eitaa logo
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
9.1هزار دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
311 فایل
مرجع رسمی اخبار، اطلاعیه‌ها و مطالب علمی، آموزشی و پژوهشی اختصاصی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🖥 لینک کانال: @iki_ac_ir 💠 ارتباط با مدیریت: @admin_iki_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب قسمت اول ❓نظر اسلام درباره «پیشرفت» چیست، و اساساً از دیدگاه اسلام، ملاک «پیشرفت» چیست؟ ⚠️ ما به عنوان مسلمان، یک اختلاف اساسی با تفکر رایج در دنیا داریم و آن، این است که بر اساس بینش اسلامی، اهداف ما منحصر در اهداف مادی و دنیوی نیست. ما در مسیر حرکت زندگیمان مقصدی داریم که در اغراض مادی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه اغراض مادی و آرمان‌های دنیوی، اهدافی میانی، و واسطه‌ای برای رسیدن به هدف نهایی تلقی می‌شوند. 🔅 البته ما بر اساس بینش اسلامی، طالب استفاده بیشتر از نعمت‌های خدا در این عالم نیز هستیم، که لازمه‌اش پیشرفت در علم، صنعت و تکنولوژی است؛ ما طالب این هستیم که اقشار مختلف جامعه در زندگی خود از رفاه و آسایش بیشتری بهره‌مند باشند، و بتوانند از نعمت‌های خدا بیشتر استفاده کنند؛ اما این، هدف نهایی نیست. ما معتقدیم که هدف از حرکت و سیر انسان که تمامی زندگی او را در بر می‌گیرد تکامل انسانیت اوست. 🌐 سایت نشریه فرهنگ پویا👇👇👇 🔰 http://puya.nashriyat.ir 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب قسمت دوم 🔆 به نظر می‌رسد واژه مناسب‌تری که برای بیان این مفهوم می‌توان از آن استفاده کرد واژه «تکامل» یا «استکمال» است. اسلام می‌گوید خداوند شما را آفریده، تا از دنیا و شرایط متغیر آن استفاده کنید و خود را به «کمال» برسانید؛ اما کمال نهایی چیست؟ این است که به خدا نزدیک بشویم؛ اما نزدیک شدن به خدا یعنی چه؟ این یک مفهوم نمادین است. ⁉️ مگر نه اینکه همه ما به دنبال سعادت هستیم؛ قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «فمنهم شقی و سعید (هود/105)»؛ در آیات بعد نتیجه شقاوت و سعادت هر فرد را که در پایان کار مشخص می‌شود، این گونه توصیف می‌فرماید: «فاما الذین شقوا ففی النار (هود/106)»؛ «و اما الذین سعدوا ففی الجنة (هود/108)». در آیات بعد نتیجه شقاوت و سعادت هر فرد را که در پایان کار مشخص می‌شود، این گونه توصیف می‌فرماید: «فاما الذین شقوا ففی النار»؛ «واما الذین سعدوا ففی الجنة». ✴️ حال، کسی که به سعادت رسیده و به خدا نزدیک شده، همه خواسته‌هایش به نحو احسن تأمین می‌شود؛ «لهم ما یشاوون فیها و لدینا مزید (ق/35)»؛ هرچه بخواهند، برایشان فراهم است؛ بالاتر از آن را هم به آن‌ها می‌دهند. این مقام قرب الهی است که تمام شدنی نیست؛ «خالدین فیها ابدا (جن/23)». 🌐 سایت نشریه فرهنگ پویا👇👇👇 🔰 http://puya.nashriyat.ir 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📚 فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ✍️پدیدآورندگان: (حجج اسلام : محمود فتحعلی، دکتر مجتبی مصباح ، دکتر حسن یوسفیان) 👓زیر نظر : مرحوم آیت‌الله (ره) 📄تعداد صفحات 540 🗃ناشر: موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) ♦️آشنایی با کتاب: در راستای به انجام رساندن رسالت بزرگ نهضت نرم‌افزاری و تولید و با الهام گرفتن از رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره لزوم تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به عنوان پیش‌نیاز طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و بنا بر درخواست وزارت آموزش و پرورش، معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را به مثابه‌ی یکی از پیش‌نیازهای هرگونه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور در دستور کار و اولیت پژوهشی خود قرار داد و پس از تهیه‌ی طرحی اولیه در گروه علوم تربیتی، با رهنمود حضرت آیت‌الله مصباح یزدی(ره) تهیه‌ی طرح تکمیلی و تدوین کتاب به شورائی با نظارت عالی ایشان واگذار گردید. در این نوشتار بدون پرداختن به سایر دیدگاه‌ها، مستقیما مبانی مورد قبول اسلام و آثار و نتایج آن در مباحث تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده است. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
❎ آخرین آرزوی علامه مصباح یزدی چه بود؟ 🔸حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر علی مصباح فرزند مرحوم علامه مصباح(ره) در جلسه کانون طلوع مؤسسه امام خمینی(ره) گفتند: ایشان در آخرین روزهایی که در بستر بودند و به زحمت می‌توانستند صحبت کنند بارها ما را خواستند و آخرین آرزوی خودشان را مطرح کردند، حتی یک شب نیمه شب مرا صدا زدند و فرمودند تنها آرزوی من این است که یک فهرست از موضوعات مورد نیاز و مشکلات فکری جامعه جمع‌آوری کرده و برای آن‌ها جواب تهیه کنید. اگر این کار انجام شود دیگر آرزویی ندارم. 🔸 یک بار هم فرمودند همین الان بروید دنبال این کار و شروع کنید. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 نقش حضرت علامه آیت‌الله (ره) در علوم انسانی و نیز ارتباط حوزه علمیه قم با عرصه بین الملل 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📚 «سیاست خارجی تطبیقی جمهوری اسلامی ایران، مروری بر سیاست خارجی دولت های پس از انقلاب» 🖊نویسنده: آقای دکتر منوچهر محمدی، مدیر گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ✅ در این کتاب به روش تطبیقی، ابتدا سیاست خارجی ثابت و پایدار نظام جمهوری اسلامی با استناد به قانون اساسی و نظرات امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد و در عین حال شاخص‌های اصلی آن استخراج گشته و به عنوان الگو و مدل در مطالعه تطبیقی، مطمح نظر قرار می‌گیرد. ✅ متعاقبا مروری بر سیاست خارجی دولت‌های بعد از انقلاب (از دولت موقت تا دولت فعلی) صورت می‌گیرد و در مقایسه با سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی، میزان مفارقت و مطابقت آن‌ها از الگوی مورد نظر، تعیین و نهایتا علل و عوامل و چگونگی آن تمایزات تبیین می‌گردد. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📌 «سوالات کاربردی» و «پاسخ های کوتاه» درباره انقلاب و جمهوری اسلامی توسط کارشناس محترم جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ، عضو هیئت علمی و رئیس مرکز آموزش‌های آزاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔻 بخش اول 📻 رادیو معارف ⁉️1️⃣ علت مخالفت برخی روحانیون مجلس خبرگان با ولایت فقیه در ابتدای انقلاب چه بود؟ مشاهده مطلب ⁉️2️⃣ چرا گروه هایی مثل حزب توده و مجاهدین خلق که در پیروزی انقلاب سهیم بودند، بعد از انقلاب صاحب منصبی نشدند؟ مشاهده مطلب ⁉️3️⃣ با این وضعیت اقتصادی، چطور می‌گویید جمهوری اسلامی کارنامه درخشانی دارد؟ مشاهده مطلب ⁉️4️⃣ آیا مذاکره با آمریکا بر خلاف شعار استکبارستیزی جمهوری اسلامی نیست؟ مشاهده مطلب ⁉️5️⃣ چرا رسانه های جمهوری اسلامی اعتراضات آمریکا را به طور گسترده پوشش می‌دهند اما در قبال اعتراضات آبان ماه سکوت کردند؟ مشاهده مطلب ⁉️6️⃣ چرا رهبری در قبال اشخاص و اتفاقات، قاطعیت امام خمینی(ره) را ندارد؟ مشاهده مطلب ⁉️7️⃣ اگر این انقلاب مستضعفین هست، پس چرا الآن بیشترین فشار روی همین قشر است. آیا انقلاب از مسیر خود فاصله گرفته و سرمایه داری را پیش گرفته است؟ مشاهده مطلب 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📌 «سوالات کاربردی» و «پاسخ های کوتاه» درباره انقلاب و جمهوری اسلامی توسط کارشناس محترم جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ، عضو هیئت علمی و رئیس مرکز آموزش‌های آزاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔻 بخش دوم 📻 رادیو معارف ⁉️8️⃣ چرا دوباره برای جمهوری اسلامی رفراندوم برگزار نمی‌شود؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/303 ⁉️9️⃣ چرا در مقابل آمریکا شمشیر را از رو بسته ایم؟و چرا با وجود منابع بسیار در کشور، ارزش پول ما انقدر پایین است؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/304 ⁉️🔟 آیا حیف از اسلامِ پاک و کامل نیست که به سیاست آلوده شود؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/308 ⁉️1️⃣1️⃣ دلایل عقلی ولایت فقیه و حکومت فقها چیست؟! https://eitaa.com/aboutalebi57/319 ⁉️2️⃣1️⃣ آیا جمهوری اسلامی به اهداف خود رسید؟ کدام یک و چگونه؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/327 ⁉️3️⃣1️⃣ اگر خدا خرمشهر را آزاد کرد، چرا نمی‌گذارید فلسطین و لبنان را آزاد کند؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/361 ⁉️4️⃣1️⃣ انقلاب چه فایده ای داشت؟ دلار که گران شد، بدحجابی هم که همچنان هست، کشورها هم که رابطه خوبی با ما ندارند. https://eitaa.com/aboutalebi57/363 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت دهم: تفکر انضمامی 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸از ديگر ويژگي‌هاي علمي آيت‌الله مصباح نگاه کاربستي ايشان به مباني نظري و همچنين علوم ديني بود؛ به تعبير ديگر، ايشان دنبال اقامه دين بود؛ و اقامه دين صرفاً به طرح و رواج بحث‌هاي فلسفي و کلامي و فقهي و اصولي و امثال آن نيست. 🔸شيوه آموزشي و تعليمي آيت‌الله مصباح در اين عرصه بدين شکل بود که تلاشي مجاهدانه و خستگي‌ناپذير کردند که بر پايه بنيان‌هاي معرفت‌شناختي، هستي‌شناختي و انسان‌شناختي ديني و اسلامي، فلسفه‌هاي مضافي مثل فلسفه علوم انساني، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، فلسفه سياست و فلسفه تعليم و تربيت را استوار کنند. و به تعبير ديگر، فلسفه‌هاي مضاف را در زمين معرفت‌شناسي و هستي‌شناسي اسلامي و بر پايه انسان‌شناسي اسلامي استوار کردند. 🔸اين اندازه از کاربست بنيان‌هاي نظري اسلامي در علوم انساني، هر چند در نوع خود بي‌سابقه بود؛ اما ايشان هرگز به اين حد راضي نبودند بلکه تلاش کردند بر پايه‌ همين فلسفه‌هاي مضاف، علوم انساني اسلامي هم توليد شود و خود ايشان نيز در پاره‌اي از مسائل از جمله در حوزه تعليم و تربيت عملاً به اين کار اقدام کردند. در کتاب فلسفه تعليم و تربيت در اسلام، ضمن بيان مباني هستي‌شناسي، معرفت‌شناسي، انسان‌شناسي و ارزش‌شناسي اسلامي، از دل آنها به استخراج (1) اهداف تعليم و تربيت؛ (2) اصول تعليم و تربيت، (3) ساحت‌هاي تعليم و تربيت (ساحت‌هاي بينشي، گرايشي و کنشي؛ فردي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي، ديني، اخلاقي ...)، (4) مراحل تعليم و تربيت (مرحله پيش‌زادي، سيادت، اطاعت، وزارت، حمايت (بزرگ‌سالي)، (5) عوامل و موانع تعليم و تربيت، و (6) روش‌هاي تعليم و تربيت (در سه حوزه روش‌هاي بينشي، گرايشي و کنشي) پرداختند. و يک الگوي بسيار منسجم و دقيقي از فلسفه و يا به تعبير ديگر، مدلي عيني براي امتدادبخشي به انديشه‌هاي بنيادين در عرصه‌هاي زيست انساني عرضه کردند. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد ازعلامه مصباح آموخت 🔸قسمت يازدهم: فيلسوف مؤسس 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸آيت‌الله مصباح فيلسوفي نوآور، مبتکر و خلاق بود: هم از نظر علمي و هم از جهت ساختارسازي حقيقتاً شايسته وصف «فيلسوف مؤسس» است. او نه تنها در بسياري از علوم اسلامي و انساني صاحب نظريه و داراي نوآوري‌هاي محتوايي بود؛ بلکه مؤسس و بنيانگذار پاره‌اي از علوم اسلامي مثل «معرفت‌شناسي» و «فلسفه اخلاق» نيز بود؛ و افزون بر اينها مؤسس و بنيانگذار نظام آموزشي نوين و بي‌سابقه‌اي در حوزه‌هاي علميه بود. او کار تحول در ساختار و نظام آموزشي را پيش از انقلاب و عملاً آغاز کرد. 🔸کساني که با پيشينه مباحث فلسفي و اعتقادي و اخلاقي آشنا هستند به خوبي مي‌دانند که آيت‌الله مصباح نوآوري‌هاي ساختاري و محتوايي فراواني در اين علوم داشتند. تنها کساني اهميت نوآوري‌هاي ساختاري و محتوايي ايشان در کتاب آموزش فلسفه را به درستي درک مي‌کنند که آشنايي خوبي با مکاتب پيشين فلسفي يعني فلسفه مشاء، اشراق و حکمت‌ متعاليه داشته باشد. 🔸نيم نگاهي به تاريخ مباحث تفسيري و قرآني و مقايسه کارهاي تفسيري آيت‌الله مصباح با آنها از تفاوت‌هاي فراوان و بي‌نظير نشان مي‌دهد. حضرت آيت‌الله فياضي مي‌فرمود: «بنده اکنون نيز معتقدم ايشان در ميان افرادي که من مي‌شناسم، يکي از والاترين مفسران قرآن است؛ يعني کمتر کسي را در اين زمينه مي‌شناسم که مانند ايشان تفسير را بر اساس اصول اجتهادي و مباني صحيح استنباط بيان کند» (زندگي‌نامه حضرت آيت‌الله مصباح، ص93) 🔸کساني که با تراث اخلاقي در جهان اسلام آشنايي داشته باشند اهميت و جايگاه «اخلاق در قرآن» و کتاب کم‌نظير «خودشناسي براي خودسازي» ايشان را درک مي‌کنند. 🔸به هر حال، براي آشنايي بيشتر با نوآوري‌هاي علمي ايشان در حوزه‌هاي مختلف دانشي، ساليان قبل مجموعه‌اي در چهار جلد با عنوان «ره‌آوردها» منتشر شده است. مي‌توان براي مطالعه بيشتر به آنها مراجعه کرد. 🔸اما افزون بر آن به اعتقاد بنده آيت‌الله مصباح يزدي نخستين فيلسوفي است که: 1️⃣دانش معرفت‌شناسي اسلامي را به صورت مدون عرضه کرد؛ و بدين ترتيب پايه‌هاي هستي‌شناسي صدرايي را بر بنيان‌هاي محکمي از معرفت‌شناسي استوار کرد و همين کار موجب دقت‌هاي بي‌سابقه و نوآوري‌هاي مهمي در فلسفه اسلامي شد. 2️⃣دانش فلسفه اخلاق اسلامي را به صورت مدون و منظم عرضه کرد؛ هر چند تا پيش از ايشان مسائلي از فلسفه اخلاق در لابلاي کتابهاي کلامي و فلسفي و اصولي و حتي منطقي به صورتي استطرادي و پراکنده وجود داشت، اما کسي که به صورتي ساختارمند و بي‌سابقه دانش فلسفه اخلاق اسلامي را عرضه کرد، آيت‌الله مصباح بود. 3️⃣علم اخلاق را «اسلامي» کرد؛ تا پيش از ايشان، اغلب عالمان اخلاق مسلمان تحت چنبره انسان‌شناسي و اخلاق‌شناسي ارسطويي بودند. کسي که اخلاق اسلامي را حقيقتاً «اسلامي» و «قرآني» کرد و آن را از قالب‌هاي نارساي ارسطويي نجات داد، آيت‌الله مصباح بود. 4️⃣به صورتي نظام‌مند و دقيق فلسفه‌هاي مضاف را از دل بنيان‌هاي هستي‌شناسي، معرفت‌شناسي و انسان‌شناسي استخراج کرد و تدوين نمود و حتي به مرحله آموزش همگاني (در قالب طرح ولايت و طرح معرفت و ...) عرضه کرد. 5️⃣سنگين‌ترين پروژه تاريخي در حوزه علوم عقلي اسلامي (فلسفه، عرفان، منطق، معرفت‌شناسي و کلام) را مديريت کردند [دائرة‌المعارف علوم عقلي] که خود حاکي از عمق نگاه آيت‌الله مصباح است. 🔸درکنار همه اينها، در عرضه معارف ديني هم نوآوري داشت؛ وي حتي سخنراني‌هاي عمومي خود را با تحليل و تبيين مفاهيم آغاز مي‌کرد و معتقد بود بسياري از سوء فهم‌ها و سوء برداشت‌ها ناشي مغالطه اشتراک لفظي است؛ به همين دليل، روش پژوهش و آموزش و سخنراني خود را به اين شيوه سامان داد که ابتدا مفاهيم اصلي و مهم و مفردات بحث را به درستي و با دقت تعريف مي‌کرد و سپس به تحليل مسأله مي‌پرداخت. در بحث از آزادي، دموکراسي، جامعه ‌مدني، تساهل و تسامح، خشونت، ليبراليسم، اومانيسم، لذ‌‌ت‌گرايي، سودگرايي، معنويت، عرفان، اخلاق و به طور کلي همه مباحث تخصصي و عمومي چنين رويه‌اي داشت. و با اين کار جلوي بسياري از مغالطات و مردم‌فريبي‌هاي غربزدگان و اسلام‌ستيزان را مي‌گرفت و درباره حقايق و معارف ديني روشنگري مي‌کرد. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا کرمانی ✅ در سال 1388 با موافقت هیئت رئیسه مؤسسه امام خمینی(ره) و با عنایت ویژه مرحوم علامه مصباح یزدی (قدس سره) گروه عرفان مؤسسه با مدیریت حجت الاسلام و السلمین استاد سید یدالله یزدان‌پناه تأسیس شد. تأسیس این گروه آموزشی در مؤسسه مسبوق بود به فعالیت بخش عرفان دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی با مدیریت جناب استاد یزدان‌پناه که هم در حوزه پژوهشی و هم تربیت محقق عرفان فعالیت داشت و توانست در سه دوره بیش از 50 محقق در حوزه‌های مختلف عرفان از جمله عرفان نظری، عملی و ادبی تربیت کند. گروه عرفان مؤسسه با بهره‌گیری از تجربه برگزاری این دوره‌ها، سه دوره‌ کارشناسی ارشد عرفان اسلامی و دو دوره دکتری برگزار کرد که یکی از این دوره‌های دکتری با مشارکت گروه ادیان مؤسسه بوده است. هم‌اکنون گروه عرفان با چهار عضو هیئت علمی و با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین یزدان‌پناه مشغول به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی می‌باشد. ✅ در همین‌جا جا دارد به این نکته هم توجه بدهم که بذل عنایت علامه مصباح یزدی(ره) به تشکیل دوره‌های عرفان از سال 1379 در مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی و شکل‌گیری گروه عرفان از سال 1388 نشان از توجه ویژه ایشان به طرح مباحث علمی عرفان در مجامع علمی دارد. ایشان به جهت نگاه جامعشان هیچ‌گونه تنگ‌نظری در طرح مباحث علمی نداشتند و تنها از تقلید در مباحث نظری برحذر می‌داشتند و از طرح مباحث مطابق با معیارهای علمی و عقلی در همه حوزه‌ها از جمله عرفان استقبال می‌کردند. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
آشنایی با 🔷 مصاحبه با جناب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا کرمانی قائم مقام گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ✳️ قسمت اول ⁉️1️⃣ نشریه انوار معرفت از چه سالی منتشر می‌شود و اعضای هیئت تحرریه آن چه کسانی هستند؟ ✅ دوفصل‌نامه «انوار معرفت» از سال 1390 منتشر می‌شود. این نشریه تا شماره 11 تحت عنوان «حکمت عرفانی» منتشر می‌شد و بر اساس نامه شماره 9588 مورخ 1397/09/17 شوراي اعطاي مجوزها و امتيازهاي علمي وابسته به شوراي عالي حوزه‌هاي علميه، از شماره 12 حائز رتبه «علمي ـ پژوهشي» شد. سردبیر این نشریه جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) می‌باشد و آقایان آیت‌الله غلامرضا فياضي استاد مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) و حجج اسلام علي اميني‌نژاد استاد سطح عالي فلسفه و عرفان حوزه علميه قم، حسن سعيدي دانشيار دانشگاه شهيد بهشتي، عسكري سليماني اميري استاد مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره)، دکتر احمدحسين شريفي استاد مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره)، دکتر يارعلي‌كرد فيروزجايي دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دکتر محمد فنايي اشكوري استاد موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره)، دکتر محسن قمي دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دکتر محمدمهدي گرجيان دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع) و اینجانب عليرضا كرماني دانشيار مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) اعضای هیئت تحریریه این نشریه می‌باشند. جناب آقای حمیدخانی نیز مدیر اجرایی نشریه می‌باشند. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
آشنایی با 🔷 مصاحبه با جناب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا کرمانی قائم مقام گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ✳️ قسمت دوم ⁉️2️⃣ علاقه‌مندان در چه موضوعاتی می‌توانند مقالات خود را برای شما ارسال کنند؟ ✅ قلمرو این نشریه شامل همه موضوعات در خصوص عرفان است. این موضوعات تاریخ عرفان اسلامی، مباحث عرفان نظری، عرفان عملی، عرفان ادبی، عرفان سیاسی و اجتماعی، نقد و بررسی فرقه‌های عرفانی، نقد عرفان‌های کاذب و عرفان تطبیقی که یک طرف تطبیق عرفان اسلامی باشد را شامل می‌شود. از جمله ویژگی‌های این نشریه آن است که مقالات بعد از بررسی و تأیید، در مدت زمان کوتاهی انتشار می‌یابد. ⁉️ 3️⃣ علاقه‌مندان از چه طریقی می‌توانند این مقالات را ارسال کنند؟ ✅ علاقه‌مندان می‌توانند پس از ورود به سایت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) وارد سامانه ارسال و پیگیری مقالات شده و به راحتی با انتخاب نشریه انوار معرفت، مقالات خود را برای این نشریه ارسال فرمایند. دوستان می‌توانند هر گونه نکته، سؤال یا انتقاد خود را در خصوص نشریه با شماره 02532113471 مطرح نمایند. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🌺🌺 تمدید شد 🌺🌺 ✳️ ثبت نام مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) (مؤسسه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی رحمت‌الله‌علیه) ویژه طلاب تمدید شد. 🔵 دوره حضوری در 13 رشته ویژه برادران: معارف اسلامی و اخلاق، ادیان، اقتصاد، تاریخ، حقوق، فلسفه، کلام، مدیریت، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، علوم تربیتی، علوم سیاسی، علوم قرآنی 🔵 دوره نیمه حضوری در 7 رشته ویژه برادران و خواهران: معارف اسلامی و فلسفه، کلام، تاریخ، علوم سیاسی، علوم قرآنی، علوم تربیتی، روان‌شناسی 🔷 مزایا: 🔸 امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این مؤسسه و سایر مراکز آموزش عالی معتبر 🔸 اعطای دانش‌نامه رسمی کارشناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به فارغ‌التحصیلان 🔸 پرداخت شهریه «ویژه دانش‌پژوهان دوره حضوری» ✅ شرایط پذیرش: 1) اتمام سطح یک حوزه علمیه تا تاریخ 1400/05/31؛ 2) اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه؛ 3) موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه‌ها ✅ محل تحصیل: برای متقاضیان دوره حضوری، شهر مقدس قم و شیراز می‌باشد. ✅ محل برگزاری آزمون: قم، مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، کرمان، بناب، اهواز و بابل. ✅ زمان ثبت نام: ثبت نام اینترنتی تا 1399/11/12 از طریق http://paziresh.iki.ac.ir ✅ آزمون کتبی: جمعه 17 بهمن 1399 ☎️ 02532113683 – 32113628- 32113664 ✳️ نشانی: قم، بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،‌مدیریت پذیرش 🌐 جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت http://paziresh.iki.ac.ir مراجعه فرمایید. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✅ حضور انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ✳️ لینک خرید آثار انتشارات مؤسسه در نمایشگاه مجازی کتاب تهران👇👇👇 🌐 https://tehranbookfair.ir/#/pavilion/6088/search 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
♦️ یازدهمين شماره از نشریه علمی _ پژوهشی معارف منطقی منتشر شد در این شماره می خوانیم: ✅ سخن نخست (ص ۵)، (سردبیر) ✅ تحليل يکسان‌انگاري ميان «اعتبار قرآني» و قياس برهاني از ديدگاه ابن‌رشد(ص ۷)، ، ، و ✅ دفاع علامه طباطبايي از منطق در «الميزان» با تکيه بر خودمتناقضي صوري (ص ۲۵)، و ✅ صورت‌بندی موجهاتی از منفصلات عنادی منطق طوسی (ص ۴۷)، ✅ مسئله هنجارينگي منطق(نگاهي انتقادي به انديشه هنجارينگی منطق برای تفکر) (ص ۶۳)، ✅ گزاره حملي در منطق ارسطويي، رواقي و سينوي (ص ۸۵)، ✅ مفاد حکم و نقش آن در گزاره (ص ۱۰۵)، 👈🏼 اطلاعات بیشتر 👇🏽👇🏽👇🏽 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/388 🔰 @daeratolmaaref 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✳️ فرصت دوباره ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1400 ✅ بدینوسیله به اطلاع علاقمندان تحصیل به صورت مجازی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) می‌رساند، پیرو اطلاعیه سازمان سنجش، متقاضيان ثبت‌نام و شركت در آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1400 كه در مهلت تعيين شده (99/09/16 تا 99/09/26) نتوانسته‌اند نسبت به ثبت‌نام در آزمون مذكور اقدام نمايند می‌توانند براي ثبت‌نام‌ در آزمون‌ مذكور از روز يكشنبه مورخ 99/11/05 تا روز چهارشنبه مورخ 99/11/08 با مراجعه به سامانه ثبت نام در اين خصوص اقدام نمايند. 🌐 اطلاعات بیشتر در سایت سازمان سنجش👇👇👇 http://sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=2&id=6954 🌐 اطلاعات بيشتر در سايت مركز آموزش مجازي و نيمه حضوري مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)👇👇👇 http://ikvu.ir/node/2989 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✳️ آشنایی با شیوه تحصیل و اطلاعات ضروری تحصیل به صورت مجازی در مرکز آموزش مجازی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره): 1- تحصیل به صورت مجازی و به شیوه آموزش محور (بدون پایان‌نامه) 2- امکان ادامه تحصیل در مقطع بالاتر آموزش عالی؛ 3. اعطای مدرک رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات و امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر؛ 4. استفاده از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه؛ 5. برگزاری دوره‌ها به صورت کاملا (الکترونیکی) طبق استانداردهای بین المللی و بدون نیاز به حضور فیزیکی دانشجویان؛ 🔷 تبصره1: آزمون های پایان نیمسال به صورت حضوری و در 27 مرکز کشور و خارج از کشور برگزار می شود. 🔷 تبصره2: با توجه به شرایط کرونایی آزمون‌ها براساس دستور العمل ها و مطابق شرایط گذشته احتمالا به صورت اینترنتی برگزار خواهد شد. 6. برخورداری از خط سیر آموزشی (محتوای آموزشی در قالب متن، صوت و فیلم تدریس به صورت تقطیع شده وگام به گام)؛ 7. استفاده از کلاس آن‌لاین؛ 8. استفاده از آرشیو کلاس‌ها؛ 9. استفاده از متون درسی در قالب کتاب‌های درسی و لوح‌های فشرده چند رسانه‌ای (قابل خریداری از سایت کتابفروشی) 10. محیط الکترونیکی گفتگوی دانشجویی؛ 11. تخفیف های متنوع شهریه برای ممتازین تحصیلی، خانواده های کم درآمد، حافظان قرآن و نهج البلاغه، ممتازین ورزشی و المپیادهای علمی، پژوهشگران جوان در حوزه علوم اسلامی، طلاب و خانواده‌های آنان؛ 🔷 تبصره1: شهریه این مرکز از سایر مراکز کمتر بوده و امکان پرداخت به صورت قسطی در طول نیم سال به هر شکل امکان پذیر است. 🔷 تبصره2. امکان پرداخت وام دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشجویان متقاضی دارای شرایط وجود دارد. (تسویه وام پس از دانش آموختگی) 🔷 تبصره3: در ابتدای هر سال تحصیلی مبلغی نیز به عنوان هزینه خدمات آموزشی بابت بیمه دانشجویی، کارت دانشجویی، پیامک و ... از دانشجویان دریافت می‌شود. 12. بیش از 27 مرکز آزمون در سراسر کشور (در حال حاضر و با توجه به حدنصاب، مراکز آزمون عبارتند از: اراک، اهواز، ارومیه، اصفهان، بابل، بیرجند، بندرعباس، تبریز، تهران، خرم آباد، دشتستان (نظرآقای بوشهر)، رشت، زنجان، زاهدان، سمنان، شیراز، قزوین، قم (موسسه)، قم (پردیسان)، قم (خوابگاه خواهران میدان 72 تن مجتمع ولایت)، کرج، کرمان، کرمانشاه، مشهد، همدان، هفشجان، یزد)؛ 🔷 تبصره1: امکان افزایش مراکز آزمون در صورت درخواست دانشجویان و حد نصاب لازم وجود دارد. 🔷 تبصره: امکانات خوابگاهی فقط در شهر قم و در صورت پرداخت هزینه‌های آن در زمان برگزاری آزمون. 13. بهره‌مندی از خدمات فرهنگی دانشجویی. 🌐 اطلاعات بيشتر در سايت مركز آموزش مجازي و نيمه حضوري مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)👇👇👇 http://ikvu.ir/node/2989 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹مؤسسه آموزش عالی (علیه السلام) قم تحت اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی با همکاری نهاد‌های علمی فرهنگی و برگزار می‌کند: ✅ سلسله نشست‌های یادبود فیلسوف و متفکر برجسته، حضرت آیت‌الله (ره) و تبیین ابعاد فکری ایشان ☘️ 🔹با حضور استاد عزیز: ▫️حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر ، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با موضوع « در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی» 📣 چهارشنبه ۸ بهمن ماه ⏰ ۱۹ 🔸 شما فرهیخته گرامی نیز جهت شرکت در این نشست‌ دعوت هستید. ◾️ از طریق لینک زیر همراه ما باشید:👇👇 https://www.skyroom.online/ch/seraj_smc/kermanshah 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت دوازدهم: فيلسوف فروتن 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸يکي از ويژگي‌هاي کم‌نظير آيت‌الله مصباح، تواضع مثال‌زدني‌شان در برابر بزرگان علم و دين حتي دربرابر شاگردان خود و بلکه دربرابر عامه مردم بود. او استادي بود که تمام قد حتي تا ماه‌هاي آخر عمر مبارکشان، در مقابل شاگردانش مي‌ايستاد. در نماز جماعت به آنها اقتدا مي‌کرد. 🔸او با اينکه در عرصه علمي و اجتماعي از جايگاهي بسيار بالا و بعضاً بي‌نظير، برخوردار بود؛ اما در تواضع و فروتني نسبت به اطرافيان نيز حقيقتاً بي‌نظير بود. 🔸او همواره از استادان خود با احترامي وصف‌ناپذير ياد مي‌کرد؛ احترامي فوق‌العاده براي حضرت امام، علامه طباطبائي و آيت‌الله بهجت قائل بود. خودم از او شنيدم که مي‌فرمود حاضر بودم با افتخار تا آخر عمر خدمتکار علامه طباطبائي باشم. و اين بدان دليل بود که او را توحيد مجسم و اسلام عينيت‌يافته مي‌دانست. همواره با شعفي وصف‌ناشدني از او ياد مي‌کرد؛ در همين اواخر وقتي وارد منزل علامه طباطبائي شدند، فرمودند اينجا بوي بهشت مي‌دهد. 🔸عليرغم آنکه خودش از سوي حضرت ولايت، سيدعلي خامنه‌اي(حفظه الله) به لقب «طباطبائي زمان» و «مطهري زمان» و پرکننده خلأ علامه طباطبائي و شهيد مطهري متصف شده بود، اما دائماً در تلاش بود نسل جوان و انديشمندان حوزوي و دانشگاهي را بر سر سفره و بنشاند و خود را نيز خوشه‌چين خرمن علم و معرفت آن بزرگان مي‌دانست. کتاب «تماشاي فرزانگي و فروزندگي» ايشان درباره علامه طباطبائي گوياي گوشه‌اي از ارادت علمي و عملي ايشان به آن استاد علامه است؛ و همچنين کتاب «آفتاب مطهر» که در وصف شهيد مطهري و بيان ويژگي‌هاي علمي و عملي آن شهيد بزرگوار نوشته‌اند، گوياي فروتني و تواضع وصف‌ناپذير ايشان دربرابر چنان بزرگاني است. 🔸او دست بزرگان علم و دين از مطهري تا شبيري زنجاني از محمدي‌گيلاني تا جوادي آملي را مي‌بوسيد؛ او عليرغم همه نوآوري‌ها و ابتکارات بي‌نظيرش در فلسفه اسلامي، آيت‌الله جوادي را، که از معاصران و هم‌سن و سالان خودش بود، رئيس فلسفه اسلامي در عصر حاضر مي‌دانست. اين در حالي بود که بدون هيچ شک و ترديدي خدمات علمي و فلسفي و آموزشي و پژوهشي او به اسلام و انقلاب از اغلب اين آقايان بيشتر و عميق‌تر و گسترده‌تر بود. دقت نظر فلسفي ايشان به اعتقاد بسياري از آگاهان از همه آن بزرگان بيشتر بود. 🔸به باور اين بنده، همين تواضع و فروتني‌ها از مهم‌ترين عوامل موفقيت آيت‌الله مصباح بود. فراموش نکنيم که «إِنَّ مَنْ‏ تَوَاضَعَ‏ لِلَّهِ‏ رَفَعَهُ اللَّه‏». بر نوشته هيچ بنويسد کسي؟ يا نهالي کارد اندر مغرسي؟ کاغذي بايد که آن بنوشته نيست تخم کارد موضعي که کشته نيست تو برادر موضع ناکشته باش کاغذ اسپيد نابنوشته باش تا مشرَّف گردي از نون والقلم تا بکارد در تو تخم آن ذو الکرم 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت سيزدهم: فيلسوف بصير 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸يکي ديگر از ويژگي‌هاي برجسته آيت‌الله مصباح، «بصيرت» بود. او هم در مسائل ديني و هم در مسائلي اجتماعي و فرهنگي و سياسي حقيقتاً ديدي نافذ و بصيرتي مثال‌زدني داشت. ظرافت‌ها و نقاط کور را خوب مي‌شناخت؛ اهداف پنهان دشمنان اسلام و انقلاب را به زيبايي تشخيص مي‌داد و در بزنگاه‌ها وارد صحنه مي‌شد و عماروار، مرز حق و باطل را مشخص مي‌کرد و فتنه‌گران را از پشت نقاب‌هاي دروغيني که از ديانت و اصلاح‌گري و امثال آن بر چهره مي‌زدند، بيرون مي‌کشيد و بنيان‌هاي فکري باطل و اهداف و مقاصد شيطاني پنهان آنان را آشکار مي‌نمود. 🔸به تعبير مقام معظم رهبري، «چنین شخصیتی مصداق کامل عالمی است که تشخیص دقیق خود را در روزی که لازم باشد، بی‌درنگ به میدان می‌آورد و در این راه سرزنش و زخم زبان دیگران را به چیزی نمی‌گیرد. در واقع تکریم حضرت آقای مصباح، تکریم راه‌حق و نشان دادن مصداق و الگوی شایسته است.» (رهبر انقلاب در ديدار اعضاي موسسه امام خميني، 3 آبان، 1389) 🔸اما به راستي آيت‌الله مصباح اين بصيرت مثال‌زدني را چگونه به دست آورده بود؟ و ما هم اگر بخواهيم از چنين بصيرتي برخوردار شويم، چه بايد کنيم؟ در پاسخ مي‌گويم مثل هر ويژگي‌ بينشي و گرايشي ديگري که در انسان هست، معلول عواملي است که همگي در آيت‌الله مصباح وجود داشتند: (1) شناخت حق و باطل و تشخيص مرزهاي جداکننده حق و باطل؛ و اين جز با در اختيار داشتن معياري دقيق امکان ندارد؛ و آيت‌الله مصباح با مجاهدت‌هاي علمي و عملي فراوان، معيارهاي برهاني و قرآني و عرفاني و حتي تجربي تمييز حق از باطل را تحصيل کرده بود؛ (2) قطع همه تعلقات دنيوي؛ از ديگر عوامل بصيرت‌زا، دل نبستن به جاه و مقام و اعتبارات و القاب اين‌جهاني و دنيايي است؛ و آيت‌الله مصباح براي زدودن چنين تعلقاتي از وجود خود مجاهدت‌هاي نفساني فراواني کرده بود؛ و در اين جهت هم کاملاً موفق شده بود. امور دنيوي و اعتبارات اجتماعي و دلبستگي‌هاي مادي چيزي نبود که آن روح بزرگ را به خود مشغول کنند؛ (3) اخلاص و تقوا؛ از ديگر عوامل مهم بصيرت‌زا، اخلاص و تقوا است؛ قرآن کريم مي‌فرمايد: «إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُون‏» (اعراف، 201) اهل تقوا، به هنگام مواجهه با لغزشگاه‌ها و دسيسه‌هاي شيطاني، هرگز نمي‌لغزند؛ آنها حقيقت را خوب مي‌يابند و هرگز به دام شيطان نمي‌افتند. به تعبير ديگر، انسان‌هاي پارسا به دليل آنکه رذايل اخلاقي را از خود دور کرده‌اند و طمع‌ و حرص و کبر و غرور در وجود آنان جايي ندارد، به همين دليل، ابزارهاي فريب شيطان را از او گرفته‌اند. حجاب‌هاي ديده و دل را کنار زده‌اند؛ زنجيرهاي که شيطان بر قلب و زبان آدميان مي‌تند را پاره کرده‌اند؛ به همين دليل اهل بصيرت‌اند. آيت‌الله مصباح در يک جهاد‌ نفساني طولاني‌مدت و با درس‌آموزي از محضر بزرگاني چون امام خميني، علامه طباطبائي و آيت‌الله بهجت و با نگاه عميق توحيدي‌اي که داشت توانسته بود چنين رذايلي را از وجود خود ريشه کن کند؛ به همين دليل، نه تنها حق و باطل را به خوبي مي‌شناخت بلکه بدون لکنت‌زبان و با بياني صريح و سليس و با منطقي استوار آنها را در سطوح مختلف اجتماعي و حتي در تريبون‌هاي عمومي بيان مي‌کرد. (4) کل‌نگري در عين جزءنگري؛ از ديگر عوامل مهم بصيرت‌زا، برخورداري از دو ويژگي علمي شبه‌متضاد است؛ يعني کل‌نگري از يک طرف و جزء‌نگري و نکته‌بيني از طرف ديگر. کساني که صرفاً کل‌نگر يا صرفاً جزء‌نگر باشند، بصيرت لازم براي تشخيص حق از باطل در مسائل اجتماعي و سياسي و فرهنگي را نخواهند داشت؛ و البته جمع ميان اين دو نيز کاري دشوار است؛ به همين دليل، عالمان اهل بصيرت هم انگشت‌شمارند. آيت‌الله مصباح حقيقتاً از جمله انديشمنداني بود که ضمن برخورداري از نگاهي کلان به عالم و آدم و فلسفه سياسي و اجتماعي و مسائل فرهنگي، نسبت به جزئيات برنامه‌هاي دشمنان نيز آگاهي و اشراف داشت و همچون مرزباني آگاه، دائماً مسائل فرهنگي و اجتماعي و ديني را رصد مي‌کرد؛ اشخاص و جريان‌هاي اجتماعي و سياسي و فرهنگي را به خوبي مي‌شناخت. به همين دليل از بصيرتي کم‌نظير برخوردار بود. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✳️ انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه برگزار می‌کند 🔰 نشست علمی با موضوع: 🔸مکتب علمی ـ تربیتی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی (رحمة الله علیه) 🔹ارائه کننده: 🔘 حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید احمد رهنمایی 🗓 چهارشنبه 99/11/08 ⏰ 18:30 🏢 بلوار جمهوری اسلامی؛ کوچه 2، سمت چپ فرعی اول ساختمان انجمن‌های علمی حوزه ✅ این نشست به صورت حضوری و مجازی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌گردد. ✅ آدرس شرکت مجازی👇👇👇 🌐https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✅ به اطلاع مي‌رساند: ✳️ چنانچه مراكزي تمايل به استفاده از اساتيد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) جهت سخنراني در مراسم بزرگداشت و معرفي شخصيت حضرت علامه مصباح (رضوان الله تعالي عليه) در روزهاي آينده و همچنين در چهلمين روز درگذشت آن عزيز سفركرده را دارند به لينك زير مراجعه فرمايند: http://kanoontolou.iki.ac.ir/Others/OutOfMoasseseForms/MainForms.aspx 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📚 شماره 24 از دوفصل‌نامه علمی «معرفت کلامی» منتشر شد ✅ تبیین هستی‌شناختی نیاز انسان به دین از منظر حکمت متعالیه؛ با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی / باقر ابراهیمی / محسن ایزدی ✅ بازخواني نظريه نيابتِ ذات از صفات در هستي‌شناسي اوصاف الهي و نسبت آن با مسئله نفي صفات و نظريه عينيت / حسن يوسفيان / مرتضي خوش‌صحبت ✅ بررسی تبیین تکاملی الحاد مدرن از دین /يوسف دانشور/ روح‌الله رحيمي كفراني ✅ شترسوار یا شترسواران؛ پژوهشی زبان‌شناسی براي اثبات بشارت تورات به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به‌وصف راکب البعیر / محمدعلی همتی ✅ تعبدستیزی به ‌بهانه دفاع از عقلانیت / محمدصادق بدخش ✅ اقبال لاهوری و شیوه موجه‌سازی دین و باورهای دینی در عصر جدید / حسنعلي سلمانيان ✅ نقد تصویر استشراقی از آموزه «بداء» بر اساس منابع شیعیان امامی / زهرا فرزانگان / احمد بهشتی‌مهر ✅ تبیین بداهت حسن عدالت با تکیه بر مفهوم و جایگاه عدالت در نظام ارزش‌ها / محمدتقي نظريان مفيد / قاسم ترخان ✅ بررسی تطبیقی اختیار و مسئولیت اخلاقی انسان از منظر چیزم و قاضی عبدالجبار همدانی / مليحه آقائي / مهدي منفرد ✅ بررسى تطبيقى مواجهه تفسير الميزان و تفسير المنار با مسئله تعارض علم و دين / حسن عبدى / محسن آزادى ✅ ارزیابی شبهات مهم معاد با جسم عنصری / محمود فتحعلي / سيدمحمدمهدي نبويان ✅ بازپژوهی معنای آیات اضلال الهی از منظر علامه طباطبائی و زمخشری / فهیمه شریعتی / ناهید مشایی / سید محمد مرتضوی / زهرا مولایی فر 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir/