eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1.9هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
727 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅استاد نجف لک زایی تشریح کرد:صلح حدیبیه؛ برقرارکننده امنیت برای مسلمانان ⬅️حجت‌الاسلام والمسلمین لکزایی با اشاره به صلح حدیبیه و جایگاه آن در صدر اسلام بیان کرد: رسول خدا(ص) با صلح حدیبیه امنیت را برقرار می‌کند و این کار برخلاف تصور عمومی است که حتماً باید امنیت را از طریق جنگ برقرار ساخت. ایشان تصمیم گرفتند برای عمره به مکه مشرف شوند، اما اتفاقاتی رخ داد که در نهایت به صلح انجامید و پس از صلح حدیبیه است که نگرانی‌های دیگر قبایل از پیوستن به اسلام هم برطرف می‌شود و سوره فتح، سوره‌ای است که فتح مبین را بر این صلح نهاده است. 💠به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرگزاری ایکنا؛ جلسه پنجاه و نهم از نشست‌های «حکمرانی در قرآن»، امروز ۲۵ فروردین‌ماه به صورت مجازی و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد که در لینک زیر ادامه متن آن را می‌خوانید؛ 🌐http://dte.bz/mNjnF
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ «ارمغان قران، باورهای راستین» 🔻شرح آیات اعتقادی قرآن (فیلم) 🎤 حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی 📽 قسمت اول: معرفی برنامه 🏢مؤسسه معارف امامت اهل بیت (ع) با همکاری مؤسسه معارف اهل بیت (ع) 🗓 رمضان ۱۴۰۰ ه‍.ش 💠بانک جامع نشست های علمی،کرسی های ترویجی،کرسی های تخصصی و همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca24/9379
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکمرانی در قرآن کریم ماه مبارک رمضان با ارائه استاد نجف لک زایی و دبیری دکتر مختار شیخ حسینی هر روز ساعت سیزده و چهل و پنج دقیقه لینک : dte.bz/hokmconf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 تفسیر دعای روز دوم ماه مبارک رمضان 👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی ❎مشاهده در یوتیوب 🌐https://youtu.be/ekv8b8zPkFA ❎مشاهده در آپارات 🌐http://m.aparat.com/v/rHYzt 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با نوای 🌸 و تفسیر حجت الاسلام دکتر لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی ❎مشاهده در یوتیوب 🌐https://youtu.be/W7yRuLuuqM8 ❎مشاهده در آپارات 🌐http://m.aparat.com/v/qWo6i 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید
✅نکته‌های قرآنی ـ تمدنی ۳ («آخرت‌اندیشی»، «سعی در عمل» و «خیرجهانی» ) ✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ⬅️آخرت‌اندیشی یکی از شاخص‌های ممتاز تمدنی بین مسلمانان (در مقایسه با یهودیان و مسیحیان) است. تأثیر آخرت‌اندیشی در رفتارِ اجتماعی و این‌جهانی از آن رو حائز اهمیت است که عملِ دنیوی برای آخرت («من اراد الآخره و سعی لها سعیها» 19/اسراء) با عملِ دنیوی برای دنیا («من کان یرید العاجله عجلنا له فیها ما نشاء لمن نرید» 18/اسراء) به جهت علت غایی‌ِ متفاوتی که هریک دارد، متفاوت و متمایز از هم هستند: اولا عمل دنیوی برای آخرت با انگیزه‌های الهی، اخلاقی، و انسانی شکل‌ می‌گیرد؛ و ثانیا نیت ابدیت در رفتار، کیفیت عمل و حزم‌اندیشی در مقام عمل و در نتیجه وزن عمل را در همین دنیا ارتقا می‌دهد. به بیان دیگر، هرچند نتیجۀ ظاهریِ عمل برای آخرت، نسیه است و نه نقد، لیکن همین نیت آخرت‌اندیشی موجب ارتقاء اخلاقی و اجتماعی عمل دنیوی در همین دنیا می‌شود (او چیزی نقدا همینجا و هم‌اکنون به دست می‌آورد). 💠 از سوی دیگر، هرچند نتیجه ظاهریِ عمل برای دنیا، نقد است و نه نسیه، لیکن همین نقداندیشی و دنیااندیشی، سطح عمل و وزن آن را تنزل داده و بدان زوال می‌دهد (او چیزی را همینجا و هم‌اکنون از دست می‌دهد). (ببینید آیۀ «ان کل ذلک لما متاع الحیاه الدنیا» 35/زخرف). ⬅️نکته آنکه، توجه به آخرت به مثابه چشم‌اندازی دور و افقی مانا، همت و اهتمام فرد را بلندتر می‌کند، فرصت او را در همین دنیا برای نیل به آن غایت نامتناهی تنگ‌تر نشان داده، و در نتیجه تلاش و کوشش فرد مومن را در همین دنیا بموقع و سریع و فشرده قرار می‌دهد. فشردگی عمل‌های نیک ما را به آستانه‌های خیر کلان و خیرجهانی نزدیک‌تر می‌سازد. 🌐https://eitaa.com/isca24/9383
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ «ارمغان قران، باورهای راستین» 🔻شرح آیات اعتقادی قرآن 🎤 حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی 📽 قسمت ۱: آیه ۹ و ۱۰ سوره أسرء (إِنَّ هَذَا الْقُرْءَانَ یَهْدِى لِلَّتِى ... لَهُمْ عَذَاباً أَلِیماً) 🏢مؤسسه معارف امامت اهل بیت (ع) با همکاری مؤسسه معارف اهل بیت (ع) 🗓 رمضان ۱۴۰۰ ه‍.ش https://eitaa.com/isca24/9384
🌷﷽🌷 📚 مرجعیت علمی قرآن در عرصه مدیریت و راهبری فلسفه اسلامی(۱) ✍نویسنده:دکتر علیرضا اسعدی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی 🔅مرجعیت علمی قرآن از مفاهیم نوپدیدی است که تعریف واحدی از آن ارائه نشده است. در اینجا مرجعیت علمی به معنای «اثرگذاری معنا‌دار قرآن کریم بر فلسفه» است که بر مبانی مهمی همچون جامعیت، جاودانگی و پاسخگو بودن قرآن کریم به نیازهای اساسی انسان و . . . استوار است. مرجعیت علمی یا اثرگذاری می تواند به گونه های مختلفی نظیر منبع بودن؛ الهام بخشی؛ کمال بخشی؛ داوری( تایید/ حکمیت) و تغییر رویکرد و نگرش تصویر شود و شامل مباحث درون علمی و برون علمی هر دانش می شود. مباحث درون علمی به مطالعات و محتوای درون هر یک از علوم نظیر مفاهیم، مسائل و اصول و قواعد هر علم نظر دارد و مباحث برون علمی( فراعلم/ پیشاعلم) به آن دسته از مباحث که در خود آن علم مورد بررسی قرار نمی گیرد و مسئله آن علم به شمار نمی آید. این مباحث به طور کلی در مورد هر علمی و از جمله فلسفه عبارتند از: ۱) مبادی تصوری و تصدیقی ۲) روش شناسی ۳) راهبری و مدیریت علم. 🔅ما در اینجا به بررسی مرجعیت علمی قرآن در عرصه راهبری و مدیریت فلسفه می پردازیم. البته پیش از این نیز نقش قرآن و تعالیم وحیانی را در مورد روش فلسفی مورد بررسی قرار دادیم که کاملا با بحث مرجعیت علمی قرآن در ساحت برون علمی مرتبط است. مرجعیت علمی در ساحت راهبری و مدیریت فلسفه به معنای بررسی اثرگذاری قرآن کریم بر رویکرد و جهت گیری کلی فلسفه و نیز اولویت بندی مسائل فلسفی است. اثرگذاری قرآن بر رویکرد فلسفه نیز خود از دو طریق امکان پذیر است. یکی از طریق نقش اثرگذار در تعیین اهداف فلسفه و دیگری از طریق شکل دهی به شخصیت فیلسوف مسلمان. از این رو در مجموع مباحث را در چند پست و در سه محور پی می گیریم. الف) نقش تعالیم قرآنی در شکل دهی به شخصیت فیلسوف مسلمان؛ ب) نقش تعالیم قرآنی در راهبری اهداف؛ ج) نقش تعالیم قرآنی در چینش مسائل فلسفی. ⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🌼🌼 @asaadi99🌼🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با نوای 🌸 و تفسیر حجت الاسلام دکتر لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید
✅ همایش ملی «فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی» 👈 به همت دفتر تبلیغات اسلامی ⏰ زمان ارسال چکیده مقالات: اول تیرماه ۱۴۰۰ ⏰ زمان ارسال اصل مقالات: دوم مردادماه ۱۴۰۰ 🔗 سایت: http://isca.ac.ir/Portal/Home/ ☎️ شماره تماس: 025-31156938
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅نکته‌های قرآنی ـ تمدنی ۴ (تفاوت بین «سابقوا» و «سارعوا») ⬅️خدای متعال در آیه‌ی 133 از سوره آل عمران کلمه «سارعوا» را بکار برده و فرموده «سارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها السماوات و الارض اعدت للمتقین»، و در آیه‌ی 21 از سوره حدید کلمه «سابقوا» را استفاده کرده و فرموده است: »سابقوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها کعرض السماء و الارض». واژه «المسارعه» جدیت در تسریع حرکت است (چه رقیبی در کار باشد و چه نباشد)، لیکن در «المسابقه» نوعی مغالبه و غلبه بر دیگری وجود دارد (حتما باید رقیبی در جامعه باشد). مسابقه بدون رقیب و بدون دیگری معنا ندارد. ♈️به رغم تفاوت بین مسارعه و مسابقه، در هر دو نوعی از «مشارکت دیگران» وجود دارد. یعنی مسارعه و مسابقه هر دو در جامعه و در زندگی جمعی ممکن می‌شود. مشارکت دیگران در «المسارعه»، برای گرفتن انگیزه و بلکه انرژی از دیگران برای سرعت گرفتنِ خود است. در این فرایند سرعت دیگران در امر خیر به سرعت من در امر خیر می‌افزاید. ولی مشارکت دیگران در «المسابقه» برای پیشی‌گرفتن خود از دیگران است (سبقت دیگران از من در امر خیر، به سرعت بیشتر و در نتیجه سبقت از دیگران می‌انجامد). ⬅️حال نکته تمدنی اینکه «مسارعه» و سپس «مسابقه» در نیکی‌ها به مثابه دو روش مهم قرآنی در بزرگ‌شدگیِ نیکی‌ها از امر خُرد به سمت امر کلان (گلوله برفی‌های نیکی)، و تسرّی نیکی از ساحت‌های کوچک (مثلا خانواده) به ساحت‌های بزرگ در مقیاس جهانی است.