🌺🌺🌺
#ishiaa
#مهم👇👇
#نکته_تربیتی_مطالب_حقیقت_محبّت
#سوالی_که_همه_میپرسند
💜 یه سوال هست که همیشه ذهن افراد مؤمن و متدیّن رو (مخصوصاً کسانی که کار تربیتی می کنند) به خودش مشغول میکنه و علاقه مند هستند که یه جواب منطقی و مبتنی بر معارف اسلامی براش پیدا کنند . سوالی که به شکلهای گوناگونی مطرح میشه مثل :
❓چه کار کنیم تا #خدا رو دوست داشته باشیم؟
❓چه کار کنیم که فرزندان و خانواده و دوستانمون خدا رو دوست داشته باشند و خدایی بشوند؟
❓چگونه افراد جامعه مون رو با خدا رفیق کنیم تا جامعه مون اسلامی باشه و گناه کم بشه؟
🔹با توجه به مطالبی که مرحوم #علامه_طباطبایی درباره حقیقت محبت فرمودند، پاسخ سوالات فوق اینه که :
✅ همه موجودات عالَم ، همیشه در جهت کامل شدنشون حرکت می کنند. و انسان هم فطرتاً کمال طلبه و همواره به دنبال کامل شدنشه و هر چیزی رو که کمال تشخیص بده، ناگزیر به طرفش کشیده میشه و اون چیز رو دوستش می داره.
✅ اگر ما بفهمیم که با خدا بودن، ما رو کامل می کنه قطعاً به سوی خدا حرکت می کنیم. و اگر بفهمیم کمالی که در اطاعت و بندگی خداست، بالاترین و برترین کمال هستش (کمالی که نامحدود و نامتناهیه و تموم نمیشه) اون وقته که بطور قطع و یقین به خدا توجه می کنیم و هر چیزی رو که مانع رسیدن ما به خدا بشه (مثل گناه)، با قدرت از میان بر می داریم و هیچ تردیدی هم نمی کنیم.
✅ فقط باید به این فهم و دانش برسیم که : ما با خدا به کمال می رسیم . لذا راز و رمز اینکه قرآن و احادیثِ اهل بیت (ع) همواره ماها رو به همنشینی با علمای ربّانی، کسب علم و مطالعه معارف دینی توصیه می کنه همینه که ما به وسیله اینها بتونیم به این مطلب برسیم و درک کنیم که با خدا بودن و بندگی خدا کمال هستش (و بالاترین کماله) تا در نتیجه به خدا محبت پیدا کنیم، و به دنبال همین محبّتی که پیدا کردیم ، اطاعت از خدا - و ایمان قوی به خدا - هم پیدا می کنیم.
کمال بودن ⬅️محبّت ⬅️ اطاعت
✅ بنابراین افرادی هم که گرفتار #حُبّ_دنیا میشن و برای به دست آوردنش هرکاری !! هم می کنند، مطابق همون فطرت کمال طلبی که تو وجودشون هست رفتار می کنند اما با این فرق که در تشخیص مصداقِ کمال، اشتباه کرده و به بی راهه میرن. ( توجه داشته باشیم که این افراد یا با خدا بودن را کمال نمی دانند و یا اینکه کمال های دیگر رو مهمتر و بالاتر از کمالِ با خدا بودن می دانند).
💌 به کانال " آی💚شیعه " بپیوندید 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺🌺🌺
YEKNET.IR -emam hadi.mp3
2.14M
🔳 #شهادت_امام_علی_النقی_الهادی
⏯ #روضه جانسوز امام هادی(ع) و ماجرای دلقک دربار متوکل ملعون
🎤حجت الاسلام #دارستانی
🎤 #محمودکریمی
👌بسیار دلنشین
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید.
💌 کانال " آی💚شیعه " : 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌼🌼🌼
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت8
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 هويت و شخصيت مستقل براى اجتماع در اسلام 💠
📝 و به همين جهت قرآن كريم غير از آنچه كه براى افراد هست، وجودى و عُمرى و كتابى و حتى شعورى و فهمى و عملى و اطاعتى و معصيتى براى اجتماع قائل است. مثلاً :
❣ درباره #عمر و #اَجَل امّت ها مى فرمايد:
وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ - براى هر امّتى اَجلى است كه رسيدنش را نه مى توانند جلو بيندازند و نه عقب. (سوره اعراف آيه 34)
❣ و درباره #كتاب_خاص به هر امّتى مى فرمايد:
كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى إِلى كِتابِهَا - و هر امتى به سوى كتابش خوانده مى شود. (سوره جاثيه آيه 28)
❣ و درباره #درك و #شعور هر امّتى مى فرمايد:
زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ - عمل هر امتى را براى آن امّت زينت قرار داديم. (سوره انعام آيه 108). در نتيجه زشت را زيبا و زيبا را زشت مى يابند.
❣ و درباره #عمل بعضى از امّتها فرموده:
مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ - بعضى از امّتها داراى دركى صحيح اند. (سوره مائده آيه 66)
❣ و درباره #طاعت امّت فرموده:
أُمَّةٌ قائِمَةٌ يَتْلُونَ آياتِ اللَّه - امّتى است قائم و شب زنده دار كه آيات خدا را تلاوت می کنند. (سوره آل عمران آيه 113)
❣ و درباره #معصيت امّتها فرموده:
وَ هَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ، لِيَأْخُذُوهُ وَ جادَلُوا بِالْباطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كانَ عِقابِ - هر امتى در صدد بر آمد تا رسول خود را دستگير كنند و با باطل عليه حق مجادله كردند تا شايد به وسيله آن، حق را از بين ببرند، در نتيجه من آنها را به عذاب خود گرفتم و چه عقابى بود كه بر سرشان آوردم. (سوره غافر آيه 5)
❣ و نيز درباره #خلاف_كارى امّت فرموده:
وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ - براى هر امّتى رسولى است، پس همين كه رسولشان آمد، در بينشان به قسط داورى شد. (سوره يونس آيه 47)
📝 و از همين جا است كه مى بينم #قرآن همان عنايتى را كه به داستان اشخاص دارد، به داستان و تاريخ امتها نيز دارد بلكه اعتنايش به تواريخ امتها بيشتر است، براى اينكه در عصر نزول قرآن آنچه از تاريخ بر سر زبانها بود، تنها احوال پادشاهان و رؤساى امتها بود و ناقلينِ تاريخ هيچ در صدد ضبط احوال امتها و تواريخ جوامع نبودند. شرح حال جوامع تنها بعد از نزول قرآن باب شد، آن هم بعضى از مورّخين مانند #مسعودى و #ابن_خلدون متعرض آن شدند، تا آنكه تحول فكرى اخير در تاريخ نگارى پديدار شد، و به جاى پرداختن به شرح حال اشخاص، به شرح حال امّتها پرداختند، و به طورى كه می گويند اولين كسى كه اين روش را باب كرد، " #اگوست_كنت_فرانسوى " متوفى در سال 1857 ميلادى بوده است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
💠و أَکثِرْ ذِکرَ الْمَوْتِ وَ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ وَ لَا تَتَمَنَّ الْمَوْتَ إِلَّا بِشَرْطٍ وَثِيقٍ.
بسيار به ياد #مرگ و عقبات بعد از آن باش، البته در آرزوی مرگ مباش، مگر آنکه به سعادت و رو سفيدی در آن جهان اطمينان داشته باشی.
📚 نهج البلاغه، نامه حضرت امير(ع) به حارث همدانی
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
💙❤️💙
#ishiaa
#خرافه_گرایی
#قسمت1
#المیزان
📝 آراء و عقايدى كه انسان براى خود انتخاب می كند :
1⃣ يا تنها افكارى #نظرى است كه بطور مستقیم و بدون واسطه، هيچ ربطى به عمل ندارد، مانند رياضيات و طبيعيات و علوم ما وراء الطبيعه.
2⃣ و يا افكارى است #عملى، كه سر و كارش مستقيماً با عمل است، مانند مسائل مربوط به خوبى و بدى اعمال و اينكه چه عملى را بايد انجام داد؟ و چه عملى را نبايد انجام داد؟
📝 در قسم اول، راه تشخيص افكار صحيح از افكار و عقايد ناصحيح، تنها پيروى #علم و يقينى است كه از راه برهان و يا حسّ دست مي دهد. و در قسم دوم، راه منحصر در #تجربه است. يعنى آن عملى را صحيح بدانيم كه ببينيم سعادت انسان را تأمين می كند و يا حداقل در تأمين آن نافع است و آن عملى را باطل بدانيم، كه ببينيم يا به شقاوت آدمى منجر مي شود و يا در سعادتش مضرّ است.
📝✅ و اما در قسم اول، اعتقاد به آنچه که علم به حقانيتش نداريم، و در قسم دوم اعتقاد به آنچه که نمى دانيم خير است يا شرّ، چنين اعتقاداتى جزء #خرافات است.
📝 و آدمى از اين نظر كه آراءش همه به اقتضاى #فطرتش منتهى مى شود (فطرتى كه از علل هر چيز جستجو می كند) و نيز به اقتضاى #طبيعتش منتهى مي شود (كه او را وادار به استكمال نموده، به سوى آنچه كه كمال حقيقى اوست سوقش ميدهد)، هرگز حاضر نيست خود را تسليم آراء خرافى كند و در برابر هر خرافه اى، كوركورانه و جاهلانه خاضع شود. إلاّ اینکه...
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان جلد 1 ص 638
#خرافه
💌 کانال " آی💚شیعه " : 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
🌼🌼🌼
#ishiaa
#خرافه_گرایی
#قسمت2
#المیزان
💠 علت گرایش به خرافات 💠
📝 إلاّ اينكه #عواطف درونى و #احساسات باطنى او كه بيشتر و عمده اش خوف و رجاء است، همواره خيال او را تحريك مى كند به اينكه تاثير پاره اى از خرافات را بپذيرد. اين عواطف، اعتقاد به خرافات را به گردنش می گذارد. چون قوه خيال در ذهن او صورتهايى هول انگيز و يا اميدوار كننده ترسيم مي كند و حسّ خوف و رجاء هم آن صورتها را حفظ می كند و نمی گذارد از خزانه نفس غائب شود.
📝 هم چنان كه وقتى آدمى در بيابانى وسيع و بی كرانه قرار بگيرد - و در آنجا مونسى نداشته باشد و #شب_ظلمانى فرا رسد كه ديگر چشم جايى را نبيند- در چنين وضعى هيچ مايه دلگرمى كه او را ايمنى ببخشد و مخاطر (=خطرناک) را از غير مخاطر برايش جدا سازد وجود ندارد، نه نورى و نه چراغى و نه هيچ ايمنى بخش ديگرى هست.
📝 در چنين وضعى چه بسا مى شود كه #خيال او صورت هايى در ذهنش تصوير كند از قبيل حركات و رفت و آمدها و صعود به آسمان و نزول به زمين، و يا اَشكال و تمثالهايى برايش تصوير مى كند و همواره اين تصاوير را در نظرش تكرار می كند، تا در ذهنش نقش ببندد. بطورى كه اگر در وقتى ديگر و جايى ديگر، دچار #وحشت شد، آن صحنه هاى خيالى دوباره به يادش مى آيد و اى بسا آن صحنه ها را براى ديگران نقل مي كند و در ديگران نيز همان ترس و دلهره را ايجاد مي كند و ديگران نيز به ديگران مي گويند تا آنكه منتشر مي شود. در حالى كه اصل آن، #خرافات بود و جز به يك خيال واهى منتهى نمي شد. و چه بسا...
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
#خرافه
💌 کانال " آی💚شیعه " : 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
🌷🌷🌷
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت9
#آیه200_سوره_آل_عمران
📝 و خلاصه اينكه، لازمه آنچه در اين باره اشاره كرديم اين است كه هر جا قوا و خواص #اجتماعى با قوا و خواص #فردى معارضه كند، قوا و خواص اجتماعى به خاطر اينكه نيرومندتر است، بر قوا و خواص فردى غلبه كند، و همين طور هم هست، چون لازمه قوى تر بودنِ يكى از دو نيروى متضاد اين است كه بر آن ديگرى غلبه كند، علاوه بر اينكه حس و تجربه هم همين را اثبات مى كند و بر اين معنا (يعنى غلبه قوا و خواص فاعله ی جامعه و قوا و خواص منفعله آن، بر قوا و خواص فاعله و منفعله فرد) شهادت مى دهد.
📝 مثلا وقتى #جامعه بر امرى همت بگمارد و تحقق آن را اراده كند، و قوا و خواص فاعله خود را به كار بگيرد، يك فرد نمى تواند با نيروى خودش به تنهايى عليه جامعه قيام كند، مثلا در جنگها و هجومهاى دسته جمعى اراده يك فرد نمى تواند با اراده جمعيت معارضه نمايد، بلكه فرد چاره اى جز اين ندارد كه تابع جمع شود تا هر چه بر سر كلّ آمد بر سر آن جزء هم بيايد، حتى مى توان گفت #اراده_جامعه آن قدر قوى است كه از فرد سلب اراده و شعور و فكر می كند.
📝 و همچنين آنجا كه قوا و خواص منفعله جامعه به كار مى افتد مثلاً خطرى عمومى از قبيل شكست در #جنگ يا شروع #زلزله و يا وجود قحطى و وَبا او را وادار به فرار مى سازد، و يا رسوم متعارفه باعث مى شود كه از ترك عملى شرم كند و يا عادتى قومى، جامعه را وادار مى سازد به اينكه فرم مخصوصى از #لباس بپوشد. در همه اين انفعالهاى عمومى، يك فرد نمى تواند منفعل نشود بلكه خود را ناچار مى بيند به اين كه از جامعه پيروى كند، حتى در اين دو حال كه گفته شد فعل و انفعال #اجتماع، شعور و فكر را از افراد و اجزاء خود سلب می كند.
📝 و همين معنا ملاك اهتمام #اسلام به شأن اجتماع است، اهتمامى كه تا كنون نديده و ابداً نيز نخواهيم ديد كه نظيرش در يكى از اديان و در يكى از سنن ملت هاى #متمدّن يافت شود (هر چند كه ممكن است خواننده محترم اين دعوى ما را نپذيرد).
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " : 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
💞💞💞
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت10
#آیه200_سوره_آل_عمران
📝 علت اين شدّت اهتمام هم روشن است. براى اينكه #تربيت و رشد #اخلاق و #غرائز در يك فردِ انسان (كه ريشه و مبدأ تشكيل اجتماع است) وقتی مؤثر واقع مى شود كه جوّ جامعه با آن تربيت معارضه نكند. زیرا - از آنجايى كه گفتيم قدرت نيروى جامعه، فرد را در خود مستهلك می كند - اگر اخلاق و غرائز #جامعه با اين تربيت ضدّيت كند : يا تربيت ما اصلاً مؤثر واقع نمى شود و يا آن قدر ناچيز است كه قابل قياس و اندازه گيرى نيست. (و مثل اين مى ماند كه ما بخواهيم يك ماهى قزل آلا را در آب شور تربيت كنيم كه اگر در همان روزهاى اول، ماهى كوچولوى ما از بين نرود، تربيت ما آن طور كه بايد و آن طور كه به زحمات ما بيارزد، مؤثر واقع نمى شود).
📝 به همين جهت است كه #اسلام مهم ترين احكام و شرايع خود از قبيل #حج و #جهاد و #نماز و #انفاق را و بطور خلاصه، تقواى دينى را بر اساس اجتماع قرار داد و علاوه بر اينكه قواى حكومت اسلامى را حافظ و مراقب تمامى شعائر دينى و حدود آن كرده و علاوه بر اينكه فريضه دعوت به خير و #امر_به_معروف و نهى از تمامى منكرات را بر عموم واجب نموده، براى حفظ وحدت اجتماعى هدف مشتركى براى جامعه اعلام نموده، و معلوم است كه كل جامعه هيچوقت بى نياز از هدف مشترك نيست، و آن هدف مشترك عبارت است از #سعادت_حقيقى، (نه خيالى) و رسيدن به قرب و منزلت نزد خدا، و اين خود يك پليس و مراقب باطنى است كه همه نيت ها و اسرار باطنى انسان را كنترل می كند تا چه رسد به اعمال ظاهريش.
📝 پس در #حكومت_اسلامى اگر مأمورين حكومتى (كه گفتيم موظف به دعوت به خير و امر به معروف و نهى از منكرند) اطلاعى از باطن افراد نداشته باشند، باطن ها بى پليس و بدون مراقب نمانده اند، و به همين جهت گفتيم : اهتمام به امر اجتماع در حكومت و #نظام_اسلامى بيش از هر نظام ديگر است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " : 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺