eitaa logo
مطالعات اخوان المسلمین
862 دنبال‌کننده
299 عکس
72 ویدیو
5 فایل
بازتاب خط اصیل اخوان المسلمین شناخت رهبران گروها و جریان ها تحلیل و ارزیابی ✔️ مدیریت علمی حجة الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان؛ استاد تمام دانشگاه، رئیس پژوهشکده دانشگاه ادیان و مذاهب و رئیس دانشکده مطالعات ملل. ارتباط با مدیر @moghadas_ali
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️عصام العطار؛ رهبر معنوی اخوان المسلمین سوریه درگذشت. https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ▫️عصام العطار، رهبر سابق اخوان المسلمین سوریه و مخالف جدی دولت اسد، سحرگاه جمعه ۱۴ اردیبهشت در سن 97 سالگی در شهر آخن آلمان درگذشت. ▫️او در سال 1927 در دمشق، به دنیا آمد و متعلق به خانواده‌ای بود که در دمشق به عنوان اهل علم و حدیث شناخته می‌شوند که ده‌ها سال در مسجد اموی دمشق کرسی حدیث و موعظه در اختیار داشتند. ▫️وی برادر نجاح العطار وزیر اسبق فرهنگ رئیس جمهور سوریه و همسر بنان الطنطاوی دختر شیخ علی الطنطاوی است که در سال 1981، افرادی ناشناس بنان را در آخن آلمان با پنج گلوله ترور کردند که نقطه عطفی در زندگی عطار بود. ▫️اولین گامهای العطار برای ورود به سازمان اخوان المسلمین با پیوستن به گروه "شباب محمد" بود که از جمله انجمن های اخوان المسلمین به شمار می رفت. اعضای گروه شباب محمد که مبانی اسلامِ اخوانی را تدریس می کردند، برای ایراد خطبه جمعه ها به روستاها می رفتند و شاید از اینجا بود که عطار ایده این گروه را پسندید و به آن پیوست. ▫️عطار یکی از بنیانگذاران اخوان المسلمین در سوریه هست و اولین مسئولیت سازمانی خود را در سال 1955 در قرن گذشته زمانی که کنفرانسی در دمشق در حضور شیوخ اصلی سوریه برگزار شد، برعهده گرفت. ▫️عطار از منبر مسجد دانشگاه دمشق، در حضور هزاران دانشجو و استاد، عقاید خود را بیان می کرد و به نقد و حمله علیه حاکمیت وقت و دولت اسد تا آخرین روزهای عمر ادامه داد. ▫️عصام العطار در سال 1951 به حکومت رئیس جمهور ادیب شیشکلی حمله کرد و قبل از اینکه نزدیکانش به او توصیه کنند به مصر برود، حکم بازداشت او صادر شد. زمانی که عطار پس از سفر حج به سوریه بازگشت، از حضور وی در سوریه ممانعت به عمل آمد و عطار بین لبنان، اردن، کویت و بلژیک در سفر بود تا اینکه در شهر آخن آلمان فرود آمد. زمانی که بیماری مصطفی السباعی شدید شد، عطار در سال 1964 به عنوان جانشین و رهبر گروه در سوریه انتخاب شد و تا سال 1973 رهبر این گروه در سوریه باقی ماند. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️اخوان المسلمين فلسطين و ظهور جنبش فتح https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍ به قلم: محسن محمد صالح 🔸دکتر محسن محمد صالح، نویسنده فلسطینی و سردبیر گزارش راهبردی فلسطین است. او به عنوان مدیر کل مرکز مطالعات و مشاوره ای زیتونه در بیروت از سال 2004 مشغول به کار است. وی همچنین از سال 1994 تا 2004 استاد تاریخ معاصر در دانشگاه بین المللی مالزی بوده است. وی در مقاله ای تحت عنوان فوق می نویسد؛ 🔸کسی که ظهور جنبش فتح در نیمه دوم دهه 1950 را مطالعه کند، بدون تردید متوجه خواهد شد که تعداد زیادی از رهبران و اعضای اخوان المسلمین به اعضای نسل بنیانگذار جنبش فتح تبدیل شدند.بخش قابل توجه از این افراد در نتیجه حمله عبدالناصر به اخوان در سال 1954 به دلیل تحریف تصویر اخوان در رسانه های مصری بود که از اخوان المسلمین به فتح عدول کردند. 🔸بحث‌هایی که پس از ایجاد مشکلات و اختلال در روند مقاومت اخوان‌المسلمین فلسطین انجام شد، آنها را به ضرورت تأسیس چیزی که بعداً به نام فتح شناخته شد، هدایت کرد. با این حال، به نظر می رسید که تمرکز این بحث در میان دانشجویان اخوان المسلمین در دانشگاه های مصر در سال 1956 و تا حدودی در نوار غزه متمرکز بود؛ جایی که نام اعضای اخوان و رهبران برجسته فتح مانند: خلیل الوزیر_سليم الزعنون_رياض الزعنون_غالب الوزير_سعيد المزين_عبد الفتاح حمود_ محمد يوسف النجار_كمال عدوان_فتحی بلعاوی_أسعد الصفطاوی وصلاح خلف با پیشینه اخوانی دیده می شود. 🔸خالد الحسن، یکی از برجسته ترین رهبران فتح، معتقد است؛ خلیل الوزیر( ابوجهاد) کسی بود که جنبش فتح را تاسیس کرد و این دیدگاهی بود که توسط تعدادی از رهبران اخوان فلسطین تأیید شد. ابوجهاد که یکی از رهبران سازمان نظامی مخفی اخوان المسلمین بود، تعدادی عملیات چریکی در نیمه اول دهه 1950 سازماندهی کرده بود. وی در آن زمان با افرادی همچون؛ محمد الخضری، خیری آل آقا و سلیمان حمد آشنا شد. ابوجهاد می گفت: از اواسط دهه پنجاه به فکر تاسیس جنبش فتح افتاد و شخصیت هایی دیگری چون: کمال عدوان از اعضای اخوان با او همفکری و همراهی کردند. 🔸در مورد یاسر عرفات، اگرچه اجماع موجود بین اخوان المسلمین بر عدم عضویت او در اخوان المسلمین بود، اما عرفات به اخوان نزدیک بود. او در دوره مقاومت مصر در برابر انگلیس در اردوگاه های اخوان در سال های 1951-1954 در میان دانشجویان دانشگاه، آموزش نظامی دید و بیش از یک بار در لیست اخوان برای ریاست انجمن دانشجویان فلسطینی در مصر پیروز شد. خیری آل آغا اشاره می کند که عرفات برای مدت محدودی به اخوان المسلمین پیوست و کمال السنانیری (یکی از رهبران اخوان مصر) او را در سال 1952مسئول پیگیری اخوان المسلمین و قندیل شاکر از اعضای اخوان المسلمین اردن را معاون وی برگزید. اما خود آل آقا نشان می دهد که عرفات به همکاری با اخوان ادامه نداد. شاید انکار دیگران از عضویت قبلی او در اخوان به این دلیل است که او برای مدت کوتاهی سازماندهی شده بود و پس از ضربه ای که اخوان در سال 1954 متحمل شد، دیگر ادامه نداد. بنابراین، هر کس پس از آن با او ملاقات کرد، او را مرتبط با اخوان ندید. همچنین در آن زمان به نفع او نبود که روابط قبلی خود با اخوان را فاش کند. 🔸هنگامی که یاسر عرفات در سال 1957 به کویت آمد، به عنوان مهندس در بخش فواید عمومی مشغول به کار شد، سپس خلیل الوزیر که به عنوان معلم در یکی از مدارس وزارت آموزش و پرورش کار می کرد، به دنبال او رفت و در آنجا شروع به گسترش ایده فتح در میان اخوانی ها کرد زیرا آنها بیشترِ فارغ التحصیلان جوانِ اخوان را که به کویت آمده بودند، می شناختند. 🔸حضور دو تن از رهبران سازمان خصوصی اخوان (يوسف عميرة ومحمد أبو سيدو) که پیش از خلیل الوزیر به کویت آمده بودند، تأثیر بسزایی در ایجاد شرایط مناسب برای ظهور فتح در جامعه اخوان فلسطینی داشت. یوسف عمیره از پیشکسوتان اخوان کویت به عنوان نماینده فلسطینی های اخوانی در کویت زندگی می کرد. او کسی بود که سلیمان حمد را در سال 1957 به یاسر عرفات و خلیل الوزیر معرفی کرد. ابو سیدو از طریق نقش رهبری در سازمان خصوصی با خلیل الوزیر رابطه قوی داشت. این امر به ایجاد فضای مناسب اخوان برای پاسخگویی به جنبش فتح کمک کرد و از این رو متذکر می شویم که اکثر اعضای برجسته اخوان فلسطینی که در آن دوره به کویت آمدند، مانند: موسى نصار_أبو أيمن حسن المدهون_ أبو عودة حسين الثوابتة و منير عجور به جنبش فتح پیوستند. 🔸از جمله برجسته ترین افراد جوان با پیشینه اخوانی که فتح را در نوار غزه تأسیس کردند عبارتند از؛ سلیم الزعنون_ صلاح خلف_اسعد صفطاوی_ سعید المزیّن( ابوهشام) _ غالب الوزیر_فتحی بلعاوی و هاشم الخزندار بودند. پایان بخش اول 📌ادامه دارد... ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💫 امام صادق علیه السلام در آینه ی اهل سنت https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍ به قلم: محمد صدیق دهواری ▪️25 شوال سالروز شهادت امامی بزرگ از ائمه اسلام است. علی‌رغم اینکه امام صادق علیه السلام، ششمین پیشوای شیعه و مؤسس مذهب جعفری است اما با این حال در نزد اهل سنت جایگاه رفیع و ویژه‌ای دارد زیرا بسیاری از ائمه اهل‌سنت هم چون امام ابوحنیفه رحمه‌الله در نزد او تلمذ کرده‌ا ند. ▪️امام صادق علیه السلام در 17 ربیع‌الاول سال 83 هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشود و پدر گرامی اش امام محمدباقر علیه السلام و مادرش ام فروه از نسل ابوبکر صدیق رضی‌الله‌عنه خلیفه اول است. ▪️این امامِ اسلام در 25 شوال سال 148 هجری در سن 65 سالگی توسط خلیفه عباسی منصور دوانیقی به شهادت رسید تا جائیکه سخنی از امام ابوحنیفه رحمه‌الله در کتاب‌های تاریخی نقل می‌شود که ایشان فرموده است؛ «لولا السَّنتان لَهَلکَ النُّعمان» اگر آن دو سالی که در نزد امام جعفر صادق علیه‌السلام تلمذ می‌کردم نبود، نعمان به هلاکت می‌رسید. ▪️از دیگر شخصیت‌های بزرگ اهل سنت هم چون مالک ابن انس، سفیان ابن عینیه، شعبی، ثوری، ابن جریر، یحی بن سعید علیهم الرحمه که از ائمه مورد احترام اهل سنت بشمار می روند، نیز در محضر امام جعفر صادق علیه‌السلام تلمذ کرده‌اند و هریک از آنان شخصیت‌های بزرگ فقه و حدیث اهل سنت محسوب می شوند. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
📡شبکه ماهواره ای وطن؛ رسانه جمعی اخوان المسلمین جبهه ی محمود حسین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ♨️شبکه وطن در فوریه 2016 با مدیریت محمود حسین، رهبر شاخه اخوان المسلمین در استانبول تاسیس شد. شبکه نامبرده پوشش گسترده خبری ، گزارش های تعاملی، برنامه های مستند و گفتگوهای متعدد اعم از؛ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی را ارائه می دکند که بر محور مصر و حوادث پیرامونی آن متمرکز است. ♨️تمرکزشبکه وطن، همچنین بر حمله به رژیم مصر و رئیس جمهور آن، عبدالفتاح السیسی است. ♨️از جمله نمونه برنامه های مستند و پخش شده از این شبکه به موارد زیر می توان اشاره کرد؛ 1.اخوان المسلمین و مسئله فلسطین 2.زندان های نظامی غرابت مرگ 3.عاکف، پیشوای آزادگان و شیخ مجاهدین 4.سید قطب صانع شهادت ♨️در سال 2022، این شبکه یک سریال رادیویی درباره پراکندگی تحصن رابعه با عنوان مردم رابعه تولید کرد و چندین قسمت از آن پخش شد. ♨️گفتنی است منابع مالی این شبکه توسط مرکز اخوان المسلمین در ترکیه و کمک های مالی تجار متحد با اخوان المسلمین یا افراد نزدیک به آن تامین می شود. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
19.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 از اصول دعوت اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ١_ اعتقاد صحیح و اهتمام به اطاعت از خداوند مطابق قرآن و سنت ٢_ مأدب بودن به آداب اسلام واقعی ٣_ عشق به خدا و التزام به وحدت اسلامی ٤_ خودسازی و رشد برای شناخت خداوند و نیل به آخرت ٥_ ثبات و پايداری به مبدأ و وفای به عهد ٦_ رساندن پیام اسلام به آحاد امت ٧_حق محور بودن و عشق به حق، مقدم بر هر چیز دیگر ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
51.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 حسن البنا؛ از تاسیس مدرسه "اُمهات المومنين" تا "أخوات المسلمات" 'معرفی سازمان بانوان اخوان المسلمین' https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹شهيدحسن البنا با هدف تربیت بانوان و دختران مسلمان، مدرسه ای تحت عنوان " امهات المومنين" در اسماعليه تأسیس نمود. وی سپس در اول محرم سال 1352 هجری شمسی به منظور تربیت و گسترش فضیلت و اخلاق و مبارزه با جهل و خرافات در میان جامعه زنان، اقدام به ایجاد واحد بانوان اخوان المسلمین یعنی" اخوات المسلمات" نمود. تشکیلات نامبرده پس از ظهور آثار مثبت و موفقیت روزافزون آن در اسماعیلیه، با تصمیم اداره ارشاد در تمام استان های مصر توسعه یافت که در حال حاضر ریاست آن برعهده "حلمی نورالدین" است. 🔹در بین افراد شاخص گروه "اخوات المسلمات" به شخصیت هایی همچون؛ لبیبه احمد_ آمال العشماوی_ فاطمه عبدالهادی_آمنه علی_ منیره نصر_ فاطمه توفیق_زینب غزالی_سنیه الوشاحی، زهرا السنانیری، محاسن بدر، فاطمه البدری نیز می توان اشاره کرد. 🔹فعالیت " اخوات المسلمات" در پی دعوت امام البناء متوقف نشد، بلکه تأثیر آن خیلی زودگسترش یافت و دامنه دروس آن در مساجد، اماکن عمومی و کتابخانه ها که شامل مسائل مورد علاقه جامعه زنان مسلمان بود، گسترش یافت. آن ها با کلاسداری، توزیع کتاب و مجلات و مدیریت انجمن ها و مراکز خیریه که به خانواده های دختران فقیر کمک مالی می کند تا تربیت و تسهیل ازدواج آن ها را برعهده دارد. 🔹این سازمان همچنین کمپینی برای معرفی مسئله فلسطین در میان زنان و جمع آوری کمک های مالی، ایجاد کرده است. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
📱اپلیکیشن e-cfr.org راهنمای فقهی پیروان اخوان المسلمین در سراسر دنیا https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✨اپلیکیشن e-cfr.org یک برنامه اندروید جهت نصب در تلفن های همراه هوشمند است که توسط شورای اروپایی سازمان اخوان المسلمین طراحی شده است. ✨این برنامه برای دسترسی آسان پیروان اخوان و دیگر مسلمانان به فتاوا و احکام شرعی تعبیه شده است. ✨این اپلیکیشن، شامل کلیه تصمیمات و فتواهای صادر شده توسط شورای فقهی شاخه اروپایی اخوان از زمان تأسیس آن در سال 1997 است. ✨نسخه آزمایشی این راهنمای فقهی در آوریل 2019 به سه زبان عربی، انگلیسی و اسپانیایی راه اندازی شد و این قابلیت را داراست که فتاوا یا تصمیمات سازمان نامبرده را در شبکه های اجتماعی مختلف به اشتراک گذارد. ✨این برنامه علاوه بر اینکه رایگان است و نیازی به اتصال به اینترنت ندارد ویژگی آبدیت خودکار فتوا،بدون نیاز به، به روز رسانی خودِ برنامه فراهم ساخته است. ✨بنابه اذعان شورای نامبرده، هدف از طراحی این راهنمای فقهی، این است که مسلمانان اروپایی بتوانند با مسائل دینی خود مأنوس باشند و در عینِ توجه به ویژگی های حقوقی و فرهنگی جوامع اروپایی، به وظایف شرعی خود به عنوان یک شهروند مسلمان عنایت داشته باشند. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💳 مدحت الحداد؛ فعال اقتصادی اخوان المسلمین در ترکیه https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🏗 مدحت حداد یک تاجر مصری، عضو شورای عمومی اخوان المسلمین و مسئول فعالیت های سرمایه گذاری این سازمان در ترکیه است. 🏗مدحت، متولد 1949 م و دارای لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه اسکندریه در سال 1972 و لیسانس بازرگانی از همان دانشگاه در سال 1976 است. وی همچنین دارای مدرک شریعت اسلامی از دانشکده شریعت و حقوق دانشگاه الازهر در سال 2005 میلادی است. 🏗 او شرکت‌های سهامی و خصوصی بسیاری را در زمینه پیمانکاری، سرمایه‌گذاری املاک، صادرات و واردات و برپایی نمایشگاه‌ها تأسیس نمود که مهم‌ترین آنها عبارتند از: - شرکت بازرگانی و قراردادی اندلس (1977). - شرکت الاندلس برای معادن و مصالح ساختمانی (1979). - شرکت عمران و توسعه عرب (1360). - شرکت توسعه و مدیریت پروژه عرب (1367). - شرکت عربی برای واردات و صادرات (1369). - گروه توسعه عرب (1991). - شرکت سرمایه گذاری املاک عرب (1371). 🏗 مدحت الحداد هشت بار در دوران حسنی مبارک، به زندان افتاد که آخرین آن به مدت سه سال در نهمین محاکمه نظامی اخوان المسلمین در سال 2007 بود. 🏗 او با شروع اعتراضات علیه حکومت محمد مرسی در سال 2013 مصر را ترک کرد و در شهر استانبول اقامت گزید که تا به امروز به همراه تعدادی از بازرگانان وابسته به اخوان المسلمین بر منابع مالی این گروه نظارت دارد. او همچنین ریاست « اتحادیه‌های مصری در ترکیه » را بر عهده دارد که در سال 2018 تأسیس شد. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مدرسه غزه؛ مدرن ترین پایگاه آموزش تروریسم https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🕷مدرسه غزه،نام پیشرفته ترین مرکز آموزشی جریان های معارض سوری یعنی؛ ارتش آزاد_اخوان المسلمین سوریه،تحریرالشام و دیگر گروه های مسلح در شمال سوریه است که با هدف تربیت ایتام و فرزندان تروریست های شمالی سوریه پایه گذاری شده است. 🕷این مرکز واقع در منطقه اعزاز در استان حلب است که پس از هفتم اکتوبر، توسط تيم عمرانی ملهم (برگرفته از نام تروریست سوری ملهم فائز الطريفی) افتتاح شد. ملهم طریفی، اهل شهر جبله از توابع لاذقیه و فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی از آکادمی علوم، فناوری و حمل و نقل دریایی بود که در درگیری با ارتش سوریه در لاذقیه به هلاکت رسید. 🕷علت نامگذاری این پروژه به مدرسه ی غزه، قیاس ناصحیح معارضین و مخالفان بشار اسد با مجاهدانِ غزه هست. آن ها می خواهند بگویند همانگونه که مردم غزه زیر بمباران های صهیونیست ها مجروح و به شهادت رسیدند، معارضین سوری نیز توسط حملات هوایی و زمینی بشار اسد کشته و مجروح شدند. به عبارتی با تمسک به سفسطه و مغالطه می خواهند القاء کنند همان درد و رنج فلسطینیان و اهالی غزه را آنان نیز متحمل گشته اند. این در حالی است که بنابه اذعان دنیای اسلام مبارزه فلسطینیان جهاد مشروع است و خروج معارضین علیه مردم و دولت سوریه برادر و مسلمان کُشی است. 🕷آن ها هزاران کودک یتیم و سربرآورده در دامن تروریسم را در این مرکز آموزشی ساماندهی کرده تا در فرصت های پیش رو، خواب های پریشان خویش را بوسیله ی این کودکان معصوم، تعبیر کنند. 🕷آنها با نامگذاری هر یک از کلاس های درسی به نام تروریست های ارتش آزاد که در مقابله با مجاهدان سوریه به هلاکت رسیدند سعی دارند تا اهداف آموزشی این مرکز را در ضمیر ناخودآگاه کودکان بیگناه ترسیم کنند.همچنین تلاش نمودند با استفاده از نام برخی شهدای فلسطینی وجهه و پوشش شرعی درست کنند. 🕷آنچه حائز اهمیت است استفاده از دو پرچم در این مدرسه هست که هر روز در مراسم صبحگاه از آن رونمایی می شود؛ یکی پرچم فلسطین و دیگری پرچم سه ستاره یعنی پرچم معارضان سوری است. به نظر می رسد در آینده نه چندان دور شاهد نسل جدیدی از تروریسم در سوریه خواهیم بود. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
15.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌛مخالف را لِه نکنید... پیام قرآن به پیروان مذاهب و فعالان دینی؛ اختلاف را از میان بردارید نه مخالف را درگیرشدن با مخالف؟ یا برداشتن اختلاف؟ تفسیر:"ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ..."(فصلت۳۴) آیت الله جوادی آملی حفظه الله ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
📰 گفت و گوی امروز صبح روزنامه «وطن امروز» با دکتر مهدی فرمانیان در نقد و بررسی سریال «حشاشین»: 💥 تخیل به جای تاریخ 💥 مطالعه کامل ⬅️↙️ https://urd.ac.ir/fa/79083/%D8%AA%D8%AE%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE/ 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
گفت‌وگوی «وطن امروز» با دکتر مهدی فرمانیان در نقد و بررسی سریال «حشاشین» نخست باید برای مخاطبان این سریال شفاف شود که موضوع و تاریخ «حسن صباح» تقریبا ربطی به تاریخ مصر ندارد. حسن صباح حضور اندکی در مصر داشته است و اصلا مورد توجه مردم مصر نبوده و در تاریخ مصر هیچ تاثیری نداشته است. وقتی فردی ارتباطی با مصر نداشته و نه گذشته مصر است، نه تاریخ مصر است و نه بزرگ مصر است، چه می‌شود که یک گروه مصری می‌آید و سریالی درباره او می‌سازد؟ این نشان‌دهنده این است که تولید‌کنندگان این اثر حتما یک نظر خاصی در این باره داشته‌اند. حال سوالی در اینجا مطرح می‌شود که چرا سراغ «حسن صباح» رفته‌اند؟ آیا گروه مصری قصد نداشته است که با «حسن البنا» این‌همانی‌سازی کند؟ چرا که نام حسن صباح با حسن البنا یک ریتم است و نام هر دو حسن است. گویا یک نوع معادل‌سازی برای کوبیدن تفکر «اخوان‌المسلمین» در مصر انجام شده است. می‌دانیم که اخوان‌المسلمین در مصر ظهور کرد و حسن البنا تاسیس‌کننده آن بود و در طول این مدت (یعنی 100 سالی که این گروه در مصر حضور داشته و دارد) چندین ترور در مصر رخ داده که همه این ترور‌ها به نام اخوان‌المسلمین تمام شده است. نام سریال را «حشاشین» گذاشته‌اند، چرا که این نام پیش‌تر در غرب با نام «اساسینز» وارد و تبدیل به یک ادبیات شده است. این نام در واقع نشان‌دهنده تروریستی است که پول می‌گیرد تا آدم بکشد. این نشان می‌دهد این نام بسیار هدفمند است. از سوی دیگر با طرح ادعای «۳ یار دبستانی» می‌خواهد پایبندی سلجوقیانی که مذهب شافعی دارند به عهد و قول را نشان دهد. می‌دانیم که اغلب مصری‌ها...
شافعی هستند و تفکر سلجوقیان را دنبال می‌کنند. دانشگاه الازهر مصر نیز به همین تفکر یعنی مکتب اشعری پیرو فقه شافعی اهمیت می‌دهد. پس به صورت غیرمستقیم زدن اسلام سیاسی و اخوان‌المسلمین را دنبال می‌کنند تا القا کنند که این افراد تروریست هستند و کار خود را با ترور پیش می‌برند. http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/4037/1/282543/0 🇮🇷 @Vatanemrooz ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️ انتشار پیام تسلیت عالی ترین مقام اخوان المسلمین به رهبر و مردم ایران ▪️ عزاء جماعة الإخوان في وفاة الرئيس الإيراني والوفد المرافق له ▪️ تعبر جماعة الإخوان المسلمون عن مواساتها للشعب الإيراني في وفاة رئيس الجمهورية الإسلامية الإيرانية إبراهيم رئيسي، ووزير خارجيته حسين أمير عبداللهيان، والوفد المرافق لهما؛ في حادث سقوط الطائرة الأليم الذي وقع أمس (الأحد) في محافظة أذربيجان الشرقية شمالي غربي إيران. ▪️ وترسل الجماعة تعازيها إلى الجمهورية الإيرانية قيادة وشعبا. وتأمل أن تتجاوز إيران هذا المصاب بالوحدة والأمن والاستقرار. وتدعو للمتوفين بالرحمة ولأسرهم وعائلاتهم بالصبر والسلوان. الدكتور صلاح عبد الحق القائم بأعمال فضيلة المرشد العام لجماعه «الإخوان المسلمون» الاثنين 12 ذوالقعدة 1445 هـ؛ الموافق 20 مايو 2024 م ✍️ پانوشت: در دوران محنت دوم اخوان المسلمین (از کودتای سال ۲۰۱۳ میدان التحریر قاهره) و دستگیری و حبس اکثر مرشدان و رهبران اخوان المسلمین در زندان، دکتر صلاح عبدالحق قائم مقام و جانشین مرشد زندانی اخوان المسلمین (محمود عزت) است و از نظر جایگاه، عالی ترین مقام رسمی اخوان محسوب می شود. همچنین در غیاب محمود عزت، بیانیه های که به قلم و امضا صلاح عبدالحق هستند از اعتبار بالایی برخوردارند. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🔰سابقه طلایی همگرایی اهل سنت و شیعه بر مدار فقه سیاسی ( تبدیل "مابه الامتیاز" به "مابه الاشتراک") 🔸دو گفتمان شیعیان انقلابی و اخوان المسلمین اصیل از ظرفیت های بسیاری برای همگرایی برخوردار هستند. این همگرایی را می توان در سابقه همکاری این گفتمان دید. امروزه تردیدی نیست که بین مقام معظم رهبری و سید قطب (1906-1966) در زمینه مسائل توحید حاکمیت هم اندیشی قریبی وجود دارد. در واقع سید قطب گام های بلندی به سمت اندیشه ناب اسلامی برداشته است و همین نکته رمز علاقه قابل توجه مقام معظم رهبری به قلم ایشان است. تمایل ایشان به سید قطب آن چنان است که از پنج کتابی که رهبری از زبان عربی ترجمه کرده اند، سه کتاب مربوط به سید قطب است این ارتباط و هم اندیشی نمی تواند اتفاقی باشد. این پنج کتاب را رهبری از عربی به فارسی ترجمه کرده است: 🔹«المستقبل لهذا الدین» سید قطب ( با عنوان آینده در قلمرو اسلام در سال ۱۳۴۵)، 🔹 «کفاح المسلمین فی تحریر الهند» نوشته عبدالمنعم النمر از علمای الازهر (با عنوان مسلمانان در نهضت آزادی هندوستان در سال ۱۳۴۵)، 🔹«الإسلام و مشکلات الحضارة» سید قطب با عنوان ادعا نامه ای علیه تمدن غرب و دورنمایی از رسالت اسلام با همکاری سیدهادی خامنه ای در سال ۱۳۴۹. 🔹صلح الحسن علیه السلام نوشته شیخ راضی آل یاسین (با عنوان صلح امام حسن پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ در سال ۱۳۴۹)، 🔹جلد اول تفسیر فی ظلال القرآن سید قطب (در سال ۱۳۶۲) شخصیت اندیشمند و متفکری مانند مقام معظم رهبری نباید و نمی توانسته است بی دلیل به آثار سید قطب علاقه مند باشند. هر چند این مقایسه از جهاتی غیر واقعی به نظر می رسد ولی وجود گرایش های فکری هم سو با اهدافی نزدیک در بین این دو شخصیت به نگاه سیاسی و توحیدی ایشان بر میگردد. 🔸عمر تلمسانی، نواب صفوی را «سرشار از غیرت و حماسه و جوش و خروش اسلامی یافت»[تلمسانی، عمر،«گفتگوی عمر التلمسانی با هادی خسروشاهی»،مجله العالم، چاپ لندن، نوامبر1985، ،شماره91، ص44] راشد الغنوشی، جنبش فدایی نواب صفوی را امتداد اندیشه اخوان المسلمین می‌دانست. [الغنوشی، راشد، انقلاب ایران یک انقلاب اسلامی است»،مجله المعرفه، سال، ش3، 1979] شهید نواب صفوی نیز از اخوان حمایت قاطعی داشت.ابراهیم عزالدین می نویسد: «... نواب صفوی در یکی از مراکز اسلامی(مصر)، بالای منبر رفت و در حضور جمعیت انبوهی ار مسلمانان شیعه و سنی اعلام کرد: اگر کسی بخواهد جعفری واقعی باشد، باید به صفوف اخوان‌المسلمین بپیوندند» [ابراهیم، عزالدین، السنه و الشیعه ضجّه مفتعله، تهران: سارمان تبلیغات اسلامی ص16.] جعفررائد، مترجم آیت اللّه کاشانى در دیدارى در لندن با آقای خسروشاهی گفته بود که پس از ترور شیخ حسن البناء، داماد او سعید رمضان به ایران آمد و در پیامى از طرف«مکتب الارشاد اخوان» ار آیت اللّه کاشانى خواست که رهبرى اخوان مصر را بر عهده بگیرد که ایشان به علت بعد مکانى و اقامت در تهران از پذیرش این امر عذرخواهى نمود. البته این یک نکته تاریخى مهمى است که آن را آقای خسروشاهی نقل کرد و ایشان از وى خواست آن را مکتوب سازد و او در مقاله اى تحت عنوان «آیت اللّه کاشانى، آنطور که من شناختم»، آن را شرح داد» .[خسروشاهی، سید هادی، اخوان المسلمین و ایران در گذر تاریخ، فرهنگ اسلامی، شهریور1392-شمار2.] 🔸دیدار و حمایت ابوالأعلی مؤدودی از انقلاب ایران و دارالاسلام خواندن ایران بعد از انقلاب، از دیگر همگرایی های دو جریان سنی و شیعه است.[صحیفه امام، ج6 ، ص 294] حمایت گفتمان انقلابی از حرکت های اصیل اسلامی مانند حماس و ... نیز نتیجه این نگاه تقریبی است.امروزه برداشتهایی روشنفکرانه به سمت نقد تقریب مذکور گسیل شده است که بیشتر در جهت جدا سازی گفتمان های اسلامی از یکدیگر فعال می باشد. در حالی که به تصریح قرآن باید مسلمانان به دنبال همگرایی باشند. حال سئوال اینست که 💠 حال چند سئوال باقی می ماند؛ اولا دلیل این همگرایی چیست؟ چرا بخشی از جامعه دینی با این همگرایی مخالف هستند؟ استدلال آنها چیست؟ چرا ادبیات سکولار با اصل همگرایی جریانات اسلامی مخالف است؟ چرا بخشی از جامعه متحجر دینی با این همگرایی مخالف است؟ آیا می توان محوری ترین موضوع همگرایی در نگاه دو جریان را اسلام سیاسی (نقطه ای که در تاریخ مبدا اختلاف بوده است) بدانیم؟ سئوالاتی که باید به آنها پاسخ داد....جواب سئوالات بخش مهمی از راهبردهای فعالین مطالعات جهان اسلام و تقریب اسلامی محسوب میشود..... 🔹منبع: ژرفا @zharfa0 ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠انتخابات پیش رو و نقش مولوی عبدالحمید/1 ✍️مجتبی محیطی 🔹با شروع فرایند انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری در ایران اسلامی، برخی گمانه زنی ها در رابطه با نقش اهل سنت در انتخابات مطرح است. سؤالاتی از این دست که آیا اهل سنت در انتخابات به اصول گراها رأی می دهند یا به اصلاح طلب ها؟ شرکت اهل سنت در انتخابات به چه میزان است؟ و نقش مولوی عبدالحمید در انتخابات چگونه است؟ آیا مشارکت یا عدم مشارکت وی در انتخابات بر سبد رأی اهل سنت اثرگذار است یا خیر؟ 🔹در پاسخ به این سؤال ها نمی توان به صورت (صفر و یکی) پاسخ داد؛ اما بالاجمال می توان این مطالب را مطرح کرد. 🔹اول: با بررسی سیر تاریخی مشارکت اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری، می توان این نتیجه را گرفت که رأی اهل سنت، معمولا در سبد اصلاح طلب هاست. بنابراین در صورتی که کاندیدای اصلاح طلب، شانسی برای رأی داشته باشد، بیشتر اهل سنت به آن کاندیدا رأی خواهند داد؛ مگر اینکه آن کاندیدا رأی نداشته باشد که در این صورت، اهل سنت نیز به کاندیدای اصول گرا رأی خواهند داد. همچنان که در دوره سیزدهم ریاست جمهوری، اهل سنت به شهید آیت الله رئیسی رأی دادند. البته از ذکر این نکته نیز نباید غفلت کرد که طیفی در بین اهل سنت هستند که همیشه به اصول گراها رأی داده و رأی می دهند. 🔹دوم: در رابطه با میزان مشارکت رأی اهل سنت در انتخابات نیز باید گفت که اهل سنت، بدنه ای از شهروندان ایران هستند و نمی توان نگاه آنها به انتخابات را مذهبی دید؛ بلکه بر اساس شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... که در همه ایران جاری و حاکم است، اهل سنت نیز متأثر از این شرایط بوده و میزان مشارکت آنها در انتخابات بسته به شرایط مختلفی دارد؛ همچنان که این شرایط در همه استان های ایران جاری و ساری است. بنابراین به عنوان مثال اگر مردم ایران در انتخابات، مشارکت پرشوری داشته باشند، اهل سنت نیز از این قاعده مستثنی نیستند. 🔹سوم: در رابطه با نقش مولوی عبدالحمید در انتخابات نیز باید گفت که ایشان به عنوان یک شهروند ایرانی حق دارد که در انتخابات شرکت کند و یا اینکه مثل انتخابات گذشته، انتخابات را تحریم کند. اگر وی در انتخابات پیش رو شرکت کند به منزله آن است که مجددا سوار بر قطار ایران شده است؛ چون این قطار با عبدالحمید یا بدون عبدالحمید در حال حرکت است و به حرکت خود ادامه خواهد داد. همچنان که در انتخابات دوازدهم مجلس، اهل سنت ایران در انتخابات شرکت کردند و این مولوی عبدالحمید بود که از این قطار جا ماند. 🔹اما در رابطه با اینکه آیا میزان تأثیرگذاری مولوی عبدالحمید بر اهل سنت ایران به چه میزان است؟ باید گفت: اهل سنت ایران دارای بافت فکری و قومیتی خاص خودش است و نمی توان برای آن رهبر واحد فرض کرد. از همین رو قطعا شرکت یا عدم شرکت مولوی عبدالحمید در انتخابات، هیچگونه تأثیری بر اهل سنت غرب و جنوب و... ندارد؛ زیرا اساسا آنها مولوی عبدالحمید را به عنوان رهبر خود قبول ندارند که بخواهند از او پیروی کنند. 🔹اما در رابطه با تأثیرگذاری وی بر اهل سنت بلوچستان نیز باید پذیرفت که حضور یا عدم حضور ایشان بر سبد مشارکت مردم بلوچستان اثر گذار است؛ اما تأثیر چندانی هم ندارد. به عنوان مثال، میزان مشارکت مردم استان سیستان و بلوچستان در انتخابات مجلس در سال 1398، چیزی حدود 60 درصد بود و در انتخابات مجلس سال 1402، چیزی حدود 43 درصد بود. بنابراین میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس دوازدهم، حدودا 17 درصد کمتر از دوره قبل (دوره یازدهم) بوده است. البته این کسری 17 درصدی، دلایل مختلفی دارد. از جمله دلایلی که بر عدم مشارکت اثرگذار بوده حوادثی است که در این دو سال اخیر در این استان افتاد و البته چند درصد از عدم مشارکت نیز بسته به موضع عبدالحمید است. 🔹ادامه دارد... ◀️مسلم مدیا @Muslim_Media