eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
796 ویدیو
223 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر نجف لک زایی- اختتامیه.mp3
4.15M
✅ آیین اختتامیه همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای 💠زمان: پنج شنبه 1398/11/3 🔶مکان: قم- ابتدای خیابان معلم-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷سخنران:حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠https://eitaa.com/isca_seda/522
✅در راستای منویات مقام معظم رهبری در مورد فرهنگسازی و ایجاد گفتمان مقاومت - پژوهشكده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری برجسته ترین مراکز پژوهش قرآنی کشور برگزار می نماید ◾️درآمدی بر مقاومت رسانه ای در قرآن کریم ✅پیش نشست همایش ملی مقاومت از دیدگاه قرآن 🔷ارائه سخنرانی از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی میرزایی،مدرس حوزه و دانشگاه 🔶و با حضور سید محمد جوادشوشتری و مدیر عامل خبرگزاری ایکنا و حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 💠زمان: شنبه ۵ بهمن ماه ساعت ۱۴ الی ۱۶ 🔶مکان: سالن کنفرانس خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) 🌐https://eitaa.com/isca24/6519
✅حجت الاسلام آصف آگاهی تبیین کرد؛ ♈️حکم فقهی انتظار با تأکید بر دیدگاه امام خامنه ای 🔷عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تبیین حکم فقهی انتظار با تأکید بر دیدگاه امام خامنه ای گفت: طبق نظر ایشان انتظار قلبی یکی از واجبات شرعی بر هر مسلمانی است. 🔷به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سیدمحمدرضی آصف آگاه» در کمیسیون مبانی و مفاهیم نظریه انتظار همایش «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» که امروز(پنجشنبه 3بهمن) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به مفهوم فقهی انتظار با تأکید بر دیدگاه امام خامنه‌ای اظهار داشت: انتظار جزء لاینفک مسئله مهدویت و کلیدواژه اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است. ✍️عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که به فرموده رهبر معظم انقلاب، انتظار تکلیف به دوش انسان می‌گذارد، گفت: پرسش آن است که انتظار از منظر فقهی چه حکمی دارد؟ این پژوهش با روش اجتهادی تلاش دارد آموزه انتظار را از منظر فقهی بررسی و حکم تکلیفی و وضعی انتظار را بر پایه نصوص دینی بیان کند. 🔷وی اضافه کرد: بنده تلاش کرده ام با تحلیل دیدگاه و بیانات امام خامنه‌ای حکم شرعی انتظار را از منظر ایشان ذکر کنم، از این رو می‌توان این تحقیق را تحلیل فقهی و روایی دیدگاه امام خامنه‌ای در مسئله انتظار به‌شمار آورد. ❇️حجت الاسلام آصف آگاه با بیان این که دستاورد این پژوهش اثبات وجوب انتظار ظهور با ادله عقلی و نقلی و بیان احکام وضعی آن است، تأکید کرد: حکم فقهی انتظار در سه مرحله موضوع‌شناسی، حکم‌شناسی و حل تعارض بیان می‌شود و از نظر موضوع‌شناسی انتظار دو صورت دارد: حالت نفسانی و عمل. 💠وی بیان داشت: حالت نفسانی انتظار دوگونه است: انتظار قلبی و انتظار انفعالی؛ عمل نیز سه گونه است: انجام تکالیف شرعی عام، انجام تکالیف شرعی با رویکرد انتظار و اعمال خاص زمینه‌سازانه. 🔷پژوهشگر فقه و حقوق تصریح کرد: بر اساس موضوع‌شناسی یادشده، احکام شرعی انتظار عبارت است از: 1. انتظار قلبی یکی از واجبات شرعی بر هر مسلمانی است. 2. انتظار انفعالی، انتظار منفی و حرام است. 3. انجام تکالیف شرعی عام درحقیقت انتظار نیست و اقتضای مسلمانی است. 4و5. انجام تکالیف شرعی با رویکرد انتظار و اعمال خاص زمینه‌سازانه وابسته به ظرفیت افراد، نهادها و دولت است و برخی از مراتب آن واجب می‌باشد. 💠https://eitaa.com/isca24/6520
💠برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه تجلیل شدند + اسامی ♈️بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه با حضور حضرت آیت الله سبحانی و شخصیت های برجسته حوزوی در سالن همایش های دارالشفا به کار خود پایان داد. ✍به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه پیش از ظهر امروز با حضور حضرت آیت الله جعفر سبحانی و شخصیت های برجسته حوزوی در سالن همایش های دارالشفا به کار خود پایان داد. ✅بر اساس این گزارش، آیات اعرافی، غروی، مقتدایی، خاتمی، حسینی بوشهری، موسوی، محمدی عراقی و فقیهی و حجج اسلام والمسلمین میرمعزی، رستم نژاد، دیرباز و مقیمی حاجی در این مراسم حضور داشتند. 🔷اسامی برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه 💠حجج اسلام محمد رحیم درانی، حمید رفیعی هنر، مهدی خطیبی، سید مهدی نبوی، سید ابوالقاسم ژرفا و محمد صادق یوسفی مقدم صاحبان آثار برگزیده بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه بودند. ♈️همچنین حجج اسلام وحید وثوقی راد، حمیدرضا مقیمی اردکانی، مهدی عباسی، مجتبی افشار پور، حسین حاجی پور، مهدی امینی، حسن بوسلیکی، مرضیه عبدلی، حسین البدری، سید جعفر علوی، رسول مظاهری کوهانسانی، محمدعلی خادمی کوشا، محمد ابراهیم شمس ناتری، احمد شاکری، سید کاظم سید باقری، مرحوم محمد حسین اسکندری، احمد علی مجید الحلی، محمدباقر ملکیان، محمدنقی نظر پور، احمد کوهی، علی فدایی راینی، مرحوم سید احمد شبیری زنجانی، سید حیدر حسینی و علی فضلی حائز درجه شایسته تقدیر شدند. 💠حجت الاسلام محمد فتحعلی خانی دارای برگزیده مقاله و حجج اسلام احمد سعیدی و محمد قاسمی حائز رتبه های برگزیده مقاله و شایسته تقدیر مقاله شدند. 💠محمد باقر انصاری( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) و حجت الاسلام غلامرضا حسینی (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) و حجت الاسلام جواد گائینی(پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) و حجت الاسلام محمد نقدی(مؤسسه ترجمان وحی) به عنوان ناشر برگزیده و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان مرکز پژوهشی برگزیده شناخته و تجلیل شدند
⏺رییس پژوهشکده کلام اهل بیت پژوهشگاه قرآن و حدیث تبیین کرد؛ ♈️آسیب های تخصصی شدن و تحول دانش و الزامات رسیدن به دانش جدید ❇️حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: اقتضائات زمانی و مکانی دانش در گذشته و حضور دانش غرب که با بنیادهای فکری ما قابل پذیرش نیست از جمله الزاماتی است که نیاز است به دانش جدید برسیم. ✅به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست تخصصی با عنوان تخصص گرایی در علوم حوزوی آسیب ها و فرصت ها که به همت دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان امروز در مجتمع ولایت برگزار شد به آسیب شناسی نظام دانشی پرداخت. ♈️رییس پژوهشکده کلام اهل بیت (ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به آشفتگی در نظام دانشی حوزه های علمیه، گفت: برای تخصصی شدن باید این آشفتگی ها سامان بخشیده شود. ✍️حجت الاسلام والمسلمین سبحانی ابراز کرد: در نظام دانشی حوزه علمیه برخی معتقد هستند که رویکرد قدیم باید حفظ و احیا شود و برخی معتقدند که باید رویکرد جدید را در پیش گرفت، ما نتوانسته ایم این دو نظر را با هم جمع کنیم که یکی از آفت ها است، حوزه باید بین نگاه به آینده و وضعیت موجود جمع کند در غیر این صورت آینده نامعلوم پیش رو گرفته و گذشته خود را نیز از بین برده است. ✅عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نگاه میکانیکی به تحول دانش را از دیگر آسیب های نظام دانشی بیان و اظهار کرد: برخی تصور می کنند که دانش امکان بازسازی و نوسازی دارد و به عنوان مثال می توانند دانش اقتصاد اسلامی تولید کنند که این نادرست است و برخی نیز معتقدند امکان مدیریت دانش وجود ندارد و علم چنان سرکش است که به ما اجازه کنترل آن را در آینده نمی دهد که این نگاه نیز مورد قبول ما و دنیای دانش نیست، از سویی کسانی گمان می کنند که می توان دانشی را با مهندسی کامل از نو ساخت که این نظر نیز اشتباه است. 💠رییس قطب تعمیق باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه قم افزود: دانش حیات ارگانیک دارد و دارای اجزایی است که کارکردها و نقش های بهم پیوسته دارد، امکان کنترل پاره ای از شرایط علم وجود دارد که دنیا آن را مدیریت کرده و مدل تکامل آن متفاوت است. 🔷وی نگاه جزئی داشتن به دانش را از دیگر آسیب ها در تحول دانش بیان و ابراز کرد: آفت دیگر در تحول دانش این است که نگاه ما به دانش نگاه جزئی است و برداشت سیستماتیک از دانش کمتر مورد توجه ما قرار می گیرد. 💠حجت الاسلام والمسلمین سبحانی بیان داشت: امروز علم شناسی در دنیا به پیوند بین دانش های مختلف توجه دارد که تمدن را می سازد و جمهوری اسلامی در ساحتی قرار گرفته است که به دنبال تأسیس مدنیت شیعی است و مدعی است که داشته های دیگران برای ما مطلوب نیست و از سویی معتقد هستیم که داشته های گذشته لازم است و کافی نیست و ما را به این التزام رسانده که دانش و نظام معرفتی دینی را بازبینی کرده و ساختاری از نو برای دانش به وجود آوریم. 🔷وی به آفت ها در تخصص گرایی و الزام برای رسیدن به دانش جدید اشاره و بیان داشت: وضعیت دانشی ما در عصری برای ضرورت هایی بوده و امروز پاسخگو نیبست، اقتضائات زمانی و مکانی دانش در گذشته، حضور و نفوذ دانش غرب که با بنیادهای فکری ما قابل پذیرش نیست و تفاوت طبقه بندی دانش غربی با دانش ما از جمله الزاماتی است که نیاز است به دانش جدید برسیم. ✅حجت الاسلام و المسلمین سبحانی به اهمیت روش شناسی علم و طبقه بندی درست علوم اشاره و بیان داشت: وقتی از سیستم دانش صحبت می کنیم روشن است اما نکته مهم ارتباط موضوعی و ارتباط کارکردی دانش ها با هم است، باید مرز بین دانش ها و ارتباط موضوعی این ها با هم مشخص شود، اقتضائات هر دانش رعایت شود، روش طبقه بندی مشخص شده و به جامعیت دانش ها نیز توجه شود. 🔷عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر این که هر علمی در طبقه بندی علوم جایگاه خود را داشته باشد، گفت: امروز مرز بین فلسفه و کلام مشخص نیست و این سوال مطرح می شود که آیا فلسفه و کلام هر کدام می تواند به تنهایی به همه پرسش ها پاسخ بدهد که در جواب باید گفت نه فلسفه به تنهایی و نه کلام به تنهایی می تواند پاسخ گوی همه نیازها باشد بلکه باید این دانش های اسلامی طبقه بندی شده و با روش شناسی مناسب هر کدام در جایگاه خود قرار گیرد. 💠https://eitaa.com/isca24/6527
✅معاون آموزش و پژوهش مؤسسه انقلاب اسلامی: 🔹لزوم بهره گیری از آموزه های مهدوی برای خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی ✳️اسحاقی با اشاره به خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی به عنوان ارکان انقلاب اسلامی گفت: برای ساخت این سه به صورت کامل نیازمند جدی آموزه های مهدوی هستیم. ▪️به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای عصر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به کار خود پایان داد. 🔳دکتر محمد اسحاقی نمایندة مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در این مراسم با بیان این که بیانات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با انتظار از دهه 60 آغاز شده است، گفت: همه مباحث در باب مهدویت و انتظار را می‌ توان در سه کلید واژه اصلی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی جای داد. وی با اشاره به نقش آموزه های مهدوی در خودسازی فردی افزود: همچنین مواردی که مربوط به جامعه منتظر می‌ شود، می‌ تواند در جامعه پردازی و نه جامعه سازی مورد توجه قرار بگیرد. 🔶اسحاقی تصریح کرد: در نهایت تمدن سازی نیز که با تمدن اسلامی در سده های آغازین تفاوت های جدی دارد و هم با تمدن غرب کنونی که در اضمحلال است فرق می‌ کند، از اصول بحث مهدویت است. اسحاقی در ادامه با اشاره به حرکت رو به جلوی مراکز حوزوی از جمله پژوهشکده مهدویت در مقوله انتظار و تمدن سازی عنوان کرد: این کار پرمغز و پرمعنایی که صورت گرفته آغازی است که بتوانیم برای قرار گرفتن در طلیعه ظهور گام برداریم. 🔷وی با اشاره به این که این گونه اندیشه ها باید در اسناد راهبردی و قوانین و به شکل یک سری راهکار منعکس بشود، ابراز داشت: البته شاید هدف این همایش نبوده که چهل ساله اول انقلاب را بازخوانی کند ولی به عقیده من این یک کار لازم است که می‌ تواند برای آینده ما مفید باشد. معاون آموزش و پژوهش مؤسسه پژوهشی انقلاب اسلامی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب با روشن گری و آینده نگری برای تمدن سازی و تحول در جامعه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری آن را تعبیه کرده اند. 🔶وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: راهی که ما باید طی کنیم ترویج و تبیین برای اهلش است تا مسیر برای تحقق و اجرایی شدن به وجود بیاید و انتظار این است که در چهل ساله دوم انقلاب اسلامی که طلیعه آن با خون شهید سلیمانی رنگین شد، در عرصه های مختلف به توفیقات بیشتری برسیم. ✅اسحاقی با بیان این که مبانی فکری و اندیشه ها گام های عمل را شکل می‌ دهد، گفت: انسان بر اساس نظر، عمل می‌ کند و هر آنچه در اندیشه و ذهن ما هست در عمل می‌ آید؛ غرب از علوم انسانی مادی خود بنیاد برای حاکمیت و سلطه بر جهان استفاده می‌ کند که شما آن را در قالب ایسم ها مشاهده می‌ کنید و می‌ خواهد همه را در خود مستحیل کند. وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: به عنوان نمونه شما تمام مبانی نظری فلسفه سیاسی غرب را می‌ توانید در فیلم های آنها به ویژه سینمای هالیوود مشاهده کنید، اما سؤال این است که ما در فیلم های خودمان چه میزان برای ترویج فرهنگ دینی، اندیشه مهدویت و انتظار کار کرده ایم؟ 🔳این پژوهشگر علوم اسلامی یادآور شد: باید در گام هایی که می‌ خواهیم برداریم گام شناخت و تفقه و گفتگو را عمیق کرده و گسترش بدهیم و نسبت به تبلیغ و تبیین و ترویج بسته ای آماده کنیم و آن را در اختیار همه مراکز فرهنگی، هنری و اجتماعی و البته سیاستگذاری قرار بدهیم تا با اندیشه انتظار بتوانیم یک جامعه منتظر واقعی را بسازیم. 💠https://eitaa.com/isca24/6529
🔳حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی مطرح کرد؛ 💠نقش آموزه های مهدویت در تمدن سازی، احساس امید و عدم ترس 🔹رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به نقش آموزه های مهدویت در تمدن سازی، احساس امید و عدم ترس بر لزوم قرار گرفتن این آموزه در متن زندگی تأکید کرد. 🔶به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای عصر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به کار خود پایان داد. ✅حجت الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این مراسم با بیان این که معنای انتظار در کلام رهبری آماده سازی فردی و اجتماعی برای حاکمیت اسلام است،گفت: طبق آیات قرآن و نصوص دینی یکی از نعمت های تشکیل حکومت اسلامی، بحث امنیت است. وی افزود: امنیت یکی از مسائلی بسیار مهمی است که دنیای استکبار به شدت با آن مبارزه می‌ کند و مطامع خود را در نبود آن می‌ داند به همین جهت می‌ بینید که چگونه بزرگان یک کشور را می‌ کشند. 💠رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اشاره به این که ما به عنوان زمینه ساز، باید نمونه هایی از ساخت حکومت را داشته باشیم، گفت: ما در نظام مهدوی آن قدر امنیت وجود دارد که یک زن با انواع زیورآلات می‌ تواند از یک منطقه به تنهایی به جای دیگر برود، این بحث امنیت باید در نظام اسلامی فعلی نیز نمود پیدا کند، همچنانکه جواب ما به آمریکا نیز در قضیه عین الاسد در راستای همین امنیت بود. معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی بیان داشت: شما می‌ بینید که یک دولتی مثل دولت تروریسم آمریکا به راحتی وارد یک کشور می‌ شود، رؤسا و مهمانان آن را می‌ کشد ولی برخی هنوز برای محکوم کردن آنها شک دارند؛ از این رو ما باید اندیشه انتظار که به دنبال ترویج فرهنگ امنیت است در میان نخبگان باشیم. ✅وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ترس برخی افراد از قدرت تسلیحاتی دشمنان و اعتراف به توان آنها برای نابودی کره زمین تصریح کرد: کسی که با اندیشه مهدویت آشنا است در ارتباط با آینده دنیا نگاه خوشبینانه دارد و اعتقاد دارد که از دست این طاغوت ها که در رأس آنها نظام سلطه و صهیونیست ها هستند کاری برنمی آید. حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی با بیان این که ما در هر لحظه زندگی خود نیازمند آموزه های مهدوی هستیم، گفت: دشمن به دنبال این است که ما این اندیشه را فراموش کنیم یا حداکثر در یک سری زمان ها مثل نیمه شعبان مطرح کنیم در حالی که این اندیشه باید در متن زندگی ما باشد. وی در ادامه سخنان خود یکی دیگر از آرمان های مهدویت را بحث عدالت دانست و یادآور شد: ما از طریق ریشه کن کردن عوامل ظلم و ستم می‌ توانیم به عدالت برسیم. 💠پژوهشگر علوم سیاسی با بیان این که تلاش های خوبی در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در این راستا انجام شده است، یادآور شد: با عمق بخشیدن به اندیشه مهدویت هم نیل به تمدن اسلامی آسان تر می‌ شود و هم احساس امید به آینده بیشتر می‌ شود و هم ویروس تر از جان امت اسلامی بیرون می‌ رود چون می‌ دانند نصرت الهی بر این مطلب تعلق گرفته که یار و یاور مؤمنان باشد و در بزنگاه ها، ایام الله را خلق بکند. 💠دریافت فایل صوتی https://eitaa.com/isca_seda/522 🌐https://eitaa.com/isca24/6531
❇️ "دائره المعارف قرآن کریم" کتاب سال حوزه شد. در آیین اختتامیه بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه، کتاب "دائره المعارف قرآن کریم" پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بعنوان کتاب سال حوزه معرفی شد. 🔗جزئیات خبر در لینک زیر↙️ quran.isca.ac.ir/News/Detail/306 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن @MaarefQuran
حضور پررنگ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه
1_177519999.pdf
16.93M
🔸ویژه‌نامه "بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه" و "سومین جشنواره مقالات علمی حوزه" 🔹 بخش‌های ویژه‌نامه: ▫️گزارش آثار رسیده ▫️معرفی آثار برتر ▫️ چکیده آثار برتر ▫️ معرفی شخصیت ویژه علمی ▫️ گزارش فعالیت های همایش ▫️ معرفی شاخص های داوری آثار ▫️ گزارش کوتاهی از همایش گذشته حجم: 15MB 🆔 @khowzeh
Photo from ۱۸۵۳۸۱
Photo from ۱۸۵۳۸۱
Photo from ۱۸۵۳۸۱
Photo from ۱۸۵۳۸۱
📌 با حضور حضرت آیت‌الله سبحانی برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه تجلیل شدند 📚 بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه با حضور حضرت آیت الله سبحانی و شخصیت های برجسته حوزوی در سالن همایش های دارالشفا به کار خود پایان داد. 📚 بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه پیش از ظهر امروز با حضور حضرت آیت الله جعفر سبحانی و شخصیت های برجسته حوزوی در سالن همایش های دارالشفا به کار خود پایان داد. 🆔 @khowzeh
حبیب الله بابائی مطرح کرد؛ مستضعفان چگونه می توانند تمدن نوین بیافرینند؟ حجت الاسلام حبیب الله بابائی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مستضعفان با استقامت در برابر استکبار و کسب اقتدار، ایمان و عمل صالح می توانند دست به ساخت تمدن نوین بزنند. به گزارش خبرگزاری مهر، هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی، صبح امروز، پنجشنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ در مشهد مقدس برگزار شد. حجت الاسلام حبیب الله بابائی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست علمی به ارائه مقاله خود با عنوان «امکان تمدن در در وضعیت استضعاف از منظر قرآن» پرداخت و گفت: تمدن کلان‌ترین نظام مناسباتی انسانی است. ما در ادبیات تمدنی تهی از ادبیات قرآنی نیستیم و آنچه که فهم مشترک ما را در جهان اسلام تسهیل می‌کند، ادبیات قرآنی است. وی در بیان مفهوم استضعاف و ماهیت آن عنوان کرد: استضعاف به معنای القای ضعف و پیدا کردن نقطه‌های ضعف و به معنای ضعیف شمردن و یا ضعیف کردن چیزی است که این امر می‌تواند ابعاد مختلف و سطوح متعددی داشته باشد. بابایی با اشاره به اینکه پذیرش استضعاف و ضعف، امر ارادی است، افزود: تصور و القای ضعف، گاه از سوی شخص دیگری انجام می‌شود و گاه از سوی خود فرد مستضعف پیدا می‌شود. آنجا که فرد مستضعف خود را فاقد توان و فاقد شایستگی می‌داند او در واقع خود را مستضعف ساخته است. گاهی نیز استضعاف در جهت انسداد مسیرهای رشد و زمینه سازی برای ضعف و سستی است تا دیگری تضعیف گردد و قوای خود را از دست بدهد. این کارشناس حوزه تمدن پژوهی، افزود: استضعاف دارای سطوح خرد و کلان (استضعاف تمدنی) است و آیاتی که در کلام نورانی وحی وجود دارد بر استضعاف کلان اشاره می‌کند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: استضعاف همواره عامل ضعف نیست، بلکه می‌تواند زمینه‌ای باشد که فرد استضعاف شده در مسیر مقاومت و ایستادگی و در جهت رشد و تعالی قدم بردارد و استضعاف تمدنی که در حال حاضر در جامعه رخ می‌دهد عزت ما را هدف قرار می‌دهد و ما می‌توانیم در برابر آن قوی شویم و مکنت پیدا کنیم. وی با طرح این پرسش که آیا در وضعیت غیبت و در وضعیت استمرار استضعاف، امکانی برای حرکت تمدنی در جامعه وجود دارد یا نه و آیا اساساً می‌توان تمدن مستضعفین داشت و مستضعفان در عین استضعاف می‌توانند حرکت تمدنی و یا احیای تمدن را داشته باشند، گفت: تمدن اقتضای نوعی از اقتدار را دارد که در وضعیت استضعاف اجتماعی این اقتدار نشدنی و ناممکن است. وی افزود: اما اگر استضعاف را به گونه‌ای دیگر تعریف کنیم که در آن بین ضعف و استضعاف تفکیک شود و بر این نکته همچنان تأکید کرد که همیشه چنین نیست که استضعاف منجر به ضعف در ناحیه اقتدار اجتماعی و یا ضعف در ناحیه امکان ایمان و عمل صالح شود، آنگاه می‌توان برای مستضعفان، اقتداری را تعریف کرد، و برای مستضعفان امکان عمل صالحی را ترسیم کرد. در چنین وضعیتی که عملیات استضعاف همچنان ادامه پیدا می‌کند. مؤمنان و مستضعفان با استقامت در برابر جریان استکبار، کسب اقتدار و کسب ایمان و عمل صالح می‌کنند و در کسب ایمان و اقتدار، می‌توانند به سمت تمدن حرکت کنند. این بدان معناست که اگر مستضعفان بتوانند در برابر عملیات روانی استضعاف مقاومت کرده و اجازه ندهند که استضعاف منجر به ضعف آنها بشود، آنها می‌توانند دست به ساخت تمدن نوین بزنند ولو آنکه همچنان مستضعف باقی بمانند. وی افزود: اراده انسانی در مواجهه با استضعاف مهم است. اگر اراده فرد در برابر استضعاف‌گر بر تسلیم و تمکین تعلق بگیرد، بی شک استضعاف هم به ضعف و ناتوانی منتتهی خواهد شد و اگر اراده انسانی بر مقاومت و ایستادگی تعلق بگیرد، عملاً استضعاف به قوت و رشد فرد مستضعف منجر خواهد شد. بابائی با بیان اینکه اقتدار صرفاً با خروج از ضعف روی نمی‌دهد، بلکه باید به خروج از ذلت و ورود به عزت بیانجامد تا بتوان به استضعاف خاتمه داد، گفت: انسان تمدنی باید عزت انسانی داشته باشد و کسب این قوت در دوره غیبت ممکن است. وی ادامه داد: اقتدار، ایمان و عمل صالح موجب رفع استضعاف نمی‌شود، ولی می‌تواند زمینه ساز شکل گیری تمدن اسلامی در دوره غیبت و آنگاه ظهور امام عصر (عج) بشود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اگر تمدنی شکل بگیرد، نه فقط اقتدار بهتر و امکانی برای ایمان و عمل صالح فراهم می‌شود، بلکه امکان خروج از وضعیت استضعاف زدگی و رهایی از عملیاتی روانی استضعاف و به رخ کشیدن اقتدار خود و برچیدن زمینه‌های روانی و تبلیغاتی استضعاف هم بهتر و سهلتر خواهد بود.
هدایت شده از نجف لک زایی
🔸نمایشگاه آثار و دستاوردهای علمی مراکز و شعب دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص "ولایت فقیه" به مناسبت پنجاهمین سالگرد تدریس ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) در نجف اشرف» ⏰ زمان: از ۵ تا ۸ بهمن ماه ۹۸ از ساعت ۱۰ تا ۱۹ 🏢 مکان: قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع) ⭕️ تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir
✅بخشی از سخنرانی دکتر نجف لک زایی در همایش نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای 💠https://eitaa.com/isca24/6544
✅گزارش تصویری همایش بین الملل نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای 💠گزارش تصویری آیین افتتاحیه همایش نظریه انتظار 🔷https://b2n.ir/009507 💠گزارش تصویری کمیسیون تخصصی جامعه منتظر-راهبردها و آسیب ها 🔶https://b2n.ir/011497 💠گزارش تصویری کمسیون تخصصی مفاهیم و مبانی نظریه انتظار 🔷https://b2n.ir/137608 💠 کمیسیون تخصصی،جامعه منتظر،وظایف،شاخصه ها و کارکردها 🔷https://b2n.ir/686531 💠کمیسیون تخصصی نظریه انتظار و تمدن سازی نوین اسلامی 🔷https://b2n.ir/828887