eitaa logo
مطالعات زنان و خانواده
678 دنبال‌کننده
778 عکس
7 ویدیو
428 فایل
مطالعات خانواده و زنان در ایران و عرصه بین الملل @international_club" rel="nofollow" target="_blank">eitaa.com/@international_club لینک ارتباط با ادمین کانال: @hamann
مشاهده در ایتا
دانلود
👥 برجسته فمینیسم (10) (1952) بل هوکس فمینسیت آمریکایی از چهره های شناخته شده جریان زنان رنگین پوست و اقلیت می باشد. او در سال 1952 در خانواده ای کارگر در آمریکا زاده شد. دشواری هایی که هوکس در درجه ی اول به مثابه سیاه پوست و در درجه دوم به عنوان یک زن در جامعه آمریکا تجربه کرده بود، منشا شکل گیری اندیشه او به عنوان منتقد ساختارهای قدرت و دانش گردید. ⬅ به منزله ی زنی سیاه پوست همواره با دغدغه به حاشیه رانده شدگی دو وجهی هویت زنان رنگین پوست روبروست. او معتقد است آنها از طرفی به دلیل -زنانه و از طرف دیگر به دلیل نژاد خود نادیده گرفته میشوند. او کلید این به حاشیه رانده شدگی را در التزام به می داند. ◀اهمیت هوکس در مطالعات جنسیت به خاطر آن است که هوکس به خوبی درهم تنیدگی یه مفهوم ، و را نشان داده و معتقد است که هرسه این مقولات در ایجاد و نیز بازتولید ساختارهای سلطه که به سرکوب زنان میپردازند نقش دارند. ◀او با واکنش به کمبود صداهای متنوع در نظریه فمینیستی، در کتاب خود (1984) ادعا کرد که دانش فمینیستی صدای گروه هایی از زنان را به حاشیه می راند و این حاشیه سازی، آن صداها را بیرون از بدنه اصلی علم قرار می دهد. 👤هوکس معتقد است که اگر فمینیسم در تلاش برای برابری زنان با مردان است، باید این واقعیت را بپذیرد که در جامعه غربی اروپایی که خواستگاه آن است- همه مردان نیز برابر نبوده و از جایگاه های متفاوتی از قدرت بهره مندند. بنابراین برای زنان در طبقات پایین و محروم و به خصوص رنگین پوستان، آزادی زنان به معنای برابری آنها با مردان نیست چراکه در زندگی روزمره خود همواره به آنها یادآوری شده که آنها جایگاه بسیار پایینتری به نسبت دیگر زنان دارند. او از این ایده استفاده میکند تا لزوم ایجاد و بکارگیری دانش فمینسیتی جامعتری را مطرح نماید. دانشی که زنان به حاشیه رانده شده را نیز دربرگیرد و کنشگرانی را بپرورد که در عین پذیرش تفاوتهای خود، یکدیگر را بپذیرند. 📚کتاب شناسی هوکس: - مگر من زن نیستم: زنان سیاه و فمینسیم (1981) - نظریه فمینسیتی از حاشیه تا مرکز (1984) - زندگی در حسرت: نژاد، جنسیت و سیاستهای فرهنگی (1990) - دیدگاه های سیاه: نژاد و بازنمایی (1992) - فرهنگ یاغی: بازنمایی های مقاومتی (1994) - استخوان سیاه: خاطراتی از کودکی (1996) - فمینسیم دانشی برای همه (2000) - ما واقعا باحالیم: مردان سیاه و مردانگی (2004) - زنان سیاه: ایجاد نظریه فمینیستی (2005) - نوشتن ورای نژاد: نظریه و عمل هرروزه (2013) ✏نویسنده: شیوا علی نقیان @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
گلوریا جین واتکینز (زادهٔ ۲۵ سپتامبر ۱۹۵۲) که با نام مستعار بل هوکس (به انگلیسی: Bell Hooks) معروف است، نویسنده، فمینیست و کنشگر اجتماعی آمریکایی است. وی اسم مستعار خود را از جد مادری خود بل بلر هوکس گرفته است. ✅تمرکز نوشته‌هایش بر درهم‌تنیدگی ، و است و قدرت این سه در تولید و بازتولید ساختارهای سرکوب‌گر و سلطه طبقه است. 📙او بیش از سی کتاب، شماری مقاله‌های دانشگاهی و مقاله‌های ژورنالیستی منتشر کرده و در چند فیلم مستند حضور پیدا کرده و سخنرانی‌های عمومی بسیاری داشته است. هوکس، عمدتاً از زاویه ، نژاد، طبقه و جنسیت را در آموزش، هنر، تاریخ، ، وسایل ارتباط جمعی (رسانه‌های عمومی) و فمنیسم مورد بررسی قرار داده‌است. (ویکی پدیا) 👥برخی از کسانی که بر هوکس تاثیر گذاشته‌اند عبارتند از: 1. سوژونر تروث، فمینسیت و مدافع الغای برده‌داری آفریقایی-آمریکایی (آمریکایی سیاه) (اولین کار مهم بل هوکس از سخنرانی سوژونر تروث با عنوان «آیا من زن نیستم؟» الهام گرفته است)، 2. پائولو فریره، آموزگار برزیلی (بل هوکس از ایده‌های فریره در زمینه آموزش در نظریه آموزش مبتنی بر گفتگو خود استفاده می‌کند). 3. اریک فروم روان‌شناس، 4.لورین هانسبری نمایش‌نامه‌نویس، 5.ثیچ نات هان راهب بودیست، 6.جیمز بالدوین نویسنده سیاه آمریکایی، 6.والتر رادنی تاریخ‌دان گویایی، 7.ملکوم ایکس رهبر ناسیونالیست سیاه، 8.و مارتین لوتر کینگ رهبر و فعال حقوق مدنی.(ویکی پدیا). @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🚺 (1) (به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی) 🌐معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بهمن 1397 🍁🍁 گزارش نموداری وضعیت آموزش و پژوهش🍁🍁 @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🚺 (2) (به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی) 🌐معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بهمن 1397 🍁🍁 گزارش نموداری باسوادی زنان و مردان 🍁🍁 @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐 گزارش معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ⬇زنان سرپرست خانوار در کنار مدافعان سلامت ⬅ با تولید بیش از ۲۳۴۳۰۰۰ عدد ملزومات پیشگیری در جبهه مبارزه با کرونا مشغول فعالیت هستند. 👤دکتر سوسن باستانی معاون بررسی های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه طرح توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۲۴ استان کشور برای ۶۲۰۰ نفر در حال اجراست، افزود: طی ۱۱ ماه گذشته و پس از بررسی های میدانی، بخشی از این بانوان در حوزه پوشاک مشغول فعالیت شدند که خوشبختانه عملکرد موفقی هم داشتند. اما با بروز بحران کرونا و تعطیلی ناگزیر حوزه پوشاک، با تمهیدات ایجاد شده، این زنان به منظور کمک به شبکه بهداشت و درمان کشور تولید محصولات خود را به سمت ملزومات پزشکی یکبار مصرف مانند ماسک، گان و لباس ایزوله ضد ویروس سوق دادند. 🍁جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🚻 و زیر ذره بین دولت معاون رییس جمهور گفت: فراموش نکنیم که همواره تاکید جدی بر در خانواده داشته و دارند. این موضوع از ابعاد مهم سلامت جسمی و روانی خانواده ها به خصوص در دوران کرونا و قرنطینه به حساب می آید و این پیامک هم یک پیام بهداشتی موثر و ضروری در همین زمینه است ⬅ابتکار با بیان اینکه اورژانس اجتماعی در کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی نقش مهمی دارد تصریح کرد: اورژانس اجتماعی در میان سازوکارهای حوزه مقابله با خشونت در واقع موثرترین ابزار است. #⃣وی افزود: از سه زاویه باید این تاثیر مهم را دید. 1⃣اول، خود فردی که گرفتار آسیب بوده و با مطلع شدن از وجود ۱۲۳ متوجه می شود که پناهگاهی دارد. 2⃣دوم، کسی که شاهد ماجراست و به نوعی در جریان خشونت قرار می گیرد به مسئولیت انسانی و شرعی خود در قبال حفاظت از جان انسان ها فکر و عمل می کند. 3⃣سوم، خطاکاران متوجه می شوند که ابزاری وجود دارد که امنیت او را در خشونت ورزی به خطر می اندازد و نمی تواند هر کاری که دلش خواست انجام دهد. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
#⃣اینفوگرافی / میزان کشورهای مختلف حضور زنان در عرصه سیاست، حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود که تصاحب کرسی‌های مجلس، یکی از آنهاست. این اینفوگرافی نشان می‌دهد که در ۱۵ کشور، بانوان سیاستمدار چه میزان در مجلس این کشورها حضور دارند. 👤گرافیک: پدرام آقائی @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
#⃣اینفوگرافی / در سال 1396 در سال ۱۳۹۶ در کشور ۶۰۵ هزار و ۳۹۵ ازدواج رخ داده که در ۳۸۱۲ مورد نام زوجین همزمان علی و فاطمه و در ۲۸۱۸ مورد نام آنها علی و زهرا بوده است. طبق آمار ثبت احوال، میانگین سن ازدواج بار اول مردان در سال گذشته، ۲۷.۳ سال و همین شاخص برای زنان ۲۳.۲ سال بوده است. 👤گرافیک: پدرام آقایی @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
روز 🌹رسول اکرم (صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) شَرُّ النّاسِ الضَّیِّقُ عَلی اَهْلِهِ، قالوا یا رَسُولَ اللّه‌ِ وَ کَیْفَ یَکُونُ ضَیِّقا عَلی اَهْلِهِ قالَ: الرَّجُلُ اِذا دَخَلَ بَیْتَهُ خَشَعَتِ امْرَأَتُهُ وَ هَرَبَ وَلَدُهُ وَ فَرَّ فَاِذا خَرَجَ ضَحِکَتِ امْرَأَتُهُ وَ اسْتَأْنَسَ اَهْلُ بَیْتِهِ؛ بدترین مردم کسی است که بر خانواده‌اش سخت‌گیر باشد. گفتند ای رسول خدا! سخت‌گیری بر خانواده چگونه است؟ فرمودند: مرد وقتی وارد خانه شود، همسرش از او هراسان و فرزندان از او گریزان شده، فرار کنند و چون بیرون رود همسرش شاد گردد و خانواده‌اش با یکدیگر انس گیرند. 📚مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج ۸، ص ۲۵. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 (35) 665.بررسی و شناخت ماهیت كشف حجاب و مقاومت زنان مسلمان 666.بررسی و شناخت ماهیت گرایش زنان به تجملات 667.بررسی و شناخت ماهیت و فلسفه اخلاق فمینیستی 668.بررسی و شناخت ماهیت و فلسفه حق طلاق برای مردان 669.بررسی و شناخت مبانی و تفاوت‌ها در فقه زنان 670.بررسی و شناخت مراحل شکل‌گیری هویت دینی در کودکان 671.بررسی و شناخت مسائل زنان در کتاب و سنت 672.بررسی و شناخت مهریه در قاموس شرع و عرف 673.بررسی و شناخت نظام هنجاری اخلاقی تعلیم و تربیت 674.بررسی و شناخت نظام هنجاری ازدواج فامیلی 675.بررسی و شناخت نظام هنجاری حضور زن در اجتماع 676.بررسی و شناخت نظام هنجاری حضور و نقش آفرینی زنان در جامعه از منظر مقام معظم رهبری 677.بررسی و شناخت نظام هنجاری روابط خانوادگی طلاب 678.بررسی و شناخت نظریه های نقش جنسیتی 679.بررسی و شناخت نقش IT در توانمندسازی فردی و جمعی زنان 680.بررسی و شناخت نقش IT در رفع موانع حضور زنان در جامعه 681.بررسی و شناخت نقش IT در کسب و کارهای خانگی 682.بررسی و شناخت نقش آموزش زنان در توسعه فرهنگی ایران 683.بررسی و شناخت نقش اجتماعی سیاسی زنان در جامعه معاصر ایرانی 684.بررسی و شناخت نقش احساسات و عواطف و تفکر مادر در تربیت دینی فرزندان 685.بررسی و شناخت نقش ارزشها در سلامت روان. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚(32) 📗عنوان کتاب: مادّه شانزدهم از نگاه فقه شیعه 👤نویسنده: مریم محمّدی 📌مشخصات:دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی، 231 ص. 📖این کتاب به«کنوانسیون محو کلّیه اشکال تبعیض علیه زنان» پرداخته است که مشتمل بر یک مقدّمه و سی مادّه (16 مادّه اصلی و 14 مادّه نظارتی مربوط به نحوه اجرایی کردن کنوانسیون و ضمانتهای اجرایی آن) است. ⬅کنوانسیون یاد شده در هجدهم دسامبر سال 1979 میلادی (برابر با بیست و هفتم آذر سال 1358 شمسی) طی قطعنامه 34/180 مجمع عمومی سازمان ملل متّحد تصویب شده است. ✅مفاد مادّه شانزدهم که حقوق خانواده نام دارد، حقوق یکسان زن و مرد را در: انعقاد ازدواج، انتخاب آزادانه همسر، مسؤولیت در دوران ازدواج و هنگام جدایی، مسؤولیتها به عنوان والدین، تصمیم گیری آزادانه درباره تعداد فرزندان و فاصله سنّی آنها از یکدیگر و...، مسؤولیتها درباره قیمومیت، حضانت، سرپرستی و فرزند خواندگی کودکان، به عنوان زن و شوهر مانند حقّ انتخابِ نام خانوادگی، تخصّص یا شغل، مالکیت، اکتساب، اداره و سرپرستی و انتقال اموال تشریح کرده است. تعارض محتوای مادّه شانزدهم کنوانسیون، با فقه اسلامی، در بیش تر موارد، موجب شده است تا نویسنده به بررسی فقهی - حقوقی آن بپردازد. 📘کتاب از پیشگفتار و شش فصل فراهم آمده است: حقوق متقابل زوجین در نکاح، محدودیت متقابل زوجین در انتخاب همسر، حقوق متقابل زوجین در دوران زندگی مشترک، حقوق و تکالیف زوجین در انحلال نکاح و بعد از انحلال آن، حقوق متقابل زوجین در برابر فرزندان، بررسی حقوق شخصی و مالی زن. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐 (10) Androcentrism این مفهوم به معنای مجموعه ارزشهای فرهنگ مردسالارانه است که بر پایه معیارهای مردانه استوار است. بر طبق ایده های مرد محور، استاندارد و معیار رفتارها و باورهای اجتماعی، آن چیزی است که توسط مردان عمل می شود. بدیهی است که آنچه که توسط زنان به صورت متفاوتی صورت می گیرد انحراف تلقی شده و نیازمند اصلاح و تغییر است و یا دست کم مورد نقد و استهزا قرار می گیرد. ⬅در این راستا انسان شناسان معتقدند که تکوین گرایان با به کارگیری الگوی مردمحورانه انسان شکارچی در پی رواج این نظریه اند که پیشرفت بشر با شکارگری مردان آغاز شده است. ◀ برخی معتقدند تنها زمانی می تواند بر مرد محوری فایق آید که مرد یگانه معیار شناخته شده بشر نباشد. مطالعات مستقل زنان می تواند طبیعت دانش بشر را از بنیاد دگرگون سازد و تمرکز بر مردمحوری را با چارچوبی جایگزین کند که تفاوت های زنان و نظرات و تجربیات و علایقشان در جای خود معتبر باشد (آبوت و والاس، ۱۳۸۰). 👥بسیاری از نویسندگان، به خصوص آنهایی که از نظریه روانکاوی تاثیر پذیرفته اند، عبارت احلیل محوری را برمی‌گزینند تا توجه ها را به محوریت وجود احلیل به عنوان نشانه نمادین اقتدار مردانه جلب نمایند. بر اساس نوشته های لکان و دریدا، این عبارت ایده هایی را مطرح می کند که براساس آنها زبان یا واژگان در ساختار خود مردانه تلقی می شوند. نویسندگان مانند معتقدند که زبان احلیل محور زبانی است که عقلانی، سازماندهی شده و دقیق به نظر می رسد (مشیرزاده، ۱۳۸۱). 🚺در تحلیل فمینسیتی، بسیاری از جوامع به لحاظ تاریخی گرایشهای مردمحور را کم و بیش از خود نشان داده اند به نوعی که فرهنگ، دانش، سازمانها و نهادی ایشان بازتولیدگر و منعکس کننده قدرت مردانه است. به علاوه بسیاری از صاحبنظران فمینسیت هم عقیده دارند که راه هایی که نظرگاه مردانه یا هستی شناسی مردانه شاهدی برای نظریات و پژوهش های دانشگاهی است، یافته ها درباره مردان به زنان و تجارب آنها تعمیم داده می‌شود و حوزه ها و شاخه هایی که مورد علاقه مردان بوده اند، صرفا اهمیت بررسی و پژوهش را داشته اند (ماینارد، ۱۹۹۶). 📚منابع: 1.آبوت، پاملا. والاس، کلر. (۱۳۸۰). جامعه شناسی زنان. ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران: نشر نی. 2. مشیرزاده، حمیرا. (۱۳۸۱). از جنبش تا نظریه اجتماعی: تاریخ دو قرن فمینیسم. تهران: نشر شیرازه. 3. Maynard, M. Purvis, J. (1996). New Frontiers in Women’s Studies. London: Taylor and Francis ✏نویسنده: شیوا علی نقیان / انسان شناسی و فرهنگ @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده