eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
802 ویدیو
223 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
49.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| || | 🌀ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 📒مهر ورزی در حکمرانی مهدوی ( جلسه اول) 🎙حجت الاسلام خدا مراد سلیمیان ▪️عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⏹مجری: پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی https://eitaa.com/isca24/13023 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
علی امشب چه خوش با ما مدارا می کنی شد شب قدر و تو خود دردم مداوا می کنی درکنار ذکر حقّ و جوشن و احیای شب با نماز آخرت دل را مصفا می کنی فرا رسیدن ایام سوگواری امیرالمومنین امام علی (ع) تسلیت باد.
حضور حجت‌الاسلام والمسلمین طیب حسینی رئیس محترم روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/Y24NK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 تفسیر دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان 👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی ❎مشاهده در آپارات 🌐https://www.aparat.com/v/KIPNY 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/Y24NK 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. https://eitaa.com/isca24/13027 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
نهادینه سازی سبک زندگی قرآنی قسمت سوم: استعانت و کمک از خداوند در تمامی عرصه های زندگی نویسنده: دکتر سید مصطفی احمد زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: کانال ایتای ایشان ✅ایاک نعبد و ایاک نستعین. 🗒اغلب افراد سعی می کنند همه مشکلات و مسائل خود را، خودشان حل کنند. برنامه ریزی می کنند. مشورت می کنند. از این و آن کمک می گیرند، دست آخر هم موفق نمی شوند. چون از خداوند یاری نخواسته اند. ⏹اما برخی از افراد از همان اول می روند سراغ حضرت حق. با خداوند خلوت می کنند و از او می خواهند که مسأله آنان را حل کند. خداوند هم مسأله آنان را به صورتی که فکرش را هم نمی کنند حل می کند. ▪️اگر بنده ای به این نکته برسد که خودش را هیچ بداند و همه چیز را خداوند بداند و از همان ابتدا خودش کنار برود و اذعان کند که خدایا من توانایی حل این مسأله را ندارم و تنها تو هستی که می توانی این مسأله را حل کنی، مسائل راحت تر حل می شود. بنده باید بندگی کند و خداوند خدایی. 🌀 لطفا اگر توانایی ندارید که ندارید، به خداوند واگذارش کنید. بعد بایستید کنار، ببینید خداوند چه کار می کند. غوغا می کند. حتما درخواست تان از ته قلب باشد. از سر امتحان خداوند نباشد. کمی هم صبر داشته باشید. ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🔺سلسله نشست‌های علمی درآمدی به اخلاق قرآنی (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: انگیزش زیست اخلاقی براساس چگونگی جاودانگی انسان در قرآن ✔️دکتر علیرضا آل‌بویه؛ استادیار فلسفه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📅زمان: دوشنبه ۲۱ فروردین؛ ساعت ۲۱ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2314189309 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🔆آئین رونمایی از جدیدترین آثار مکتوب و دیجیتال پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 🗓زمان: دوشنبه ۲۱ فروردین | ساعت: ۲۰:۳۰ 🕌مکان: مصلی امام خمینی(ره)، شبستان اصلی، بخش حوزوی، غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
نهادینه سازی سبک زندگی قرآنی قسمت چهارم: برخورد نیکو با همسران نویسنده: دکتر سید مصطفی احمد زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: کانال ایتای ایشان ✅وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ (نساء:۱۹) و با همسران تان به بهترین شکل برخورد کنید. 🗒زنان در برخی از ویژگی ها با مردان تفاوتی ندارند، اما در اغلب خصوصیات با مردان متفاوتند. زیرا زنان از بخش چپ مغز خود بیش از بخش راست آن استفاده می کنند و مردان بر عکس، از بخش راست مغز خود بیش از بخش چپ بهره می برند. 📁در این آیه، خداوند به شوهران دستور داده است برای معاشرت با همسران تان به بهترین شیوه برخورد کنید. از این رو بر مردان است که شیوه های درست گفت و گو و ارتباط با همسران خود را بشناسند و بر اساس آن عمل کنند. ◾️لازم است درباره تفاوت سمت چپ مغر با سمت راست مغر مطالعه شود. به عنوان نمونه، وقتی همسرتان نسبت به مسأله ای با شما سخن می گوید، شما سریع نروید سراغ پیشنهاد برای حل مسأله. بلکه با او همدردی و همدلی کنید. اگر همسرتان از شما راه حل خواست، به راه حل مختصری در حد اشاره بسنده کنید. ↙️بر اساس این آیه لازم است مردان برای کسب این گونه مهارت ها، وقت بگذارند و هزینه کنند تا کانون خانواده به گرمی بگراید. ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( جلسه 182) 📒حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه ( جلسه هفتم) 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی ⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور 📅زمان: دوشنبه 21 فروردین ماه 1402 ساعت 12:45 الی 14 💠لینک ورود به جلسه 🌐http://dte.bz/hokmconf 📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
رویکردی الهیاتی-اجتماعی به موضوع «لیله القدر» قدر و نظم اجتماعی (قسمت دوم) نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: کانال ایتای ایشان نگاه «قدرمحور» صرفا بر حدود و مرزهای فردی و اجتماعی تأکید نمی‌کند. چنین نیست که هر فردی در خود فرو رود و دامن خود را برچیند می‌تواند نظمی بوجود آورد. اساسا در آگاهی به اندازه‌ها و پرورش اندازه‌های خود، هر فردی می‌تواند مسیر رشد و توسعه خود را بهتر بشناسد، در ایجاد ارتباط و مرابطه (یا ایها الذین آمنوا اصبروا، و صابروا و رابطوا و اتقوا الله) با دیگران نیز می‌تواند موثرتر عمل کند. به بیان دیگر، تحفظ بر اندازه‌ها (قدرها)، صرفا ایجاد محدودیت نیست، بلکه علاوه بر جنبه های سلبیِ حدود و اندازه‌های خود، با شناخت اندازه ها، تربیت و توسعۀ اندازه‌ها نیز رخ می‌دهد. در چنین رویکرد سلبی، با تحفظ (یا تقوی) بر مرزها و خط‌ها (قدر به مثابه حدّ) امکان تضاد و تصادم از بین می‌رود؛ و در رویکرد ایجابی با تأکید بر داشته‌ها (قدر به مثابه ظرفیت) امکان وحدت و اتصال و انسجام فراهم می شود. در واقع، نظم به مثابه قدر، صرفا در حل اختلافات و کنترل خشونت نیست، بلکه در یکی شدن، بزرگ شدن، و توسعه یافتگی انسانی نیز هست. در توسعه گنجایش قدر‌ها و اندازه‌های خود، توجه به اندازه‌های دیگران، تعارف و شناخت اندازه‌ها (لتعارفوا)، و استفاده از اندازه‌های دیگران برای توسعه اندازه خود (تعاون در اندازه‌ها) اهمیت زیادی دارد. قدرها در کنار یکدیگر ظرفیت های بیشتری ایجاد می‌کنند و هر میزان ظرفیت‌ها فزونی می‌گیرد، هماهنگی‌ها و هم افزایی‌ها بیشتر شده و نظم قوی‌تر و متقن‌تری بوجود می‌آید. بدین‌سان در ایجاد نظم اجتماعی از یک سو تقوی لازم است تا از حد و اندازه‌ها تجاوزی صورت نگیرد، و از سوی دیگر، تعارف و تعاون در اندازه‌ها لازم است تا قدرها و حدها از محدودیت درآید و هر کسی در مسیر خود، نامحدود شود. ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🔆آئین رونمایی از جدیدترین آثار مکتوب و دیجیتال پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 🟩با حضور: ▪️دکتر محمدجواد هراتی، قائم مقام وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی و رئیس مرکز توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن و علوم انسانی کشور ▫️حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▪️حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ▫️حجت الاسلام والمسلمین حسین الهی نژاد، معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🗓زمان: دوشنبه ۲۱ فروردین | ساعت: ۲۰:۳۰ 🕌مکان: مصلی امام خمینی(ره)، شبستان اصلی، بخش نهادهای حوزوی، غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
26.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| | | 🌀ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 📒مهر ورزی در حکمرانی مهدوی ( جلسه دوم) 🎙حجت الاسلام خدا مراد سلیمیان ▪️عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⏹مجری: پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی https://eitaa.com/isca24/13035 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
✍️هم‌اندیشی «عبودیت و تمدن» در سپهر سورة الفاتحه 📅زمان: 21 و 23 فروردین ماه 1402 ⏰ساعت ارائه 21 إلى 23:30٠ 📒ارائه ها در روز اول ( 21 فروردین ماه 1402) 1️⃣تفسیر تمدنی سوره ی حمد با تأکید بر معنای کانونی عبودیت 🎙حجت الاسلام سعید بهمنی 2️⃣تعبد به مثابه جوهره ی تمدن 🎙دکترمحسن الویری 3️⃣"عبودیت“ معیار قرآنی 🔹تمدنی شدن مناسبات انسانی 🎙دکتر محمدرضا بهمنی 📒ارائه ها در روز دوم ( 23 فروردین ماه 1402) 4️⃣تعبد سنن گرا در امر تمدنی 🎙محمد علی میرزایی 5️⃣رحمت و معنای تمدنی آن 🎙حبیب اله بابائی 6️⃣جریان عبودیت درزمان مندی وجودی تمدنی 🎙احمد آکوچکیان 💠لینک حضور 🌐http://dte.bz/scscenter 🗒مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/GBTil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 تفسیر دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان 👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی ❎مشاهده در آپارات 🌐https://www.aparat.com/v/Jwr8W 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/GBTil 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. https://eitaa.com/isca24/13038 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
«نشست اول»؛ قرآن و عادلانه بودن عفاف 📣گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار می کند؛ «نشست های رمضانی پیرامون عدالت اجتماعی در قرآن» به صورت برخط به ادرس؛ 🌐http://dte.bz/scscenter 🔸پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
نهادینه سازی سبک زندگی قرآنی قسمت پنجم: تحقیق در مورد شایعات نویسنده: دکتر سید مصطفی احمد زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: کانال ایتای ایشان ✅وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ ۖ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ ۗ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا (نساء:۸۳). ↖️منافق بدون بررسی و بدون پرسیدن اصل مسأله از متخصصان و مسئولین امر، هر چیزی را که می شنود، بی درنگ شایعه می سازد و در فضای جامعه و در میان مسلمانان منتشر می سازد. این در حالی است که مومن مقداری به خود زحمت می دهد و بررسی می کند و از اهل فن که به ظاهر و باطن قضیه اشراف دارند، سوال می کند تا چند و چون و سمت و سوی آن مسأله را نیک دریابد و پس از یقین به اصل خبر حسب صلاحدید نسبت به انتشار آن اقدام می کند یا از آن خودداری می کند. این آیه تکلیف ما را در فضای مجازی روشن و شفاف می سازد که هر خبری را در صورتی که از متخصصین آن جویا شدیم و نسبت به اصل خبر مطمئن شدیم در این حالت با توجه به همه جوانب خیر و شر آن می توانیم آن را برای دیگری بفرستیم یا این که نفرستیم و یا اینکه دیگران را با استناد به سخنان متخصصان و منابع متقن و معتبر خبری نسبت به درستی یا نادرستی آن آگاه کنیم. ⏮بکوشیم ازین پس در فضای مجازی این گونه رفتار کنیم و به دیگران نیز آموزش دهیم تا فرهنگ سبک زندگی قرآنی در فضای مجازی بیش از پیش نهادینه شود. ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
رویکردی الهیاتی-اجتماعی به موضوع «لیله القدر» قدر و نظم اجتماعی (قسمت سوم) نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: کانال ایتای ایشان هر چند «قدر» متضمن نوعی از «عدل» هست و حفظ اندازه‌ها به نظام عادلانه منتهی می‌شود، لیکن، مفهوم قدر از مفهوم عدل متفاوت است. قدر به معنای اندازه داشتن و به اندازه بودن است در حالی که عدل به معنای قراردادن چیزی در محل مناسب خود می‌باشد. روشن است تا زمانی که چیزی به اندازه نباشد، در موضع خود قرار نخواهد گرفت. ازاین جهت، درست است که در جامعه عادلانه نیز نظم اجتماعی بوجود خواهد آمد، نظم برآمده از عدل، منوط بر نظم برآمده از قدر و اندازه‌هاست. به بیان دیگر، قدر و اندازه داشتن مسبوق بر عدل است و عدل بدون حدود و اندازه‌ها هم بوجود نخواهد آمد. ازاین رو، هرچند بیان علامه جعفری در مورد نظم درست است که «نظم عبارت است از قرار گرفتن یا قرار دادن هریک از اجزاء و پدیده های یک مجموعه در جایگاه قانونی یا قراردادی خود»، لیکن زمانی اجزاء و عناصر در جایگاه قانونی خود خواهند ایستاد که اندازه‌های انسانی و جایگاه هر یک معلوم گردد، تا بتوان اندازه‌های انسانی را در جایگاه‌های خود نشانید. از این رو شناخت اندازه‌های خود، تحفظ بر اندازه‌های خود، و بلکه توسعه قدر و اندازه‌های وجودی خود در شکل‌گیری جامعه عادلانه و صورت‌بندی نظم اجتماعی و بلکه نظم تمدنی نقشی اساسی و تعیین‌کننده دارد. ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
|||| ✍️هم‌اندیشی «عبودیت و تمدن» در سپهر سورة الفاتحه 📅زمان: 21 و 23 فروردین ماه 1402 مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مخاطبان: طلاب،دانشجویان و علاقه مندان به مباحث قرآنی و تمدنی بارگزاری شده در رادیو پژوهش،کانال صوت ایتا و کانال صوت تلگرام ارائه دهندگان و موضوعات ارائه شده در روز اول ( 21 فروردین ماه 1402) 1.هم‌اندیشی «عبودیت و تمدن» در سپهر سورة الفاتحه | فایل کامل) 1️⃣تفسیر تمدنی سوره ی حمد با تأکید بر معنای کانونی عبودیت 🎙حجت الاسلام سعید بهمنی 2️⃣تعبد به مثابه جوهره ی تمدن 🎙دکترمحسن الویری 3️⃣”عبودیت“ معیار قرآنی 🔹تمدنی شدن مناسبات انسانی 🎙دکتر محمدرضا بهمنی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/WIMcZ 2.تفسیر تمدنی سوره ی حمد با تأکید بر معنای کانونی عبودیت 🎙حجت الاسلام سعید بهمنی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/NRly2 3.📁تعبد به مثابه جوهره ی تمدن 🎙حجت الاسلام دکتر محسن الویری 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/HrMkj 4.”عبودیت“ معیار قرآنی تمدنی شدن مناسبات انسانی 🎙 دکتر محمدرضا بهمنی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/OA1eJ 5.دیدگاه های حضار و برخی از اساتید حاضر در جلسه 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/Co0Nh ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
33.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | تدبر در قرآن چیست و چه شرایطی دارد؟ 🌀 کاری از گروه تبلیغی هنری 🔹 تولید شده در اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ➖دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان https://eitaa.com/isca24/13043 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( جلسه 183) 📒حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه ( جلسه هشتم) 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی ⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور 📅زمان: سه شنبه 22 فروردین ماه 1402 ساعت 12:45 الی 14 💠لینک ورود به جلسه 🌐http://dte.bz/hokmconf 📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
35.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| | | 🌀ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 📒مهر ورزی در حکمرانی مهدوی ( جلسه سوم) 🎙حجت الاسلام خدا مراد سلیمیان ▪️عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⏹مجری: پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی https://eitaa.com/isca24/13045 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️آیا خواندن با صوت قرآن توسط زنان در حضور مردان جایز است؟ 🎙کارشناس: حجت الاسلام محمدی ◽️کاری از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🗒شب « انسان کامل» و «کمال انسان» ✍️ مهدی محدثی- قم ➖در بین هر چیزی، برگزیده‌ای وجود دارد؛ از میان موجودات، انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات برگزیده شده؛ از میان پیامبران، رسول گرامی اسلام؛ از میان ادیان، دین مبین اسلام؛ از میان کتب آسمانی، قرآن مجید؛ از میان سنگ‌ها، حجرالاسود و...، و از میان شب¬های تمام سال نیز، شب قدر، به‌عنوان بهترین و برترین شب شناخته شده است. رمضان نیز فرصت مناسبی است تا در شب‌ها و سحرهای آن ، به ویژه در شب‌های قدر، به زندگی خود رنگ و بوی خدا و معنویت ببخشیم. ✍️استاد محمدرضا حکیمی در کتاب «خورشید مغرب» در باره ی این شب می‌نویسد: « ... آن شبی که باید شکواییه¬ی هجران را درنوردید و به امید وصل و دیدار، بیدار نشست و از جام ظهور «سلام» تا « مطلع فجر» سرمست بود، کدام شب است؟ شبی است که باید به یاد روی محبوب‌، با دردمندی¬های عاشقانه نالید و زارید... ». ⬅️شبی است که حضرت حافظ با الهام از قرآن، آن را شبِ وصل نامیده است و طومار «نامه ی هجران» را به هم پیچیده می داند: شب وصل است و طی شد نامه ی هَجر سلام فیه حتی مطلع الفجر دلا در عاشقی ثابت قدم باش که در این شب نباشد کار، بی اجر شب قدر، شب نزول قرآن، شب نزول «فرشته‌» ها و «روح» است. ➖شبی است که مقدرات بشر رقم می خورد. شبی است که در آن، شیاطین در بند هستند و راهی به سوی گمراه‌ساختن آدمی ندارند. شبی است که بنده ی گنهکار، با خدا از درِ آشتی در می آید و با آب توبه، تیرگیهای گناه را از آیینه ی دل می شوید تا نور حق بر آن بتابد و صفات الهی در آن متجلی گردد ... . 📁در این شب پرفیض و برکت، لطف خدا از زمین و آسمان بندگان را احاطه کرده است و هر کس به فراخور خویش، بهره و نصیبی از فیوضات این شب دارد؛ طبیعی است که هرکس دلش دریاتر باشد، دریافتش نیز بیشتر است! شبی است که در آن، انسان های عارف، برات آزادی از آتش جهنم دریافت می‌کنند. دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند اما برای شناور ماندن در این اقیانوس عظیم چه باید کرد؟ 🔰کتاب های زیادی درباره ی اعمال این شب ها نگارش یافته است. مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی یکی از آن¬هاست و اعمالی برای این شب ها ذکر کرده که عبارتند از: غسل، شب زنده‌داری، لعن بر قاتلان امیر مومنان علی(ع)، تلاوت قرآن، توبه و استغفار، قرآن بر سر گرفتن و ... . سالكان، اين شب را به رفع تكليف نمی‌گذرانند؛ با انجام این اعمال می‌توان نام خود را در دفتر خوشبختی ثبت کرد و مورد توجه یگانه حجت باقیمانده¬ی خدا بر روی زمین قرار گرفت. شب قدر، شبی است که بايد «دفترچه¬ی بيمه» زندگي را به مهر «‌تمديد اعتبار» امام زمان (عج) ممهور ساخت . ↙️اگر دل در اين شب ، بهاري نشد، هميشه ی سال پائيزي و سرد است . آنجا كه مي‌توان با قطره اشكي در نيمه‌هاي شب، انبوه آتشي را خاموش كرد؛ آنجا كه فرشتگان، به نزديك‌ترين مدار زمين رسيده‌اند؛ آنجا كه شياطين در «بند» هستند. آنجا كه درهاي جهنم بسته است و درهاي بهشت، باز؛ آنجا كه خواندن يك آيه، با ختم قرآن برابري مي‌كند؛ و ... 🗒چرا غفلت؟! باید در این شب های «امتحان الهی»، آبِ بیداری به سر و صورت خود زد و معرفت کسب کرد تا موفق به دريافت «كارنامه‌ی قبولي » شد!... ⏏️شب قدر شبی است که طاعت بیداردلان و نیایش شب‌زنده‌داران، رنگ دیگری به خود می¬گیرد و عاشقانه‌تر است؛ آنان با محبوب خود راز و نیاز می کنند و می گویند: یارب، زگناه خویش، شرمنده منم بر هرچه عقوبت است، زیبنده منم غفار تویی، غنی تویی، شاه تویی بدکار منم، گدا منم، بنده منم ◾️پس اگر سستی کردیم و نتوانستیم نام خود را از دفتر بدکاران و گناهکاران حذف کنیم، باید انگشت حسرت به دندان بگیریم و تا شب قدر سال بعد، منتظر بمانیم؛ اما از کجا معلوم که شب قدر دیگری را درک کنیم ؟!... امید که خداوند در چنین شب سرنوشت سازی، همه¬ی بندگان را به لطف خود بنوازد ، لذت مناجات را به ما نیز بچشاند و بهترین سرنوشت‌ها را برای شیعیان و پیروان اهل بیت رقم زند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/