هدایت شده از کتابشناخت
✅برگی بر گرفته از کتاب اندیشه سیاسی محقق سبزواری
♈️نویسنده:دکتر نجف لک زایی
❎تهیه کننده:پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔷رعایت عدالت برای پادشاهان
فواید عدل برای پادشاهان فراوان است و اگر آنان عدالت را رعایت کنند، نه اینکه فقط به مردم سود میرسانند، بلکه قبل از آن خود سود میبرند؛ از جمله این فواید است:
1⃣ تحصیل خشنودی و رضایت خداوند؛
2⃣تحصیل درجات اخروی و نجات از
عذاب؛
3⃣دوام و بقای دولت؛
4⃣« آن که رعایا وزیردستان امانتی چندند که خدای عزوجل نزد پادشاهان سپرده، بر ایشان لازم است که حفظ امانت کنند و در روز باز خواست از عهده امانت بیرون آمده باشند »؛
5⃣ کسب نام نیکو؛
6⃣کسب دعای خیر مردمان وزیردستان؛
7⃣« آثار و برکات عدل به اولاد و اعقاب سرایت میکند و ظلم باعث قطع نسل میشود »؛
8⃣ عدل باعث معموری و آبادانی ملک میشود .(روضه،قسم اول،باب پنحم،فصل اول)
.
✅شرایط تحقق عدالت پادشاه
حقیقت عدالت وقتی محقق میشود که پادشاه امور زیر را انجام دهد:
1⃣ از حال رعایا غافل نباشد؛
2⃣ از اطراف و جوانب ملک و حوادثی که در آنها اتفاق میافتد، با خبر باشد؛
3⃣ حق مظلومان از ظالمان بستاند؛
4⃣ظالمان را طبق قانون حق تنبیه کند تا باعث عبرت دیگران شود؛
5⃣اگر ظالم دارای منصب و مقام است، « باید که ظالم را از منصب عزل نماید و او را از نظر اعتبار بیندازد و به او توجه و التفات نکند »؛
6⃣ روزهایی تعیین کند تا مردم بتوانند عرایض و مطالب خود را به عرض او برسانند و تعیین کسانی برای دادرسی کفایت از این امر نمیکند، چه ممکن است مردم از همان مأموران شکایت داشته باشند؛
7⃣ ترک راحت طلبی؛ همچنانکه کار آخرت با راحت طلبی به دست نمیآید، کار دنیا نیز چنین است. « در عزل و نصب عمال و ارباب مناصب، اندیشهها باید کرد و مشاورات باید نمود و به حقیقت ها باید رسید ... و در تعمیر مملکت و ترفیه و دادرسی مظلومان و تأدیب ظالمان سعی باید کرد. و اینها همه مشقّت و آزار دارد و با راحت و فراغت بسیار جمع نمیشود »؛
8⃣به سخن خوش آمدگویان و چاپلوسان توجه نکند وسعی نماید از حقیقت هر چیز به قدرامکان با خبر شود؛
9⃣کسانی جهت دادرسی تعیین کند؛
خلاصه کلام اینکه « قوام پادشاهی و نظام سلطنت و جهانداری به عدل است »؛ چون « سلطنت نمیپاید إلا به لشکر، ولشکر نمیباشد إلا به مال، و مال نمیباشد إلا به معموری ملک، و معموری ملک نمیباشد إلا به عدل ».(روضه، قسم اوّل، باب پنجم، فصل اوّل.)
🔷با توجه به این نکته که در تفکر دینی، آزادی نیز با اجرای عدالت و از مجرای عدالت قابل تأمین است، بحث عدالت در تفکر سیاسی اندیشهگران مسلمان دارای جایگاه مهمی است.
🔵از مباحث دیگر در بحث عدالت، قواعد معدلت است که پادشاه باید آنها را رعایت کند. در بحث وظایف پادشاه متذکر آن خواهیم شد.
______________________
#حبیب_الله_بابائی
#مرکز_مطالعات_اجتماعی_وتمدنی
#
✅آداب نوروز 99 در قرنطینه خانگی
🔷( بر گرفته از کانال ایتای دکتر حبیب الله بابائی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
💠امسال به خاطر شرایط کرونایی مجبور هستیم در منزل بمانیم و سفر نرویم، سفر نرویم یعنی اینکه پدر مادر را نبینیم، دعایشان را نشنویم، فاصلههای سالیانه را با دیدارهای نوروزی کم نکنیم، و روح و روان خانوادههامون را مثل هر سال تغییر ندیم، و خستگیهای روحی و جسمی را از خود دور نکنیم.
ولی میتوان در این وضعیت برای نوروز امسال هم راههایی و آدابی در نظر گرفت تا فاصلهها را کمتر کرده و قرابت و گرمی خانوادگی را تا حدی تأمین کرد:
1️⃣ میتوان به وقت تحویل سال و در کنار سفر هفتسین، زیارت کوتاه امینالله را به نیت امام رضا( ع) خواند و آن حرم خالی را با «زائران دِلی» مملو از زائر کرد.
2️⃣ میتوان امسال پیامهای بیروح و مصنوعیِ تبریک را که send all میکردیم کنار گذاشته و به تک تک اعضای خانواده و دوستان، یک سطر تبریک اختصاصی و جملهای دعای خاص نوشت و یا بجای نوشتن براشون پیام صوتی و یا تصویری بفرستیم. آنها گرمی پیام ما را بیشتر حس خواهند کرد.
3️⃣میتوان تماسهای نوروزی را از تماسهای دو نفره به تماسهای چند نفره تغییر داد (از طریق واتساپ مثلا میشه این کار رو کرد). گرمی خانوادهها در تماس جمعی بیشتر حس میشود.
4️⃣ میتوان خانوادههایی که گروههای مجازی خانوادگی ندارند ، دست کم گروهی برای چندروزِ نوروز درست کنند و تحویل سال نو را در کنار هم بگذرانند.
5️⃣ میتوان قاب عکسی از اموات خود درست کرد (هرچند در گوشیهایمان، در پروفایلهامون، در صفحات مجازیمان) و دقایقی قبل از تحویل سال، به یادشان فاتحه خواند و روحشان را شاد کرد.
6️⃣ کرونا نباید بهانهای برای تعطیلی سنت خوب هدیهدادن باشد. میتوان عیدی کودکان، عیدی مادران و پدران، عیدی خواهران و برادران را همین روز جمعه به حسابشان ریخت تا بگوییم همچنان بیادشان هستیم و دوستشان داریم.
7️⃣. میتوان خانوادههای کرونایی را امسال به فهرست تلفنهامون اضافه کرد و مجدد با آنها همدلی و همدردی کرد و به آنها گفت ما در کنارشان هستیم. نگذاریم کسی به خاطر کرونا تنها بماند.
8️⃣ میتوان خانوادههای خسته و دلتنگ پزشکان و پرستاران را بیش از این احترام گذاشت و به آنهایی که در میان ما هستند دستمریزاد و خداقوت گفت.
9️⃣ میتوان همسایههای خود بویژه ضعفا و تنگدستان را بیشتر مواظبت کرد و امسال در رفع نیازهای مالی و روحی آنها بیشتر تلاش کرد.
🔟 و میتوان به این فهرست هم چیزی اضافه کرد و آنگاه آن را به دیگران نیز پیشنهاد کرد.
شاید بتوان با نوروزی متفاوت، نوروزی سرشار از امید به رحمت خدا، نعمتهای رفتۀ خدا از دنیا را به دنیا برگرداند و جبران مافات کرد. آمین!
🌐https://eitaa.com/isca24/7113
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯اى بر همه خلق مقتدا ادركنى
🕊اى روح و روان مرتضى(ع)ادركنى
🕯اى موسى كاظم اى امام محبوس
🕊اى یوسـف آل مصطفى(ص)ادركنى
#شهادت_امام_موسے_ڪاظم(ع)
تسلیت باد🏴
کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم(ع) جلد دوم را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/775
کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم(ع) جلد اول را در کتابخوان پژوهان ببینید.
https://pajoohaan.ir/document/774
🕯اى بر همه خلق مقتدا ادركنى
🕊اى روح و روان مرتضى(ع)ادركنى
🕯اى موسى كاظم اى امام محبوس
🕊اى یوسـف آل مصطفى(ص)ادركنى
#شهادت_امام_موسے_ڪاظم(ع)
تسلیت باد🏴
✅برگی از کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم علیه السلام
🔶تهیه کننده:انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه
✅فساد و اختناق سیاسی
دوران امام کاظم(ع) علاوه بر فساد سیاسی حاکمان عباسی، اختناق شدیدی هم علیه آن حضرت و طرفداران اهلبیت: اعمال میشد. عباسیان خلافت خود را به عنوان یک حق مشروع مطرح کرده و چنین جا انداخته بودند که جانشینی پیامبر اکرم(ص) از طریق عباس عموی آن حضرت به ارث به ایشان رسیده است.
🔷حاکمان این خاندان، بدون در نظر گرفتن آرای مسلمانان، این منصب الهی را که هیچ بهرهای در آن نداشتند، به یکدیگر وامیگذاشتند و از سپردن آن به صاحبان حقیقی خلافت که به فرمان خداوند و تعیین رسول خدا(ص) برگزیده شده بودند، سرباز میزدند.
💠حاکمان عباسی، همه چیز را زیر سلطه خود میخواستند؛ از همینرو، منصب قضاوت و قاضیان را تسلیم خویش کرده، دین را به عنوان پوششی برای فریب مردم به کار گرفتند. آنان با همین ابزار، میان مردم چنین ترویج کردند که حاکمان برگزیده خداوند هستند و مردم مجاز نیستند از این خاندان انتقاد و حسابرسی کنند. از طرف دیگر، عباسیان اوضاع سختی را برای علویان به ویژه امام کاظم(ع) رقم زدند.
❎هارون که به ارتباط عمیق و ریشهدار میان امام کاظم(ع) و مسلمانان پی برده بود و میدید پایگاه مردمی روز به روز توسعه مییابد و اگر امام زنده بماند، بیشک مسلمانان به مقایسه میان روش رفتاری امام کاظم و هارون پرداخته، شیوه درست را از شیوه انحرافی باز خواهند شناخت، به این نتیجه رسید در صورتی که امام کاظم(ع) آزادانه به فعالیت خود ادامه دهند، وجودشان خطر بزرگی برای دستگاه خلافت خواهد بود
.
♈️ به همین دلیل، در صدد برنامهریزی برای زندانی کردن حضرت و کنترل فعالیتها و پیشگیری از تأثیرگذاری ایشان بر مسلمانان برآمد.
🔷از دیگر سو، رویاروییهای مکرر امام کاظم(ع) با هارون و خردهگیری
حضرت برای کسی چون هارون سخت دشوار بود و امکان نداشت تا در برابر امام و موضع گیریهای ایشان خاموش بماند. امام کاظم(ع) نیز در موقعیتی قرار داشتند که خاموش ماندن در برابر اقدامهای تجاوزگرانه هارون علیه امت اسلامی و شریعت و سنت پیامبر اکرم(ص) را ناروا و بیجا میدیدند.
✅ این رویارویی، در موضعگیریهای متعددی رخ نمود که بر هارون بسیار سنگین و ناگوار میآمد. برای مثال، هارون به امام کاظم(ع) عرض کرد: «ای ابوالحسن، حدود فدک را بازگو تا آن را به تو مسترد کنم.»
♈️امام فرمودند: «آن را به طور کامل و با همان حدود باز پس میگیرم.» آن گاه چهار حد آن را از عدن تا سمرقند و افریقیه و کناره دریا تا نواحی خزر و آسیای صغیر ذکر کردند.
🔷امام کاظم(ع) با این بیان، روشن کردند که فدک در واقع همان خلافت و وصایت غصبشده پیامبر(ص) است. از همین جا بود که هارون تصمیم به کشتن حضرت گرفت.[۳۹۳] زمانی که هارون وارد حرم پیامبر(ص) شد، رو به قبر رسول خدا(ص) کرده، عرض کرد: «سلام بر تو ای رسول خدا، ای عموزاده!» امام کاظم(ع) در حضور او خطاب به جد بزرگوارشان چنین سلام دادند: «سلام بر تو ای پدر.» هارون که در تنگنای سیاسی و روحی قرار گرفته بود، ناچار زبان به اعتراف گشوده، گفت: «افتخار همین است و بس.»
💠اما این برخورد امام کاظم(ع) کینهای را در دل او پدید آورد تا این که در
سال ۱۶۹قمری، هارون امام را احضار کرده است
🔶ادامه از کتابخوان پژوهان مطالعه کنید.
❎http://pajoohaan.ir/document/775
✅حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی بهمناسبت آغاز سال ۱۳۹۹، سال جدید را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللیل و النّهار، یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال.
نوروز امسال ما مصادف است با روز شهادت حضرت موسیبنجعفر (سلام الله علیه)؛ لذا مناسب است بخشی از صلوات مخصوص آن بزرگوار را در آغاز سخن عرض کنیم: اَللهُمَّ صَلِّ عَلى مُوسَى بنِ جَعفَرٍ وَصیِّ الاَبرارِ وَ اِمامِ الاَخیارِ وَ عَیبَةِ الاَنوارِ ... حَلیفِ السَّجدَةِ الطَّویلَةِ وَ الدُّموعِ الغَزیرَةِ وَ المُناجاةِ الکَثیرَة؛(۱) اللٰهمّ صَلّ علیه و علی آبائه و ابنائه الطّیّبین الطّاهرین المعصومین و رَحمة الله و برکاته.
تبریک عرض میکنم عید سعید مبعث را و عید نوروز پُرطراوت را به همهی ملّت عزیز ایران؛ بخصوص به خانوادههای معظّم و معزّز شهیدان و به جانبازان و خانوادههای صبور و زحمتکش آنها و به جهادگران عرصهی سلامت که در این چند هفته خوش درخشیدند و به همهی خدمتگزاران سختکوشی که در شرایط دشوار، گوشهای از کار را بر عهده گرفتند و با اخلاص و علاقهمندی و انگیزه در فضای شهر، در فضای روستا، در فضای جادّه، در فضای مرز، و در جایجای کشور مشغول خدمت هستند؛ به همهی آنها تبریک عرض میکنم؛ عیدتان مبارک. و به روح مطهّر امام بزرگوار و ارواح طیّبهی شهیدان درود میفرستم.
🔹متن کامل پیام در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/381478
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
13990101_38397_128k.mp3
7.73M
📹 بشنوید | صوت کامل پیام نوروزی سال۹۹ رهبر انقلاب
🌷 سال #جهش_تولید
@isca_seda
حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی
و تجدید حیات طبیعت می باشد را به تمامی عزیزان تبریک و
تهنیت عرض کرده و سالی سرشار از برکت و معنویت را از درگاه
خداوند متعال و سبحان برای شما عزیزان مسئلت داریم
🔷@isca24
امسال سال جهش نولید است
#پیام_نوروزی_مقام_معظم_رهبری
https://eitaa.com/isca24
هدایت شده از کتابشناخت
کتاب درآمدی بر سبک بندگی : اعتدال عبادی در سیره معصومان (ع) را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/81
✅درآمدی بر سبک بندگی؛ اعتدال عبادی در سیره معصومان
دلیری، کاظم؛ درآمدی بر سبک بندگی: اعتدال عبادی در سیره معصومان؛ تهیهکننده: پژوهشکده اخلاق و معنویت؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بهار ۱۳۹۳، ۴۴ص وزیری.
***
🔶یکی از منابع مهم اخلاق، سیره معصومان است که این سیره در طول دو و نیم قرن از حیات آن بزرگواران انعکاس یافته است، اما نگاههای غیرروشمند به آن در نقل و فهم و نقد سیره آسیبهایی را به همراه داشته است.
🔷 از مهمترین این آسیبها هرج و مرج اخلاقی در تحیّر انسان در برابر تعارضات و تناقضات موجود در سیره معصومان است که گاه این تحیر به شک در عصمت علم الهی منتهی میگردد. نمونهای از تعارضات در سیره، تعارضات سیره عبادی اهل بیت است که کتاب حاضر به بررسی آن پرداخته است.
♈️البته قلمرو بحث، اعمال عبادی غیر واجب است و در واجبات افراط و تفریط معنا ندارد؛ زیرا عبادات واجب حداقلِ تکالیفِ بندگان است که بر همه آنان واجب است، جز در مواردی که شارع استثنا کرده است.
🔶بر این اساس، نویسنده در صدد پاسخ به این سؤالات است:
۱. آیا زیادهروی که امر مذمومِ اخلاقی است، عبادات را نیز شامل میشود؟
۲. حقیقت میانهروی در عبادت چیست؟
۳. ادله و شواهد سلبی میانهروی در عبادات را چگونه میتوان تجزیه و تحلیل کرد؟
۴. معیارها و ملاکهای تمیز افراط در عبادت از میانهروی در آن کداماند؟
۵. الگو و سبک عبادت معصومان چیست و چگونه قابل ارائه به دنیاست؟
برای یافتن پاسخ این پرسش و حل اشکالات پیشگفته دربارة مشکلات تعارضات سیرة عبادی اهل بیت(ع)؛
♈️ نویسنده در صدد دستیابی به چند هدف در کتاب حاضر بوده است که عبارتاند از:
۱. ارائه نمونههای عملی از تعارضهای سیره معصومان و حل آن؛
۲. زمینهسازی برای کشف حل این تعارضها؛
۳. زمینهسازی برای گسترش بحثهای فقه الاخلاق و اصول فقه الاخلاق در مجامع علمی و حوزوی و اصلاح هرج و مرج علمی موجود در استفاده و استنباط از سیره؛
۴. ترسیم تصویری واقعی و سازوار و عرصهپذیر به دنیای امروز از شخصیت و سبک زندگی معصومان. این اثر مبتنی بر روش تحلیل ـ انتقادی است. نویسنده کوشیده است اگر در سیر بحث به نتیجهای بر خلاف فرض خود رسید، آن را بپذیرد.
سند بیشتر احادیث در پانوشت ذکر و در برخی موارد درجه اعتبار آن بیان شده است. مبنای نویسنده در پذیرش روایات، حجیت خبر نبوده، بلکه وثوق به خبر بوده است. نویسنده روایتی را حجت میداند که شواهد بر وثوق به آن باشد، چه صحیحالسند باشد یا نباشد. همچنین به اعتبار و درجه و دستاولبودن مصادر بسیار اهمیت داده شده و از مصادر کماهمیتتر بهعنوان شاهد یا مؤید بهره گرفته شده است.
🔷پژوهشگر از ادله و شواهد میانهروی در عبادت، دو معیار را برای تشخیص افراط و تفریط در عبادت به دست آورده است: نخست ظرفیتها و تواناییهای جسمی و روحی افراد؛ مثل درجات ایمان و حالات عارضیشان؛ مانند ملالت یا عدم ملالت نفس از انجامدادن مستحباب. معیار دوم، کتاب و سنت است. چه بسا عبادتی در حدّ طاقت و با میل و رغبت باشد، اما به امضای شارع نرسیده باشد که این از مصادیق افراط در عبادت است و چه بسا تلاش عبادی اندک به دلیل مطابقت با کتاب و سنت، امری میانهروانه در عبادت تلقی گردد.
#معرفی_کتاب
#کتاب_خانه
#پویش_کتاب_خانه
✅@lib_isca_ac_ir
کتاب من و کتاب را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/3285
✅برگی از کتاب من و کتاب(ص۴۴)
❎کتابخوانی، عقبتر از نشر کتاب
♈️بیش از آنچه که از لحاظ عرضة کتاب عقبیم، از لحاظ کتابخوانی عقبیم، کتاب خواندن در کشور ما، متأسفانه یک کار اختصاصی است؛ مخصوص بخشی از مردم است؛ مربوط به همة مردم نیست؛ درحالیکه معارف و علوم و هنر و ذوق و آنچه که در حیطة کار فرهنگ هست، مال همة مردم است؛ مخصوص بخشی از مردم که نیست. همه به مفاد و محتوای کتاب احتیاج دارند؛ درحالیکه همه از کتاب استفاده نمیکنند.
💠اکنون ملت ایران باید عقب افتادگیها را جبران کند. اینک فرصت بینظیری از حکومت دین و دانش بر ایران پدید آمده است که باید از آن در جهت اعتلای فکر و فرهنگ این کشور بهره جست. امروز کتابخوانی و علمآموزی نهتنها یک وظیفة ملی، که یک واجب دینی است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان باید احساس وظیفه کنند؛ اگرچه آنگاه که انس با کتاب رواج یابد، کتابخوانی نه یک تکلیف، که یک کار شیرین و یک نیاز تعللناپذیر و یک وسیله برای آراستن شخصیت خویشتن تلقی خواهد شد؛ و نهتنها جوانان، که همة نسلها و قشرها به دلخواه و شوق، بدان رو خواهند آورد.
#معرفی_کتاب
#کتاب_خانه
#پویش_کتاب_خانه
✅کارشناس نشر دیجیتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
بحران کرونا و همافزایی صنوف فرهنگی برای ترویج کتابخوانی
♈️دانشپژوه با اشاره به اینکه هدف پویش کتاب ـ خانه، ترویج فرهنگ کتابخوانی است، گفت: اجرای این پویش ، گامی مثبت بوده و بهانهای برای مطالعه در ایام نوروز است.
💠به گزارش خبرگزاری رسا، مهدی دانشپژوه، کارشناس نشر دیجیتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی «کتابخوان پژوهان» درباره اجرای پویش کتاب-خانه با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در ایام نوروز بیان کرد: در روزهای قرنطینه، مردم کاری جزء فیلمدیدن، کتابخواندن و گاهی فعالیت در فضای مجازی نخواهند داشت؛ اما مزیتی که کتابخواندن نسبت به فیلمدیدن در این شرایط دارد، این است که بهعلم انسان میافزاید؛ اما فضای مجازی باتوجه به اخباری بعضا غیرواقعی درباره این بحران، روح و روان مردم را درگیر میکند.
✅وی افزود: پلتفرمهای کتابخوانی در ایام نوروز طرحهای مختلفی برای کتابخوانی ارائه میکند. اجرای پویش کتاب-خانه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، گامی مثبت بوده و بهانهای برای مطالعه در ایام نوروز است.
🔶دانشپژوه با اشاره به اینکه بحران کرونا شرایطی را برای همافزایی میان صنوف حوزه فرهنگ ایجاد کرده، عنوان کرد: کرونا با تمام آسیبهایی که از لحاظ مادی و معنوی به جامعه وارد کرده، یک مزیت داشت و آن هم این بود که برخی از اصناف را برای همافزایی اجرای طرحهای کاربردی حوزه فرهنگ متحد کرد. یکی از آنها طرح پلتفرمهای پویش کتاب-خانه است که مخاطب بهفراخور نیاز خود کتاب دانلود میکند.
❎کارشناس نشر دیجیتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: تخفیف کتابها در پویش کتاب-خانه، 70 و 80درصد برای کتابهای عمومی و کودک و نوجوان است. البته پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای تمامی کتابهای پژوهشگاه تخفیف 90درصدی برای مشتریان خود درنظر گرفتهاست.
🔷وی با اشاره به امکانات کتابخوان پژوهان برای مطالعه راحت مخاطبان و اهالی کتاب ادامه داد: با توجه به اینکه پژوهان یک کتابخوان تخصصی و پژوهشی است، وجه تمایزی با دیگر پلتفرمهای کتابخوانی دارد چراکه این پلتفرمها بیشتر جنبه کتابخواندن دارد.
امکانات موجود پژوهان برای اهالی کتاب شامل یادداشتنویسی از کتابها، امکان خروجی گرفتن از یادداشتهای موجود، امکان جستوجو واژه در کتاب و کتابخانه شخصی افراد، جستوجوی واژه در پایگاه اصطلاحنامه علوم اسلامی و ترجمه، تضاد و ترادف یک واژه میشود.
✳️دانشپژوه بیان کرد: کتابخوان پژوهان در سه پلتفرم اندروید، آی او اس و ویندوز فعال است که مخاطب میتواند کتاب خود را در قالبهای مختلف بخواند و یا ادامه کتاب خود را به قالب دیگری ببرد.
💠کارشناس نشر دیجیتال«کتابخوان پژوهان» افزود: ناشر، نویسنده و ارگانهایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسالت دارند که مخاطب کتابخوان را در جریان کتابخوانی نگهدارند و از این قشر برای مطالعه آسان حمایت کنند.
🔷وی با اشاره به اینکه هرکتابی، مخاطب خاص خودش را دارد، گفت: تلاش ما این است که در بحث اطلاع رسانی از این طرح آگاهانه عمل کرده و مردم را برای مطالعه کتابهای موردعلاقهشان راهنمایی کنیم./
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
حضور نشر دیجیتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پویش ملی کتاب_خانه
https://pajoohaan.ir
همراه با تخفیفات ویژه؛
حضور نشردیجیتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پویش ملی #کتاب_خانه
با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تأکید بر در خانه ماندن، کتابخوان همراه پژوهان در قالب پویش ملی #کتاب_خانه به ارائه آثار خود با تخفیفات 70 و 80 درصدی کرده اند.
با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تاکید بر در خانه ماندن برای جلوگیری از شیوع ابتلا به این ویروس، یکی از فعالیت های مردم در این ایام میتواند کتابخوانی باشد.
کتابخوان همراه پژوهان وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به همراه برخی از صاحبان کسب و کارهای مجازی، پلتفرمهای کتاب الکترونیک و تولیدکنندگان محتوا در این حوزه اعم از «طاقچه»، «فیدیبو»، «کتابراه» و «نوار» در اقدامی پسندیده و خودجوش خدماتی همچون تخفیف خرید کتاب و... به مشتریان خود ارائه کرده است.
در این طرح، ۸۰ درصد تخفیف ویژه آثار کودک و نوجوان و ۷۰ درصد تخفیف ویژه آثار پویش #کتاب_خانه اختصاص داده شده است.
شایان ذکر است پویش ملی #کتاب_خانه از اول تا ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.
علاقهمندان برای دریافت اپلیکیشن کتابخوان همراه پژوهان میتوانند به نشانی www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با دریافت کتب موجود، از مطالب آنها بهرهمند شوند. /ن ۶
کتاب در مکتب اهل بیت (ع) ـ 32 ابوطالب بزرگ مکه را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/437
✅برگی از کتاب در مکتب اهل بیت ع
ابوطالب بزرگ مکه (ص۴۲)
♈️دلایلی بر ایمان ابوطالب
1⃣درخواست ابوطالب از خداوند برای بارش باران.
🔷در یکی از سال ها مکه به قحطی شدیدی مبتلا شد. قریش از ابوطالب درخواست کردند تا برای آنها طلب باران نماید. او همراه نوجوانی که صورتش مثل خورشید می درخشید ـ و همان رسول الله(ص) بود ـ از منزل خارج شد. ابوطالب پشت به دیوار کعبه گذاشت و این نوجوان به سوی آسمان اشاره کرد. ابوطالب مشغول دعا کردن بود که تکه های ابر از این طرف و آن طرف پیش آمدند و در هم مخلوط شدند و چیزی نگذشت که باران شدیدی بارید و بیابان ها سرسبز و حیوانات سیراب شدند.( [۱۰۴])
💠ابوطالب در همین مورد در مدح رسول خدا(ص) گفت:
وَ أَبیَضُ یستسقی الغمام بِوَجهه
ثمال الیتامی عصمهً للارامِلِ( [۱۰۵])
آن سفید چهره ای که به وسیله ی او درخواست باران شد همان کسی که سرپرست یتیمان و پناهگاه بیوه زنان است.
2⃣ در یکی از شب ها ابوطالب در شعب از علی(ع) درخواست کرد تا به جای او بخوابد و پیامبر را به جای دیگر منتقل کرد. علی(ع) به پدرش گفت: پدرجان! بالاخره من یک شب کشته خواهم شد!
ابوطالب گفت:
اصبِرَن یابُنی فالصبر أحجی...
صبر کن ای پسرکم که صبر چیز خوبی است و بدان که سرنوشت همه به سوی منزلگاه ابدی است. اگرچه سختی های زیادی متحمل می شوی، ولی این ها برای مردی پاک و پاک زاده ای است.
علی(ع) در سخنان زیبایی در جواب پدرش فرمود:
تأمرنی بالصبرِ فی نصر احمد
و واللهِ ما قلت الذی قلت جازعا
و لکننی أحببت أنْ تری نُصرتی
و تعلم أنی لم أزل لک طائعا( [۱۰۶])
آیا مرا به صبر در یاری احمد دعوت می کنی؟ به خدا قسم آنچه را که گفتم از روی جزع و فزع نبود. بلکه دوست داشتم که نصرت و یاری مرا ببینی و بدانی که من همیشه مطیع تو هستم.
3⃣ سخن ابوطالب به جعفر که فرمود: » پسر عمویت را یاری کن و
برو در سمت چپ او به نماز بایست« .( [۱۰۷])
4⃣وقتی که ابوطالب از دسیسه قریش در مورد ارسال هدایایی برای نجاشی مطلع شد، دو نامه برایش فرستاد، در این نامه که به زبان شعر بود، او را از دسیسه مشرکان آگاه کرد و درخواست نمود که به پناهندگان مسلمان، عطوفت و مهربانی داشته باشد، چنان که فرمود:
تعلّم أبیت اللعن أنک ماجِدُ
کریم فلا یشقی لدیک المجانِبُ( [۱۰۸])
بدان که تو شخص کریمی هستی و از لعن و نفرین دور می باشی و غریبان و بی پناهان در پیشگاه تو در مشقت نمی افتند.
5⃣ سخن ابوطالب در آنجا که می گوید: ای جماعت قریش، دوستدار محمد و پشتیبان او باشید به خدا قسم که هیچ کس از او پیروی نمی کند مگر این که به راه درست هدایت می شود و هر کس از هدایت او برخوردار شود، رستگار می شود.( [۱۰۹])
6⃣ تهدید سران قریش به قتل در صورتی که محمد(ص) پیدا نشود.( [۱۱۰])
7⃣هنگامی که مرگش فرا رسید، بنی عبدالمطلب را فراخواند و
گفت: مادامی که از محمد(ص) اطاعت کنید، بر خیر و نیکی هستید. از او اطاعت و پیروی کنید و او را یاری نموده و تنها نگذارید.( [۱۱۱])
8⃣ابوطالب، بنی هاشم و بنی عبدالمطلب را تشجیع کرد تا در اولین مجمع سیاسی که در منزل پیامبر(ص) برگزار شده بود، شرکت نمایند و حدیثی که در این روز از پیامبر(ص) صادر شد به حدیث الدار مشهور شد.( [۱۱۲])
9⃣ ابوطالب، همه طوایف قریش را تهدید کرد و گفت: » به خدا قسم که اگر محمد(ص) را بکشید، هیچ کدام از شما را باقی نخواهیم گذاشت.« ( [۱۱۳])
0⃣1⃣به پیامبر اکرم(ص) عرض کرد: » ای برادر زاده ام! اگر خواستی که مردم را به سوی خدا دعوت کنی، به ما خبر بده تا با سلاح خارج شویم که از تو محافظت نماییم« .( [۱۱۴])
1⃣1⃣ سخن رسول خدا(ص) که فرمود: » قریش جرأت نمی کرد مرا آزار و اذیت کند تا این که ابوطالب از دنیا رفت« .( [۱۱۵])
2⃣1⃣ رسول خدا(ص) سالی را که ابوطالب و خدیجه از دنیا رفتند، عام الحزن نامید.( [۱۱۶])
3⃣1⃣ رسول خدا(ص) از مرگ ابوطالب و خدیجه به عنوان دو مصیبت بزرگ یاد کرد و فرمود: » در این ایام دو مصیبت بزرگ برای ما پیش آمده است و نمی دانم که به کدام یک بیشتر جزع و فزع کنم« ( [۱۱۷]).
#معرفی_کتاب
#کتاب_خانه
#پویش_کتاب_خانه
#اسلام-ايمان-ابوطالب
الامام الصادق(عليه السلام): إن مثل أبي طالب مثل أصحاب الكهف...