موعظه آیت الله بهجت.wma
1.2M
.
#آیت_الله_بهجت
✅ این حرفها را باید با طلا نوشت...
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
#احکام_روزه
💠 سوال : من به لطف خداوند متعال دارای فرزندی هستم که شیرخوار است. ان شاءالله تعالی بزودی ماه مبارک رمضان فرا خواهد رسید، در حال حاضر میتوانم روزه بگیرم ولی در صورت روزه گرفتن، شیرم خشک خواهد شد. با توجه به اینکه دارای بُنیه ضعیفی هستم و کودکم هر ده دقیقه شیر میخواهد، چه وظیفه ای دارم؟
✅ اگر به دلیل کم یا خشک شدن شیرتان بر اثر روزه، خوف ضرر بر طفل خود داشته باشید، روزه تان را افطار کنید، ولی برای هر روزی باید یک مُدّ طعام به فقیر بدهید و قضای روزه را هم بعداً بجا بیاورید.
📚 رساله استفتائات رهبری ص 155
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
هدایت شده از من شیعه هستم
🌹🌹🌹🌹
🔹لینک مطالب مهم کانال بخش اول👇
https://eitaa.com/ishiaa/460
🔹لینک مطالب مهم کانال بخش دوم👇
https://eitaa.com/ishiaa/490
🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت19
#المیزان
❇️ داستان بر انداختن برده گيرى به كجا انجاميد؟
💠 دولت هاى بزرگ دنيا در #كنفرانس_بروكسل قرارى صادر كردند مبنى بر منع اكيد خريد و فروش بَرده، و نتيجه قرار مزبور اين شد كه غلامان و كنيزان هر كجا بودند آزاد گردند و ديگر مثل سابق، بردگان براى عرضه به خريدار به صف در نيامده و چون رمه گوسفند از اينجا به آنجا سوق داده نشوند. نتيجه ديگرش اين شد كه ديگر، عدّه اى از نفوس بشر براى خدمت در حرم سراها اَخته نگردند. خلاصه امروز ديگر از آن بردگان و آن اخته ها حتّى براى نمونه يك نفر هم يافت نمى شود، مگر در بعضى از اقوام وحشى بطورى كه نقل مى كنند.
💠 ليكن بايد ديد آيا صِرف بر انداختن اسم بَرده و برده گيرى از زبانها و يافت نشدن اشخاص به اين اسم، يك دانشمندى را كه آزادانه فكر مى كند قانع ميسازد؟ و آيا مردمِ فهميده نمى پرسند كه مگر در اين مسأله، بحث و نزاع بر سر #اسم بود كه با منع از بکار بُردن اسم «برده» و اطلاق اسم «حُرّ» بر بندگان، مطلب تمام و نزاع خاتمه يابد، اگر چه آش همان آش و كاسه همان كاسه باشد و همچنان منافع كارِ عدّه اى را از آنان سلب و اراده شان را تابع اراده خود بكنند؟! آيا اين همه گفتگوها و مبارزه هاى اساسى، بر سر واقعيّت و حقيقت معناى #آزادى و آثار آن بود؟ و آیا به راستى اينها با رسوم بردگى مخالفند؟
💠 اگر مخالفند پس آن رفتار وحشيانه در #جنگ_جهانى_دوم شان چه بود كه دولتهای ضعيف را تسليمِ بلاقيد و شرط خود نموده چون مور و ملخ به شهرها و ديارشان تاخته، ميليونها از اموالشان را به تاراج بُرده حتّى بر جانشان و اطفال بى گناهشان هم رحم نكردند، و ميليونها نفر را به اسيرى و بَردگى به داخل خاك خود كشيده به هر كارى كه خواستند وا داشتند و همين امروز هم رفتار خود را به همان منوال دارند ادامه مى دهند؟؟
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت48
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 پس #احكام_اسلام هر چند كه حُكم است و حكم نیز محدوديّت است، ولى در حقيقت ورزش و تمرين آزاد شدن از قيود ننگين حيوانيّت است. مانند اينكه اسلام بشر را در بهره گيرى از رزق طيّب و مزاياى زندگى و در مباحات، آزاد گذاشته، امّا اين شرط را هم كرده كه در همان طيّبات «افراط» و يا «تفريط» نكنند و فرموده :
❣️ قلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ.
بگو : چه كسى زينتهاى الهى را كه براى بندگان خود آفريده، و روزيهاى پاكيزه را حرام كرده است؟! (سوره اعراف آيه: 32)
❣️خلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً.
آنچه در روى زمين است براى شما آفريده. (سوره بقره آيه: 29)
❣️ و سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ.
آنچه در آسمانها و زمين است همه را كه از ناحيه او است مسخّر شما كرد و در اختيار شما قرار داد. (سوره جاثيه آيه: 13)
💠 و يكى از #عجايب اين است كه بعضى از اهل بحث و مفسّرين با زور و زحمت خواسته اند اثبات كنند كه در اسلام عقيده آزاد است، و استدلال كرده اند به آيه شريفه :
❣️ لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ —- در #دين اكراه و اجبارى نيست،(سوره بقره آيه256) و آياتى ديگر نظير آن.
در حالى كه ما در سابق در ذيل تفسير همين آيه گفتيم كه آيه چه مى خواهد بفرمايد. آنچه در اينجا اضافه مى كنيم اين است كه شما خواننده محترم توجّه فرموديد كه گفتيم «توحيد» اساس تمامى نواميس و احكام اسلامى است و با اين حال چطور ممكن است كه اسلام آزادى در عقيده را تشريع كرده باشد؟ و اگر آيه بالا بخواهد چنين چيزى را تشريع كند آيا تناقض صريح نخواهد بود؟ قطعاً تناقض است و #آزادى_در_عقيده در اسلام مثل اين مى ماند كه دنياى متمدّن امروز قوانينی تشريع بكند و آن گاه در آخرِ اين قوانین، يك قانون را هم اضافه كند كه : مردم در عمل به اين قوانين آزادند، اگر خواستند، عمل بكنند و اگر نخواستند نكنند!
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
مطالبی درباره #آزادی_در_عقیده ، قسمت ۴۸ 👆و قسمت ۴۹ 👇جامعه اسلامی تقدیم شما.
لطفاً مطالب رو با دقّت دنبال کنید.
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت49
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 و به عبارتى ديگر : #عقيده كه عبارت است از «درك تصديقى»، اگر در ذهن انسان پيدا شود، اين حاصل شدنش عملِ اختيارى انسان نيست تا بشود فلان شخص را از فلان عقيده منع نمود و يا در آن عقيده ی ديگر #آزاد گذاشت، بلكه آنچه در مورد عقايد مى شود تحت تكليف در آيد لوازم عملى آنها است، يعنى بعضى از كارها را كه با مقتضاى فلان عقيده منافات دارد ممنوع نموده، و بعضى ديگر را كه مطابق مقتضاى آن عقيده است تجويز كرد. مثلاً شخصى را وادار كرد به اينكه مردم را به سوى فلان عقيده دعوت كند و با آوردن دليل هاى محكم قانعشان كند كه بايد آن عقيده را بپذيرند و يا آن عقيده ديگر را نپذيرند، و يا وادار كرد آن عقيده را با ذكر ادلّه اش به صورت كتابى بنويسد و منتشر كند و بدین طریق، فلان عقيده اى كه مردم داشتند باطل و فاسد ساخته و اعمالى را هم كه طبق آن عقيده انجام می دادند باطل و نادرست جلوه دهد.
💠 پس آنچه «بكن» و «نكن» بر مى دارد، #لوازم_عملى به عقايد است نه خود عقايد، و معلوم است كه وقتى لوازم عملى نامبرده با موادّ قانونِ داير در اجتماع مخالفت داشت، و يا با اصلى كه قانون متّكى بر آن است ناسازگارى داشت، حتماً قانون از چنان عملى جلوگيرى خواهد كرد. پس آيه شريفه لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ تنها در اين مقام است كه بفهماند : اعتقاد #اكراه_بردار نيست، نه اینکه منظور اين باشد كه «اسلام كسى را مجبور به اعتقاد به معارف خود نكرده» ، و نه مى تواند اين باشد كه «مردم در اعتقاد آزادند»، و اسلام در تشريع خود جز بر #دين_توحيد تكيه نكرده، دين توحيدى كه اصول سه گانه اش : توحيد آفریدگار، و نبوّت انبيا، و روز رستاخيز است، و همين اصل است كه مسلمانان و يهود و نصارا و مجوس و بالأخره اهل كتاب بر آن اتّحاد و اجتماع دارند. پس حُرّيت هم تنها در اين #سه_اصل است و نمى تواند در غير آن باشد، زيرا گفتيم آزادى در غير اين اصول يعنى ويران كردن اصل دين، بله البته در اين ميان حُرّيتى ديگر هست و آن حرّيت از جهت اظهار عقيده در هنگام بحث است كه ان شاء اللَّه درباره اش بحث خواهيم كرد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
#احکام_روزه
💠 سوال : بعضی از #پزشکان که به مسائل شرعی ملتزم نیستند، بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می کنند، آیا گفته این پزشکان حجّت است یا خیر؟
✅ اگر پزشک امین نباشد و گفته او هم اطمینان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتباری ندارد و در غیر این صورت نباید روزه بگیرد.
💠 سوال : مادرم به بیماری شدیدی مبتلاست و پدرم نیز از ضعف جسمانی رنج می برد و در عین حال هر دو روزه می گیرند که گاهی مشخص است که روزه باعث تشدید #بیماری آنها می شود، تا کنون نتوانسته ام آنها را قانع کنم که لااقل هنگام شدّت بیماری روزه نگیرند. خواهشمندیم ما را در مورد حکم روزه آنها راهنمایی فرمایید.
✅ ملاکِ تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن، تشخیص خودِ روزه دار نسبت به خودش است و اگر بداند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد و در عین حال بخواهد روزه بگیرد، روزه گرفتن برای وی #حرام است.
📚 رساله استفتائات رهبری ص 155
╔═══💌══╗
🆔@ishiaa
╚═══💌══╝
#علامه_طباطبایی
💠 سوال : چه عملی در #ماه_رمضان انجام دهیم که به حالمان مفید باشد و از این ماه نتیجه بگیریم؟
✅ حضرت استاد (رحمة الله) پس از مقداری تأمّل فرمودند :
🔸 این ماه ماشاءالله پُر از عمل است. امّا آنچه برای سالک لازم است آن است که #مراقبه در اعمال - عبادی یا غیر عبادی - هر کدام را به اقتضای خودش از دست ندهد.
🔸 یعنی کاملاً مراعات کند که با روزه داری اش، جوع (= گرسنگی) و عطش روز قیامت را به یاد آورد، و مواظبت کند تا تمام اعضا و جوارحش روزه دار باشند، چنانچه روایات در این زمینه وارد شده است.
🔸 و با #قرآن خواندنش، کلام الهی را در نظر داشته باشد و این که اوست که با وی سخن می گوید و سخن او را از وی و از مصدر آن بشنود.
🔸 و از میان دعاها، دعاهای توحیدی نظیر #دعای_سحر (اللّهم إنّی اسئلک مِن بَهاءک بأبهاه..) و هکذا در امور دیگر، به اقتضای خودش مراقبه داشته باشد؛ که مراقبه کلید درهای خیر و رحمت است. اگر مراقبه نباشد کارها - طاعات و عبادات - هیچ و بی نتیجه و بی فایده است.
🔸 این آیه شریفه که خداوند می فرماید :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ.
اى كسانى كه ايمان آورده ايد، تقوای الهی پیشه کنید. و هر انسانى منتظر رسيدن به اعمالى كه از پيش فرستاده، باشد. و از خدا بترسيد چون خدا از آنچه مى كنيد با خبر است. (سوره حشر آیه 18)
دستور به #مراقبه و #محاسبه است.
📚 در محضر علامه طباطبایی ص 384
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت20
#المیزان
💠 خدايا! آيا برده گيرى غير از همين رفتار غربيها است، و به صِرف اينكه از بردن اسم «بردگى» جلوگيرى كرده اند آزادیخواه و #مدافع_حقوق_بشر شدند؟ مگر معناى برده گيرى غير از سلب آزادىِ مطلق و تملّك اراده و عمل ديگران و نفوذ حكم زورمندان و عزّت طلبان در اشخاص ضعيف و ذليل به دلخواه خود و به حقّ و ناحقّ حكم كردن، چيز ديگرى است؟ شگفتا! مگر اسلام چه فرموده بود؟ اسلام هم همين حكم را البته به صحيح ترين وجهى امضا كرده بود، چطور شد كه با كمال بى شرمى نظام صحيح اسلامى را نظام بَردگى ناميده و نظام غلط خود را نظام بردگى نمى نامند؟ و حال آنكه #اسلام اگر بَرده مى گيرد به آسان ترين وجه و خفيف ترين مؤونه گرفته، و آنها به بى رحمانه ترين وجه و سنگين ترين مؤونه مى گيرند.
💠 ما هنوز خاطرات تلخ آن #جنگ_جهانى را از ياد نبرده ايم. اينها که ميهن ما را به عنوان #دوستى و حمايت و حفظ از خرابيهاى جنگ اشغال كرده بودند آن همه وحشیگرى ها را از خود نشان دادند، واى به حال كشورهايى كه اين طرفداران آزادى و مخالفين نظام بردگى، آن كشورها را به عنوان فتح و غلبه بر دشمن اشغال نمودند! از آن دوستى شان با ما مى توان فهميد كه بر سر دشمن خود چه ها آورده اند؟ اينجاست كه هر شخص فهميده اى به رسوايى قرارداد بروكسل پى برده و مى فهمد كه اين قرارداد و آن همه تبليغات جز يك #بازى_سياسى و گرفتن «برده» به صورت لغو بَردگى چيز ديگرى نبود، و اگر اسلام بردگى اسراى جنگى را امضاء فرمود ايشان نيز عملاً آن را امضاء كرده اند، تنها چيزى كه هست این است که از تلفّظ اسم آن جلوگيرى نموده اند.
💠 و امّا بردگى از راه ولايت و به فروش رساندن فرزندان توسط پدران را گرچه ايشان إسماً و رسماً منع كرده اند ليكن چندين قرن قبل از منع آنها، اسلام آن را منع فرموده بود. امّا برده گيرى از راه غلبه و قُلدرى كه اسلام اين را نيز منع نموده و ليكن #غربيها نه، گر چه اينها نيز بر منع از آن اتفاق نموده اند و ليكن اين منع شان نظير همان منع از بردگىِ اسراى جنگى، تنها حرف است و از مرحله #حرف نگذشته و به آن عمل نمى كنند؟! خواننده محترم مى تواند جواب اين سؤال را از مطالعه و مرور به تاريخ و سرگذشت مستعمرات آسيايى و آفريقايى و آمريكايىِ اروپائيان و فجايعى كه در آن مستعمرات مرتكب شدند و خونهايى كه ريختند و نواميسى كه هتك نمودند و اموالى كه به غارت بردند و زورگویی هايى كه كردند بدست آورد. زيرا اين فجايع و جنايات يكى و صدتا و هزار تا و خلاصه #شمردنى نيست.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
🌺 سلام دوستان خوبم
صبحتون بخیر و سلامتی
حرفم رو کوتاه می کنم :
اوّل : امروز آخرین روز ماه شعبان است.
دوم : بحث برده_داری با تمام نکات مبنایی که داشت، داره تموم میشه و با اجازتون بحث بعدی :
بحث علمی پیرامون #زن ، شخصیت و موقعیت اجتماعی زنان ؛
خواهد بود که بحثی بسیار کلیدی، کاربردی، مهم و جذّاب هست. هر کس در این مورد ذهنش درگیره و سوال داره، میتونه نظر #اسلام رو دقیق و علمی اینجا دنبال کنه. میتونید به دوستانتون هم اطلاع بدید، فکر میکنم کار خیری باشه.
از همگی التماس دعا دارم🌹
🆔@ishiaa
#احکام_روزه
💠 سوال : حکم استعمال دخانیات مانند سیگار در حال روزه چیست؟
✅ احتیاط واجب آن است که روزه دار از دودهای انواع دخانیات و نیز مواد مخدّری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می شود خودداری کند.
💠 سوال : من معتاد به سیگار هستم و در ماه مبارک رمضان هر چه تلاش می کنم که تندخو نباشم نمی توانم و همین باعث ناراحتی زیاد افراد خانواده ام شده است و خودم هم از وضعیت دشوارم رنج می برم، تکلیف من چیست؟
✅ روزه ماه مبارک رمضان بر شما واجب است و بنا بر احتیاط واجب جایز نیست در حال روزه سیگار بکشید، و نباید بدون دلیل با دیگران تند برخورد کنید.
📚 رساله استفتائات رهبری ص 158
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
#سلسله_مباحث_پیرامون :
💠 زن، شخصیّت، حقوق و موقعیّت اجتماعی آنان.
❇️ مهمترین سؤالات مورد بحث :
♦️ زن در اسلام چه هويّتى دارد؟
♦️ زن در نظر اسلام چه ارزش و موقعيّتى در اجتماع دارد؟
♦️ تأثير زن در زندگى بشريّت تا چه اندازه است؟
♦️ در اسلام چه حقوق و احكامى براى زن تشريع شده است؟
♦️ چرا چنین احكام و قوانينی برای زن تشریع شده است؟
♦️ و پاسخ به شبهات مهمّی که وجود دارد.
💜 به همراه هدیه خرید کتاب 15 تا 50 هزار تومنی برای 4 نفر برگزیده خلاصه نویسی.
👈 دوستانتون رو در جریان مباحث قرار بدید.
🔹 تاریخ شروع : (دهه دوم ماه مبارک رمضان)
در کانال « آی💚شیعه» :
🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت50
#آیه200_سوره_آل_عمران
❇️ در مجتمع اسلامى راه بسوى #تحوّل و #تكامل چيست؟
💠 چه بسا بشود گفت كه: گيرم سنّت اسلامى، سنّت جامعی است که همه لوازم يك زندگى با سعادت را در برمیگیرد، و گيرم كه مجتمع اسلامى مجتمعى است واقعاً سعادت يافته و مورد رَشك همه جوامع دنیا، ليكن اين سنّت به خاطر جامعيتش و به خاطر نبود #آزادی_عقيده در آن، باعث رُكود جامعه و در جا زدن و باز ايستادنش از تحوّل و تكامل مى شود و اين خود بطورى كه ديگران هم گفته اند يكى از #عيوب مجتمع كامل است. چون سير تكاملى در هر چيز نيازمند آن است كه در آن چيز قُواى متضادى باشد، تا در اثر نبرد آن قُوا با يكديگر و كسر و انكسار آنها، مولود جديدى متولد شود خالى از نواقصى كه در آن قوا بود و باعث زوال آنها گرديد. بنا بر اين نظريه، اگر فرض كنيم كه اسلام اضداد و نواقص و مخصوصاً عقايد ضدّ خود را از ريشه بر مى كَند، لازمه اش توقّف مجتمع از سير تكاملى است، البته مجتمعى كه خودِ اسلام پديد آورده.
💠 ليكن در پاسخ اين ايراد مى گوئيم که ريشه آن در جاى ديگر است، و آن #مكتب_مادّيت و اعتقاد به تحوّل ماده است و يا به عبارت ديگر : «مكتب ماترياليسم ديالكتيك» است. و هر چه باشد در آن خَلط عجيبى به كار رفته است، چون عقايد و معارف انسانيّت #دو_نوعند : 1 - يكى آن عقايد و معارفى كه دستخوش تحوّل و دگرگونى مى شود و همپاى تكامل بشر تكامل پيدا مى كند و آن عبارت است از «علوم صناعى» كه در راه بالا بردن پايه هاى زندگى مادّى و رام كردن و به خدمت گرفتن طبيعتِ سركش به كار گرفته مى شود، از قبيل رياضيات و طبيعيّات و امثال آن دو كه هر قدمى از نقص به سوى كمال بر دارد، باعث تكامل و تحوّل زندگى اجتماعى مى شود.
💠 2 - نوعى ديگر معارف و عقايدى است كه دچار چنين تحوّلى نمى شود، هر چند كه تحوّل به معنايى ديگر را مى پذيرد و آن عبارت از #معارف_عامّه_الهيه اى است كه در مسائل مبدأ و معاد و سعادت و شقاوت و امثال آن، احكامى قطعى و متوقّف دارد؛ يعنى احكامش دگرگونى و تحوّل نمى پذيرد، هر چند كه از جهت دقّت و تعمّق، ارتقا و كمال مى پذيرد. و اين معارف و علوم بر اجتماعات و سنّتهای زندگی تأثير نمى گذارد مگر به نحو كلّى و به همين جهت است كه توقّف و يك نواختى آن باعث توقّف اجتماعات از سير تكاملی اش نمى شود؛ هم چنان كه در #وجدان خود، آرايى كلّى مى بينيم نه يكى نه دو تا ...، كه در يك حال ثابت مانده اند و در عين حال اجتماع ما به خاطر آن آراى متوقّف و ثابت، از سير خود و تكاملش باز نايستاده.
💠 مانند اين عقيده ما كه مى گوئيم : انسان براى حفظ حياتش بايد به سوى كار و كوشش انگيخته شود، و اين كه مى گوئيم : كارى كه انسان مى كند بايد به منظور نفعى باشد كه عايدش شود، و اينكه مى گوئيم : انسان بايد به حال اجتماع زندگى كند، و يا معتقديم كه عالَم هستى حقيقتاً هست نه اينكه خيال می كنيم هست و در واقع وجود ندارد، و يا مى گوئيم : انسان جزئى از اين عالَم است و او نيز هست، و يا انسان جزئى از عالَم زمينى است، و يا انسان داراى اعضايى و ادواتى و قُوايى است، و از اين قبيل آراء و معلوماتى كه تا #انسان بوده آنها را داشته، و تا خواهد بود خواهد داشت و در عين حال دگرگون نشدنش باعث نشده كه اجتماعات بشرى از پیشرفت و ترقّى متوقف شود و راكد گردد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
❤️سلام و عرض ادب
فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بر همگی مبارک
این ماه اعمال زیادی داره که در مفاتیح الجنان آمده و بنده وارد این موارد نمیشم، فقط یه نکته رو که از اهل بیت (ع) و بزرگان دین یاد گرفتیم براتون عرض کنم :
بزرگترین، مهمترین و مفیدترین کاری که میتونیم در این ماه انجام بدیم و زحمت فیزیکی خاصی نمیخواد و زیادم ربطی به حوصله و بُنیه جسمانی نداره، #ترک_گناه است. این ماه فرصت خیلی خوبی برای تمرین ترک گناه و معصیت خداست. یعنی اگه فقط و فقط همین کار رو کسی بتونه در این ماه مبارک عملی بکنه، گُل کاشته و به همه چیزایی که انتظارش رو داشت میرسه ان شاءالله. پس بسم الله..
از همگی تون التماس دعا دارم🌷
#احکام_روزه
❇️ مفطرات روزه :
🔸 خوردن و آشامیدن.
🔸 جماع (آمیزش جنسی).
🔸 استمنا (خود ارضایی جنسی).
🔸 دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین(ع).
(بنابر احتیاط واجب).
🔸 رساندن غبار غلیظ به حلق.
(بنابر احتیاط واجب).
🔸 فرو بردن تمام سر در آب.
(بنابر احتیاط واجب).
🔸 باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح.
🔸 اماله (تنقیه) کردن با مایعات.
🔸 قی کردن عمدی.
🔹 توجه : به کارهایی که روزه را باطل می کند «مفطرات روزه» می گویند.
📚 رساله آموزشی آیت الله خامنه ای
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت21
#المیزان
💠 عجب!! ما چرا خواننده را به جايى حواله دهيم كه شايد به نظرش دور و دراز باشد؟ براى صدق گفتار ما كافى است كه خواننده عزيز تنها در #شكنجه و خون دلهايى كه مردم الجزاير از ملّت متمدّن!!! فرانسه در عرض چند سال ديد، دقّت نمايد و جانهایی كه به دست اين جانور درّنده به خون آغشته گشته و شهرهايى كه در زير آتش گلوله هايش ويران شده و شدائدى كه مردم بى گناهش از آنها ديده اند، از نظر بگذراند و بر اين تمدّن نفرين فرستد. و هم چنين ظلم و بيدادى كه ملّت عرب از انگليسی ها، و ملّت سودان و سرخ پوستان آمريكا و اروپاى شرقى از اتّحاد جماهير شوروى، و ستمهايى كه خود ما از دست همين ها ديده ايم به ياد آورده، بر اين آدم خواران قرن بيستم نفرين كند. دردناك تر از همه، اين است كه اين جنايات را به اسم #خير_خواهى و #بشر_دوستى مرتكب مى شوند و حال آنكه اين همان برده گيرى است كه به ظاهر از آن بيزارى مى جستند.
💠 از آنچه كه گذشت معلوم شد كه #غربی_ها نيز با همه آن هیاهو و جنجال هايى كه عليه روش اسلام به راه انداختند، در مرحله عمل همان رفتار اسلام را اتّخاذ مى نمايند و در موقع هجوم دشمنى كه در صدد ويران ساختن بناى مجتمع و نابودی انسانيّت است، از چنين دشمنى حُرّيت و آزادی را سلب كرده و مى كنند و نمى توانند نكنند. زيرا اين حكمى است مشروع در شريعت #فطرت و براى این حکم، اصلى است واقعى و تغییر ناپذیر که همان احتياج انسانيّت است در بقاى خود به دفع مزاحماتِ وجود و مناقضات بقايش؛ چنان كه از اين اصلِ واقعى، اصل اجتماعى و عقلايى و تبدّل ناپذير دیگری متفرّع می شود و آن - همانطورى كه سابقاً هم گفته شد - لزوم #حفظ_مجتمع_انسانى از نابودی و انهدام است.
💠 چيزى كه هست : #غربی_ها از اين قسم مشروع تجاوز نموده و به «برده گيرى به زور و قُلدرى» هم كه قسم نامشروع آن بود عمل می کنند، و هميشه چه قبل از قرارداد بروكسل و چه بعد از آن ميليونها نفوس بشرى را خريد و فروش كرده و به يكديگر پيش كش و يا عاريه داده و مى دهند، الّا اينكه طبق مَثل معروفِ «يك بام و دو هوا»، اعمال وحشيانه خود را برده گيرى نناميده و با كمال پُر رويى، اسم هاى فريبنده اى از قبيل استعمار، استملاك، قيموميّت، #حمايت، عنايت، #کمک و غيره روى آن مى گذارند. و معلوم است كه از اين تبديل اسامی و عناوین جز پوشاندن رسوايی هاى خود هدفی ندارند و لذا هر وقت احساس مى كنند كه دنيا دارد به رسوایی ها و فجايع شان پی مى برد، اسم مبتذل و پوسيده سابق را عوض كرده اسم ديگرى بر آن مى گذارند.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#جامعه_اسلامی
#قسمت51
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 معارف اصولى #دين هم از اين قبيل معلومات است. مثل اينكه مى گوئيم عالَم خودش خود را درست نكرده بلكه آفريدگارى داشته و آن آفريدگار، واحد است و در نتيجه إله و معبود عالَم نيز يكى است، و يا مى گوئيم اين خداى واحد براى بشر، شرعى را تشريع فرموده كه جامع راه های سعادت است و آن شريعت را به وسيله أنبيا و از طريق نبوّت به بشر رسانيده، و يا مىگوئيم پروردگار عالَم بزودى تمامى اوّلين و آخرين را در يك روز زنده و جمع مى كند و در آن روز به حساب اعمال يك يكشان مى رسد و جزاى اعمالشان را مى دهد. و همين #اصول_سه_گانه، كلمه واحده اى است كه اسلام جامعه خود را بر آن پى نهاده و با نهايت درجه ی مراقبت در حفظ آن كوشيده، (يعنى هر حكم ديگرى كه تشريع كرده طورى تشريع نموده كه اين كلمه واحده را تقويت كند).
💠 و معلوم است كه اصطكاك و بحث بر سر «بود» و «نبود» چنين معارفى و نتيجه گرفتن رأيى ديگر در آن، ثمره اى جز #انحطاط_جامعه ندارد (چون مکرّر گفته ايم كه بحث از اينكه چنين چيزى هست يا نيست حكايت از نادانى انسان مى كند و مثل اين مى ماند كه بحث كنيم از اينكه در جهان چيزى به نام خورشيد و داراى خاصيّت نور افشانى وجود دارد يا نه)؛ و تمامى حقايق مربوط به ماوراى طبيعت از اين نوع معارف است كه بحث از درستى و نادرستی آن و يا انكارش به هر نحوى كه باشد به جز انحطاط و پَستى، ارمغانى براى جامعه نمى آورد. و حاصل كلام اينكه : مجتمع بشرى در سير تكاملی اش جز به تحوّلهاى تدريجى و تكامل قدم به قدم در طريق استفاده از #مزاياى_زندگى، به تحوّل ديگرى نيازمند نيست و اين تحوّل هم با بحث هاى علمى پیگير و تطبيق عمل بر علم (يعنى تجربه دائمى) حاصل مى شود، و #اسلام هم به هيچ وجه جلوی آن را نگرفته است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
#احکام_روزه
💠 سوال : آیا مسافرت عمدی در ماه رمضان به قصد افطار و فرار از روزه گرفتن، جایز است؟
✅ مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، و در صورت مسافرت، و لو اينکه براى فرار از روزه باشد، افطار بر او واجب است.
📚 رساله استفتائات رهبری
╔═══💌══╗
🆔@ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#انسانِ_بَرده
#قسمت22
#المیزان
💠 آرى از اقسام مختلف #برده_گيرى (كه به وسيله قرارداد بروكسل لغو گرديد و آن همه سر و صدا در دنيا به راه انداخت و دولتهای متّمدن دنيا يعنى همان گردانندگان مدنيّت مترقّى و پرچم داران آزادى، آن همه درباره اش مباهات كردند) تنها قسمى كه باقى ماند و مثل ساير اقسام برده گيرى، قرارداد مزبور را در خصوص آن زیر پا نگذاشتند، مسأله فروختن فرزندان و اخته كردن بردگان بود. آنهم نه براى خاطر احترام به قرارداد بروكسل و يا طرفدارى از آزادى بردگان بود بلكه براى اين بود كه اين قسم از برده گيرى بر ايشان #سودى نداشت، علاوه بر اينكه به مسأله فردى بيشتر شباهت داشت تا يك مسأله اجتماعى. مضافاً بر اينكه عمل كردن به قرارداد مزبور در خصوص اين قسم از برده گيرى، خود #سوژه_تبليغاتى خوبى بود براى غربى ها كه آن را به دست گرفته سر و صدا به راه انداخته و با مُشتى الفاظ پوچ و دروغ، خود را در دنيا به آزادى خواهى و مخالفت با رژيم برده گيرى وانمود ساخته و اثر معجزه آسايى از الفاظ و ادّعاهاى خالى از حقيقت بگيرند، مثل تبليغاتى كه در ساير موضوعات به راه مى اندازند.
💠 از مقايسه اى كه ما بين روشهاى دنياى قديم و جديد درباره برده گيرى و بين روش اسلام درباره آن كرديم، به خوبى معلوم شد كه روش #اسلام درباره برده گيرى مُتقن ترين و حكيمانه ترين و به آزادى و صلاح بردگان نزديك ترين روشى است كه ممكن است تصوّر نمود. تنها سؤالى كه در اين مقايسه باقى مى ماند اين است كه غربی ها حقّ استفاده از بردگان را مخصوص دولتها مى دانند و اسلام بردگان را مثل ساير غنيمت هاى جنگى (غير از اراضى مفتوحه عنوة) بين سربازان تقسيم مى كند، بلكه سهم آنان را قبل از سهم دولت مى پردازد. و اين سؤال براى خود مسأله جداگانه ای است غير مربوط به اصل مسأله برده گيرى. كه شايد در مباحث آينده در ضمن گفتار در تفسير آيات زكات و خمس به طور مفصّل درباره آن بحث كنيم. ان شاء اللَّه، و اللَّه المُستعان.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈