eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
422 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۷ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۲۸ مهر ۱۳۵۷ 🔹بنابر گزارش شمار زیادی از مردم به مناسبت حادثه روز 57.7.24 کرمان، در منزل اجتماع و پس از سخنرانی چند نفر، در تعدادی از خیابان‌ها اقدام به برپایی راهپیمایی کردند. راهپیمایان سپس به منزل رفتند و در آنجا آقای خطاب به آیت‌الله قمی و از طرف مردم، اعلام کرد که خواستار آزادی زندانیان سیاسی هستند. اهالی این شهر سپس به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) رفتند و در مسیر خود شعارهایی علیه رژیم سر دادند در نزدیکی حرم پلیس قصد پراکنده کردن مردم را داشت که تظاهرکنندگان روی زمین نشستند و برای سربازان دست زدند که در نتیجه برخوردی پیش نیامد. در پایان تظاهرکنندگان در صحن کهنه تجمع کردند و آقای صفایی سخنانی درباره آزادی ایراد کرد. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص 224 🇮🇷 @IRANeMOASER
مراسم بزرگداشت مجتهد شهیدعلامه سید مصطفی خمینی ▫️ با حضور تاریخ‌نگار خبیر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین ▪️ همراه با پخش پیام تصویری آیت‌الله سیفی مازندرانی ▫️ دوشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۰ ▪️قم، خیابان شهید دل‌آذر، کوچه20، مدرسه علمیه علوی ویژه برادران 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۸ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۲۹ مهر ۱۳۵۷ 🔹بنابر گزارش روزنامه در ساعت 9:30 شماری از دانشجویان تهران در محوطه دانشگاه اقدام به برپایی تظاهرات کردند. 🔸اعلامیه‌ای با امضای «محصلین علوم دینیه مقیم قم» صادر شد. امضاکنندگان اعلامیه، همبستگی خود را با نهضت اسلامی ابراز کردند و از مجاهدت‌ها و همراهی‌های مردم آمل با این نهضت تقدیر نمودند. 🔹شهربانی استان فارس در گزارشی به فرمانده نظامی از اعلامیه‌ای تهدیدآمیز با امضای«نهضت عزاداران» خبر داد. در این اعلامیه که به آدرس سفیر آمریکا در تهران و سایر مؤسسات امریکایی ارسال شده بود، آمده است که از تاریخ معینی کشتار کلیه امریکاییان مقیم ایران آغاز خواهد شد. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص227-229 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢دستگیری شهید آیت‌الله سعیدی 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/121 🔹زنده‏ياد سعيدى در تاريخ 45.5.8 به اتهام «اقدام عليه امنيت داخلى مملكت» از طرف شهربانى دستگير و به ساواک تحويل گرديد و در تاريخ 45.5.9 روانه ‏قلعه شد. 🔸دادگاه نظامى طى محاكمه‏اى نمايشى و فرمايشى او را به دو ماه زندان محكوم كرد. سعيدى پس از گذراندن دوره محكوميت، در تاريخ 45.7.11 آزاد شد و هر چه استوارتر و پايدارتر به راه خود ادامه داد! 🔹در تاريخ 45.8.6 بار ديگر ساواک نگرانى خود را از موضع قاطع و انقلابى او اعلام كرد و چنين هشدار داد: 🔸همان‏طور كه قبلاً اعلام شد، از روحانيون افراطى و ناراحت و از طرفداران خمينى است كه اكثراً در منابر خود، ضمن تجليل از خمينى از دولت تنقيد مى‏كند و با اينكه اخيراً از زندان آزاد شده است، مع‏هذا از اعمال بى‏رويّه خود دست برنمى‏دارد. 🔹به دنبال آن، طى نامه‏اى به شهربانى كل كشور، يادآور شد: اطلاعات واصله حاكى است كه نامبرده بالا كماكان به همان رويّه ناصواب گذشته و بلكه حادتر ادامه داده و مرتباً در منابر خود سخنان تحريک‏آميز و اغواكننده بيان مى‏نمايد؛ على‏هذا با توجه به فرا رسيدن ماه مبارک رمضان و اين‌كه ادامه چنين وضعى به مصلحت نمى‏باشد، خواهشمند است دستور فرماييد به نحو مقتضى از تحريكات مضرّه اين شخص جلوگيرى و نتيجه را به اين سازمان اعلام دارند. سپهبد نصيرى (نهضت امام خمینی، ج2، ص840) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💠جامعیت شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی ◀️حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: 🔹 در تمامی علوم اسلامی تبحر بسیاری داشت و در نگاشته‌هایشان این ویژگی تبلور دارد. اما آنگونه که باید و شاید به آن پرداخته نشده است. اگر ایشان زنده می‌ماند بی‌شک به می‌رسید و نظریات اسلامی او بی‌بدیل بود. 🔸سید مصطفی خمینی از لحاظ سیاسی بسیار انسان پخته‌ای بود و مواضع مهم سیاسی بسیاری دارد اما از این جهت هم گمنام باقی ماند. باوجود این‌که به مبارزه مسلحانه اعتقاد داشت اما چون به سازمان مجاهدین خلق راه نمی‌داد، به وی اتهام می‌زدند که ایشان سیاسی نیست. 🔹در زندگی ایشان دورانی را نمی‌بینیم که به عزلت نشسته باشند بلکه همیشه در میدان بودند اما در عین حال همواره ایشان را می‌دیدیم. ایشان هیچ وقت آقازادگی نمی‌کردند و اینگونه نبود که در امور بیت امام دخالت بکنند. تذکراتی می‌دادند اما دخالت نمی‌کردند...(1آبان1400) متن کامل سخنرانی در نشست تخصصی «علامه شهید، اسوه حوزه انقلابی» 🇮🇷 @IRANeMOASER
📃نامه تشکر امام خمینی به شهید آیت‌الله صدوقی به دلیل برگزاری مجالس ختم شهید سیدمصطفی خمینی 🔴به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی خدمت جناب مستطاب عمادالعلماء الاعلام و حجت‌الاسلام آقای صدوقی دامت افاضاته بسمه تعالی ◾️به عرض عالی می‌رساند از قرار معلوم جناب عالی در این حادثه تلگراف نموده‌اید و در یزد نیز مجالسی بوده است. لازم است از جناب عالی و سایر آقایان تشکر کنم و چون نمی‌دانم چه اشخاصی تلگراف نموده‌اند از تشکر تفصیلی معذور هستم. از خدای تعالی سلامت و سعادت جناب عالی و سایر آقایان محترم را خواستار و ‌امید دعای خیر از همه دارم والسلام علیکم و رحمت‌الله. مستدعی است به آقایان عرض تشکرم را ابلاغ فرمایید روح‌الله الموسوی خمینی 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴اختصاصی ⬅️روایت کم‌تر دیده شده شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/1 💠متن حاضر بخشی از یادداشت‌های آیت‌الله شهید حاج سیدمصطفی خمینی در خصوص قیام 15خرداد1342 است که برای اولین‌بار در فصلنامه تخصصی پانزده خرداد منتشر شد. این یادداشت برگرفته از نوشته‌هایی است که مرحوم سیدمصطفی خمینی درباره زندگی حضرات معصومین علیهم‌السلام نوشته است و در ضمن آن گریزی به مسائل روز می‌زدند. 🔸«...شاه خوب فهمید که بعد از خطابه که در روز عاشورای سال ۱۳۸۳ مطابق با ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ در مقابل ده‌ها هزار نفر جمعیت قم و مسافرین صورت گرفت دیگر نمی‌تواند زندگی کند و چارگی جز علیه ملت نیست و در نتیجه روز ۱۲محرم همان سال [۱۳۴۲ش] قبل از طلوع فجر به منزل شخص ایشان امام خمینی با قوای مسلح حمله کردند و حضرتش را به جانب و زندان بردند و از اینکه موافقت کنند که نماز صبح [به جا آورد] خودداری کردند. 🔹دنبال این قضیه که من خودم شاهد بودم و در مقابل من ایشان را با فولكسی به درب مریضخانه قم بردند و از آنجا با یک ماشین آخرین سیستم به تهران منتقل نمودند. اهالی شهرستان قم که از خواب بیدار شدند قضیه را فهمیدند و از سوابق ایشان و کارهای آن مرد به مقدار کافی مطلع بودند به منزل ایشان آمدند و من با جمعی از آنان به صحن قم رفتیم و جمعیت تدریجا جمع شدند. 🔸و اين جانب... به فراز منبر رفتم... و روز عجیب بود، روزی بسیار شگفت‌انگیز بود، هر مردی انگار بهترین عزیز خود را از دست داده بود، هر زنی گویی بهترین جوان ناکام خود را در شعله آتش می‌دید. 🔹نمی توانم بگویم که چه روزی بود. تمام دكاكين بسته مردم گرسنه هوای گرم تابستان، چنان جمعیت در هم فشرده شدند که من فکر کردم الان ممکن است چند صد نفر تلف شوند. از این رو جمعیت را به خارج صحن سوق دادم که از جهتی از خطر نجات پیدا کنند و از جهتی بر ابهت قضیه افزوده شود و بلکه دست ظالم کوتاه گردد. غافل از آن‌که قوای مسلح در نزدیکی قم در کمین جمعیت است. 🔸جمعیت هم که نهایت عصبانیت را دارد و هر چیزی که از مظاهر دولت است او را از بین می بردند تا آنجا که به اتومبیل‌های حامل سرباز مسلح حمله بردند و آنان هم که در این موضع دستور داشتند شلیک کنند چنان کردند که شایسته نبود. صدای تیر از طرفی در هوای قم طنین انداز بود. جمعیت‌های مختلف از هر گوشه قم به طرف صحن آمده بودند و دسته‌ای هم از که واقعا این نهضت را کمک نمودند و به آن آبرو دادند در میان مردم شاهد شیر بچه‌های کوچک شیرخوار بودم که روی دست به طرف می‌روند. 🔹ساعت‌های متوالی روحانیون قم و در پایین منبر من بودند و صدای تیر از هر طرف به گوش می‌رسید. در این اثنا بود که جنازه‌ای بر دوش مردم به نام فروش وارد صحن شده و به پای منبر آوردند. اعلام قم نمی‌دانستند که چه باید بکنند بگویند مردم متفرق شوند دیگر بعدا نمی‌توانند زندگی کنند از این رو من به خاطرم آمد که مردم را به خاطر جهاتی که در دستم بود، متفرق کنم دعوت عمومی به عمل آوردم از مردم که برای ساعت پنج بعد از ظهر مراجعت کنند به آستانه قدس معصومی و مراجع هم آنجا جمع می‌شوند تا نصمیم قطعی گرفته شود. 🔸این مطلب را نگارنده به مردم ابلاغ کرده و ضمن چند دقيقه صحبت اعلام داشتم که این موضوع یک مطلب همگانی است. و نظر به اینکه محتاج به تأمل است باید ملت مراجعت کنند. این بود که بعد از مراجعت ملت انتظاميان آستانه را محاصره کردند و نا ده روز قم به صورت یک شهر نيمه ورشکسته و از جنگ فارغ شده در آمده بود. خدای می‌داند که در روز ششم یا هفتم بود که از کنار شهر قم عبور کردم چشمم افتاد به آن کامیون ها که مورد حمله ملت غیور شهر قم بود. گوئی که اینها از جنگ با متفقين برگشته بودند...(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش55، بهار1397) 🇮🇷 @IRANeMOASER
⬅️روایت کم‌تر دیده شده شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/2 🔸هم آغاز با این سرو صدا که در قم از اول آفتاب بيدا شده در تهران قریب دو یا سه ساعت بعد از آن بود که صدایی چند صد برابر این صدا به گوش می‌رسید و همگی با یک جنبش همه جانبه می‌گفتند: یا مرگ یا خمینی؛ مسلسل‌های بیگانگان که از پول این ملت تهیه شده بود به روی این ملت بستند و گفته شد که قریب ۱۵ هزار نفر را در مدت بسیار کوتاهی از بین بردند و مطابق نقل صحیح در میدان سپه توپ می‌انداختند و خدای می داند که قوای دشمن ملت تا چه حد بی شرمی کرد. 🔹ابتدا دستور شلیک نداشتند و بعد از آن‌که دیدند کار ملت بالا گرفته است و در نزدیکی بی‌سیم رسیدند که دستور زدن به هدف توسط و قت به نام ابلاغ شد. ولی این دستور همراه با آن بود که به قسمت پایین تنه بزنند. ولی باز خطر نزدیک‌تر شد از این جهت توسط بی‌سیم شخص شاه خائن لعنه الله تعالی به شماره ۲۷/۲۵ که رمز مخصوص آن وقت بود، فرمان صادر کردند و مردم بی‌گناه شهر تهران را به آتش کشیدند. این خبر تا عصر روز پانزدهم خرداد، یعنی دوازدهم محرم به گوش می‌رسید. فردای آن روز هم صدایی از گوشه و کنار به پا خواست ولی دیری نپایید که باز در هم شکسته شد. 🔸تهران تحقیقا تعطیل بود. اطراف تهران تعطیل بود. از ورامین جماعتی با اسلحه سرد حمله به تهران کردند. در اواسط راه مصادف شدند با قوای مسلح، همگی را کشتند و یکی از دوستان موثق به من که از مشهد در آن ساعت رسیده بود، می‌گفت گویا تپه‌ای از کشته مردم ساخته‌اند و از کنار آن مسیر خون جاری به چشم می‌خورد همراه با این سر و صدا که در و و بود در سایر شهرستان‌ها خصوصا که آقای را از آنجا روز شانزدهم گرفتند و در مشهد آقای را بازداشت کرده بودند نقل شده ولی کشتاری در آنجا به طور مسلم معلوم نگشت. 🔹رادیوهای داخلی و خارجی قصه گرفتاری آقای خمینی را اعلام کردند در نتیجه مراکز شیعه‌نشین خصوصأ عراق و نجف و کربلا از این قضایا مطلع و جنب و جوشی راه افتاد و فعالیت‌هایی با دقت و عمل در کار بود که البته پرواضح است که در این مواقف این‌گونه کوشش‌ها به جایی نمی‌رسد ایشان را ابتدا به دانشكده افسری و عصر آن روز به قصر و بعد از ۱۹ روز به عشرت آباد نقل دادند. 🔸مراجع قم به تهران آمدند و بعضی از آنان هم در قم بودند و همگی به فعالیت ادامه می‌دادند که باید آقای خمینی مراجعت کنند آقای خمینی را در حبس و بعد از حبس در محاصره تا دو ماه نگه داشتند و بعد از گذشتن دولت علم و آمدن دولت منصور ایشان را به خاطر این که ملت آسوده نمود و کاری در این فرض نمی توانستند بکنند و فشار جوانان آزادمنش خارج و مسلمانانی که در کشورهای دور و نزدیک زندگی می کردند موجب شد که دوباره ایشان را به قم در تاریکی شب برگردانند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش55، بهار1397) 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خاطره ویژه مرحوم دعائی از مرحوم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و راه‌اندازی برنامه رادیویی در نجف 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸مراقبه شهید سیدمصطفی خمینی در مقابل نامحرم 📍پس از اینکه من ازدواج کردم ایشان مقید بود که به منزل ما بیاید. مواقعی هم به خانه ما می آمد که زن نامحرمی در منزل نباشند. به صورت خودمانی، از احوال ما می پرسید و سوال می کرد که مشکلی ندارید و دوست داشت اگر حرفی داریم با ایشان در میان بگذاریم. به دلیل بزرگتر بودن سنش از ما، احساس وظیفه می کرد و لازم می دانست با ما همدردی کند و همیاری داشته باشد. (خاطرات خانم فریده مصطفوی، یادها و یادمان ها، ج ٢، ص ٣٨٢ و ٣٨٣) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🖊پیام مکتوب آیت الله العظمی سبحانی در بزرگداشت مجتهد شهید ▪️ اکنون ۴۳ سال از داغ درگذشت شهادت‌گونه آیت‌الله حاج‌آقا سید مصطفی خمینی(اعلی الله مقامه الشریف) می‌گذرد. این دانشمند فرزانه، ستاره فروزانی بود که به سرعت در آسمان علم، اخلاق و مبارزه درخشید اگر چه متاسفانه بسیار زود نیز غروب کرد. ▫️من در سال ۱۳۲۵ ه.ش پس از اتمام دروس مقدماتی در ، برای اشتغال به به قم آمدم و به نیز مشغول بودم. در خلال تدریس‌های عمومی، این افتخار را داشتم تا به صورت خصوصی و به مدت دو سال، دروس مقدمات از قبیل ادبیات یعنی ، بخش‌هایی از ، و قسمت اعظم و همچنین ابوابی از کتاب لمعه را به ایشان تدریس کنم. ▪️ در کنار ، چیزی است که به ندرت در میان اشخاص خوش‌فهم و خوش‌فکر یافت می‌شود اما (ره) واجد هر دو بود و از همین رو به توصیه بنده را از حفظ داشت و هر زمان که مطالبی از زندگی علما نقل می‌کردم علاقمند بود تا آن بخش را از کتاب حفظ کند. زمانی که دروس معقول را آغاز کرد نیز به حفظ اشعار منظومه پراخت و این‌ها نشان از آن داشت که در کنار عمق فکری و ذکاوت، او از حافظه‌ای قوی نیز بهره‌مند بود. ▫️بنده از دوران جوانی، سالیان درازی را با وی محشور بوده و توفیق خدمت‌گزاری به او را داشتم. تفکر، بیش‌ترین چیزی بود که وی به آن علاقه داشت و اوقات خود را نیز بیش‌تر به آن می‌گذراند. این ویژگی از دوران نوجوانی و سنینی هم‌چون ۱۷ سالگی در وجود او متبلور بود. او از فکری زاینده برخوردار بود و می‌توانست زمانی طولانی در اطراف یک موضوع بحث کرده و آن را به صورت ممتد بسط دهد؛ همین باعث شده بود تا در ، او را به عنوان یک فرد بحّاث بشناسند. چنین فرزانه‌ای، اسوه‌ای مطلوب برای طلاب جوان می‌باشد. ▪️او یک شخصیت علمیِ شناخته شده در حوزه‌ علمیه قم مقدسه و بعدا به حساب می‌آمد و از این گذشته، فرزند حضرت امام(ره) نیز بود اما با این حال در برابر افرادی که آن‌ها را به نحوی صاحب حق بر خود می‌دانست، تواضعی فوق‌العاده داشت. زمانی در بهار سال ۱۳۵۶ به عمره مشرف شده و ایشان را در آنجا ملاقات کردم. از آنجایی که در دروس مقدمات، چندی در خدمت ایشان بودم، احترام و محبت فوق‌العاده‌ای به بنده ابراز داشت به حدی که موجب تعجب دیگران شده بود. ▫️آثار علمی چاپ شده از وی، خود گواه عظمت، ذکاوت فکری و ذوق او در مسائل فقهی، اصولی و فلسفی می‌باشد. او در اواخر عمر شریفش، به بُعد دیگری نیز علاقه‌مند شده بود که حتی بنده نیز از آن مطّلع نبودم. طبیعی بود که وی نسبت به و و همچنین نظر به این‌که فرزند حضرت امام(ره) بود، نسبت به فلسفه علاقه‌مند باشد اما او به تفسیر کتاب‌الله نیز گرایش پیدا کرده بود تا از آن هم بهره گیرد. اثر تفسیری وی نشان می‌دهد که وی بیش از هر چیزی به منظر فلسفی و عارفانه از کتاب‌الله متمایل بود هم‌چنان‌که تفسیر ارزشمند حضرت امام(ره) در اوایل انقلاب چنین بود هرچند متاسفانه ادامه نیافت. چنین نگاهی به تفسیر قرآن، بسیار مکتوم و حداقل کم‌یاب بود. استفاده‌های حضرت امام(ره) از آیات قرآن، جز به مدد ذوق خاص ایشان میسر نبود و بحمدالله فرزند ایشان نیز از نظر فقه، اصول، فلسفه و تفسیر نمایانگر شخصیت علمی پدر بود. ▪️در هر صورت خداوند منّان، این گونه مصلحت دید که این فرزند فرزانه را در زمان حیات پدر، از او بگیرد. هرچند بنده در هنگام فوت حاج آقا مصطفی در نجف نبودم اما شنیدم که دیده نشد حضرت امام(ره) در داغ فرزند عزیز خود گریه کرده و یا عکس‌العمل زیادی نشان دهند هرچند ممکن است در خفا اشک ریخته باشند. ▫️بسیار جالب است که بنده از حضرت امام(ره) ماجرایی را شنیدم که به نوعی در فوت حاج‌آقا مصطفی در مورد شخص ایشان به وقوع پیوست. امام(ره) به نقل از استاد بزرگوار خود (ره) و ایشان به نقل از پدرشان که شاگرد (ره) بودند فرمودند فرزند فاضل و دانشمند ایشان در جوانی به رحمت خدا رفت اما صاحب جواهر، شب‌هنگام در کنار جنازه فرزند عزیز خود مقداری قرآن خواند و همان‌جا به کار علمیِ همیشگی خود نیز پرداخت. این، بدان معنا نبود که قلب ایشان داغدار نبود بلکه او راضی به قضای الهی بود. هم‌چنانکه پیامبر اکرم(ص) در فوت نوزاد دلبندش ابراهیم که در آغوش وی جان داد، فرمودند چشم‌ها اشک می‌ریزد و قلب داغدار است اما در عین حال به آنچه خداوند تقدیر نموده، راضی می‌باشند. سلام الله علی الإمام حینما وُلِد و حینما مات و حینما یُبعث حیّاً و سلام الله علی وَلدِه حینما وُلِد و حینما استشهد و حینما یُبعث حیّاً‏....(١آبان١٣٩٩) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌مجتهد شهید در کلام مقام معظم رهبری ▫️آن مرحوم در آن زمان(پس از دستگیری امام خمینی) با حضور در صحن سلام‌الله‌علیها و گرد آمدن مبارزین در کنار ایشان، کار بزرگ و شجاعانه‌ای انجام داد و توانست حرکت مردم را هدایت کند. ▪️درگذشت مرموز و بهت‌آور مرحوم حاج سیّدمصطفی خمینی در اوّل آبان سال ۱۳۵۶ زمینه‌ساز ایجاد موج مردمی بود. نحوه مواجهه امام (رحمه‌الله) با این فقدان سنگین که آن را از الطاف خفیّه الهی دانستند، بخشی از شخصیّت عظیم امام بزرگوار را در تحمّل این مصیبت، و صبر بر آن نشان داد. ▫️آن مرحوم با اینکه فرزندِ شخصیّت و مرجع بزرگی همچون امام خمینی (رحمه‌الله) بود امّا ذرّه‌ای از نشانه‌های در وی نبود. ▪️مرحوم حاج سیدمصطفی خمینی بشدّت علاقه‌مند و عاشق امام بود و کوچک‌ترین تعرّض به شخصیّت امام را برنمی‌تابید.(دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی با رهبر انقلاب، 1396.7.30) 🇮🇷 @IRANeMOASER
◀️سخنرانی کم‌تر دیده شده مقام معظم رهبری در دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی/1 ▫️بزرگداشت خاطره پُرشکوه شهادت فرزند برومند رهبر عزیز ما از دو نظر برای ما هیجان‌انگیز است؛ از دو نظر برای ما وظیفه است. نخست از این نظر که فرزند و پاره تن و جگرگوشه رهبر ما است. ملّت ایران ثابت کرده است که رهبر خود را از همه چیز، از همه کس، از همه‌ انگیزه‌ها، از همه جهت‌گیری‌ها بیش‌تر دوست می‌دارد؛ ثابت کرده است که قدر رهبرش را می‌داند؛ این فریاد را ملّت ما آن‌چنان در فضای خفه و مه‌آلود و مسموم جهان طنین‌انگیز و رعدآمیز ادا کرد که حتّی دشمنان هم نتوانستند درباره آن اندک تردیدی به خود راه بدهند؛ آن‌ها نیز که نمی‌توانستند رهبریِ بزرگ‌ترین انقلاب نیم قرن اخیر -قرن انقلاب‌ها و جنبش‌ها و جوشش‌ها و جهش‌ها- را در سطح جهان، در اختیار مردی روحانی، مردی آسمانی، در اختیار این امام و رهبر بزرگ ببینند و این واقعیّت را بپذیرند در مقابل فریاد رعدآسای ملّت ایران خاضعانه تسلیم شدند. ملّت ایران توانست این فریاد را -که دنیا ناباورانه به آن می‌نگریست و به آن می‌اندیشید- تا اعماق زوایای جهان غرب برساند؛ ملّت ایران ثابت کرد که این رهبر را می‌شناسد، او را می‌پسندد، او را با همه‌ی وجود دوست می‌دارد. ▪️او برای ملّت ایران از همه چیز و همه کس عزیزتر است و امشب سالگرد درگذشت و شهادت فرزند برومند عالی‌قدر او است. ملّت ایران رهبر خود را بزرگ می‌شمارد و خاطره‌ غم‌انگیز این شهادت را ارج می‌نهد، عزاداری می‌کند و این را به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ می‌شمارد و به آن ارج می‌نهد. ▫️از سوی دیگر این خاطره بزرگ از جنبه انتساب به این رهبر که بگذرد، یک حادثه تاریخی است؛ مردم مسلمان ما فراموش نکرده‌اند که در دو سال قبل پیش از این‌که این حادثه به وقوع پیوندد، وضع سیاسی ایران چگونه بود، صف‌بندی‌ها چگونه بود؛ فراموش نکرده‌اند که مبارزان راستین و به‌حق در چه وضعیّت دشواری به سر می‌بردند. دل‌های پُرمحبّت و پُرصمیمیّت مردم به یاد این انقلاب، به یاد این رهبر و به یاد مبارزان راستین می‌تپید، امّا مبارزان راستین تنها بودند. ملّت اگرچه بالقوّه در بود، امّا این اقیانوس هنوز آن‌چنان که باید متلاطم نشده بود؛ به تلاطم آوردن یک اقیانوس، کار مشکلی است. یک استخر را هر انسانی می‌تواند به تلاطم دربیاورد، در آن موج ایجاد کند، امّا یک اقیانوس را فقط طوفان‌های سهمگین می‌توانند تکان بدهند. این طوفان سهمگین حادثه‌ای بود که در دو سال قبل اتّفاق افتاد؛ یک و در برابر آن یک صبر بزرگ.(بیانات در مسجد اعظم قم به‌مناسبت دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، 1358.7.30) متن کامل سخنرانی 🇮🇷 @IRANeMOASER
◀️سخنرانی کم‌تر دیده شده مقام معظم رهبری در دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی/2 ▫️درحالی‌که زن و مرد ما از اندوه این حادثه بزرگ می‌گریستند، در حالتی که دوستان و آشنایان و حتی ناآشنایان، عظمت و عمق حادثه را درک می‌کردند و دردمندانه زبان به افسوس می‌گشودند، پیام رهبر از فرسنگ‌ها راه با یک دنیا امید می‌رسید و رسید؛ این دل بزرگ، این روح بزرگ، این با صبری بزرگ به این حادثه شکوه ابدی بخشید. مرگ مصطفیٰ بود؛ این است برداشت یک انسان الهی، یک انسان ملکوتی، رهبری که بر دل‌ها حکومت می‌کند پیش از آن‌که بر ذهن‌ها؛ رهبری که صبرش، منش انسانی و روحانی و عرفانی‌اش، دل‌های سنگ‌دل‌ترین انسان‌ها را هم تحت نفوذ می‌آورد که این دیگر در قالب هیچ فرمول مادّی قابل گنجایش نیست. ▪️آن‌ها که در مسائل ایران انگشت به دهان و متعجّب مانده‌اند، باید بدانند که برای تحلیل حوادث ایران، برای تحلیل ، برای شناختن این جریان بزرگ و این حادثه بزرگ همه این گوشه‌های ناشناخته را باید شناخت. گمان نکنند که رهبری این امّت، رهبری اسلامی، رهبری معنوی، رهبری روحانی، آن نفوذ کلام، آن توکّل بی‌پایان، قابل مقایسه با رهبری‌ها‌ی دیگر و قابل تقلید است؛ نه، قابل تقلید نیست. این صبر بزرگ در مقابل این حادثه بزرگ، ملّت را تکان داد؛ این اقیانوس را به تلاطم آورد. خود حادثه می‌توانست بزرگ باشد اما منش این پدر در مقابل این حادثه او را دَه‌چندان بزرگ کرد و ملّت ناگهان خمینی خود را شناخت. روح‌های بزرگ و دشوار و تسخیرناپذیر در مقابل این روح بزرگ‌تر به زانو درآمدند و همه‌ آمنّا و صدّقنا گفتند. [او] نشان داد که رهبر است؛ نشان داد که ابرمرد است؛ نشان داد که انسانی والا است و حادثه آغاز شد. ▫️تحلیل درست حوادث ایران این است و جز این نیست. جریان‌های سیاسی دنیا جریان‌های عظیمی که در ارگان‌های بالای به وجود آمد، برای همه روشن و قابل توجیه است؛ امّا این مسائل همه‌جا به وجود آمد تا هرجایی که در طیف قدرت و نفوذ امپریالسیم بود، و باید حوادث آمریکا اثر می‌بخشید؛چرا در ایران این اثر را بخشید؟ تمام حوادثی که در جهان اتّفاق می‌افتاد که ساده‌اندیشان و ساده‌لوحان و فرمول‌های کهنه‌‌گرایان مایلند حوادث ایران و جنبش عظیم و عمومی ایران را با آن تحلیل کنند، هیچ‌کدام کافی نبود که یک ملّت را، آن‌هم با آن فرهنگ استعماری، آن‌هم با پنجاه سال نظام اختناق و فشار پهلوی این‌گونه به حرکت دربیاورد؛ یک عامل معنوی لازم بود، یک عامل روحانی لازم بود، یک لازم بود. ▪️ملّت ایران ناگهان در مقابل این حادثه و عظمتش احساس کرد که عمق درد و عمق فاجعه‌ای که بر ایران می‌گذرد چه اندازه است؛ ملّت احساس کرد که باید به این رهبر اظهار وفاداری کند. کسی که چهارده سال است عکسش، نامش، رساله‌‌اش، یارانش، افکارش و عقایدش همه در این مملکت قاچاق معرّفی شده است، کسی که بزرگ‌ترین جرم‌ها طرف‌داری او است، کسی که دشمنان جهانی با تجربه خود و با استفاده از دستگاه‌ها و سرویس‌های اطّلاعاتی خود به‌درستی تشخیص داده‌اند که دشمنان واقعی و نهایی آنان در ایران او است، اکنون در صحنه ظاهر شده است؛ مردم ناگهان در محبّت او، در طرف‌داری او، در اخلاص و اظهار صمیمیّت نسبت به او، احساس وظیفه کرده‌اند، احساس انگیزه و انگیزش کرده‌اند. مردم حرکت کردند. (بیانات در مسجد اعظم قم به‌مناسبت دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، 1358.7.30) متن کامل سخنرانی 🇮🇷 @IRANeMOASER
◀️سخنرانی کم‌تر دیده شده مقام معظم رهبری در دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی/3 ▫️دستگاه جبّار ناگهان در مقابل یک حادثه حساب‌نشده قرار گرفت؛ او نمی‌اندیشید که یک شهادت این‌گونه مردم را حرکت بدهد؛ مغزهای حساب‌گر و و نمی‌توانستند عمق مسئله را درک کنند و گوشه‌های روحانی و معنوی آن را ببیند؛ فکر نمی‌کردند حادثه این همه با موج عکس‌العمل عظیم روبرو شود. فکر کردند باید این نام را، این چهره منوّر را در مقابل مردم ساقط کنند، آن مقاله را نوشتند. قم قیام کرد. ملّت قیام کرد؛ ملّت در قم متبلور بود. روحانیّت نهاد سمبلیک ملّت است؛ هرجا روحانیّت حرکت می‌کند ملّت هم حرکت می‌کند. در هر جهتی که روحانیّت مترقّی و محبوب گام میگذارد، ملّت گام می‌گذارد. این واحدی که به نام در شهر طیّب سال‌ها است پابرجا است، فقط یک دانشگاه نیست. آن را فقط یک دانشگاه ندانید، مجمع پرورشگاه رهبران فکری و شرعی و مذهبی و اسلامی این امّت است. هر طلبه کوچکی، هر کم سنّ و سالی که در مدرسه‌ای درس می‌خواند، برای این‌که فقیهی بشود بر طبق بافت اصیل جامعه‌ ایرانی و اسلامی و شیعی ما، بالقوّه یک رهبر است. اینجا مجمع پرورش رهبران فکری است. مجموعه‌ای است از آن کسانی که در راه پیامبران گام برمی‌دارند؛ مجموعه‌ای است از کسانی که میخواهند «العُلَمَاءُ وَرَثَةُ الأَنبِیَاء» بشوند. هر جا که حوزه علمیه‌‌ی قم می‌رود در حقیقت ملّت ایران می‌رود. این هم یک محاسبه است؛ یک محاسبه دقیق که باز با فرمول‌های عادّی جامعه‌شناسان مادّی تطبیق نمیکند. ▪️آنچه میگویم روحانی‌‌گرایی و آخوندگرایی نیست؛ این دیدنِ یک واقعیت است. یک طلبه در یک شهر، در یک دِه، در یک مملکت، در یک استان چه می‌کند؛ این زبان سخنور، این دل پارسا، این جسم بی‌توقّع، این موجودی که به کم قانع است برای این‌که بار زیادی را بر دوش بگیرد او در اینجا چه می‌کند؟ او می‌آموزد. چه می‌آموزد؟ . دین چیست؟ اصیل‌ترین نهادی که بحمد‌لله در این مملکت همچنان بر روح و بر ذهن انسان‌ها حاکم است و البتّه حاکم خواهد بود. ▫️وقتی قم، قیام می‌کند یعنی ملّت قیام می‌کند. قم را یک شهر کوچک صد هزار نفری و دویست هزار نفری ندانید، حوزه علمیّه را یک دانشگاه ده هزار نفری و پانزده هزار نفری ندانید؛ آن جام جهان‌بینی است که همه ملّت را باید در آن ببینید. ▪️قم قیام کرد، ایران قیام کرد؛ کشته داد، کشته داد؛ کشته داد؛ ملّت سخاوتمندانه خون داد و جان داد. گردونه جنبش، گردونه انقلاب به غلتک افتاد؛ حادثه‌ها در پی یکدیگر تضاد درونی دستگاه حاکم را تشدید کردند، را تسریع کردند. دستگاه جبّار در وضعی قرار گرفته بود که به هر طرف می‌چرخید و می‌گردید [ضربه] می‌خورد؛ برای او راه پیش و راه پس وجود نداشت و در تضادی گیر کرده بود...(بیانات در مسجد اعظم قم به‌مناسبت دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، 1358.7.30) متن کامل سخنرانی 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۹ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۹ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۹ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💠مراسم بزرگداشت مجتهد شهیدعلامه سید مصطفی خمینی ▫️ با حضور تاریخ‌نگار خبیر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین ▪️ همراه با پخش پیام تصویری آیت‌الله سیفی مازندرانی ▫️ دوشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۰ ▪️قم، خیابان شهید دل‌آذر، کوچه20، مدرسه علمیه علوی ویژه برادران 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بیان معنوی مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔆بخش اول 🔹«بدان که و رأفت و عطوفت از جلوه‌های اسماء جمالی الهی است و با همین رأفت و عطوفت است که دل انسان به سمت فرزند جلب می‌شود و انسان به خاطر و عشقی که جلوه‌ای از جلوات آن رحمت الهی است، برای دفع مزاحمات وجودی و دشمنان و... آماده می‌شود. 🔸این رحمت و رأفت همان است که انبیاء، روحانیون، علما و زعمای دینی را به تحمل مشقت‌ها و قبول مصائب در راه هدایت انسان‌ها به سمت حقایق و خارج کردن آنان از ظلمت به سوی نور برمی‌انگیزد.» ✳️گزیده و ترجمه‌ای از مباحث اخلاقی در تفسیر قرآن کریم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔻کاری از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بیان معنوی مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔆بخش دوم 🔹مخفی نیست که از جمله تجلیات ، رحمتی است که در قالب غضب و انتقام است. مثل جعل و سیاسی در دنیا و به همین خاطر است که خداوند متعال می‌فرماید: «ولکم فی القصاص حیاة یا أولی الالباب ». 🔸در آخرت نیز همچون قرار دادن عذاب آتش و میزان برای رها کردن افراد ناپاک از خبائث و ناپاکی‌های نفسانی‌شان چراکه این خبائث نفسانی همچون رفقای ناباب و هم‌نشینان مذموم‌اند که طبع انسان از آن متنفر است و بنابر یک احتمال در سوره الرحمان این امور نیز از جمله نعمت‌ها است: 🔹 « یرسَلُ علیکما شُواظٌ من نارٍ و نُحاسٌ فلا تَنتَصران ، فبأیّ آلاء ربّکما تکذّبان » و شاید همین معنای «سبقت رحمتُه غضبَه » باشد. 🔸بنابراین ای عزیز من و ای خواننده بزرگوار بر تو باد به کوشش و تلاش در راه اتصاف به این صفت ربوبی نسبت به جمیع خلائق. ✳️گزیده و ترجمه‌ای از مباحث اخلاقی در تفسیر قرآن کریم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔻کاری از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @IRANeMOASER