eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1.9هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
727 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰به همت حوزه ریاست و روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود ⬅️شصت و پنجمین دیدار با اصحاب قلم با حضور دکتر زهیری 🔵به گزارش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا) شصت و پنجمین جلسه دیدار و گفت‌وگو با اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با حضور دکتر علیرضا زهیری محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با محوریت بحث درباره کتاب «هویت سیاست در حمهوری اسلامی ایران)»، از ساعت 11 تا 12 روز پنجشنبه هیجدهم مهر ماه 1398 در فروشگاه نشر کتاب حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای فهم تازه‌ای از شیوه زندگی سیاسی بر پایه هویت نگاشته شده است؛ سیاست هویت یا همان کنش‌های سیاسی معطوف به هویت نگاشته شده است. ✅سیاست هویت یا همان کنش‌های سیاسی معطوف به هویت نه تنها درک و تحلیل کنش نیرو‌های سیاسی ـ اجتماعی را بر پایه فهم آگاهانه هویت‌های ساخته شده در پی دارد، بلکه زمینه‌های کارآمد ساختن روند‌های هویت سازی در جامعه ایرانی را فراهم می‌سازد. نتیجه چنین امکانی کسب توانایی راهبردسازی برای افزایش ثبات سیاسی و انسجام و همنوایی ملی است. ♈️اغلب کارزار‌های سیاسی در ایران در سپهر گفتمان‌ها و هویت‌های ناشی از آن رخ می‌دهد و در سایه سیاست هویت کنش‌های سیاسی معطوف به هویت تبیین می‌یابد، تجربه سیاسی در ایران عصر جمهوری اسلامی نشان می‌دهد گفتمان‌های سیاسی دولت ساز، دگر‌های هویتی را به حاشیه رانده اند؛ کنشگران حاشیه‌ای نیز بر پایه هویت درون گفتمانشان به مواجهه با گفتمان مسلط دولت می‌پردازند. 💠این اثر برای بهره مندی دانشجویان عزیز و طلاب علوم دینی تهیه شده است؛ امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی و حوزوی، دیگر علاقه‌مندان نیز از آن بهره‌مند شوند. 🌐https://eitaa.com/isca24/5492
🔰نشست تخصصی اندیشکده معنویت: معنویت عاشورایی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ✅زمان: پنج شنبه هجدهم م هرماه ۱۳۹۸ از ساعت ۸ الی12 قم؛ ⏹مکان: قم ابتدای خیابان معلم ،مرکز همایش های غدیر ⬇️محورهای نشست: ❇️معنویت عاشورایی و مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ✅معنویت عاشورایی و آرمان های سند الگو 🔴معنویت های عاشورایی و افق سند الگو 🔵معنویت عاشورایی و تدابیر سند الگو – ❇️چرایی و چگونگی اشراب فرهنگ عاشورایی در اجزای الگو 💠معنویت عاشورایی و سبک زندگی اسلامی ایر اني ✅شیوه های تعمیق و پایدار کردن معنویت عاشورایی در ابعاد روان شناختی، جامعه شناختی و تربیتی ☮️اساتید: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جواد رودگر حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد غفاری جناب آقای دکتر محمد حسین ایمانی خوش خو جناب آقای دکتر بهزاد حمیدیه جناب آقای دکتر احمد شاکرنژاد جناب آقای دکتر محمد حسین ساجدی نیا 💠https://eitaa.com/isca24/5494
هدایت شده از کتابشناخت
🔰عنوان کتاب: تبیین جایگاه کوفیان در فرایند نهضت امام حسین(ع) ✅نویسنده: حسین قاضی خانی 🔵از آثار حدید و منتشر شده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/پژوهشکده تاریخ وسیره اهل بیت علیهم السلام/مهر ماه 1398 ⏹در سخن از نقش کوفیان در حرکت امام حسین(ع)، گروهی این پیوند را چنان می‌بینند که حرکت امام(ع) از عدم بیعت تا شهادت را بر اساس آن تحلیل می‌کنند و در مقابل گروهی دیگر تنها بخشی از نهضت حضرت را در ارتباط با کوفیان قابل رصد می¬دانند. ✅ جایگاه کوفیان در فرایند نهضت حضرت با رویکردهای مختلفی قابل بررسی است و نگاه تاریخی به دلیل بازشناسی بستر شکل¬گیری واقعه جایگاه خاص خود را داراست. در این پژوهش با بهره‌گیری از روش تبین تاریخی که هدف از آن ورود به لایه‌هایی فراتر از پوسته‌ی رویین حوادث تاریخی در جهت فهم ژرفای وقایع است، ضمن فراچنگ آوردن داده‌ها، سراغ از چرایی رخ دادن حوادث گرفته می‌شود تا در این میان ضمن دست‌یابی به علت وقوع رویداد در محدوده‌ی گزارش‌های تاریخی به گونه‌ای داده‌های قابل اعتماد از دیگر داده‌ها نیز شناسایی گردند. ▶️ با توجه به تبیین تاریخی انجام شده مساله‌ی امتناع امام حسین(ع) از بیعت، در پیوند با کوفه نبوده است و ریشه در شایستگی امام حسین(ع) بر امر خلافت، رفتارهای معاویه و عدم لیاقت یزید در خلافت بر مسلمانان داشته است. ❇️ پیوند کوفیان با قیام امام نیز به دلیل فشارهای حکومت اموی بر شیعیان کوفه، نالایقی یزید برای حکمرانی و جایگاه امام حسین(ع) به عنوان محور گرد آمدن شیعیان در کنار ایشان در مرحله‌ی مکّی حرکت امام(ع) صورت پذیرفته است. امام حسین(ع) که امر به معروف و نهی از منکر را هدف قیام خویش خوانده بود در راستای اصلاح جامعه بدان دلیل که تنها بارقه‌ی امید جهت یاری امام در راستای این اصلاح در کوفه دیده می‌شد مسیر کوفه را در پیش گرفت. ✅در تبیین بازماندن کوفیان از یاری امام حسین(ع) پراکندگی طرفداران امام در میان قبائل کوفه نقشی اساسی دارد. همچنین بدان روی که برخی سران شیعه به هنگام حضور مسلم در کوفه در کنار وی گرد نیامدند با ورود عبیدالله به کوفه و جمع آمدن سران قبائل و اشراف کوفه نزد او، اوضاع کوفه به جانب طرفداران گروه اموی چرخید و در نهایت دستگیری هانی و حوادث مرتبط با آن گسیختگی انسجام شیعه در کوفه را به همراه آورد و عبیدالله توانست با کنترل شدید مسیرهای منتهی به کوفه مانع ارتباط‌گیری شیعیان و امام حسین(ع) و پیوستن طرفداران حضرت به ایشان گردد. تزلزل و سستی کوفیان در پای¬بندی به عهد خویش مبنی بر یاری امام نیز تحت تاثیر این حوادث بروز ویژه دارد. 💠 باید دانست در ترسیم چگونگی حرکت امام گزارش¬های تاریخی اهمیّتی دو چندان می¬یابند لذاست که اهتمام به بازخوانی گزارش¬های منابع کهن در راستای دست یازیدن به واقعیت تاریخی در این اثر نمود بارزی یافته است. اهمیّت بازخوانی گزارش ها زمانی بیشتر چهره نشان می دهد که در مواجهه با برخی دانسته های عمومی از وقایع پیرامونی این نهضت، خوانش جدیدی از آن¬ها شکل می¬گیرد. 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/252
♈حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم تشریح کرد؛ گفتمان‌سازی مقاومت از منظر قرآن کریم در قامت همایش ملی ✅گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم از برگزاری همایش ملی مقاومت از منظر قرآن در تاریخ ۱۷ بهمن ماه در قم خبر داد و گفت: شاخصه‌ها، الگوها، دستاوردها و چالش‌های مقاومت از منظر قرآن کریم و گفتمان‌سازی این مقاومت از جمله محورهای همایش است. ✳️به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، امروز، ۱۶ مهرماه، در نشست خبری همایش ملی مقاومت از منظر قرآن گفت: شاید این همایش را به همایشی بین‌المللی تبدیل کنیم. 🔽وی با طرح این سؤال که چرا عنوان همایش مزین به نام مبارک قرآن شده است، تصریح کرد: دلیل عمده آن است که قرآن کریم زبان مشترک امت اسلامی است و همه جوامع اسلامی به قرآن به دیده احترام می‌نگرند؛ قرآن کلام الهی است و هر اندیشه‌ای که به قرآن مستند شود، امت اسلامی در برابر آن خاضع و پذیراست. یوسفی‌مقدم با ذکر اینکه امروز مقاومت مسئله مهم امت و جامعه اسلامی شده است، بیان کرد: مقاومت نیز ضروری امت اسلام و تنها راه حفظ و بقای اسلام در برابر توطئه‌های مخالفان و دشمنان است و بهترین منبعی که می‌تواند کمک کند تا امت اسلامی به ید واحده تبدیل شود قرآن کریم است. ❇️وی با بیان اینکه قرآن، زبان مشترک و مورد اعتقاد همه امت‌ها و مذاهب اسلامی است، لذا قرآن به عنوان منبع اصلی انتخاب شده و همه نشست‌ها و مقالات باید مستند به قرآن باشد، اظهار کرد: قرآن کریم بارها ما را به موضوع مقاومت متوجه و دعوت کرده و به امت اسلامی گوشزد کرده که هیچ گاه نباید از این موضوع غفلت کند؛ قرآن ارزش و ثمرات مقاومت را هم برای ما مطرح و آن را به عنوان فکر و اندیشه ارائه داده است؛ پس بهترین منبع و منهجی که می‌تواند ما را به وحدت اسلامی در عرصه مقاومت بکشاند قرآن کریم است. برخی آیات مقاومت 💠یوسفی‌مقدم با اشاره به آیات ۱۱۱ و ۱۱۲ سوره مبارکه هود، افزود: قرآن در این آیات بیان فرموده: «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ وَ لَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» تفکر و اندیشه اسلامی در برابر استکبار و استعمار نیاز به استقامت دارد و خدا خطاب به پیامبر(ص) و مؤمنانی که از ایشان تبعیت می‌کنند تأکید بر مقاومت کرده و آن را وظیفه امت اسلامی می‌داند و خداوند خود را گواه و ناظر بر این موضوع می‌داند. ♈️رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم بیان کرد: در سوره مبارکه فصلت در آیه ۳۰ خداوند فرموده: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» اظهار کرد: براساس این آیه کسانی که فکر و جریان توحیدی را بپذیرند و در این مسیر مقاومت کنند نباید خائف و غمگین باشند و پایان کار آنان هم بهشت خداوند است. این قرآن‌پژوه ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی در جایگاه تنها نظامی است که در برابر استکبار ایستاده و از کیان امت اسلامی محافظت می‌کند، نیازمند مقاومت است؛ مقاومت در داخل و در سطح منطقه‌ای؛ زیرا دشمنان دنبال براندازی نظام هستند. 💠همکاری ۲۰ مرکز یوسفی‌مقدم با بیان اینکه ۲۰ مرکز در برپایی این همایش همکاری دارد، تصریح کرد: مبانی و اصول مقاومت از منظر قرآن کریم شامل مبانی و اصول اعتقادی، سیاسی، اخلاقی و فقهی؛ شاخصه‌ها و الگوی مقاومت؛ الگوهای مقاومت؛ دستاوردهای مقاومت از منظر قرآن؛ چالش‌های مقاومت از منظر قرآن کریم و گفتمان‌سازی مقاومت از منظر قرآن کریم از محورهای این همایش هستند. 💠یوسفی‌مقدم با پرداختن به اینکه مکان برگزاری همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم در قم خواهد بود، اظهار کرد: این همایش ۱۷ بهمن ماه سال جاری در مرکز همایش‌های غدیر برگزار می‌شود. ✅وی افزود: مهلت ارسال چکیده مقالات و اصل مقالات به دبیرخانه همایش در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن به ترتیب تا اول دی ماه و اول بهمن ماه است. یوسفی‌مقدم با بیان اینکه ناتوی فرهنگی علیه اندیشه دینی اعم از اسلام و غیر آن وجود دارد و باید بتوانیم قلمرو جبهه مقاومت را توسعه دهیم و در برابر جریانات لائیک بایستیم، افزود: مقاومت موضوع پذیرفته شده در میان امت‌های اسلامی است، ولی دشمنان در سال‌های اخیر دو کار مهم را انجام می‌دهند؛ یکی اینکه آشکارا به جنگ جهان اسلام و منافع امت اسلامی آمده است و علت دیگر اینکه دشمن جریاناتی را ایجاد کرده  که تکفیری هستند. ⏺رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: تفکر دین اسلام اعتقاد به حمله و هجوم به هیچ مملکتی نیست بلکه جهاد برای آن است که اندیشه دینی منتقل شود، ولی صلح هم بدون دفاع واقعی ایجاد نمی‌شود.
🔴 پنجمین نشست از سلسله نشست های نقد ایده به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع نقد ایده "فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی" دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸ در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. ♈️ در این نشست که با همکاری مرکز همکاری های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد، دکتر میراحمدی استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی به تشریح ایده ی فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی پرداخت. ایشان فقه سیاسی را دارای ماهیت ارتباطی دانست؛ به این معنا که این شاخه دانشی از جهت روش، مانند دانش فقه بر پایه روش اجتهاد است ولی موضوع خود را از دانش سیاست اخذ می کند. ♦️ در ادامه جلسه ناقدان به نقد ایده ی فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی پرداختند.‌دکتر میرموسوی دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید قم به عنوان ناقد اول در این جلسه به نقد اظهارات میراحمدی پرداخت. وی در ابتدای جلسه به این مساله اشاره کرد که موضوع سیاست،صرفا امر سیاسی به معنای سیاست نظری نیست، بلکه شامل فعالیت و کنش سیاسی هم می شود.وی در بخش دیگری از اظهارات خود به این نکته اشاره کرد که دایره فقه سیاسی در ایده فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی، به قدری گسترده شده که از فقه سنتی فاصله ی زیادی می گیرد و آن را تضعیف می کند. ایشان در نهایت به این نکته اشاره کردند که فقه موجود ظرفیت تدوین نظریه دولت را ندارد. ❇️دکتر رضا خراسانی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی نیز به عنوان ناقد دوم به نقد اظهارات میراحمدی پرداخت. وی به این نکته اشاره کرد که روش فقه سیاسی با روش فقه متفاوت است و نمی توان روش هر دو را دقیقا یکی دانست. نقد بعدی خراسانی، پارادوکسیکال بودن جایگاه ایده فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی اسلامی بود. به این معنا که در این ایده، از طرفی جایگاه بالایی برای فقه سیاسی در نظرگرفته شده و از طرفی با ارائه این گزاره که فقه سیاسی متولی مدیریت سیاسی جامعه نیست، با نوعی تقلیل گرایی مواجه ایم ✅ در پایان دکتر میراحمدی نکاتی چند راجع به بیانات اساتید مطرح کردند. مشروح این نشست طی روزهای آتی در صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان چاپ خواهد شد
هدایت شده از کتابشناخت
✳️سیر تدوین و تطور صحابه نگاری ✅معرفی کتاب ⏹صحابه نگاری که قدمتی برابر با سیره نگاری دارد به فهرست و شرح حال و مسائل مختلف مربوط به یاران پیامبر (ص) می پردازد. ▶️صحابه نگاران در شرح حال صحابه آگاهی هایی داده اند که درباره حوادث دوران رسالت است، اما بسیاری از این آگاهی ها را مورخان و به خصوص سیره نگاران در ضمن شرح حوادث دوران رسالت بیان نکرده اند. بنابراین شرح حال نویسی صحابه بخشی از سیره شناسی و نیز شناخت حوادث قرن نخست به شمار می رود که شناخت این دو دوره (عصر رسالت و بعد از آن) بدون مطالعه کتب صحابه نگاری، شناخت جامعی نخواهد بود. 🔴ذکر این نکته هم ضروری است که صحابه نگاری به دلیل چالشی بودن موضوع، تحت تأثیر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و دیدگاه های مختلف، تطورات بسیاری در طول تاریخ به خود دیده و از جهت ساختاری و محتوایی دستخوش تغییر و تحول فراوانی شده است. 💠در کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه نگاری» که نوشته حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا هدایت پناه می باشد، ضمن اشارات به سیر تدوین و تطور این دانش و مجموعه صحابه نگاری ها و صحابه نگاران، به نقش شیعه و اهل سنت در تحولات ساختاری و محتوایی و بیان مزایا و نواقص صحابه نگاری ها پرداخته است. ◀️این اثر در شش بخش کلی، مباحث مذکور را مورد بررسی قرار داده است. عناوین این بخش ها که هر کدام از آنها حاوی چند فصل نیز می باشد به این قرار است: بخش اول: کلیات: تبیین و ساختار؛ تعاریف و نگرش ها بخش دوم: سیر تدوین صحابه نگاری بخش سوم: آشنایی با صحابه نگاران(آمار و گونه شناسی، شناخت و شرح حال) بخش چهارم: صحابه نگاری های مفقود (روش ها و بینش ها) بخش پنجم: مکاتب صحابه نگاری بخش ششم: علل و عوامل ازدیاد صحابه این کتاب 775 صفحه ای به همت گروه فرهنگ و تمدن اسلامی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام تهیه و توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است. 💠https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/254
♈️به همت گروه پژوهشی قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکدۀ اسلام تمدنی؛ 🔵نشست تخصصی چالش‌های تصمیم‌گیری زائران برای سفر پیادۀ اربعین برگزار گردید. ✅نشست تخصصی «چالش‌های تصمیم‌گیری زائران برای سفر پیادۀ اربعین با حضور حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا صدیق اورعی توسط گروه پژوهشی قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکدۀ اسلام تمدنی چهارشنبه ۱۰ مهرماه ۹۸ در اتاق جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و برگزار گردید. ⏹به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، در این نشست حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا صدیق اورعی به بررسی چالش‌‌های موجود بر سرراه تصمیم‌ گیری زائران برای سفر اربعین پرداخت و گفت :به‌طور کلی آغاز این پژوهش با دوپیش‌فرض اصلی همراه است: اول اینکه هر عملی مبتنی بر تصمیمی است؛ و دوم: هر تصمیمی خود مبتنی بر مقدماتی است (مقدمات فعل اختیاری) و به‌طور طبیعی در مسیر تصمیم‌گیری باید میان یک سری از گزینه‌ها انتخاب کرد. وی در ادامه افزود: براساس این دو پیش فرض سفر اربعین طیف وسیعی از افراد مختلف با شرایط گوناگون را دربرمی‌گیرد که هر یک تصمیم به سفر گرفته‌اند و پژوهش بنده به بررسی موانع و چالش‌هایی که برسر راه این تصمیم‌گیری وجود داشته و نحوۀ فائق آمدن بر آن‌ها اختصاص یافته است. 💠این استاد جامعه شناسی دانشگاه فردوسی گفت: لازم به تذکر است که پیش‌تر تحقیقی را انجام داده بودم که در مجلۀ مطالعات اجتماعی منتشر شده بود و در آن دلایل سفر نکردن برخی از مردم مشهد به کربلا را بررسی کرده بود. پژوهش حاضر برعکس پژوهش قبلی به این نکته می‌پردازد که حال کسانی که عازم سفر اربعین شده‌اند چگونه مقدمات تصمیم را عملی کرده و برموانع و چالش‌ها فائق آمده‌اند. ✅ایشان در ادامۀ بحث بیان داشتند که براساس مصاحبه‌های انجام شده (بیش از ۴۰ مصاحبه در مسیر پیاده‌روی اربعین) هشت چالش با عناوین چالش امنیت ( برخی خودشان یا اطرافیانشان تصور عدم امنیت در مسیر را داشتند)؛ چالش عدم توانایی پیاده‌روی (پیمودن ۹۰ کیلومتر در ۲ یا ۳ روز)؛ چالش شلوغی و ازدحام و مشکلات بعدی مترتب برآن؛ چالش رضایت والدین (که برای نیمی از این جمعیت مطرح بود چون یا مجرد بودند و یا تازه ازدواج کرده بودند.) و رضایت همسر (که بیشتر در مورد آقایان مطرح بود)؛ چالش تأمین هزینه‌های سفر؛چالش فراهم کردن فرصت سفر با وجود اشتغال به مشاغل مختلف؛چالش یافتن همسفر مناسب و چالش ویزا و اجازۀ دولت ایران برای ورود به عراق استخراج گردید دکتر صدیق اورعی سپس به اختصار در مورد هر یک از چالش‌های هشت‌گانه نکاتی بیان داشتند: ❇️وی در مورد چالش اول تقریباً سه نفر با این مشکل مواجه بودند و بیشتر جمعیت نگرانی از امنیت نداشتند. در مورد چالش توانایی پیاده‌روی نیز مردم اذعان می‌داشتند که در به تدریج و آرام آرام حرکت می‌کنیم و در صورت عدم امکان ادامۀ پیاده‌روی نیز از ماشین‌های بین راه استفاده می‌کنیم. در باب شلوغی و ازدحام نیز برای زائران تلقی مشکل و آسیب‌های ناشی از آن وجود نداشت و با آن کنار آمده بودند. ⬆️ در چالش رضایت والدین نیز تنها یک نفر با این مشکل مواجه بود. در مورد رضایت همسر موارد متعددی وجود داشت و زائران مختلفی با این مشکل مواجه شده بودند. مسئلۀ اجازه داشتن یا مرخصی گرفتن برای سفر نیز از طرق مختلف حل شده بود؛ عده‌ای جایگزین برای خود گذاشته بودند، عده‌ای بازنشست بودند و عده‌ای نیز باهمکاری و معاونت محل کار خود از جمله مرخصی تشویقی و حتی اختصاص وام، مشکل را حل کرده بودند. چالش همسفر نیز در میان برخی از زائران شایع بود به نحوی که برخی اذعان می‌کردند سالیان گذشته به دلیل پیدا نکردن همسفر، اقدام به سفر نکرده‌اند. 🔴به اجمال هر یک از زائران به شیوه‌های مختلفی بر یکی یا تعدادی از این چالش‌ها فائق آمده بودند اما به‌طور کلی مهم‌ترین چالش‌ها، چالش مالی، نظر همسر و والدین و چالش‌ها انتخاب همسفر؛ مهم‌ترین چالش‌های مبتلابه بودند که هریک از زائران به نوعی برآن‌ها فائق آمده‌ بودند اما در عین حال در لابه‌لای صحبت‌های مصاحبه‌شوندگان نمونه‌های فراوان از موارد و مصادیقی ( از میان دوستان و آشنایان آن‌ها وجود داشت) که به دلیل همین چالش‌ها نتوانسته بودند به این سفر بیایند. استاد اورعی در لابه‌لای توضیح و تشریح هر یک از چالش‌های هشت‌گانه نمونه‌ها و مصادیق عملی از میان مصاحبه‌های انجام شده را نیز برای حضار بیان کردند. ✳️در پایان جلسۀ پرسش و پاسخ برگزار شده و دکتر صدیق اورعی به پرسش‌های حاضران پاسخ دادند. 🌐https://eitaa.com/isca24/5504