🔰بازدید مدیرعامل مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه و هیئت همراه از پژوهشگاه
▶️فواد ایزدی مدیرعامل مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها و هیئت همراه روز پنجشنبه 14 شهریورماه ضمن بازدید از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه به بحث و گفتگو پرداختند.
❇️به گزارش اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل، فواد ایزدی مدیر عامل مجمع بین الملل اساتید مسلمان دانشگاه در ابتدای جلسه با رئیس پژوهشگاه به معرفی مجمع و تاریخچه شکل گیری آن پرداخت. وی بیان داشت مجمع بین المللی اساتید مسلمان با هدف شبکه سازی اساتید مسلمان که دغدغه انقلاب اسلامی را دارند، تشکیل شده است که تاسیس آن بر عهده بسیج اساتید بوده است.
⏹مدیر عامل مجمع بین الملل اساتید مسلمان ضمن اشاره به فعالیت های بین المللی اساتید، به همایش های پیش رو پرداخت. ایزدی یکی دیگر از مهم ترین فعالیت های این مجمع را ارتباط با اساتید همسو در خارج از کشور دانست.
مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاهها هم اکنون متشکل از کارگروه های تخصصی، سازمان مردم نهادی است که به فعالیتهای فرهنگی و دانشگاهی در سطح جهان اسلام می پردازد و هدف اصلی آن هم افزایی میان اساتید مسلمان دانشگاه ها در سطح بین الملل به منظور زمینه سازی علمی، فناوری و فرهنگی برای تمدن نوین اسلامی است.
♈️در ادامه این جلسه نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن خیرمقدم به میهمانان و استقبال از فعالیت های مجمع، به برنامه ای که از چند سال پیش توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات با هدف گفتگوهای بین قاره ای نخبگان اشاره کرد که دبیرخانه های مختلفی را در سطح کشور تاسیس کرده و دبیرخانه مجمع ایران و جهان عرب به پژوهشگاه واگذار شده است.
◀️در این راستا پژوهشگاه همایش هایی را برگزار کرده و همایش های مشترکی در شهرهای مشهد، تهران، و کشورهای تونس و عراق بوده است و در این همایش های اساتید ایرانی و عرب حضور داشتند و در بهمن ماه سال گذشته پژوهشگاه، دوره حکمت متعالیه را برای اساتید تونسی در قم برگزار کرد. همچنین برای ارتباط بیشتر بین اساتید و نخبگان دانشگاهی، در حال راه اندازی شبکه نخبگانی با همکاری دکتر عطابخش از دانشگاه زابل است. ضمن اینکه پژوهشگاه در راستای فعالیت های بین المللی اولین مجله انگلیسی زبان را منتشر کرده است و مجلات انگلیسی زبان دیگری هم در درست راه اندازی است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام ضمن اشاره به فعالیت های دیگر پژوهشگاه و نوع فعالیت مجمع بین المللی اساتید مسلمان، به زمینه های مناسب برای همکاری طرفین پرداخت و اضافه کرد با توجه به فعالیت های مجمع و پژوهشگاه، امکان تبادل اساتید و همکاری بیشتر در سطح بین الملل برای طرفین وجود دارد.
#پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ_اسلامی
#نجف_لک_زایی
#مرکز_همکاری_های_علمی_وبین_الملل
#فواد_ایزدی
💠https://eitaa.com/isca24/5200
🔰حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی:
⬅️مردمی بودن راز ماندگاری عاشورا
🌐سرمقاله ای از حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در روزنامه شرق:
🔵به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در سرمقاله ای که در روزنامه شرق در تاریخ یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ منتشر شده است گفت:
▶️ماندگاری واقعه تلخ عاشورا در طول تاریخ علت های متعددی داشته است که تنها راه بقاء آن توجه به تداوم آن علت هاست. علت هایی هم چون: مردمی بودن؛ پاک و زلال بودن؛ جاذبه داشتن؛ قابل فهم همگان بودن و…که می توان علاوه بر این ها از نقش شخصیت خالص و ناب امام حسین علیه السلام و یاران اش از یک سو و ره آوردهای معرفتی و اخلاقی آن از سوی دیگر نیز یاد کرد که مانائی این واقعه تلخ را تا به امروز تضمین کرده اند.در این میان از دو نکته مهم در راستای جاوانگی این واقعه نباید غفلت کرد که چندی است با چالش مواجه شده اند.
عاشورا به مثابه یک امر مردمی
⏹عاشورا را باید فراتر از نهادها دید و نباید به هیچ نهادی آن را گره زد. گرچه عاشورا در ارتباطی دو سویه با نهاد روحانیت هم به آن سود رسانده است و هم از آن کام گرفته است اما گره زدن این دو به بکدیگر خطای فاحشی است که توسط برخی در حال دامن زدن است.
عاشورا را مردم با تمام فراز و فرودها و اوج و حضیض ها همانند آب زلالی از لابلای تمام سنگلاخ ها و گاه سدها گذر داده اند و تا به امروز رسانده اند و باید تلاش کرد همین گونه آن را ادامه داد. عموم مسلمانان چه شیعیان و چه اهل سنت؛ چه در ایران و چه در عراق؛ چه در هند و چه در پاکستان و…عاشورا را از خویش می دانستند و خود را موظف به حفظ آن و انتقال آن به نسل های پس از خویش می دانستند.
💠اما اتفاق ناگواری که در حال رخ دادن است تلاش برخی برای نهادینه کردن عاشورا است. عاشورا نهضت بود و باید نهضت بماند. در این سه دهه اخیر حداقل در کشورما تجربه نهادینه کردن عاشورا و تلاش برای مدیریت آن با حجم فراوانی پیگیری شد که از تولید و تکثیر مرثیه خوانانی با اهداف ویژه تا هدایت عاشورا به سمت و سویه های خاص -که البته همه آن ها جز آسیب هایی برای عاشورا ره آورد دیگری نداشته اند – می توان یاد کرد.
نگرانی برخی مراجع شیعی از توسعه و تکثیر غیر طبیعی نهادهایی مثل مراثی خوانان و تبدیل آن ها به جایگزینی برای نهاد سنتی روحانیت که در این برهه خاص اتفاق افتاد را نباید ساده انگاشت.
آن چه باید به صورتی جدی یادآوری کرد این است که ورود برخی نهادهای حاکمیتی که عملاً به کمرنگ شدن نقش مردم در این واقعه منجر شده است در درازمدت نه تنها به نفع عاشورا نیست بلکه حتماً آسیب های متعددی را به دنبال خواهد داشت.
⏹به گمان نگارنده حتی ورود نهادهای دوزیستی (مردمی – دولتی) مثل شهرداری ها نیز از این قاعده مستثنی نیست بلکه در درازمدت نقش تخریبی خود را نشان خواهد داد. مردم باید همانند گذشته احساس کنند حسین (علیه السلام) از آنِ همگان است و عاشورا را باید همگان زنده نگه دارند و خود را اخلاقاً بدان موظف بدانند.
در این میان از نقش خطرناک ترویج و تبلیغ شکلی خاص از بازخوانی عاشورا و نگاهداشت محرم در وسائل ارتباط جمعی و …نیز نباید غفلت کرد که گویا میل شان به تثبیت یک قرائت و یک نگاه و یک تقریر از عاشورا است و معتقدند تنها قرائت و تنها قالب مورد پسند خالق عاشورا همان است که ایشان گمان می کنند غافل از این که تکثر قرائت ها و تقریرها عاملی مهم در ماندگاری عاشورا بوده است.
⏹دهه محرم به مثابه امری تکرار ناشدنی
چندی است توسط برخی در کنار دهه محرم دهه سازی های متعددی شروع شده است که نگرانی پاره ای از مراجع محترم تقلید را نیز به دنبال داشته است. دهه سازی های غیر طبیعی آسیب های چندی را به دنبال دارد که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:
🔼ادامه را از لینک زیر مطالعه کنید
🌐http://yon.ir/hbMF8
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#علی_شفیعی
#سر_مقاله
#عاشورا
💠https://eitaa.com/isca24/5202
بررسی تاریخی روزه عاشورا در صدراسلام.pdf
373.2K
🌐بررسی تاریخی روزه روز عاشورا در صدر اسلام
✳️نویسندگان:حمیدرضا مطهری،مهدی رفیعا.
❇️منتشر شده در فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام،سال سیزدهم، شماره چهارم سال 1391،شماره 52.
⬛️دلالتهای سیاسی منابع قیام امام حسین (ع)
▶️حجتالاسلام نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در یادداشتی برای خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به دلالتهای سیاسی منابع قیام امام حسین (ع) پرداخته است.
🔰دلالتهای سیاسی منابع قیام امام حسین (ع)
🔵خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم- حجتالاسلام نجف لکزایی: حرکت امام حسین (ع) از اواخر ماه رجب از مدینه شروع شد و تا روز عاشورا در کربلا به طول انجامید که حدودا شش ماه را در برمیگیرد. در رابطه با این شش ماه آثار بسیاری خلق شده است و بدین جهت مردم غالبا امام حسین (ع) را با همین شش ماه و بلکه با دهه محرم میشناسند. آثاری که به این شش ماه مربوط میشوند را به لحاظ رویکرد و دلالتهای سیاسیشان به صورت ویژه طبقهبندی میکنیم.
🌐در رابطه با منابع مرتبط با این شش ماه، چهار موج تولید ادبیات اتفاق افتاده است:
▶️▶️موج اول از همان سال 61 هجری یا قرن اول شروع میشود و تا قرن هفتم را در برمیگیرد که تقریبا پایان این مدت با مقتل «سید بن طاووس» است به نام کتاب مشهور «الملهوف». (که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در رابطه با این کتاب تحقیق بسیار خوبی انجام شده و منتشر شده است).
منابعی که در این دوره اول داریم، منابع جامعی است که در آنها هم به ابعاد احساسی و هم به ابعاد اندیشهای و فکری و هم به ابعاد قرآنی و همینطور ابعاد سیاسی نهضت و قیام امام حسین(ع) توجه شده است. مثلا «ارشاد شیخ مفید» در همین مقطع است. حتی برخی آثاری که غیر شیعیان خلق کردند مثل «مقاتل الطالبیین» مربوط به همین دوره است.
💠مقطع دوم که از قرن هشتم تا اواخر دوره قاجاریه را دربرمیگیرد، در این مقطع ابعاد احساسی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و ابعاد اندیشهای، فکری و سیاسیِ نهضت و قیام امام حسین(ع) به حاشیه میرود؛ که شاید بتوان گفت شاخصترین اثری که در این دوره تولید شده، «روضهالشهدا کاشفی» است.
▶️دوره سوم نیز از اواخر قاجاریه تا دهههای قبل از انقلاب اسلامی و پس از انقلاب را شامل میشود. در این دوره آثاری که خلق میشود، چند رویکر دارد، یکی از این رویکردها رویکرد آسیبشناسانه است؛ مثل آثار شهید مطهری و مقام معظم رهبری. «حماسه حسینی» از شهید مطهری و «همرزمان حسین» از مقام معظم رهبری نمونههایی از منابع تولیدی این دوره هستند.
این آسیبشناسی متوجه دوره دوم است. یعنی این دوره بازگشتی دارد به دوره اول. (یعنی 7 قرن اول بعد از حادثه عاشورا). در این دوره ادبیات دوره دوم را آسیب شناسی میکنند و به مباحثی میپردازند که باعث شده مباحث فکری و سیاسی و اندیشهای در دوره دوم کمفروغ شود.
🌐موج چهارم را هم داریم که در سالهای اخیر پررنگ شده و آن بازگشت به موج دوم و پررنگ شدن ابعاد احساسی است. قمه زدن و تکیه و تاکید بر بعد مناسکی به شکل پررنگ و مقابله با دلالتهای سیاسی و حماسی قیام از شاخصهای این رویکرد میباشد.
✅دلالتهای سیاسی ادبیات موج اول و سوم پررنگ است. در حالی که منابع دسته دوم و چهارم نه تنها دلالت سیاسی و حماسی ایجابی ندارد، بلکه میتوانیم بگوییم دلالتهای سیاست ستیزانه هم دارد.
#پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ_اسلامی
#نجف_لک_زایی
#مصاحبه_علمی
🔰https://eitaa.com/isca24/5206
کتاب فرهنگ عاشورایی (11 جلد) آخرین نماز سالار شهیدان را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/655
🔰در جلسه ای با مسولان دانشگاه فرهنگیان مطرح شد
🔵پیشنهاد جلسه هماندیشی استادان دانشگاه در هفته پژوهش
◀️در ابتدای این جلسه آقای دکتر علیپور از همکاری صمیمانه مسئولان دانشگاه فرهنگیان استان قم در برگزاری همایش «علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش وپرورش» تقدیر و تشکر کردند وخواستار امضای تفاهمنامهای میان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با دانشگاه فرهنگیان جهت همکاریهای علمی و پژوهشی شدند.
وی در ادامه به معرفی دو همایش پیشرو در پژوهشکده فلسفه وکلام اسلامی با عناوین «همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام ومسیحیت» و «همایش ملی معنویتهای نوظهور، شاخصهها و نقدها» پرداختند و خواستار همکاریهای علمی و ارسال مقالات از طرف استادان و دانشجویان آن دانشگاه شدند که مسئولان دانشگاه از این دو همایش استقبال کردند.
⭕️همچنین ایشان پیشنهاد کردند جلسهای توجیهی جهت هماندیشی استادان محترم دانشگاه در هفته پژوهش برگزار شو. که مقرر گردید نتیجه نهایی تا پایان شهریورماه اعلام شود.
💠در این جلسه که با حضور آقای محمدپور، سرپرست مدیریت امور پردیسهای استان قم دانشگاه فرهنگیان، سرکار خانم عمرانی، کارشناس امور پژوهشی، آقای نوروزی، کارشناس آموزش و پژوهش مدیریت، آقای خوشگفتار، سرپرست پردیس پسرانه آیتالله طالقانی و آقای بابامیر، دبیر اجرایی همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت برگزار شد، آقای دکتر علیپور با اهدای تقدیر نامههایی از مسئولان مربوطه تشکر کردند.
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#ابراهیم_علیپور
#همایش_نظریه_علم_اسلامی
#دانشگاه_فرهنگیان
🌐https://eitaa.com/isca24/5218
هدایت شده از کتابشناخت
🔰به همت گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی:
⬇️کتاب دین در دنیای مدرن: از کلیساهای جامع تا آیین های دینی نوشته استیو بروس ترجمه فیاض قرائی منتشر گردید.
کتاب دین در دنیای مدرن از کلیساهای جامع تا آیین های دینی نوشته استیو بروس ترجمه فیاض قرائی توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید.
🌐به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، کتاب دین در دنیای مدرن از کلیساهای جامع تا آیین های دینی نوشته استیو بروس ترجمه فیاض قرائی به همت گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی، توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردید.
◀️چکیده کتاب:
استیو بروس در سال ۱۹۴۵ در شهر ادینبورو (Edinburgh) در اسکاتلند زاده شد. او در مدرسه ملکه ویکتوریا (Queen Victoria School) در اسکاتلند تحصیل کرد و سپس رشته جامعه -شناسی و مطالعات دینی را در دانشگاه استرلینگ (University of Stirling) برگزید و موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس در سال ۱۹۷۶ و اخذ مدرک دکترا در سال ۱۹۸۰ از این دانشگاه گردید. وی میان سال¬های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۱ در دانشگاه کوئینز (University of Queens) بلفاست در ایرلند شمالی مشغول تدریس بود. او از سال ۱۹۹۱ تا کنون، استاد دارای کرسی تدریس در دانشگاه آبردین (University of Aberdeen) اسکاتلند است. استیو بروس، جامعه¬ شناس و دین¬ پژوهی پرآوازه در سطح جهانی است و آثار متعددی پیرامون نقش دین در دنیای مدرن، رابطه میان دین و سیاست و …، با رویکردی آینده¬ پژوهانه نسبت به دین، دارد.
این کتاب نیز اثری برجسته در همین راستا، در پژوهش¬ های دینی معاصر و در آینده ¬پژوهی ادیان، با نگاهی جامعه ¬شناسانه است. این کتاب به مباحثی چون مبانی نوگرایی، امر ماوراءالطبیعه، ارتباط دین با نژاد و تحول اجتماعی، خداباوری آمریکا، ادیان جدید دهه ۱۹۷۰ و … می¬ پردازد.
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#آثار_علمی
#آثار_کلامی
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/202
🔰این مقاله به سیره اهل بیت علیهم السلام در بر خورد با مصائب مختلف می پردازد تا بدین وسیله شیوه های سوگواری را با الگو قرار دادن معصومان آسیب شناسی کند✅
❇️سوگ واری بخشی از زندگی اجتماعی انسانها است که معصومان به آن توجه داشتند.
شناخت سیرة معصومان در برخورد با مصائب مختلف، الگویی برای چگونگی برگزاری مراسم سوگ واری و معیاری برای آسیب شناسی شیوه های رایج سوگ واری است. این مقاله، رفتارهای معصومان: را در رویارویی با مصیبت به دو حوزه فردی و اجتماعی تقسیم می کند و پس از آن به این نتیجه می رسد که این رفتارها ضمن توجه به تعالیم اسلامی و گسترش آن و دوری از اموری که مورد رضایت الهی نیست، به کاهش درد و رنج افراد مصیبت دیده می انجامد.
⭕️رفتارهایی که در جنبة فردی شناسایی شده است، عبارت هستند از: گریستن، ترک زینت، پوشیدن لباس سیاه، برداشتن عبا از دوش و ترک کار. رفتارهایی که جنبة اجتماعی دارند، عبارت هستند از: اطلاع دادن به خانواده متوفا، حضور در تشییع جنازه، دل داری دادن به صاحب عزا، اظهار تأسف برای از دست دادن شخصیت های ممتاز، قدرشناسی از خدمات متوفا، بازگو کردن ابعاد شخصیت متوفا برای مردم، ترغیب به عزاداری برای انسان های والا، برپایی مجلس عزا، برپایی عزاداری خانوادگی، نوحه خوانی، تبیین معارف الهی و زیارت قبور.
#حمید_رضا_مطهری
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره_اهلبیت
🔵متن کامل مقاله از لینک زیر دریافت کنید
🔴https://eitaa.com/isca24/5224
هدایت شده از کتابشناخت
جلد اول مجموعه مقالات همایش امام سجاد فارسی .pdf
4.67M
🔰متن کامل مقالات همایش بین المللی حضرت امام سجاد علیه السلام به زبان فارسی جلد اول✅
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/220
هدایت شده از کتابشناخت
4_6037225323697800790.pdf
4.18M
🔰متن کامل مقالات همایش بین المللی حضرت امام سجاد علیه السلام به زبان فارسی جلد دوم✅
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/221