eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
150 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | جایگاه اقتصاد در خانواده 🔺 خانواده به‌عنوان یک نهاد اقتصادی است که رفتار تولیدی و مصرفی و توزیعی آن بر حسب معیارهای اقتصاد خرد تفسیر می‌شود؛ مثلاً درآمد اعضای خانواده، از راه‌های مختلف واصل می‌شود و هزینه‌ها معلوم می‌گردد و در انتها وضعیت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری همگی به‌دست می‌آید. از زمان تشکیل خانواده مدیریت هزینه و درآمد آغاز به کار می‌کند. مرد و زن فعالیت‌های خانه را تقسیم می‌کنند و با هماهنگی و بر اساس توانایی، هر یک بخشی از وظایف را انجام می‌دهند. 🔺 اقتصاد خانواده به‌عنوان یکی از عناصر اقتصاد کلان و میزان تأثیرپذیری متغیرهای کلان از متغیرهای اقتصادی خانواده؛ مثلاً مصرف کلان تا چه میزان از مصرف خانوارها متأثر است یا میزان سرمایه‌گذاری تا چه حد متأثر از روحیه پس‌انداز خانواده هاست. خانواده از نظر اقتصادی محل تربیت نیرو برای بازار کار، آموزش مفاهیم اقتصادی به تمام نیروهای فعال، مصرف، تولید، پس‌انداز، مبادله، سرمایه‌گذاری است. 📖 برگرفته از کتاب تدبیر هزینه و درآمد در خانواده اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23071 🆔 @iictchannel
📸 ❇️ نشست علمی ماهیت پارادایم 💢 با حضور پرشور اساتید، طلاب و دانش پژوهان(حضوری و مجازی) 🎙 با حضور: 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 یکشنبه 25 دیماه 1401 🆔 @iictchannel
Jorm1.mp3
6.67M
💢 I ویژه برنامه رادیویی ✳️ بررسی فقهی-حقوقی معاونت در جرم «برنامه اول» 🔸 تبیین اصطلاحات مباشرت، مشارکت و معاونت در جرم 🔸 شرایط سه گانۀ تحقق معاونت در جرم 🎙با حضور: حجت الاسلام حجت الاسلام (اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 25 دیماه 1401 🆔 @iictchannel 🆔 @balaghemobeen
◽️فساد موجب دلسردی عمومی و اجتماعی می‌شود 💢 دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشست علمی «جایگاه شفافیت در مبارزه با فساد» تبیین کرد: 🔹 احساس فساد بدتر از خود فساد است، از جمله تبعات این روند، شکست و سرخوردگی‌های اجتماعی است؛ الان این مقدار فسادی که ادعا شده و مردم تصور می‌کنند واقعا وجود ندارد. مثلا برخی از رفتن به دادگاه واهمه دارند زیرا می‌گویند رشوه گرفته می‌شود یعنی فرد بدون اینکه یک بار پا به دادگستری گذاشته باشد می‌گوید در دادگاه، رشوه رایج است. ⬇️ استفاده از روش «سوت‌زنی» برای کاهش فساد 🔸 کسانی که در این ماجرای فساد، ذی‌نفع نیستند ولی ذی‌ربط هستند، می‌توانیم از آنها استفاده کنیم درست مانند اینکه مثلا شورای نگهبان خودش نمی‌تواند صلاحیت همه افراد را شناسایی کند ولی رقبای یک نامزد ممکن است اطلاعات زیادی از او در اختیار این شورا قرار دهند. به این روش «سوت‌زنی» گفته می‌شود و در این روش هم فردی که مدعی شده نباید پاسخ دهد بلکه فردی که علیه او ادعا شده باید ثابت کند بی‌گناه است زیرا بحث شفافیت در تصمیم قابل انجام است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/neshastfesad-2 🆔 @iictchannel
◽️اعتماد به غرب رشد و پیشرفتی برای کشور به ارمغان نخواهد داشت 💢 همزمان با 26 دی ماه سالروز فرار شاه از ایران، در گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه عنوان شد: 🔸 شاه در کارنامه سیاسی خود دو فرار بزرگ دارد؛ فرار نخست وی در مردادماه ۱۳۳۲ رقم خورد و با کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد، به بازگشت وی انجامید. فرار دوم، در ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۵۷ و در پی اوج‌گیری اعتراضات مردمی اتفاق افتاد؛ فراری که فرجامش، مرگ در غربت بود. در هر دو فرار، واکنشی که مردم به گریز وی نشان دادند، تفاوتی با رفتارشان پس از فرار رضاشاه و مرگ او نداشت. 🔹محمدرضا پهلوی کاملاً وابسته به غرب و آمریکا بود؛ اما در نهایت غرب نه‌تنها نتوانست مانع از برکناری او از قدرت شود؛ بلکه حتی حاضر نشدند او را پس از فرار از ایران در کشور خود بپذیرند. تاریخ ثابت کرده است که وابستگی و اعتماد به غرب هیچ‌گاه رشد و پیشرفتی برای کشورها به ارمغان نیاورد و بلکه بر عقب‌ماندگی بیشتر آنها افزوده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/26dey 🆔 @iictchannel
◽️پارادایم به ذهن دانشمند چارچوب می‌دهد 💢 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم عنوان کرد: 🔸 کوهن قائل بود پارادایم‌ها به اذهان دانشمندان چارچوب می‌دهند و به صورت طرحواره عمل می‌کنند. این باعث می‌شود دانشمندان با خود واقعیت مستقیما ارتباط نداشته باشند و نوعی دسترسی غیر مستقیم به عالم واقع داشته باشند. این دیدگاه در دل خودش نوعی نگاه کانتی داشت ولی کانت مقولات را به ذهن برمی‌گرداند ولی کوهن به پارادایم برمی‌گرداند. 🔸 در واقع دانشمندان این پارادایم‌ها را می‌سازند و به مرور زمان به تفاهم روی این پارادایم‌ها می‌رسند. پارادایم‌ها جهان‌های مفهومی متفاوتی را ایجاد می‌کنند چه در نوع اول که قیاس ناپذیری کلی وجود دارد و چه در دیدگاه دوم که قیاس ناپذیری جزئی وجود دارد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/paradaiim 🆔 @iictchannel
◽️ پارادایم؛ چتر معرفتی حاکم بر علم 💢 دکتر عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم مطرح کرد: 🔸 پارادایم یک معنای عام دارد که خیلی به کار می‌رود و در گروه‌ها زیاد به کار می‌برند و آن چتر معرفتی حاکم بر علم و معرفت است. به تعبیر امروزی هوا و محیطی که در آن تنفس می‌کنیم یا جهانی که داریم فکر می‌کنیم کلش پارادایم است. در کاربردهای خاص، پارادایم به معنای الگوی شبکه‌ای، عینک معرفتی خاص، راهنما و هدایتگر علم به کار می‌رود که معنای خاص و جزئی پارادایم است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/paradaiim-2 🆔 @iictchannel
◽️پارادایم حدفاصل مبانی کلامی و خود علم است 💢 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم: 🔹 از نظر من پارادایم مماس با علم است ولی مبانی نیست. پارادایم‌ها به چیزی گفته می‌شد که مماس با علم است و روش و موضوع و هدف و مسائل علم به صورت مستقیم از پارادایم تاثیر می‌پذیرد ولی خودش ممکن است از مبانی کلامی تاثیر بپذیرد. 🔹 چیزی که ما از پارادایم قصد می‌کنیم چیزی است که حد فاصل مبانی کلامی و فلسفی و خود علم است، یعنی عناصری که علم را تشکیل می‌دهد. ما از این حد فاصل تعبیر به پاردایم می‌کنیم. پارادایم چارچوب کلی است که تعیین می‌کند موضوع و هدف و روش شما باید چه باشد. این چیزی است که من از پارادایم قصد می‌کنم و مد نظر من است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/paradaiim-3 🆔 @iictchannel
◽️پارادایم دستگاه تولید نظریه است 💢 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم: 🔹 پارادایم یک دستگاه اصل موضوعی برای تولید نظریه‌ها در ساحت هر علمی است. بر همین اساس تفاوت آن با مبانی در این است که پارادایم‌ها دستگاه معرفتی هستند آن هم نه به صورت یک کلِ انضمامی بلکه بلکه به صورت یک کلِّ برآیندی که مولد نظریه هستند. 🔹 ما نسبت به پارادایم‌ها در صحنه علمی کشور چهار کاربرد داریم؛ یک: پارادایم به مثابه جهان‌بینی، دو: پارادایم به معنای موضع معرفت‌شناختی، سه: پارادایم به معنای باورهای مشترک در حوزه پژوهشی و چهار: پارادایم به معنای نمونه و الگو و سرمشق. همه اینها در یک مرکز مشترک است و آن مرکز، اصول موضوعۀ مولد نظریه است که هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی، انسان‌شناسی، ارزش‌شناسی را پوشش می‌دهند و همه آنها نیز زیرساخت هستی‌شناسانه برمی‌گردند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/paradaiim-4 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی «حکمرانی خوب و الزامات سازه‌ای شفافیت » 🔻 (با تأکید بر اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایران) 🔖 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی 🔰 توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه شنبه 27 دی ماه/ ساعت 9 صبح 🏢 قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hokmrani-19 🆔 @iictchannel
🖼 | سیره عبادی و معنوی فاطمه 🔹امور عبادی و معنوی، یا فردی هستند همچون نماز مستحب یا روزه که در آنها جنبه‌های فردی قوی‌تر است و یا جمعی مانند حج که جنبه‌های اجتماعی آن قوت بیشتری دارد. در کنار این عبادات که جنبه نمادین برای تربیت نفس به شمار می‌آیند، اذکار و تسبیحات نیز از آن جمله‌اند. همه انواع عبادات، با جلوه‌های بسیار عالی و نورانی، در سیره عبادی اهل بیت(ع) از جمله فاطمه(ع) وجود دارد، مانند تلاوت قرآن، نمازها و تعقیبات نماز، تسبیحات و ادعیه و مناجات، روزه‌ها، حج و عمره، زيارت‌ها و عبادت‌های دیگر. 🔹 فاطمه(ع) تلاوت قرآن را دوست دارد و در اوقاتی از زندگی معنوی خود به تلاوت قرآن می‌پردازد. آن حضرت دراین‌باره می‌فرماید: «از دنیای شما، سه چیز نزد من محبوب است: تلاوت قرآن، نگاه در سیمای رسول خدا و انفاق در راه خدا». بسیاری بارها آن حضرت را در حین تلاوت قرآن می‌بینند و حتی نقل‌هایی است که امدادهای غیبی پروردگار، توفیق فاطمه(ع) را برای تلاوت قرآن بیشتر می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب او فاطمه(ع) است، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22813 🆔 @iictchannel
🖼 | مسئولیت‌پذیری روشنفکران دینی در برابر معضلات جامعه ◽️ این شاخص نمایانگر تعهد و مسئولیت‌پذیری روشنفکر دینی نیز می‌باشد. او باید مسائل پرسش‌ها و تضادهای موجود در متن جامعه را به نوعی به تفکر و تعقل درونی خود و دیگران منتقل کند و خواستار کاهش دردهای انسانی و اجتماعی شود. در این راستا باید بین دنیای ذهنی و اندیشه حوزه روشنفکری با متن جامعه پل بزند. ◽️ بنا بر این کاشف و مستخرج معضلات جامعه بدون مستلزم خودآگاهی، مسئولیت‌پذیری و فرزند زمانه خود بودن نخواهد بود روشنفکری که داری دغدغه مشکلات مردم و جامعه خود است اگر به لسان قومش سخن نگوید تولدش غیرطبیعی خواهد بود و مانند ماجرای روشنفکری در دوره مشروطه خواهد شد. مؤلفه‌های شش‌گانه مذکور گرچه همه مؤلفه‌های موجود در اندیشه روشنفکران حوزوی را پوشش نمی‌دهد اما تا حدودی قدر مشترک در میان آنان را بیان می‌نماید. 📖 برگرفته از کتاب روشنفکر دینی تعامل با جمهوری اسلامی ایران، نوشته دکتر 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/20044 🆔 @iictchannel
🖼 | تمدن نوین اسلامی و تقریب مذاهب 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔺 برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی قطعا تقریب مذاهب شرط لازم است ولی این تقریب مذاهب یک حکمرانی می‌خواهد. الگوی این حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی چیست؟ این الگو یکسری مبانی دارد، یکسری اصولی دارد که باید به آن مبانی و اصول و ارکان الگوی حکمرانی توجه شود. اگر می‌خواهیم به الگوی حکمرانی برسیم باید مبانی و اصول الگوی حکمرانی مورد بررسی قرار بگیرد. 🔺 سال‌هاست درباره تقریب مذاهب سخن گفته شده ولی از ظرفیت تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی استفاده نکردیم یعنی مجمع تقریب مذاهب، نباید تقریب مذاهب را در گفت‌وگو و همایش خلاصه کند، ما باید حکمرانی تقریب مذاهب را داشته باشیم. بنابراین ادعای بنده این است که تمدن‌سازی نوین اسلامی بدون تقریب مذاهب امکان ندارد و تقریب مذاهب هم الگوی حکمرانی می‌خواهد و این الگوی حکمرانی یکسری مبانی دارد. 🆔 @iictchannel
🖼 | زیست نوع‌های انسانی و شکاف عین و ذهن 🔸 فضای مجازی ممکن است به کشوری مثل آفریقا کمک کند تا به رشد و توسعه ادامه دهد. اما باید توجه داشت که یک سیستم فناورانه و یک امکان در فضای خود مجازى ممكن است به حسب اجتماعی و سازمانی، اصول مختلف را خلق کند. بنابراین توسعه اینترنت در آسیا می‌تواند در نسبت با سایر نقاط جهان پیامدهای بسیار متفاوت داشته باشد. همچنین، به دلیل این تفاوت در عملکرد، ممکن است اینترنت نابرابری‌های موجود بین ثروتمندان و فقرا یا بین سواد و بی‌سوادی را تشدید می‌کند. 🔸 همچنین، اینترنت سبب ایجاد شکاف بین افراد، سازمان‌ها و کشورها می‌شود، به این معنی که کسانی که قبلاً دانش و منابع مالی داشتند، بیشتر از کسانی هستند که نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند. 📖 برگرفته از کتاب باور در عصر کلیک (آسیب‌های اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن)، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23130 🆔 @iictchannel
🖼 | بصیرت رهبری ◼️ فراتر از دانش و تخصص، مقوله دیگری نیز به نام «بصیرت» وجود دارد که بیشتر در سازمان‌های ارزشی و سازمان‌هایی که دارای موانع و دشمنان بیرونی هستند مصداق پیدا می‌کند و مورد استفاده قرار می‌گیرد. نگاه عمیق و هوشمندانه به موقعیت‌ها و شرایط و موانع، و تشخیص درست و اقدام بجا از اصول لازم برای رهبری موفق است. ◼️ برای این سازمان‌ها، به‌ویژه در سطح کلان، دشمنانی وجود دارند که در صددِ مانع تراشی و تلاش برای مقابله و براندازی هستند. در چنین سازمان‌هایی لزوم بصیرت در رهبری امری مسلم تلقی می‌شود. البته در سطحی نازل‌تر، ممکن است به جای دشمن رقبا مطرح باشند که در مواجهه با آنها رهبری باید دقت‌های لازم و بصیرت کافی داشته باشد. 📖 برگرفته از کتاب رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19558 🆔 @iictchannel
🖼 | مشارکت در نظام اسلامی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ⏺ در زمینه مشارکت سیاسی با سه سطح از مشارکت مواجه هستیم که یکی مشارکت سیاسی نخبگانی، دوم مشارکت نهادی و سازمانی و سوم مشارکت توده‌ها است. مشارکت از یک جهت اختصاص به افرادی دارد که یک تنه می‌توانند مشارکتی را رقم بزنند مثلاً یک اندیشمند و متخصص و سیاست‌دان مجرب یا عالِم مردمی به تنهایی می‌تواند مشارکتی را رقم بزند که تأثیر شگرفی در جامعه داشته باشد. مشارکت نخبگانی، فردی و ناظر به تخصص و دغدغه شخص است و می‌تواند یک مجموعه از افراد را راهبری کند. ⬅️ ممکن است مشارکت فرد در قالب یک سازمان یا مجموعه باشد یعنی می‌تواند تبدیل به حزب یا اندیشکده و سازمان مردم‌نهاد باشد. در مشارکت نهادی یا سازمانی، مشارکت اختصاص به فرد ندارد ولو اینکه یک فرد آن را راهبری کند. نکته سوم مشارکت فراگیر سیاسی مردم است که همه مردم تأثیرگذاری همزمان در مشارکت سیاسی دارند. اگر مشارکت را در این سه سطح محدود کرده و موارد جزیی دیگر را لحاظ نکنیم ذیل هر کدام از این سه مورد می‌توانیم راهبردهایی را در راستای مشارکت سیاسی حداکثری و کارآمد برای نظام سیاسی رقم بزنیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | خانواده محبوب خداوند 🔸 خانواده اسلامی بر اصول و چارچوبی استوار است؛ این اصول شامل امور اعتقادی، ارزشی، فرهنگی اجتماعی است و خانواده خود را متعهد به رعایت آن می‌کند. این امور در رفتار اقتصادی اهل خانواده مؤثر است. 🔸 از نظر اسلامی تشکیل خانواده، امر شایسته‌ای است که خداوند آن را دوست دارد و کشش ذاتی و غریزی میان مرد و زن قرار داده است تا زندگی مشترک را شکل دهند و میان آنان رحمت و مودت و مهربانی وضع کرده تا آرامش و آسایش بیابند. ازدواج سنت پیامبر اکرم(ص) است و در پرتو آن فرزندان و نسل نو پدید می‌آید. خانواده کانون انس و الفت است و انسان زندگی اجتماعی را در آن می‌آموزد. خانواده زمینه حفظ و باورهای دینی را فراهم می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب تدبیر هزینه و درآمد در خانواده اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23071 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی نقد و بررسی کتاب احتناک 🔻به همت گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه و در راستای مجموعه نشست‌های “روایت داستانی از امر قدسی” برگزار می‌شود: 🎙 باحضور: ⏰ یکشنبه 2 بهمن‌ماه، ساعت 9 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/nehtenak 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی «حکمرانی خوب و الزامات سازه‌ای شفافیت » 🔻 (با تأکید بر اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایرا
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 نشست علمی «حکمرانی خوب و الزامات سازه‌ای شفافیت» 🔻 (با تأکید بر اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایران) 🔖 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی 🎙 با حضور: 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🆔 @iictchannel
◽️شاخص های فرد و جامعۀ رشدیافته 💢 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین اقتباسی از خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها 🔹 خطبه فدکیه حضرت زهراء سلام الله علیها از نمونه‌های اعجازگونۀ خاندان عصمت و طهارت است، در بخشی از این خطبه، حضرت به بیان دلیل معارف و فلسفه احکام و آثار و کارکردهای آنها پرداخته‌اند. خصلت روایاتی که به حکمتِ نهفته در معارف و احکام می‌پردازند، شاخص‌سازی و راهبردگذاری است که جهت حرکت و جهت فرآیند را نشان می‌دهند 🔹 اصولا اصل اولیه در شأن معصوم، شأن تبیین و تشریع و خط‌مشی‌گذاری است (از میان شؤونی مانند: ولایت، قضا و حُکم، شخصیه و عرفیه، اخلاقی) و هم‌چنین خطابات شارع (اعم از توصیفی و تجویزی) مانند توصیفات و تجویزهای عرفی عقلایی هستند که برای حفظ و مدیریت جامعه القاء می­شوند لذا همانطور که جنس توصیف‌ها و قوانین عرفی، ساختارساز و جهت‌دهنده به افعال مکلفین و تعیین مسیر و مجرا برای فرآیندها (مانند احکام وضعی) هستند ، توصیف‌ها و احکام شرعی نیز چنین هستند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/fadakvaseti 🆔 @iictchannel
◽️ رادیکالیسم اسلامی در ایران معاصر، شهید نواب صفوی و جمعیت فدائیان اسلام 🔻 به بهانه سالگرد شهادت حجت الاسلام سید مجتبی 💢 نوشتاری از دکتر عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه برگرفته از سایت 🔹 اجمالاً رادیکالیسم اسلامی را اشاره به گروه هایی می دانیم که اولاً بنا به دلایلی با فرآیندهای حاکم بر جهان کنونی مخالفت می کنند ثانیاً با ارجاع به بنیادهای اصلی دین و پرهیز از هرگونه تفسیر تاریخی و نسبی نسبت به آن، نظم حاکم را به نقد می کشانند؛ از این رو، رادیکالیسم اسلامی نگاهی آرمانی از شرایط مدرن به اصول اولیه و اصالت های اسلامی دارد. ثالثاً این جریان در شرایط ویژه ای جهت دستیابی به آمال خود دست به مبارزه ی مسلحانه می زند. 🔹 گروهی که خیزش رادیکالیسم اسلامی را بازتاب ویژگی های ذاتی اسلامی می داند، معتقد است که تنها راهی که غرب می تواند با آن رو به رو شود، ایستادگی، سرکوب و مهار آن است. علاوه بر این، در باب مهم ترین مسأله ی امروز مسلمانان یعنی عرصه ی سیاست، افرادی مثل المویس پولموتر معتقدند که در پاسخ به این سؤال که آیا اسلام با دموکراسی تطبیق می کند یا نه؟ موضوع اساسی دموکراسی نیست بلکه طبیعت واقعی اسلام است... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/foratraad 🆔 @iictchannel
🔸 جلسات 678 تا 680 شورای علمی دانشنامه قرآن شناسی 🔸 جلسات مستمر با حضور اعضای شورا در قم برگزار شد. ▪️در این جلسات مقاله علم الهی مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفته و به تصویب رسید. 🆔 @iictchannel
◽️ فمینیسم مردستیزانه حاصل نظریه تضاد است ✍️ یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام دکتر ، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ 🔻 منتشر شده در رسانه KHAMENEI.IR 🔹 اسلام می‌گوید تشکیل خانواده بر مبنای قانون زوجیّت است و زوجیّت، تلائم، سازگاری، محبت، مودّت و سکونت عامل حرکت و حیات طیبه است. خانواده سلول تشکیل جامعه است. وقتی قانون عام زوجیّت منشأ تشکیل خانواده باشد؛ خانواده‌ای که جامعه را تشکیل می‌دهد؛ آن‌ وقت مبنای حرکت اجتماعی هم زوجیّت، تلائم، سازگاری و محبت است که همه این مفاهیم در معنای عام‌تری به نام ولایت جمع می‌شود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/tazaad 🆔 @iictchannel