کتاب درآمدی بر لیبرالیسم؛ بررسی و نقد مبانی.pdf
1.61M
📙عنوان کتاب: درآمدی بر لیبرالیسم بررسی و نقد مبانی
👤نویسنده: علی الهیتبار
📌ناشر: صحیفه
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله نقد دیدگاه فمینیسم لیبرال در زمینه برابری زن و مرد از منظر قرآن و روایات (مبانی انسان شناختی تعلیم و تربیت اسلامی).pdf
375.4K
📒عنوان مقاله: نقد دیدگاه فمینیسم لیبرال در زمینه برابری زن و مرد از منظر قرآن و روایات (مبانی انسانشناختی تعلیم و تربیت اسلامی)
👥نویسندگان:سید علی حسینیزاده/ محمدرضا شرفیجم/ علیرضا صادقزاده قمصری/ خسرو باقری
📎منبع: مجله تربیت اسلامی، مقاله 2، دوره 5، شماره 11، زمستان 1389، صفحه 33-58
📌چکیده:
فمینیسم دارای نحلههای مختلفی است که با #فمینیسم_لیبرال شروع شده و به #فمینیسم_سیاه و #اکوفمینیست و #پستمدرن و حتی #فمینیسم_اسلامی رسیده است.
این نحلههای مختلف، در مورد تفاوت و تساوی زن و مرد نیز دیدگاههای متفاوتی دارند. از جمله فمینیسم لیبرال بر برابری زن و مرد، فمینیسم رادیکال بر برتری زن بر مرد و فمینیسمِ پستمدرن بر تفاوت زن و مرد و ویژگیهای خاص هر یک تأکید دارند.
◀این مقاله با نگاه نقد بیرونی به بررسی مسئله برابری یا تفاوت از منظر آیات قرآن و روایات معصومان(ع) پرداخته و با تمسک به دوازده دسته دلیل نقلی، به تبیین تفاوت زن و مرد از نگاه اسلام پرداخته است.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله بررسی انتقادي فمينيسم ليبرال – راديکال و مارکسي– سوسياليستي با الگوي فطرت گرايانه در مطالعات زنان.pdf
1.3M
📒عنوان مقاله: بررسي انتقادي فمينيسم ليبرال – راديکال و مارکسي– سوسياليستي با الگوي فطرت گرايانه در مطالعات زنان
👤نویسنده: مجتبی زارعي
📎 منبع: نشریه الگوي پيشرفت اسلامي ايراني؛ بهار و تابستان 1395 , دوره 4 , شماره7 ، از صفحات 35-59.
📌چکیده:
نظريه هاي #فمينيسم_ليبرال و #فمينيسم_مارکسيتي- سوسياليستي، عليرغم تفاوت هاي بنيادي که با يکديگر دارند اما از اين لحاظ که رهايي «زن» را در گرو شبيه گردانيدن او به مرد مي دانند با يکديگر متشابهند. اين دسته از نظريات فمينيستي با ناديده گرفتن استعدادهاي متفاوت زنان و مردان، خواهان تشابه وضعيتي اين دو جنس، در همه عرصه ها هستند.اين تشابه وضعيتي، نه تنها رهايي زنان از بند محدوديت هاي اجتماعي را در پي ندارد بلکه موجب تحقير جنس زن خواهد شد. #فمينيستهاي_راديکال نيز نه تنها تفاوت هاي «جنسيتي» ميان زن و مرد را به رسميت نمي شناسند بلکه نافي تفاوت هاي «جنسي» نيز هستند. کرامت و شان«زن» به عنوان مخلوقي الهي که بهره مند از امکانات فطري است در نظريات فمينيستي جايگاهي ندارد.
◀#الگوي_فطرت_محور با بهره گيري از نص صريح قرآن، در صدد به دست دادن تعريفي از«زن» بر مي آيد که از «مرد» منتزع نيست. در اين الگو رابطه مکمل و اعتلاي زن و مرد از استلزامات وجودي هر يک از دو جنس به شمار مي آيد. همچنين در الگوي فطرت محور، پويايي رابطه ميان زن و مرد، بر بستر نهاد خانواده است، نهادي که مباني وجودي اش به واسطه اشاعه نظريات فمينيستي به مخاطره افتاده است.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله لیبرالیسم و فمينيسم ليبرال راديکال در سده ۱۹.pdf
391.2K
📒عنوان مقاله: ليبراليسم و فمينيسم ليبرال راديکال: در سده ۱۹
👤نویسنده: محبوبه پاک نیا
📎منبع: نشریه: طالعات اجتماعي - روان شناختي زنان (مطالعات زنان) پاييز 1389 , دوره 8 , شماره 2 (پياپي 24) ; از صفحه107 تا صفحه 123
📌چکیده:
فمينيسم ليبرال،بيش تر، جنبشي به نظر مي آيد که مي خواست بر پايه اصول ليبراليسم و با پرهيز از راديکاليسم، حقوق اوليه زنان، يعني آزادي و برابري، را به وسيله استدلال و در قالب قانون به دست آورد، اما با ايستادگي و مقاومت ليبراليسم، که خود نيز ارزش هاي آزادي، برابري، و تکيه به روش هاي استدلال عقلي و تلاش قانوني را تبليغ مي کرد، روبه رو شد.
📜اين نوشتاربراي اثبات اين فرض که دليل ايستادگي فرهنگ و سياست ليبرالي در برابر خواسته هاي فمينيسم ليبرال تعارض قدرت بوده شکل گرفته و در کنار آن به بررسي واکنش فمينيسم در برابر اين مساله نيز پرداخته است. بر پايه اين پژوهش، ليبراليسم، پس از آن که به کمک درآميختن فشار عيني و فشار فکري يا ترکيب قدرت و استدلال، گفتاري چيره را آفريد،تنها توانست سامانه کهنِ انحصار را اندکي بازتر کند، نه اين که آن را کنار بزند. فمينيسم ليبرالنيز مي خواست، به همين ترتيب و با استفاده از سخنان فيلسوفان ليبرال، راستي خود را به سامانه ليبرالي اثبات کند، اما کم کم ضرورت به کارگيري فشار و دگرگوني تعادل قدرت را درک کرد و سرانجام توانست، هم چون خود ليبراليسم، به کمک چيزي بيش تر از استدلال، يعني قدرت، مطرح شود.
📏روش اين پژوهش تحليلي تاريخي، و گرد آوري داده ها به صورت کتابخانه يي است.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📓معرفی #کتاب لیبرالیسم و مساله عدالت
کتاب لیبرالیسم و مسئله عدالت دارای ده مقاله است که برخی از آنها عبارتند از:
1⃣#هایک در اولین فصل این مجموعه عدالت اجتماعی را کلیشه ای میان تهی می داند. یک سراب که از نظر فکری مایه رسوایی است و پوچی تمام عیار آن را از اختلافاتی که درباره اش وجود دارد می شود فهمید.
2⃣در مقاله دوم با عنوان عدالت توزیعی، محتوای مقاله هنگام تشریح کار کانو توضیح داده شده است. #نوزیک فیلسوف سیاسی آمریکایی و نویسنده این مقاله یکی از جدی ترین نقدها را به نظریه عدالت رالز در کتاب «آنارشی، دولت و ناکجاآباد» نوشته است.
3⃣#جان_رالز نویسنده مقاله سوم، آن را بازنویسی و توضیحی از ایده اصلی اش در کتاب «نظریه ای درباره عدالت» نوشته است.
4⃣#آمارتیا_سن نویسنده مقاله چهارم معتقد است هر نظریه هنجاری در سازمان دهی اجتماعی، نوعی از برابری را در پیش فرض های خود دارد.
5⃣مقاله پنجم نوشته #مارتا نوسبام استاد مشهور حقوق و اخلاق در دانشگاه شیکاگوست. نوسبام این مقاله را بر نقدی بر دیدگاه های آمارتیا سن درباره عدالت نوشته است.
6⃣#سوزان_مولر اوکین نویسنده ششمین مقاله با عنوان «عقل و احساس در عدالت اندیشی» است. مولر استاد دانشگاه استنفورد و از چهره های سرشناسی است که به نقد فمینیستی نظریه های گوناگون عدالت دست یازیده است.
7⃣«لیبرالیسم و هنر تفکیک» نوشته #مایکل_والزر هفتمین مقاله این مجموعه است. والزر یکی از مشهورترین فیلسوفان سیاسی زنده آمریکاست. دیدگاه های او عموما علیه انتزاعی بودن نظریه های سیاسی زنده آمریکاست.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
کتاب لیبرالیسم و مساله عدالت.pdf
5.27M
📘عنوان کتاب: نام کتاب: لیبرالیسم و مسئلۀ عدالت
👥نویسندگان: فردریش فون هایک، رابرت نوزیک، جان راولز، آمارتیا سن، مارتا نوسبام، سوزان مولر اوکین، مایکل والزر، السدیر مکینتایر، یون الستر، جرالد کوهن، جان ای رومر
✒ویرایش: محمد ملاعباسی
📌 انتشارات: ترجمان علوم انسانی
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
💠#حدیث روز💠
🌹امام علی (عليهالسلام)
❇کفاک أدباً لِنفسِک اجتِنابُ ما تَکرَهُهُ مِن غَیرِک.
✳برای تربیت کردن خود همین بس که از آنچه در دیگران نمیپسندی، دوری کنی.
📚بحار الأنوار، ج ۷۰، ص ۷۳
✅جهت مطالعه شرح مختصر روایت، کلیک کنید.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚#موضوعات_و_مسائل_مطالعات_زنان (48)
921.حجاب و قانونمندی روابط زن و مرد در قرآن و روایات اسلامی
922.حجاب و مشارکت سیاسی پایدار زنان
923.حجاب; مسئله فقهي، حقوقي یا سياسي
924.حدود نگاه در اسلام
925.حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام) و ولایت کبرا
926.حریت و حقوق زن در اسلام
927.حریم رسول الله در قرآن کریم
928.حریم عفاف در اسلام
929.حریم و حجاب در معماری ایرانی
930.حسن معاشرت زوجین
931.حضانت کودک
932.حضرت زهرا(س) از منظر امیر المومنین(ع)
933.حضرت فاطمه(س) از دیدگاه قرآن
934.حضرت فاطمه(س) از نگاه معصومان
935.حضرت مريم(س) از ديدگاه اسلام و مسيحيت
936.حضور اجتماعی زن از نگاه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم
937.حضور زنان در رهبري، حكومت و جايگاه سياسي كشورها
938.حضور زنان در عرصههای اجتماعی از منظر فقه و اخلاق
939.حق جنسی، اختلال و انحراف در آن در قوانین موضوعه.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚#مأخذشناسی (45)
📒عنوان مقاله: فلسفه اکوفمینیسم
👤نویسنده: جی . ورن، کرن؛
📝 مترجم: مجید لباف خانیکی؛
📌مشخصات: زنان، ش 111، مرداد 1383، ص 72-66.
در دیدگاه #اکو_فمینیسم، رابطه مهمی بین رفتار زنان، رنگین پوستان و طبقات پست اجتماعی از یک طرف و طبیعت از طرف دیگر موجود است. تبیین این روابط به ویژه رابطه زن و طبیعت و یافتن راه رهایی آن دو، اساسی ترین طرح اکو فمینیسم است. چون محیط زیست، ما را در فهم مسئله سلطه پذیری زنان یاری می دهد، همانند نژاد پرستی، طبقه گرایی و زورمند گرایی، موضوعی فمینیستی است. نویسنده در این مقاله می کوشد تا مشخص نماید چگونه درختان، جنگل ها و جنگلبانی، آب، غذا و کشاورزی، فناوری مواد سمی، نژاد پرستی زیست محیطی، پیر ستیزی زیست محیطی و زبان جنسیتی ـ طبیعتی همگی از مقولات فمینیستی می باشد و چرا باید اطلاعات تجربی اکو فمینیسم را جدی گرفته و به کار برد. (مأخذشناسی، مجید دهقان)
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله رویکردی نظری به مفهوم اکوفمینیسم.pdf
206.5K
📒عنوان مقاله: رویکردی نظری به مفهوم اکوفمینیسم
👥نویسندگان: حلیمه عنایت/ حیدر فتحزاده
📎منبع: مجله مطالعات جامعه شناسی، دوره 2، شماره 5، زمستان 1388، صفحه 45-63
📌چکیده
یکی از پیامدهای مهم رشد اقتصاد جهانی، تخریب پرشتاب منابع طبیعی و زیست بوم جهان بوده است. برخی از فمنیستها معتقدند که بومشناسی یک مسئله خاص فمینیستی است و چیزی را که میتوان #اکوفمینیسم نامید، به وجود آوردند. قبل از ظهور استعمار غربی و علوم غربی، بومیان در سراسر جهان روابطی نزدیک و نسبت دوستانه با جهان طبیعی داشتند.
یک اصل مؤنث، بازتابی از روابط خاص زن با طبیعت از طریق کار تناسلی و تولیدی، بچه زاییدن و تغذیه بچهها و سلامت نگه داشتن آنها در طول رشدشان وجود داشت. با ظهور استعمار غربی این رابطه با طبیعت و منابع طبیعی به شدت آسیب دید و اصل مؤنث واژگون شد اما طبیعت که هم چنان مؤنث انگاشته میشد و تبدیل به منبعی منفعل شد و این واژگونی راه را برای تخریب محیط زیست، استفاده بیش از حد از زمین و گسترش تکنولوژی زیانبار هموار کرد. تنها راه فرار از این بحران، برقراری مجدد رابطه اولیه زنان با محیطزیست و ترویج بازگشت به طبیعت بود و بدین ترتیب اکوفمینیسم به وجود آمد.این نظریه با طرح لزوم استفاده از تبیینهای چند علیتی در بررسی روابط فرادستی و فرودستی سعی در غلبه بر تقلیلگرایی روششناختی از یک طرف و غلبه بر برخی از کاستیهای #روششناختی، #معرفتشناسی و #هستیشناسی نظریه فمینیستی تبدیل شده است.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚#کتابشناسی زن در قرآن(5)
68- نساء الانبیاء فی ضوء القرآن و السنة، احمد خلیل جمعه، بیروت: دار ابن کثیر.
69ـ نساء انزل اللّه فیهن قرآنا، عبدالرحمن عمیرة، عربستان سعودی: دار اللواء.
70ـ نساء اهل الجنة، محمدعلی ابوالعباسی، قاهرة: مکتبة القرآن.
71ـ نساء خالدات فی القرآن الکریم، احمد جمال عبدالعادل، قاهره: مکتبة الکلیات الازهریة.
72ـ نساء فی القرآن، مریم نورالدین فضل اللّه، بیروت: دار الزهراء.
73ـ النساء فی القرآن الکریم، عبدالمنعم عبدالراضی الهاشمی، بیروت: دار ابن کثیر.
74ـ نساء مثالیّات خالد محمد السعداوی، قاهرة: مکتبة التراث الاسلامی.
75ـ نساء نزل فیهنّ قرآن، عبدالعزیز الشنادی، مکتبة الایمان.
76ـ نساء ذکرن فی القرآن، محمد عمر الحاجی.
77ـ نگرش تطبیقی زن در آیینه قرآن، زرتشت، یهود و مسیحیت، الهه وکیلی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
78ـ نگرش قرآن بر حضور زن در تاریخ انبیا، منیر گرجی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
79ـ و یسألونک عن المرأة، عبدالحافظ الکبیسی، بغداد: مطابع ثنیان.
80ـ آیات النساء، گردآورنده: مولود علمشاهی، انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.
81ـ آداب الحیاة الزوجیة فی ضوء الکتاب و السنة، خالد عبدالرحمن العک، بیروت: دار المعرفة.
82ـ زن در قرآن، به لغت کردی، عبدالرحمن قادر یونس، عراق: مطبعة الامانة العامة.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐#فرهنگ_نامه_زنان (22)
#فمینیسم_سوسیالیستی
فمینیسم سوسیالیستی، یکی از گرایشهای فمینیسم است.
این نظریه، وجود دو نظام #مردسالاری و #سرمایهداری، و تأثیر هر دو را بر نابرابری جنسیتی را میپذیرد. به همین دلیل اغلب نظریهای «ثنویتگرا» در مقایسه با فمینیسم رادیکال و فمینیسم مارکسیستی نامیده میشود.
◀فمینیستهای سوسیالیست معتقدند مردسالاری مقولهای فراتاریخی است، امّا در جامعههای سرمایهداری، مردسالاری شکل مشخصی به خود میگیرد و این دو نظام به نوعی ترکیب میشوند.
◀ آنان اعتقاد دارند جنس، طبقه، نژاد، سن و ملیت افراد همگی میتوانند از عوامل ستم بر زنان باشند اما هیچکدام از این عاملها از دیگری اساسیتر نیست. شکل مشخص فرودستی زنان در جامعههای سرمایهداری مختص این نظام اقتصادی-اجتماعی است و فقدان آزادی زنان به دلیل کنترلی است که در حوزههای عمومی و خصوصی بر آنان وجود دارد. این فمینیستها رهایی زنان را در گرو از بین رفتن تقسیم کار جنسی در همه حوزهها میدانند. همچنین معتقد به پایان دادن شکلی از روابط اجتماعی هستند که مردم را به کارگر/سرمایهدار و زن/مرد تقسیم میکند. (نقل از ویکی پدیا)
👥صاحبنظران:
#جولیت_میچل، #هایدی_هارتمن و #آلیسون_جگر از جمله صاحبنظران اصلی این گرایش نظری هستند.
مقالهٔ «ازدواج ناموفق فمینیسم و مارکسیسم» از هایدی هارتمن، یکی از آثار کلاسیک این نظریه است.
✂ نقد فمینیسم سوسیال
فمنیستهای سیوسیال نیز مانند گروههای رادیکال و مارکسیست در خطر جهانشمول پنداشتن نوع ستم بر زنان میباشند. همچنانکه این نقد بر رادیکالها نیز وارد بود که خواستهای زنان سفیدپوست طبقه متوسط را خواست تمامی زنان دانسته و در برای برقراری آن تلاش میکنند ، فمنیسیتهای سوسیال نیز در معرض چنین انتقادی قرار دارند. اما به نظر میرسد آنها خود متوجه این نقد میباشند چنانچه جاگر در مفاهیم خود اشاره میکند که باید نگران نحوه نگرش زنان به انواع ستم برشمرده در این گروه شود چه بسا که گروهی دچار انواع دیگری از تبعیض باشند که بهواسطه این نگاه کلی نادیده بماند. البته به نظر جاگر از نگرشهای متفاوت به این مساله نگران نبوده بلکه آنرا فتح بابی برای توافق بر تعریف و تقسیمات ستم بر زنان میداند.
از جمله نقدهای دیگر به این گروه آن است که با اعتقاد به انقلاب و سرنگونی حامعه سرمایهداری مردسالار بدیل آن را به چه صورت در نظر گرفتهاند که ظاهراً این گروه برای بعد از تحقق انقلاب سوسیالیستی خود برنامهای ندارند. چنانچه به نظر میرسد در این مرحله این گروه فمنیستی بر نوشتههای تخیلی گروه های رادیکال تکیه دارند که جامعهای بدون مرد یا با همکاری کامل مردان در فرآیندهای مادری و فرزندپروری شرکت دارند. (به نقل از https://wrc.ir)
📚منابع:
1.ابوت، پاملا و كلر والاس؛ جامعهشناسي زنان؛ ترجمة منيژه نجمعراقي؛ تهران، ني.
2.بستان (نجفی)، حسين؛ نابرابري و ستم جنسي از ديدگاه اسلام و فمينيسم؛ قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه،چ سوم.
3.ريتزر، جورج؛ نظرية جامعهشناسي در دوران معاصر؛ ترجمة محسن ثلاثي؛ چ 2، تهران، علمي فرهنگی.
4.گيدنز، آنتوني؛ جامعهشناسي؛ ترجمة منوچهر صبوري؛ چ 4، تهران، ني.
5.تانگ، رزمری، درآمدی بر نظریههای فمنیستی، منیژه نجمعراقی، نشرنی.
6.رودگر، نرجس، فمینیسم ( تاریخچه، نظریات، گرایشها، نقد)، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، قم.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده