eitaa logo
مطالعات زنان و خانواده
685 دنبال‌کننده
778 عکس
7 ویدیو
428 فایل
مطالعات خانواده و زنان در ایران و عرصه بین الملل @international_club" rel="nofollow" target="_blank">eitaa.com/@international_club لینک ارتباط با ادمین کانال: @hamann
مشاهده در ایتا
دانلود
👤 برجسته فمینیسم (15) (۱۹۳۴)(Millett, Kate) ميلِت، کِيْت، نویسنده، مجسمه‌ساز، استاد دانشگاه، و فمینیست رادیکال و نیز فمنیست روانکاوانه امریکایی است. از پایه‌گــذاران است. اثر او، سیاست جنسی، نقطۀ عطفی در تفکر فمینیستی به‌شمار می‌رود. 🔵 در اندیشه کیت میلت: کیت ملیت در کتاب سیاست ورزی جنسی مفهوم را توضیح داده و با این مسئله که سیاست روابط مبتنی بر قدرت است، به تشریح ساز و کار سلطه مردان چه در شکل شخصی آن و چه در قالب ایدئولوژیکی و نهادها و ساختارهای مرتبط با آن می پردازد، اما سر انجام بر هر آنچه است، خط بطلان می کشد. 🔴میلت در ایران نامی آشناست؛ با این وجود، اثری از او ترجمه نشده است. تنها ترجمه از آثار میلت به فارسی بخشهای بسیار اندکی از سیاست جنسی با عنوان«مبانی ایدوئولوژیک، بیولوژیک، جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصادی و آموزشی و پرورشی تئوری سیاست جنسی» است که توسط سازمان زنان در تاریخ نامشخصی به چاپ رسیده است. #⃣کتاب‌شناسی 🔹سیاست‌ورزی جنسی (1970) 🔹پرونده تن‌فروشی(۱۹۷۳) 🔹پرواز (۱۹۷۴) 🔹سیتا (۱۹۷۷) 🔹زیرزمین (۱۹۷۹) 🔹سفر به ایران (۱۹۷۹) 🔹سفر لونی بین (۱۹۹۰) 🔹سیاست ستم (۱۹۹۴) 🔹پس از تاریکی: خاطرات (۱۹۹۵( 🔹مادر میلت (۲۰۰۲). #⃣فیلم‌شناسی 🔸گلی برای سیمون دوبووار (۲۰۰۷) 🔸یوکو اونو واقعی (۲۰۰۱) (تلویزیونی) 🔸دختران دو بووار (۱۹۸۹) اپیزود تلویزیونی 🔸یک داستان غیرعاشقانه: فیلمی درباره پورنوگرافی(۱۹۸۱) 🔸تهیه‌کننده سه زندگی (۱۹۷۱). 📚منابع: 1. ابوت پاملا،کلر والاس، در آمدی بر جامعه شناسی نگرش های فمنیستی،ترجمه مریم خراسانی وحمید احمدی،تهران،نشر دنیای مادر،چاپ اول،1376. ص 151 2. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Kate_Millett&oldid=242547109 @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🔴 زندگی نامه کیت میلت در دانشگاه‌های مینه‌سوتا و آکسفورد تحصیل کرد و در بازگشت به نیویورک به مجسمه‌سازی مشغول شد. سپس به ژاپن رفت و مدتی آنجا اقامت گزید (۱۹۶۱–۱۹۶۳). در همین زمان نخستین نمایشگاه مجسمه‌سازی خود را برپا کرد. کیت میلت در آمریکا به تدریس در کالج بارنارد پرداخت و در همان زمان با جنبش زنان همراه شد و یکی از بنیانگذاران در این کشور شد. 👤او نخستین کتابش را با نام سیاست‌ورزی جنسی (به انگلیسی: Sexual Politics) که در اصل رساله دکترایش بود در ۱۹۶۹ منتشر کرد. این کتاب نقطه عطفی در جنبش فمینیستی زنان به‌شمار می‌رود. میلت مفهوم عمل سیاسی را به تمام حوزه‌ها گسترش داد. او همچنین مفهوم مردسالاری را در حوزه نقد ادبی جا انداخت. ◀میلت در دهه ۱۹۷۰ در فعالیت‌های سیاسی زنان شرکت داشت و در سال ۱۹۷۱ نخستین فیلمش را دربارهٔ زنان ساخت. او در ۱۹۷۹ سفر کوتاهی به ایران کرد که داستان آن را در کتابش (چاپ ۱۹۸۱) نوشته‌است. ◀ او در کتابش، The Loony Bin Trip - ۱۹۹۰ شرح فشار روانی کارش را که مدتی او را در بستر انداخت، نوشته‌است. 📙منبع: ویکی پدیا از پاملا آبوت و کلر والاس (۱۳۸۵)، «فرهنگ واژه‌ها و اصطلاحات»، جامعه‌شناسی زنان، ترجمهٔ منیژه نجم‌عراقی، تهران: نشر نی، ص. ۳۲۷–۳۲۸. 📌جهت مطالعه شرح کامل زندگی کیت میلت، کلیک کنید. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📒عنوان زن و فرهنگ 📧پست الکترونیکی: jzf@iauahvaz.ac.ir 📌وب سایت: http://jwc.iauahvaz.ac.ir @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐 (14) Third Wave Feminism فمینیسم موج سوم تقریبا همزمان با شکل گرفت اما ریشه و منشایی متفاوت داشت. فمنیسم موج سوم عمدتا بر پایه نقدهای زنان رنگین پوست و نیز جهان سومی فمینیسم از فمینیستهای سفید پوست غربی شکل گرفته است. موج سوم این ادعا را می پذیرد که هیچ مفهوم مشترک و جهانشمولی از سرکوب برای همه زنان و در همه موقعیتهای زمانی و مکانی وجود ندارد. استدلال این فمینیست ها این است که جهانشمول گرایی آنچه را که نامشابه انگاشته شود به حاشیه می راند؛ به طوری که از رهگذر به کار انداختن فرایند بهنجار سازی ، عدم شباهت را نابهنجار اعلام می کند و در قبال ناهمنوایی قضاوت منفی به عمل می آورد (بیسلی،۱۲۳: ۱۳۸۵). ◀ از دید این فمینیست ها همانگونه که در اندیشه سنتی غرب مرد نماد انسان است، زنانگی به حاشیه رانده و سرکوب می شود. “برداشتهایی از زنان به عنوان گروهی همگون منجر به وضع یک سوژه هژمونیک زنانه می شود که صور تاریخی و اجتماعی و دیگر صور تنوع میان زنان را سانسور می کند” (همان:۱۲۴). ⬅این فمینیستها رجحان مردان بر زنان را به چالش می طلبند اما نه از طریق شناسایی زنان به عنوان یک گروه و نسبت دادن ویژگی های زنانه به همه انها بلکه از طریق تمرکز بر تضعیف ساز و کارهای متنوع و چند گانه قدرت. همچنین این فمینیسم با فعالیتهای سیاسی مرتبط است که فمینیسم را از یک بحث نظری به فعالیتی عملی بر علیه اشکال روزمره سرکوب تبدیل می کنند. آنها به وضوح ارتباط بیشتری با جریانان پست مدرن بر قرار می کنند و می توان گفت برآمده از نگاه پست مدرن به جهان هستند. همانگونه که پست مدرنیسم اصولا تکثر روایتها در برابر فراروایت مدرن بوده و در پی شکستن عقلانیت بر ساخته شده توسط مرد سفید پوست غربی است. ⬅از اینرو این فمینیست ها هیچ گونه جستجویی برای کسب هویت گروهی را مجاز نمی دانند، چراکه هر گونه پذیرفتن معیاری جهانشمول برای قدرتمندی یا بی قدرتی زنان، به حاشیه راندن و طرد روایت عده ای از زنان در جهان است که وجود دارند و یا در آینده می توانند باشند. 👥از نظر دریک و هیوود، تمایز میان فمینیسم موج دوم و سوم این است که موج سوم تمایز و تضاد را به راحتی می پذیرد. “ما این را می دانیم که آنچه مرا سرکوب می کند ممکن است تو را سرکوب نکند و آنچه تو را سرکوب می کند ممکن است چیزی باشد که من در آن مشارکت دارم. و آنچه مرا سرکوب می کند ممکن است تو درآن مشارکت داشته باشی” (دریک و هیوود، ۱۹۹۸). ↙به عبارت دیگر آنان اصولا به یک نوع زنانگی معتقد نیستند تا وجود عوامل سرکوب و انقیاد آمیز یکسان درباره آن را بپذیرند. آنان بر خلاف فمینیست های موج دوم به تکثر امکان گونه های زنانگی قدرتمند در جوامع مختلف معتقدند و از پست فمینیستها هم در نشان دادن این تکثر فراتر می روند چرا که آنچه در پست فمینیسم به عنوان امکان اعمال قدرت در چارچوبهای انقیادآمیز وجود دارد مبتنی بر توانایی های و ویژگی های زنان سفیدپوست غربی است. اما فمینیسم موج سوم امکان مقاومت را تنها در چارچوب های زیبایی شناسانه خاص پست فمینیسم محدود نمی کند و از آن به عنوان یک نوع مقاومت یاد می کند که بسته به شرایط ممکن است در جوامع دیگر موثر یا انقیادآمیز باشد. 📚منابع: 1. بیسلی، کریس. (۱۳۸۵). چیستی فمینیسم. ترجمه محمدرضا زمردی، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان. 2. Butler, J. (1998). Gender trouble: Feminism and subversive of identity, Routledge, London 👤نوشته: شیوا علینقیان @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📓معرفی 👤نویسنده: کیت فیگز 📝مترجم: اسفندیار زندپور 📌انتشارات: گل آذین ، در این کتاب به آرامی و با استدلال وضعیت زنان را در جوامع امروز ارزیابی کرده و نتیجه گیری می‌کند که جوامع امروز که، علی‌رغم تغییر در نگرش‌ها، زنان کماکان با تبعیض نهادینه شده‌ای در ساختار جامعه روبرو هستند و هنوز ه دلیل زن بودن جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند. 📖کتاب در ارتباط با جوامع سرمایه‌داری و پیرامون زندگی واقعی زنان است. نویسنده‌ به جوامع سرمایه‌داری و پیرامون زندگی واقعی زنان می‌پردازد. او معتقد است؛ تبعیض بر علیه زن به دلیل جنسیت نه تنها هنوز وجود دارد بلکه بدتر از همیشه شده است. 👤به گفته‌ او، ما در جوامع سرمایه‌داری با نمودهای اجتماعی و فرهنگی فمنیسم، ظهور زنان در رسانه‌ها و دعوای بین دو جنس از خلال زبان و جنسیت روبرو هستیم اما این‌ها اصل موضوع نیستند بلکه انعکاس و نتیجه عدم توازن سیاسی و اقتصادی بین دو جنس هستند. ⬅نویسنده در پایان، به تلاش فمنیسم در انگلستان اشاره می‌کند که تلاش کرده تا سیاست تبعیض‌آمیز انگلستان را نمایان کند. اما باور دارد برای تغییر آن فمنیسم کار چندانی انجام نداده است. 📖فهرست • تبعیض جنسی علیه زنان • زنان و بازار کار • سقف شیشه ای چیست؟ • زنان و مجازات مادر شدن • زنان به عنوان نیروی کار ارزان • تبعیض جنسی و افسانه فرصت های برابر • فمینیسم و افسانه جنگ میان زن و مرد. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله ضرورت نظریه پردازی در حوزه مسائل زنان از تحقیق تا نظریه.pdf
404K
📒عنوان مقاله: ضرورت نظریه پردازی در حوزه ی مسائل زنان از تحقیق تا نظریه 👤نویسنده: سهیلا صادقی فسایی 📎منبع انتشار: فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، پیاپی ۵۰ (زمستان ۱۳۸۹). 📌چکیده: بیشتر فهم ما از دنیای اجتماعی که در آن زندگی می کنیم و یا مسائلی که با آن مواجهیم بر اساس تئوری ها و دانشی است که عمدتا توسط مردان خلق شده است. و تولید دانش باعث شده است که زنان از فرایندهای رسمی نظریه پردازی کنار گذاشته شوند و زمانی که این نظریه ها در منصه عمل به کار گرفته می شوند، مشارکت زنان و موضوعات مهم مربوط به آنها در بسیاری از حوزه ها نادیده گرفته می شود. ✅این مقاله ضمن تاکید بر ضرورت نظریه پردازی در مسائل زنان فهم ما را از تئوری های فمینیستی و موضوعات جنسیتی درهم می آمیزد و آن را نقد و بررسی می کند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📙معرفی ما و غرب 👤نویسنده: مجتبی پور محسن 📌انتشارات: رادیو زمانه مجتبی پورمحسن (زاده اردیبهشت ۱۳۵۸ در رشت) نویسنده، شاعر، مترجم، منتقد ادبی و فعال سیاسی ایرانی است. یکی از مهمترین کتاب‌های او کتاب «ما و غرب» مجموعه مصاحبه‌هایی تحلیلی با متفکران و روشنفکران معاصر، افرادی مثل صادق زیباکلام، محمد قائد، فریبرز رئیس دانا و بیست چهره دیگر است. 📖آنچه نویسنده به دنبال آنست عبارت است از این که؛ چیستی‌ رابطه‌یایرانی‌ها با غربیها - علیرغم‌ شباهت‌هایش‌ - افتراقات‌ زیادی‌ با ارتباط‌ شرقی‌ها و غربی‌ها و حتی مردمان‌ خاورمیانه‌ و غرب‌ دارد. بر پایه‌‌ همان‌ سوءتفاهم‌ تاریخی‌ ایران‌ امروز به‌ جا مانده‌ از تاریخی‌ دو هزار و پانصد ساله‌ است‌ و غربیها (که‌ قابل‌ تفکیک‌ به‌ اروپاییها و آمریکاست) از تاریخی‌ دیگر سخن‌ می‌گویند. مساله‌‌ بحث‌ این‌ کتاب تصویری‌ است‌ که‌ غربیها از ما دارند و تصویری‌ است‌ که‌ ما از آنها داریم. در سطحی‌ ثانوی‌ تصویری‌ که‌ متقابلا انتظار می‌رود باید داشته‌ باشیم‌ محل‌ مناقشه‌ است. ‼کتاب مورد تایید کانال نمی باشد و صرفا جهت آشنایی محققین و دانشجویان درج گردیده است. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
کتاب ما و غرب.pdf
1.61M
📙عنوان کتاب: ما و غرب (مجموعه گفت و گو با انديشمندان)/ 👤نویسنده: مجتبی پور محسن 📌انتشارات: راديو زمانه/ 1378 ‼کتاب مورد تایید کانال نمی باشد و صرفا جهت آشنایی محققین و دانشجویان درج گردیده است. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
💠 روز💠 🌹امام علی (عليه‌السلام) ❇لا تَقسِروا اَولادَکُم عَلی آدابِکُم ، فَاِنَّهُم مَخلوقونَ لِزَمانٍ غَیرِ زَمانِکُم. ✳آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحمیل نکنید، زیرا آنان برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده‌اند. 📚شرح ابن ابی الحدید ، ج۲۰، ح102 @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 (40) 768.بررسی و مقایسه جایگاه زن در جهان‌بینی عارفان و متکلمان مسلمان و مسیحی تا قرن هشتم هجری 769.بررسی و نقد آراء فاطمه مرنیسی در خصوص حجاب 770.بررسی و نقد ادبی فمینیستی 771.بررسی و نقد الگو های حجاب اسلامی در سه دهه اخیر 772.بررسی و نقد قانون و رویه قضایی در اجرای طلاق 773.بررسی و نقد ماده4قانون مدنی(محرومیت زوجه از مازاد فرض در ارث) 774.بررسی و نقد مبانی فکری فمینیسم از منظر آیات و روایات 775.بررسی و نقد نظریه های تأثرگذار (تساویگرا، خانواده گرا، تبعیض گرا، تفکیک گرا) در خصوص خانواده 776.بررسی و نقد نظریه‌های فرهنگی در فمینیسم با رویکرد دینی 777.بررسی وشناخت احکام اسلام در ازدواج بین مسلمین 778.بررسی وضعیت حقوقی زنان در جامعه بین‌المللی 779.بررسی وضعیت زنان در تاریخ ایران 780.بررسی وضعیت زنان مسلمان در غرب 781.بررسی وظايف دو جانبه زن و شوهر در خانواده 782.بررسی ویژگیهای خانواده برتر در اسلام 783.بررسی ویژگیهای خطابی خطبه فدکیه 784.بررسی علل تعدد همسرگزینی پیامبر اعظم 785.بررسی، نقد و تحلیل ماده 1123 قانون مدنی ایران در مورد وضعیت نامتعادل زوجین در برخورداری از حق. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 (37) 📘عنوان کتاب: پیکار با تبعیض جنسیتی 👤نویسنده: آندره میشل 📝مترجم: محمدجعفر پوینده 📌انتشارات: نگاه 📖کتاب ، به موضوع پیش‌داوری‌ها و کلیشه‌های جنسیتی در کتاب‌ها، خانه، مدرسه و تلاش برای زدودن آن‌ها می‌پردازد. ⬅این کتاب نتیجه پژوهشی است که تصویر زنان و مردان در کتاب‌های درسی و کتاب‌های کودکان در هفت کشور (چین، فرانسه، کویت، نروژ، پرو، اوکراین و زامبیا) را بررسی کرده و با این رویکرد که کتاب‌های درسی باید عامل دگرگونی و تشکیل جامعه‌ای برابر در آینده باشد، پیشنهاد‌هایی را برای نگارش کتاب‌هایی مخالف تبعیض جنسیتی ارائه می‌دهد. #⃣طبقه بندي براي كليشه هاي جنسيتي از نظر ميشل، كليشه هاي جنسيتي به چهار دسته كلي تقسيم مي شوند: 1⃣نقشهاي مختلف در درون خانواده: مادر نقش خدمت رسان خانوادگي و وابسته به همسر را بر عهده دارد و پدر نقش نان آور و تكيه گاه. 2⃣ويژگيهاي شخصيتي: پسران و مردان، آفريننده، تصميم گير و اهل عمل هستند، (فعال)، ولي دختران، وابسته و نظاره گر (منفعل). 3⃣نقشهاي اجتماعي و سياسي: زنان اگر در سطوح اجتماعي هم فعال باشند، در سطوح كوچك و محلي فعالند، ولي مردان مسئوليت دارند يا رهبر سياسي هستند. 4⃣نقش حرفه اي: مشاغل به دو بخش زنانه و مردانه تقسيم شده اند. زنان، منشي يا پرستار هستند و مردان، كارفرما يا پزشك (صفحات 34تا 46 کتاب پیکار با تبعیض جنسیتی). @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
کتاب پیکار با تبعیض جنسی آندره میشل.pdf
4.71M
📗عنوان کتاب: پیکار با تبعیض جنسیتی 👤نویسنده: آندره میشل 📝مترجم: محمدجعفر پوینده 📌انتشارات: نگاه @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده