eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
739 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
💠در راستای گسترش همکاری های علمی 🔯برگزاری نشست مشترک پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی ✳️نشست مشترک مدیران پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی به منظور گسترش همکاری های علمی برگزار شد ✍️حجت الاسلام والمسلمین سحرخوان رئیس اداره پژوهش پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: این نشست با حضور حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی و جمعی از مدیران دو پژوهشکده و با هدف گسترش تعاملات و همکاری های علمی برگزار گردید. 🔵سحرخوان افزود: در این نشست موضوع اصطلاح نامه معارف قرآن مورد بررسی قرار گرفت و در پایان مقرر شد اصطلاح نامه معارف قرآن با همکاری دو پژوهشکده اصلاح و تکمیل شود. تاریخ ارسال خبر: پنج شنبه 1398/03/30 ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398 🔼کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان تلگرام https://telegram.me/isca24 ☮️كانال واتساب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://chat.whatsapp.com/KOpblohEXWWJ21iCIUtyzu
برگزاری نشست مشترک پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
💠به همت پژوهشکده فقه و حقوق 🔯نشست «ظرفیت شناسی فقه در انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیرمنقول با سند رسمی» انجام شد. ✳️نشست هم اندیشی «ظرفیت شناسی فقه در انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیرمنقول با سند رسمی»در قم برگزار شد. ✍️به گزارش خبرنگار خبرگزاری«ایسکا»، نشست هم اندیشی ظرفیت شناسی فقه در انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیرمنقول با سند رسمی با حضور ححج اسلام والمسلمین مهدی فیروزی به عنوان مدیر جلسه، محمد قائینی، محمد صالحی، سیف الله صرامی و آقای سید حسین میرحسینی پیش از ظهر امروز پنجشنبه ۳۰ خردادماه ۱۳۹۸ در تالار امام مهدی (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. در نشست حاضر قرار بود با هماهنگی های صورت گرفته، آیات مهدی شب زنده دار و محمدرضا مدرسی یزدی از فقهای شورای نگهبان نیز سخنرانی کنند که حضور نداشتند. 🔵در این نشست اساتید و محققان به بیان دلایل و مستنداتی در مورد انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیرمنقول با سند رسمی پرداختند و به ۳ سؤال اصلی و فرعی پاسخ دادند. ♈️ظرفیت فقه در تحدید انتقال مالکیت اموال خصوصا اموال غیرمنقول به سند رسمی و عدم اعتباربخشی به سند عادی چگونه است؟، در فرض مذکور هر گاه مفاد سند رسمی با سند عادی مؤید به دلایلی از قبیل اقرار و بینه معارض باشد حکم مسأله چیست؟ و تعیین مفهوم و مصداق سند عادی و رسمی در موارد مشکوک چگونه است؟ عنوان ۳ سؤالی بود که در این نشست مطرح و بررسی شد. در ابتدای نشست سید حسین میرحسینی، وکیل پایه یک دادگستری و فعال قضائی با بیان این که هدف نظام ثبتی این است که حاکمیت نسبت به تغییرات فیزیکی املاک به صورت آنلاین اطلاع داشته باشد، گفت: هدف دیگر نظام ثبتی تثبیت مالکیت است. 🔵وی داشتن پایگاه اطلاعاتی در مورد املاک را در گرو داشتن نظام ثبتی صحیح و جامع دانست و افزود: نیاز است که ما یک پایگاه داده نسبت به املاک داشته باشیم و تمام تغییرات فیزیکی املاک را در آن جمع آوری کنیم. میرحسینی با بیان این که مشخص کردن تکلیف اموال و املاک جاری از الزامات پایگاه داده است، ادامه داد: یکی از مشکلات جدی در زمینه اموال جاری، املاک دولتی، وقفی، موات و قولنامه ای است که جا دارد با مشخص شدن یک بازه زمانی این اموال به صورت رسمی ثبت و تعیین تکلیف شود. ♦️وی بیان داشت: ضروری است در بحث املاک نیازها را تجمیع کنیم و یا زمینه سازی در این موضوع داشته باشیم تا در بحث ثبت املاک، تعیین تکلیف اموال جاری و تکمیل پایگاه داده سریع تر پیش برویم و روند کند فعلی در این زمینه را بهبود ببخشیم. این فعال قضائی با اشاره به این مطلب که انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیرمنقول با سند رسمی با رویه جاری و عادی قابل انجام نیست، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید نیازها شناسایی و برطرف شود و الزامات موجود نیز مورد توجه قرار گیرد. در ادامه این نشست نیز حجت الاسلام والمسلمین قائینی به ارائه مباحثی در مورد سند رسمی و غیررسمی پرداخت و گفت: اگر بینه ای برخلاف سند رسمی باشد، اعتبار سند رسمی بالاتر است و شهادت برخلاف سند رسمی مردود است و فرقی ندارد که چه کسی شهادت می دهد. 💠حجج اسلام والمسلمین صالحی، صرامی و فیروزی نیز از دیگر افرادی بودند که در این نشست به ارائه نظرات خود پرداختند. ☮️كانال تلگرام ژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://telegram.me/isca24 ☮️كانال واتساب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://chat.whatsapp.com/KOpblohEXWWJ21iCIUtyzu تاریخ ارسال خبر: پنج شنبه 1398/03/30 ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398 🔼کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ت
💠دیدار با اصحاب قلم شماره ۵۹ 💠پنج شنبه ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ✳️حجت الاسلام والمسلمین حسین حسن زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزیده ای از مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی به مناسبت برگزاری پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی در مسیر تحقق دولت اسلامی 💠ضرورت توجه جدی به دولت‌سازی
❇️عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: 💠فلسفه سیاسی اسلامی بدون اعتدال مدنی به هدف خود نمی رسد 🔰مرتضی یوسفی راد، در پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی گفت: فلسفه سیاسی اسلامی بدون اعتدال مدنی به هدف و غایت خود که تحصیل ارزش‌ها، آمال و آرزوهاست دست نمی یابد و دچار ذهن گرایی می شود. 🔷«مرتضی یوسفی راد» در پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع علوم سیاسی اسلامی که هم اکنون در مشهد در حال برگزاری است، به تبیین موضوع دولت اسلامی و ضرورت اعتدال مدنی و ارائه مقاله‌ای با همین موضوع پرداخت. 🔴عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ضرورت اعتدال مدنی در فلسفه سیاسی اسلامی اشاره و اظهار کرد: در فلسفه سیاسی اسلامی دستیابی به هدف تاسیس نظام سیاسی در قالب دولت مطلوب و تربیت انسان مدنیِ رشد یافته و با فضیلت، از طریق تعاملات مدنی عادلانه و مبتنی بر رعایت حقوق افراد امکان پذیر است. 🔷 یوسفی راد در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که چگونه می‌توان حیات سیاسیِ آمیخته با انواع تعارضات و تضادها را به حیاتی مبدل ساخت که در آن خیرات، کمالات و فضائل انسان مدنی ظهور و بروز نموده و از حاکمیت حکمرانی خوب برخوردار شود؟ گفت: ادعا آن است که اعتدال مدنی این امکان را فراهم می سازد که انسان و حیات مدنی با حاکمیت حکمران خوب بطور مرتب از کاستی ها، نواقص، تضادها، انحرافات و افراط و تفریط ها فاصله گرفته و ظرفیت های ارتقاء وجودی، رشد یافتگی و مراتب کمالی خود را بارور سازد تا به عالم معقولات، خیرات و کمالات مرتبط شده و به فضائل نفسانی نائل شود. 🔺 این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: حقیقت فلسفه سیاسی اسلامی خردورزی از چگونگی ایجاد و استقرار نظم و ثباتی است که از طریق شناخت حقیقت فضائل و رذائل و تدبیر در نحوۀ استقرار فضائل و دوری از رذائل است. ▪️ وی در ادامه به تبیین سه موضوع «انسان و ماهیت و ساحات وجودی آن»، «ضرورت و هدف فلسفه سیاسی اسلامی» و «چیستی و ضرورت اعتدال مدنی» پرداخت و تصریح کرد: در موضوع نخست مباحثی همچون «انسان و سرشت و ماهیت آن» و « حقیقت متعالی انسان:کمال انسان و ظرفیت های کمالی آن» مطرح می شود. 🔷یوسفی راد به تبیین موضوع ضرورت و هدف فلسفه سیاسی اسلامی پرداخت و گفت: فلاسفه اسلامی با ملاحظه نگاه انسان شناسانه خود از ضرورت طراحی و استقرار نظم و نظامی از تعاملات مدنیِ مطلوب سخن می گویند که در آن امکان ظهور و بروز استعدادهای کمالی انسان فراهم می شود. وی افزود: چنین نظمی حاصل خِردورزی های آنان از سیاست و پدیده ها و زندگی مدنی است که در چارچوب فلسفه اسلامی و عقلانیت تولید شده از فرهنگ ایرانی - اسلامی و اعتقادات دینی صورت گرفته و در متون فیلسوفان اسلامی از فارابی تا ملاصدرا ظهور یافته و به یادگار مانده است. 🔴یوسفی راد گفت: مساله فلاسفه اسلامی قبل از تحقق آرمان، آمال و آرزوهای نهایی، ایجاد اعتدال در موجودات ارادی خاصه سیاسی اجتماعی است. وی اضافه کرد: آنان با درک صحیح از اعتدال حقیقی که بر عالم موجودات تکوینی حاکم است، درصدد فهم چیستی اعتدال در عالم ارادی انسانی و چگونگی و ساز و کار تحقق آن برآمده و تاملات زیادی از اسباب و آثار و پیامدها و از چگونگی رسیدن به آن داشته اند تا بتوانند آن را در زندگی فردی و جمعی و همچنین در نظام سیاسی محقق سازند و در ادامه بر پایه توازن و تعادل حاصله به کمال حقیقی و نهایی که هدف و غایت فلسفه سیاسی است، برسند. ☮️كانال تلگرام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://telegram.me/isca24 ☮️كانال واتساب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://chat.whatsapp.com/KOpblohEXWWJ21iCIUtyzu ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398 🔼کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ت تاریخ ارسال خبر: پنج شنبه 1398/03/30
💠لک زایی: دولت سازی یکی از شئونات رهبری است ❇️رئیس کمیسیون علوم سیاسی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: دولت سازی یکی از شئونات رهبری است. 💠به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ دبیر علمی پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی در پنجمین دوره این نشست با موضوع علوم سیاسی اسلامی که امروز با حضور جمعی از اساتید حوزه علوم انسانی اسلامی در حوزه علوم سیاسی اسلامی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین موضوع «مناسبات نظریه رهبری و نظریه دولت در جمهوری اسلامی ایران» و ضرورت توجه جدی به دولت سازی پرداخت. 💠 حجت الاسلام والمسلمین دکتر «نجف لک زایی» گفت: تخصص گرایی زمینه ساز است و اگر این مسیر درست طی شود بخش هایی از مشکلات ما در حوزه علوم انسانی هم برطرف می شود. چون وقتی علوم انسانی اسلامی می شود که علوم اسلامی توانمند شود، اگر ما در علوم اسلامی ضعیف باشیم علوم انسانی چه چیزی را استفاده کند؟ ⏺رئیس کمیسیون علوم سیاسی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: وقتی ما در مطالعات سیاسی اسلامی قوی شویم بعد می توانیم بگوییم علوم سیاسی از این مطالعات سیاسی اسلامی برای بحث های اسلامی خود استفاده کند یا باید مثلا در مطالعات اقتصادی اسلامی قوی شویم تا رشته اقتصاد در دانشگاه بتواند از این مباحث اسلامی رشته مطالعات اقتصادی اسلامی یا فقه اقتصادی استفاده کند و توانمند شود. 🌐وی عنوان کرد: برخی تصور می کردند نظریه ولایت فقیه مساوی با نظریه دولت است و از نظریه های ولایت فقیه به عنوان نظریه دولت سخن می‌گفتند. اعتقاد بر این نظریه اشکالات بسیاری را بوجود آورده است. ❇️لک زایی با بیان اینکه دولت و رهبری دو مقوله کاملا متفاوت هستند، خاطر نشان کرد: ما در کلام امامیه مسئله ای به نام امامت و نظریه‌هایی در عرصه رهبری داریم. تکوین، وجود و استمرار رهبری هیچ ملازمه ای با دولت ندارد. پیامبر گرامی اسلام(ص) 13 سال در مکه جامعه را رهبری کردند و در این مدت دولتی تشکیل ندادند. رهبری و ایجاد رهبری مساوی با دولت نیست. 🔴رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه یکی از شئونات و کار ویژه‌های رهبر، دولت سازی است گفت: ممکن است حتی رهبر تا پایان عمرش موفق به تشکیل دولت نشود اما اطاعت از او اجتناب ناپذیر و ضروری است؛ همان گونه که بسیاری از ائمه معصومین (ع) موفق به تشکیل دولت نشدند اما امام و رهبر بودند. 🔹استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار کرد: گاهی ممکن است رهبری پیروان کمی داشته باشد و گاهی امکان دارد رهبری محلی یا در سطح جهانی پیرو داشته باشد. اما مردم در شرعیت رهبری هیچ نقشی ندارند. این که چه کسی رهبر است امر و از الطاف الهی است و ربطی به مردم ندارد؛ خداوند همان گونه که به انسان عقل باطنی داده، عقل ظاهری که ائمه اطهار(ع) هستند را نیز به او عطا کرده است. 🌐ادامه این گزارش از لینک زیر مطالعه کنید. http://yon.ir/v9xSc ☮️كانال تلگرام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://telegram.me/isca24 ☮️كانال واتساب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://chat.whatsapp.com/KOpblohEXWWJ21iCIUtyzu ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398 🔼کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ت تاریخ ارسال خبر: پنج شنبه 1398/03/30
https://www.instagram.com/p/By9dTphpgk1/?igshid=7bcy5if65x2 بازديد حجت الاسلام مخدوم رييس محترم مركز ملى پاسخگويى از غرفه فناورى اطلاعات دفتر تبليغات اسلامى پنجشنبه ٩٨/٣/٣٠
💠عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ❇️هویت بخشی شهروندان به دولت ها ♈️در پنجمین نشست استادان علوم انسانی اسلامی، به عدم آمادگی علوم سیاسی اسلامی برای حل مسائل، ضرورت فرایند نخبه‌سازی همچنین مدل انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اشاره شد. 💠پنجمین نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی با تاکید بر موضوع علوم سیاسی اسلامی شامگاه پنجشنبه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به کار خود پایان داد. ❇️در این نشست، استادان برجسته رشته علوم سیاسی از جمله علیرضا صدرا، موسی نجفی، مهدی ابوطالبی، محسن رضوانی، سید محمدرضا مرندی، جلال درخشه، سید صادق حقیقت، سید ابراهیم برزگر و دیگر استادان این حوزه حضور یافتند. 🌐پیش از این چهار نشست پیشین با موضوع‌های مختلفی از جمله ماهیت علم دینی، فلسفه اسلامی و علوم انسانی، اقتصاد اسلامی و روانشناسی اسلامی برگزار شده است. تبادل آخرین دستاوردهای علمی در حوزه علوم سیاسی اسلامی و آگاهی از موضوع‌ها و مطالب این حوزه از اهداف کلی این نشست بود. 🔰مفهوم دولت - شهروند دکتر رضا عیسی‌نیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه این نشست، اظهار کرد: این شهروندان هستند که به دولت‌ها هویت می‌بخشند و به طور کل در بخش‌های دولتی، خصوصی و جامعه مدنی امور زندگی اجتماعی انسانها را اداره می‌کنند. ❇️وی در ادامه با اشاره به مفهوم دولت-شهروند، خاطرنشان کرد: دولت به معنای امر حاکمیتی است که شامل نهادهای مقتدر همچون رهبری، خبرگان رهبری، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت همچنین نهادهایی همچون دیوان عالی کشور، سازمان بازرسی کل کشور، هیأت وزیران، دیوان عدالت اداری و… می‌شود. 🌐عیسی نیا افزود: دولت-شهروند، قانونی تابع حقوق و قانون است و دولت قانونی، دولتی خواهد بود که روابط خود با شهروندانش تابع نوعی رژیم حقوقی باشد. وی ادامه داد: دولت-شهروند قانونمند؛ نظامی است که رضایت عمومی در آن اصل است و قانون ابزاری برای عمل در دستان دولت بوده و وسیله ای برای محدود کردن قدرت دولت محسوب می‌شود. ✳️وی خاطرنشان کرد: در دولت اخلاقی و فضیلت‌مند، قدرت در مرکز ثقل قرار می‌گیرد و خواست حاکم عین مصلحت مردم تفسیر می‌شود؛ این دولت نه تنها قداست خود را سلب نمی‌کند بلکه بدنبال تأمین عدالت و سعادت شهروندان است تا آنها به مدینه فاضله برسد. سیاسی است، برسند. ☮️كانال تلگرام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://telegram.me/isca24 ☮️كانال واتساب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://chat.whatsapp.com/KOpblohEXWWJ21iCIUtyzu ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398 🔼کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ت تاریخ ارسال خبر: جمعه 1398/03/31
در نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی مطرح شد به گزارش خبرنگار ایسکا پنجمین نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی با تاکید بر موضوع علوم سیاسی اسلامی شامگاه پنجشنبه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به کار خود پایان داد. در این نشست، استادان برجسته رشته علوم سیاسی از جمله دکتر نجف لک زایی،دکتر عیسی نیا، مرتضی یوسفی راد،دکتر غلامرضا بهروزی لک و دیگر استادان این حوزه حضور یافتند. ▶️پیش از این چهار نشست پیشین با موضوع‌های مختلفی از جمله ماهیت علم دینی، فلسفه اسلامی و علوم انسانی، اقتصاد اسلامی و روانشناسی اسلامی برگزار شده است. 🔼تبادل آخرین دستاوردهای علمی در حوزه علوم سیاسی اسلامی و آگاهی از موضوع‌ها و مطالب این حوزه از اهداف کلی این نشست بود. ⏺مهمترین کارکرد دولت اسلامی حجت‌الاسلام غلامرضا بهروزی‌لک استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم قم گفت: نخستین نمود مبانی نظریه ماهیت استرشادی حیات اجتماعی را می‌توان در تصور مفهوم دولت شناسایی کرد. طبق تعریف رایج، دولت عالی ترین نهاد اجتماعی است که با در بر گرفتن مردمان، سرزمین، حکومت و حاکمیت به عنوان چهار عنصر حقوقی آن شناخته می‌شود. وی افزود: تجلی مبنای جامعه شناختی موجود در نظریه ماهیت استرشادی حیات اجتماعی در نظریه دولت اسلامی را باید در شناسایی کارکردها و اهداف دولت اسلامی جستجو کرد. 💠به گفته بهروزی‌لک، مهمترین کارکرد دولت اسلامی در این زمینه تحقق بخشیدن به هدایت الهی انسان‌ها به سوی خیرات و کمالات انسانی است که از طریق اهداف کوتاه مدت و واسطی چون تأمین نیازهای مادی از طریق تعاون و همزیستی، نظم و امنیت سیاسی اجتماعی و نظامی و دیگر کارکردها است. ⏹وی گفت: کارکردهای دولت اسلامی در راستای هدف غایی تحقق بخشیدن به عبودیت الهی به عنوان تجلی عینی سعادت دنیوی و اخروی جهت می‌یابند. ☮️كانال تلگرام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://telegram.me/isca24 ☮️كانال واتساب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://chat.whatsapp.com/KOpblohEXWWJ21iCIUtyzu ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398 تاریخ ارسال خبر: جمعه 1398/03/31
❇️برگزاری پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی/ بررسی علوم سیاسی اسلامی ❇️پنجمین نشست از سلسله نشست های اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با محوریت علوم سیاسی اسلامی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار شد. 🛄پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با رویکرد علوم سیاسی اسلا می با حضور اساتید این حوزه پنج شنبه 30 خرداد برگزار شد و در این جلسه 14 مقاله با موضوع دولت اسلامی ارائه شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در ابتدای جلسه حجت الاسلام رضا غلامی رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: امروزه ما در شرایطی از دانش سیاسی اسلامی سخن می‌گوییم که درباره مفهوم ساختار و روش‌شناسی آن اختلاف نظر وجود دارد و هنوز این دانش بروز و ظهور کاملی پیدا نکرده است اما استعداد لازم برای عینیت بخشی به این علوم قابل مشاهده است. 🌐وی گفت: امروزه اساتید علوم سیاسی اسلامی در بسیاری از زمینه‌ها مانند طراحی مدل‌های مشارکت سیاسی، تشکل سیاسی، نظارت عمومی، قواعد جدید برای ارتقا و تقویت مردم سالاری دینی و رفع برخی آسیب‌های آن حضور علمی و مبتکرانه‌ای ندارند. ❇️متن کامل گزارش پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی/ http://yon.ir/tV9Cw
✳️در نشست علمی به همت پژوهشکده اخلاق و تربیت تبیین شد؛ ♈️گزارش | لزوم ارتقا و تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔵حجت الاسلام مظاهری سیف گفت: رویکرد اقتصاد منهای معنویت در بخش تدابیر، سبب می‌شود که در میدان پیشرفت‌های آینده، معنویت از ثروت اندوزی، فساد و تبعیض شکست بخورد. 🖊به گزارش خبرنگار ایسکا، نشسست علمی «ارتقا و لزوم ارتقا و تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» با ارائه حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، پنج شنبه 30 خرداد 98 در سالن شیخ طبرسی، پژوهشکده معارف قرآن، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. مشروح سخنان ایشان را در ادامه می‌خوانید: 🔵 الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک سند بالا دستی است که طرح حرکت پنجاه ساله کشور ایران را مشخص می‌کند. این سند شامل مبانی، آرمان ها، رسالت، افق و تدابیری است که حرکت کشور را برای پنجاه سال آینده ریل‌گذاری و جهت دهی می‌نماید. اما به نظر می‌رسد که در این سند مهم، معنویت در جایگاه شایسته‌ای ننشسته و نقش برازنده‌ای نیافته است. معنویت یکی از ارکان انقلاب اسلامی و هویت ایرانی اسلامی است. مزیت بی‌نظیری که انقلاب اسلامی را در موقعیتی برتر از سایر انقلاب‌های چند قرن اخیر قرار می‌دهد معنویت است. و این مولفه راز بزرگ توفیقات مردم ایران بوده و است و خواهد بود. حضرت امام خمینی(ره) معنویت را شامل امور مربوط به ساحت غیبی وجود انسان می‌دانست. گذشته از این، دیگران هم معنویت را به «رابطه ای درونی با امر مقدس» یا «تحولات درونی که انسان را به خدا نزدیک می‌کند» تعریف کرده‌اند. این همه نشان می‌دهد، که معنویت به استعداد روحی و باطنی انسان مربوط می‌شود، که در رابطه با خدا می‌شکافد. 🔵 میزان توجه به معنویت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چهار بار واژه « معنوی» و سه بار واژه « معنویت» را می‌بینیم. ترکیب‌هایی نظیر «سقوط معنوی» و «مراحل معنوی» به هم رسیده است و مضامین «ابعاد معنوی و مادی پیشرفت»، «اقتصاد مبتنی بر معنویت» و «عدم تعارض میان تولید ثروت و معنویت» کنار هم نشسته‌اند. در مقدمه سند به معنویت توجه اساسی شده است و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان «معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی به سوی تمدن نویبن اسلامی» توصیف شده است. فرازهای درخشان سند از دیدگاه پرداختن به موضوع معنویبت پیاپی طلوع می‌کند. مبانی 32 گزاره را در خود جای داده است که 21 مورد از آنها فحوای معنوی دارد. به این ترتیب بیش از 65 درصد مبانی به این مهم اختصاص یافته است. ⬇️در بخش آرمان‌ها بنیاد اصلی بر «خلافت الهی» و «حیات طیبه» گذاشته شده است و در صدر «ارزش‌های تشکیل دهنده حیات طیبه»، «ایمان به غیب» بیان شده است. که همگی مضامین معنوی هستند و هماهنگی میان مبانی و آرمان‌ها را به خوبی نشان می‌دهند. 🔼در بخش افق سند مستقیما تعبیر معنوی به کار نرفته است و برای ترسیم سیمای ایرانیان گفته شده: «تربیت یافته به تناسب استعداد و علاقه تا عالی ترین مراحل معنوی، علمی، مهارتی و . . . » سوگوارانه آفتاب معنویت در همین افق غروب می کند و بر تدابیر نمی‌تابد. 🔵 ادامه این گزارش را از لینک زیر مطالعه کنید. http://yon.ir/oBos9
💠به همت پژوهشکده فلسفه و کلام سمینار پروژه اندیشه های کلامی نوبختی برگزار گردید ❇️جلسه سمینار پروژه اندیشه های کلامی نوبختی در روزچهارشنبه1398/03/29با حضور آقایان کرباسی مدیر گروه کلام، شاملی رئیس اداره پژوهش، میرخلیلی نماینده حوزه ریاست و معاونت پژوهشی پژوهشگاه، رمضانی، ناصری و علیزاده کارشناسان اداره پژوهش و خانم نبوی مجری در اتاق جلسات پژوهشکده فلسفه و کلام برگزار گردید. ▶️در ابتدا آقای رمضانی گزارشی از روند اجرای پروژه ارائه داده و گفتند که قرارداد پروژه اندیشه های کلامی نوبختی با حجم 100 صفحه در دهم بهمن ۱۳۸۶ منعقد شده و قرار بود که در دهم آذر ماه ۱۳۸۷ به پایان برسد؛ اما جناب آقای دکتر محمد تقی سبحانی ناظر عالی طرح با توجه به حساسیت و اهمیت شخصیت نوبختی در کلام امامیه و با عنایت به توانمندی نویسنده پیشنهاد کردند که پروژه نوبختی ،ناظر به آرای کلامی نوبختی، آرای شیخ مفید، سید مرتضی، قاضی عبدالجبار، خواجه نصیرالدین طوسی، علامه حلی و همچنین اندیشه های ابن سینا نیز اضافه شوند. اجابت خواسته آقای سبحانی منجر به طولانی شدن زمان انجام کار و زیاد شدن حجم کار گردید. اما در حال حاضر کار با حجم 300 صفحه به انجام رسیده و از طرف آقای سبحانی تایید نهایی نیز شده و با انجام برخی اصلاحات جزیی تا آخر تیر ماه 1398 جهت نشر به معاونت محترم پژوهشی ارسال خواهد شد. 🔵در ادامه جلسه خانم نبوی به گزارش محتوایی پروژه مذکور پرداخته و گفتند که جایگاه تاریخی نوبختی تاثیر زیادی در نگرش ما به تاریخ کلام امامیه دارد؛ چون کلام نوبختی کلام فلسفی است و شناخت او نشان می دهد که چگونه مباحث فلسفی به کلام راه یافته است. 🔴به لحاظ روش‌شناختی، نوبختی یک متکلم عقلگراست و تا جایی که ممکن است به ادله نقلی استناد نمی‌کند. در واقع نوع عقلگرایی او فلسفی و معتزلی است و او مانند فلاسفه برای اثبات وجود خداوند به برهان امکان ماهوی متوسل می‌شود. ⚫️نوبختی در مباحث اوصاف خداوند نیز متاثر از فلاسفه است و صفاتی همچون اراده، سمع و بصر را به علم برمی‌گرداند و قدرت را همچون فیلسوفان به «ان شاء فعل و ان لم‌یشاء لم‌یفعل» تفسیر می‌کند. او همچنین در تبیین رابطه خداوند با جهان آفرینش متاثر از معتزله بغداد است و اصلح را بر خداوند واجب نمی‌داند و تکلیف انسان از ناحیه خداوند را نیز نوعی تفضل از ناحیه پروردگار می‌داند. ⬛️در نهایت آنچه می‌توان گفت آن است که منظومه فکری نوبختی تلفیقی از نظام فلسفی سینوی و نظام کلامی امامی و معتزلی است.
به همت پژوهشکده فلسفه و کلام سمینار پروژه اندیشه های کلامی نوبختی برگزار گردید
▶️با عنوان ابوطالب؛ مؤمن قریش؛ ⚫️سومین پیش نشست همایش حضرت ابوطالب(ره) برگزار می‌شود. 💠سومین پیش نشست همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) با عنوان ابوطالب(ع) مؤمن قریش روز دوشنبه سوم تیر در قم برگزار می شود. ▶️به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ سومین پیش نشست همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص) با عنوان "ابوطالب(ع) مؤمن قریش" در قم برگزار می شود. ❇️این نشست علمی با حضور و سخنرانی آیت الله «محمدهادی یوسفی غروی» رئیس شورای علمی همایش، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «علیرضا ایمانی مقدم» معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «رمضان محمدی» مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین «محمدمهدی صباحی کاشانی» رئیس موسسه تحقیقاتی حضرت ابوطالب(ع)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حمیدرضا مطهری» رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره برگزار خواهد شد. ▶️نشست علمی "ابوطالب(ع) ؛ مؤمن قریش" روز دوشنبه سوم تیر ۱۳۹۸ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار خواهد شد. 🔴علاقمندان به شرکت در این نشست در تاریخ و ساعت بالا، به آدرس " قـم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه شماره دو، ساختمان انجمن های علمی حوزه" مراجعه کنند.
▶️در شورای پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تصویب شد: 💠حضور پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی ▶️به منظور شرکت در یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی، 5 عنوان از آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به این جشنواره ارسال شد. 💠به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با ارسال 5 عنوان از جدیدترین آثار خود با عناوین: فقه قرائت، تفسیر قرآن با قرآن در آینه روایات، دائره المعارف قرآن کریم(جلد 15)، فرهنگنامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن(جلد دوم) و نظریه‌پردازی قرآن بنیان، به جشنواره بین المللی فارابی، در یازدهمین دوره این جشنواره شرکت خواهد کرد. 🔵یادآور می شود، جشنواره بین المللی فارابی، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با هدف تمهید و تقویت زمینه‌های مساعد، توجه بلیغ به ضرورت تولید دانش درخور نیازهای بومی جامعه پیشرو اسلامی و ایجاد ظرفیت‌های انگیزشی و حمایتی اقبال به پژوهش و نوآوری، به صورت سالانه برگزار می‌گردد.
هم اندیشی آسیب شناسی اعتبار اسناد غیرر سمی در تعارض با اسناد رسمی http://www.aparat.com/v/1PBkm
✳️به همت پژوهشکده فلسفه و فقه برگزار گردید: 🔼نشست «ظرفیت شناسی فقه در انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیر منقول با سند رسمی» ✳️جلسه دوم نشست هم اندیشی در موضوع اعتبار سند رسمی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید. این نشست در راستای پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) از دفتر تبلیغات اسلامی به همت پژوهشکده فقه و حقوق در روز پنجشنبه مورخه ۱۳۹۸/۰۳/۳۰در تالار امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی باحضور آیت الله محمد قائینی، حجت الإسلام والمسلمین سیف الله صرامی، حجت الإسلام والمسلیمن دکتر محمد صالحی مازندرانی، دکتر سیدحسین میر حسینی با مدیریت حجت الإسلام والمسلمین مهدی فیروزی برگزار گردید. ▶️اساتید ارائه دهنده این هم اندیشی در محور پاسخ گویی به سه سوال ذیل مطالبی ایراد کردند: الف) ظرفیت فقه در تحدید انتقال مالکیت اموال خصوصا اموال غیر منقول به سند رسمی و عدم اعتبار بخشی به سند عادی چگونه است؟ ب) در فرض مذکور هرگاه مفاد سند رسمی با سند عادی مؤید به دلایلی از قبیل اقرار و بینه معارض باشد حکم مسأله چیست؟ ج) تعیین مفهوم و مصداق سند عادی و رسمی در موارد مشکوک چگونه است؟ ⏹برخی از مهمترین مطالبی که در هم اندیشی مطرح شد به شرح ذیل می باشد: دکتر میرحسینی با اشاره به این نکته که باید سند رسمی به عنوان ارکان شناخته شود، اذعان داشت: این مطلب به تنهایی کافی نیست و باید الزاماتی در این راستا لحاظ شود، مانند اینکه تعیین تکلیف در املاک مجهول المالک، اموال جاری و املاک قولنامه ای و به طور کلی در موضوعات فرابخشی صورت گیرد. برای این کار نیازمند به دادگاه های تخصصی هستیم که متأسفانه قوه قضائیه نسبت به این امر نگاه جامعی ندارد. الزامات دیگری از قبیل کاهش مراحل نقل و انتقال، حذف دستگاه های موازی در امر انتقال اموال، اعتماد به داده های ثبتی، تأمین منابع انسانی متخصص و ارتقای آگاهی مردم، مطرح می شود. ⏹ایشان خاطر نشان کرد بدون لحاظ این الزامات راهکارهای پیشنهادی منتج به نتیجه مطلوب نیست. آیت الله قائینی در ابتدا به اصل پذیرش سند رسمی فارغ از تعارض آن با سند غیر رسمی ورود پیدا کرد و بیان کرد: سند رسمی ظنی و است و قابل اطمینان نیست اما می توان از طریق مصداق بودن سند رسمی برای بینه، آن را حجت دانست به این طریق که رئیس دفتر ثبت و یکی از اعضاء آن به عنوان شاهد عادل مطرح شود. 🔼مدرس دروس خارج فقه اصول حوزه علمیه قم در تبیین مرحله بعدی بحث فرمود: در تعارض بین دو سند رسمی و غیررسمی بنا این است که سند غیر رسمی مقدم شود؛ اما ما به دو طریق این تقدم را می توانیم رد کنیم. راه اول اینکه سند رسمی مصداق برای بینه است ولذا دلیلی بر تقدم سند غیر رسمی بر آن وجود ندارد. راه دوم اینکه به خاطر همین مصداق بینه بودن سند رسمی، قابلیت تعارض با سند غیررسمی داشته باشد و او را از حالت تقدم خارج کند. ایشان در ادامه افزود: برای مشکلات تکثیر پرونده های قضائی، بدون رفع موازین شرعی می توان از راه های دیگری مانند تأمین بودجه پرونده ها از طریق صاحبان دعوی یا طریق دیگر بهره برد. ◀️دکتر صالحی مازندرانی ضمن اشاره به پیشینه بحث، بیان کرد: این هم اندیشی در بررسی پاسخ شورای نگهبان به سوالی که در مورد برخی مواد قانونی ثبت شده است مبنی بر اینکه ماده ۲۲ و ۴۸ قانون ثبت برخلاف موازین شرع است برگزار شده است. و هدف در این هم اندیشی این است که راه حلی از ادله اولیه شرعی برای این مشکل به دست آید. مدیر گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق در ادامه ضمن مفروغ عنه دانستن بینه و اقرار و سوگند در فقه و پذیرش سند رسمی در انتقال ملکیت توسط شورای نگهبان گفت: اولا باید دید ملاک حجیت این ادله تعبد است یا سیره عقلاء و اینکه حجیت آن ها طریقی است یا خیر و اینکه حجیت آن ها امضایی است یا تأسیسی؟ ⬅️اىامه اين گزارش از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. 🌐http://yon.ir/uUPq4
▶️برگزاری سمینار «قواعد فقهی حاکم بر مصرف فرهنگی فضای مجازی» ⏹سمینار مقاله «مصرف فرهنگی فضای مجازی از زاویه ی مسأله¬شناسی فقهی» با ارائه حجة الإسلام والمسلمین رضا اسفندیاری(اسلامی) در روز چهارشنبه 1398/3/29ساعت 11 در اتاق جلسات پژوهشکده فقه و حقوق برگزار گردید. در این جلسه ارائه دهنده، اعضای هیئت علمی گروه دانش های وابسته به فقه و کارشناس اداره پژوهش به همراه نماینده معاونت پژوهشی پژوهشگاه و مسئول حوزه ریاست پژوهشگاه حضور داشتند. 🔴عضو هیئت علمی گروه دانش های وابسته به فقه در ارائه سمینار مقاله مذکور گفت: در مقاله «مصرف فرهنگی فضای مجازی از زاویه ی مسأله شناسی فقهی» برای مسئله شناسی گزارشی از محققان خارجی، داخلی خصوصا محققین مسلمان در مورد فضای مجازی نسبت به جوامع مختلف و به ویژه جامعه ایران تهیه شد. نکته اساسی اینکه ما در این مقاله قواعد جدیدی را تأسیس و حاکم نکردیم بلکه قواعد موجود ذکر شده از فقها را ظرفیت شناسی کردیم. 🔵ایشان در ادامه برای تبیین ظرفیت شناسی قواعد فقهی به سه محور اشاره کرد: محور اول اینکه در مصرف فضای مجازی اصل بر توسعه است یا تضییق؟ محور دوم اینکه اگر فضای مجازی به عنوان آلت مشترک باشد چه قواعدی را می توان بر آن حاکم کرد؟ محور سوم مربوط به ضوابط مصرف و شروط مقرر مصرف فضای مجازی است. پس از ارائه مقاله اعضای حاضر نقطه نظرات خود را در مورد مقاله ارائه شده بیان کردند.
💠در گفت‌وگوی تفصیلی ایکنا با شریف لکزایی مطرح شد؛ ▶️تبیین رویکرد اجتماعی شهید بهشتی به قرآن و ریشه نگاه تشکیلاتی او 🔵عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه توجه به تشکیلات و تفکر آینده‌نگرانه شهید بهشتی ریشه در تجربه ایشان از شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت در دهه ۳۰ دارد، گفت: براین مبنا ایشان با نگاهی درون‌دینی رویکردی اجتماعی به قرآن و دین دارد و معتقد است تعالیم قرآن در فضایی قابل بهر‌ه‌برداری است که نگاهی اجتماعی به این متن داشته باشیم. 🔵در آستانه فرارسیدن ایام سالگرد شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰، فرصت مناسبی است که ابعاد مختلف اندیشه این مرد بزرگ مورد واکاوی قرار گیرد. شهید بهشتی علاوه بر آگاهی به آموزه‌های اسلامی، به دلیل حضور در اروپا به تحولات جهان آن روز خود واقف بود و با ذهن تشکیلاتی و منسجم خود از سال‌ها پیش از انقلاب، طرحی برای نظام سیاسی احتمالی آینده و ساختار آن در نظر داشت. 🔴همین تفکر و رویکرد نظام‌مند و آینده‌نگرانه ایشان بهانه‌ای شد تا با شریف لکز‌ایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت‌وگویی انجام دهیم و هم به تبیین این بعد شخصیتی شهید بهشتی و توجه ایشان به کار تشکیلاتی و حزبی بپردازیم و هم آفت‌‌های احزاب امروز کشور را بررسی کنیم. ⚫️ایکنا ــ شهید آیت‌الله بهشتی دارای یک تفکر منسجم، سازمانی و آینده‌نگرانه بودند که موضوعاتی مانند حزب‌محوری، کادرسازی و توجه به تربیت و پرورش نیرو از دستاوردهای این تفکر است. عوامل شکل‌گیری این نوع تفکر در ایشان را چه می‌دانید؟ حضور و زندگی در اروپا و آلمان تا چه اندازه در سوق یافتن تفکر ایشان به این مسائل اثرگذار بوده و چه میزان متأثر از نوع نگاه ایشان به دین و تحولات اجتماعی داخلی است؟ ❇️ــ اینکه نگاه تشکیلاتی و انسجام‌گرای شهید بهشتی را به تجربه زندگی ایشان در خارج از کشور مرتبط بدانیم شاید چندان صحیح نباشد. ایشان در زندگی‌نامه خودنوشتی که دارد بیان می‌کند این نگاه تشکیلاتی و سازمان‌مند را از دهه ۳۰ داشته‌ و در این دوره هنوز به غرب نرفته‌ است، لذا این ریشه در تجربه داخلی دارد که همان شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت است که آن را نزدیک مشاهده می‌کند و متوجه یک خلأ در نگاه اجتماعی و سیاسی به دین و نیروهای این جریان می‌شود و برهمین اساس در همان زندگی‌نامه خودنوشت تصریح می‌کند من این نگاه را از همان موقع داشتم و این خلأ را احساس کردم. طبیعتا ایشان به سمت برطرف کردن این خلأ می‌رود. به همین دلیل از موضوع تعلیم و تربیت، آموزش و ایجاد نهادهای متناسب برای آموزش آغاز می‌کند. ایشان در قم مدرسه «دین و دانش» را تأسیس می‌کند و حتی بعدها در نگارش و تألیف متون درسی دینی در آموزش و پرورش شرکت مؤثری پیدا می‌کند تا این متون به نحوی نگارش شود تا وجه اجتماعی دین را به خوبی در دانش‌آموزان نهادی کند. همچنین ایشان در حوزه علمیه دست به چنین کاری می‌زند و در مدرسه «المنتظریه» که معروف به «حقانی» است برای طلبه‌ها هم چنین برنامه‌ای را تهیه می‌کند و سبک جدیدی را در تعلیم و آموزش دروس دینی و حوزوی ایجاد می‌کند. 💠ادامه این مصاحبه از سایت پژوهشگاه علوم وو فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. http://yon.ir/yVWtG
✳️سومین پیش نشست همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) برگزار شد. 🔵سومین پیش نشست همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) با عنوان "ابوطالب؛ مؤمن قریش" عصر دیروز در ساختمان انجمن های علمی حوزه در شهر مقدس قم برگزار شد. ⏹سومین پیش نشست همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) با عنوان "ابوطالب؛ مؤمن قریش" عصر دیروز ـ دوشنبه سوم تیرماه ـ با حضور اساتید و کارشناسان در ساختمان انجمن های علمی حوزه در شهر مقدس قم برگزار شد. * 🔰تأثیر دشمنی امویان و عباسیان با خاندان هاشمی در گسترش اخبار جعلی ضد حضرت ابوطالب(ع) ⬅️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست گفت: دشمنی دو خاندان امویان و عباسیان با خاندان هاشمی عامل اصلی تخریب شخصیت حضرت ابوطالب (ع) است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حمیدرضا مطهری» اظهار داشت: برگزاری این همایش ضروری است چراکه تاکنون هیچ همایشی برای ایشان برگزار نشده است. وی ادامه داد: مقالات زیادی در کمیسیون تاریخ و سیره دریافت شده که نشان‌دهنده جایگاه ایشان در تاریخ اسلام و علاقه‌ای محققان به ایشان است. 💠مطهری با بیان این‌که روایت‌های فراوانی در خصوص حضرت ابوطالب (ع) وجود دارد، ابراز داشت: علامه امینی از حضرت علی (ع) روایت می‌کند که ایشان ابوطالب (ع) را آخرین وصی پیش از پیامبر می‌دانند البته در توضیح این وصی بودن می‌فرمایند که ابوطالب را عامل انتقال وصایا به حضرت محمد (ص) می‌داند. ⏹وی ادامه داد: روایت دیگری از حضرت امیر (ع) وجود دارد که می‌فرماید که پدرم هرگز بت را نپرستیدند و به ‌سوی کعبه نماز می‌خواندند و در دین حضرت ابراهیم(ع) بودند که نشان‌دهنده‌ی موحد بودن و عدم بت‌پرستی ایشان پیش از اسلام است. ⬅️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره تصریح کرد: دشمنی دو خاندان امویان و عباسیان در جهان اسلام با خاندان هاشمی در گسترش اخبار جعلی علیه حضرت ابوطالب(ع) تأثیر زیادی داشته است. وی ادامه داد: جعل اخبار با دو هدف فضیلت زدایی از علویان و فضیلت سازی برای افراد دیگری مانند امویان بود.
✳️گزارشی از پروژه اصطلاح‌نامه ادیان ⏹برگزاری جلسه نقد و بررسی با حضور ارزیابان 🔰جلسه نقد و بررسی اصطلاح‌نامه ادیان در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی برگزار شد. 🔴در این نشست که دوشنبه سوم تیرماه ۹۸ برقرار بود حجج اسلام آقایان دکتر صادق نیا (عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب)، رحیمی نراقی و متقی نژاد (عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی) حضور داشتند. ◀️حجت الاسلام و المسلمین مرتضی متقی نژاد، مدیر پروژه اصطلاح‌نامه ادیان، با اعلام این خبر گفت: طرح اولیه این اصطلاح‌نامه از ۴ سال قبل بعد از تصویب در شورای علمی گروه تدوین سازمان‌های دانش، بر اساس منابع بعضی کتب ادیان شناسی در گروه علمی با حضور حجج اسلام آقایان حسین حسن زاده، حسین رحیمی نراقی و سید حسین سیدی ذیل پروژه اصطلاح نامه مسائل جدید کلامی آغاز شد. ⬅️وی در ادامه تصریح کرد: بعد از تصویب رده های ده گانه اصطلاح‌نامه مسائل جدید کلامی، یکی از رده ها با نام اصطلاح‌نامه "مسائل جدید دین شناسی" شامل مباحث ادیان بطور گسترده در حوزه ادیان (اعم از متعارف و غیر متعارف) مورد توجه قرار گرفت که با اتمام مرحله اخذ اصطلاحات، به دلیل گستره دامنه آنها و با تصویب شورای علمی مقرر شد با نگاهی مستقل به این موضوع، کار نهایی تحت عنوان "اصطلاح‌نامه ادیان" منتشر شود. 💠عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، در پایان افزود: در مرحله اخیر نیز محصول نهایی جهت ارزیابی برای اساتید ارزیاب ارسال و موارد مدنظر ایشان دریافت شد که طی این جلسه مورد بررسی و نقد قرار گرفت. کلیت کار با رتبه بندی "عالی" مورد تایید واقع شد و پیشنهادات ارزیابان نیز جهت تصویب به شورای علمی گروه تدوین سازمانهای دانش و در مرحله بعد به شورای پژوهشی پژوهشکده ارسال خواهد شد تا بعد از طی این فرایند به زیور طبع آراسته گردد. |
#پژوهشکده_مدیریت_اطلاعات_ومدارک_اسلامی #اصطلاح_نامه_ادیان|#دانشگاه_ادیان_ومذاهب #صادق_نیا
✳️موفقیتی دیگر در سطح ملی رقم خورد 🔵اعطای بالاترین امتیاز سطح آمادگی فناوری به پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی ⏹وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از داوری مستندات در “ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری”، با توجه به انجام آزمایشات عملکردی متعدد، اثبات صحت عملکرد و استفاده از این محصول در پروژه های مختلف فناورانه، سطح ۹ معیار TRL (سطح آمادگی فناوری) را به پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی اعطا کرد. 🔴وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعد از فراخوان در وبگاه http://irantechhub.ir اقدام به دریافت اطلاعات ایده ها، طرح ها و دستاوردهای فناورانه نمود، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز اقدام به ثبت دو محصول "پایگاه مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی" و "پژوهان" خود نمود. 🔰شاخص تعیین میزان آمادگی و درصد پیشرفت پروژه یا سطح آمادگی فناوری ((TRL)Technology Readiness Level ) یک ابزار تحلیلی برای سنجش و ارزیابی سطح آمادگی و بلوغ فناوری در توسعه یک محصول است. سطوح آمادگی فناوری به منظور ارائه توصیفی از ایده اولیه تا محصول نهایی در سه فاز کلی پژوهش های کاربردی (شکل گیری و توسعه مفهوم نظری)، ساخت نمونه آزمایشی و اولیه (توسعه و اثبات فناوری) و تجاری سازی و آمادگی سرمایه گذاری برای روانه شدن به بازار می باشد. ♈️سطوح آمادگی در قالب سه فاز توسعه فناوری شامل ۹ سطح زیر است: سطح اول: مشاهده و گزارش قواعد پایه (اصول علمی و مهندسی) سطح دوم: فرموله کردن مفاهیم و کاربرد فناوری سطح سوم: تحلیل، و اثبات مفهومی مشخصه های کلیدی به صورت نظری و تجربی سطح چهارم: توسعه اجزاء و نمونه ها درآزمایشگاه سطح پنجم: توسعه اجزاء یا نمونه ها در محیط های متناسب با نمونه سطح ششم: اثبات عملکرد در شرایط واقعی سطح هفتم: آزمایش در محیط واقعی، اثبات منافع بالقوه در محیط مرتبط به صورت گسترده و در حال تجاری شدن برای متقاضیان اولیه سطح هشتم: سیستم واقعی و کامل برای آزمایش و ارائه در وضعیت تجاری برای تمام مصرف کنندگان سطح نهم: توسعه سیستم واقعی به صورت موفق، تکرار پذیر و اثبات شده