eitaa logo
مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
983 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
477 فایل
صفحه رسمی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان آدرس: خیابان مسجد سید کوچه ۲۴ تلفن: ۰۳۱۳۲۳۵۷۶۱۳ نمابر: ۰۳۱۳۲۳۵۷۸۷۵ ارتباط با ادمین: @isfahanmasajed_admin کانال خبرنامه: @khabarnamehmasjed کانال منبر: @menbarisfahan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ١۴ ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ٣٠ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 04 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 توطئه سران قريش براى کشتن رسول خدا (ص) سال یکم هجری‌قمری 🌙 سالروز شهادت امام رضا (ع) سال ٢٠٣ قمری ☀️ شهادت آية‏اللَّه على قدوسی (ره) و سردار سرتیپ وحید دستجردی سال (١٣۶٠ش) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امام رضا (ع): «مَن زارَنِی عَلَى بُعدِ دارِی، أتَيتُهُ يَومَ القِيامَةِ في ثلاثِ مَواطِنَ حتّى اُخَلِّصَهُ مِن أهوالِها: إذا تَطايَرَتِ الكُتُبُ يَمينا و شِمالاً، و عِندَ الصِّراطِ و عِندَ المِيزانِ» «هر كه مرا در ديار غربت زيارت كند، روز قيامت در سه جا به داد او مى‌رسم و از هراس‌ها و سختی‌هاى آنها نجاتش مى‌دهم: 1️⃣ وقتى كه نامه‌هاى اعمال از راست و چپ پراكنده شوند؛ 2️⃣ هنگام گذشتن از صراط؛ 3️⃣ موقع سنجيدن ميزان [اعمال]». 📚 عيون أخبارالرِّضا، ج٢، ص٢۵۵ https://eitaa.com/ROOZBARG
758.7K
مناسبت: سالروز (ع) موضوع: ❓مى‌خواستم بدانم متن وصيت نامه بايد شامل چه موضوعاتى باشد؟ ✅ وصيّت يا «تمليکيّه» و يا «عهديّه» است؛ در تمليکيّه، موصى (وصيت کننده) قسمتى از اموال خود را به ديگرى تميلک مى‌کند که پس از مرگ او، مال آن شخص باشد که چنانچه موصى‌له (کسى که به نفع او وصيّت مى‌شود) قبول کرد، پس از مرگ موصى مالک مى‌شود، و اين وصيت تا ثلث اموال موصى، نافذ و بيش از آن را بايد ورثه اجازه بدهند؛ اما در وصيت عهديّه، موصى توصيه مى‌کند بعد از مرگ او کارى انجام دهند مثلاًً راجع به دفن و محل آن و يا راجع به نماز و روزه استيجارى و يا چيزهاى ديگر؛ که البته بر انسان لازم است واجبات و ديون خود را وصيّت کند و براى اجراى آن وصىّ بگيرد. ❓آیا جایز است انسان، فردی غیر از ورثه‏اش را به عنوان وصی خود برگزیند؟ و آیا کسی حق دارد با این کار او مخالفت نماید؟ ✅ انتخاب و تعيين وصی از بين کسانی که وصیت کننده، آنان را شايسته اين کار می‏داند، منوط به نظر خود او است و اشکال ندارد که فردی غير از ورثه را به عنوان وصی خود تعيین کند و ورثه حق اعتراض به او را ندارند. ❓اگر وُرّاث، وصیّت را به‌طور مطلق انکار کنند، تکلیف چیست؟ ✅ مدّعی وصيّت، بايد آن را از راه‌های شرعی ثابت کند و در صورت اثبات آن، اگر به مقدار ثلث ترکه يا کمتر از آن باشد، عمل بر طبق آن واجب است و انکار ورثه و اعتراض آنان اثری ندارد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: روز آخر ماه صفر طبق نظر مشهور علماء و مورخین، سالروز شهادت امام رضا (ع) و فرصتی ویژه برای تبیین معارف و فضایل این امام همام است تا امت اسلامی علاوه بر شور عزاداری، به شعور و معرفت بیش از پیش نسبت به آن امام معصوم دست یابند و چه کلامی بهتر از کلام ارزشمند هادی امت، رهبر فرزانه انقلاب که خطاب به کنگره‌ بین‌المللی امام رضا (ع) در تاریخ ١٣۶٣/٠۵/١٨ ایراد فرمودند؛ لذا در این مجال کوتاه به بخش‌هایی از این پیام ارزشمند می‌پردازیم؛ «...باید اعتراف کنیم که زندگی ائمه (ع) به درستی شناخته نشده و ارج و منزلت جهاد مرارت‌بار آنان حتی بر شیعیانشان پوشیده مانده و علیرغم هزاران کتاب کوچک و بزرگ و قدیم و جدید درباره زندگی ائمه، امروز همچنان غباری از ابهام و اجمال، بخش عظیمی از زندگی این بزرگواران را فراگرفته و حیات سیاسی برجسته‌ترین چهره‌های خاندان نبوت که دو قرن و نیم از حساسترین دوران‌های تاریخ اسلام را در برمی‌گیرد با غرض‌ورزی یا بی‌اعتنایی و یا کج‌فهمی بسیاری از پژوهندگان و نویسندگان روبرو شده است! این است که ما از یک تاریخچه‌ی مدون و مضبوط درباره زندگی پرحادثه و پرماجرای آن پیشوایان تهیدستیم! زندگی امام هشتم که قریب بیست سال از این دوره‌ی تعیین کننده و مهم را فرا گرفته، از جمله‌ی برجسته‌ترین بخش‌های آن است که بجاست که درباره آن تأمل و تحقیق لازم به‌کار رود... هنگامی که مأمون در سال ١٩٨ قمری از جنگ قدرت با امین فراغت یافت و خلافت بی‌منازع را به چنگ آورد، یکی از اولین تدابیر او حل مشکل علویان و مبارزات تشیع بود؛ او برای این منظور، تجربه همه‌ی خلفای سلف خود را پیش چشم داشت...(لذا) مأمون این خطر را زیرکانه حدس زد و درصدد مقابله با آن برآمد و به دنباله همین ارزیابی و تشخیص بود که ماجرای دعوت امام هشتم از مدینه به خراسان و پیشنهاد الزامی ولیعهدی به آن حضرت پیش آمد‌ و این حادثه که در همه‌ی دوران طولانی امامت، کم نظیر و یا در نوع خود بی‌نظیر بود، تحقق یافت... مأمون با هوشی سرشار و تدبیری قوی و فهم و درایتی بی‌سابقه، قدم در میدانی نهاد که اگر پیروز می‌شد و اگر می‌توانست آن‌چنان که برنامه‌ریزی کرده بود کار را به انجام برساند، یقیناً به هدفی دست می‌یافت که از سال چهل هجری یعنی از شهادت علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) هیچ یک از خلفای اموی و عباسی با وجود تلاش خود نتوانسته بودند به آن دست یابند، یعنی می‌توانست درخت تشیع را ریشه‌کن کند و جریان معارضی را که همواره همچون خاری در چشم سردمداران خلافت‌های طاغوتی فرو رفته بود، به کلی نابود سازد! اما امام هشتم با تدبیری الهی بر مأمون فائق آمدند و او را در میدان نبرد سیاسی‌ای که خود به وجود آورده بود، بطور کامل شکست دادند؛ و نه فقط تشیع، ضعیف یا ریشه‌کن نشد، بلکه حتی سال ٢٠١ هجری، یعنی سال ولایتعهدی آن حضرت، یکی از پربرکت‌ترین سال‌های تاریخ تشیع شد و نفس تازه‌ای در مبارزات علویان دمیده شد؛ و این موضوع به برکت تدبیر الهی امام هشتم و شیوه‌ی حکیمانه‌ای بود که آن امام معصوم در این آزمایش بزرگ از خویشتن نشان دادند... امام با قبول ولیعهدی، دست به حرکتی زدند که در تاریخ زندگی ائمه پس از پایان خلافت اهل‌بیت در سال چهلم هجری تا آن روز و تا آخر دوران خلافت بی‌نظیر بوده است و آن برملا کردن داعیه‌ی امامت شیعی در سطح عظیم اسلام و دریدن پرده غلیظ تقیه و رساندن پیام تشیع به گوش همه مسلمان‌ها بود... کوتاه سخن، آن‌که مأمون در این قمار بزرگ نه تنها چیزی بدست نیاورده که بسیاری چیزها را از دست داده و در انتظار است که بقیه را نیز از دست بدهد؛ این‌جا بود که مأمون احساس شکست و خسران کرد و در صدد بر آمد که خطای فاحش خود را جبران کند و خود را محتاج آن دید که پس از این همه سرمایه‌گذاری، سرانجام برای مقابله با دشمنان آشتی‌ناپذیر غاصبان خلافت یعنی ائمه اهل‌بیت علیهم‌السّلام به همان شیوه‌ای متوسل شود که همیشه گذشتگان ظالم و فاجر او متوسل شده بودند، یعنی قتل... (لذا) چاره‌ای جز آن نیافت که به دست خود و بدون هیچگونه واسطه‌ای امام را مسموم کند و همین کار را کرد و در ماه صفر دویست و سه هجری یعنی قریب دو سال پس از آوردن آن حضرت از مدینه به خراسان و یک سال و اندی پس از صدور فرمان ولیعهدی به نام آن حضرت، دست خود را به جنایت بزرگ و فراموش نشدنی قتل امام آلود... (در پایان) امید است محققان و اندیشمندان و کاوشگران تاریخ قرن‌های اولیه اسلام، همت بر تنقیح و تشریح و تحقیق هر چه بیشتر (در زمینه زندگی اجتماعی و سیاسی و خدمات بی‌نظیر آن امام همام) بگمارند». 📚 برای دسترسی به متن کامل پیام به لینک https://khl.ink/f/8311 مراجعه نمایید. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ١۵ ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ٠١ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 05 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ، شب جانفشانی (ع) 🌙 رسول اکرم از مکه به مدینه منوره، سال سیزدهم بعثت 🌙 به روایتی سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امام سجاد (ع) در تفسیر آیه ٢٠٧ سوره بقره: «أَوَّلُ مَنْ شَرَی نَفْسَهُ لِلَّهِ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبِ (ع) کَانَ الْمُشْرِکُونَ یَطْلُبُونَ رَسُولَ اللَّهِ (ص) فَقَامَ مِنْ فِرَاشِه» «اوّلین کسی که جان خود را [در راه رضای خدا] فروخت (و دست از جان خود شست)، علیّ‌بن‌ابی‌طالب (ع) بود؛ [وقتی] مشرکین در پی [قتل] رسول‌خدا (ص) رفتند و علی (ع) از بستر پیامبر (ص) برخاست» 📚 المناقب، ج۲، ص۶۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
444.4K
مناسبت: حلول ماه موضوع: 1️⃣ غسل کردن و پوشیدن لباس پاکیزه در این روز و روزهای مهم دیگر ماه ربیع الاول توصیه شده است؛ 2️⃣ روزه گرفتن به شکرانه سلامتی پیامبر اعظم (ص) و اميرمؤمنان (ع) از گزند کفار و مشرکان مکه در روز اول ماه ربیع الاول؛ 3️⃣ زیارت پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) در این روز (از راه نزدیک یا دور)؛ 4️⃣ زیارت امام عسکری (ع) و امام زمان(عج) در این روز؛ 5️⃣ خواندن دعای اول ماه ربیع الاول که در کتاب «المختصر من المنتخب» آمده است: «اللَّهُمَّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ یَا ذَا الطَّوْلِ وَ الْقُوَّةِ وَ الْحَوْلِ وَ الْعِزَّةِ...» 6️⃣ خواندن دو رکعت نماز اول ماه که در رکعت اول آن پس از حمد «۳۰بار سورۀ توحید» و در رکعت دوم پس از حمد «۳۰بار سورۀ قدر» خوانده شود؛ سپس صدقه دهند و با این کار، سلامتی خود را در این ماه از خداوند متعال دريافت می‌نمایند. 📚 مفاتیح‌الجنان، اعمال ماه ربیع‌الاول https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «، » ✍️ مناسبت روز: امروز اولین روز از ماه است و همان‌گونه که از اسم این ماه پیداست، آن را بهار ماه‌های قمری نامیده‌اند؛ به جهت اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست؛ این ماه فرخنده و مبارک را باید مبدأ همه‌ی برکات الهی دانست، چراکه خداوند متعال، جامعه‌ی بشری را به واسطه میلاد حضرت ختمی مرتبت غرق در رحمت و نور وبرکت نمود؛ اما قبل از اشاره به روز اول ربیع، شایسته است به «لیلةالمبیت» شب اول این ماه بپردازیم که بی‌شک از شب‌های برتر سال و شب مباهات خداوند متعال بر فرشتگان و شب افتخار شیعیان به مولای متقیان است؛ در این شب به واسطه از خودگذشتگی و جانفشانی امیر مؤمنان (ع)، پیامبر اکرم (ص) از توطئه و مکر بزرگ مشرکین مکه، نجات یافته و هجرت خود را از مکه به مدینه آغاز نمودند؛ خداوند متعال نیز براى تحسین و تقدیر از این جانفشانی، حضرت جبرئیل (ع) را بر زمین نازل نموده و فداکارى و ایثارِ حضرت علی (ع) را چنین ستود: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»: «و از میان مردم کسى است که جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‌فروشد، و خدا نسبت به [این‌] بندگان مهربان است» [بقره/۲۰۷] تمامى مفسران شیعه و اکثر مفسران اهل سنت، این آیه را در شأن امیرالمؤمنین (ع) در لیلة المبیت دانسته‌اند و حکایت آن را چنین نقل نموده‌اند: ✍️ مشرکان مکّه طی یک برنامه‌ریزی دقیق، تصمیم گرفتند تا با ۴٠ نفر جنگجو از قبایل مختلف در شب اول ماه ربیع‌الاول به خانه رسول خدا هجوم برده و پیامبر اکرم (ص) را قطعه قطعه نمایند؛ اما حضرت رسول (ص) به‌واسطه وحی الهی از تصمیم آنها مطلع گردیدند، و برای آنکه مشرکان از هجرت ایشان آگاه نشوند، به حضرت علی(ع) فرمودند: «مشرکان می‌خواهند امشب مرا به قتل برسانند، آیا تو حاضری در بستر من بخوابی تا من به غار ثور بروم؟» امیرالمؤمنین (ع) جواب دادند: «در این صورت شما سالم می‌مانید؟» و پیامبر (ص) فرمودند: «آری»؛ پس حضرت علی (ع) تبسمی کرده و سجده شکر به جای آورده و عرض کردند: «... چشم، گوش و قلب (و جان) من فدای شما باد...» (بحار الانوار، ج۱۹، ص۶۰) سپس حضرت رسول (ص) مخفیانه از خانه خارج شدند و امیرالمؤمنین (ع) درهای خانه را بسته و پرده‌ها را کشیدند و در بستر حضرت خوابیده و روانداز اختصاصی پیامبر را روی خود کشیدند، به‌گونه‌ای که مشرکان هیچ شکی نداشتند که ایشان رسول خدا هستند؛ وقتی حضرت در بستر (خطر و مرگ) خوابیدند، جبرائیل و میکائیل (ع) نازل شدند و یکی در بالای سر ایشان و دیگری در پایین پای حضرت علی (ع) ایستادند و جبرئیل(ع) به حضرت خطاب کرد: «خوشا به حال کسی چون تو‌ ای فرزند ابوطالب! که خدا در برابر فرشتگان به تو مباهات می‌کند» [الامالی، ص۴۶۹] بالاخره مشرکین با پایان شب، همراه با شمشیرهای برهنه برای کشتن پيامبر به خانه حضرت هجوم بردند، ولی حضرت علی (ع) را در بستر رسول خدا یافتند و خشمگین پرسیدند: محمد (ص) کجاست؟ حضرت با آرامش کامل فرمودند: «مگر ایشان را به من سپرده بودید که از من می‌خواهید؟» در این هنگام آنها با عصبانیت به سوی حضرت، یورش بُردند و ایشان را آزردند و سپس از خانه بیرون کشیده و ساعتی در مسجدالحرام زندانی کردند... [بحارالانوار، ج۱۹، ص۹۲] بدینوسیله با ایثار و فداکاری و ازخودگذشتگی حضرت امیر (ع)، جان پیامبر اکرم (ص) نجات پیدا کرد و با هجرت حضرت به مدینه، تحوّل عظیمی در جهان اسلام رُخداد که مبدأ تاریخ مسلمانان شد و این افتخار بزرگ و بی‌نظیر به نام مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در تاریخ آسمانیان و زمینیان ثبت شد که مسلماً همین فضیلت برای امیر مؤمنان از فضایل همه‌ی صحابه برتر است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ١۶ ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ٠٢ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 06 Friday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز در گذشت عالم جليل سيد محمد باقر در اصفهان (١٢۶٠ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 رسول خدا (ص): «یَا عَلِیُّ، لَا یُـحِبُّكَ إِلَّا مُؤْمِنٌ، وَلَا یُبْغِضُكَ إِلَّا مُنَافِقٌ» «ای علی! تو را دوست نمی‌دارد مگر انسان مؤمن؛ و با تو دشمنی نمی‌كند مگر انسان دورو و منافق» 📚 مسند احمد، ج۶، ص٢٩٢ https://eitaa.com/ROOZBARG
235K
🔰 «گلبرگ احکام» مناسبت: «روز » موضوع: «» ❓پرسش: خواندن و بجا آوردن نماز قضا يا نماز مستحبى از سوى شخص در هنگام خواندن خطبه‌هاى نماز جمعه توسط امام جمعه، چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: بطور کلى آنچه که موجب گوش ندادن و از بين رفتن فايده خطبه‌ها مى‌شود، بايد ترک شود. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « و » ✍️ مناسبت روز: امروز طبق تقویم قمری، سالروز ارتحال آیت‌الله سید محمدباقر موسوی شفتی (ره) معروف به «حجت‌الاسلام»، فقيه، اصولی، اديب، نحوی، رجالی، رياضيدان و عالم بزرگ و مشهور شیعه در عهد قاجار می‌باشد؛ ایشان در علم و تقوا، در سخاوت و خدمت به خلق، و نيز در اجرای دقیق احکام و حدود الهی شهره بوده‌اند؛ این عالم بزرگ، بانی «مسجد سید اصفهان» از بزرگترین مساجد جهان اسلام می‌باشد که پس از رحلت در همانجا به خاک سپرده شد و این مسجد و مقبره سید شفتی (ره) همواره مورد احترام ویژه اهالی شهر اصفهان بوده، لذا با سلام و صلوات به روح پرفتوح این عالمِ عامل، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛         ✍️ اما در روز گذشته از «لیلةالمبیت» و جانفشانی و افتخار بزرگ امیرالمؤمنین (ع) که باعث مباهات خداوند متعال شد سخن گفتیم، ولی متأسفانه هر ساله در چنین ایامی در فضای مجازی و برخی شبکه‌های ماهواره‌ای، شبهه‌ای برای زیر سؤال بردن این فضیلت بزرگ حضرت امیر (ع) مطرح می‌شود که: ❓شیعیان معتقدند که ائمه‌اطهار (ع) دارای «علم غیب» می‌باشند، بنابراین اگر امیرالمؤمنین (ع) با علم غیب از عاقبت لیلةالمبیت اطلاع داشته‌اند، دیگر خوابیدن ایشان به جای رسول خدا، نباید فضیلت و کار بزرگی محسوب شود؛ چراکه کسی که می‌داند، جانش محفوظ است و آسیبی به او نمی‌رسد، ایثار و گذشتی نکرده! و اگر هر کس دیگری از اصحاب نیز این موضوع را می‌دانست، چنین عملی را برای نجات پیامبر خدا انجام می‌داد! ✅ در پاسخ به این سؤال، اولاً باید بدانیم این شبهه توسط نواصب و وهابیون و افرادی طرح شده که در دل، بغض و دشمنی نسبت به امیرالمؤمنین و اهل‌بیت (ع) دارند و هرآنچه در توان و فکر دارند انجام می‌دهند تا قدری از فضائل بی‌شمار حضرت علی (ع) بکاهند! ثانیاً علمای شیعه، سال‌هاست جواب‌ این شبهه را داده‌اند اما نواصب، با علم به این موضوع، بازهم شبهه‌پراکنی می‌کنند؛ لذا در این مجال کوتاه به چهار نکته در جواب این شبهه قدیمی، اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ این واقعه قبل از امامت حضرت علی (ع) بوده، و شیعیان به علم غیب امام معصوم در دوران امامت ایشان اعتقاد دارند و گستره علم امام، در زمان حیاتِ حُجَّتِ قبل از ایشان، معلوم نیست. 2️⃣ براساس تصريح برخى از روايات و نظر عالمان بزرگ دینی، علوم ائمه (ع) نسبت به غيب و آينده، «حضوری» و «بالفعل» نیست که همیشه مسائل غیب، نزد آنان حاضر باشد، بلکه به صورت «تعلیقى» است؛ یعنى هرگاه که بخواهند از علوم غیبی مطلع شوند، در صورت اذن خداوند متعال، مطلع خواهند شد؛ چنانچه امام صادق(ع) می‌فرمایند: ﴿إِذَا أَرَادَ الْإِمَامُ أَنْ يَعْلَمَ شَيْئاً أَعْلَمَهُ اللَّهُ ذَلِك‏﴾: «هرگاه امام بخواهد چیزی بداند، خداوند او را از آن موضوع آگاه می‌سازد» (الکافی، ج۱، ص۲۵۸) لذا علم غیب حضرات معصومین (ع) ذاتی نیست و برگرفته از علم غیب الهی است و انبیاء و اولیاء جز در برخی موارد اندک، مأمور و مکلف به انجام امور بر اساس امور عادی و بشری، و علم ظاهر بوده‌اند و اگر چنین نبود بسیاری از فضائل و حتی افعال آن حضرات مانند شکست و پیروزی در جنگ‌ها، خوردن سَم، رفتن به محراب شهادت و... معنا پیدا نمی‌کرد! بنابراين آنجا که خدا بخواهد انبیاء و اولیاء از غیب خبر دارند و در جایی که اراده الهی نباشد، دریچه علم غیب بسته است، لذا ندانستن عاقبت لیلةالمبیت، هیچ‌گونه خدشه‌ای در علم غیبِ امیرالمؤمنین (ع) وارد نمی‌سازد. 3️⃣ سنتِ «بَداء» یکی از سنن الهی و از مسائل بنیادین در معارف اسلامی است که توضیح آن فرصت دیگری را می‌طلبد؛ اما روحِ «بَداء» این است که دست خداوند همیشه و همه‌جا، پیوسته باز است و می‌تواند تمامی تقدیرات را در لحظه تغییر دهد؛ چنانچه طبق آیه قرآن کریم: «یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَیُثْبِت» [رعد/۳۹] خداوند (در مواقعی) چیزی را که پیش از آن تثبیت کرده، محو و چیزی را که تثبیت نکرده است، تثبیت می‌نماید؛ بنابراین حتی اگر حضرت علی(ع) از طریق علم غیب، از عاقبت لیلةالمبیت مطلع هم بوده‌اند، اما می‌دانستند که امکان تحققِ «بَداء» و در نتیجه امکان شهادت یا آسیب جدی به ایشان وجود دارد. 4️⃣ و از همه موارد فوق مهمتر اینکه ایراد این شبهه و زیر سؤال بردن فضیلت بزرگ امیرالمؤمنین (ع)، مقابله مستقیم با کلام و خداوند و نَصِ صریح قرآن کریم است؛ زیرا همانطور که در روز گذشته عرض شد بنابر نظر مفسرین شیعه و سنی، خداوند در آیه ٢٠٧ سوره بقره، در مقام مدح حضرت علی (ع) در لیلةالمبیت سخن گفته و به آن حضرت، مباهات نموده است، پس در نتیجه این عمل قطعاً از خودگذشتگی و ایثار و فضیلت بسیار بزرگ بوده که مورد ستایش الهی قرار گرفته است. ✍️ قضاوت با شما... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ١٧ ١۴٠٣ 🌙 السبت ٠٣ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 07 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالروز قیام خونین سال ١٣۵٧ ه-ش ☀️ ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 🌲 روز جهانی 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «مَن طَلَبَ الشهادَةَ صادِقا اُعطِيَها، و لَو لَم تُصِبْهُ» «هر كس به‌راستى خواهان شهادت باشد، [ثواب آن] به او داده مى شود، هر چند به شهادت نرسد» 📚 کنزالعمال، ج۴، ص۴٢١ https://eitaa.com/ROOZBARG
429.3K
مناسبت: سالروز قیام خونین سال ١٣۵٧ ه‌-ش موضوع: ❓آیا حفظ نظام اسلامی از تعدی و تجاوز دشمنان، واجب است؟ ✅ حفظ نظام اسلامی، باعث حفظ ثغور(حدود و مرزهای) اسلام است و حفظ ثغور اسلام، جزء فرایضی است که هیچ فریضه ای بالاتر از آن نیست...» 📚 صحیفه امام خمینی (ره)، ج١۶، ص۴۶۵. ❓عده‌اى در برابر دیگران، مبادرت به طرح کمبودها و ضعف‌هایی که در جمهورى اسلامى وجود دارد، مى‌کنند؛ آیا گوش‌دادن به این سخنان و حکایت‌ها جایز است؟ ✅ واضح است هر عملى که موجب بدنام شدن چهره جمهورى اسلامى که در برابر کفر و استکبار جهانى ایستاده است، شود، به نفع اسلام و مسلمین نیست! بنابراین، اگر این سخنان موجب تضعیف نظام اسلامى باشد، جایز نیست. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی، «» و سالروز حماسه خونین سال ١٣۵٧ است؛ حادثه‌ای بسیار عظیم که اگر سالیان متمادی در وصف آن و یاد بیش از چهارهزار شهید آن، سخن گفته شود، بازهم از ادای حق آن واقعه بزرگ، عاجز خواهیم بود؛ حماسه‌ای که مردم آزاده ایران، برای دفاع از استقلال، آزادی و ایجاد نظام جمهوری اسلامی آفریدند و به وسیله جلادان شاه و کماندوهای آمریکایی و اسرائیلی به خاک و خون نشستند و میدان ژاله تهران را به «» تبدیل کردند؛ این روز تیره که در تاریخ به «» معروف شد، چهره واقعی حکومت سفاک شاهنشاهی و دولت به اصطلاح «آشتی ملی» آن را، برای جهانیان نمایان کرد و با جدایی کامل ملت از حکومت، امکان هر نوع پیوستگی یا سازش را از بین برد؛ لذا بی‌تردید باید آن را به عنوان نقطه‌ی عطف مبارزات ملت مسلمان ایران علیه رژیم منحوس پهلوی دانست، چنانچه در کمتر از چند ماه، خون‌های ریخته شده در ١٧ شهریور به ثمر رسید و انقلاب پیروز شد و نظام جمهوری اسلامی ایران شکوفا گردید؛ امام راحل (ره) در اولین سالگرد این حماسه بزرگ فرمودند: «هفده شهريور سال گذشته «مِنْ ايّام اللَّه» از ايام خدايى بود، كه يك ملت، زن و مردش، جوان و غير جوانش، بايستند و خون بدهند براى احقاق حق! اين است! هفده شهريور «مِنْ ايام اللَّه» است، بايد متذكر آن باشيد؛ بايد يادآورى كنيد اين «ايّام اللَّه» را؛ چنانچه امسال كرديد؛ اين «ايّام اللَّه» نباید از ياد برود؛ براى اينكه اين ايامند كه آدم سازند؛ اين ايّام است كه جوان‌های ما را از عشرتكده‏ها بيرون آورده و به ميدان جنگ مى‏برد؛ اين ايّام الهى هست كه ملت ما را بيدار مى‏كند، و بيدار كرده است؛ (خداوند) امر مى‌كند: ذَكِّرْهُمْ بِايّامِ اللَّه؛ «ايّام اللَّه» را در ذكر مردم وارد كنید؛ يادتان نرود اين ايام بزرگى كه بر ملت ما گذشت! و «ايّام اللَّه» بود...» (صحيفه امام، ج‏٣، ص: ۵١٢) همچنین حضرت امام (ره) در سخن دیگری، قیام ١٧ شهریور مردم ایران را با جنگ صفین مقایسه کرده و فرمودند: «قيام شما در مقابل ديكتاتور اصلى كه تمام شعائر ملى و مذهبى را زير پا گذاشته، چون قيام اميرالمؤمنين (ع) در مقابل معاويه مى‏باشد كه عملى بيش از اعمال آن ديكتاتور مرتكب نشده بود؛ حضرت على (ع) در مقابلِ ستمكارى بودند كه با امامت جمعه و جماعت و تشبث به اسلام، خون مردم را مى‏مكيد؛ قيام در مقابل ظلم و ظالم بود و چندين هزار فدايى داد كه «عمار ياسر» يكى از آنها بود؛ شما هم در مقابل ديكتاتور عصر كه با اسم اسلام و تشبث به قرآن خون ملت را مى‏مكید، (قیام کردید) در صورتى كه تعداد كشتگان ما به تعداد كشتگان «صفين» باز نرسيده...» (چنانچه مورخين، تعداد شهداى صفين را از هفتاد هزار تا صد و ده هزار نفر نوشته‌اند)؛ [صحيفه امام، ج‏٣، ص: ۴۶۴] رهبر فرزانه انقلاب نیز در سالروز قیام هفده شهریور در سال ١٣۵٩ شمسی فرمودند: «شما مردم ایران که شاهد عاشورای میدان شهدا، شاهد عینی عاشورای 17 شهریور هستید، جا دارد اگر اشک بریزید و گریه کنید، این گریه ما بر شهیدانمان به هیچ وجه گریه تاسف نیست! این خون‌های پاک و عزیز، یک ملت را نجات داد، یک قدرت عظیم جهانی را به عقب نشاند؛ اما ما باید سنت مرثیه‌خوانی این عزیزان را زنده کنیم». ✍️ در پایان بدیهی است که حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی که به واسطه خون هزاران هزار شهید به وجود آمده و دفاع از آن، از اهم واجبات دینی و ‌یکی از اساسی‌ترین موضوعات فقه سیاسی است؛ چنانچه حضرت امام خمینی (ره) در کتاب البیع، جلد دوم، ص ۴۶١ می‌فرمایند: «حفظ نظام اسلامی از مهم‌ترین واجبات است» ایشان همچنین انجام هر عملی که سبب ضرر و تضعیف نظام اسلامی شود را شرعاً حرام دانسته و رعایت قوانین و مقررات دولت اسلامی را واجب شرعی و تخلف‏‎ ‎‏از آن را گناه و معصیت می‌دانند. (استفتائات امام خمینی (ره)، سؤال ١٢٣٨٢) ✅ انشاالله که به گونه‌ای عمل کنیم که در دنیا و آخرت، هیچ‌گاه شرمنده شهدای عزیز انقلاب اسلامی و امام شهدا نشویم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ١٨ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ٠۴ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 08 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 خروج حضرت رسول خدا از غار ثور و بسوى مدینه (١ ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 🌲 روز جهانی 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّينِ؛ فإنَ طَلَبَ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ» «دانش را فرا گيريد گر چه در چين (و راه بسیار دور) باشد؛ زيرا طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است!» 📚 کنزالعمال، ح ٢٨۶٩٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
450.7K
مناسبت: موضوع: ❓کتب ضلال چیست و احکام شرعی آن را بفرمایید؟ ✅ پاسخ: 🔹 کتبی که مشتمل بر مطالب باطل بوده و محتوای آنها از اصول حقه دین و مذهب و یا فروع آن، منحرف باشد و خواندن آنها موجب گمراهی و انحراف مردم از نظرِ عقیده یا عمل یا اخلاق شود را «کتب ضلال» وگمراه‌کننده می‌نامند. 🔹 بنابر اجماع نظر فقهای شیعه، خرید، فروش، تکثير و طبع و انتشار، و همچنین حفظ و نگهداری، نسخه برداری و حتی به حافظه سپردن «کتب ضلال»، حرام است و نابود ساختن آن‌ها، واجب شرعی است. 🔹 تهیه و نگهداری کتب ضلال، به منظور نقض و ابطال و رد آن‌ها، براى کسى که قدرت علمى این کار را داشته باشد، جایز است. 📚 شرائع الاسلام، ج۲، ص۱۰ ✍️ احکام فوق شامل تمامی اقسام رسانه‌های منحرف و منحرف کننده از جمله رسانه‌های نوشتاری، دیداری، شنیداری نیز می‌گردد. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم «» 📗 فرازی از خطبه ٢٣٣ 🧿 «أَلا وَ إِنَّ آللِّسَانَ بَضْعَةٌ مِنَ آلاِْنْسَانِ، فَلا يُسْعِدُهُ آلْقَوْلُ إِذَا آمْتَنَعَ، وَ لا يُمْهِلُهُ آلنُّطْقُ إِذَا آتَّسَعَ. وَ إِنَّا لَأُمَرَاءُ آلْکَلاَمِ، وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ، وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ» «آگاه باشيد! زبان، پاره گوشتى از انسان است، هرگاه آمادگى در آن نباشد سخن او را يارى نمى‌کند و به هنگام آمادگى، نطق او را مهلت نمى‌دهد و ما (اهل‌بیت) فرمانروايان سخنيم، درخت سخن در ما ريشه دوانده و شاخه‌هايش بر سر ما سايه افکنده است» ✍️ شرح و تفسیر: امیر بیان در اين بخش از خطبه ٢٣٣ نهج‌البلاغه به دو نکته مهم اشاره مى‌فرمايند: 1️⃣ در ابتدا حضرت به پاره گوشتى در دهان که «زبان» نام دارد و از عجايب بزرگ آفرينش الهی است اشاره نموده‌اند؛ زبانی که با حرکات بسيار سريع و دقيق و حساب شده، مقاطع حروف را با دقّت ساخته و آن‌ها را پشت سر هم رديف مى‌کند؛ به‌گونه‌ای که آدمی با مجموع آن‌ها تمام منويّات مادى و معنوى و خواسته‌هاى خود را بيان نموده و همه‌ی زيبايى‌ها و زشتى‌ها، و خوبى‌ها و بدى‌ها را آشکار مى‌سازد؛ شگفت اينکه هر قومى با لغتى و لسان متفاوت تکلّم کرده تا جایی که هزاران لغت متفاوت در دنيا وجود دارد و اين موهبت الهی فقط به آدمی داده شده وسخن گفتن به لغت، تنها از او برمى‌آيد! این موضوع به قدرى اهمّيّت دارد که خداوند آن را در طليعه سوره «الرحمن» که مواهب و نعمتهاى الهى را شرح مى‌دهد، ذکر فرموده: «عَلَّمَهُ الْبَيَانَ»؛ سپس حضرت امیر (ع) به امر مهمِ فرماندهى «روح» بر «زبان» اشاره فرموده‌اند که هرگاه اين فرمانده، آمادگى داشته باشد، «زبان» با فصاحت و بلاغت و به راحتى مى‌چرخد؛ اما زمانی که در روح، آمادگى لازم نباشد، «زبان» نیز از کار، باز مى‌ماند! لذا اگر امام، «امتناع» و «اتّساع» به زبان نسبت داده شده در حقيقت منظور، امتناع و اتساع روح انسان است و در حقيقت حضرت با اين سخن ضمن اشاره به اهمّيّت زبان و نطق، دليل موفق و ناموفق بودن افراد را در سخنرانى را بيان فرموده‌اند. 2️⃣ در بخش دیگر نیز حضرت فرموده‌اند: «ما (اهل‌بیت) فرمانروايان سخنيم! درخت سخن در ما ريشه دوانده و شاخه‌هايش بر سر ما سايه افکنده است» امیر بیان در اين عبارت زيبا، سخن گفتن را به درخت تنومندى تشبيه کرده‌اند که داراى ريشه و شاخه است و در وجود ارزشمند اهل‌بیت عصمت و طهارت ريشه دوانده و شاخه‌هاى پربارش نیز بر سر آنها سايه افکنده و به همين دليل خاندان وحى را «اميران کلام» نامیده‌اند. ✍️ نکته‌ها: ✅ «شگفتى‌هاى زبان» «» يعنى قطعه گوشتى که در دهان انسان است و کارهاى مهم و پيچيده‌اى بر عهده دارد؛ اما «» به معناى قدرت بر اداى کلمات و جمله‌بندى‌ها و بيان مقاصد آدمی از اين طريق است که هر دو از مواهب عظيم خداوند است؛ بر همین اساس فلاسفه و دانشمندان فصل مميّز انسان را از سایر حیوانات همین نطق (زبانى و فکری) شمرده و انسان را «حيوان ناطق» نامیده‌اند. البته درباره اين موهبت الهی هرچه دقيق‌تر شويم، عجايب بيشترى بر ما ظاهر می‌شود؛ چنانچه همین زبان که خالق کلمات و مقاطع حروف و کنار هم چيدن جمله‌ها و بيان تمام مقاصد کوچک و بزرگ و ساده و بسيار پيچيده است و تقريباً تمام فضاى ميان دندان‌ها را پر کرده، هنگام غذا خوردن مواد غذايى را به سرعت جابه‌جا کرده و به زير دندان‌ها فرستاده و خودش را با مهارت بسیار به عقب مى‌کشد و بى‌آنکه کوچکترین آسيبى ببيند، غذا را در دهان مدیریت می‌نماید! چنانچه پزشکان مى‌گويند: هضم اوّل غذا در دهان است که با جابجایی حرفه‌ای زبان و ترشح بزاق دهان نرم و آماده شده و سپس روانه معده مى‌گردد. ✅ «اميران سخن» بهترين دليل براى اثبات امیری اهل‌بیت در سخن، خود «نهج‌البلاغه» است که به اعتراف دوست و دشمن جلوه فصاحت و بلاغت است؛ چنانچه شارح اهل‌سنت، ابن‌ابى‌الحديد درباره فصاحت کلام حضرت امیر (ع) در جلد اوّل شرح نهج‌البلاغه خود نقل مى‌کند که معاویه در جواب فردی که محضر حضرت على (ع) را رها کرده و به او پيوسته بود، گفت: «فَوَاللهِ ما سَنَّ الْفَصاحَةَ لِقُرَيْشٍ غَيْرُهُ»: «به خدا سوگند! اساس فصاحت را در ميان قريش کسى جز علی (ع) بنا ننهاد!» ✍️ و بالاخره سخن امروز را با بخشی از مقدمه نهج‌البلاغه به پایان می‌بریم که سيّد رضى (ره) مى‌گويد: «اميرمؤمنان حضرت على (ع) سرچشمه فصاحت و منشأ بلاغت و زادگاه آن است؛ اسرار بلاغت از وى آشکار شد و قواعد و دستوراتش از او سرچشمه گرفت... آن حضرت در اين ميدان همچنان پيش رفته و ديگران از او عقب مانده‌اند، زيرا در کلام امیر بیان، نشانه‌هايى از علم الهی و عطر و بويى از سخنان پيامبر اعظم خداست...». https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا