7.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅تفسیر کاربردی قرآن کریم ق دوم (55 ثانیه)
👤ارائه دهنده« دکتر سید مصطفی احمد زاده استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📚 آیه ۴۶ سوره سبا:
قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ
حال که ما می خواهیم اعمالی را انجام دهیم که از کیفیت بالایی برخوردار باشند سوال این است که آیات قران کریم در خصوص افزایش کیفیت عمل،به چه نکاتی اشاره کرده است.
در آیات متعدد قران کریم ،اخلاص مهم ترین عامل کیفیت عمل معرفی شده است یعنی رفتار ،کردار،گفتار و حتی افکارمان فقط و فقط باید برای خداوند باشد و نیتمان در انجام عمل، باید فقط خداوند باشد.
در کنار این عامل حیاتی و کلیدی،عوامل ،شاخصه ها و ویژگی های متعدد دیگری برای افزایش کیفیت عمل مطرح شده است.
🌐https://eitaa.com/isca24/9418
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
✅نکتههای قرآنی و تمدنی ۸ («مسارعه»، «مرابطه»، و «مصابره» در قرآن)
♈️"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ"
⬅️علامه طباطبایی در المیزان در معنای مصابره میفرماید: مصابره عبارت است از اینکه جمعیتی به اتفاق یکدیگر اذیتها را تحمل کنند و هر یک صبر خود را به صبر دیگری تکیه دهد (در صبر کردن خود از صبر دیگران استفاده کند) و در نتیجه برکاتی که در صفت صبر هست دست به دست هم دهد و تاثیر صبر بیشتر گردد و این معنا امری است که هم در فرد محسوس است و هم در اجتماع، چون باعث میشود که تک تک افراد نیروی یکدیگر را به هم وصل کنند و همه نیروها یکی شود.
⏹مرابطه از نظر معنا اعم از مصابره است، چون مصابره عبارت بود از وصل کردن نیروی مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و مرابطه عبارت است از همین وصل کردن نیروها، اما نه تنها نیروی مقاومت در برابر شدائد، بلکه همه نیروها و کارها، در جمیع شؤون زندگی دینی چه در حال شدت و چه در حال رخا و خوشی. ... اگر مرابطه نباشد گو اینکه صبر من و تو، به تنهایی و علم من و تو به تنهایی، و هر فضیلت دیگر به تنهایی سعادت آور است، ولی بعضی از سعادت را تأمین می کند و حقیقت سعادت تام را حاصل نمی کند.
⬅️براساس توضیح فوق از معنای مصابره و مرابطه در آیۀ مزبور، میتوان نسبت بین «سعی و صبر»، و «مصابره و مسارعه» در قرآن را بهتر درک کرد. سعی و حرکت شتابان در قرآن بدون صبر و شکیبایی نشدنی است (حرکت شتابان همواره انرژی بیشتر و مقاومت بیشتری میطلبد) و مسارعه و شتابگرفتن از یکدیگر نیز بدون مشارکت در صبر همدیگر ناتمام خواهد ماند. مسارعه در کنار مصابره میتواند شتاب اجتماعی ایجاد کند و در کوتاهترین زمان، کنشهای تمدنی متراکمی را خلق کند.
🌐https://eitaa.com/isca24/9419
✳️گفتمان قرآنی
تاثیر کرونا بر نظام ارتباطات جامعه
🔶کارشناسان
🔸حجت الاسلام والمسلمین سعید بهمنی
عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔸دکتر احمد اولیایی
دکترای فرهنگ و ارتباطات و استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)
📆 پنجشنبه 2 اردیبهشت 1400 ساعت 10 شب
📺 پخش از طریق:
- صفحه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن:
dte.bz/quranconf
- صفحه اینستاگرام خبرگزاری ایکنا:
instagram.com/iqnanews
ــــــــــــــــــــــــــــ
11.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 دعای روز دهم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام استاد نجف لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید.
🌐https://eitaa.com/isca24/9422
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
⏹نکتههای قرآنی و تمدنی ۹ («مسارعه»، و آیات «بعضبعض» در قرآن)
⬅️آیات «بعض ـ بعض» در قرآن (مثلا آیۀ «لیتخذ بعضهم بعضا سخریا» یا «ولا یغتب بعضکم بعضا» یا «و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض») یکی از مجموعه آیاتی است که دستهبندی گروههای انسانی را نشان میدهد، همان طور که نشان از گونههایی مختلف از مناسبات انسانی دارد.
❎نکته مهم در معنا و ماهیت مشارکت در کلمات «مسارعه»، «مصابره»، «مسابقه»، «مرابطه» و واژههای قرآنیِ از باب «مفاعله»، درکی درست از روابط و پیوند بین گروههای انسانی (بعضها) در قرآن است. یکی از این رابطهها بین بعضهای قرآن، رابطۀ ولایت (به معنای دوستی یا سرپرستی) است (و المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض، و الذین کفروا بعضهم اولیا بعض).
⬅️نکته مهم در این میان اینکه، مسارعه در میان بعض بعضهایی که اولیاء یکدیگر هستند، بسیار متفاوت است از مسارعه در میان بعضبعضهایی که اولیاء یکدیگر نیستند. به بیان دیگر، محبت به یکدیگر و پشتیبانی از همدیگر (چه در جبهه ایمان باشد و چه در جبهه کفر) کشش جدیدی در مسارعه و مشارکت در شتاب خیرات و یا شتاب در گناهان ایجاد میکند که در وضعیت عادی چنین شتاب و تراکمی رخ نمیدهد.
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
✅نکتههای قرآنی و تمدنی ۱۰ («مسارعه»، و آیات «بعضبعض» در قرآن)
⬅️آیات «بعض ـ بعض» در قرآن (مثلا آیۀ «لیتخذ بعضهم بعضا سخریا» یا «ولا یغتب بعضکم بعضا» یا «و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض») یکی از مجموعه آیاتی است که دستهبندی گروههای انسانی را نشان میدهد، همان طور که نشان از گونههایی مختلف از مناسبات انسانی دارد.
💠نکته مهم در معنا و ماهیت مشارکت در کلمات «مسارعه»، «مصابره»، «مسابقه»، «مرابطه» و واژههای قرآنیِ از باب «مفاعله»، درکی درست از روابط و پیوند بین گروههای انسانی (بعضها) در قرآن است. یکی از این رابطهها بین بعضهای قرآن، رابطۀ ولایت (به معنای دوستی یا سرپرستی) است (و المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض، و الذین کفروا بعضهم اولیا بعض).
⬅️نکته مهم در این میان اینکه، مسارعه در میان بعض بعضهایی که اولیاء یکدیگر هستند، بسیار متفاوت است از مسارعه در میان بعضبعضهایی که اولیاء یکدیگر نیستند. به بیان دیگر، محبت به یکدیگر و پشتیبانی از همدیگر (چه در جبهه ایمان باشد و چه در جبهه کفر) کشش جدیدی در مسارعه و مشارکت در شتاب خیرات و یا شتاب در گناهان ایجاد میکند که در وضعیت عادی چنین شتاب و تراکمی رخ نمیدهد.
🌐https://eitaa.com/isca24/9424
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
✅نکتههای قرآنی و تمدنی ۱۱ (سرعتِ پنهان در عشق و محبت)
⬅️هرچند میتوان در اصل و فرایند محبتورزی نیز سخن از سرعت و سبقت به میان آورد، لیکن مهمتر از آن عاملیّتِ محبت و تأثیر آن در شتاب و حرکت انسان است. اساسا محبت موجب شوق و شتاب در حرکت میشود و راههای بلند را کوتاه میکند و موجی از نیکی و خیر بوجود میآورد.
💠 اگر این نکته درست باشد، آنگاه باید گفت که سرعت در خیرات، بدون محبت (محبت به فاعل خیر و محبت به فعلِ خیر) به سرانجام نمیرسد. در این صورت، در مواجهه با سرعت تطورات و تحولات فکری و فرهنگی در جامعه امروز، باید نرمافزار «محبت» را در نظام پرورشی فعال کرد و بر فرهنگ محبت و دوست داشتن، مخصوصا در فرهنگ شرقی، به مثابه یک عامل شتابدهنده در برابر عوامل شتابهای عرفی و سکولار تحفظ کرد.
🌐https://eitaa.com/isca24/9425
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅تفسیر کاربردی قرآن کریم ق دوم (54 ثانیه)
👤ارائه دهنده« دکتر سید مصطفی احمد زاده استاد یارپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
تفسیر کاربردی قرآن کریم
📚 آیه ۲۶۱ سوره بقره:
مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
⬅️یکی دیگر از شاخصه هایی که موجب کیفیت عمل از دیدگاه قرآن می شود بحث خروجی و آثار و اثر گذاری عمل است،ما باید ببینیم این عملی که انجام می دهیم چه تاثیراتی در خو د ما،خانواده،سازمان،فضای جامعه،فضای بین المللی و حتی ابعاد تمدنی آن می گذارد.
❇️هر چقدر عمل به لحاظ زمانی کوتاه مدت باشد ،بلند مدت باشد و به لحاظ مکانی و جغرافیایی و به لحاظ آثاری که در آینده دارد وبه لحاظ عمق و گستره خروجی آن اثرگذاری بیشتری داشته باشد این نشان دهنده آن است که کیفیت عمل بالاست.
🌐https://eitaa.com/isca24/9426
11.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 دعای روزیازدهم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام استاد نجف لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید.
🌐https://eitaa.com/isca24/9427
با سلام و احترام
جلسات «حکمرانی در قرآن» در ماه رمضان هر روز، بجز روزهای تعطیل، برگزار می شود.
ساعت13:45
با ارائه استاد نجف لک زایی
و دبیری دکتر مختار شیخ حسینی
برگزار می شود.
لینک حضور در جلسه انلاین ( بیگ بلوباتن):
http://dte.bz/hokmconf
لینک حضور در جلسه انلاین ( آپارات):
http://aparat.com/isca_video/live
گروه علوم سیاسی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاس
📌 سید موسی صدر، پس از آنکه پانزده سال در حوزه علمیه قم و نجف به تحصیل فقه و اصول فقه و فلسفه پرداخت، در سال ۱۳۳۸، پس از درگذشت سید عبدالحسین شرفالدین، رهبر شیعیان لبنان، و در اجابتِ خواسته مراجعی از جمله سید حسین بروجردی و سید محسن حکیم عازم لبنان شد. صدر در طول بیست سال حضور خود در لبنان، از امامجماعتی در یکی از مساجد شهر صور، به رهبر شیعیان لبنان تبدیل شد و رویکردهای اصلاحی خود را با نظر به سیاستمداران و حاکمان، بلکه از سطح جامعه دنبال میکرد و از همین باب بود که به امام موسی صدر شهرت یافت.
📍مسعود دیانی در دوازدهمین شب «سوره، فصل قرآن کریم» میزبان دکتر شریف لکزایی است. «قرآنشناسی امام موسی صدر» موضوع گفتوگوی آنها خواهد بود.
⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | امشب (شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) | ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
@sooreh_tv