#لوس_ایریگاره
📖 آثار لوس ایریگاره (Luce Irigaray) که تا کنون شامل نوزده کتاب بوده است، قلمرو وسیعی از رشتههای مختلف علوم انسانی همچون فلسفه، نقد ادبی، مطالعات فیلم، نقد هنر، و مطالعات دینی را تحت تاثیر قرار داده است. اگرچه ایریگاره اغلب به عنوان چهرهای برجسته در اندیشه فمینیسم شناخته میشود، ....او در اصل تلاشهای خود را در حمایت از زنان، در مسیر جریان بزرگیتری میبیند که رهایی نوع بشر هدف نهایی آن است.
⬇ایریگاره سیر اندیشه خود را به سه مرحله، که روابط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، تقسیم میکند.
1⃣مرحله نخست که به تألیف «سپکولوم زنی دیگر» (Speculum de l’autre femme) و «جنسی که جنس نیست» (Ce s.exe qui n’en est pas un) انجامید، به طور خاص سنت فلسفی غرب را، به جهت برتری سوژه مذکر در آن، به نقد میکشد. اگرچه این مرحله در دهه 1980 خاتمه یافت، بسیاری ایریگاره را همچنان با همین مرحله میشناسند. 2⃣مرحله دوم، که «اخلاق تفاوت جنسی» (Éthique de la différence sexuelle) شروع آن را نوید میداد، بر ایجاد فهم جدیدی از سوژهبودگی زنانه (female subjectivity) تأکید داشت. او در این مرحله، که «من به تو دوست میدارم»(J’aime à toi) نقطه شروع آن بود، به دنبال بررسی شیوههایی است که به کمک آن رابطه مبتنی بر احترام حقیقی نسبت به تفاوتهای جنسی را ترویج دهد. از منظر ایریگاره، این روابط قابلیت آن را داشتند که نظم اجتماعی جدیدی را بنیان نهند.
✳ ادامه در: http://anthropology.ir/node/13511
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚🌐مطالب مرتبط با مطالعات زنان و خانواده در انسان شناسی و فرهنگ که مطالعه آنها خالی از لطف نیست:
1.پرسش از فرهنگ: پسا فمینیسم چیست؟
http://anthropology.ir/node/6420
2.فمینیسم و بررسی آثار اندیشه های اولین رید
http://anthropology.ir/node/346
3.گفتگو با جودیت باتلر: وظیفه من در واکنش به بی عدالتی علیه فلسطینی ها
http://anthropology.ir/node/5039
4.زندگی . نظریه های بتی فریدن
http://anthropology.ir/node/380
5.همیشه جای یک سبیل خالی است
http://anthropology.ir/node/1711
6.مطالعات زنان در اسلام و غرب: یک کتاب شناسی منتخب
http://anthropology.ir/node/1615
7.پرونده ی ژولیا کریستوا
http://anthropology.ir/node/2868
8.واژه نامه / فمینیسم
http://anthropology.ir/node/126
9.فمینیسم و زیبایی شناسی
http://anthropology.ir/node/5333
10.درآمدی جامعه بر نظریه های فمینیستی
http://anthropology.ir/node/3860
11.زنان مسلمان، قدرت تصاویر و خطر ترحم
http://anthropology.ir/node/1632
12.خلخال: پنج زن مصری
http://anthropology.ir/node/2965
13.بحران اقتصادی جهان پیامد الگوهای مدیریت مردانه است
http://anthropology.ir/node/427
14- لوس ایریگاره
http://anthropology.ir/node/13511
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
#⃣پرونده زنانگی:
#زنانگی شاید راز بزرگ زندگی «انسان» باشد: انسانی که در اغلب فرهنگ ها و بی شک زیر تاثیر ایدئولوژی مردسالار، نام خود و نام موجود بشری را یکسان کرده و زنان را به موجوداتی «درجه دو» و ثانویه تشبیه کرده است که باید همواره در حاشیه بمانند. زنانی که سر چشمه زاده شدن همه انسان ها هستند. گروهی از مردان از ابتدای شکل گیری جوامع بشری، ابتدا در قالب شکارچیان و سپس در جامه جنگجویان، رفته رفته جامعه مردسالار و خشنی را به جهان تحمیل کردند که امروز ثمرات آن را در بحران بزرگ جهانی می بینیم. از این رو شاید این جمله معروف که «زنان آینده جهان اند» شایسته تامل و ژرف اندیشی بالایی باشد. شاید زنان و زنانگی راه حلی برای خروج انسانیت از بن بست خشونت کوری باشد که خود را گرفتار آن کرده است و شاید این مردان قدرتمند و به ظاهر شکست ناپذیر که چنین جهان آشفته و بی رحمی را ساخته اند، سرانجامی نداشته باشند جز آنکه همچون کودکانی وحشت زده و خطاکار، به آغوش مادران خود پناه برند.
سایت انسان شناسی و فرهنگ، پرونده زنانگی را با مطالبی که در ذیل آمده است مورد بررسی قرار می دهد:
1. نقش و جایگاه بدن در شکل گیری هویت زنانه در طبقه اجتماعی – اقتصادی پایین بم
http://anthropology.ir/node/2621
2. خاله بازی
http://anthropology.ir/node/6598
3. مادری از منظر جامعه شناسی سلامت
http://anthropology.ir/node/1015
4. تراژدی تن؛ خشونت علیه جهان
http://anthropology.ir/node/7157
5. گفتگو با ناصر فکوهی: «زنانه شدن جهان»، بدیلی در برابر خشونت ایدئولوژیک فرهنگی - اقتصادی در نظم اجتماعی
http://anthropology.ir/node/8285
6. همیشه جای یک سبیل خالی است (1)
http://anthropology.ir/node/1638
7. همیشه جای یک سبیل خالی است (2)
http://anthropology.ir/node/1713
8. بازنمایی زنان در تلویزیون، رادیو و سینما در ابتدای سال 88: مخدوش و ناسالم
http://anthropology.ir/node/1619
9. فرهنگ ها بدن ها را مدیریت می کنند: نگاهی به فیلم «دعوت»
http://anthropology.ir/node/937
10. زنان (واژه نامه)
http://anthropology.ir/node/2015
11. زیبایی، از هنر تا سودجویی
http://anthropology.ir/node/9619
12. زنان، جنسیت و تغذیه
http://anthropology.ir/node/8579
13. برقع پوشان کابل در ایران:نگاهی کوتاه به هویت زنان مهاجر افغانستانی در ایران
http://anthropology.ir/node/8581
14. جامعه شناسی بدن و بدن زن
http://anthropology.ir/node/1007
15. سخنرانی خانم دکتر افسر افشار نادری: نگاه به زنان در ترانه های زیر زمینی
http://anthropology.ir/node/7684
16. گزارش نمایش فیلم مکرمه و سخنرانی سارا شریعتی
http://anthropology.ir/node/8263
17. کار کرد فرهنگی فناوری های زیبا سازی و جوان سازی صورت و بدن زنان
http://anthropology.ir/node/9559
18. زن ایرانی دوره ی قاجار از منظر سه سفر نامه نویس زن اروپایی
http://anthropology.ir/node/8951
19. نگاه زنانه: نگاه فمینیسم به فیلم شیرین
http://anthropology.ir/node/8533
20. موقعیت زن در دیدگاه زرتشتیان
http://anthropology.ir/node/6462
21. مادر شدن، حق یا محدودیت؟
http://anthropology.ir/node/1923
22. زنان و صنعتی شدن
http://anthropology.ir/node/1628
23. منشاء زنانه سفالگری (1)
http://anthropology.ir/node/1662
24. منشاء زنانه سفالگری (2)
http://anthropology.ir/node/2301
25. سلطه ی مردانه و تاریخ زنان (1)
http://anthropology.ir/node/1703
26. سلطه ی مردانه و تاریخ زنان (2)
http://anthropology.ir/node/1704
27. سلطه ی مردانه و تاریخ زنان (3)
http://anthropology.ir/node/1705
28. زن در آیین های عاشورایی (1)
http://anthropology.ir/node/8663
29. زن در آیین های عاشورایی (2)
http://anthropology.ir/node/8759
30. مستند خواب ابریشم
http://anthropology.ir/node/5421
31. پرونده ی فمینیسم :
http://anthropology.ir/node/6623
32- مادرانگی پسا مدرن و قومیت
http://anthropology.ir/node/11142
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚#فرهنگ_نامه_زنان(4)
#هویت_جنسی sexual Identity
« هویت» پاسخ انسان به پرسش از #کیستی تا #چیستی خود است که به تدریج از کودکی تا سنین بالای رشد ادامه مییابد. هویت جنسی نیزگونهای درک از احساسات جنسی خود است و بخشی از فرایند عمومی رشد جنسی به حساب میآید.هویت جنسی اساس زیستی دارد و البته ارتباط کودک با والدین (به ویژه والد هم جنس) و همانندسازی و الگوبرداری در همانند شدن با والد همجنس و شکل دادن الگوهای رفتاری در ارتباط با جنس مخالف، در این زمینه نقش اساسی دارد. ارتباط کودک با برادران و خواهران و سایر اعضای خانوده هم در تشکیل یا تقویت هویت جنسی موثر است.
⬅پس از خانواده، محیط مدرسه در شکلگیری هویت، نقش شایانی دارد. اولیای مدرسه به طور غیر مستقیم به هر جنس، رفتارهای ویژهی همان جنس را میآموزند. به طور کلی، خانواده، محیط وفرهنگ در شکلگیری هویت نقش دارند.
🔃فرایند شکلگیری هویت جنسی به ویژه از سالهای کودکستانی تا دوران بلوغ ادامه مییابد. #اریکسون شکلگیری هویت را در فاصله سنی 12 تا 20 سال دانسته است ولی پیداست که زمان و روند شکلگیری هویت از یک فرهنگ تا فرهنگ دیگر، متفاوت است.
✅تحقیقات متعدد نشان داده است که شکلگیری هویت دختران و پسران با یکدیگر متفاوت است، هرچند در برخی از مولفههای هویت زنانه یا هویت مردانه در بین جوامع تفاوتهایی مشاهده شده است. تحقیقات #کاردن_گیلیگان حاکی است که شکلگیری هویت دختران برای همکاری و صمیمیت ومراقبت از دیگران است در حالی که هویت پسران از اساس برای استقلال، رقابت و فردیت است.
⬅اما بر اساس نظریه فمینیستی، فرهنگ بیش از بیولوژی، هویت جنسی را تعیین میکند. برای نمونه؛ گفتهآند که این هویت صرفاً تصویری عمومی از اهداف و مقاصد جنسی را که با شخصیت انسان یکی شده بازنمایی میکند. در فلسفه فمینیستی، مسئله هویت، از منظر هستی شناختی و معرف شناختی مورد بحث قرار گرفته است و حقیقت « خود» (Self) در مقابل «دیگری» چنان که در فلسفههای دیگر مطرح بوده، مورد پرسش قرار گرفته است. پرسش اساسی فیلسوفان فمینیست این است که آیا سرشت یا هویت « خود» میتواند جدای از واقعیتهای ممکن در باب شرایط اجتماعی، تاریخی و روانشناختی باشد و یا این واقعیتها از اساس سازنده «خود» هستند.به هر حال،امروزه گرایش عمومی در بین نظریه پردازان فمینیست بدین سو است که هویت به طور عام و هویت جنسی به طور خاص را زاییده شرایط محیطی و تربیتی بدانند و بازسازی هویت زنان را گامی در جهت احیای حقوق و جایگاه آنان تلقی کنند.
✅حقیقت آن است که پژوهشهای فمینیستی ابعاد ناشناختهای از هویت جاری زنان و فرایند شکل گیری آن را به ما معرفی کرده است ولی مطالعات مستقل نشان داده است که ساخت روانی زن آشکارا از مرد متفاوت است و خطا است که این تفاوتها را تنها زاییده تربیت ومحیط بدانیم.
📚منابع:
1. استفانی گرت، جامعه شناسی جنسیت، ترجمه کتایون بقائی، نشر دیگر، 1380.
2. سید هادی حسینی و دیگران، کتاب زن ، امیر کبیر، 1381
3. هلن فیشر، جنس اول، ترجمه نغمه صفاریانپور، نشر زریاب، 1381.
4. مگی هام، فرهنگ نظریهای فمینیستی، ترجمه فیروزه مهاجر و دیگران، نشر توسعه، 1382.
5. Alison M.jaggar and Eiris Marion young A Companion to feminist philosophy, Black
📌منبع: حورا، شماره 14
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚#مأخذشناسی(25)
📘عنوان کتاب: فمینیسم و دیدگاه ها
👤نویسنده: شهلا اعزازی
📌مشخصات: تهران، روشنگران، و مطالعات زنان، ص 323
📖این کتاب حاوی سیزده مقاله از نظریه پردازان فمینیستی در حوزه های مختلفی چون جامعه شناسی مردم شناسی و روان شناسی است.
سه مقاله اول آن عبارتند از:
1⃣مقاله اول، «نگرش زنان، نقد رادیکال جامعه شناسی» درتی اسمیت، ترجمه نوشین احمدی خراسانی نویسنده در این مقاله به چگونگی تولید دانش مردانه، پرداخته و مشخص می کند که چگونه مردان به علت موقعیت ممتاز خود در جامعه قادرند این نوع از دانش را تولید کنند. توجه اصلی نویسنده به بیرون قرار داشتن زنان از ساختار تولید علم در جامعه شناسی است.
2⃣مقاله دوم «آیا نسبت زن به مرد مانند نسبت طبیعت به فرهنگ است» شری ب اورتنر؛ ترجمه فیروزه مهاجر
اورتنر انسان شناس آمریکایی، به ذاتی یا اکتسابی بودن تفاوت های میان زنان و مردان پرداخته، با پذیرش تفاوت زیستی میان آن دو، معتقد است تنها در چارچوب نظام ارزشی مشخص، تفاوت ها دارای معنای برتر یا پست تر می شوند.
3⃣مقاله سوم، «جنسیت، رابطه و تفاوت در نگرش روانکاوی» نانسی جولیا چودورف؛ ترجمه منیژه نجم عراقی
چودروف جامعه شناس نگاهی انتقادی به شکل گیری هویت از دید فروید دارد. وی شکل گیری هویت را از درونی کردن روابط بیماری زای اولیه، نه بر اساس جدا سازی و ... می داند. از آن جا که مادران، اولین مراقبان کودک می باشند، شکل گیری هویت جنسی در پسران از طریق نفی زنانگی و از طریق هویت یابی با مردان شکل می گیرد. (مأخذشناسی فمینیسم، مجید دهقان)
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
گاهنامه فمینیسم و پست فمینیسم.pdf
3.76M
📒عنوان پژوهش: گاهنامه فمینیسم و پست فمینیسم
📝ترجمه: جمعی از مترجمان
📌مشخصات: سره، شماره 7، فروردین 1394، انجمن جامعه شناسی دانشگاه تهران
❇عناوین مطالب:
بررسی موج های فمینیسم و پرداختن به موضوع پست فمینیسم، فمینیسم و فیلم، فمینیسم و فرهنگ عامه، فمینیسم و بدن، فمینیسم و ادبیات، فمینیسم و زبان، فمینیسم و فلسفه، فمینیسم و دین ، فمینیسم و روانکاوی.
✅ در صفحات 322 تا 316 به اندیشه های کرستوا، ایریگاره و سیسکو پرداخته شده است.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐 #بانک_اطلاعات_کتب، نشریات و پایان نامه ها(13)
62. نام پایگاه: ScienceDirect
⬅آدرس سایت: www.sciencedirect.com
📎دامنه موضوعی:
سرویس اطلاعات الکترونیکی برای دسترسی به مجلات تمام متن از انتشارات Elsevier است. عنوان Elsevier برگرفته از نام لوئیس الزویر (Lowy’s Elsevier) و یکی از اولین ناشرانی است که به چاپ مجلات علمی پرداخته است. از بزرگترین پایگاههای اطلاعاتی در حوزههای مختلف علمی مانند علوم پزشکی و پژوهشهای مرتبط با آن همچون فیزیولوژی، آناتومی، داروسازی و …، علوم پایه شامل علوم ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست و …، علوم مهندسی شامل برق، کامپیوتر، مکانیک، عمران و …، علوم کشاورزی و نجوم، علوم انسانی، علوم اقتصادی و علوم اجتماعی و مدیریتی میباشد. در این پایگاه شما میتوانید به چندین هزار عنوان مجله و کتاب و چندین میلیون مقاله به صورت تمام متن دسترسی پیدا کنید.
63. نام پایگاه: John Wiley
⬅آدرس سایت: www.onlinelibrary.wiley.com
📎دامنه موضوعی:
پیش از این با نام Wiley InterScienc شناخته شده بود و پس از ادغام John Wiley و Blackwell هم اکنون تمامی نشریات و کتابهای این دو ناشر بزرگ در Wiley Online Library قابل دسترس میباشد که امکان دسترسی به چند هزار مجله و چند صد هزار مقاله بسیار معتبر و با درجه علمی بالا به صورت online را فراهم کرده است. این نشریات حوزه بسیار متنوعی از علوم پزشکی تا فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم اقتصادی، علوم پایه و علوم کشاورزی و زیستی دارد.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
💠#حدیث روز💠
🌹رسول خدا (صلّی الله علیه وآله)
❇مُداراةُ النّاسِ نِصْفُ الإیمانِ، وَ الرِّفقُ بِهِْم نِصْفُ العَیْشِ.
✳ مدارا کردن با مردم نیمى از ایمان است و ملاطفت با آنان نیمى از زندگی.
Tolerance towards people secures half of one’s faith, and showing leniency towards them is half of one’s life.
📚کافی، ج 2، ص 117
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
آدرس اینترنتی: http://www.jgfs.ir
صاحب امتیاز: مرکز تحقیقات زن و خانواده
پست الکترونیک: faslnameh@wrc.ir
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚#موضوعات_و_مسائل_مطالعات_زنان (29)
548.بررسی و شناخت جایگاه زنان در فرآیند دادرسی کیفری
549.بررسی و شناخت جایگاه زنان در فرهنگ اسلامی و نقش آنان در مقابله با تهاجم فرهنگی
550.بررسی و شناخت جايگاه زنان در قانون و قضا
551.بررسی و شناخت جایگاه زنان در نهادهای علمی و تخصصی نخبه
552.بررسی و شناخت جايگاه عفت در اسلام
553.بررسی و شناخت جایگاه مادران در اصلاح رفتارهای دینی
554.بررسی و شناخت جایگاه مشارکت مدنی زنان از نگاه اندیشمندان مسلمان
555.بررسی و شناخت جایگاه مطالعات زنان در مراکز حوزوی
556.بررسی و شناخت جایگاه و ارزش زن در تفكر مسیحیت
557.بررسی و شناخت جایگاه و منزلت حضرت زهرا(س) از دیدگاه اهل سنت
558.بررسی و شناخت جایگاه و منزلت زن شیعه
559.بررسی و شناخت جایگاه و موقعیت زنان در ایران باستان
560.بررسی و شناخت جایگاه هویتی خانواده معظم شهدا و ایثارگران
561.بررسی و شناخت جریان شناختی حجاب در دانشگاهها و مراکز آموزشی
562.بررسی و شناخت جریانشناسی دفاع از حقوق زنان
563.بررسی و شناخت جلوه های بلاغت در کلام پیام آور عاشورا، حضرت زینب (س)
564.بررسی و شناخت جنسیتی نقش های مورد انتظار و کاربسته زنان در خانواده
565.بررسی و شناخت چارچوبهای نابرابری های جنسیتی در جهان
566.بررسی و شناخت چالشهای اجتماعی مسأله حجاب.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
#ژولیا_کریستِوا (به زبان بلغاری: Юлия Кръстева یولیا کریستوا و به زبان فرانسه: Julia Kristeva) (زاده ۲۴ ژوئن ۱۹۴۱) فیلسوف، منتقد ادبی، روانکاو، #فمینیست و رمان نویس بلغاری-فرانسوی است که از اواسط دهه ۱۹۶۰ در فرانسه زندگی میکند.
⬅ژولیا کریستوا بعد از انتشار نخستین کتابش، Semeiotikè در ۱۹۶۹ تأثیر زیادی در تحلیل انتقادی #نظریه_فرهنگ و فمینیسم گذاشت.
📚کارهای او شامل کتابها و مقالههای بسیار دربارهٔ نشانهشناسی، بینامتنیت و ابجکسیون (آلوده انگاری) در حوزههای زبانشناسی، نظریه ادبی و نقد، روانکاوی، زندگینامه نویسی و خودزندگینامه نویسی، تحلیل سیاسی و فرهنگی، هنر و تاریخ هنر میشود.
✏او یکی از پیشگامان #ساختارگرایی هنگام اوج این نظریه در انسانیّات بود. کارهای وی همچنین جایگاه مهمی در اندیشه #پساساختارگرایی دارد. در سالهای اخیر برخی از آثار او توسط پژوهشگر حوزهٔ فلسفه، مهرداد پارسا به فارسی ترجمه شدهاست. از آن جمله میتوان به «ملتهایی بدون ملیگرایی» (نشر شوند)، «علیه افسردگی ملی» (نشر شوند)، «هانا آرنت: زندگی روایت است» (رخداد نو) اشاره کرد.
👥کریستوا به همراه #سیمون_دوبوار، #هلن_سیکسو و #لوس_اریگاری از مدافعان اصلی #فمینیسم_فرانسوی بهشمار میرود. کریستوا تأثیر فراوانی روی فمینیسم و مطالعات ادبی فمینیستی و همینطور بر خوانش هنر معاصر گذاشتهاست. کریستوا ایدهٔ #هویتهای_متکثر_جنسی را در برابر نشانهشناسی متحد «زبان یکپارچه زنانه» مطرح کردهاست. (برگرفته از ویکی پدیا)
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
👥#نظریه_پردازان برجسته فمینیسم (6)
#ژولیا_کریستوا
ژولیا کریستوا (متولد 24 ژوئن 1941) فیلسوف، منتقد ادبی، روانکاو، جامعهشناس، فمینیست و رمان نویس بلعاری-فرانسوی است که از اواسط دههی 1960 در فرانسه زندگی میکند. او اکنون در دانشگاه پاریس دیدرو استاد است. کریستوا از زمان انتشار اولین کتابش «نشانهشناسی» در سال 1969 در تحلیل انتقادی بین المللی، مطالعات فرهنگی و فمینیسم تأثیرگذار شد. زمانی که ساختارگرایی نقش عمدهای در علوم انسانی داشت، او به همراه #رولان_بارت، #تودوروف، #گلدمن، #ژرارد_ژنت، #لوی_استراوس، #لکان و #آلتوسر به عنوان یکی از جلوداران #ساختارگرایی شناخته شد. او هم چنین مؤسس و رئیس کمیتهی جایزه سیمون دو بوار است.
⬅کریستوا در کنار سیمون دو بوار، لوس ایریگاری و الن سیکسو یکی از اعضای اصلی فمینیسم فرانسوی است. او تأثیر قابل توجهی بر فمینیسم و مطالعات ادبی فمینیستی در ایالات متحده و بریتانیا گذاشته است.
مطالبی که کریستوا عمدتن علیه «فمینیسم» فرانسوی «تفاوت» و نظریات گوناگون فرانسوی دربارهی نوشتار زنانه نوشته است موضع او را دربارهی زنانگی مشخص میکند.
⬇آثار کریستوا از سر یک پارادوکس یا دو راهی شقاق مییابند:
آن وهلهی زنندهای که یک نظریه خود را به مفهومی از زنانگی به عنوان چیزی متفاوت، یک دیگری برای فرهنگی آشنا مسلح میکند تا صرفن با کلیشههای شدیدن گروتسکی و تمامن فرهنگی زنانگی رو به رو شود و یا حتا در آنها سنگر بگیرد.
📚 منابع:
1.رزماری تانگ، نقد و نظر: درآمدی بر نظریههای فمینیستی، ترجمه منیژه نجم عراقی، نشر نی: 1387، تهران
2.نوئل مک آفی، ژولیا کریستوا، ترجمه مهرداد پارسا، نشر مرکز: 1384، تهران
3.ژولیا کریستوا، فردیت اشتراکی، ترجمه مهرداد پارسا، انتشارات روزبهان: 1389، تهران
4.Chanter، Tina and Ewa Ziarek (1993)، Between revolt and melancholia: the unstable boundaries of Kristeva`s polis، Albany: State university of New York press
5.http: //www. cddc. vt. edu/feminism/kristeval. html
Guberman، Ross (1996)، Julia Kristeva interviews، New York: Columbia university press
✳متن کامل:http://anthropology.ir/node/2868
❇مطالعه بیشتر؛ ر.ک: https://vista.ir/w/a/16/egedl
❇ همچنین؛ ر.ک: http://chora.blogfa.com/post/23
#⃣برای مطالعه بیشتر:
1⃣ژولیا کریستوا (Julia Kristeva) (۱۳۹۴)، ملتهایی بدون ملیگرایی، ترجمهٔ مهرداد پارسا، نشر شَوَند
2⃣ژولیا کریستوا. در آغاز عشق بود: روانکاوی و ایمان. ترجمهٔ مهرداد پارسا. نشر شَوَند
3⃣ژولیا کریستوا (۱۳۹۵)، علیه افسردگی ملی، ترجمهٔ مهرداد پارسا، نشر شَوَند
4⃣ژولیا کریستوا. علیه افسردگی ملی: او گفت، سرپیچی (چاپ سوم، ویراست دوم). ترجمهٔ مهرداد پارسا. نشر شَوَند
5⃣نوئل مکآفی (Noélle McAfee) (۱۳۸۵)، ژولیا کریستوا، ترجمهٔ مهرداد پارسا، نشر مرکز
6⃣ژولیا کریستوا (Julia Kristeva) (۱۳۹۴)، هانا آرنت: زندگی روایت است، ترجمهٔ مهرداد پارسا، نشر رخداد نو
7⃣استل برت. کریستوا در قابی دیگر. ترجمهٔ مهرداد پارسا. نشر شَوَند
8⃣ژولیا کریستوا (Julia Kristeva) (۱۳۹۵)، هانا آرنت: زندگی یک روایت است، ترجمهٔ محمود مقدسی، نشر مهرگان خرد
9⃣ژولیا کریستوا - ترجمه مهرداد پارسا، خورشید سیاه مالیخولیا، نشر رخداد نو
🔟ژولیا کریستوا - مهرداد پارسا، فردیت اشتراکی، نشر روزبهان
1⃣1⃣کریستوا / مهرداد پارسا، تن بیگانه، نشر رخداد نو
2⃣1⃣کند و کاوی در نظریات فمینیستی ژولیا کریستوا نوشته فیروزه مهاجر
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده