eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
422 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 انقلاب اسلامی 🗓۲۸ شهریور ۱۳۵۷ 🔹امام خمینی در نامه ای به که در واقع پاسخ نامه اول شهریور نامبرده بود، از پشتیبانی انقلاب فلسطین از نهضت اسلامی ایران تشکر کردند و یادآور شدند: 🔸«ملت ایران که از جرایم شاه در طول سلطنت غیر قانونیش به جان آمده بود و برای به دست آوردن آزادی و استقلال از دست رفته‌اش به پا خاسته، شاه را که به سرعت کشور را به سوی نابودی معنوی و مادی سوق می دهد نمی‌خواهند... ما در قضیه فلسطین همیشه مخالف با شاه و اسراییل و پشتیبانان آنان بوده و با شما هم‌صدا بودیم و مظالم اسراییل را به ملت‌ها رسانیدم... شاه با کمال بی‌شرمی ملت بی‌پناه ایران را معجونی از کمونیست‌های سرخ و مرتجعین سیاه می‌نامد. ولی من یقین دارم که پیروزی ملت آگاه ما حتمی است.» 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص 529 🇮🇷 @IRANeMOASER
📰سند کم‌تر دیده شده از ارادت مرحوم شهریار به مقام معظم رهبری 📍سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/15 نوشته مرحوم شهریار خطاب به مقام معظم رهبری: این کتابچه ناچیز به‌عنوان برگ سبز به‌وسیله حاج محسن دواچی (بانی خیر) به‌محضر حجت‌الاسلام و المسلمین حاجی سیدعلی آقا خامنه‌ای ریاست‌جمهوری اسلامی ایران و امام جمعه تهران و ، با در هشتاد سالگی تقدیم می‌شود. تبریز- 63.2.4 سیدمحمدحسین شهریار 🇮🇷 @IRANeMOASER
📰سندی کم‌تر دیده شده از تقدیم منظومه کم‌نظیر «حیدر بابایه سلام» به مقام معظم رهبری 📍سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/16 🔰استاد شهريار به تاريخ 17 مرداد 1366(در هشتاد سالگی) یک نسخه از منظومه کم‌نظیر حيدربابا را تقديم حضرت آيت الله خامنه اى نمود. استاد در ديباچه اين كتاب كه دستخط آن در عکس ضميمه آمده است، چنين می‌نویسد و مى‌سرايد: بسمه تعالی ...بر آستان ولای آیت‌الله خامنه‌ای ریاست جمهوری اسلامی محبوب و امام جمعه بزرگوار تهران تقدیم و توفیق روزافزون ایشان و امام امت و رزمندگان اسلام را شب و روز به‌دعا مسئلت می‌نمایم. تبریز- 16امرداد1366 سیدمحمدحسین شهریار رشگم آمد که تو حیدربابا بوسی آن دست که خود دست خداست راستان دست چپ از وی بوسند که خدا بوسد از او دست راست در امامت به نماز جمعه صدهزارش به خدا دست دعاست من بیان هنرم یک دل و بس او عیان هنر از سر تا پاست او شب و روز برای اسلام پای پویان و زبان گویاست او چه بازوی قوی و محکم با امامی که ره و رهبر ماست شهریارا! سری افراز به عرش کاو نگاهیش به حیدرباباست تبریز-دوم ذی‌الحجة 1407 هجری قمری مطابق با هفدهم امرداد1366 شمسی سیدمحمدحسین شهریار در هشتاد و دو سالگی 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️شادترین روز زندگانی استاد شهریار 📍سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/17 🔹بیوک نیک‌اندیش، از چهره‌های نزدیک به استاد شهریار و نویسنده «در خلوت شهریار» : روزى كه انقلاب پيروزشد...استاد چنان به شور و شوق و شعف درآمدند كه اگربگويم درهمه مدت دوستى‌ام، ايشان راچنان خوشحال نديده بودم خطانرفته‌ام... زمانى كه جمهورى اسلامى پايه‌هايش را استوار كرد ازطرف صدا و سيما براى مصاحبه باشهريار آمدند. درست يادم هست كه اولين كلام ايشان اين بود: زودتر ازاين مى‌آمديد، من خيلى وقت است كه انتظار شما را می‌کشم. 📚منبع: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27، بهار1390 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️شهریار در صف بزرگ‌ترین شاعران تاریخ ایران 📍سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/18 🔹مقام معظم رهبری: شهریار یکی از بزرگ‌ترین شاعران همه دوران‌های تاریخ ایران است. و آن به لحاظ «حیدر بابایه سلام» است. «حیدر بابایه سلام» یک شعر استثنایی است. همه خصوصیات شعری مثبت شهریار در این شعر هست. یعنی روانی، صفا، ذوق و دیگر خصایصی که مربوط به شعر است، همه در «حیدر بابایه سلام» جمع شده است. لکن علاوه بر این‌ها، ویژگی دیگری هم در «حیدر بابایه سلام» هست و آن این است که در این شعر که تصویری از سابقه ذهنی خود شاعر است، مطالب بسیار حکمت‌آمیز وجود دارد. با این حساب، می‌توان شهریار را یک به حساب آورد. (1371.9.11) 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️شعر به عشق انقلاب 📍سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/19 🔹بیوک نیک‌اندیشه، از چهره‌های نزدیک به استاد شهریار و نویسنده «در خلوت شهریار»: 🔸ايشان (شهريار) واقعاً امام خمينى را ناجى اين ملت مى‌دانست و بسيار خوشحال بود كه بالاخره اين ملت روى رستگارى و آزادى را خواهد ديد. با اين‌كه پير و ضعيف شده بود اما به عشق اين انقلاب در اتاق را مى‌بست و هيچ‌كس را به اتاق راه نمى‌داد و با حالتى عجيب كه درچهره‌اش نمايان بود به سرودن شعر مى‌پرداخت. 📚منبع: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27، بهار1390 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢شخصیت معنوی استاد شهریار 📍سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/20 🔹مقام معظم رهبری: شهریار در دوران مهمی از زندگی‌اش - در حدود شاید سی سال آخر زندگی‌اش - دوران عرفانی و معنوی بسیار زیبایی را گذراند و به انس با قرآن و انس با معنویات و خودسازی پرداخت. یعنی به خودش رسید و سعی کرد باطن و معنویت خودش را صفایی ببخشد.(1371.9.11) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢آزار درباری‌ها و جیره‌خواران شوروی علیه استاد شهریار 📍سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/21 🔹مقام معظم رهبری: من خبر داشتم در همان اوقاتی که شهریار برای انقلاب می‌سرود، یک عده از به رژیم گذشته که با او سابقه‌ی دوستی داشتند، مرتب فشار می‌آوردند، نامه برایش می‌نوشتند و شعر در هجوش می‌گفتند. حتی اطلاع داشتم که رفته بودند و او را ملامت کرده بودند که «تو چرا برای انقلاب اسلامی، این‌طور دل می‌سوزانی!؟» و او مثل کوه ایستاده بود...من حقیقتاً تعجب می‌کردم. من بعضی از کسانی را که به ایشان فشار می‌آوردند، از نزدیک می‌شناختم و شعر و سابقه ذهنی‌شان را می‌دانستم. بعضی از آن‌ها وابسته به رژیم سابق بودند. مستقیماً مربوط به آن جناح بودند، و جزو دربار پهلوی و آن دستگاه محسوب می‌شدند. بعضی دیگر هم توده‌ای و کسانی بودند که سابق به حساب می‌آمدند. همه این‌ها، با این‌که به لحاظ مبنا و منطق، به ظاهر بین‌شان فاصله‌ای وجود داشت، در وارد آوردن فشار روی شهریار شریک بودند، و شهریار، محکم و قرص ایستاده بود.(1371.9.11) 🇮🇷 @IRANeMOASER
شهریار.pdf
461.6K
استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/22 🔹استاد ، یکی از کهن‌سرایان نامی و پرآوازه شعر معاصر ایران است که چندین دهه پس از افول درخشش غزل فارسی، جانی دوباره به کالبد دمید؛ کسی که نفس گیرای را از ورای قرن‌ها در کلمات جادویی خود زنده کرد و نه‌تنها در این راستا قلمروهای کشف‌نشده زبان شکرین فارسی را به تسخیر قلم درآورد، بلکه با اعجاز زبان مادری در منظومه حیدربابا، شگفتی‌ها و شیرینی‌های ازیادرفته‌ را بر کام و جان همزبانان خویش ریخت. شهریار، «این تُرک پارسی گوی» همانند بسیاری از شاعران، در عمر خود ناهمواری‌ها را طی کرد و شعرش نیز بنا به تحول و تغییر حادثه‌های زندگانی‌اش، ادوار مختلفی را تجربه کرد. 🔸رابطه عاشقانه استاد شهریار با انقلاب اسلامی و اهداف بلند آن فصل روشنی است که متأسفانه در سایه غفلت هم‌راهان و البته، غرضِ غرض‌ورزان کم‌تر بدان پرداخته شده است... ضمیمه: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره27، بهار 1390 ه.ش. 🇮🇷 @IRANeMOASER
💠ادب انقلاب 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت استاد شهریار/1 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت استاد شهریار/2 غزل استاد شهریار به‌مناسبت بازگشت امام خمینی به‌وطن خمینیِ بت‌شکن ولایت‌فقیه در آینه شعر شهریار سروده استاد شهریار در رابطه با تسخیر لانه جاسوسی هجو بنی‌صدر و منافقین در شعر استاد شهریار پیام مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور وقت، در پی درگذشت استاد شهریار انقلاب واژگان افق امروز چرا سرخ‌تر است؟! خشم مقدس دست ظلم شاه تندباد حادثه پردگی بامداد قسم به جان خمینی سایبان شعله سند کم‌تر دیده شده از ارادت مرحوم شهریار به مقام معظم رهبری سندی کم‌تر دیده شده از تقدیم منظومه کم‌نظیر «حیدر بابایه سلام» به مقام معظم رهبری شادترین روز زندگانی استاد شهریار شهریار در صف بزرگ‌ترین شاعران تاریخ ایران شعر به عشق انقلاب شخصیت معنوی استاد شهریار آزار درباری‌ها و جیره‌خواران شوروی علیه استاد شهریار استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢سوء استفاده رژیم پهلوی از ساخت و انتقال ضریح حضرت اباالفضل علیه‌السلام 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/89 🔹همزمان با ورود و اقامت امام در نجف، (س) كه به همت مردان نيكوكار ساخته و آماده شده بود براى حمل به عراق آماده گرديد. شاه و دربار كه هميشه درصدد بهره‏گيرى شخصى از هرگونه مراسم مذهبى بودند و بدون كوچک‌ترين عقيده و ايمانى، معتقدات ملت اسلام را به بازى مى‏گرفتند فوراً دست به كار بهره‏بردارى از مراسم حمل ضريح حضرت ابوالفضل(س) به عراق شدند و با بوق و كرنا كوشيدند وانمود كنند كه ضريح مزبور «به امر ملوكانه» و «از دسترنج مبارک خاندان سلطنت!» ساخته شده است و از طرفى به منظور سوء استفاده از موقعيت آقاى حكيم و وانمود كردن اين موضوع عارى از حقيقت كه او با شاه موافق و همراه است، عكس آن مرحوم را در كنار عكس شاه مونتاژ كرده، در سراسر كشور پخش كردند و مردم را مجبور مى‏كردند كه عكس مزبور را در مغازه‏هاى خود نصب كنند و در پيشاپيش ضريح حضرت ابوالفضل‏‏(س) نيز حركت مى‏دادند. 🔸ضريح حضرت ابوالفضل(س) را از اصفهان تا كرمانشاه همراه با عكس مونتاژ شده حكيم و شاه و با كارگردانى ساواک گرداندند و سرانجام در روز 29 آبان ماه 1344 با شعار ضد اسلامى «جاويد شاه» وارد بغداد كردند. 🔹در بغداد نيز سفارت ايران تداركات و بهره‏بردارى‏هاى لازم را از اين مراسم به نفع شاه و رژيم به عمل آورد و شمارى از ايرانيان مقيم عراق را همراه با كارمندان و مأموران سفارت به اسم استقبال از ضريح حضرت ابوالفضل(س)، به تبليغ به نفع رژيم شاه واداشت؛ و با اين وضع ناروا و توهين‏آميز و جسارت به مقام والاى حضرت عباس بن على‏‏(ع) ضريح را به كربلا بردند و براى شاه مديحه‏سرايى‏ها و بهره‏بردارى‏ها كردند. 🔸اين صحنه‏سازى‏ها و بازيگرى‏ها و سوءاستفاده‏هايى كه از جريان حمل ضريح حضرت عباس‏‏(س) به عمل آمد، براى امام دردآور و رنجبار بود و از اين‌كه در شرايطى نبود كه بتواند از روى آن عوام‏فريبى‏ها و رياكارى‏هاى شاه پرده‏بردارد، بيش‌تر رنج مى‏برد و درد مى‏كشيد، چنان‌كه خود در نامه‏اى كه آن روزها به يكى از علماى قم نوشته است، رنج درونى خود را در جريان ضريح چنين بازگو كرده است: «راجع به ضريح و سوءاستفاده‏هايى كه از آن كردند، با آنكه برايم خيلى سنگين بود صبرت و فى‏العين قضى و فى‏الحلق شجى. اناللّه‏ و انا اليه راجعون...». 🔹اين موضع امام در جريان ضريح كه در نامه خصوصى آورده شده بود، به سرعت در ميان مردم پخش شد و بر سر زبان‏ها افتاد و نفرت و انزجار آنان را نسبت به رژيم شاه فزونى بخشيد. اين تنها در جريان ضريح نبود كه نظر و موضع امام بدين‏وسيله انتشار يافت و به توده‏ها آگاهى داد بلكه در هر جريانى از جريانات روز، برنامه به اين صورت بود. مقامات روحانى بويژه مجاهدان راستين حوزۀ علميۀ قم با نامه، پيام و پيك، امام را در جريان مسائل روز مى‏گذاشتند و رهنمودهاى لازم را دريافت مى‏كردند و به مردم مى‏رساندند و در استوارى ارتباطات امام با امت، نقش بسزايى داشتند.(نهضت امام خمینی، ج2، صص260-259) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ شهریور ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ شهریور ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ شهریور ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓۲۹ شهریور ۱۳۵۷ 🔸مجلس سنا در جلسه فوق‌العاده امروز خود به ریاست سناتور دکتر ، به برقراری حکومت نظامی در تهران و یازده شهر کشور رأی مثبت داد. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص530 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢تأسیس کتابخانه در تبعید 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/90 🔹امام خمينى... توجه ويژه‏اى به گسترش نهضت و جلب اقشار بيشترى به مبارزه داشت و هماره در نامه‏ها و پيام‏هاى خود به مقامات روحانى و غيرروحانى، روى آگاه كردن تأكيد مى‏كرد و به منظور بالا بردن سطح معلومات و آگاهانيدن مردم نسبت به احكام و مبانى اسلام، در همان روزهاى نخستين كه از تبعيدگاه به انتقال يافت، دستور داد ساختمانى را كه آقاى ، بازرگان قمى در تاريخ 43.3.12 به او واگذار كرده بود، كنند و از آن در راه تحليل و بررسى احكام و دستورات قرآن استفاده كنند؛ و اين گام ديگرى بود كه امام از تبعيدگاه براى ريشه‏دار كردن نهضت اسلامى برداشت و زمينه را جهت گسترش فرهنگ اسلامى آماده كرد. 🔸به دنبال دستور امام جهت تأسيس كتابخانه، بى‏درنگ روحانيان مجاهد و متعهد دست به كار شدند و ديرى نپاييد كه ساختمان مزبور به صورت كتابخانه‏اى عظيم، باشكوه و مجهز درآمد و كتاب‏هاى ارزنده و نفيسى براى آن فراهم شد و برنامه ويژه‏اى براى اداره آن به مرحله اجرا درآمد. 🔹شمارى از اساتيد و دانشمندان حوزه علميه قم به منظور بررسى بخش‏هاى عمده‏اى از احكام اسلام كه در ارتباط با مسائل روز و امور سياسى و مبارزاتى است، هر روز در محل آن كتابخانه جلسه داشتند و در اطراف احكام سياسى و اجتماعى اسلام تحقيق و بررسى مى‏كردند كه براى رژيم شاه نگران كننده و غيرقابل تحمل بود. امام بى‏اعتنا به نگرانى، كارشكنى و وحشت رژيم، برنامه مورد نظر خود را در داخل و خارج، بى‏سر و صدا و آهسته آهسته دنبال مى‏كرد و به صورت‏هاى گوناگون موضع خود را در تحكيم مى‏بخشيد و گام به گام پيش مى‏رفت.(نهضت امام خمینی، ج2، صص271-270) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓۳۰ شهریور ۱۳۵۷ 🔹4 نفر از خبرنگاران فرانسوی که برای مصاحبه با امام به منزل ایشان در رفته بودند، توسط مقامات امنیتی عراق دستگیر و به بغداد اعزام شدند. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص531 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢امام خمینی و پایان دادن به یک تبعیض 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/91 🔹امام در اولين ماه رمضان اقامت خود در ، در سال 1344 بين عموم روحانيان و محصلان اعم از ، ، ، ، و ساير كشورها وجوهى به عنوان مساعدت به طور مساوى تقسيم كرد و به هر نفر اگر داراى همسر بود دو دينار و گرنه يک دينار، كه معادل 20 و 40 تومان آن روز ايران بود پرداخت كه بازتاب وسيع و شگفت‏آورى در سطح حوزه داشت و براى مدتى افكار را به خود جلب كرد و در هر مجلس و محفلى از آن سخن مى‏رفت، زيرا براى اولين بار بود كه مرجع تقليدى در حوزه نجف بين روحانيان ايرانى و غيرايرانى در تقسيم وجوهات فرق نمى‏گذاشت و همه را به طور مساوى مى‏نگريست، اين در حقيقت نخستين گامى بود كه در حوزه علميه نجف جهت در هم شكستن تبعيض نژادى برداشته مى‏شد. 🔸اين عمل اسلامى و انسانى امام، جايگاه والايى براى او در دل عموم روحانيان و محصلان كشورهاى اسلامى در نجف اشرف به وجود آورد و محبوبيت ژرف و عظيمى را در پى داشت. 🔹محصلان محروم و بى‏پناه غير ايرانى بويژه و كه ساليان درازى در حوزه نجف به جرم افغانى و پاكستانى بودن تحقير شده بودند، به امام رو آوردند و او را براى مستضعفان و بى‏پناهان، پشتيبان و ياور يافتند، از حمايتى كه امام با اين عمل ارزنده و برجسته از آنان كرده بود، نيرو گرفتند، جرأت پيدا كردند و از آنكه ساليان درازى به جرم ايرانى نبودن تحقير شده بودند و درست نصف شهريه محصلان ايرانى را دريافت داشته بودند، سخت خشمگين شدند، در مقام اعتراض برآمدند و براى گرفتن حق خود و پايان دادن به تبعيض نژادى در حوزۀ نجف دست به شورش زدند و كشمكش شديد و تندى با اطرافى‏هاى بعضى از علمايى كه در نجف با تبعيض، شهريه مى‏دادند پيدا كردند و سرانجام آنگاه كه امام به جاى تقسيمى گاه و بيگاه، رسماً به شهريه دادن پرداخت و به عموم افراد حوزه بدون تبعيض و به طور مساوى ماهانه داد، ديگر علما نيز ناچار شدند به آن رسم غلط و غير اسلامى كه ساليان درازى بود در آن حوزه حاكم بود پايان دهند و به عموم افراد حوزه به طور مساوى ماهانه بپردازند.(نهضت امام خمینی، ج2، ص271) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳۰ شهریور ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER