eitaa logo
مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
983 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
476 فایل
صفحه رسمی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان آدرس: خیابان مسجد سید کوچه ۲۴ تلفن: ۰۳۱۳۲۳۵۷۶۱۳ نمابر: ۰۳۱۳۲۳۵۷۸۷۵ ارتباط با ادمین: @isfahanmasajed_admin کانال خبرنامه: @khabarnamehmasjed کانال منبر: @menbarisfahan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: موضوع: ❓احکام اداری چیست و آیا یاد گرفتن آن برای کارمندان، واجب است؟ ✅ منظور از احکام اداری، آن دسته از است که چگونگی روابط بین اداره و افراد شاغل در آن و تعامل کارکنان با یکدیگر را بیان می دارد؛ و آشنایی با احکام اداری برای کارکنان هر اداره، ضروری است؛ چرا که طبق فتوای تمامی مراجع عظام تقلید، «مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد» [توضيح المسائل مراجع، مسئله‌ی یازدهم] ❓بعضی از کارمندان از برخی از مزایا صرف نظر می‌کنند و این را در مقابل کم کاری صورت گرفته قرار می دهند، آیا این صرف نظرها، جبران کم کاری آنها را می‌کند؟ ✅ صرف نظر کردن از مزایا، مجوز کم کاری نیست و لازم است که طبق مقررات استخدامی، در وقت اداری به وظیفه خود عمل کنند. 📚 استفتائات امام خمینی (ره)، ج٣، ص ٢۴٩. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ٣» مناسبت روز: در «» قرار داریم و در روز گذشته عرض کردیم که از دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب جهت تحقق کامل اهداف امام راحل برای رسیدن به «»، می‌بایست پنج مرحله‌ی: «؛ ؛ ؛ ؛ و » را پشت سر بگذاریم که «دولت اسلامی» سومین گام در این فرآیند است؛ و سپس اضافه نمودیم که رهبر فرزانه انقلاب اذعان نمودند که در کشور ما تا کنون دو مرحله‌ی اول و دوم یعنی «انقلاب اسلامی» و «نظام اسلامی» محقق شده، اما هنوز به «دولت اسلامی» و «جامعه اسلامی» نرسیده‌ایم؛ و در ادامه عرض شد که طبق نظر معظم‌له برای تحقق دولت اسلامی، ابتدا باید با معيارها، ویژگی‌ها و مؤلفه‌های آن آشنا شویم که انشاالله در سخن امروز، به برخی از شاخصه‌های يک دولت اسلامی از نگاه رهبر معظم انقلاب اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ جهت‌گيری با اساس دين و ارزش‌های انقلابی: اصول و مبانی و پايه‌های بنيادين نظام مقدس جمهوری اسلامی را دین و آموزه‌های دينی و انقلابی تشکيل می‌دهد، لذا داشتن جهت‌گيری‌های دينی و انقلابی بگونه‌ای که موجب احيای حاکميت اسلام در جامعه گردد، مهمترین ویژگی یک «دولت اسلامی» است که رهبر معظم انقلاب با تأکید به این موضوع فرمودند: «اسم ما دولت اسلامى باشد، كافى نیست؛ باید عمل و جهت‌گیری ما اسلامى باشد... معناى شعار دولت اسلامى این است كه ما مى‏خواهیم اعمال فردى، رفتار با مردم، رفتار بین خودمان، و رفتار با نظام‌های بین‏المللى و نظام سلطه‏ى امروز جهانى را به معیارها و ضوابط اسلامى نزدیكتر كنیم؛ این شعار، بسیار باارزش است؛ ان‏شاءاللَّه به این شعار پایبند بمانیم و این تلاش را جدى‏تر، بى‏آسیب‏تر و واقعى‏تر كنیم» (هفته دولت ٨۴) 2️⃣ همه شمول بودن دولت اسلامی: یکی دیگر از ویژگی‌های دولت اسلامی، همه شمول بودن آن در تمام ارکان نظام است، چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «دولت اسلامى شامل همه‏ى كارگزاران نظام اسلامى است؛ نه فقط قوه‏ى مجریه؛ یعنى حكومت‌گران و خدمت‌گزاران عمومى، همه باید جهت‌گیری‌ها و رفتار اجتماعى و رفتار فردىِ خود و رابطه‏شان با مردم را با معیارهاى اسلامى تطبیق دهند تا بتوانند به آن اهداف برسند؛ بعد هم باید آن جهت‌گیری‌ها را در مدّ نگاه خودشان قرار دهند و به‌سرعت به سمت آن جهت‌گیری‌ها حركت كنند؛ این مى‏شود دولت اسلامى» (همان) 3️⃣ عدالت محوری: يكى دیگر از شاخصه‌های یک دولت اسلامی «عدالت‌محوری» است؛ چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «عدالت یقیناً محور انقلاب ما بود و در این شكى نیست... عدالت محورى را (باید) به عنوان یك شعار گذاشت وسط؛ این كار خیلى بزرگى (است)... به این (کار) پایبند باشید...» (همان) 4️⃣ گسترش علم و دانایی و آزاداندیشی: دین مبین اسلام همواره بر علم و دانایی بشریت تأکید نموده و مسلماً یکی از شاخصه‌های مهم یک دولت اسلامی گسترش دانایی و آزاداندیشی است؛ چنانچه پیر خردمند انقلاب فرمودند: «وظیفه‏ى حتمىِ دیگرِ دولت اسلامى، گسترش علم و دانایى است؛ چون دولت اسلامى بدون گسترش علم و دانایى به جایى نخواهد رسید؛ گسترش آزاداندیشى هم مهم است؛ واقعاً انسان‌ها باید بتوانند در یك فضاى آزاد فكر كنند؛ (البته) آزادى بیان تابعى از آزادى فكر است و وقتى آزادى فكر بود، به‏طور طبیعى آزادى بیان هم هست» (همان) 5️⃣ مبارزه با فساد: یكى دیگر از وظایف بسیار مهم دولت اسلامی، مبارزه‏ى با فساد است؛ چنانچه رهبر معظم فرمودند: «من درباره‏ى مبارزه‏ى با فساد این‏قدر در صحبت‏هاى عمومى و خصوصى حرف زده‏ام كه فكر مى‏كنم دیگر تكرارى است؛ (لذا در) دولت (اسلامی) باید به این مسأله كاملاً توجه شود» (همان) 6️⃣ حفظ عزت، هويت و استقلال ملی: بی‌شک یکی دیگر از ویژگی‌های یک دولت اسلامی، حفظ عزت و هويت ملی است، چنانچه مقام معظم رهبری فرمودند: «نكته‏ى بعد، تأمین عزت ملى است؛ یك ملت اگر احساس عزت كرد، پیشرفت خواهد كرد و (به خود) خواهد بالید؛ اما اگر توسرى خورد، استعدادها در او خفه خواهد شد؛ (لذا) مبارزه‏ى با سلطه هم یكى از وظایف دولت اسلامى است...» (همان) ✍️ این مبحث ادامه دارد... 📚 برگرفته از سخنان حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در هفته دولت ١٣٨۴ شمسی. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ٠٨ ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ٢۴ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 29 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ رحلت ‌ (ره) ١٠٠٠ ش ☀️ وفات آیةالله اصفهانى (ره) ١٣٢١ ش ☀️ شهادت مظلومانه شهید و (ره) ١٣۶٠ ش ☀️ روز مبارزه با ☀️ ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 پيامبر اکرم (ص): «مَن وَلّي مِن أمرِ المُسلِمينَ شَيئاً فَوَلّي رَجُلاً و هُوَ يَجِدُ مَن هُوَ أصلَحُ لِلمُسلِمينَ مِنهُ فَقَد خانَ اللَّهَ و رَسُولَهُ» «كسی كه عهده‌دار يكی از امور مسلمانان شود و فردی را سرپرست كاری كند، با اين‌كه می‌تواند كسى را كه براى مسلمانان بهتر از او باشد بيابد ، به خدا و رسولش خيانت كرده است» 📚 سنن بيهقي، ج ۱۰، ص ۱۱ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: موضوع: ❓باتوجه به اینکه ساعات رسمی کار ممکن است حتّی در بعضی روزها تا ساعت ١۵ و بیشتر طول بکشد، خوردن یک وعده غذا در اثناء کار در اداره چه حکمی دارد؟ ✅ اگر وقت زيادی نگيرد و منجر به تعطيلی کار اداری نشود، اشکال ندارد. ❓در صورتى که کارفرما مبلغ حقوق کارمند یا کارگر را طورى در نظر گرفته باشد که خرج زندگى آنها را تأمين نکند؛ آیا آنها على‌‌رغم اينکه کارى ندارند، می‌توانند اضافه‌کارى بمانند و با توجه به اينکه در آن ساعات، کارى انجام نمى‌دهند، آيا حقوق مربوط به اضافه‌کارى حلال است و مشکلى ندارد؟ ✅ در مفروض سؤال، اضافه‌کارى وجه شرعى ندارد و حقوق و مزدى که بابت آن دريافت مى‌شود، اشکال دارد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» مناسبت روز: هشتم شهریور، سالروز ترور وحشیانه و شهادت مظلومانه شهید و (ره) به عنوان رئیس جمهور و نخست وزیر وقت است، که در تقویم شمسی با عنوان «» ثبت گردیده، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این دو شهید مظلوم انقلاب آغاز می‌نمائیم؛ ایران اسلامی یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم در جهان به شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان این مرزوبوم با هدف ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی تا کنون بیش از ۱۷ هزار نفر از مسؤولان و شهروندان عزیز ایرانی را قربانی زیاده خواهی خود کرده‌اند؛ که یکی از دلخراش‌ترین عملیات‌های تروریستی، در هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ رخ داد و به شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر وقت ایران منجر شد؛ پس از فاجعه انفجار هفتم تیر در سال ١٣۶٠ و حضور گسترده مردم در حمایت از امام امت و نظام جمهوری اسلامی، سازمان منافقین (مجاهدین خلق) با حمایت‌های پشت پرده استکبار جهانی در تداوم اقدامات تروریستی خود، ابتدا تلاش کرد تا در بیت حضرت امام (ره) بمب‌گذاری، و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را به شهادت برسانند، اما با لطف الهی این قصد شوم و برنامه تروریستی با شکست مواجه شد، لذا منافقین، رئیس جمهور و نخست وزیر محبوب انقلاب را هدف خود قرار دادند و در بعد از ظهر روز یکشنبه، ۸ شهریورماه، هنگامی که محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر به اتفاق چند تن از مسئولان کشوری و لشکری در جلسه شورای امنیت کشور در ساختمان مرکزی نخست وزیری شرکت کرده بودند، با انفجار بمبی قوی در این جلسه، ایران اسلامی را در شوک عظیم فرو برده و دو شاگرد مکتب خمینی کبیر را به آرزوی دیرینه خود، یعنی شهادت در راه دین و انقلاب رساندند؛ پس از این حادثه تروریستی، امام راحل (ره) در پیامی خطاب به مردم فرمودند: «منطق ملت ما، منطق قرآن است... با این منطق، هیچ قدرتی نمی‌تواند مقابله کند؛ ملتی که... همه چیز خود را از خدا می‌داند و رفتن از اینجا به سوی محبوب را، مطلوب خود می‌داند، با این ملت، نمی‌توانند مقابله کنند! آن‌که شهادت را همچون عزیزی در آغوش می‌پذیرد، آن کوردلان نمی‌توانند (با او) مقابله کنند‌... آنها گمان کرده‌اند که با ترور شخصیت‌ها می‌توانند با این ملت مقابله کنند! آنها ندیدند و کور بودند که ببینند که هر موقعی که ما شهید دادیم، ملت ما منسجم‌تر شده است‌... ملتی که برای اسلام قیام کرده، برای خدا قیام کرده، برای پیشرفت احکام قرآن قیام کرده است؛ این ملت با ترور، عقب رانده نمی‌شود! آن‌ها گمان می‌کنند که افکار مؤمنین و ملت به پا خاسته ما همچون افکار غرب‌زده‌ها و غرب است که جز به دنیا فکری نمی‌کنند و جز متاع دنیا را نمی‌بینند... ملتی که از اول، از صدر اسلام و پیشوایان آن، جان خودشان را برای هدفشان که خدا و اسلام است، فدا کردند با این مسائل و با این امور از بین نخواهند رفت و سستی نخواهند کرد... ملت عزیز ما در تاریخ خوانده‌اند که علی‌بن‌ابیطالب (ع) با دست یکی از همین منافقین، با دست یکی از همین اشخاصی که به صورت اسلام، [اما] از اسلام جدا بودند، فرق مبارکشان شکافت‌؛ ملت ما چون حضرت علی (ع) را برای اسلام فدا کرده‌اند، فدا کردن امثال این شهدا برای این ملت، مسأله مهمی نیست، گرچه این واقعه و افرادی که شهید شدند در نظر همه ما، عزیز و ارجمندند؛ و... شهادت این دو بزرگوار (آقای رجایی و آقای باهنر) برای ما بسیار مشکل است... لیکن کشور ما و ملت ما با تمام قدرت ایستاده‌اند تا چنین شهدایی را تقدیم کنند...» (صحیفه امام، ج١۵، ص١٣۴) ✍️ و سخن امروز را فرازی از کلام ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب در رابطه با این شهیدان پرافتخار به پایان می‌بریم که فرمودند: «ما با آنها به‌خصوص با مرحوم باهنر، سال‌هاى متمادى مأنوس بودیم، با مرحوم رجائى هم همین‌طور؛ از قبل از انقلاب تا دوران مسئولیت‌ها و در مجلس و بیرون مجلس؛ آنها واقعاً خصوصیّاتى داشتند که ما نبایستى از یاد ببریم؛ به نظر من ایمان آنها به این راه، به... اهدافى که امام ترسیم کرده و جمهورى اسلامى مظهر آن اهداف است، شاخص خیلى مهمّى است؛ اخلاص آن‌ها؛ روحيّه‌ى خدمتگزارى‌اى که در آن‌ها وجود داشت که واقعاً شب و روز نمى‌شناختند و براى خدمتگزارى کار می‌کردند؛ روحيّه‌ى مردمى بودن و انس با مردم، تماس با مردم، از نزدیک پاى صحبت مردم نشستن...؛ آن‌ها براى خودشان از مقامى که داشتند، کیسه ندوخته بودند... این‌ خصوصيّت‌ها... را باید در نظر داشته باشیم و خودمان را با آنها تطبیق بدهیم...» (بیانات معظم‌له مورخ ۴ شهریور ١٣٩۴) 💠 روحشان شاد، یادشان گرامی، نامشان جاودان و راهشان همواره پررهرو باد. https://eitaa.com/ROOZBARG
🏴 إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ با تألم و تأثر فراوان، رحلت عالم ربانی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید مرتضی قریشی (ره) که عمر با برکت خود را در سنگرهای دینی از جمله تبلیغ و ارشاد و اقامه جماعت در مساجد اصفهان مصروف داشتند را به اطلاع رسانده و ضمن عرض تسلیت و تعزیت به استحضار می‌رساند: 🏴 مراسم وداع و خاکسپاری آن مرحوم مغفور در صبح روز جمعه ۱۴۰۳/۶/۹ از محل منزل آن مرحوم واقع در خیابان سروش، خیابان صاحب‌الزمان، کوچه ستاره ۳ به طرف امامزاده اسحاق (ع) خیابان جی برگزار می‌گردد. بدیهی است حضور در این مراسم، پاسداشت مقام علم و معرفت؛ و تسلی خاطر خانواده گرامی آن عالم عامل است. 🕌 روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ٠٩ ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ٢۵ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 30 Friday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ربوده شدن رهبر شیعیان لبنان (١٣۵٧ش) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 پيامبر اکرم (ص): «ما مِن مُؤمنٍ مشي بِقَدمَيهِ اِلَي الجُمُعةِ اِلاّ خَفَّفَ اللهُ عَلَيه اَهوالَ يَومِ القِيامَة» «هر مؤمنی که با قدم‌های خود به ‌سوی گام بردارد خداوند هول‌ و‌ هراس‌های روز قيامت را بر او آسان خواهد نمود» 📚 بحارالانوار، ج ٨٩، ص ١٩٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
438.3K
موضوع: ✅ شرایط : 1️⃣ به جماعت خواندن؛ 2️⃣ حداقل پنج نفر بودن، یک نفر امام و چهار نفر مأموم؛ 3️⃣ رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف و... ؛ 4️⃣ بین دو نماز جمعه، حداقل یک فرسخ فاصله بودن. ✅ وقت نماز جمعه: وقت نماز جمعه از اول زوال خورشید (اول ظهر) شروع می‌شود و احتیاط (واجب) آن است که آن را از اوایل عرفی وقت نماز ظهر در حدود یکی دو ساعت به تأخیر نیندازند. ✅ نماز جمعه مجزی از نماز ظهر است؛ (به عبارت دیگر، نماز جمعه جانشین نماز ظهر جمعه می‌شود) ✍️ لازم به ذکر است طبق فتوای برخی از فقها، در دوران غیبت امام معصوم بنابر احتیاط واجب علاوه بر نماز جمعه، می‌بایست نماز ظهر نیز خوانده شود و سپس نماز عصر اقامه گردد. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، احکام عبادات https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ۴»        مناسبت روز: در روزهای گذشته به مناسبت «» از نگاه رهبر معظم انقلاب به بیان شاخص‌های يک دولت اسلامی پرداخته و به شش ویژگی زیر اشاره نمودیم: 1️⃣ «محوریت دين و ارزش‌های انقلابی» 2️⃣ «جهاد عمومی برای ایجاد دولت اسلامی» 3️⃣ «عدالت محوری» 4️⃣ «گسترش علم و دانایی و آزاداندیشی» 5️⃣ «مبارزه با فساد و ویژه‌خواری» 6️⃣ «حفظ عزت، هويت و استقلال ملی» ✍️ و انشاالله در سخن امروز نیز به بعضی دیگر از مؤلفه‌های یک دولت اسلامی از نگاه رهبر فرزانه انقلاب می‌پردازیم: 7️⃣ «حرکت در مسير امام و آرمان‌های انقلاب»: فرض مسلم اين است که شناخت آرمان‌های انقلاب اسلامی بدون شناخت انديشه‌های امام راحل ممکن نيست و در واقع، انديشه معمار و بنیانگذار انقلاب، معيار اصلى تشخيص و ارزيابی مسير درست حرکت دولت اسلامی است؛ لذا رهبر فرزانه انقلاب همواره بر این موضوع تأکید داشته و در اين رابطه فرمودند: «شعار و گفتمان دولت اسلامی ... باید منطبق بر شعار و گفتمان امام و منطبق بر شعارها و گفتمان‌ انقلاب باشد؛ اين خيلى چيز (مهم و) باارزشى است؛ اين را هيچ كس نمى‏تواند ناديده بگيرد...» (٢ شهریور ١٣٨٧) 8️⃣ «استکبارستيزی و قیام در مقابل زورگويان عالم»: اسلام، دينی جهان‌شمول است که تلاش دارد تا فرهنگ و ارزش‌های عالی خود را در سطح جهان گسترش دهد؛ و يکی از راه‌های تحقق اين اصل، مبارزه با استکبار و تهاجم در مقابل زورگویان جهان است که مسلماً يک دولت اسلامی بايد از آن برخوردار باشد؛ چنانچه رهبر معظم انقلاب همواره بر استکبارستیزی تأکید نموده و فرموده‌اند: «زورگويان بين‏المللى، نقاط ضعف زيادى دارند، آنها جنايت می‌كنند، فساد می‌كنند، به حقوق بشر تجاوز می‌كنند، به حقوق ملت‌ها تعدى می‌كنند، انسان‌ها را لگدمال می‌كنند و همه‏ كارهاى زشت را انجام می‌دهند؛ آخر کار هم طلبکار همه‏اند! خب، (باید) نقاط ضعف آنها، با حالت تهاجمى و با حالت طلب‌کارى، گفته و بيان بشود‌... هر كس، هر دولتى و هر مجموعه‏اى كه نسبت به ديگران استكبار بورزد، آفتى در جامعه‏ى بشرى و در نظام زندگى انسان به وجود مى‏آورد و ستيزه با اين حالت هم، يك ویژگی مهم (برای یک دولت) اسلامى است...» (٢ شهريور ١٣٨٧) همچنین معظم‌له فرمودند: «اسلامی که امام به آن معتقد است ضدّ استکبار است؛ یعنی ضدّ آمریکا است؛ ضدّ سلطه‌طلبی بیگانگان است، ضدّ دخالت بیگانگان و قدرت‌های بیگانه در امور داخلی کشور است؛ ضدّ زانو زدن در مقابل دشمن است» (۱۴ خرداد ۱۴۰۰) 9️⃣ «پرهيز از غرب‌زدگی و غرب باوری»: یک دولت اسلامی علاوه بر استکبارستیزی باید مواظبت کند که در تفکر و عمل هم، از غرب‌زدگی و غرب‌باوری اجتناب نماید؛ چنانچه رهبر معظم انقلاب، با روی کار آمدن هر دولت جدید، مسئولین را به توجه جدی نسبت به این موضوع رهنمون ساخته‌ و در ١٢ اردیبهشت ۱۳۸۰ شمسی فرمودند: «یک روز، عدّه‌ای غربزده (در این کشور) چشم‌های خود را بستند و گفتند ما باید همه چیز را از غرب بگیریم! (اما) آن‌ها چه چیزی را از غرب گرفتند؟... اختلاط زن و مرد و آزادىِ عیّاشی و پشت میز نشینی و ارزش کردن لذّات و شهوات را آوردند... و گفتند چون غربی است، باید قبول کرد! فرم لباس و غذا و حرف زدن و راه رفتن آن‌ها را، چون غربی است، بایستی پذیرفت! جای بروبرگرد هم ندارد! برای یک کشور، این حالت بزرگترین سمّ مهلک است... راه حلّ واقعی (آن هم) این است که یک ملت خودش باشد؛ با مغزِ خودش فکر کند؛ با چشمِ خودش ببیند؛ با اراده خودش انتخاب کند...؛ ما باید با حفظ تمدّنمان، با دست و بازوی خودمان کار کنیم... جوانان عزیز من! فرزندان من! دنبال تقلید نباشید؛ بر روی شیوه و راهی كه در آن، ذهن و اراده و ایمان شما قوی می‌شود و اخلاق شما پاك و آراسته می‌گردد، فكر كنید؛ آن‌گاه شما عنصری خواهید بود كه مثل یك ستون، سقف مدنیّت این كشور و تمدّن حقیقی این ملت بر روی آن قرار می‌گیرد...» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ١٠ ١۴٠٣ 🌙 السبت ٢۶ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 31 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام بیماری شدید رسول خدا (ص) و درخواست توسط ایشان برای نوشتن (١١ ق) ☀️ تصويب قانون عمليات بانكی بدون (١٣۶٢ ش) ☀️ آغاز هفته ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «لَوِإجتَمَعَ الناسُ عَلی حُبِّ عَلِیّ بنِ ابی‌طالبٍ لَما خَلَقَ اللهُ النارَ» «اگر تمام مردم در دوستی و محبت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام یکدل بودند و وحدت کلمه داشتند خداوند آتش جهنم را هرگز نمی‌آفرید» 📚 مقتل‌الحسین خوارزمی، ج ١، ص ٣٨ https://eitaa.com/ROOZBARG
507K
مناسبت: ایام مریضی شدید رسول خدا و درخواست توسط آن حضرت برای نوشتن (ماجرای تلخ ) موضوع: ✅ پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «شایسته است انسان مسلمان، کند و وصیت نامه او هر شب زیر سرش باشد و شبی را بدون آن نگذراند!» و سپس فرمودند: «کسی که بدون وصیّت بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است!» (وسائل، کتاب الوصایا)؛ ✅ اصل وصیت کردن در اسلام واجب نیست، بلکه امری مستحب است، اما کسی که امانتی از مردم نزد اوست و «حق الناس» به عهده اش بوده و یا «حق الله» و حقوق واجب الهی همچون نماز و روزه قضا یا خمس و زکات و... به گردنش می باشد، واجب است وصیت نماید! ✅ وصيت آن است كه انسان سفارش كند بعد از مرگش براى او كارهايى انجام دهند؛ يا بگويد بعد از مرگش چيزى از مال او ملك كسى باشد؛ يا براى اولاد خود و كسانى كه اختيار آنان با اوست، قيم و سرپرست معين كند؛ و كسى را كه به او وصيت مى‏كنند «وصى» مى‏گويند. 📚 بر اساس‌ رساله مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «، حقیقتی انکارناپذیر» ✍️ مناسبت روز: در ایام بیماری شدید پیامبر اکرم (ص) و سالروز درخواست توسط ایشان در روزهای آخر عُمر مُبارکشان هستیم که به «حدیث » معروف شده است؛ لذا سخن امروز را به این رویداد تلخ تاریخی، اختصاص می‌دهیم؛ در شرح این واقعه اسفناک، چنین آمده که پیامبر اکرم (ص) در آخرین روزهای حیات خود و در حضور حدود سی نفر از صحابه بزرگ که برای عیادت حضرت آمده بودند، خطاب به آنها فرمودند: «قلم و دواتی برای من بیاورید تا برای شما چیزی (وصیتی) بنویسم که پس از آن، هرگز گمراه نشوید»: «ائْتُونِى بِدَواهٍ وَ کَتِفٍ لِأکْتُبَ لَکُمْ کِتَاباً لَا تَضِلّوا بَعْدَهُ أبَداً»؛ ولی متأسفانه با مخالفت و ممانعت خليفه دوم، این نوشته نشد و به محضر پیامبر معصوم الهی (که طبق شهادت قرآن کریم در آیه‌ی ٣ و ۴ سوره‌ی نجم، تمام سخنان و رفتار و کردار ایشان از وحی الهی نشأت می‌گیرد)، جسارت شد‌ که: «اِنَّ نَبیَّ اللهِ لَیَهجُر!!!» یعنی العیاذ بِاللّه؛ رسول خدا، هذیان می گویند!!! و سپس خلیفه دوم ادامه داد: «کتاب خدا برای ما کافی است» و اینجا بود که پیامبر اکرم (ص) غضبناک گردیده و فرمودند: «شما را می‌بینم که در حالی که من هنوز زنده هستم و در میان شمایم، با من مخالفت می‌کنید؛ معلوم است که بعد از من چگونه خواهید بود!» و سپس صحابه حاضر را از نزد خود راندند... (دانشنامه اسلامی، باب ماجرای قلم و قرطاس) ✍️ اما شاید برخی فکر کنند که این واقعه، فقط در کتب شیعه آمده است و ولی با کمال تعجب و تأسف باید عرض کنیم که «حدیث قرطاس» و ماجرای تلخ آن در بسیاری از کتب معتبر اهل سنت مانند طبقات ابن سعد، مسند احمد، تاریخ ابن کثیر، تاريخ طبری، تاریخ ذهبی، المعجم الاوسط و حتی هفت جا در «صحیح بخارى» و سه جا در «صحیح مسلم» که معتبرترین کتب روایی عزیزان اهل‌سنت می‌باشد، آمده است؛ و عجیب‌تر اینکه این حدیث در کتب اهل سنت بجز از قول ابن عباس و جابر بن عبدالله انصاری (ره)، از قول شخص خلیفه دوم نیز نقل شده است!!! ❓اما سؤال مهمی که در مورد این رویداد تلخ مطرح است، این است که پیامبر (ص) در روزهای آخر عمر خود، می‌خواستند چه چیزی را بنویسند که امت اسلامی هرگز گمراه نشوند؟! ✅ جواب این سؤال مهم را متأسفانه در کتب اهل سنت نمی‌توان یافت، چون در هیچ یک از کتب روایی و یا تاریخی آنها به ادامه این ماجرا اشاره نشده است! ولی در کتب شیعه، حدیث مفصلی از قول امیرالمؤمنین (ع) دراین‌باره نقل شده که حضرت پس از نقل حکایت تلخ حدیث قرطاس، ادامه می‌دهند: «...چون صحابه از نزد پیامبر اکرم (ص) خارج گشتند، رسول خدا مرا نسبت به آن مطلبی که قصد داشتند بنویسند و اصحاب حاضر بر آن شهادت دهند، با خبر ساختند و این مطلبی بود که جبرئیل آن حضرت را از آن با خبر ساخته بود... لذا صحيفه‌ای را از من طلبیدند و مطالبی را برای من املاء نمودند و بر این مطلب گروهی (از اصحاب خاص) از جمله: سلمان فارسی، ابوذر غفاری و مقداد شاهد بودند؛ و در آن صحیفه از امامانی که خدا، مؤمنان را بر اطاعت از آنها امر نموده، نام آوردند که من اوّلین آنها و بعد از من فرزندم «حسن» و بعد از او «حسین» و سپس نُه نفر از فرزندان او هستند»؛ سپس حضرت علی (ع) فرمودند: «‌ای اباذر و ای مقداد آیا شما دو نفر بر این مطلب شاهد نبودید؟ و آنها شهادت دادند: آری ما این مطلب را از رسول خدا (ص) شنیدیم» (الغیبة نعمانی، ص۸۱) ✍️ هر چند که طبق تاریخ در این مجلس، نگذاشتند که پیامبر (ص) برای آخرین‌بار و در وصیت‌نامه خود در برابر همه حاضران بر جانشینی امیرالمؤمنین (ع) و فرزندان ایشان تأکید بنمایند؛ ولی طبق روایات متعدد در کتب شیعه و اهل‌سنت، رسول خدا در طول دوران رسالت، بارها و بارها در رابطه با دوستی، جانشینی و ولایت‌امیرالمؤمنین (ع) سخن گفته بودند و حتی «خلفای سه گانه، جزو اولین تبریک گویان و بیعت کنندگان با حضرت علی (ع) در غدیر خم بوده‌اند!» (البدایه و النهایه، ج۱۱، ص۷۴؛ و تاریخ بغداد، ج۹، ص۲۲۱؛ و...) ✍️ در پایان سخن امروز، از عزیزان اهل‌سنت، این سؤال را می‌نمائیم که حتی اگر علمای گرامی آنها قبول ندارند که پیامبر (ص) می‌خواستند در وصیت‌نامه خود برای چندمین بار به جانشینی امیرالمؤمنین (ع) سفارش نمایند، بالاخره آنچه مُسلَّم است و در کتب معتبر اهل‌سنت آمده، رسول خدا می‌خواستند چیزی بنویسند که امت اسلامی پس از رحلت ایشان از گمراهی و اختلاف نجات یابند!!! که متأسفانه خلیفه دوم از این کار جلوگیری نموده است؛ حالا به نظر عزیزان، گناه اختلاف و تفرقه به وجود آمده در امت اسلامی پس از رحلت رسول خدا (ص) تا به امروز به عهده چه کسی است؟! «قضاوت با شما...» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: ایام بیماری شدید رسول خدا (ص) و درخواست توسط ایشان برای نوشتن موضوع: «، حقیقتی انکارناپذیر» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ١١ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ٢٧ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 01 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 دستور ویژه پيامبراسلام (ص) برای حرکت توسط و کارشکنی برخی صحابه (١١ق) 🌙 شب رحلت حضرت (ص) _ (١١ق) و شب شهادت حضرت مجتبى (ع) - (۵٠ ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) ☀️ روز صنعت 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «فَتَأَسَّ بِنَبِيِّكَ الأَطيَبِ الأَطهَرِ صلى‌الله‌عليه‌وآله، فَإِنَّ فيهِ اُسوَةً لِمَن تَأَسّى وعَزاءً لِمَن تَعَزّى وأحَبُّ العِبادِ إلَى اللّهِ المُتَأَسّي بِنَبِيِّهِ وَالمُقتَصُّ لِأَثَرِهِ...» به پيامبرت (ص) كه وارسته‌ترين و پاك‌ترين (انسان‌ها) است، تأسّى بجوى؛ چرا كه در او الگويى است براى جويندگان الگو؛ و آرامش براى كسى كه در پى آرامش است؛ و محبوب‌ترينِ بندگان در نزد خدا، كسى است كه از پيامبرش الگو بگيرد و در پى او حركت كند... 📚 نهج‌البلاغه، خطبه ١٦٠ https://eitaa.com/ROOZBARG
611.2K
مناسبت: ایام مریضی شدید رسول خدا و درخواست قلم و دوات توسط آن حضرت برای نوشتن وصیت‌نامه (ماجرای تلخ حدیث قرطاس) موضوع: ✅ وقتى انسان نشانه‏هاى مرگ را در خود ديد بايد فورا امانت‌هاى مردم را به صاحبانش برگرداند و اگر به مردم بدهكار است و موقع دادن آن بدهى رسيده، بايد بدهد؛ و اگر خودش نمى‏تواند بدهد يا موقع دادن بدهى او نرسيده، بايد وصيت كند و بر وصيت‏ شاهد بگيرد، ولى اگر بدهى او معلوم باشد و اطمينان دارد كه ورثه مى‏پردازند وصيت كردن لازم نيست؛ ✅ كسى كه نشانه‏هاى مرگ را در خود مى‏بيند اگر نماز و روزه قضا دارد، بايد وصيت كند كه از مال خودش براى آنها اجير بگيرند، بلكه اگر مال نداشته باشد ولى احتمال بدهد كسى بدون آن كه چيزى بگيرد آنها را انجام مى‏دهد، باز هم واجب است وصيت نمايد، و اگر قضاى نماز و روزه او به تفصيلى كه گفته شده بر پسر بزرگترش واجب است، بايد به او اطلاع دهد يا وصيت كند كه براى او بجا آورد. ✅ كسى كه نشانه‏هاى مرگ را در خود مى‏بيند، اگر خمس و زكات و مظالم بدهكار است، بايد فوراً بدهد و اگر نمى‏تواند، چنانچه از خودش مال دارد، يا احتمال مى‏دهد كسى آنها را ادا نمايد، بايد وصيت كند، و همچنين است اگر حج بر او واجب باشد. 📚 توضیح‌المسائل امام خمینی (ره) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « و نافرمانی برخی از صحابه و لعنت آنها توسط » ✍️ مناسبت روز: در آستانه روز رحلت حضرت (ص) قرار داریم و متأسفانه در روزهای پایانی عمر حضرت، حوادث تلخی در تاریخ اسلام به وقوع پیوسته است که امروز نیز به یکی دیگر از این وقایع اسفبار تاریخی می‌پردازیم؛ یکی از بزرگترین جنگ‌های تاریخ صدر اسلام بین سپاه اسلام و سپاه روم، «» بوده است، که متأسفانه مسلمانان در این جنگ به علت عدم آشنایی با تجهیزات نظامی رومیان و شهادت فرماندهان خود، جناب «جعفربن ابی طالب(جعفر طیار)» و «زیدبن حارثه» و «عبدالله بن رواحه» شکست خورده و عقب نشینی نمودند؛ پیامبر(ص) که می‌دانستند رومیان، دشمن بزرگی برای مسلمانان هستند، پس از حجةالوداع و در اواخر عمر خود، لشکری را مهیا کرده و فرماندهی آن را به فرزند «زیدبن حارثه» یعنی «اسامه» که کمتر از ۲۰ سال داشت واگذار نمودند و به عده زیادی از مهاجرین و انصار از جمله خلیفه اول و دوم دستور دادند که به همراه این لشکر، سریعاً به مصاف با رومیان بروند! اما خلیفه دوم و عده‌ای از صحابه اعتراض کردند که «اسامه» جوان است و ما از او تجربه و سن بیشتری داریم و چرا این جوان فرمانده ما شده است؟! (الإرشاد، ج ۱، ص ١۶٩) پیامبر(ص) با شنیدن این سخنان، سخت برآشفتند و در حال بیماری به مسجد آمده و بر منبر رفته و فرمودند: شنیده‌ام برخی گفته‌اند که اسامه، جوان است و مناسب برای فرماندهی نیست! در صورتی که پدرش هم جوان بود (و لشگر را فرماندهی نمود) و در راه خدا شهید شد، پس همه باید از وی فرمانبرداری و اطاعت کنید! و سه بار فرمودند: «لشکر اسامة را (سریعاً) روانه کنید...» (البدء و التاریخ، ج۵، ص۵۹) و اضافه نمودند که خدا لعنت کند هرکس که از رفتن به همراه سپاه اجتناب ورزد! «لَعَنَ الله مَن تَخَلَّفَ عَن جَیِش اُسامَه» (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج ۶ ص ۵۲) ❓حالا شاید بپرسید که با وجود اصحاب بزرگ و با تجربه و جنگجو در مدینه، چرا پیامبر(ص) اسامه‌ی جوان را برای فرماندهی این لشکر انتخاب نمودند و اصرار داشتند که هر چه سریعتر لشگر اعزام گردد؟ ✅ در پاسخ به این سؤال ابتدا باید بدانیم که همین اشکال را بارها برخی از صحابه از جمله خلفای سه‌گانه به پیامبر (ص) گرفته بودند که چرا علی(ع) که نصف عمر و تجربه ما را دارد، همه‌جا فرمانده و جلودار است؟! و پیامبر (ص) می‌دانستند که آنها بعد از رحلت حضرت نیز از همین حربه استفاده نموده و می‌گویند: علی(ع) خیلی جوان است و باید سیاست یاد بگیرد، بنابراین صلاح نیست حکومت را به‌دست گیرد! لذا شاید پیامبر (ص) می‌خواستند با فرماندهی اسامه‌ی جوان، این پیام را بدهند که ملاک رهبری و فرماندهی، سن و سال نیست و شایستگی و توانایی افراد باید لحاظ شود! تا پس از رحلت ایشان، عده‌ای به بهانه سنِّ امیرالمؤمنین (ع)، خلافت را غصب ننمایند! ✅ اما با شرایط خاص جامعه اسلامی در آن برهه از زمان که یکی دو ماه بیشتر از واقعه غدیرخم و اعلام جانشینی حضرت علی (ع) نگذشته بود، شاید مهمترین دلایل پیامبر (ص) از تشکیل لشکر به فرماندهی اسامه و دستور رفتن آنها به سرزمین بَلقاء (اردن)، این بود که رسول خدا (ص) می‌خواستند بعد از رحلت ایشان، کسی از صحابه‌ای که به خلافت طمع داشتند در مدینه نباشند! و همچنین کسی از آنها نتواند از عنوان فرماندهی این لشکر برای جانشینی حضرت، سوءاستفاده کند! تا امیرالمؤمنین (ع) بدون حضور آنها و بدون مشکل بر مسند جانشینی قرار گیرند! (الإرشاد، ج ۱، ص۱۶۷) بالاخره علی‌رغم تأکید پی در پی پیامبر (ص) بر شتاب در حرکت سپاه اسامه [الطبقات الكبرى، ج۲، ص۱۹۱] متأسفانه عده‌ای از صحابه از جمله خلیفه اول و دوم، از دستور حضرت، تخطی نموده و تا زمان رحلت رسول خدا حرکت نکردند و پس از آن هم، برخلاف سفارش مکرر رسول خدا برای جانشینی امیرالمؤمنین (ع)، ماجرای سقیفه و جانشینی خلیفه اول را به راه انداختند! [ الإرشاد، ج ۱، ص ۱۸۳] در پایان سخن امروز، تأکید بر این نکته ضروری است که طبق کتب حدیثی و تاریخی معتبر شیعه و اهل‌سنت روشن می‌شود، طبق دستور رسول خدا (ص)، هیچ کس حق ترک لشکر اسامه را نداشته و حضرت بر متخلفان از دستور ایشان (که طبق آیات قرآن کریم بر اساس وحی الهی است) به صراحت نفرین و لعن کرده‌اند! لذا مسلماً کسانی که توسط رسول خدا، لعن و نفرین شده‌اند؛ هرگز صلاحیت، استحقاق و شایستگی خلافت مسلمین را نداشته‌اند! ✍️ قضاوت با شما... https://eitaa.com/ROOZBARG