eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
743 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅نکته‌های قرآنی و تمدنی ۸ («مسارعه» و «مارپیچ سکوت») ⬅️نظریۀ «مارپیچ سکوت» از ناحیه الیزابت نوئل نیومن در واکنش به سکوت همگانی برای هم‌رنگ شدن با سلیقۀ عام مطرح شده است. نیومن می‌گوید قدرت رسانه‌ها یا سلیقه عموم می‌تواند عقاید مخالف یا اقلیت را مأیوس کند و آنها را در یک مارپیچ سکوت به فراموشی بسپارد. در مورد اینکه چگونه می‌توان از این چاله سکوت و انزوا (یا اقلیت) رسانه‌ای خود را بیرون کشید، ایده‌های مختلفی مطرح شده است. ⏹در این باره به نظر می‌رسد یکی از راه‌های مهم و مُلهَم از قرآن برای خروج از این چاله، حرکت سه مرحله‌ای «سعی»، «مصابره» و «مسارعه» است (مصابره در قرآن را بعدا توضیح خواهم داد). فرایند مسارعه طیّ زمانی کوتاه می‌تواند اقلیت را به اکثریت بدل کند. خروج از حفره سکوت و انزوای اقلیت از رهگذر مسارعه، نه فقط در فضای رسانه‌‌ای قابل طرح است، بلکه در فرایند حرکت تاریخی و خروج از انزوای تاریخی (یا بگویید استضعاف تاریخی) نیز قابل استفاده است. از رهگذر مسارعه می‌توان نه فقط از مارپیچ سکوت و سکون در تاریخ درآمد، بلکه هرمی از فریاد و حرکت در تاریخ (حرکتی حلزونی) درست کرد. 🌐https://eitaa.com/isca24/9414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تفسیر کاربردی قرآن کریم ق اول (59 ثانیه) 👤ارائه دهنده« دکتر سید مصطفی احمد زاده استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ‌ 📚 آیه ۲ سوره ملک: الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ در دیدگاه قرآن کریم کیفیت عمل از کمیت عمل مهم تر است ،اعمال انسان در ارتباط با کیفیت یا کلا بی کیفیت است یعنی بیهوده و لغو است که مومن از کارهای بیهوده و لغو دوری می کند یا این که کیفیتش پایین است و یا این که کیفیتش بالاست. عمر بسیار کوتاهی که خداوند به ما عنایت کرده است با همین عمر کوتاه باید برای ابدیت توشه برداریم بنا بر این چاره ای نیست مگر این که به سمت کیفیت عمل برویم و اعمال با کیفیت را با خودمان همراه ببریم و عمل با کیفیت در قرآن کریم همان عمل صالح یا عمل حسن است. https://eitaa.com/isca24/9415
با سلام و احترام جلسات «حکمرانی در قرآن» در ماه رمضان هر روز، بجز روزهای تعطیل، برگزار می شود. ساعت13:45 با ارائه استاد نجف لک زایی و دبیری دکتر مختار شیخ حسینی برگزار می شود. لینک حضور در جلسه انلاین: http://dte.bz/hokmconf گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای روز_نهم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام استاد نجف لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿 با ارسال این مطلب به دیگران در آن شریک شوید. 🌐https://eitaa.com/isca24/9417
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تفسیر کاربردی قرآن کریم ق دوم (55 ثانیه) 👤ارائه دهنده« دکتر سید مصطفی احمد زاده استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📚 آیه ۴۶ سوره سبا: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ حال که ما می خواهیم اعمالی را انجام دهیم که از کیفیت بالایی برخوردار باشند سوال این است که آیات قران کریم در خصوص افزایش کیفیت عمل،به چه نکاتی اشاره کرده است. در آیات متعدد قران کریم ،اخلاص مهم ترین عامل کیفیت عمل معرفی شده است یعنی رفتار ،کردار،گفتار و حتی افکارمان فقط و فقط باید برای خداوند باشد و نیتمان در انجام عمل، باید فقط خداوند باشد. در کنار این عامل حیاتی و کلیدی،عوامل ،شاخصه ها و ویژگی های متعدد دیگری برای افزایش کیفیت عمل مطرح شده است. 🌐https://eitaa.com/isca24/9418
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅نکته‌های قرآنی و تمدنی ۸ («مسارعه»، «مرابطه»، و «مصابره» در قرآن) ♈️"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ" ⬅️علامه طباطبایی در المیزان در معنای مصابره می‌فرماید: مصابره عبارت است از اینکه جمعیتی به اتفاق یکدیگر اذیت‌ها را تحمل کنند و هر یک صبر خود را به صبر دیگری تکیه دهد (در صبر کردن خود از صبر دیگران استفاده کند) و در نتیجه برکاتی که در صفت صبر هست دست به دست هم دهد و تاثیر صبر بیشتر گردد و این معنا امری است که هم در فرد محسوس است و هم در اجتماع، چون باعث می‌شود که تک تک افراد نیروی یکدیگر را به هم وصل کنند و همه نیروها یکی شود. ⏹مرابطه از نظر معنا اعم از مصابره است، چون مصابره عبارت بود از وصل کردن نیروی مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و مرابطه عبارت است از همین وصل کردن نیروها، اما نه تنها نیروی مقاومت در برابر شدائد، بلکه همه نیروها و کارها، در جمیع شؤون زندگی دینی چه در حال شدت و چه در حال رخا و خوشی. ... اگر مرابطه نباشد گو اینکه صبر من و تو، به تنهایی و علم من و تو به تنهایی، و هر فضیلت دیگر به تنهایی سعادت آور است، ولی بعضی از سعادت را تأمین می کند و حقیقت سعادت تام را حاصل نمی کند. ⬅️براساس توضیح فوق از معنای مصابره و مرابطه در آیۀ مزبور، می‌توان نسبت بین «سعی و صبر»، و «مصابره و مسارعه» در قرآن را بهتر درک کرد. سعی و حرکت شتابان در قرآن بدون صبر و شکیبایی نشدنی است (حرکت شتابان همواره انرژی بیشتر و مقاومت بیشتری می‌طلبد) و مسارعه و شتاب‌گرفتن از یکدیگر نیز بدون مشارکت در صبر همدیگر ناتمام خواهد ماند. مسارعه در کنار مصابره می‌تواند شتاب اجتماعی ایجاد کند و در کوتاه‌ترین زمان، کنش‌های تمدنی متراکمی را خلق کند. 🌐https://eitaa.com/isca24/9419
✳️گفتمان قرآنی تاثیر کرونا بر نظام ارتباطات جامعه 🔶کارشناسان 🔸حجت الاسلام والمسلمین سعید بهمنی عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔸دکتر احمد اولیایی دکترای فرهنگ و ارتباطات و استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) 📆 پنجشنبه 2 اردیبهشت 1400 ساعت 10 شب 📺 پخش از طریق: - صفحه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن: dte.bz/quranconf - صفحه اینستاگرام خبرگزاری ایکنا: instagram.com/iqnanews ــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای روز دهم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام استاد نجف لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿 با ارسال این مطلب به دیگران در آن شریک شوید. 🌐https://eitaa.com/isca24/9422
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ⏹نکته‌های قرآنی و تمدنی ۹ («مسارعه»، و آیات «بعض‌بعض» در قرآن) ⬅️آیات «بعض ـ بعض» در قرآن (مثلا آیۀ «لیتخذ بعضهم بعضا سخریا» یا «ولا یغتب بعضکم بعضا» یا «و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض») یکی از مجموعه‌ آیاتی است که دسته‌بندی گروه‌های انسانی را نشان می‌دهد، همان طور که نشان از گونه‌هایی مختلف از مناسبات انسانی دارد.   ❎نکته مهم در معنا و ماهیت مشارکت در کلمات «مسارعه»، «مصابره»، «مسابقه»، «مرابطه» و واژه‌های قرآنیِ از باب «مفاعله»، درکی درست از روابط و پیوند بین گروه‌های انسانی (بعض‌ها) در قرآن است. یکی از این رابطه‌ها بین بعض‌های قرآن، رابطۀ  ولایت (به معنای دوستی یا سرپرستی) است (و المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض، و الذین کفروا بعضهم اولیا بعض). ⬅️نکته مهم در این میان اینکه، مسارعه در میان بعض بعض‌هایی که اولیاء یکدیگر هستند، بسیار متفاوت است از مسارعه در میان بعض‌بعض‌هایی که اولیاء یکدیگر نیستند. به بیان دیگر، محبت به یکدیگر و پشتیبانی از همدیگر (چه در جبهه ایمان باشد و چه در جبهه کفر) کشش جدیدی در مسارعه و مشارکت در شتاب خیرات و یا شتاب در گناهان ایجاد می‌کند که در وضعیت عادی چنین شتاب و تراکمی رخ نمی‌دهد. 
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅نکته‌های قرآنی و تمدنی ۱۰ («مسارعه»، و آیات «بعض‌بعض» در قرآن) ⬅️آیات «بعض ـ بعض» در قرآن (مثلا آیۀ «لیتخذ بعضهم بعضا سخریا» یا «ولا یغتب بعضکم بعضا» یا «و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض») یکی از مجموعه‌ آیاتی است که دسته‌بندی گروه‌های انسانی را نشان می‌دهد، همان طور که نشان از گونه‌هایی مختلف از مناسبات انسانی دارد. 💠نکته مهم در معنا و ماهیت مشارکت در کلمات «مسارعه»، «مصابره»، «مسابقه»، «مرابطه» و واژه‌های قرآنیِ از باب «مفاعله»، درکی درست از روابط و پیوند بین گروه‌های انسانی (بعض‌ها) در قرآن است. یکی از این رابطه‌ها بین بعض‌های قرآن، رابطۀ ولایت (به معنای دوستی یا سرپرستی) است (و المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض، و الذین کفروا بعضهم اولیا بعض). ⬅️نکته مهم در این میان اینکه، مسارعه در میان بعض بعض‌هایی که اولیاء یکدیگر هستند، بسیار متفاوت است از مسارعه در میان بعض‌بعض‌هایی که اولیاء یکدیگر نیستند. به بیان دیگر، محبت به یکدیگر و پشتیبانی از همدیگر (چه در جبهه ایمان باشد و چه در جبهه کفر) کشش جدیدی در مسارعه و مشارکت در شتاب خیرات و یا شتاب در گناهان ایجاد می‌کند که در وضعیت عادی چنین شتاب و تراکمی رخ نمی‌دهد. 🌐https://eitaa.com/isca24/9424
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅نکته‌های قرآنی و تمدنی ۱۱ (سرعتِ پنهان در عشق و محبت) ⬅️هرچند می‌توان در اصل و فرایند محبت‌ورزی نیز سخن از سرعت و سبقت به میان آورد، لیکن مهم‌تر از آن عاملیّتِ محبت و تأثیر آن در شتاب و حرکت انسان است. اساسا محبت موجب شوق و شتاب در حرکت می‌شود و راه‌های بلند را کوتاه می‌کند و موجی از نیکی و خیر بوجود می‌آورد. 💠 اگر این نکته درست باشد، آنگاه باید گفت که سرعت در خیرات، بدون محبت (محبت به فاعل خیر و محبت به فعلِ خیر) به سرانجام نمی‌رسد. در این صورت، در مواجهه با سرعت تطورات و تحولات فکری و فرهنگی در جامعه امروز، باید نرم‌افزار «محبت» را در نظام پرورشی فعال کرد و بر فرهنگ محبت و دوست‌ داشتن، مخصوصا در فرهنگ شرقی، به مثابه یک عامل شتاب‌دهنده در برابر عوامل شتاب‌های عرفی و سکولار تحفظ کرد. 🌐https://eitaa.com/isca24/9425
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تفسیر کاربردی قرآن کریم ق دوم (54 ثانیه) 👤ارائه دهنده« دکتر سید مصطفی احمد زاده استاد یارپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تفسیر کاربردی قرآن کریم ‌ 📚 آیه ۲۶۱ سوره بقره: مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ⬅️یکی دیگر از شاخصه هایی که موجب کیفیت عمل از دیدگاه قرآن می شود بحث خروجی و آثار و اثر گذاری عمل است،ما باید ببینیم این عملی که انجام می دهیم چه تاثیراتی در خو د ما،خانواده،سازمان،فضای جامعه،فضای بین المللی و حتی ابعاد تمدنی آن می گذارد. ❇️هر چقدر عمل به لحاظ زمانی کوتاه مدت باشد ،بلند مدت باشد و به لحاظ مکانی و جغرافیایی و به لحاظ آثاری که در آینده دارد وبه لحاظ عمق و گستره خروجی آن اثرگذاری بیشتری داشته باشد این نشان دهنده آن است که کیفیت عمل بالاست. 🌐https://eitaa.com/isca24/9426
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای روزیازدهم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام استاد نجف لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿 با ارسال این مطلب به دیگران در آن شریک شوید. 🌐https://eitaa.com/isca24/9427
با سلام و احترام جلسات «حکمرانی در قرآن» در ماه رمضان هر روز، بجز روزهای تعطیل، برگزار می شود. ساعت13:45 با ارائه استاد نجف لک زایی و دبیری دکتر مختار شیخ حسینی برگزار می شود. لینک حضور در جلسه انلاین ( بیگ بلوباتن): http://dte.bz/hokmconf لینک حضور در جلسه انلاین ( آپارات): http://aparat.com/isca_video/live گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاس
📌 سید موسی صدر، پس از آنکه پانزده سال در حوزه علمیه قم و نجف به تحصیل فقه و اصول فقه و فلسفه پرداخت، در سال ۱۳۳۸، پس از درگذشت سید عبدالحسین شرف‌الدین، رهبر شیعیان لبنان، و در اجابتِ خواسته مراجعی از جمله سید حسین بروجردی و سید محسن حکیم عازم لبنان شد. صدر در طول بیست سال حضور خود در لبنان، از امام‌جماعتی در یکی از مساجد شهر صور، به رهبر شیعیان لبنان تبدیل شد و رویکردهای اصلاحی خود را با نظر به سیاستمداران و حاکمان، بلکه از سطح جامعه دنبال می‌کرد و از همین باب بود که به امام موسی صدر شهرت یافت. 📍مسعود دیانی در دوازدهمین شب «سوره، فصل قرآن کریم» میزبان دکتر شریف لکزایی است. «قرآن‌شناسی امام موسی صدر» موضوع گفت‌وگوی آنها خواهد بود. ⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | امشب (شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) | ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما @sooreh_tv
❎مبانی کلامی ولایت فقیه 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی ⬅️مدیر مرکز نخبگان و استعداد های برتر حوزه علمیه خراسان 👤دبیر علمی: دکتر محمد جواد عنایتی راد ⬅️مدیر گروه مجمع عالی حکمت مشهد ⏰زمان:چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 ساعت 17 💠حضور به صورت مجازی لینک ورود به جلسه: 🌐https://bbb01.dte.ir/b/6ej-egz-gxv-lci
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تفسیر کاربردی قرآن کریم ق اول (56 ثانیه) 👤ارائه دهنده« دکتر سید مصطفی احمد زاده استاد یار ‍‍پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ‌📚 آیه ۳۰ سوره آل عمران: يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدًا بَعِيدًا ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ ⬅️طبق آیه 30 سوره آل عمران انسان هر عمل خوب یا بدی که در این دنیا انجام می دهد عین این عمل را در قیامت می بیند به عبارت دیگر هر عملی که در این دنیا انجام می دهد چه گفتار باشد چه کردار باشد و حتی نیت و اعتقاد با خودش به آن دنیا می برد و در آخرت عین همان غیبتی را که کرده است، عین آن احسان و انفاقی که کرده است و حتی نیت اعمالی را که مد نظر بوده است عین ان ها را می بیند و افزون بر جزای اعمال خوب و عقاب اعمال بد،خود آن عمل را هم می بیند ودر قیامت آرزو می کند که بین او و اعمال بدش فاصله زیادی باشد. 🌐https://eitaa.com/isca24/9432
با سلام و احترام جلسات «حکمرانی در قرآن» در ماه رمضان هر روز، بجز روزهای تعطیل، برگزار می شود. ساعت13:45 با ارائه استاد نجف لک زایی و دبیری دکتر مختار شیخ حسینی برگزار می شود. لینک حضور در جلسه انلاین ( بیگ بلوباتن): http://dte.bz/hokmconf لینک حضور در جلسه انلاین ( آپارات): http://aparat.com/isca_video/live گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca24/9434
✅عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد:نقد مطالعات قرآنی مستشرقان در کلان‌پروژه «قرآن و مستشرقان» ⬅️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در کلان‌پروژه «قرآن و مستشرقان»، مطالعات قرآنی مستشرقان که براساس مبانی فکری این افراد انجام شده است، با روش‌های علمی و منطقی از سوی اساتید حوزوی آشنا به زبان انگلیسی نقد می‌شود. ⬅️حجت‌الاسلام محمدعلی مبینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره پروژه «قرآن و مستشرقان»، اظهار کرد: مستشرقان در مطالعات خود راجع به فرهنگ و تمدن شرق مطالعات قرآنی نیز انجام داده و در این زمینه کتاب تألیف کرده‌اند. برخی از آنها در این خصوص نگاه همدلانه و موافق دارند و برخی نیز براساس روش‌های خود نقدهایی به اصالت قرآن وارد و در خصوص موضوعات مختلف اظهارنظر کرده‌اند. بنابراین، پژوهشکده فرهنگ و قرآن یکی از رسالت‌های اصلی خود را بررسی پژوهش‌های قرآنی مستشرقان و نقد آنها با روش علمی و منطقی قرار داده و هدف از پروژه موردنظر نیز نقد مطالعات قرآنی مستشرقان از سوی اساتید حوزوی آشنا با زبان انگلیسی است که ماحصل تحقیقات آنها به‌صورت مقاله و پروژه منتشر می‌شود و در حال حاضر نیز بخشی از این تحقیقات آماده انتشار است. 💠مشاهده کامل خبر در لینک زیر 🌐http://dte.bz/vOdIA
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ⬅️نکته‌های قرآنی و تمدنی ۱۲ (تناقض صبر منفعل و صبر فعال) ✅گاهی اوقات صبر و شکیبایی برای اقدام‌نکردن است، و گاهی هم صبر و شکبایی در متن اقدام و برای استمرار اقدام است. گاهی نیز صبوری، آهستگی و کُندی در پی دارد، گاهی هم نه، صبوری مداومت بر حرکت و بلکه شتاب در حرکت در پی می‌آورد. بدین‌سان، صبوری برای تحمل شرایط و تسلیم وضعیت شدن (یا صبر منفعلانه) فرق‌ می‌کند با صبوری برای تغییر شرایط (صبر فعال). اکنون در تلازم بین «مسارعه» و «مصابره»، مراد از مصابره نه مشارکت در تسلیم و مساهمت در سکوت است، بلکه منظور صبر فعال و مشارکت در صبوری‌ها برای تغییر و دگرگونی‌ها و اصلاح است 🌐https://eitaa.com/isca24/9436
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی نکته‌های قرآنی و تمدنی ۱۳ (سرعت و برکت) ⬅️یکی از مفاهیم بسیار مهم در اندیشه دینی آموزۀ «برکت» است. شاید بتوان «برکت» را «غلبه کردن بر زمان» و «فرارفتن از محدودیت‌های زمانی» و یا «مصونیت از آفت‌های زمان و مکان» دانست. موضوع «زمان» در این میان می‌تواند «سرعت در خیر» و «برکت در خیر» را به هم پیوند دهد و آن دو را در شبکه معنایی واحدی قرار بدهد. هرچند ممکن است برکت در عمل یکی از موجبات شتاب در عمل باشد، لیکن آنچه در این قسمت اهمیت دارد، نقش سرعت و مسارعۀ در خیرات در حصول برکت است. اساسا مسارعه در خیرات نوعی غلبه بر زمان در انجام خیر است و همین موجب می‌شود که عمل خیر ماندگار باشد و آثار همیشگی داشته باشد. 💠در این باره روایتِ نقل شده از پیامبر گرامی اسلام بسیار قابل تأمل خواهد بود که: لایزال الناس بخیر ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و تعاونوا علی البر و التقوی، فاذا لم یفعلوا ذلک نزعت منهم البرکات. (تا وقتی مردم امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و یکدیگر را در نیکی و تقوا یاری می‌رسانند، در خیر و نیکی‌اند، و آنگاه که چنین نکنند، برکت‌ها از آنان گرفته می‌شود.) این بدان معناست که برکت حاصل جماعت (الجماعه برکه) و مشارکت (با تمامی مراتب آن) در خیر و معروف است، و بدون مشارکت در خیر (یا مسارعه و مسابقه در خیر) کار خیر برکت نمی‌یابد. 🌐https://eitaa.com/isca24/9437
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تفسیر کاربردی قرآن کریم ق پنجم (56 ثانیه) 👤ارائه دهنده« دکتر سید مصطفی احمد زاده استاد یار ‍‍پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📚 آیه ۹ سوره زمر: أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ ۗ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ ‌ ⬅️هر عملی از دو بخش تشکیل شده است یکی عامل یعنی انجام دهنده عمل و یکی خود عمل بنا بر این اگر در باره ارتقای کیفیت عمل از دیدگاه قرآن کریم سخن می گوییم باید به هر دو بخش توجه کنیم یعنی هم به عامل و هم به خود عمل توجه کنیم. ⏹برخی از شاخصه های کیفیت عمل به عامل برمی گردد ،اگر عامل از علم بالایی برخوردار باشد یا درک و معرفت بیشتری نسبت به خداوند داشته باشد یا یقین بیشتری به خدا داشته باشد ،فهم و درک و تفکر بیشتری داشته باشد و از عقلش بیشتر استفاده کند قطعا عمل این فرد نسبت به کسی که این ویژگی ها را نداشته باشد از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. https://eitaa.com/isca24/9438
در گفتمان «تأثیر کرونا بر نظام ارتباطات جامعه» مطرح شد؛بهمنی: خلأ تعطیلی اجتماعات مؤمنان مرتفع شود ⬅️کارشناسان حاضر در گفتمان «تأثیر کرونا بر نظام ارتباطات جامعه» اظهار کردند: يکي از مؤلفه‌های قدرت نرم جهان اسلام تجمعات مؤمنان است که به خاطر کرونا این تجمعات وجود ندارد و خلاقيت دينی، شيعی و ايرانی می‌تواند در فضای مجازی الگوهای مناسبات اجتماعي را خلق کند تا اين خلأ مرتفع شود. هم‌چنین از به کارگيری واژه «فاصله اجتماعی» انتقاد کرده و معتقدند عبارت «فاصله اجتماعی» جامعه را به سمت جامعه‌ای سرد و بی‌روح و فاقد ارتباطات کشانده است. 💠به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از ایکنا از قم، اولین گفتمان قرآنی با موضوع «تأثیر کرونا بر نظام ارتباطات جامعه» به همت خبرگزاری ایکنا قم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دوم اردیبهشت‌ماه به‌صورت مجازی برگزار شد. ⬅️در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص تأثیر وضعیت کرونا بر مناسک دینی، گفت: کرونا تقریبا کلیه مناسبات ارتباطی از جمله مناسک دینی را تحت تأثیر قرار داده‌ است، در حالی که شیعیان حیات و بقای خویش را در برپایی مناسک مذهبی پیدا می‌کنند. 💠مشاهده کامل گزارش در لینک زیر 🌐http://dte.bz/WOob0