی موج‌زایی کرده و امواج زیستن مکتبی و مسلکی‌اش جهان را تحت تأثیر خویش قرار داده و دوست و دشمن را به تحسین وادارد. این نوع زندگی ظرفیت اسوه‌شدن و قابلیت درس و عبرت گرفتن برای همه آگان و طالبان زیست مؤمنانه انقلابی را دارد. 🔹 این است که برخی مردان خدا متن زندگی و سبک سلوکی‌شان گونه‌ای رقم می‌خورد که موج‌زایی کرده و هر چه بیشتر و بهتر رشد می‌کنند، امواج وجودی آنان گستره گسترده‌تری را در بر می‌گیرد. فاصله مرکز و محیط را بیشتر و بیشتر می‌کنند؛ به‌بیان‌دیگر خودآگاهی فردی، خانوادگی، ملی، فراملی و بین المللی پیدا می‌کنند. 📖 برگرفته از کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21102 🆔 @iictchannel
🔸 امیرالمؤمنین عليه السلام: 🔰 كسى كه با آرامش كار كرد به مطلوب رسيد، يا بدان نزديك شد. شتابكار به خطا رفت، يا بدان نزديك شد. 📚 غررالحكم، حدیث ۱۲۹۰ 🆔 @iictchannel
🖼 | عرفان بعد باطنی اسلام ◼️ از آنجا که عرفان عمیق‌ترین لایه اسلام است، هر دو مکتب شیعه و سنی در تاریخ واجد عرفان و سنت عرفانی هستند؛ اما وجود عنصر امامت و فروع آن در اعتقاد شیعی، بعد عرفانی تشیع را غنی‌تر و آن را از دیگر گرایش‌های عرفانی در جهان اسلام متمایز می‌کند. در این نگاه، چون امام همانند پیامبر(ص) دارای مرجعیت علمی و معنوی و اجتماعی است، روح عرفانی در همه ابعاد دین و ارکان جامعه دینی تحت حاکمیت امام، حضور و ظهور می‌یابد و هندسه و ساختمان حیات ایمانی، صبغه عرفانی و معنوی پیدا می‌کند. ◼️ در این وضعیت، زمینه‌ای برای بروز ناسازگاری بین شریعت و عرفان یا سیاست و عرفان پدید نخواهد آمد. لازمه وحدت مرجعیت‌های سه‌گانه و سازگاری شریعت، سیاست و عرفان، حضور عرفان در همه ابعاد زندگی و آمیختگی همه ابعاد حیات با روح عرفانی و معنوی است. ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔖 برگرفته از مقاله "شاکله عرفان شیعی" شماره 89 و 90 فصلنامه انتقادی - نظری در حوزه علوم انسانی «کتاب نقد» 📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22102 🆔 @iictchannel
🖼 | دلالت استنباط علل شرایع بر عرضی‌بودن دین ◽️ سروش استنباط علل شرایع را نیز دلیل بر عرضی‌بودن احکام فقهی می‌داند، درحالی که از نظر ما، چنین امری صحیح نیست، زیرا انسان هیچ‌گاه با عقل بد نمی‌تواند علت تامه احکام و شرایع را درک کند؛ البته انسان می‌تواند پاره‌ای از حکمت‌ها را دریابد، اما علت تامه کشف نمی‌شود. ◽️ نکته چشمگیر این است که سروش احکام شرعی فراوانی را که پیشرفت‌های علوم جدید مؤید آنهاست، نادیده گرفته و فقط بر روی تعارض‌هایی دست گذاشته است که میان عرف و احکامی فقهی وجود دارد و چنین ادعا کرده است که حکمت جعل این احکام با نیاز امروز سازگار نیست. پرسشی که پیش می‌آید این است که چرا سروش تأییدات علوم تجربی جدید در مورد بسیاری از احکام را نادیده می‌گیرد، اما تعارض عرفی نسبت به اندکی از احکام را به چشم مخاطبانش فرو می‌کند؟ 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | فقدان رفتار اخلاقی 🔹 رعایت نکردن دستورهای مهم اخلاقی قرآن، مانند دعوت به حکمت، اندرزهای نیکو، مناظره به نیکی، عدم‌تعدی به مخالفان، شکیبایی، رفتار برای خدا باشد، اندوهگین‌نبودن، موضع‌گیری صحیح، پیشه‌کردن تقوا، نیکوکاری و... می‌تواند قدرت جاذبه اسلام را در ایجاد همبستگی و ثبات کاهش دهد. 🔹 متأسفانه در جمهوری اسلامی ایران، در سال‌های اخیر به اهمیت رفتارهای اخلاقی کمتر بها داده می‌شود و خطر بی‌ثباتی و بی‌اخلاقی در جامعه را دوچندان می‌کند؛ ازاین‌رو در قرآن آمده است، انسان‌ها در پذیرش حق با یکدیگر متفاوتند و هر کسی با شیوه‌ای که مطابق با استعداد و ظرفیت او است، هدایت می‌شود. این موضوع که در جدل با مخالفان در پایان سوره نحل آمده است، در نحوه تعامل و ارشاد با مخالفان بسیار مؤثر است. 📖 برگرفته از کتاب ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6386 🆔 @iictchannel
🖼 | امور مقدس ⏺ مفهوم تقدس در گونه داستان دفاع مقدس دو کارکرد اثباتی و نفی دارد. جنبه اثباتی آن مبتنی بر تعریف ذاتی تقدس است و جنبه نفی آن بر اساس احکام تحریمیه بنیان نهاده می‌شود. تعریف به ذات تقدس، امور مقدس از غیرمقدس را روشن خواهد کرد؛ زیرا در این‌صورت امر غيرمقدس فاقد خصوصیت ذاتی تقدس خواهد بود. این تعریف، تقدس اصیل و تبعی را از هم تمایز می‌بخشد و قدوس و مقدس از یکدیگر تفکیک می‌شوند. ⬅️ وصف مقدس در گونه داستان دفاع مقدس، در درجه نخست متوجه دفاع شده است و در رتبه دوم وصف داستان نیز خواهد بود. این توالی و ترتیب خود بیانگر دو دسته از احکام تحریم‌کننده است؛ زیرا همان‌طور که احکام قبور معصومین با قبور مؤمنین تفاوت خواهند داشت، گرچه هر دو گروه در یک رشته قرار گرفته و به مبدأ واحدی متصل می‌شوند، به‌همین ترتیب نباید انتظار داشت تقدس شخصیت مدافع، با تقدس مکان و تقدس ادبیات، احکامی کاملا مشابه داشته باشند. 📖 برگرفته از کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6066 🆔 @iictchannel
▫️همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور 💢 هویت ساختار انقلابی فرهنگ 💢نقَادی ساختار فرهنگی کنونی 💢وضعیت مطلوب ساختار فرهنگی کشور 💢چگونگی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور 🔸توسط پژوهشکده پژوهشگاه و با همکاری دستگاه‌های مختلف علمی و فرهنگی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. 🎙با حضور: 📆 شنبه ۲۳ مهرماه، ساعت ۸صبح لغایت ۱۸عصر 🏢 تهران، مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 📌 جهت ثبت نام حضور در همایش کلیک کنید: ➡️ iict.ac.ir/hamayeshb 🆔 @iictchannel
▫️ پاسخ دکتر عبدالحسین خسروپناه به سروش ❌ امروز موعد امتحان شماست ▪️آیا واقعاً وفات مرحومه مهسا دغدغه شما و امثال شما خارج‌نشینان و قاتلان و اغتشاشگران و تخریب‌چیان اموال عمومی و خصوصی است؟ اگر در گفتار و نوشتار خود، صدق اخلاقی داری ـ که بی‌شک نداری ـ چرا برای قتل مرحومه میترا بیانیه ندادی؟ چرا برای ترور هزاران شهید به‌دست منافقان و کومله و سلطنت‌طلبها نقدی ننگاشتی؟ 🔻 چرا برای شهدای علم و دانش دانشگاه که سرمایه‌های این ملت بودند، ننالیدی؟ چرا این‌همه قتل‌عام و مجروح‌سازی مردم مظلوم و بی‌گناه و تخریب اموال شخصی و عمومی آشوبگران را نادیده گرفتی؟ چرا این‌همه ظلم بر سیاهان واشنگتن که در آنجا سکنی گزیده‌ای، دردی در دلت برپا نمی‌سازد؟ و حاضر به ارشاد گشت خشن پلیس آمریکایی نیستی؟... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/khos-soro 🆔 @iictchannel