eitaa logo
آشپزی و تغذیه اسلامی
1.7هزار دنبال‌کننده
135 عکس
6 ویدیو
19 فایل
⚜️آشپزی اسلامی⚜️ 🔹تغذیه و آشپزی بر اساس مواد غذایی وارد شده در روایات اهل بیت (ع) بر مبنای اصول طب اسلامی🔹 🌐 وب سایت : Islamic-cooking.blog.ir 🔶اینستاگرام: ig.me/Islamic_cooking 🔵 کانال تلگرام : t.me/Islamic_cooking
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ سیب زمینی یا آلوی سرجان ملکم؟؟؟ 📍سیب زمینی از زمان ناصرالدین شاه قاجار و توسط سرجان ملکم سر حلقه فراماسونری در ایران وارد کشور شد. آن زمان ایرانی ها در قیمه مقدار زیادی آلو خصوصاً آلوبخارا می ریختند که فواید بسیاری دارد. 📍سیب زمینی وارداتی ملکم خان مثل سیب زمینی های امروزی بزرگ و به اندازه سیب نبود بلکه کوچک و در ابعاد آلو بود به همین دلیل سیب زمینی در ابتدای ورودش به ایران به آلو ملکم مشهور بود حتی هموطنان در برخی شهرها مانند شیراز هنوز به سیب زمینی آلو می گویند. 📍در واقع با این فریب سرجان ملکم فراماسونر سیب زمینی تراریخته که یک ماده غذایی ناسالم و غیر بومی ایران است، جایگزین آلویی شد که فواید بی شماری دارد. 📍در آن زمان ایرانی ها از سیب زمینی ایرانی که امروزه به سیب ترشی مشهور شده استفاده می کردند. در منابع مکتوب هم ذکر شده که آشپز ناصرالدین شاه تأکید کرده که از آلو ملکم در قیمه استفاده نکنند و خودش هم از سیب زمینی ایرانی (ترشی) استفاده می کرده است که تا آن زمان برای ترشی سازی مرسوم نبوده است. 📍به مرور زمان استفاده از سیب زمینی (آلو ملکم) جای سیب زمینی ایرانی را گرفت و مصرف سیب زمینی ایرانی فقط و فقط محدود به تهیه ترشی شد. 📍عمر ورود این سیب زمینی موجود در بازار با عمر ورود گوجه فرنگی، چای سیاه تراریخته و هویج فرنگی به ایران یکی است.. ✅ بهترین جایگزین سیب زمینی در غذاها میوه‌ی بِه است که در روایات خواص بی نظیری برای آن ذکر شده است.میتوان به را خرد و خشک کرد و در فصل هایی که به در دسترس نیست در غذاها استفاده کرد. 👇👇👇 👈رسول خدا (ص):به قلب را آسایش و آرامش می دهد،بخیل را گشاده دستی می دهد و ترسو را دلیر می کند.(الخصال،ص157) 👈پیامبر خدا (ص) همچنین فرمود: ای علی! هر کس سه روز ناشتا به بخورد، ذهنش صفا می یابد، درونش از دانش و بردباری پُر می‌شود و از نیرنگ ابلیس و سپاهیانش نگه داشته می شود. (عیون أخبارالرضا،ج2،ص73) 🆔 @islamic_cooking
در روایات 👇 🆔 @Islamic_cooking
‍ ✅ در روایات 🔸در روایات خیلی روی شیر تاکید شده است و شیر غذایی است که فوائد زیادی دارد. 👈پیامبر (ص) هم به شیر علاقه داشتند و دوست داشتند که باشیر افطار کنند و آن را مقدم بر دیگر غذاها می دانستند: لم يكن رسول الله (ص) يأكل طعاما ولا يشرب شرابا إلا قال : اللهم بارك لنا فيه ، وأبدلنا به خيرا منه ، إلا اللبن ، فإنه كان يقول : اللهم بارك لنا فيه ، وزدنا منه یعنی پیامبر (ص) نمی‌خورد و نمی‌نوشید مگر اینکه می‌فرمود خداوندا در این غذا و نوشیدنی به ما برکت بده و بهتر از آن به ما عنایت فرما غیر از موقع خوردن شیر که می‌فرمود خداوندا در شیر به ما برکت بده و برای ما آن را زیاد کن. 📚 المحاسن،ج2،ص491 🔺برای شیر نمی‌فرماید که بهتر از آن به ما بده. معنای آن این است که هر غذایی شاید یک مشکلی داشته باشد غیر از شیر که هیچ ضرری ندارد و بهترین غذا است. 🔷🔸شیر هیچ ضرری به انسان نمی‌زند: 👈 قال له رجل إني أكلت لبنا فضرني فقال أبو عبد الله ع لا والله ما يضر لبن قط و لكنك أكلته مع غيره فضرك الذي أكلته فظننت إلى أن ذلك من اللبن یعنی به امام صادق ع عرض شد من شیر خوردم و به من ضرر زد. حضرت فرمود نه قسم به خدا هیچ ضرری نمی‌زند ولی آن را باچیز دیگری مصرف کردی و آن غذای دیگر ضرر داشت و گمان کردی شیر ضرر دارد. 📚 المحاسن،ج2،ص493 👈 در روایتی می‌فرماید اگر شیر را مصرف کنی چون پیامبر ص دوست داشت اصلا ضرر ندارد: مَنْ أَكَلَ اللَّبَنَ‌ فَقالَ اللَّهُمَّ إِنِّي آكُلُهُ عَلَى شَهْوَةِ رَسُول اللَّهِ ص إِيَّاهُ لَمْ يَضُرَّه‌ یعنی هرکس شیر بخورد و بگوید خدایا می‌خورم بخاطر اینکه رسول خدا دوست داشت هیچ ضرری به او نمی‌زند. 📚 وسائل الشیعه،ج25،ص110 ♦️در طب سنتی گفته می‌شود شیر سرد است و برای بلغمی‌ها یا سوداوی‌ها ضرر دارد اما امام (ع) می‌فرماید شیر اصلا ضرر نمی‌زند. 🔸 انواع شیر مانند شیر گاو، شتر، گوسفند، الاغ و ... وجود دارد. اولین شیر شیرگاو است که تاکید در روایات بر آن است . 👈روایتی از پیامبر ص داریم: عَلَيْكُمْ‌ بِأَلْبَانِ‌ الْبَقَرِ فَإِنَّهَا تُخْلَطُ مِنْ كُلِّ الشَّجَر یعنی برشما باد شیر گاو؛ چرا که از تمامی گیاهان تشکیل شده است. 📚 المحاسن،ج2،ص493 💠 این راز درمان شیر است.هر گیاهی خواصی دارد.وقتی گاو در صحرا از تمام این گیاهان تغذیه می‌کند و شیر از آن‌ها ساخته می‌شود ،در واقع شیر، عصاره تمامی گیاهان است و برای همه برای تمام بدن و بیماری ها خاصیت و درمان در آن وجود دارد.اگر نان کپک زده به گاو بدهند ،خاصیت شیر آن در حد نان کپک زده است. اگر فقط از نان خشک یا فقط از جو یا گندم یا فقط کاه تغذیه کند شیر فقط خاصیت همان گیاه را دارد ولی اگر گاو از تمامی گیاهان بچرد، درمان کل بیماری‌ها است.پس اگر شخصی از شیر گاو تغذیه کند و بیماری او شفا پیدا نکند بخاطر تغذیه غلط گاو است. 🍯 عسل نیز خاصیت مشابهی دارد چون زنبور عسل از بهترین شیره بهترین گیاهان جمع می‌کند و تبدیل به عسل می‌کند. 👈 روایتی از جابر بن عبدالله انصاری نقل می‌کند: به پیامبر ص عرض شد خود را درمان کنیم؟ نعم تداووا، فان الله تبارك وتعالى لم ينزل داء إلا وقد أنزل له دواء، عليكم بألبان البقر فإنها ترم من كل الشجر پیامبر (ص) فرمود خود را درمان کنید چراکه خداوند بیماری را نازل نکرده مگر اینکه برای آن دارویی نازل کرده است. برشما باد شیر گاو چراکه گاو از تمامی گیاهان تغذیه می‌کند. 📚 قرب الاسناد،ص110 👈امام صادق (ع) در روایت دیگری فرمودند: أَلْبَانُ‌ الْبَقرِ دَواءٌ وسُمُونُها شِفاءٌ ولُحُومُها دَاء یعنی شیر گاو دارو ، روغن آن شفاء و گوشت آن بیماری است. 📚 الکافی،ج6،ص311 🔷🔸البته روایات هم می‌فرماید شیر تابع رنگ گاو است. و بهترین آن شیر گاو قرمز رنگ است. کلینی از امام باقر (ع) نقل می‌کند: 👈 لبَنُ‌ الشَّاةِ السَّوْداءِ خَيْرٌ مِنْ لَبَنِ حَمْراوَيْنِ ولَبَنُ الْبَقرِ الْحَمْراءِ خَيْرٌ مِنْ لَبَنِ سَوْداوَيْن‌ یعنی شیر گوسفند سیاه رنگ بهتر است از شیر «دو گوسفند قرمز رنگ» است و شیر گاو قرمز رنگ بهتر است از شیر «دو گاو سیاه رنگ» است. 📚 الکافی،ج6،ص336 🔹اما درباره شیر گوسفند نمی‌توان گفت حتما ضرر دارد چون روایاتی در نفع شیر گوسفند ذکر شده: لَحْمُ الْبَقر داءٌ ولَبَنُها دَواءٌ ولَحْمُ‌ الْغَنَمِ‌ دَواءٌ ولَبَنُها دَواء یعنی گوشت و شیر گوسفند دارو است. 📚 مستدرک،نوری،ج16،ص346 🔶🔹 گیاهان خواص خوب و بد دارند.پس از اینکه گیاهان وارد بدن گاو یا گوسفند می ‌شود، خاصیت بد گیاهان در گاو به گوشت می ‌رود و خاصیت خوب گیاهان در شیر جمع می‌شود.این کار در گوسفند بر عکس است. 🆔 @Islamic_cooking
✅ مواد لازم: سیب رسیده و شیرین نیم کلیو آب شکر سرخ ۴۰۰ گرم گلاب خالص به مقدار لازم زعفران به مقدار لازم ✍طرز تهیه: سیب ها پوست کنده و هسته آن را جدا سازید و با مقداری آب بپزید. آب به حدی باشد که روی سیب ها را بپوشاند. بعد از پخته شدن سیب ها را بیرون آورده روی صافی قرار دهید تا آب جذب شده از آن ها خارج شود. سپس در ظرفی جداگانه آب را با شکر سرخ به قوام آورید و گلاب و زعفران را نیز به آن اضافه کنید، بعد سیب های پخته شده را به آن اضافه کنید و پنج دقیقه بجوشانید. 🔸مولا و آقای ما حضرت امام علی صلوات الله علیه فرمود:سیب بخورید، که معده را می پالاید. 📚الکافی، ج 6، ص 357، ح 11 🔸مولا و آقای ما حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمود:اگر مردم می دانستند در سیب چیست، بیمارانشان را جز به آن، درمان نمی کردند. بدانید که سیب، بویژه، سودمندترین چیز برای قلب و مایه شست وشوی آن است. 📚 بحارالانوار،ج66،ص۱۷۵،ح۳۳ 🆔 @islamic_cooking
⚜ با چه چیزی افطار کنیم؟ 🆔 @Islamic_cooking
⚜️امام صادق علیه‌السلام: أَفْضَلُ سَحُورِكُمُ السَّوِيقُ‏ وَ التَّمْر بهترین سحری شما، سویق و خرماست. 📚 المحاسن،ج‏2،ص490 🆔 @Islamic_cooking
🆔 @Islamic_cooking طرز تهیه عسلی 👇👇
‍ ⚜ مربای عسلی 👈امام رضا علیه‌اسلام : «وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَقِلَّ نِسْيَانُهُ وَ يَكُونَ حَافِظاً فَلْيَأْكُلْ‏ في‏ كُلِ‏ يَوْمٍ‏ ثَلَاثَ‏ قِطَعِ‏ زَنْجَبِيلٍ‏ مُرَبًّى بِالْعَسَلِ وَ يَصْطَنِعْ بِالْخَرْدَلِ‏ مَعَ طَعَامِهِ فِي كُلِّ يَوْم‏.» یعنی «کسی که می‌خواهد فراموشی‌اش کم شود و اهل حفظ باشد، هرروز سه قطعه زنجبیلی بخورد که با عسل مربا شده است و هرروز وقتی غذا درست می‌کند به آن خردل اضافه کند.» 📚 طب الإمام الرضا عليه السلام (الرسالة الذهبية)،ص36 📚 بحار الأنوار،ج‏59،ص324 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج‏16،ص458 📚 مكاتيب الأئمة عليهم السلام،ج‏5،ص207 🔷🔸زنجبیل تازه تکه‌های درشتی دارد که وقتی خشک شود تبدیل به قطعات کوچک می‌شود، مراد از زنجبیل مربا شده با عسل، این است که زنجبیل خشک را با عسل مخلوط کنند و مدتی بگذارند تا با مرور زمان و گرمای آفتاب و یا گذاشتن در جای گرم، نرم و قابل‌خوردن و تبدیل به مربا شود. 🔺در گذشته مربا را به این شیوه درست می‌کردند برعکس امروز که با حرارت آتش و در مدت‌زمان محدود به چند ساعت مربا تهیه می‌شود. در لغت، مربا معنی شده به «المعقود بالعسل». 🔸ازآنجاکه در روایت گفته‌شده هرروز خورده شود معلوم می‌شود که باید برای مدت طولانی این کار را انجام داد. 🔥زنجبیل بسیار گرم است از طرفی علت اصلی فراموشی بلغم است و نوعاً افراد بلغمی به فراموشی مبتلا می‌شوند، ولی اگر فردی گرم‌مزاج مبتلا به فراموشی شود استفاده از زنجبیل ممکن است که برای او ایجاد مشکل کند و بهتر است افراد بلغمی از این روش استفاده کنند. ✍ طرز تهیه: 400 گرم زنجبیل خشک یا تازه را قطعه قطعه کنید و در ظرف شیشه ای که درب آن محکم باشد بریزید. سپس روی آن عسل بریزید تا روی زنجبیل ها را کامل بگیرد. درب آن را گذاشته و حدود 2تا 3 ماه مقابل آفتاب قرار دهید تا مربا آماده شود. گاهی درب ظرف را باز کنید و مربا را هم بزنید. 🆔 @Islamic_cooking
🆔 @Islamic_cooking طرز تهیه 👇👇
📖 مواد لازم جهت تهیه شله زرد: 🔹 برنج قهوه‌ای محلی نیم کیلو 🔹 عسل طبیعی و غیر شرکتی ۱ کیلو 🔹 روغن زرد ۱۰۰ گرم 🔹 زعفران سائیده شد یک و نیم مثقال 🔹 گلاب خالص۱۰۰ گرم 🔹 خلال بادام ۱۰۰ گرم 🔹خلال پسته برای تزئین ۵۰ گرم 🔹 دارچین برای تزئین ۲ قاشق سوپخوری ✍طرز تهیه: برنج را پیمانه می کنیم و از ۶ تا ۷ برابر برنج آب به آن اضافه می کنیم سپس برنج را روی شعله می گذاریم تا جوش بیاید وقتی مغز برنج کاملاً نرم شد عسل را داخل برنج می ریزیم و مرتب هم می زنیم تا شله زرد کاملا جا بیافتد . در صورتی که شله زرد سفت بود یک تا دو پیمانه آب گرم اضافه می کنیم سپس زعفران را با کمی آب جوش حل کرده و به شله زرد اضافه می کنیم مرتب هم می‌زنیم تا کاملاً یکدست شود سپس روغن را داغ کرده و از صافی رد کرده بعد مقداری بادام به شله زرد اضافه می کنیم هم می زنیم سپس گلاب را به آن اضافه می کنیم کاملاً هم زده درش را می گذاریم تا شله زرد کاملاً جا بیفتد. و در پایان شله زرد را در ظرف مناسب ریخته و با دارچین یا خلال پسته تزیین می کنیم. ✨عسل چون جنبه دارویی دارد استفاده از آن زیاد توصیه نمیشود و بهتر است از شیره خرما،شیره انگور یا شکر سرخ استفاده شود. 🆔 @islamic_cooking
⚜️ امیرالمؤمنین علی (ع): عَلَيْكُمْ بِالْهَرِيسَةِ فَإِنَّهَا تُنَشِّطُ لِلْعِبَادَةِ أَرْبَعِينَ يَوْماً وَ هِيَ مِنَ الْمَائِدَةِ الَّتِي أُنْزِلَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص. بر شما باد ! زیرا به مدت چهل روز سبب نشاط برای عبادت می‌شود و آن از مائده‌ای است که بر پیامبر (ص) نازل‌شد. 📚 الكافي،ج‏6،ص319 🆔 @islamic_cooking
⚜ در تابستان و زمستان پنیر همراه با چه چیزی خورده شود؟ 🆔 @islamiclifestyle_ir
🆔 @Islamic_cooking 🔷🔸 غذای مورد علاقه پیامبر (ص) و ائمه (ع)👇👇
🔷🔸 غذای مورد علاقه پیامبر (ص) و ائمه (ع) وَ فِيهِ نَقْلًا مِنْ كِتَابِ (الْبَصَائِرِ) عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْعَاصِمِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ: 👈 حجَجْتُ وَ مَعِي جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا فَأَتَيْنَا الْمَدِينَةَ وَ قَصَدْنَا مَكَاناً نَنْزِلُهُ فَاسْتَقْبَلَنَا غُلَامٌ لِأَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع عَلَى حِمَارٍ لَهُ أَخْضَرَ يَتْبَعُهُ الطَّعَامُ فَنَزَلْنَا بَيْنَ النَّخْلِ وَ جَاءَ هُوَ فَنَزَلَ وَ أُتِيَ بِالطَّشْتِ وَ الْمَاءِ فَبَدَأَ وَ غَسَلَ يَدَيْهِ وَ أُدِيرَ الطَّشْتُ عَنْ يَمِينِهِ حَتَّى بَلَغَ آخِرَنَا ثُمَّ أُعِيدَ عَنْ يَسَارِهِ حَتَّى أُتِيَ عَلَى آخِرِنَا ثُمَّ قُدِّمَ الطَّعَامُ فَبَدَأَ بِالْمِلْحِ ثُمَّ قَالَ كُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ثُمَّ ثَنَّى بِالْحُلْوِ ثُمَ‏ أُتِيَ بِكَتِفٍ مَشْوِيٍّ فَقَالَ كُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ كَانَ يُعْجِبُ النَّبِيَّ ص ثُمَّ أُتِيَ بِالْخَلِّ وَ الزَّيْتِ فَقَالَ كُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ كَانَ يُعْجِبُ فَاطِمَةَ ع ثُمَّ أُتِيَ بِالسِّكْبَاجِ فَقَالَ كُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَإِنَّ هَذَا الطَّعَامُ كَانَ يُعْجِبُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع ثُمَّ أُتِيَ بِلَحْمٍ مَغْلُوٍّ فِيهِ بَاذِنْجَانٌ فَقَالَ كُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ كَانَ يُعْجِبُ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ ع ثُمَّ أُتِيَ بِلَبَنٍ حَامِضٍ قَدْ ثُرِدَ فَقَالَ كُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ كَانَ يُعْجِبُ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع ثُمَّ أُتِيَ بِأَضْلَاعٍ بَارِدَةٍ فَقَالَ كُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ كَانَ يُعْجِبُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع ثُمَّ أُتِيَ (بِحَبٍّ مُبَزَّرٍ) فَقَالَ كُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ كَانَ يُعْجِبُ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ ع ثُمَّ أُتِيَ بِتَوْرٍ فِيهِ بَيْضٌ كَالْعُجَّةِ فَقَالَ كُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ كَانَ يُعْجِبُ جَعْفَراً ع ثُمَّ أُتِيَ بِحَلْوَاءَ فَقَالَ كُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ يُعْجِبُنِي ثُمَّ رُفِعَتِ الْمَائِدَةُ فَذَهَبَ أَحَدُنَا لِيَلْقُطَ مَا كَانَ تَحْتَهَا فَقَالَ مَهْ إِنَّ ذَلِكَ فِي الْمَنَازِلِ تَحْتَ السُّقُوفِ فَأَمَّا مِثْلُ هَذَا الْمَوْضِعِ فَهُوَ لِعَافِيَةِ الطَّيْرِ وَ الْبَهَائِمِ ثُمَّ أُتِيَ بِالْخِلَالِ‏ وَ قَالَ مِنْ حَقِّ الْخِلَالِ أَنْ تُدِيرَ لِسَانَكَ فِي فَمِكَ فَمَا أَجَابَكَ فَابْتَلِعْهُ وَ مَا امْتَنَعَ بِالْخِلَالِ ثُمَّ تُخْرِجُهُ بِالْخِلَالِ فَتَلْفِظُهُ وَ أُتِيَ بِالطَّشْتِ وَ الْمَاءِ فَابْتَدَأَ بِأَوَّلِ مَنْ عَلَى يَسَارِهِ حَتَّى انْتَهَى إِلَيْهِ فَغَسَلَ ثُمَّ غَسَلَ مَنْ عَلَى يَمِينِهِ حَتَّى أُتِيَ عَلَى آخِرِهِمْ 👇👇👇
🔷🔸 غذای مورد علاقه پیامبر (ص) و ائمه (ع) راوی گفت من حج به جا آوردم و جمعی از دوستان با ما همراهی می کردند. وارد مدینه شدم. یک مکانی را برای ما آماده کردند و ما آنجا فرود آمدیم. امام کاظم (ع) سوار بر یک مرکب مشکی بودند و با دوستان و اصحابشان بر ما وارد شدند. حضرت سفارش فرموده بودند که غذایی برای دوستان تهیه کنند. بین دو تا نخل امام فرود آمدند و پیاده شدند. تشتی آوردند و جلوی ما گرفتند. امام اول دست خودشان را شستند و از سمت راست خودشان شروع کردند تا آخرین نفر هم شستند و بعد سمت چپ هم شروع کردند و تا آخرین نفر هم دستشان را شستند. 🔹غذا را آوردند و جلوی آنها گذاشتند. امام غذایشان را با آغاز کردند و فرمودند: نام خدا را بر زبان بیاورید و غذا را شروع کنید و حضرت مقداری هم خوردند. 🔸یک آوردند بعد فرمودند: این غذایی بود که پیامبر(ص) دوست می‌داشت. 🔸وقتی وارد منزل بعدی می شوند امام سفارش می‌دهند که بیاورند. امام کاظم فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذایی بود که فاطمه زهرا (س) دوست می‌داشتند. 🔸وقتی وارد منزل بعدی شدند حضرت سفارش می دهند که غذای (غذایی است که با سرکه و زعفران و گوشت درست می‌شود) بیاورند. امام کاظم فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذایی بود که امیرالمومنین (ع) دوست می‌داشتند. 🔸وارد منزل بعدی که شدند، حضرت سفارش دادند که که داخل آن بود تهیه کنند. امام کاظم فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذا را امام حسن مجتبی (ع) خیلی دوست میداشتند. 🔸در منزل بعدی امام سفارش می دهند که برای دوستان (ماست یا دوغ ترش) که داخل آن نان تليت شده باشد بیاورند. امام کاظم فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذا را امام حسین (ع) دوست میداشتند. 🔸وارد منزل بعدی که شدند، امام کاظم سفارش می دهند که به صورت آبگوشتی تهیه شود. امام کاظم(ع) فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذا را امام سجاد دوست می‌داشتند. 🔸در منزل بعدی امام سفارش می‌دهند که بیاورند. بعد فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذایی بود که امام باقر (ع) دوست می‌داشتند. 🔸در منزل بعدی امام سفارش می‌دهند که بیاورند، ظرفی که داخل آن تخم مرغ برشته شده بود آوردند. بعد فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذایی بود که امام جعفر صادق (ع) دوست می‌داشتند. 🔸وارد منزل بعدی که می‌شوند ، امام سفارش میدهند که تهیه کنند. بعد فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید چرا که حلوا غذایی است که من دوست دارم. 🔹بعد از آن سفره را جمع کردند و یک نفر شروع کرد به جمع کردن خرده های نان که از سفره باقی مانده بود و فوت کردن و خوردن آنها. امام فرمودند: این ادب مربوط به خانه هاست و در این مکان این غذا، غذای پرندگان است . سپس خلال دندان آوردند. فرمودند: از آداب خلال این است که زبان را بعد از غذا در دهان بچرخانید و آنچه را از غذا جمع شد بخورید و آنچه را به زبان نیامده و بین دندان ها باقی مانده است با خلال جدا کنید و بیرون بریزید. دوباره تشت و آب آوردند و این بار از سمت چپ شروع کردند و دست همه را تا آخر شستند. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص34 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج‏63،ص421 📚 مکارم الأخلاق،ج۱،ص۱۴۴ ادامه دارد... 🆔 @Islamic_cooking
🔷🔸 غذای مورد علاقه پیامبر (ص) و ائمه (ع) 🔺قسمت دوم : 👈امام صادق (ع): وَ قَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَحِماً يُحِبُ‌ اللَّحْم‌. پیامبر(ص) زیاد گوشت مصرف می‌کرد و گوشت را دوست می‌داشت. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ج6،ص309 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص36 📚 المحاسن،ج2،ص461 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج‏63،ص61 🔸 «لحم» به فردی می‌گویند که بیشتر از غذاهای دیگر، گوشت مصرف می‌کند. کسی که فقط گوشت می‌خورد «لحم» گفته نمی‌شود بلکه کسی که زیاد گوشت بخورد و بیشتر غذای او گوشت باشد «لحم» نامیده می‌شود. 👈پیامبراکرم (ص) : ‏ نَحْنُ‏ مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ قَوْمٌ‏ لَحْمِيُّون‏ ما جمعیت پیامبران، قومی هستیم که گوشت زیاد می‌خوریم. 📚 مکارم الاخلاق،ص158 👈امام صادق (ع) : سَمَّتِ‏ الْيَهُودِيَّةُ النَّبِيَ‏ ص فِي ذِرَاعٍ وَ كَانَ النَّبِيُّ ص يُحِبُّ الذِّرَاعَ وَ الْكَتِفَ وَ يَكْرَهُ الْوَرِكَ لِقُرْبِهَا مِنَ الْمَبَالِ. زن يهودى در گوشت سردست به پيامبر(ص) زهر خورانيد و پیامبر(ص) گوشت سردست و کتف را دوست می‌داشت و ران و لگن را دوست نداشت زیرا به مجاری ادرار نزدیک است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ج6،ص315 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص57 📚 المحاسن،ج2،ص470 📚 بصائر الدرجات،ج‏1،ص503 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج‏63،ص38و71 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج‏17،ص393 👈امام باقر (ع): كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُعْجِبُهُ‏ الذِّرَاعُ‏. رسول خدا (ص) از گوشت سردست، اظهار شگفتى مى‌نمود و آن را دوست مى‌داشت. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ج6،ص315 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص57 📚 المحاسن،ج2،ص470 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج‏63،ص71 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج‏16،ص287 👈على بن ريان گويد: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُحِبُّ الذِّرَاعَ أَكْثَرَ مِنْ حُبِّهِ لِسَائِرِ أَعْضَاءِ الشَّاةِ فَقَالَ ع لِأَنَّ آدَمَ ع قَرَّبَ قُرْبَاناً عَنِ الْأَنْبِيَاءِ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ فَسَمَّى‏ لِكُلِ‏ نَبِيٍ‏ مِنْ‏ ذُرِّيَّتِهِ‏ عُضْواً عُضْواً وَ سَمَّى لِرَسُولِ اللَّهِ ص الذِّرَاعَ فَمِنْ ثَمَّ كَانَ ص يُحِبُّهَا وَ يَشْتَهِيهَا وَ يُفَضِّلُهَا. به امام صادق (ع) عرض كردم: چرا پيامبر خدا (ص) سردست را بيشتر از اعضاى ديگر گوسفند دوست مى‌داشت‌؟ فرمود: زيرا آدم (ع) از جانب پيامبرانى كه در ذريّه‌اش بودند گوسفندى قربانى نمود و براى هر پيامبرى از نسل خود عضوى را نام برد و براى پيامبر (ص) سردست را نام برد. به‌همين دليل پيامبر (ص) آن را دوست مى‌داشت و به آن علاقه داشت و آن را بر ديگر اعضا برترى مى‌داد. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ج6،ص315 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص58 📚 المحاسن،ج2،ص470 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج‏63،ص71 👈یونس بن یعقوب گوید: إِنَّ أَحَبَّ الطَّعَامِ كَانَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص النَّارْبَاجَة. محبوب ترین غذا برای پیامبر(ص) نارباجه بود. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ج6،ص316 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص63 📚 المحاسن،ج2،ص401 📚 الدعوات (للراوندي)،ص150 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج‏63،ص83و84و85 🔺نام اصلی این غذا «انارباجه» است. «باجه» به معنای «خورشت» است. بنابراین نارباجه، خورشت انار است که یا با خود انار یا با دانه‌ی انار پخته می‌شود. 👈امام صادق (ع): أَنَّهُ كَانَ يَشْتَهِي مِنَ الْأَلْوَانِ الزِّيرَبَاجَةَ وَ الزَّبِيبَةَ وَ كَانَ يَقُولُ أُعْطِينَا مِنْ هَذِهِ الْأَطْعِمَةِ وَ الْأَلْوَانِ مَا لَمْ يُعْطَهُ رَسُولُ اللَّهِ(ص). امام باقر (ع) از میان غذاهای رنگارنگ، زیرباجه و زبیبه را دوست داشتند، از این غذاها به ما داده‌شده که به پیامبر(ص) هم داده نشده. 📚 دعائم الإسلام،ج۲،ص۱۱۱ 🔺زبیبه غذایی است که در آن کشمش و مویز باشد و زیرباجه، خورشتی است که از انواع میوه مثل آلو، به، سیب و ... با روغن کنجد درست شده باشد. 👈عنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ أَنَّهُ قَالَ:أَنَّهُ كَانَ يَشْتَهِي‌ مِنَ‌ الْأَلْوَانِ‌ النَّارْبَاجَةَ وَ الزَّبِيبَةَ. امام صادق(ع) نارباجه و زبیبه دوست داشتند ... 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص85 👈ابو بصير گويد: كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع تُعْجِبُهُ‏ الزَّبِيبِيَّةُ. [في الوسائل و المحاسن: «يعجبه الزبيبة» بدل «تعجبه الزبيبيّة»] امام صادق عليه السّلام همواره زبیبه را دوست مى‌داشت. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص316 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص62 📚 المحاسن،ج2،ص401 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص85و516 ادامه دارد ... 🆔 @Islamic_cooking
🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع) 🔺قسمت سوم : 👈امام صادق (ع): كَانَ أَحَبَّ الْأَصْبَاغِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْخَلُّ وَ الزَّيْتُ وَ قَالَ هُوَ طَعَامُ الْأَنْبِيَاءِ ع. محبوب ترین خورشت ها نزد پیامبر(ص) سرکه و روغن زیتون بود؛ و حضرتش فرمود این غذای پیامبران است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص328 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص86 📚 المحاسن،ج2،ص483 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص180 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج11،ص67 «اصباغ» از «صبغ» به معنای خورشت است. 👈امام صادق (ع): كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع أَشْبَهَ النَّاسِ طِعْمَةً بِرَسُولِ اللَّهِ ص كَانَ يَأْكُلُ الْخُبْزَ وَ الْخَلَّ وَ الزَّيْتَ وَ يُطْعِمُ النَّاسَ الْخُبْزَ وَ اللَّحْمَ. شبیه‌ترین افراد به پیامبر (ص) از نظر طعام، امیر المؤمنین (ع) بود. خود، نان و سرکه و روغن زیتون می‌خورد و به مردم نان و گوشت می‌خوراند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص328 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص87 📚 المحاسن،ج2،ص483 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص181 👈مفضل گوید: أَكَلْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَأُتِيَ بِلَوْنٍ فَقَالَ كُلْ مِنْ هَذَا فَأَمَّا أَنَا فَمَا شَيْ‏ءٌ أَحَبَّ إِلَيَّ مِنَ الثَّرِيدِ وَ لَوَدِدْتُ أَنَّ الْإِسْفَانَاجَاتِ‏ حُرِّمَت‏.[في الوسائل: «الْفَارِشْفَاجَات» و المحاسن: «الْعَقَّارَجَات‏» بدل «الْإِسْفَانَاجَات»] نزد امام صادق (ع) غذا خوردم و یک رنگی از غذا آوردند امام فرمودند از این غذا بخور، چیزی نزد من محبوب‌تر از ثرید (سرکه و روغن‌زیتون که در آن نان می‌ریزند) نیست و دوست داشتم که غذاهای رنگارنگ حرام می‌شد. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص317 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص64 📚 المحاسن،ج2،ص403 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص81 👈أنَّهُ قَدَّمَ إِلَى بَعْضِ أَصْحَابِهِ خَلّا وَ زَيْتاً وَ لَحْماً بَارِدًا فَأَكَلَ مَعَهُ الرَّجُلُ فَجَعَلَ ع يَنْتِفُ مِنَ اللَّحْمِ وَ يَغْمِسُهُ فِي الْخَلِّ وَ الزَّيْتِ وَ يَأْكُلُهُ فَقَالَ الرَّجُلُ جُعِلْتُ فِدَاكَ هَلَّا طُبِخَا مَعَ‏ اللَّحْمِ‏ قَالَ ع هَذَا طَعَامُنَا وَ طَعَامُ الْأَنْبِيَاءِ ع. امام صادق(ع) برای بعضی از اصحاب سرکه و روغن زیتون و گوشت سرد آورد و باهم خوردند. امام(ع) یک مقدار گوشت جدا می‌کرد و داخل روغن و سرکه قرار می‌داد و می‌خورد. به امام(ع) عرض شد گوشت را با روغن زیتون و سرکه بپزید. فرمود این غذای ما و غذای پیامبران است. 📚 دعائم الإسلام ،ج2،ص112 👈امام صادق(ع) : اللَّحْمُ بِاللَّبَنِ مَرَقُ‏ الْأَنْبِيَاءِ (ع). امام صادق (ع): شیر با گوشت، خورشتِ گوشت پیامبران است. 📚 الكافي،ج‏6،ص316 📚 المحاسن،ج‏2،ص466 و 268 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص58 و 60 📚 بحار الأنوار،ج‏11،ص67 و 68 👈زیاد بن ابی حلال گفت: تَعَشَّيْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِلَحْمٍ بِلَبَنٍ فَقَالَ هَذَا مَرَقُ الْأَنْبِيَاءِ (ع‏). با امام صادق (ع) شام را با گوشتِ آمیخته با شیر صرف کردم سپس فرمود: این خورشتِ گوشت پیامبران است. 📚 الكافي،ج‏6،ص316 📚 المحاسن،ج‏2،ص468 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص59 📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص69 👈امام صادق(ع) : السَّوِيقُ طَعَامُ‏ الْمُرْسَلِينَ‏ أَوْ قَالَ النَّبِيِّينَ. سویق،غذای پیامبران است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص306 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص15 📚 المحاسن،ج2،ص488 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص276 👈امام صادق(ع) : اللَّبَنُ‏ طَعَامُ‏ الْمُرْسَلِينَ‏. شیر غذای انبیاء است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص336 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص109 🔺پیامبر (ص) هم به شیر علاقه داشتند.کسی که از آلودگی شیر هراس دارد بگوید: خداوندا من این شیر را به خاطر اینکه پیامبر(ص) شیر دوست داشت می‌خورم: 👈منْ‏ أَكَلَ‏ اللَّبَنَ‏ فَقَالَ‏ اللَّهُمَّ إِنِّي آكُلُهُ عَلَى شَهْوَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص إِيَّاهُ لَمْ يَضُرَّه‏. کسی که شیر خورد بگوید اللَّهُمَّ إِنِّي آكُلُهُ عَلَى‌ شَهْوَةِ رَسُولِ‌ اللَّهِ (ص) شیر به او ضرر نمی‌رساند. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص110 📚 المحاسن،ج2،ص493 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص102 🔺در مورد «خرما» هم وارد شده است که اگر کسی به جهت دوست داشتن پیامبر(ص) بخورد، آسیب نمی‌رساند. 👈و مَدَحَ النَّبِيُّ ص اللَّبَنَ وَ قَالَ إِنَّهُ طَعَامُ الْمُرْسَلِينَ وَ لَبَنُ الشَّاةِ السَّوْدَاءِ خَيْرٌ مِنْ لَبَنِ الْحَمْرَاءِ وَ لَبَنُ الْبَقَرَةِ الْحَمْرَاءِ خَيْرٌ مِنْ لَبَنِ السَّوْدَاءِ. پيغمبر (ص) شير را ستود و فرمود:خوراک مرسلين است،شير بز سياه به از سرخ است و شير گاو سرخ به از گاو سياه است. 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج52،ص282 ادامه دارد ... 🆔 @Islamic_cooking
🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع) 🔺قسمت چهارم : 👈 حدثني من أكل مع أبي الحسن الأول عليه السلام هريسة بالجاورس و قال أما إنه طعام ليس فيه ثقل و لا له غائلة و إنه أعجبني فأمرت أن يتخذ لي و هو باللبن أنفع و ألين في المعدة . شخصی که با امام رضا(ع) هلیم گاورس می‌خورد برای من نقل کرد امام(ع) فرمود هلیم گاورس غذایی است که سنگینی ندارد و هیچ آسیب و ضرری ندارد و از این غذا خوشم آمد و دستور دادم تا این غذا را برایم درست کنند و اگر با شیر درست شود نفع آن بیشتر و در معده نرم تر خواهد بود. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص344 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص131 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج‏63،ص257 🔸جاوورس که در فارسی به آن «گارس» یا «گاورس» گفته می‌شود. ارزن های ریزی است که در گندم و برنج زیاد است و در گذشته زیاد یافت می‌شد امام امروزه به دلیل سم پاشی،جاورس از بین می‌رود.در قدیم جاورس را از لابلای برنج ها جدا می‌کردند از ارزن ریز تر است و براق است. 👈علی بن مهزیار گوید: تَغَدَّيْتُ مَعَ أَبِي جَعْفَرٍ ع فَأُتِيَ‏ بِقَطَاةٍ فَقَالَ إِنَّهُ مُبَارَكٌ وَ كَانَ أَبِي ع يُعْجِبُهُ وَ كَانَ يَأْمُرُ أَنْ يُطْعَمَ صَاحِبَ الْيَرَقَانِ يُشْوَى لَهُ فَإِنَّهُ يَنْفَعُهُ. به همراه امام جواد(ع) غذا می‌خوردم گوشت قطاه آوردند. فرمود: قطاه مبارک است و پدرم امام رضا(ع) قطاه را دوست می‌داشت و به افرادی که مشکل کبدی یا یرقان دارند امر می‌کرد تا به صورت بریان بخورند زیرا برای او نافع است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص312 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص49 هپاتیت هم از انواع یرقان است و شاید برای سیروز کبدی و تمام بیماری های کبدی مفید است. در فارسی «مرغ اسفرود» یا «سنگخواره» و یا «بابا قُرقُر» نامیده می‌شود. رنگ بلدرچین به همراه نقطه های سیاه و سفید است. ‏ 👈 أَتَانِي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي شَهْرِ رَمَضَانَ- فَأُتِيَ‏ بِعَشَاءٍ وَ تَمْرٍ وَ كَمْأَةٍ فَأَكَلَ وَ كَانَ يُحِبُّ الْكَمْأَةَ. امامه مى‌گويد: اميرمؤمنان على (ع) در ماه رمضان نزد من تشريف آورد براى شام، خرما و کمأة آوردند، حضرت ميل فرمود و همواره کمأة را دوست مى‌داشت. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص370 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص210 📚 المحاسن،ج2،ص527 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج41،ص159 کمأة نوعی قارچ شبیه به سیب‌زمینی است که در مناطق خاصی بوجود می‌آید و در اول سال (بهار) فراوان می‌شود.مانند گوشت استفاده می‌شود و برخی به آن دنبلان می‌گویند. در روایتی آمده که کمأة از منّ است، و منّ از بهشت.من و سلوی از غذایی های است که بر بنی اسرائیل نازل شد. 👈امام صادق (ع): كَانَ النَّبِيُّ ص يُعْجِبُهُ الدُّبَّاءُ وَ يَلْتَقِطُهُ مِنَ الصَّحْفَةِ. پيامبر (ص) به كدو علاقه داشت و آن را از كاسۀ بزرگ با علاقه برمى‌داشت (و ميل مى‌فرمود). 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص370 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص32و34 📚 المحاسن،ج2،ص521 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص226 📚 مكارم الأخلاق،ص30و177 📚 الأمالي (للطوسي)،ص362 👈كَانَ يُعْجِبُ رَسُولَ اللَّهِ ص مِنَ‏ الْمَرَقَةِ الدُّبَّاءُ. پیامبر (ص) خورشت کدو را دوست می‌داشت. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص204 📚 المحاسن،ج2،ص521 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص228 👈امام صادق (ع): كَانَ النَّبِيُّ ص يُعْجِبُهُ‏ الدُّبَّاءُ فِي‏ الْقُدُورِ وَ هُوَ الْقَرْعُ‏.[في الوسائل و المحاسن: «من القدور الدبّاء و هو القرع» بدل «الدبّاء في القدور و هو القرع»] پيامبر (ص) به كدويى كه در ديگ پخته مى‌شد علاقه داشت و آن همان كدو حلوايى است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص370 📚 المحاسن،ج2،ص521 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص205 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص228 👈كَانَ النَّبِيُّ ص يُعْجِبُهُ الدُّبَّاءُ وَ كَانَ يَأْمُرُ نِسَاءَهُ إِذَا طَبَخْنَ قِدْراً يُكْثِرْنَ مِنَ الدُّبَّاءِ وَ هُوَ الْقَرْعُ. سيّارى در روايت مرفوعه‌اى گويد: پيامبر (ص) به كدو علاقه داشت و به همسران خود دستور مى‌فرمود كه هرگاه ديگ(غذا) را بار مى‌گذارند، كدوى آن را زياد نمايند و آن همان كدو حلوايى است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص371 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص203 📚 المحاسن،ج2،ص521 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص228 👈پيامبر خدا (ص) خطاب به امام على (ع): كُلِ الْيَقْطِينَ فَإِنَّهُ مَنْ أَكَلَهَا حَسُنَ خُلُقُهُ وَ نَضُرَ وَجْهُهُ وَ هِيَ طَعَامِي وَ طَعَامُ الْأَنْبِيَاءِ قَبْلِي‏. كدو بخور؛ زيرا هر كس آن را بخورد، خويَش نيكو و رويَش شاداب مى‏شود. آن، خوراک من و پيامبرانِ پيش از من است. 📚 الدعوات (للراوندي)،ص154 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص229 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص425 ادامه دارد ... 🆔 @Islamic_cooking
‍ 🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع) 🔺قسمت پنجم (شیرینی) : 👈بعَثَ إِلَيَّ الْمَاضِي ع يَوْماً فَأَكَلْنَا عِنْدَهُ وَ أَكْثَرَ مِنَ الْحَلْوَاءِ فَقُلْتُ مَا أَكْثَرَ هَذِهِ الْحَلْوَاءَ فَقَالَ إِنَّا وَ شِيعَتَنَا خُلِقْنَا مِنَ الْحَلَاوَةِ فَنَحْنُ نُحِبُّ الْحَلْوَاءَ. هارون بن موفق مدينى گويد: روزى امام هادى (ع) كسى را در پى من فرستاد، من خدمت آن حضرت شرف‌ياب شدم و غذا خوردم و حلواى فراوانى در آن‌جا بود، عرض كردم: چرا حلوا اين‌قدر زياد است‌؟ فرمود: ما و شيعيان ما از شيرينى آفريده شديم، بنابراين حلوا را دوست داريم. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص321 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص72 📚 المحاسن،ج2،ص408 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص285 👈امام کاظم (ع) : إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ نُحِبُّ الْحَلْوَاءَ وَ مَنْ لَمْ يُحِبَّ الْحَلْوَاءَ مِنَّا أَرَادَ الشَّرَابَ. ما خاندانى هستيم كه حلوا را دوست داريم و هر كه از ما حلوا دوست نداشته باشد، شراب خواهد. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص276 📚 المحاسن،ج2،ص408 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص286 👈قيلَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ الشَّرَابِ أَحَبُّ إِلَيْكَ قَالَ الْحُلْوُ الْبَارِدُ. خدمت پیامبر (ص) عرض شد: یا رسول الله! نوشیدنی محبوب شما کدام است؟ فرمودند:(نوشيدنى) شيرين و خنک. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص275 📚 المحاسن،ج2،ص407 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص285 👈امام صادق (ع): لَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَحَبَّ إِلَيَّ مِنَ السُّكَّرِ. چیزی نزد من محبوب تر از شکر نیست. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص104 📚 المحاسن،ج2،ص500 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص299 📚 مكارم الأخلاق،ص167 🔺اصل شکر آن دانه های قرمزی است که روی نی شکر قرار می‌گیرد اما شکری که الان تهیه می‌کنند این گونه است که آب نی شکر را می‌گیرند و روی آتش قرار می‌دهد تا اینکه غلیظ می‌شود. به نظر می‌رسد که این شکر را نیز شامل بشود. 👈امام صادق (ع): كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُعْجِبُهُ الْعَسَلُ. پيامبر خدا (ص) همواره به عسل علاقه داشت. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص332 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص98 📚 المحاسن،ج2،ص499 📚 دعائم الإسلام ،ج2،ص110 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص85و290و292 👈 دخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع وَ بَيْنَ يَدَيْهِ تَمْرٌ بَرْنِيٌّ وَ هُوَ مُجِدٌّ فِي أَكْلِهِ يَأْكُلُهُ بِشَهْوَةٍ فَقَالَ يَا سُلَيْمَانُ ادْنُ فَكُلْ فَدَنَوْتُ فَأَكَلْتُ مَعَهُ وَ أَنَا أَقُولُ: لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَرَاكَ تَأْكُلُ هَذَا التَّمْرَ بِشَهْوَةٍ فَقَالَ نَعَمْ إِنِّي لَأُحِبُّهُ فَقُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ تَمْرِيّاً وَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ تَمْرِيّاً وَ كَانَ الْحَسَنُ تَمْرِيّاً وَ كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنُ تَمْرِيّاً وَ كَانَ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ تَمْرِيّاً وَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ تَمْرِيّاً وَ كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ تَمْرِيّاً وَ كَانَ أَبِي تَمْرِيّاً وَ أَنَا تَمْرِيٌّ وَ شِيعَتُنَا يُحِبُّونَ التَّمْرَ لِأَنَّهُمْ خُلِقُوا مِنْ طِينَتِنَا وَ أَعْدَاؤُنَا يَا سُلَيْمَانُ يُحِبُّونَ الْمُسْكِرَ لِأَنَّهُمْ خُلِقُوا مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ. سليمان بن جعفر جعفرى گويد: به حضور امام رضا (ع) شرف‌ياب شدم در مقابل حضرت خرماى برنى بود، آن حضرت با اشتها از آن مى‌خورد، به من فرمود: اى سليمان! نزديك بيا و بخور.من نزديك شدم و با آن حضرت از آن خرما خوردم و به حضرتش گفتم: فدايت شوم! مى‌بينم كه اين خرما را با علاقه ميل مى‌كنيد.فرمود: آرى، من خرما را دوست دارم.گفتم: چرا؟ فرمود: زيرا پيامبر خدا (ص) بسيار خرما را دوست مى‌داشت، حضرت (ع) نيز، چنين بود. امام حسن (ع) نيز، چنين بود. امام حسين (ع) نيز، چنين بود. امام سجّاد (ع) نيز، چنين بود. امام باقر (ع) نيز، چنين بود. امام صادق (ع) نيز، چنين بود. پدرم (ع) نيز، چنين بود و من نيز خرما را بسيار دوست مى‌دارم، شيعيان ما نيز خرما را دوست مى‌دارند؛ زيرا آنان از سِرشت ما خلق شده‌اند و اى سليمان! دشمنان ما به شراب علاقه دارند؛ زيرا آنان از آتشى بدون دود خلق شده‌اند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص346 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص136 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج49،ص103 ادامه دارد ... 🆔 @Islamic_cooking
🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع) 🔺قسمت ششم (سبزیجات) : 👈كانَ أَحَبُّ الْبُقُولِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْبَاذَرُوجَ. محبوب‌ترین سبزی نزد پیامبر (ص) بادروج بود. 📚 المحاسن،ج2،ص514 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص186 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص213 👈حضرت علی (ع): كَانَ يُعْجِبُ رَسُولَ اللَّهِ ص مِنَ الْبُقُولِ الْحَوْكُ. پیامبر (ص) از میان سبزیجات حوک را دوست داشتند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص364 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص186و187 📚 المحاسن،ج2،ص514 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص214 👈امام صادق (ع): كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يُعْجِبُهُ الْبَاذَرُوجُ. اميرالمؤمنین (ع) همواره به بادروج علاقه داشت. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص364 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص185 📚 مكارم الأخلاق،ص179 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص215 👈امام صادق (ع): الْحَوْكُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ أَمَا إِنَّ فِيهِ ثَمَانَ خِصَالٍ يُمْرِئُ وَ يَفْتَحُ السُّدَدَ وَ يُطَيِّبُ الْجُشَاءَ وَ يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ يُشَهِّي الطَّعَامَ وَ يَسُلُّ الدَّاءَ وَ هُوَ أَمَانٌ مِنَ الْجُذَامِ إِذَا اسْتَقَرَّ فِي جَوْفِ الْإِنْسَانِ قَمَعَ الدَّاءَ كُلَّهُ. حوک سبزی پیامبران است و هشت خاصیت دارد، غذا را هضم می‌کند(موجب جذب مواد مفید غذا می‌شود)، راه بسته‌شده و گرفتگی‌ها (در بدن) را باز می‌کند، آروغ را خوش‌بو می‌کند، دهان و بدن را خوش‌بو می‌کند، اشتهاآور است، بیماری را از بدن بیرون می‌کشد، ایمنی از جذام است و زمانی که در بدن انسان مستقر شود همه بیماری‌ها را سرکوب می‌کند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص364 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص186 📚 مكارم الأخلاق،ص179 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص215 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص418 👈امام صادق (ع): كَانَ أَحَبَّ الصِّبَاغِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْخَلُّ وَ أَحَبَّ الْبُقُولِ إِلَيْهِ الْحَوْكُ يَعْنِي الْبَاذَرُوج‏. محبوب‌ترین خورشت نزد رسول خدا (ص) سرکه بود و محبوب‌ترین سبزیجات نزد ایشان حوک بود که همان بادروج است. 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص394 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص419 👈حضرت علی (ع): نَظَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى الْبَاذَرُوجِ فَقَالَ هَذَا الْحَوْكُ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى مَنْبِتِهِ فِي الْجَنَّةِ. پیامبر (ص) به بادروج نگاه کردند و فرمودند این همان حوک است، همانا می‌بینم که این در بهشت روییده است. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص186 📚 المحاسن،ج2،ص513 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص213 🔺با توجه به این روایت بادروج و حوک هر دو یکی هستند و روایات آنها برای هم قابل استفاده است.باذروج ریحان کوهی است و همان چیزی است که تخم آن تخم شربتی است. 👈امام صادق (ع): وَطِئَ رَسُولُ اللَّهِ ص الرَّمْضَاءَ فَأَحْرَقَتْهُ فَوَطِئَ عَلَى الرِّجْلَةِ وَ هِيَ الْبَقْلَةُ الْحَمْقَاءُ فَسَكَنَ عَنْهُ حَرُّ الرَّمْضَاءِ فَدَعَا لَهَا وَ كَانَ يُحِبُّهَا ص وَ يَقُولُ مِنْ بَقْلَةٍ مَا أَبْرَكَهَا. امام صادق (ع): پیامبر خدا (ص) بر زمین سوخته ای پا نهاد و آن زمین، پایش را سوزاند. پس، پای خویش را بر خُرفه نهاد و در نتیجه، سوزش حاصل از زمین سوخته، فرو نشست. از آن پس، پیامبر (ص) خُرفه را دوست داشت، برای آن دعا می کرد و می گفت: «چه گیاه پُربرکتی است!». 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص367 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص194 📚 المحاسن،ج2،ص517 📚 دعائم الإسلام،ج2،ص149 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج16،ص291 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص234 ادامه دارد ... 🆔 @Islamic_cooking
‍ 🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع) 🔺قسمت هفتم (سبزیجات) : 👈امام صادق (ع): ذُكِرَ الْبُقُولُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ سَنَامُ الْبُقُولِ وَ رَأْسُهَا الْكُرَّاثُ وَ فَضْلُهُ عَلَى الْبُقُولِ كَفَضْلِ الْخُبْزِ عَلَى سَائِرِ الْأَشْيَاءِ وَ فِيهِ بَرَكَةٌ وَ هِيَ بَقْلَتِي وَ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ قَبْلِي وَ أَنَا أُحِبُّهُ وَ آكُلُهُ وَ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى نَبَاتِهِ فِي الْجَنَّةِ يَبْرُقُ وَرَقُهُ خُضْرَةً وَ حُسْناً. امام صادق (ع) به نقل از پدرانش (ع): نزد پيامبر خدا از سبزى‏ها ياد شد. فرمود: «تره، مهتر و سرآمد همه سبزى‏هاست و برترىِ آن بر ديگر سبزى‏ها، همانند برترىِ نان بر ديگر چيزهاست. در آن، بركت است و آن، سبزى من و سبزى پيامبرانِ پيش از من است. من آن را دوست دارم و مى‏خورم. گويا بوته آن را مى‏نگرم كه برگ‏هايش از سرسبزى و زيبايى در بهشت مى‏درخشند». 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص192 📚 المحاسن،ج2،ص513 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص204 👈امام صادق (ع): لَيْسَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ بَقْلَةٌ أَشْرَفَ وَ لَا أَنْفَعَ مِنَ الْفَرْفَخِ وَ هُوَ بَقْلَةُ فَاطِمَةَ ع ثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ بَنِي أُمَيَّةَ- هُمْ سَمَّوْهُ بَقْلَةَ الْحَمْقَاءِ بُغْضاً وَ عَدَاوَةً لِفَاطِمَةَ ع. بر روى زمين هيچ سبزى ارزشمندتر و سودمندتر از خرفه، وجود ندارد و آن، سبزى حضرت فاطمه (س) است.آن‌گاه فرمود: خداوند بنی اميه را لعنت كند! آنان به خاطر كينه با ما و دشمنى با فاطمه (س) خرفه را سبزى نادان ناميدند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص367 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص194 📚 المحاسن،ج2،ص517 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص235 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج43،ص89 👈امام صادق (ع): بَقْلَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص الْهِنْدَبَاءُ وَ بَقْلَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع الْبَاذَرُوجُ وَ بَقْلَةُ فَاطِمَةَ ع الْفَرْفَخُ. سبزی پیامبر(ص) کاسنی، سبزی امیرالمؤمنین (ع) بادروج و سبزی حضرت زهرا (س) خرفه است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص364 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص180 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج43،ص90 👈رسول خدا(ص): الْكَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ. كرفس، سبزى پيامبران است. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص194 📚 المحاسن،ج2،ص515 📚 دعائم الإسلام،ج2،ص113 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص239 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص419 👈رسول خدا(ص): الْكَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ يُذْكَرُ أَنَّ طَعَامَ الْخَضِرِ وَ إِلْيَاسَ الْكَرَفْسُ وَ الْكَمْأَة. كرفس سبزى انبياء است و طعام خضر و الياس كرفس و کمأة (نوعی قارچ) می‌باشد. 📚 مكارم الأخلاق،ص180 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص240 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص420 👈رسول خدا(ص): ‏عَلَيْكُمْ بِالْكَرَفْسِ فَإِنَّهُ طَعَامُ إِلْيَاسَ وَ الْيَسَعِ وَ يُوشَعَ بْنِ نُونٍ. بر شما باد كرفس؛ چرا كه خوراک الياس، يَسَع و يوشع بن نون بوده است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص366 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص193 📚 المحاسن،ج2،ص515 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص240 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج13،ص397 👈عنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَنَانٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى الْمَائِدَةِ فَمَالَ عَلَى الْبَقْلِ وَ امْتَنَعْتُ أَنَا لِعِلَّةٍ كَانَتْ بِي فَالْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ يَا حَنَانُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع- لَمْ يُؤْتَ بِطَبَقٍ إِلَّا وَ عَلَيْهِ بَقْلٌ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ خَضِرَةٌ فَهِيَ تَحِنُّ إِلَى شَكْلِهَا. حنان گويد: با امام صادق عليه السّلام بر سر يك سفره غذا مى‌خورديم، حضرت عليه السّلام به سبزى علاقه داشت و از آن مى‌خورد و من به خاطر بيمارى كه داشتم، نمى‌خوردم. آن حضرت به من رو نمود و فرمود: اى حنان! مگر نمى‌دانى كه براى امير مؤمنان على عليه السّلام ظرف غذايى نمى‌آوردند مگر آن كه روى آن سبزى بود؟! عرض كردم: فدايت شوم! چرا چنين بود؟ فرمود: چرا كه قلب‌هاى مؤمنان سبز است و به امثال خود تمايل دارند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص362 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص178 📚 المحاسن،ج2،ص507 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص199 ادامه دارد ... 🆔 @Islamic_cooking
🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع) 🔺قسمت هشتم (میوه) : 👈امام صادق (ع): مَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ ثَمَرَةٌ كَانَتْ‏ أَحَبَ‏ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص مِنَ الرُّمَّانِ وَ كَانَ وَ اللَّهِ إِذَا أَكَلَهَا أَحَبَّ أَنْ لَا يَشْرَكَهُ فِيهَا أَحَدٌ. بر روى زمين هيچ درختى نزد پيامبر خدا (ص) محبوب‌تر از انار نبود. به خدا سوگند! هرگاه انار ميل مى‌فرمود دوست داشت كه كسى با او شريک نشود. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص352 📚 وسائل الشيعة،ج‏24،ص411 📚 المحاسن،ج2،ص541 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص158 👈امام رضا (ع): أُهْدِيَ لِلنَّبِيِّ ص سَفَرْجَلٌ فَضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى السَّفَرْجَلِ فَقَطَعَهَا وَ كَانَ يُحِبُّهَا حُبّاً شَدِيداً فَأَكَلَهَا وَ أَطْعَمَ مَنْ كَانَ بِحَضْرَتِهِ مِنْ أَصْحَابِهِ ثُمَّ قَالَ عَلَيْكُمْ بِالسَّفَرْجَلِ فَإِنَّهُ يَجْلُو الْقَلْبَ وَ يَذْهَبُ بِطَخَاءِ الصَّدْرِ. یک بِهْ، به پیامبر (ص) هدیه شد. پیامبر (ص) دست خود را بر بِهْ زد و آن را قطعه قطعه کرد. ایشان، بِهْ را بسیار دوست داشت. آن را خورد و به کسانی از اصحاب که در محضر ایشان بودند نیز داد. سپس فرمود: «بر شما باد بِهْ؛ چرا که قلب را جلا می دهد و سنگینیِ سینه را می برد». 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص167 📚 مكارم الأخلاق،ص184 📚 المحاسن،ج2،ص549 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص169 👈علِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يُعْجِبُهُ‏ الْعِنَبُ‏ فَكَانَ يَوْماً صَائِماً فَلَمَّا أَفْطَرَ كَانَ أَوَّلُ مَا جَاءَ الْعِنَبُ أَتَتْهُ أُمُّ وَلَدٍ لَهُ بِعُنْقُودِ عِنَبٍ فَوَضَعَتْهُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَجَاءَ سَائِلٌ فَدَفَعَهُ إِلَيْهِ فَدَسَّتْ‏ أُمُّ وَلَدِهِ إِلَى السَّائِلِ فَاشْتَرَتْهُ مِنْهُ ثُمَّ أَتَتْهُ بِهِ فَوَضَعَتْهُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَجَاءَ سَائِلٌ آخَرُ فَأَعْطَاهُ إِيَّاهُ فَفَعَلَتْ أُمُّ الْوَلَدِ كَذَلِكَ ثُمَّ أَتَتْهُ بِهِ فَوَضَعَتْهُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَجَاءَ سَائِلٌ آخَرُ فَأَعْطَاهُ فَفَعَلَتْ أُمُّ الْوَلَدِ مِثْلَ ذَلِكَ فَلَمَّا كَانَ فِي الْمَرَّةِ الرَّابِعَةِ أَكَلَهُ ع. هشام بن سالم گويد: امام سجّاد عليه السّلام به انگور علاقه داشت. روزى حضرت روزه بود، هنگام افطار يكى از كنيزان فرزنددار خوشۀ انگورى آورد و مقابل حضرت نهاد، در اين هنگام مسكينى آمد و سؤال نمود. حضرت خوشۀ انگور را به او داد، آن كنيز پنهانى خوشه انگور را از آن مسكين خريد. سپس آن را آورد و در مقابل حضرت نهاد. مسكين ديگرى آمد و حضرت خوشه انگور را به او عطا كرد، آن كنيز همان كار را دوباره انجام داد، براى مرتبه سوم باز مسكين ديگرى آمد و امام خوشۀ انگور را به او داد، كنيز كار خود را تكرار كرد و در مرتبه چهارم حضرت خوشه انگور را ميل نمود. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص350 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص148 📚 المحاسن،ج2،ص547 📚 مكارم الأخلاق،ص174 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج46،ص72 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص148 🆔 @Islamic_cooking
🔷🔸غذاها و خوراکی های مورد علاقه انبیاء و اهل بیت علیهم‌السلام ✅ قسمت 1 : «غذاها»👇 🔗 https://eitaa.com/islamic_cooking/175 ✅ قسمت 2 : «گوشت،نارباجه،زبیبه»👇 🔗 https://eitaa.com/islamic_cooking/177 ✅ قسمت 3 : «سرکه و روغن زیتون،شیرگوشت،سویق،شیر»👇 🔗 https://eitaa.com/islamic_cooking/178 ✅ قسمت 4 : «هلیم گاورس،قطاه،کمأة(دنبلان)،کدو»👇 🔗 https://eitaa.com/islamic_cooking/179 ✅ قسمت 5 : «شیرینی،خرما»👇 🔗 https://eitaa.com/islamic_cooking/180 ✅ قسمت 6 : «سبزیجات : بادروج،حوک،خرفه»👇 🔗 https://eitaa.com/islamic_cooking/181 ✅ قسمت 7 : «سبزیجات : تره،خرفه،کاسنی،کرفس»👇 🔗 https://eitaa.com/islamic_cooking/182 ✅ قسمت 8 : «میوه : انار،به،انگور»👇 🔗 https://eitaa.com/islamic_cooking/183
🍲خورشت نارباجه 👈إِنَّ أَحَبَّ الطَّعَامِ كَانَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص النَّارْبَاجَة. محبوب ترین غذا برای پیامبر(ص) نارباجه بود. 📚 الكافي،ج6،ص316 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص63 📚 المحاسن،ج2،ص401 📚 الدعوات (للراوندي)،ص150 📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص83و84و85 🔺نام اصلی این غذا «انارباجه» است. «باجه» به معنای «خورشت» است. بنابراین نارباجه، خورشت انار است که یا با خود انار یا با دانه‌ی انار پخته می‌شود. 🆔 @islamic_cooking