eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
802 ویدیو
223 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️(تک‌نکته‌های قرآنی - تمدنی قسمت دوم) ⬅️(«سعی و سرعت»، امتداد اجتماعی "ایمان") ✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی 💠«سعی»، «سرعت» و «سبقت» در نیکی‌کردن در آیات متعددی از قرآن آمده است مانند «اولئک یسارعون فی الخیرات و هم لها سابقون» (مومنون: 61، و آل عمران: 114)، «سابقوا الی مغفره من ربکم» (حدید: 21)، «سارعوا الی مغفره من ربکم» (آل عمران: 133) و من اراد الآخره و سعی لها سعیها و هو مومن (اسراء: 19)، فاسعوا الی ذکر الله (جمعه: 9). آیات مربوط به سعی و سرعت محدود به امور خیر نیست، بلکه سرعت در کفر و گناه و دشمنی و فساد و عذاب هم در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است: «و لا یحزنک الذین یسارعون فی الکفر» (آل عمران: 176)، «و تری کثیرا منهم یسارعون فی الاثم و العدوان» (مائده: 62). ⬅️نکته اینکه، آنچه جامعه را به سمت صلاح یا زوال می‌برد نه اصل خوبی یا بدی، بلکه «سعی» (جدیت و اهتمام) و «سرعت و سبقت» در خوبی و بدی است که ذاتا امری اجتماعی و در نسبت با دیگران شکل می‌گیرد. ⬅️در تقابل بین دو گونه از سعی و سرعت (درخیر و شرّ)، وجود پشتوانه‌های ایمانی بسیار مهم است. اساسا امتداد اجتماعی ایمان در «سعی و سرعت در رفتار انسان» است. تا زمانی که ایمانی نباشد، شور و شتابی در هیچ سویه از خیر و شرّ نیز وجود نخواهد داشت. ایمانی پرشور به خیر و خوبی، نیکی‌های انسانی را شتاب می‌دهد، و باور به شرّ نیز شتاب در بدی‌ها را بوجود می‌آورد. بدین سان تقابل دو گونه از سرعت فزاینده در کژی و راستی در جامعه، برخاسته از برخورد دو گونه از ایمان و دو گونه از جهان‌بینی و جهان‌باوری است.
📣فراخوان طرح پژوهشی و مطالعاتی قرآن و مستشرقان ✍🏻با توجه به شبهات مطرح از سوی مستشرقان در مورد قرآن کریم و محتوای آن، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جهت پرورش نیروی متخصص در حوزه نقد مطالعات قرآنی مستشرقان طرح پژوهشی و مطالعاتی قرآن و مستشرقان را برگزار می کند. 🔘شرایط: - دانش آموخته حوزه علمیه - اتمام سطح ۳ یا کارشناسی ارشد دانشگاه - حداکثر سن ۳۵ سال(در صورت رزومه علمی قوی تا ۳۸ سال بلامانع است) - آثار پژوهشی مرتبط - آشنایی با یکی از زبان های خارجی (انگلیسی، عربی و ...) ❇️مزایا: - گواهی پایان دوره - حمایت مالی از آثار پژوهشی - چاپ مقالات برتر - واگذاری طرح های کلان پژوهشی 🔴علاقمندان رزومه علمی خود را تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ به آدرس زیر در پیام‌رسان ایتا ارسال نمایند. 👉https://eitaa.com/EsteshraqQuran
📱 نرم افزار موبایلی "فرهنگنامه و دانشنامه قرآنی رمضان" 🔶 بر گرفته از کلان پروژه‌های فرهنگ قرآن و دائره المعارف قرآن کریم 🔶 در بردارنده دهها مدخل اصلی و هزارها عنوان فرعی مرتبط با حوزه رمضان 🔶 نمایش درختی موضوعات 🔶 امکان اشتراک گذاری متن 🔶 جستجوی در عناوین و محتوا 📥 دانلود رایگان از کافه بازار👇 🌐 https://cafebazaar.ir/app/isca.quran.ramezan99 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
✅استاد نجف لک زایی تشریح کرد:صلح حدیبیه؛ برقرارکننده امنیت برای مسلمانان ⬅️حجت‌الاسلام والمسلمین لکزایی با اشاره به صلح حدیبیه و جایگاه آن در صدر اسلام بیان کرد: رسول خدا(ص) با صلح حدیبیه امنیت را برقرار می‌کند و این کار برخلاف تصور عمومی است که حتماً باید امنیت را از طریق جنگ برقرار ساخت. ایشان تصمیم گرفتند برای عمره به مکه مشرف شوند، اما اتفاقاتی رخ داد که در نهایت به صلح انجامید و پس از صلح حدیبیه است که نگرانی‌های دیگر قبایل از پیوستن به اسلام هم برطرف می‌شود و سوره فتح، سوره‌ای است که فتح مبین را بر این صلح نهاده است. 💠به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرگزاری ایکنا؛ جلسه پنجاه و نهم از نشست‌های «حکمرانی در قرآن»، امروز ۲۵ فروردین‌ماه به صورت مجازی و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد که در لینک زیر ادامه متن آن را می‌خوانید؛ 🌐http://dte.bz/mNjnF
34.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ «ارمغان قران، باورهای راستین» 🔻شرح آیات اعتقادی قرآن (فیلم) 🎤 حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی 📽 قسمت اول: معرفی برنامه 🏢مؤسسه معارف امامت اهل بیت (ع) با همکاری مؤسسه معارف اهل بیت (ع) 🗓 رمضان ۱۴۰۰ ه‍.ش 💠بانک جامع نشست های علمی،کرسی های ترویجی،کرسی های تخصصی و همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca24/9379
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکمرانی در قرآن کریم ماه مبارک رمضان با ارائه استاد نجف لک زایی و دبیری دکتر مختار شیخ حسینی هر روز ساعت سیزده و چهل و پنج دقیقه لینک : dte.bz/hokmconf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 تفسیر دعای روز دوم ماه مبارک رمضان 👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی ❎مشاهده در یوتیوب 🌐https://youtu.be/ekv8b8zPkFA ❎مشاهده در آپارات 🌐http://m.aparat.com/v/rHYzt 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با نوای 🌸 و تفسیر حجت الاسلام دکتر لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی ❎مشاهده در یوتیوب 🌐https://youtu.be/W7yRuLuuqM8 ❎مشاهده در آپارات 🌐http://m.aparat.com/v/qWo6i 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید
✅نکته‌های قرآنی ـ تمدنی ۳ («آخرت‌اندیشی»، «سعی در عمل» و «خیرجهانی» ) ✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ⬅️آخرت‌اندیشی یکی از شاخص‌های ممتاز تمدنی بین مسلمانان (در مقایسه با یهودیان و مسیحیان) است. تأثیر آخرت‌اندیشی در رفتارِ اجتماعی و این‌جهانی از آن رو حائز اهمیت است که عملِ دنیوی برای آخرت («من اراد الآخره و سعی لها سعیها» 19/اسراء) با عملِ دنیوی برای دنیا («من کان یرید العاجله عجلنا له فیها ما نشاء لمن نرید» 18/اسراء) به جهت علت غایی‌ِ متفاوتی که هریک دارد، متفاوت و متمایز از هم هستند: اولا عمل دنیوی برای آخرت با انگیزه‌های الهی، اخلاقی، و انسانی شکل‌ می‌گیرد؛ و ثانیا نیت ابدیت در رفتار، کیفیت عمل و حزم‌اندیشی در مقام عمل و در نتیجه وزن عمل را در همین دنیا ارتقا می‌دهد. به بیان دیگر، هرچند نتیجۀ ظاهریِ عمل برای آخرت، نسیه است و نه نقد، لیکن همین نیت آخرت‌اندیشی موجب ارتقاء اخلاقی و اجتماعی عمل دنیوی در همین دنیا می‌شود (او چیزی نقدا همینجا و هم‌اکنون به دست می‌آورد). 💠 از سوی دیگر، هرچند نتیجه ظاهریِ عمل برای دنیا، نقد است و نه نسیه، لیکن همین نقداندیشی و دنیااندیشی، سطح عمل و وزن آن را تنزل داده و بدان زوال می‌دهد (او چیزی را همینجا و هم‌اکنون از دست می‌دهد). (ببینید آیۀ «ان کل ذلک لما متاع الحیاه الدنیا» 35/زخرف). ⬅️نکته آنکه، توجه به آخرت به مثابه چشم‌اندازی دور و افقی مانا، همت و اهتمام فرد را بلندتر می‌کند، فرصت او را در همین دنیا برای نیل به آن غایت نامتناهی تنگ‌تر نشان داده، و در نتیجه تلاش و کوشش فرد مومن را در همین دنیا بموقع و سریع و فشرده قرار می‌دهد. فشردگی عمل‌های نیک ما را به آستانه‌های خیر کلان و خیرجهانی نزدیک‌تر می‌سازد. 🌐https://eitaa.com/isca24/9383
33.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ «ارمغان قران، باورهای راستین» 🔻شرح آیات اعتقادی قرآن 🎤 حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی 📽 قسمت ۱: آیه ۹ و ۱۰ سوره أسرء (إِنَّ هَذَا الْقُرْءَانَ یَهْدِى لِلَّتِى ... لَهُمْ عَذَاباً أَلِیماً) 🏢مؤسسه معارف امامت اهل بیت (ع) با همکاری مؤسسه معارف اهل بیت (ع) 🗓 رمضان ۱۴۰۰ ه‍.ش https://eitaa.com/isca24/9384
🌷﷽🌷 📚 مرجعیت علمی قرآن در عرصه مدیریت و راهبری فلسفه اسلامی(۱) ✍نویسنده:دکتر علیرضا اسعدی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی 🔅مرجعیت علمی قرآن از مفاهیم نوپدیدی است که تعریف واحدی از آن ارائه نشده است. در اینجا مرجعیت علمی به معنای «اثرگذاری معنا‌دار قرآن کریم بر فلسفه» است که بر مبانی مهمی همچون جامعیت، جاودانگی و پاسخگو بودن قرآن کریم به نیازهای اساسی انسان و . . . استوار است. مرجعیت علمی یا اثرگذاری می تواند به گونه های مختلفی نظیر منبع بودن؛ الهام بخشی؛ کمال بخشی؛ داوری( تایید/ حکمیت) و تغییر رویکرد و نگرش تصویر شود و شامل مباحث درون علمی و برون علمی هر دانش می شود. مباحث درون علمی به مطالعات و محتوای درون هر یک از علوم نظیر مفاهیم، مسائل و اصول و قواعد هر علم نظر دارد و مباحث برون علمی( فراعلم/ پیشاعلم) به آن دسته از مباحث که در خود آن علم مورد بررسی قرار نمی گیرد و مسئله آن علم به شمار نمی آید. این مباحث به طور کلی در مورد هر علمی و از جمله فلسفه عبارتند از: ۱) مبادی تصوری و تصدیقی ۲) روش شناسی ۳) راهبری و مدیریت علم. 🔅ما در اینجا به بررسی مرجعیت علمی قرآن در عرصه راهبری و مدیریت فلسفه می پردازیم. البته پیش از این نیز نقش قرآن و تعالیم وحیانی را در مورد روش فلسفی مورد بررسی قرار دادیم که کاملا با بحث مرجعیت علمی قرآن در ساحت برون علمی مرتبط است. مرجعیت علمی در ساحت راهبری و مدیریت فلسفه به معنای بررسی اثرگذاری قرآن کریم بر رویکرد و جهت گیری کلی فلسفه و نیز اولویت بندی مسائل فلسفی است. اثرگذاری قرآن بر رویکرد فلسفه نیز خود از دو طریق امکان پذیر است. یکی از طریق نقش اثرگذار در تعیین اهداف فلسفه و دیگری از طریق شکل دهی به شخصیت فیلسوف مسلمان. از این رو در مجموع مباحث را در چند پست و در سه محور پی می گیریم. الف) نقش تعالیم قرآنی در شکل دهی به شخصیت فیلسوف مسلمان؛ ب) نقش تعالیم قرآنی در راهبری اهداف؛ ج) نقش تعالیم قرآنی در چینش مسائل فلسفی. ⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🌼🌼 @asaadi99🌼🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با نوای 🌸 و تفسیر حجت الاسلام دکتر لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید
✅ همایش ملی «فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی» 👈 به همت دفتر تبلیغات اسلامی ⏰ زمان ارسال چکیده مقالات: اول تیرماه ۱۴۰۰ ⏰ زمان ارسال اصل مقالات: دوم مردادماه ۱۴۰۰ 🔗 سایت: http://isca.ac.ir/Portal/Home/ ☎️ شماره تماس: 025-31156938
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅نکته‌های قرآنی ـ تمدنی ۴ (تفاوت بین «سابقوا» و «سارعوا») ⬅️خدای متعال در آیه‌ی 133 از سوره آل عمران کلمه «سارعوا» را بکار برده و فرموده «سارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها السماوات و الارض اعدت للمتقین»، و در آیه‌ی 21 از سوره حدید کلمه «سابقوا» را استفاده کرده و فرموده است: »سابقوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها کعرض السماء و الارض». واژه «المسارعه» جدیت در تسریع حرکت است (چه رقیبی در کار باشد و چه نباشد)، لیکن در «المسابقه» نوعی مغالبه و غلبه بر دیگری وجود دارد (حتما باید رقیبی در جامعه باشد). مسابقه بدون رقیب و بدون دیگری معنا ندارد. ♈️به رغم تفاوت بین مسارعه و مسابقه، در هر دو نوعی از «مشارکت دیگران» وجود دارد. یعنی مسارعه و مسابقه هر دو در جامعه و در زندگی جمعی ممکن می‌شود. مشارکت دیگران در «المسارعه»، برای گرفتن انگیزه و بلکه انرژی از دیگران برای سرعت گرفتنِ خود است. در این فرایند سرعت دیگران در امر خیر به سرعت من در امر خیر می‌افزاید. ولی مشارکت دیگران در «المسابقه» برای پیشی‌گرفتن خود از دیگران است (سبقت دیگران از من در امر خیر، به سرعت بیشتر و در نتیجه سبقت از دیگران می‌انجامد). ⬅️حال نکته تمدنی اینکه «مسارعه» و سپس «مسابقه» در نیکی‌ها به مثابه دو روش مهم قرآنی در بزرگ‌شدگیِ نیکی‌ها از امر خُرد به سمت امر کلان (گلوله برفی‌های نیکی)، و تسرّی نیکی از ساحت‌های کوچک (مثلا خانواده) به ساحت‌های بزرگ در مقیاس جهانی است.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#نجف_لک_زایی #حکمرانی_در_قرآن ✅استاد نجف لک زایی تشریح کرد:صلح حدیبیه؛ برقرارکننده امنیت برای مسلم
✅در سلسله مباحث حکمرانی در قرآن تبیین شد:استنباط حرمت استفاده از سلاح هسته‌ای از آیه ۲۵ سوره فتح 💠حجت‌الاسلام نجف لکزایی به تحلیل صلح حدیبیه و برخی از آیات سوره فتح پرداخت و با اشاره به آیه ۲۵ این سوره بیان کرد: خداوند در این آیه اشاره می‌کند چون در مکه مسلمانانی بودند که اسلام خود را علنی نکرده بودند، لذا بیم آن می‌رفت که در صورت دستور جنگ با مکیان این افراد هم بی‌گناه کشته شوند، از این‌رو دستور جهاد صادر نشد و یکی از آیاتی که حرمت استفاده از سلاح هسته‌ای از آن استنباط می‌شود، همین آیه است، چون سلاح هسته‌ای نیز منجر به کشتار بی‌گناهان و از بین بردن محیط زیست خواهد شد. ⬅️ جلسه شصتم از نشست‌های «حکمرانی در قرآن»، اپنج شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه به صورت مجازی و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد که در لینک زیر ادامه متن آن را می‌خوانید؛ 🌐http://dte.bz/EoiR1
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی ⬅️نقش تاریخی امام مهدی علیه السلام در هدایت شیعیان در غیبت صغری 👤ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید احمدی کچایی 👤ناقد: جناب آقای دکتر نعمت الله صفری فروشانی ⬅️دبیر علمی: جناب آقای دکتر حسین قاضی خانی ⏰زمان: دوشنبه 1400/01/30 ساعت 11 الی 13 ⏹مکان: قم-پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه سوم-تالار کوثر 💠مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل ⬅️لینک ورود به جلسه 🌐http://dte.bz/danaee
شریف لکزایی بیان کرد؛پیام اجتماعی سوره اخلاص از منظر امام موسی صدر (لینک صوت سه جلسه) ⬅️دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به نظرات تفسیری امام موسی صدر در مورد تفسیر سوره اخلاص به وجه اجتماعی این تفسیر اشاره و بیان کرد: امام موسی صدر وجه اجتماعی سوره و این آیه را نیز بیان کرده‌اند که در پیشگاه خداوند انسان‌ها هیچ تفاوتی ندارند و سیاه و سفید و غنی و فقیر هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و همه موجودات جهان در برابر خدا مانند دانه‌های شانه هستند. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرگزاری ایکنا، نخستین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن شریف لکزایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با محوریت آرای و اندیشه‌‌های امام موسی صدر در کتاب برای زندگی، ، ۲۵ فروردین‌ماه، برگزار شد که در لینک زیر مشروح آن از نظر می‌گذرد؛ 🌐http://dte.bz/MbFgK
✅رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: ضرورت ایجاد تعامل قوی میان اعضای هیئت علمی ⬅️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که کار فردی مطلوب نیست، گفت: ما هیئت علمی را می پسندیم که در تعامل و گفت و گو با همکاران خود باشد و افکارش در خلأ شکل نگیرد، در گروه علمی خودش مشارکت فعال داشته باشد، در نقد و ارزیابی و بررسی پروژه مشارکت کند. ⬅️به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از پژوهشکده اسلام تمدنی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل پژوهش این دفتر و رییس پژوهشکده اسلام تمدنی که با حضور رییس و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و حضور وبیناری رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با تقدیر از تلاش های سید مصطفی احمدزاده «مدیرکل سابق پژوهش این دفتر و رییس سابق پژوهشکده مذکور» اظهار داشت: باید به سمت کارهایی حرکت کنیم که کلان پروژه هستند و افراد به صورت تک نفره در خارج از پژوهشکده از عهده آن برنیایند. ⬅️صوت جلسه از رادیو پژوهش بشنوید 💠مشاهده خبر در لینک زیر 🌐http://dte.bz/hJ14n
⁦◀️⁩نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح ) حکمت 145👇 🌹وَ قَالَ (علیه السلام): كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ، وَ كَمْ مِنْ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ وَ الْعَنَاءُ؛ حَبَّذَا نَوْمُ الْأَكْيَاسِ وَ إِفْطَارُهُمْ. 🌷امام عليه السّلام (در نكوهش عمل بيجا) فرموده است: 1- چه بسا روزه دارى را كه از روزه اش بهر ه ای جز گرسنگى و تشنگى ندارد، 2- و چه بسا نماز (شب) گزارى كه از ايستادن و نماز گزاردنش جز بيدارى و رنج نيست (چون روزه و نماز را طبق دستور انجام نداده) 3- چه نيك است خواب زيركان و روزه باز كردن ايشان (چون آنان آنچه كنند بجا و طبق دستور مى باشد). 🔶شرح نهج‌البلاغه 👇 🔶روزه داران بى نصيب و شب زنده داران بى خبر!👇 ⁦◀️⁩مى دانيم عبادات نيز مانند انسان، روح و جسمى دارند. امام(عليه السلام) در اين كلام حكيمانه اش اشاره به عبادات بى روح و كم نتيجه يا بى نتيجه كرده مى فرمايد: «چه بسيار روزه دارانى كه از روزه خود جز گرسنگى و تشنگى بهره اى نمى برند و چه بسيار شب زنده دارانى كه از قيام شبانه خود جز بى خوابى و خستگى ثمره اى نمى گيرند. آفرين بر خواب هوشمندان و افطارشان»; (كَمْ مِنْ صَائِم لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلاَّ الْجُوعُ وَالظَّمَأُ، وَكَمْ مِنْ قَائِم لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلاَّ السَّهَرُ وَالْعَنَاءُ، حَبَّذَا نَوْمُ الاَْكْيَاسِ وَإِفْطَارُهُمْ). 🔶«سَهَر» (بر وزن سفر) به معناى شب بيدارى و «عَناء» به معناى رنج و تعب است. همان گونه که در بالا اشاره شد عبادات، ظاهرى دارد و باطنى یا صورتى و سیرتى; صورت عبادات افعالى است که در ظاهر باید انجام شود; ولى باطن آنها فلسفه هاى تربیتى است که نتیجه آن قرب الى الله است. براى رسیدن به این نتایج قناعت به شکل عبادات کافى نیست بلکه توجه به آداب آن نیز لازم است. . ◀️⁩ روزه برنامه هاى ظاهرى مانند خوددارى از خوردنى و نوشیدنى و بعضى دیگر از لذات نفسانى دارد و فلسفه اى که عبارت از تقویت ایمان و اراده و مبارزه با هواى نفس و شیطان است که اگر آنها حاصل نشود نتیجه روزه که تقوا است: (لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ) (2) حاصل نمى گردد و انسان را از عذاب الهى باز نمى دارد. 📚شرح نهج‌البلاغه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
❎ هر شب مباحث تفسیری امام صدر بر اساس کتاب برای زندگی توسط دکتر شریف لک زایی ⬅️زمان: از چهارشنبه، هر شب، ساعت۲۱تا۲۲ دوستانی که مایل به مشارکت و همراهی هستند از طریق لینک زیر اقدام فرمایند: https://engage.shatel.com/b/sha-nmm-4jd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ «ارمغان قران، باورهای راستین» 🔻شرح آیات اعتقادی قرآن 🎤 حجت الاسلام والمسلمین، دکتر محمد تقی سبحانی 📽️ قسمت ۳: آیه ۳۰ و ۳۱ سوره روم (فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ/ مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَ اتَّقُوهُ وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِين) 🏢مؤسسه معارف امامت اهل بیت (ع) با همکاری مؤسسه معارف اهل بیت (ع) 🗓️ رمضان ۱۴۰۰ ه‍.ش
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅نکته‌های قرآنی ـ تمدنی ۵ (مسارعه، تواصی، و تناهی) ⬅️«از هم سرعت‌گرفتن» و «از هم سبقت‌گرفتن» در چه وضعیتی و در چه فرایندی رخ می‌دهد؟ زمانی من از شما و شما از من اثر می‌پذیری (یا سرعت می‌گیری و یا سبقت می‌گیری) که با من در ارتباط باشی. 💠 در وضعیتِ عدم ارتباط نه مشارکت در سرعت رخ می‌دهد و نه مشارکت در سبقت. یکی از زمینه‌های سرعت و سبقت از یکدیگر، ممکن است از رهگذر «تواصی» (تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر) و توصیۀ یکدیگر به صبر و راستی مهیا شود، و گاه نیز ممکن است از طریق «تناهی» (کانوا لا یتناهون عن منکر فعلوه) و نهی همدیگر از کژی و ناراستی بوجود آید. تناهی همدیگر از امور ناصواب، موانع شتاب را برطرف می‌کند، همان‌طور که تواصی به حق و به صبر، عوامل شتاب را بیشتر می‌کند. 🌐https://eitaa.com/isca24/9397
هدایت شده از نجف لک زایی
با سلام و احترام جلسات «حکمرانی در قرآن» در ماه رمضان هر روز، بجز روزهای تعطیل، برگزار می شود. ساعت13:45 با ارائه استاد نجف لک زایی و دبیری دکتر مختار شیخ حسینی برگزار می شود. لینک حضور در جلسه انلاین: http://dte.bz/hokmconf گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 دعای یاعلی و یا عظیم 🤲التماس دعا ♻️ با ما همراه باشید 🆔 @isca24