eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1.9هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
728 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️گزارشی از نشست هم اندیشی علمی دفتر قم کمیسیون حقوق بشر اسلامی 🔵حوزه/ دفتر قم کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برنامه هم اندیشی علمی را با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه وصاحبنظران حقوقی برگزار کرد. ✳️به گزارش خبرگزاری «حوزه» پیرو تهیه پیش نویس اعلامیه جدیدی در سازمان همکاری اسلامی در زمینه حقوق بشر برای جایگزینی اعلامیه حقوق بشر در اسلام مصوب 1990 وزرای خارجه کشورهای اسلامی در قاهره، دفتر قم کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برنامه هم اندیشی علمی را با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه وصاحب‌نظران حقوقی برگزار کرد. ▶️حجت الاسلام صرامی مدیر پژوهشکده فقه وحقوق پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی در این نشست به تطبیق جایگاه اعلامیه جهانی حقوق بشر در سطح جهانی واعلامیه قاهره مصوب کشورهای اسلامی پرداخت وبا طرح این سئوال که چرا اعلامیه قاهره نتوانسته جایگاه اعلامیه جهانی را بدست آورد ، تاکید نمود که دول اسلامی باید بررسی کنند که تا چه اندازه در عمل، مبانی اسلامی در زمینه حقوق انسانی را رعایت کرده ومی کنند وآیا می توان بدون عمل و اجرای درست ، به صورت انتزاعی و بدور از عمل و واقعیت اسنادی در زمینه حقوق بشر ارائه کرد وتوقع داشت که جدی گرفته شود. 🌐این استاد حوزه علمیه در ادامه با طرح اینکه براساس موازین اسلامی نمی توانیم با دیدگاههای غیر اسلامی در موضوع حقوق بشر به یک اجماع نظری برسیم، تاکید کرد که در جزئیات حق های مختلف و بنیاد های نظری تفاوت های جدی بین اندیشه اسلامی و رویکردهای سکولار را می توان ملاحظه کرد. البته این مهم موجب نمیشود که ما نتوانیم اشتراکات گسترده ای نیز با دیگر فرهنگها شناسایی و برای تحقق آن موازین در سطح جهان در جهت بهبود حقوق بشر تلاش کنیم. 🔵حجت الاسلام دکتر فیروزی عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه وحقوق پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی به عنوان ارائه کننده آخر این نشست با یادآوری اینکه غربیها در مورد منشور اتحادیه عرب در زمینه حقوق بشر نیز چنین روندی را پیگیری کردند ومنشوری که ابتدا رنگ و بوی فرهنگ اسلامی داشت در اصلاحات بعدی کاملا با رویکرد مورد نظر غربیها هماهنگ گردید، تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که بیانیه قاهره با لحاظ اینکه هماهنگی با موازین اسلامی داشت اما باز هم مورد انتقادات جدی در جهان اسلام وهم بیرون جهان اسلام بود و همین واقعیت نشان می دهد که هنوز دول اسلامی نتوانسته اند سند مناسب وجامعی در موضوع حقوق بشر ارائه کنند که هم مورد اجماع متفکران اسلامی باشد و باعث ارتقای جدی حقوق بشر در کشورهای اسلامی شود و هم در سطح جهانی همه فرهنگها را به خود جلب کند. 🔴وی افزود: در شرایط فعلی تنها کاری که ظاهرا می توان انجام داد این است که برخی ابهامات موجود در پیش نویس حاضر را مشخص سازیم ونظرات اصلاحی مربوطه را مطرح نمائیم تا به نظر سازمان همکاری اسلامی برسد مثلا در ماده ای که بحث منع شکنجه مطرح شده است تاکید شود که نمی توان مجازات های اسلامی قانونی وشرعی را با تفاسیر نادرست به شکنجه یا رفتارهای غیر انسانی تعمیم داد. این تاکید از آن رو لازم است که دول غربی اغلب چنین تفسیر ضد اسلامی را انجام می دهند. ✅در پایان نشست، مقرر شد هر یک از اساتید حاضر در این هم اندیشی وبرخی از دیگر اساتیدی که متن به نظر آنها رسیده نظرات خود را مکتوب به دفتر کمیسیون در قم ارائه کنند تا به علاوه نظراتی که اساتید در تهران داده اند وحتی نظراتی که از طریق فراخوان عمومی ممکن است ارائه شود، جمعا تدوین وبه سازمان همکاری اسلامی ارائه گردد تا در روند تصویب پیش نویس جدید مورد توجه قرار دهند. 🌐https://eitaa.com/isca24/5176 با ما همراه باشید
🔰شب هشتم محرم منسوب است به حضرت علی‌اکبر (علیه‌السّلام)، فرزند ارشد سیدالشهداء (علیه‌السّلام) که در خلق‌وخو اشبه‌الناس به پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بودند.🔰
هفته پژوهش 97.pdf
31.06M
🔰ویژه نامه هفته پژوهش و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبیلغات اسلامی حوزه علمیه قم⏹
🔰گفت وگوی تفصیلی رسا با پژوهشگر تاریخ؛ ✅از شاخص های منبر خوب تا رسالت مبلغان در دفاع از نظام 💠حجت الاسلام والمسلمین ذاکری ضمن تبیین ویژگی ها و شاخص های منبر خوب، رسالت روحانیان و مبلغان را در دفاع نظام اسلامی مهم می داند. 🔵به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی رغم گذشت سالیان متمادی از واقعه کربلا نه تنها عاشورا ضعیف و کمرنگ نشده بلکه روز به روز بر شکوه و عظمت آن افزوده می شود و مجالس سوگواری سرور و سالار شهیدان با حضور خیل عظیم عاشقان و دلباختگان اهل بیت و سیدالهشدا(ع) برگزار می شود. شروع ماه محرم و ایام عزادرای سرور و سالار شهیدان و یاران با وفای ایشان فرصتی مناسب برای تبیین اهداف و فلسفه قیام عاشورا از سوی خطبا و منبری هاست. برای تحقق این مهم لازم است روحانیان و مبلغان بایسته هایی را در تبلیغ مد نظر قرار دهند. ⚫️حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ذاکری استاد حوزه و عضو هیات علمی و مدیرگروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشکده تاریخ و سیره اهل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اتکا به آیات قرآن و روایات متقن را به منبری ها و مبلغان توصیه و تاکید می کند که سخنرانان از بیان مطالب سست و غیر مستند اجتناب کنند. از نگاه حجت الاسلام والمسلمین ذاکری دفاع از انقلاب وظیفه و رسالت مبلغان است؛ او در عین حال تاکید می کند که نسبت به وجود پاره ای از مشکلات در برخی از مراکز باید تذکر داده شود. ☸️حجت الاسلام والمسلمین ذاکری رسالت روحانیان را در تعمیق و تقویت جنبه های معرفتی عزاداران مهم می داند و می گوید شور و هیجان در مجالس عزاداری خوب است اما اینها مقدمه ای برای تعمیق و شعور است و هیات های عزاداری باید به این نکته توجه داشته باشند. مشروح گفت وگوی تفصیلی خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با این استاد و پژوهشگر حوزه تقدیم مخاطبان می شود. 🌐رسا ـ برای شروع مصاحبه بفرمایید یک منبر خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ ▶️منبر بر اساس دستور الهی دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر است. بنا بر این منبر خوب منبری است که بر اساس دستورات الهی باشد. منبر خوب منبری است که با استفاده از آیات قرآن موضوعی را مطرح کند و از روایات و احادیث اهل بیت بهره ببرد. نکته مهم دیگر این که وقتی موضوعی برای منبر انتخاب می شود همان موضوع محور بحث قرار گیرد و از پراکنده گویی اجتناب شود. البته در مواردی لازم است موضوعات مختلفی مورد توجه منبری قرار گیرد به همین جهت جمعی از اهالی منبر در آغاز منبر خود حدیثی را ارائه می دهند که در آن چندین نکته مهم مطرح شده و بر یک محور آن متمرکز می شوند در عین این که نکات مهم دیگری را مطرح و یاد آوری می کنند. البته باید توجه داشت که در هنگام بیان نکات، تحت تأثیر گروهی خاص قرار نگیرد، زیرا چه بسا در منطقه و یا روستایی دو گروه هستند که با هم اختلاف دارند و گاهی منبری به این اختلافات دامن می زند که سال ها بعد باقی می ماند. ▶️ویژگی دیگر این است که باید از بیان مطالب سست و غیر مستند اجتناب کرد. این نکته هم در بیان حکایات و داستان ها و خاطرات مطرح است و هم در ذکر مصائب اهل بیت که باید مستند و از منابع معتبر باشد. ▶️ویژگی دیگر این که باید منبری تلاش کند سخنرانی اش مؤدبانه باشد و از کاربرد واژه های ناپسند اجتناب نماید. زیرا منبری پیام قرآن و سیره و سنت پیامبر را به مردم ابلاغ می کند. پیامبری که بر خوردار از خلق عظیم است. ▶️نکته دیگر این که منبر بر اساس مطالعه و تحقیق باشد و از بیان مطالب تکراری و بیهوده اجتناب نماید. نکته دیگر اینکه منبر همان خطابه و سخنرانی در عربی است یکی از نکاتی که خطیب جمعه لازم است بیان کند آگاه کردن مردم از اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه و جهان اسلام است. 🔰ادامه مصاحبه را از لینک زیر مطالعه کنید. 🌐http://yon.ir/yGmFc 🌐https://eitaa.com/isca24/5193
رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با ایبنا: تحریف اهداف عاشورا مهمترین تهدیدِ در کمین عاشوراست 👇👇👇👇👇 http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/280474/تحریف-اهداف-عاشورا-مهمترین-تهدید-کمین-عاشوراست
در گفت‌وگو با ایبنا عنوان شد؛ جلد سوم «فرهنگ‌نامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن» منتشر شد 👇👇👇👇👇 http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/280481/جلد-سوم-فرهنگ-نامه-تحلیل-واژگان-مشابه-قرآن-منتشر
🔰گفت و گو با عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی درباره‌ی آثار فرهنگی قیام عاشورا: ⬅️قیام امام حسین(ع)، نشانی از برخورد تمدن‌ها است. ✳️در نهضت عاشورا، یک طرف عشق محض و فنا در ذات احدیت قرار دارد که اسلام شیعی بیانگر آن است و طرف دیگر، بلاهت و کفر و حماقت و جهل و نادانی است که جامعه اموی و بیزانس در آن فرو غلتیده بود و انسان در مذبح تنعمات مادی ناپایدار قربانی می شد. این تقابل، منشأ بروز جریان کربلا است و نباید آن را به تقابل دو عشیره‌ی عرب تقلیل داد. ⬅️به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، غلامرضا جلالی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت و گویی درباره روشن شدن ابعاد فرهنگی نهضت عاشورا انجام داده است که در ادامه می خوانید: ⬅️ با سپاس از شما، در ابتدای بحث لطفا بفرمایید قیام و نهضت امام حسین(ع) در چه زمینه‌ی فرهنگی و تمدنی شکل گرفت و چه نیروهای فرهنگی در مقابل این نهضت مقاومت می‌کردند؟ 🖊برای فهم شرایط آن دوران، باید یک نگاه تمدنی به محیط آن روزگار داشته باشیم و از نگاه صرفا تاریخی پرهیز نماییم. ظهور اسلام یک چالش جدی برای دو تمدن ایران و روم فراهم کرده بود. از طلوع فرهنگ اسلامی در حیات پیامبر(ص) تا نهضت عاشورا، کمتر از نیم قرن گذشته است و فرهنگ و تمدن اسلامی در باغ حیات بشری، هنوز نوشکوفه‌ای است. اما در مورد دو تمدن ایران و روم، باید به یک محور اعتقادی توجه کرد که این دو را از هم متمایز می‌سازد. ایران، زمینه‌ی فرهنگ توحیدی داشت و بسیار زود، عصاره‌ی دین اسلام را در قالب تشیع جذب و هضم کرد و به تدریج مرکز جهان تشیع شد. در سوی دیگر، ما روم را داریم که موحد نبودند و به گفته‌ی برخی مورخین، به هزاران خدا در جهان نگری خود باور داشتند. حتی پاشنه‌ی در هم در فرهنگ آن خدا به حساب می‌آمد. این فرهنگ بسیار ریشه‌دار بود و توانست مسیحیت را به رنگ خود در بیاورد. به بیان دیگر مسیحیت که بعدها در این ممالک بروز و ظهور پیدا کرد نه تنها نتوانست بر آن تأثیر بگذارد، بلکه خود دستخوش تغییرات گردید و در آن استحاله‌ای شد و اقانیم ثلاثه ، نشانه‌ی این استحاله است. فرهنگ نوپای اسلامی نیز در مرزهای مشترک خود با بیزانس نمی توانست فرهنگ حاکم بر امپراتوری بیزانس را به صورت محسوس و سریع، تغییر دهد. به بیان دیگر فرهنگ بیزانس در واقع توانست حکومت به ظاهر اسلامی امویان را که مقر حاکمیت‌شان دمشق بود، متاثر کند. ⬅️ به این ترتیب، ما نوک پیکان حمله را از یزید و معاویه به عنوان حاکمان اموی،‌ برمی‌داریم و وزن سنگین‌تر عاملیت شکل گیری عاشورا را روی برخورد تمدن و فرهنگها می‌گذاریم. آیا این تحلیل منطقی است؟ 🖊امویان آنقدر که ما فکر می‌کنیم بزرگ نبودند. ما آنها را خیلی بیشتر از اندازه‌ی واقعی‌شان بزرگ می‌کنیم. حاکمان اموی، به محض تثبیت و استقرار حکومت‌شان، به رنگ و لعاب تمدن رومی درآمدند و جنگ و شراب و زن و هواهای نفسانی، سرآمد حرکت‌های فرهنگی آنها شد. این امور هدایای تمدن و فرهنگ رومی بود که در سراسر ممالک روم آن زمان و بخش هایی که امویان بر آن حکومت داشتند، جاری و ساری بود. آثار فرهنگی از جمله هیاکل رومیان،‌ تزیینات آثار و ابنیه، هنرهایشان و همه‌ی مظاهر فرهنگی‌شان با برهنگی و لذایذ مادی، عجین بود و امروز هم که آثار جدیدی در آن مناطق کند و کاو و حفاری می‌شود، پرده از این فرهنگ و قالب های آن را بیشتر برملا می‌کند. از سوی دیگر،‌ به این نکته هم باید توجه داشت که امویان فقط تظاهر به اسلام می کردند، در باطن هیچ تمایلی به استقرار تمدن و فرهنگ اسلامی در حوزه نفوذ خود نداشتند. در واقع فرهنگ منحط رومی به قدری جذابیت برای دنیاپرستان داشت که برخی مسلمانان که از نظر اعتقادی کم می‌آوردند و به دنیا طلبی و اشرافی‌گری می‌افتادند، از راه‌های دور به مراکز رومی و حوزه فرهنگ اموی می‌رفتند تا از مواهب دنیوی از جمله زن و شراب و عیش و نوش برخوردار شوند. امویان، در وانفسای فرهنگی غالب و مسلط رومی، رقمی به حساب نمی‌آمدند. 💠ادامه مصاحبه از لینک زیر مطالعه کنید http://yon.ir/7NQat 🌐https://eitaa.com/isca24/5198
🔰رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با ایبنا: ⬅️تحریف اهداف عاشورا مهمترین تهدیدِ در کمین عاشوراست 🖊به اذعان رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)، مهم‌ترین تحریفی که واقعه عاشورا را تهدید می‌کند، تحریف اهداف این حرکت بزرگ است. تحریف اهداف عاشورا مهمترین تهدیدِ در کمین عاشوراست ⬅️به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، ماه محرم از راه رسیده و واقعه عاشورا و شهادت مظلومانه امام حسین (ع) بار دیگر دل‌های شیعیان جهان را اندوهناک کرده است. این قیام گرچه در یک روز اتفاق افتاد، اما دامنه تاثیر آن تا ابدیت کشیده شد و نماد پیروزی خون بر شمشیر شد. 🔰به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، با حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری، عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از پژوهشگران حوزه دین، به گفت‌وگو نشستیم که متن این پرسش و پاسخ در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد: 🔵عزاداری برای واقعه عاشورا اساساً از چه زمانی آغاز شد؟ 🖊درباره زمان شروع عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) باید گفت این کار از همان روز عاشورا و با عزاداری زینب کبری (س) شروع شد و به‌تدریج در وقایع و جریان‌های بعد از واقعه نیز شاهد عزاداری اهل بیت (ع) هستیم. چنانکه حتی در شام که جامعه آن با توجه به تبلیغات امویان، ماهیت ضدعلوی داشت، اهل بیت (ع) به رهبری امام سجاد (ع) و حضرت زینب کبری (س) جریان را به‌گونه‌ای رقم زدند که بسیاری از مردم از آنچه اتفاق افتاده بود، آگاه شدند و در همان شام مجلس عزای امام حسین (ع) برپا شد. ⏹در ادامه و پس از بازگشت اهل بیت (ع) به مدینه این جریان ادامه یافت و امام زین‌العابدین (ع) به‌گونه‌های مختلف در زنده نگه داشتن یاد کربلا اقدام کردند. ایشان در هنگام ورود به مدینه بشیر را مأمور کردند تا خبر شهادت امام حسین (ع) و بازگشت اهل بیت (ع) را به ساکنان مدینه برساند و بشیر در چند بیت شعر، آن را بیان کرد. در ادامه گریه‌های فراوان آن حضرت سبب شد که ایشان به عنوان یکی از بکائین در میان انسان‌ها معروف شوند و هنگامی که علل تداوم گریه و ناراحتی آن حضرت را پرسیدند، به جریان کربلا و شهادت پدر، برادران، عموها و یاران و اصحاب امام حسین (ع) اشاره می‌فرمود. امامان دیگر نیز در دوره‌های مختلف و به گونه‌های مختلف در این مهم کوشیدند. امام رضا (ع) در این‌باره می‌فرماید: زمانی که هلال ماه محرم پیدا می‌شد، غم در چهره پدرم نمایان می‌شد و تا روز عاشورا به اوج خود می‌رسید. امام‌ هادی (ع) فردی به نام ابوهاشم جعفری را مأمور کردند تا به حرم امام حسین (ع) رفته و برای ایشان دعا کند. این واقعه در زمانی اتفاق افتاد که دوران اوج خفقان عباسیان علیه شیعیان بود. در دوره‌های بعد نیز شیعیان اعم از عالمان، مردم و حاکمان بر اهتمام به عزاداری امام حسین (ع) تأکید داشتند. نمونه آن را مراسم عزاداری در عصر آل‌بویه و فاطمیان می‌توان دید. این توجه در دورافتاده‌ترین مناطق نیز دیده می‌شود، به‌گونه‌ای که حتی در اندلس که باورهای شیعی کمتر نمود داشت، مراسم عاشورا به ویژه در قرون پنجم و ششم همانند مناطق شیعه‌نشین دیده می‌شود. چنانکه برگزاری مراسم عزاداری برای شهیدان کربلا در اندلس هم رواج داشته و حتی با عنوان حسینیه از آنها یاد شده است. ⬆️ابن‌خطیب در این‌باره به دائم بودن اندوه بر امام حسین (ع) و برگزاری ماتم و عزا برای آن حضرت در اندلس به ویژه در شرق آن اشاره کرده و آن را به گونه‌ای به تصویر می‌کشد که انسان گمان می‌برد او از مناطق شیعه‌نشین سخن می‌گوید. وی از رسم آنان در عزاداری خبر می‌دهد و می‌گوید: همواره اندوه و ماتم بر حسین (ع) در میان مردم وجود دارد و آنان در شب عاشورا یعنی همان روزی که حسین (ع) در آن به شهادت رسید، شکل جنازه‌ای آماده کرده و آن را با پارچه‌هایی پوشانده و پشت پرده‌ها در بعضی خانه‌ها قرار می‌دهند و غذا و شمع‌هایی در اطراف آن گرد آورده و خوانندگان خوش‌آواز را دعوت می‌کنند و بخور و مواد خوش‌بو کننده آتش می‌زنند و به شکلی نیکو مرثیه می‌خوانند. این مراسم تا زمان ابن‌خطیب در اندلس وجود داشته و او حسینه‌های زمان خودش را در اثر همان دانسته است و در این‌باره می‌گوید: حسینیه‌ای که امروزه وجود دارد و استفاده می‌شود، اثر همان است که هنوز باقی است و ادامه یافته است. 🌐وجود حسینیه و مرثیه سرایی برای اهل بیت (ع) به عنوان نمادهای شیعی و در آن ناحیه از جهان اسلام از اهمیت به سزایی برخوردار است و نشان‌دهنده‌ی آن است که دوستی امام حسین (ع) مرزها را درنوردیده و در میان همه مسلمانان در مناطق مختلف نهادینه شده است. ♈️ادامه مصاحبه از لینک زیر مطالعه کنید http://yon.ir/hwxcW 🌐https://eitaa.com/isca24/5199
🔰بازدید مدیرعامل مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه و هیئت همراه از پژوهشگاه ▶️فواد ایزدی مدیرعامل مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها و هیئت همراه روز پنجشنبه 14 شهریورماه ضمن بازدید از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه به بحث و گفتگو پرداختند. ❇️به گزارش اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل، فواد ایزدی مدیر عامل مجمع بین الملل اساتید مسلمان دانشگاه در ابتدای جلسه با رئیس پژوهشگاه به معرفی مجمع و تاریخچه شکل گیری آن پرداخت. وی بیان داشت مجمع بین المللی اساتید مسلمان با هدف شبکه سازی اساتید مسلمان که دغدغه انقلاب اسلامی را دارند، تشکیل شده است که تاسیس آن بر عهده بسیج اساتید بوده است. ⏹مدیر عامل مجمع بین الملل اساتید مسلمان ضمن اشاره به فعالیت های بین المللی اساتید، به همایش های پیش رو پرداخت. ایزدی یکی دیگر از مهم ترین فعالیت های این مجمع را ارتباط با اساتید همسو در خارج از کشور دانست. مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها هم اکنون متشکل از کارگروه های تخصصی، سازمان مردم نهادی است که به فعالیت‌های فرهنگی و دانشگاهی در سطح جهان اسلام می پردازد و هدف اصلی آن هم افزایی میان اساتید مسلمان دانشگاه ها در سطح بین الملل به منظور زمینه سازی علمی، فناوری و فرهنگی برای تمدن نوین اسلامی است. ♈️در ادامه این جلسه نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن خیرمقدم به میهمانان و استقبال از فعالیت های مجمع، به برنامه ای که از چند سال پیش توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات با هدف گفتگوهای بین قاره ای نخبگان اشاره کرد که دبیرخانه های مختلفی را در سطح کشور تاسیس کرده و دبیرخانه مجمع ایران و جهان عرب به پژوهشگاه واگذار شده است. ◀️در این راستا پژوهشگاه همایش هایی را برگزار کرده و همایش های مشترکی در شهرهای مشهد، تهران، و کشورهای تونس و عراق بوده است و در این همایش های اساتید ایرانی و عرب حضور داشتند و در بهمن ماه سال گذشته پژوهشگاه، دوره حکمت متعالیه را برای اساتید تونسی در قم برگزار کرد. همچنین برای ارتباط بیشتر بین اساتید و نخبگان دانشگاهی، در حال راه اندازی شبکه نخبگانی با همکاری دکتر عطابخش از دانشگاه زابل است. ضمن اینکه پژوهشگاه در راستای فعالیت های بین المللی اولین مجله انگلیسی زبان را منتشر کرده است و مجلات انگلیسی زبان دیگری هم در درست راه اندازی است. رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام ضمن اشاره به فعالیت های دیگر پژوهشگاه و نوع فعالیت مجمع بین المللی اساتید مسلمان، به زمینه های مناسب برای همکاری طرفین پرداخت و اضافه کرد با توجه به فعالیت های مجمع و پژوهشگاه، امکان تبادل اساتید و همکاری بیشتر در سطح بین الملل برای طرفین وجود دارد. 💠https://eitaa.com/isca24/5200