❇️برگزاری پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی/ بررسی علوم سیاسی اسلامی
❇️پنجمین نشست از سلسله نشست های اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با محوریت علوم سیاسی اسلامی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار شد.
🛄پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با رویکرد علوم سیاسی اسلا می با حضور اساتید این حوزه پنج شنبه 30 خرداد برگزار شد و در این جلسه 14 مقاله با موضوع دولت اسلامی ارائه شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای جلسه حجت الاسلام رضا غلامی رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: امروزه ما در شرایطی از دانش سیاسی اسلامی سخن میگوییم که درباره مفهوم ساختار و روششناسی آن اختلاف نظر وجود دارد و هنوز این دانش بروز و ظهور کاملی پیدا نکرده است اما استعداد لازم برای عینیت بخشی به این علوم قابل مشاهده است.
🌐وی گفت: امروزه اساتید علوم سیاسی اسلامی در بسیاری از زمینهها مانند طراحی مدلهای مشارکت سیاسی، تشکل سیاسی، نظارت عمومی، قواعد جدید برای ارتقا و تقویت مردم سالاری دینی و رفع برخی آسیبهای آن حضور علمی و مبتکرانهای ندارند.
❇️متن کامل گزارش پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی/
http://yon.ir/tV9Cw
#پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ_اسلامی
#نشست_استادان_منتخب_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#نشست_هم_اندیشی
#نجف_لک_زایی
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
✳️در نشست علمی به همت پژوهشکده اخلاق و تربیت تبیین شد؛
♈️گزارش | لزوم ارتقا و تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
🔵حجت الاسلام مظاهری سیف گفت: رویکرد اقتصاد منهای معنویت در بخش تدابیر، سبب میشود که در میدان پیشرفتهای آینده، معنویت از ثروت اندوزی، فساد و تبعیض شکست بخورد.
🖊به گزارش خبرنگار ایسکا، نشسست علمی «ارتقا و لزوم ارتقا و تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» با ارائه حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، پنج شنبه 30 خرداد 98 در سالن شیخ طبرسی، پژوهشکده معارف قرآن، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. مشروح سخنان ایشان را در ادامه میخوانید:
🔵 الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک سند بالا دستی است که طرح حرکت پنجاه ساله کشور ایران را مشخص میکند. این سند شامل مبانی، آرمان ها، رسالت، افق و تدابیری است که حرکت کشور را برای پنجاه سال آینده ریلگذاری و جهت دهی مینماید. اما به نظر میرسد که در این سند مهم، معنویت در جایگاه شایستهای ننشسته و نقش برازندهای نیافته است.
معنویت یکی از ارکان انقلاب اسلامی و هویت ایرانی اسلامی است. مزیت بینظیری که انقلاب اسلامی را در موقعیتی برتر از سایر انقلابهای چند قرن اخیر قرار میدهد معنویت است. و این مولفه راز بزرگ توفیقات مردم ایران بوده و است و خواهد بود. حضرت امام خمینی(ره) معنویت را شامل امور مربوط به ساحت غیبی وجود انسان میدانست.
گذشته از این، دیگران هم معنویت را به «رابطه ای درونی با امر مقدس» یا «تحولات درونی که انسان را به خدا نزدیک میکند» تعریف کردهاند. این همه نشان میدهد، که معنویت به استعداد روحی و باطنی انسان مربوط میشود، که در رابطه با خدا میشکافد.
🔵 میزان توجه به معنویت
در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چهار بار واژه « معنوی» و سه بار واژه « معنویت» را میبینیم. ترکیبهایی نظیر «سقوط معنوی» و «مراحل معنوی» به هم رسیده است و مضامین «ابعاد معنوی و مادی پیشرفت»، «اقتصاد مبتنی بر معنویت» و «عدم تعارض میان تولید ثروت و معنویت» کنار هم نشستهاند.
در مقدمه سند به معنویت توجه اساسی شده است و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان «معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی به سوی تمدن نویبن اسلامی» توصیف شده است.
فرازهای درخشان سند از دیدگاه پرداختن به موضوع معنویبت پیاپی طلوع میکند. مبانی 32 گزاره را در خود جای داده است که 21 مورد از آنها فحوای معنوی دارد. به این ترتیب بیش از 65 درصد مبانی به این مهم اختصاص یافته است.
⬇️در بخش آرمانها بنیاد اصلی بر «خلافت الهی» و «حیات طیبه» گذاشته شده است و در صدر «ارزشهای تشکیل دهنده حیات طیبه»، «ایمان به غیب» بیان شده است. که همگی مضامین معنوی هستند و هماهنگی میان مبانی و آرمانها را به خوبی نشان میدهند.
🔼در بخش افق سند مستقیما تعبیر معنوی به کار نرفته است و برای ترسیم سیمای ایرانیان گفته شده: «تربیت یافته به تناسب استعداد و علاقه تا عالی ترین مراحل معنوی، علمی، مهارتی و . . . » سوگوارانه آفتاب معنویت در همین افق غروب می کند و بر تدابیر نمیتابد.
🔵 ادامه این گزارش را از لینک زیر مطالعه کنید.
http://yon.ir/oBos9
#نشست_علمی
#پژوهشکده_اخلاق_وتربیت
#حمید_رضا_مظاهری_سیف
#سند_الگوی_اسلامی_ایرانی
💠به همت پژوهشکده فلسفه و کلام سمینار پروژه اندیشه های کلامی نوبختی برگزار گردید
❇️جلسه سمینار پروژه اندیشه های کلامی نوبختی در روزچهارشنبه1398/03/29با حضور آقایان کرباسی مدیر گروه کلام، شاملی رئیس اداره پژوهش، میرخلیلی نماینده حوزه ریاست و معاونت پژوهشی پژوهشگاه، رمضانی، ناصری و علیزاده کارشناسان اداره پژوهش و خانم نبوی مجری در اتاق جلسات پژوهشکده فلسفه و کلام برگزار گردید.
▶️در ابتدا آقای رمضانی گزارشی از روند اجرای پروژه ارائه داده و گفتند که قرارداد پروژه اندیشه های کلامی نوبختی با حجم 100 صفحه در دهم بهمن ۱۳۸۶
منعقد شده و قرار بود که در دهم آذر ماه ۱۳۸۷
به پایان برسد؛ اما جناب آقای دکتر محمد تقی سبحانی
ناظر عالی طرح با توجه به حساسیت و اهمیت شخصیت نوبختی در کلام امامیه و با عنایت به توانمندی نویسنده پیشنهاد کردند که پروژه نوبختی ،ناظر به آرای کلامی نوبختی، آرای شیخ مفید، سید مرتضی، قاضی عبدالجبار، خواجه نصیرالدین طوسی، علامه حلی و همچنین اندیشه های ابن سینا نیز اضافه شوند.
اجابت خواسته آقای سبحانی منجر به طولانی شدن زمان انجام کار و زیاد شدن حجم کار گردید. اما در حال حاضر کار با حجم 300 صفحه به انجام رسیده و از طرف آقای سبحانی تایید نهایی نیز شده و با انجام برخی اصلاحات جزیی تا آخر تیر ماه 1398 جهت نشر به معاونت محترم پژوهشی ارسال خواهد شد.
🔵در ادامه جلسه خانم نبوی به گزارش محتوایی پروژه مذکور پرداخته و گفتند که جایگاه تاریخی نوبختی تاثیر زیادی در نگرش ما به تاریخ کلام امامیه دارد؛ چون کلام نوبختی کلام فلسفی است و شناخت او نشان می دهد که چگونه مباحث فلسفی به کلام راه یافته است.
🔴به لحاظ روششناختی، نوبختی یک متکلم عقلگراست و تا جایی که ممکن است به ادله نقلی استناد نمیکند. در واقع نوع عقلگرایی او فلسفی و معتزلی است و او مانند فلاسفه برای اثبات وجود خداوند به برهان امکان ماهوی متوسل میشود.
⚫️نوبختی در مباحث اوصاف خداوند نیز متاثر از فلاسفه است و صفاتی همچون اراده، سمع و بصر را به علم برمیگرداند و قدرت را همچون فیلسوفان به «ان شاء فعل و ان لمیشاء لمیفعل» تفسیر میکند. او همچنین در تبیین رابطه خداوند با جهان آفرینش متاثر از معتزله بغداد است و اصلح را بر خداوند واجب نمیداند و تکلیف انسان از ناحیه خداوند را نیز نوعی تفضل از ناحیه پروردگار میداند.
⬛️در نهایت آنچه میتوان گفت آن است که منظومه فکری نوبختی تلفیقی از نظام فلسفی سینوی و نظام کلامی امامی و معتزلی است.
#سمینار_علمی
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#سعیده_نبوی
▶️با عنوان ابوطالب؛ مؤمن قریش؛
⚫️سومین پیش نشست همایش حضرت ابوطالب(ره) برگزار میشود.
💠سومین پیش نشست همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) با عنوان ابوطالب(ع) مؤمن قریش روز دوشنبه سوم تیر در قم برگزار می شود.
▶️به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ سومین پیش نشست همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص) با عنوان "ابوطالب(ع) مؤمن قریش" در قم برگزار می شود.
❇️این نشست علمی با حضور و سخنرانی آیت الله «محمدهادی یوسفی غروی» رئیس شورای علمی همایش، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «علیرضا ایمانی مقدم» معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «رمضان محمدی» مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین «محمدمهدی صباحی کاشانی» رئیس موسسه تحقیقاتی حضرت ابوطالب(ع)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حمیدرضا مطهری» رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره برگزار خواهد شد.
▶️نشست علمی "ابوطالب(ع) ؛ مؤمن قریش" روز دوشنبه سوم تیر ۱۳۹۸ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار خواهد شد.
🔴علاقمندان به شرکت در این نشست در تاریخ و ساعت بالا، به آدرس " قـم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه شماره دو، ساختمان انجمن های علمی حوزه" مراجعه کنند.
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره
#پیش_نشست_همایش_حضرت_ابوطالب
#همایش_حضرت_ابوطالب
#خمید_رضا_مطهری
▶️در شورای پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تصویب شد:
💠حضور پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی
▶️به منظور شرکت در یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی، 5 عنوان از آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به این جشنواره ارسال شد.
💠به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با ارسال 5 عنوان از جدیدترین آثار خود با عناوین: فقه قرائت، تفسیر قرآن با قرآن در آینه روایات، دائره المعارف قرآن کریم(جلد 15)، فرهنگنامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن(جلد دوم) و نظریهپردازی قرآن بنیان، به جشنواره بین المللی فارابی، در یازدهمین دوره این جشنواره شرکت خواهد کرد.
🔵یادآور می شود، جشنواره بین المللی فارابی، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با هدف تمهید و تقویت زمینههای مساعد، توجه بلیغ به ضرورت تولید دانش درخور نیازهای بومی جامعه پیشرو اسلامی و ایجاد ظرفیتهای انگیزشی و حمایتی اقبال به پژوهش و نوآوری، به صورت سالانه برگزار میگردد.
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#جشنواره_بین_المللی_فارابی
#تحقیقات_علوم_انسانی_اسلامی
هم اندیشی آسیب شناسی اعتبار اسناد غیرر سمی در تعارض با اسناد رسمی
http://www.aparat.com/v/1PBkm
✳️به همت پژوهشکده فلسفه و فقه برگزار گردید:
🔼نشست «ظرفیت شناسی فقه در انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیر منقول با سند رسمی»
✳️جلسه دوم نشست هم اندیشی در موضوع اعتبار سند رسمی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید.
این نشست در راستای پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) از دفتر تبلیغات اسلامی به همت پژوهشکده فقه و حقوق در روز پنجشنبه مورخه ۱۳۹۸/۰۳/۳۰در تالار امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی باحضور آیت الله محمد قائینی، حجت الإسلام والمسلمین سیف الله صرامی، حجت الإسلام والمسلیمن دکتر محمد صالحی مازندرانی، دکتر سیدحسین میر حسینی با مدیریت حجت الإسلام والمسلمین مهدی فیروزی برگزار گردید.
▶️اساتید ارائه دهنده این هم اندیشی در محور پاسخ گویی به سه سوال ذیل مطالبی ایراد کردند:
الف) ظرفیت فقه در تحدید انتقال مالکیت اموال خصوصا اموال غیر منقول به سند رسمی و عدم اعتبار بخشی به سند عادی چگونه است؟
ب) در فرض مذکور هرگاه مفاد سند رسمی با سند عادی مؤید به دلایلی از قبیل اقرار و بینه معارض باشد حکم مسأله چیست؟
ج) تعیین مفهوم و مصداق سند عادی و رسمی در موارد مشکوک چگونه است؟
⏹برخی از مهمترین مطالبی که در هم اندیشی مطرح شد به شرح ذیل می باشد:
دکتر میرحسینی با اشاره به این نکته که باید سند رسمی به عنوان ارکان شناخته شود، اذعان داشت: این مطلب به تنهایی کافی نیست و باید الزاماتی در این راستا لحاظ شود، مانند اینکه تعیین تکلیف در املاک مجهول المالک، اموال جاری و املاک قولنامه ای و به طور کلی در موضوعات فرابخشی صورت گیرد. برای این کار نیازمند به دادگاه های تخصصی هستیم که متأسفانه قوه قضائیه نسبت به این امر نگاه جامعی ندارد. الزامات دیگری از قبیل کاهش مراحل نقل و انتقال، حذف دستگاه های موازی در امر انتقال اموال، اعتماد به داده های ثبتی، تأمین منابع انسانی متخصص و ارتقای آگاهی مردم، مطرح می شود.
⏹ایشان خاطر نشان کرد بدون لحاظ این الزامات راهکارهای پیشنهادی منتج به نتیجه مطلوب نیست.
آیت الله قائینی در ابتدا به اصل پذیرش سند رسمی فارغ از تعارض آن با سند غیر رسمی ورود پیدا کرد و بیان کرد: سند رسمی ظنی و است و قابل اطمینان نیست اما می توان از طریق مصداق بودن سند رسمی برای بینه، آن را حجت دانست به این طریق که رئیس دفتر ثبت و یکی از اعضاء آن به عنوان شاهد عادل مطرح شود.
🔼مدرس دروس خارج فقه اصول حوزه علمیه قم در تبیین مرحله بعدی بحث فرمود: در تعارض بین دو سند رسمی و غیررسمی بنا این است که سند غیر رسمی مقدم شود؛ اما ما به دو طریق این تقدم را می توانیم رد کنیم. راه اول اینکه سند رسمی مصداق برای بینه است ولذا دلیلی بر تقدم سند غیر رسمی بر آن وجود ندارد. راه دوم اینکه به خاطر همین مصداق بینه بودن سند رسمی، قابلیت تعارض با سند غیررسمی داشته باشد و او را از حالت تقدم خارج کند.
ایشان در ادامه افزود: برای مشکلات تکثیر پرونده های قضائی، بدون رفع موازین شرعی می توان از راه های دیگری مانند تأمین بودجه پرونده ها از طریق صاحبان دعوی یا طریق دیگر بهره برد.
◀️دکتر صالحی مازندرانی ضمن اشاره به پیشینه بحث، بیان کرد: این هم اندیشی در بررسی پاسخ شورای نگهبان به سوالی که در مورد برخی مواد قانونی ثبت شده است مبنی بر اینکه ماده ۲۲ و ۴۸ قانون ثبت برخلاف موازین شرع است برگزار شده است. و هدف در این هم اندیشی این است که راه حلی از ادله اولیه شرعی برای این مشکل به دست آید.
مدیر گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق در ادامه ضمن مفروغ عنه دانستن بینه و اقرار و سوگند در فقه و پذیرش سند رسمی در انتقال ملکیت توسط شورای نگهبان گفت: اولا باید دید ملاک حجیت این ادله تعبد است یا سیره عقلاء و اینکه حجیت آن ها طریقی است یا خیر و اینکه حجیت آن ها امضایی است یا تأسیسی؟
⬅️اىامه اين گزارش از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید.
🌐http://yon.ir/uUPq4
#پژوهشکده_فقه_وحقوق
#نشست_هم_اندیشی
#سیف_الله_صرامی
#محمد_قائینی
#مهدی_فیروزی
▶️برگزاری سمینار «قواعد فقهی حاکم بر مصرف فرهنگی فضای مجازی»
⏹سمینار مقاله «مصرف فرهنگی فضای مجازی از زاویه ی مسأله¬شناسی فقهی» با ارائه حجة الإسلام والمسلمین رضا اسفندیاری(اسلامی) در روز چهارشنبه 1398/3/29ساعت 11 در اتاق جلسات پژوهشکده فقه و حقوق برگزار گردید.
در این جلسه ارائه دهنده، اعضای هیئت علمی گروه دانش های وابسته به فقه و کارشناس اداره پژوهش به همراه نماینده معاونت پژوهشی پژوهشگاه و مسئول حوزه ریاست پژوهشگاه حضور داشتند.
🔴عضو هیئت علمی گروه دانش های وابسته به فقه در ارائه سمینار مقاله مذکور گفت:
در مقاله «مصرف فرهنگی فضای مجازی از زاویه ی مسأله شناسی فقهی» برای مسئله شناسی گزارشی از محققان خارجی، داخلی خصوصا محققین مسلمان در مورد فضای مجازی نسبت به جوامع مختلف و به ویژه جامعه ایران تهیه شد. نکته اساسی اینکه ما در این مقاله قواعد جدیدی را تأسیس و حاکم نکردیم بلکه قواعد موجود ذکر شده از فقها را ظرفیت شناسی کردیم.
🔵ایشان در ادامه برای تبیین ظرفیت شناسی قواعد فقهی به سه محور اشاره کرد: محور اول اینکه در مصرف فضای مجازی اصل بر توسعه است یا تضییق؟ محور دوم اینکه اگر فضای مجازی به عنوان آلت مشترک باشد چه قواعدی را می توان بر آن حاکم کرد؟ محور سوم مربوط به ضوابط مصرف و شروط مقرر مصرف فضای مجازی است.
پس از ارائه مقاله اعضای حاضر نقطه نظرات خود را در مورد مقاله ارائه شده بیان کردند.
#سمینار_علمی
#پژوهشکده_فقه_و_حقوق
#رضا_اسفندیاری
💠در گفتوگوی تفصیلی ایکنا با شریف لکزایی مطرح شد؛
▶️تبیین رویکرد اجتماعی شهید بهشتی به قرآن و ریشه نگاه تشکیلاتی او
🔵عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه توجه به تشکیلات و تفکر آیندهنگرانه شهید بهشتی ریشه در تجربه ایشان از شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت در دهه ۳۰ دارد، گفت: براین مبنا ایشان با نگاهی دروندینی رویکردی اجتماعی به قرآن و دین دارد و معتقد است تعالیم قرآن در فضایی قابل بهرهبرداری است که نگاهی اجتماعی به این متن داشته باشیم.
🔵در آستانه فرارسیدن ایام سالگرد شهادت آیتالله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰، فرصت مناسبی است که ابعاد مختلف اندیشه این مرد بزرگ مورد واکاوی قرار گیرد. شهید بهشتی علاوه بر آگاهی به آموزههای اسلامی، به دلیل حضور در اروپا به تحولات جهان آن روز خود واقف بود و با ذهن تشکیلاتی و منسجم خود از سالها پیش از انقلاب، طرحی برای نظام سیاسی احتمالی آینده و ساختار آن در نظر داشت.
🔴همین تفکر و رویکرد نظاممند و آیندهنگرانه ایشان بهانهای شد تا با شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفتوگویی انجام دهیم و هم به تبیین این بعد شخصیتی شهید بهشتی و توجه ایشان به کار تشکیلاتی و حزبی بپردازیم و هم آفتهای احزاب امروز کشور را بررسی کنیم.
⚫️ایکنا ــ شهید آیتالله بهشتی دارای یک تفکر منسجم، سازمانی و آیندهنگرانه بودند که موضوعاتی مانند حزبمحوری، کادرسازی و توجه به تربیت و پرورش نیرو از دستاوردهای این تفکر است. عوامل شکلگیری این نوع تفکر در ایشان را چه میدانید؟ حضور و زندگی در اروپا و آلمان تا چه اندازه در سوق یافتن تفکر ایشان به این مسائل اثرگذار بوده و چه میزان متأثر از نوع نگاه ایشان به دین و تحولات اجتماعی داخلی است؟
❇️ــ اینکه نگاه تشکیلاتی و انسجامگرای شهید بهشتی را به تجربه زندگی ایشان در خارج از کشور مرتبط بدانیم شاید چندان صحیح نباشد. ایشان در زندگینامه خودنوشتی که دارد بیان میکند این نگاه تشکیلاتی و سازمانمند را از دهه ۳۰ داشته و در این دوره هنوز به غرب نرفته است، لذا این ریشه در تجربه داخلی دارد که همان شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت است که آن را نزدیک مشاهده میکند و متوجه یک خلأ در نگاه اجتماعی و سیاسی به دین و نیروهای این جریان میشود و برهمین اساس در همان زندگینامه خودنوشت تصریح میکند من این نگاه را از همان موقع داشتم و این خلأ را احساس کردم. طبیعتا ایشان به سمت برطرف کردن این خلأ میرود. به همین دلیل از موضوع تعلیم و تربیت، آموزش و ایجاد نهادهای متناسب برای آموزش آغاز میکند. ایشان در قم مدرسه «دین و دانش» را تأسیس میکند و حتی بعدها در نگارش و تألیف متون درسی دینی در آموزش و پرورش شرکت مؤثری پیدا میکند تا این متون به نحوی نگارش شود تا وجه اجتماعی دین را به خوبی در دانشآموزان نهادی کند. همچنین ایشان در حوزه علمیه دست به چنین کاری میزند و در مدرسه «المنتظریه» که معروف به «حقانی» است برای طلبهها هم چنین برنامهای را تهیه میکند و سبک جدیدی را در تعلیم و آموزش دروس دینی و حوزوی ایجاد میکند.
💠ادامه این مصاحبه از سایت پژوهشگاه علوم وو فرهنگ اسلامی مطالعه کنید.
http://yon.ir/yVWtG
#شریف_لک_زایی
#مصاحبه_علمی
#پژوهشکده_علوم_وادیشه_سیاسی