eitaa logo
من شیعه هستم
564 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹🌹 ❇️ در مجتمع اسلامى راه بسوى و چيست؟ 💠 چه بسا بشود گفت كه: گيرم سنّت اسلامى، سنّت جامعی است که همه لوازم يك زندگى با سعادت را در برمیگیرد، و گيرم كه مجتمع اسلامى مجتمعى است واقعاً سعادت يافته و مورد رَشك همه جوامع دنیا، ليكن اين سنّت به خاطر جامعيتش و به خاطر نبود در آن، باعث رُكود جامعه و در جا زدن و باز ايستادنش از تحوّل و تكامل مى شود و اين خود بطورى كه ديگران هم گفته اند يكى از مجتمع كامل است. چون سير تكاملى در هر چيز نيازمند آن است كه در آن چيز قُواى متضادى باشد، تا در اثر نبرد آن قُوا با يكديگر و كسر و انكسار آنها، مولود جديدى متولد شود خالى از نواقصى كه در آن قوا بود و باعث زوال آنها گرديد. بنا بر اين نظريه، اگر فرض كنيم كه اسلام اضداد و نواقص و مخصوصاً عقايد ضدّ خود را از ريشه بر مى كَند، لازمه اش توقّف مجتمع از سير تكاملى است، البته مجتمعى كه خودِ اسلام پديد آورده. 💠 ليكن در پاسخ اين ايراد مى گوئيم که ريشه آن در جاى ديگر است، و آن و اعتقاد به تحوّل ماده است و يا به عبارت ديگر : «مكتب ماترياليسم ديالكتيك» است. و هر چه باشد در آن خَلط عجيبى به كار رفته است، چون عقايد و معارف انسانيّت : 1 - يكى آن عقايد و معارفى كه دستخوش تحوّل و دگرگونى مى شود و همپاى تكامل بشر تكامل پيدا مى كند و آن عبارت است از «علوم صناعى» كه در راه بالا بردن پايه هاى زندگى مادّى و رام كردن و به خدمت گرفتن طبيعتِ سركش به كار گرفته مى شود، از قبيل رياضيات و طبيعيّات و امثال آن دو كه هر قدمى از نقص به سوى كمال بر دارد، باعث تكامل و تحوّل زندگى اجتماعى مى شود. 💠 2 - نوعى ديگر معارف و عقايدى است كه دچار چنين تحوّلى نمى شود، هر چند كه تحوّل به معنايى ديگر را مى پذيرد و آن عبارت از اى است كه در مسائل مبدأ و معاد و سعادت و شقاوت و امثال آن، احكامى قطعى و متوقّف دارد؛ يعنى احكامش دگرگونى و تحوّل نمى پذيرد، هر چند كه از جهت دقّت و تعمّق، ارتقا و كمال مى پذيرد. و اين معارف و علوم بر اجتماعات و سنّتهای زندگی تأثير نمى گذارد مگر به نحو كلّى و به همين جهت است كه توقّف و يك نواختى آن باعث توقّف اجتماعات از سير تكاملی اش نمى شود؛ هم چنان كه در خود، آرايى كلّى مى بينيم نه يكى نه دو تا ...، كه در يك حال ثابت مانده اند و در عين حال اجتماع ما به خاطر آن آراى متوقّف و ثابت، از سير خود و تكاملش باز نايستاده. 💠 مانند اين عقيده ما كه مى گوئيم : انسان براى حفظ حياتش بايد به سوى كار و كوشش انگيخته شود، و اين كه مى گوئيم : كارى كه انسان مى كند بايد به منظور نفعى باشد كه عايدش شود، و اينكه مى گوئيم : انسان بايد به حال اجتماع زندگى كند، و يا معتقديم كه عالَم هستى حقيقتاً هست نه اينكه خيال می كنيم هست و در واقع وجود ندارد، و يا مى گوئيم : انسان جزئى از اين عالَم است و او نيز هست، و يا انسان جزئى از عالَم زمينى است، و يا انسان داراى اعضايى و ادواتى و قُوايى است، و از اين قبيل آراء و معلوماتى كه تا بوده آنها را داشته، و تا خواهد بود خواهد داشت و در عين حال دگرگون نشدنش باعث نشده كه اجتماعات بشرى از پیشرفت و ترقّى متوقف شود و راكد گردد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
❤️سلام و عرض ادب فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بر همگی مبارک این ماه اعمال زیادی داره که در مفاتیح الجنان آمده و بنده وارد این موارد نمیشم، فقط یه نکته رو که از اهل بیت (ع) و بزرگان دین یاد گرفتیم براتون عرض کنم : بزرگترین، مهمترین و مفیدترین کاری که میتونیم در این ماه انجام بدیم و زحمت فیزیکی خاصی نمیخواد و زیادم ربطی به حوصله و بُنیه جسمانی نداره، است. این ماه فرصت خیلی خوبی برای تمرین ترک گناه و معصیت خداست. یعنی اگه فقط و فقط همین کار رو کسی بتونه در این ماه مبارک عملی بکنه، گُل کاشته و به همه چیزایی که انتظارش رو داشت میرسه ان شاءالله. پس بسم الله.. از همگی تون التماس دعا دارم🌷
❇️ مفطرات روزه : 🔸 خوردن و آشامیدن. 🔸 جماع (آمیزش جنسی). 🔸 استمنا (خود ارضایی جنسی). 🔸 دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین(ع). (بنابر احتیاط واجب). 🔸 رساندن غبار غلیظ به حلق. (بنابر احتیاط واجب). 🔸 فرو بردن تمام سر در آب. (بنابر احتیاط واجب). 🔸 باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح. 🔸 اماله (تنقیه) کردن با مایعات. 🔸 قی کردن عمدی. 🔹 توجه : به کارهایی که روزه را باطل می ‌کند «مفطرات روزه» می ‌گویند. 📚 رساله آموزشی آیت الله خامنه ای ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 عجب!! ما چرا خواننده را به جايى حواله دهيم كه شايد به نظرش دور و دراز باشد؟ براى صدق گفتار ما كافى است كه خواننده عزيز تنها در و خون دلهايى كه مردم الجزاير از ملّت متمدّن!!! فرانسه در عرض چند سال ديد، دقّت نمايد و جانهایی كه به دست اين جانور درّنده به خون آغشته گشته و شهرهايى كه در زير آتش گلوله هايش ويران شده و شدائدى كه مردم بى گناهش از آنها ديده اند، از نظر بگذراند و بر اين تمدّن نفرين فرستد. و هم چنين ظلم و بيدادى كه ملّت عرب از انگليسی ها، و ملّت سودان و سرخ پوستان آمريكا و اروپاى شرقى از اتّحاد جماهير شوروى، و ستمهايى كه خود ما از دست همين ها ديده ايم به ياد آورده، بر اين آدم خواران قرن بيستم نفرين كند. دردناك تر از همه، اين است كه اين جنايات را به اسم و مرتكب مى شوند و حال آنكه اين همان برده گيرى است كه به ظاهر از آن بيزارى مى جستند. 💠 از آنچه كه گذشت معلوم شد كه نيز با همه آن هیاهو و جنجال هايى كه عليه روش اسلام به راه انداختند، در مرحله عمل همان رفتار اسلام را اتّخاذ مى نمايند و در موقع هجوم دشمنى كه در صدد ويران ساختن بناى مجتمع و نابودی انسانيّت است، از چنين دشمنى حُرّيت و آزادی را سلب كرده و مى كنند و نمى توانند نكنند. زيرا اين حكمى است مشروع در شريعت و براى این حکم، اصلى است واقعى و تغییر ناپذیر که همان احتياج انسانيّت است در بقاى خود به دفع مزاحماتِ وجود و مناقضات بقايش؛ چنان كه از اين اصلِ واقعى، اصل اجتماعى و عقلايى و تبدّل ناپذير دیگری متفرّع می شود و آن - همانطورى كه سابقاً هم گفته شد - لزوم از نابودی و انهدام است. 💠 چيزى كه هست : از اين قسم مشروع تجاوز نموده و به «برده گيرى به زور و قُلدرى» هم كه قسم نامشروع آن بود عمل می کنند، و هميشه چه قبل از قرارداد بروكسل و چه بعد از آن ميليونها نفوس بشرى را خريد و فروش كرده و به يكديگر پيش كش و يا عاريه داده و مى دهند، الّا اينكه طبق مَثل معروفِ «يك بام و دو هوا»، اعمال وحشيانه خود را برده گيرى نناميده و با كمال پُر رويى، اسم هاى فريبنده اى از قبيل استعمار، استملاك، قيموميّت، ، عنايت، و غيره روى آن مى گذارند. و معلوم است كه از اين تبديل اسامی و عناوین جز پوشاندن رسوايی هاى خود هدفی ندارند و لذا هر وقت احساس مى كنند كه دنيا دارد به رسوایی ها و فجايع شان پی مى برد، اسم مبتذل و پوسيده سابق را عوض كرده اسم ديگرى بر آن مى گذارند. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹 💠 معارف اصولى هم از اين قبيل معلومات است. مثل اينكه مى گوئيم عالَم خودش خود را درست نكرده بلكه آفريدگارى داشته و آن آفريدگار، واحد است و در نتيجه إله و معبود عالَم نيز يكى است، و يا مى گوئيم اين خداى واحد براى بشر، شرعى را تشريع فرموده كه جامع راه های سعادت است و آن شريعت را به وسيله أنبيا و از طريق نبوّت به بشر رسانيده، و يا مىگوئيم پروردگار عالَم بزودى تمامى اوّلين و آخرين را در يك روز زنده و جمع مى كند و در آن روز به حساب اعمال يك يكشان مى رسد و جزاى اعمالشان را مى دهد. و همين ، كلمه واحده اى است كه اسلام جامعه خود را بر آن پى نهاده و با نهايت درجه ی مراقبت در حفظ آن كوشيده، (يعنى هر حكم ديگرى كه تشريع كرده طورى تشريع نموده كه اين كلمه واحده را تقويت كند). 💠 و معلوم است كه اصطكاك و بحث بر سر «بود» و «نبود» چنين معارفى و نتيجه گرفتن رأيى ديگر در آن، ثمره اى جز ندارد (چون مکرّر گفته ايم كه بحث از اينكه چنين چيزى هست يا نيست حكايت از نادانى انسان مى كند و مثل اين مى ماند كه بحث كنيم از اينكه در جهان چيزى به نام خورشيد و داراى خاصيّت نور افشانى وجود دارد يا نه)؛ و تمامى حقايق مربوط به ماوراى طبيعت از اين نوع معارف است كه بحث از درستى و نادرستی آن و يا انكارش به هر نحوى كه باشد به جز انحطاط و پَستى، ارمغانى براى جامعه نمى آورد. و حاصل كلام اينكه : مجتمع بشرى در سير تكاملی اش جز به تحوّلهاى تدريجى و تكامل قدم به قدم در طريق استفاده از ، به تحوّل ديگرى نيازمند نيست و اين تحوّل هم با بحث هاى علمى پیگير و تطبيق عمل بر علم (يعنى تجربه دائمى) حاصل مى شود، و هم به هيچ وجه جلوی آن را نگرفته است. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
💠 سوال : آیا مسافرت عمدی در ماه رمضان به قصد افطار و فرار از روزه گرفتن، جایز است؟ ✅ مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، و در صورت مسافرت، و لو اينکه براى فرار از روزه باشد، افطار بر او واجب است. 📚 رساله استفتائات رهبری ╔═══💌══╗ 🆔@ishiaa ╚═══💌══╝
❇️شهید آیت الله مطهری: در پيوند انسان با خدا زيباترين بيانها را آورده است. خدای قرآن برخلاف خداي فلاسفه، يک موجود خشک و بی روح و بيگانه با بشر نيست ؛ خدای قرآن از رگ انسان به انسان نزديکتر است . 📚 وحی و نبوّت ص 93 ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 آرى از اقسام مختلف (كه به وسيله قرارداد بروكسل لغو گرديد و آن همه سر و صدا در دنيا به راه انداخت و دولتهای متّمدن دنيا يعنى همان گردانندگان مدنيّت مترقّى و پرچم داران آزادى، آن همه درباره اش مباهات كردند) تنها قسمى كه باقى ماند و مثل ساير اقسام برده گيرى، قرارداد مزبور را در خصوص آن زیر پا نگذاشتند، مسأله فروختن فرزندان و اخته كردن بردگان بود. آنهم نه براى خاطر احترام به قرارداد بروكسل و يا طرفدارى از آزادى بردگان بود بلكه براى اين بود كه اين قسم از برده گيرى بر ايشان نداشت، علاوه بر اينكه به مسأله فردى بيشتر شباهت داشت تا يك مسأله اجتماعى. مضافاً بر اينكه عمل كردن به قرارداد مزبور در خصوص اين قسم از برده گيرى، خود خوبى بود براى غربى ها كه آن را به دست گرفته سر و صدا به راه انداخته و با مُشتى الفاظ پوچ و دروغ، خود را در دنيا به آزادى خواهى و مخالفت با رژيم برده گيرى وانمود ساخته و اثر معجزه آسايى از الفاظ و ادّعاهاى خالى از حقيقت بگيرند، مثل تبليغاتى كه در ساير موضوعات به راه مى اندازند. 💠 از مقايسه اى كه ما بين روشهاى دنياى قديم و جديد درباره برده گيرى و بين روش اسلام درباره آن كرديم، به خوبى معلوم شد كه روش درباره برده گيرى مُتقن ترين و حكيمانه ترين و به آزادى و صلاح بردگان نزديك ترين روشى است كه ممكن است تصوّر نمود. تنها سؤالى كه در اين مقايسه باقى مى ماند اين است كه غربی ها حقّ استفاده از بردگان را مخصوص دولتها مى دانند و اسلام بردگان را مثل ساير غنيمت هاى جنگى (غير از اراضى مفتوحه عنوة) بين سربازان تقسيم مى كند، بلكه سهم آنان را قبل از سهم دولت مى پردازد. و اين سؤال براى خود مسأله جداگانه ای است غير مربوط به اصل مسأله برده گيرى. كه شايد در مباحث آينده در ضمن گفتار در تفسير آيات زكات و خمس به طور مفصّل درباره آن بحث كنيم. ان شاء اللَّه، و اللَّه المُستعان. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹 ❇️ لازمه هر تحوّل و تغييرى در سيستم هاى و سنّت هاى اجتماعى، حركت از نقص به سوى كمال نيست. 💠 و امّا روش اداره مجتمعات و سنّت هاى اجتماعى كه روز به روز دگرگونى يافته (يك روز سلطنت و روز ديگر دموكراتى و روز ديگر كمونيستى و غيره شده)، اين بدان جهت بوده كه بشر به نواقص يك يك آنها پى برده و ديده است كه فلان از اينكه انسان اجتماعى را به كمال مطلوبش برساند قاصر است پس دست از آن برداشته، رژيم ديگرى بر سر كار آورده. نه اينكه اين تغيير دادن رژيم، يكى از واجبات حتمى بشر باشد و مانند صنعت باشد كه از نقص به سوى كمال سير مى كند؛ پس فرق ميان این رژيم و آن رژيم -البته اگر فرقى باشد و همه در بطلان به يك درجه نباشند- فرق ميان صحیح و غلط (و يا غلط و غلط تر) است، نه فرق ميان ناقص و كامل. 💠 خلاصه مى خواهيم بگوئيم اگر بشر در مسأله سنّت و روش اجتماعی اش، بر سنّتى استقرار بيابد كه «فطرت» دست نخورده اش اقتضاى آن را دارد، سنّتى كه را در اجتماع بر قرار سازد، و نيز اگر بشر در زير سايه چنين سنّتى تحت قرار گيرد، تربيتى كه دو بالش «علم نافع» و «عمل صالح» باشد، و آن گاه شروع كند به سير تكاملى در مدارج علم و عمل و سير به سوى سعادت واقعى خود، البته تكامل هم مى كند و به خاطر داشتن آن سنّت عادله و آن تربيت صحيح و آن علم و عمل نافع، روز به روز گامهاى بلندترى هم در تكامل و به سوى سعادت بر مى دارد و هيچ احتياجى به دگرگون ساختن رژيم پيدا نمى كند. پس صِرف اينكه انسان از هر جهت بايد تكامل يابد و تحوّل بپذيرد، دليل بر اين نيست كه حتّى در امورى هم كه احتياجى به تحوّل ندارد و حتّى هيچ عاقل و بصيرى تحوّل در آن را صحيح نمى داند، بپذيرد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈