eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
577 ویدیو
119 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
اهمّیت نگاه چندبُعدی یکی از آزمایش‌های معروف ژان پیاژه، روانشناس معروف سوئیسی، با کودکان، آزمایش نگهداری مایع است. در این آزمایش، کودک گرچه می‌بیند که آزمایشگر آب را از ظرف عریض تر به ظرف بلندتر می‌ریزد، و کودک پیش‌تر تصدیق کرده که میزان آب ظرف‌های عریض با هم برابر است، اما در پاسخ به این پرسش که کدام ظرف آب بیشتری دارد، معمولا به اشتباه می‌افتد و علی‌رغم مساوی بودن میزان آب ظروف، ظرف بلندتر را انتخاب کند. علی‌رغم تبیین‌های مختلف این مسأله، پیاژه معتقد است کودکان به‌دلیل ویژگی خاصی که او نامش را تمرکزگرایی می‌گذارد مرتکب این خطا می‌شوند. 👈 تمرکزگرایی یعنی ناتوانی در برداشتن تمرکز از یک بُعد یا جنبه خاص. مثلا، کودک چون صرفا بر بلندی ظرف متمرکز است، نمی‌تواند درک کند ظرف بلندتر، همزمان عرض کمتری هم دارد. اینطور به نظر می‌رسد که این ویژگی در برخی بزرگسالان نیز قابل توجه باشد. برای نمونه، آنگاه که در مقايسه وضعیت زندگی خود با دیگران، صرفا بر یک جنبه متمرکز می‌شوند و دیگر جنبه‌ها را نمی‌بینند؛ آنگاه که گاه غیرمنصفانه با عادی انگاری خوبی‌های زندگی خود، برخی کاستی‌های ظاهری آن را با دارایی‌های زندگی دیگران در یک بُعد خاص قیاس می‌کنند. یا مثلا، با نادیده‌گرفتن ویژگی‌های مثبت فراوان همسر خود، در دام مقایسه ویژگی‌های‌ ظاهری یا اقتصادی همسر خود با دیگران می‌افتند؛ یا با دیدن ماشین‌های وارداتی کشور همسایه، تمام مزایای کشور خود را فراموش می‌کنند‌. ✅ داشتن نگاه جامع و چندبُعدی به زندگی، یک ضرورت و یک هنر است و در وضعیت خُلقی افراد نیز کاملا مؤثر است. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
توجّه به مضامین ادعیه به این فکر می‌کردم که فاصله ما با آنچه از ما انتظار می‌رود چقدر است‌. برخی از ما (اوّل از همه خودم) در حقّ خویش خیلی ظلم می‌کنیم و نه‌تنها در حق خود که در حق اولیای خدا هم... ما متأسفانه برخی اوقات شأن امام (علیه‌السلام) را رعایت نمی‌کنیم. از امام، باذن الله، خیلی کار برمی‌آید‌. به نظرم می‌رسد اگر قصد خودشناسی داریم، اندکی بر محتوای دعاهایمان متمرکز شویم. 👈 آیا این محتوا با ظرفیت وجودی ما، به‌عنوان انسان، و با آنچه خداوند قادر می‌تواند به ما ببخشاید، متناسب است؟! نیازهای ما تا چه حد به درستی شناخته شده‌اند؟ اگر، به فرض، تمام گرفتاری‌های مادی ما برطرف شد، قانع می‌شویم و کمال مان را با همین میزان می‌سنجیم؟ یا گاه، به تعبیر زیبای مولوی باید به این ادراک برسیم که بس زیادت ها درونِ نقص‌هاست؟ گاه، زیادت و توسعه وجودی ما در بلایی است که بر ما نازل شده. نمی‌دانم آن بلا، به تعبیر یکی از اساتید، خودساخته بوده یا خدا خواسته! امّا، اینکه ما در این موقعیت چه می‌کنیم مهم‌تر به نظر می‌رسد تا اینکه آن موقعیت چه هست! و گاه، آنچه ما زیادت می‌انگاریم، حقیقتا کاستی وجودی برای ماست؛ کسر شأن ماست! خلاصه، به این فکر می‌کردم که خدا و اولیای خدا، از 《منِ اشرف مخلوقات》چه انتظاری دارند و من از ایشان چه می‌خواهم؟! شناخت این موارد، یعنی یک حساب و کتابی که جایگاه من را با آنچه در شأن انسان است مورد سنجش قرار می‌دهد. فقط به‌عنوان یک نمونه، ببینیم با مضامین دعای مکارم الاخلاق چه نسبتی داریم... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آموزش رعایت حقوق دیگران و مسئولیت‌پذیری منطقی به فرزندان از دوران کودکی برخی از والدین، هنگامی که در هتل، مسافرخانه یا مکانی که متعلّق به خودشان نیست، قرار می‌گیرند، بسیار مراقبت‌ دارند که به وسائل دیگران خسارت و آسیبی وارد نسازند. این بسیار عالی است. امّا، اگر کودک آن‌ها خواسته یا ناخواسته آسیبی وارد کند و به ایشان اعلام کند، واکنش برخی از آن‌ها اضطراب و سپس خشم است. این واکنش والدین، در صورتی که تکرار شود، به تدريج کودکان را به سمت پنهان‌کاری سوق می‌دهد و دست‌کم دو آسیب جدّی دارد: ۱‌. شکل‌گیری ویژگی پنهان‌کاری یا عدم صداقت یا حتی دروغ‌گویی ۲. یاد نگرفتن چگونگی مواجه شدن با مواقع اینچنینی و جبران حقّ الناس ✅ روش مناسب‌تر این است که👇 اوّلا، به فرزندانمان آموزش دهیم که باید مراقب باشند به وسایل ديگران آسیبی نزنند. ثانیا، اگر خواسته یا ناخواسته به کسی یا چیزی آسیبی وارد کردند، لازم است آن را به طریقی جبران کنند. در این مورد خاص، جبران با عذرخواهی و پرداخت هزینه خسارت می‌توانند محقّق شود. 👈 بنابراین، هنگامی که کودکانمان به ما اعلام می‌کنند که مثلا به وسیله‌ای آسیبی وارد کرده‌اند، می‌توانیم ضمن یادآوری این مطلب که لازم است در این مورد مراقبت کنیم، از صداقت آن‌ها قدردانی کرده و تلاش کنیم راه جبران خسارت را به آن‌ها نشان بدهیم. مکمّل این مطلب این است که در قالب های مختلفی چون داستان و ‌‌... آن‌ها را متوجه این مطلب کنیم که جبران برخی خسارت‌ها آسان‌تر است و برخی دشوارتر. بنابراین، اهمّیت مراقبت، خودمهارگری، امانت‌داری و مسئولیت‌پذیری منطقی را به آن‌ها آموزش دهیم. از همینجا می‌توان به مضامینی چون توبه و استغفار و تقویت رابطه با خداوند نیز گریزی زد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بررسی یک تصوّر نسبتا رایج: آیا رعایت اخلاق، صرفا تحمّل یک سری محدودیت‌ها جهت رسیدن به سعادت اخروی یا سعادت اجتماع است؟! ❌ شاید بسیاری از مردم این طور گمان کنند که اخلاق‌هایی که از طرف بزرگان بشریت پیشنهاد شده در حقیقت پیشنهاد تحمّل محرومیت‌هایی است برای رسیدن به سعادت اخروی و برای رفاه حال اجتماع در دنیا؛ یعنی می‌پندارند که از لحاظ فرد و از لحاظ زندگی دنیوی صد درصد محرومیت است، و محرومیتی است که فقط به خاطر سعادت اجتماع در دنیا و تحصیل سعادت فرد در آخرت باید تحمّل کرد. 👈 امّا این تصور باطل است، زیرا نه سعادت اجتماع از سعادت فرد جداست و نه سعادت آخرت از سعادت دنیا جداست. 🔴 اساساً این فکر غلط است که یا باید محرومیت دنیا را تحمّل کرد و یا محرومیت آخرت را، و غلط است که ما گناهان را به عنوان محرومیت از سعادت تلقی کنیم. ✅ خداوند بخیل نیست که هم سعادت دنیا بدهد و هم سعادت آخرت. اگر گناهان سعادت دنیا می بود هرگز ممنوع نمی شد بلکه قضیه درست به عکس است: گناهان از آن جهت گناه شناخته شده که محرومیت آور است، مانع سعادت است، آثار سوء دارد در زندگی. اگر منع طبیب بیمار را - که مثلاً مرض قند دارد - از خوردن شیرینی و یا منع پدر و مادر فرزند را از خوردن غذای مسموم به معنی تحمل محرومیت است، گناهان نیز تحمل محرومیت است. شراب و قمار و فحشاء و دروغ و خیانت چه سعادت هایی هستند که ممنوعیت از این‌ها را ما محرومیت بخوانیم؟ 👈 همچنین سعادت فرد از سعادت اجتماع جدا نیست. سعادت اجتماع عین سعادت فرد است. گناهان اجتماعی یعنی اموری که به خاطر حفظ اجتماع و مصلحت اجتماع ممنوع شناخته شده مانند دزدی و ایجاد ناامنی و غیره، هر چند اثر مستقیم آنها متوجه خود شخص فاعل نیست اما به طور غیر مستقیم به خود او بر می‌گردد. اتومبیلی که همه سوار اویند و بیابانی را به سوی مقصدی طی می‌کنند متعلّق به همه است، اگر خراب شد و خللی در آن راه یافت جان همه در خطر است. پس همه به خاطر شخص خود و کسان خود دست به دست هم بدهند و از گناهان بپرهیزند و کشتی اجتماع را سالم و بی عیب نگه دارند. استاد شهید مطهری رحمه‌الله علیه (۱۴۰۲)، خطابه‌های اخلاقی، صص ۱۵۱_۱۵۰ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
چنان باش كه همیشه زنده‌ای و چنان باش كه فردا می‌میری ✅ كُنْ لِدُنْیاكَ كَأَنَّكَ تَعیشُ اَبَداً وَ كُنْ لِاخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَموتُ غَداً [منبع حدیث]. 👈 برای دنیایت چنان باش كه گویی جاویدان خواهی ماند و برای آخرتت چنان باش كه گویی فردا می‌میری... اگر انسان در خانه‌ای زندگی می‌كند و می‌داند كه دیر یا زود از این خانه به خانه دیگر خواهد رفت و برای همیشه در آنجا مستقر خواهد شد، امّا نمی‌داند كه چه روزی و بلكه چه ماهی و چه سالی منتقل خواهد شد، این شخص یك حالت تردید، هم نسبت به كارهای مربوط به این خانه كه در آن هست و هم نسبت به كارهای مربوط به خانه‌ای كه بعدها به آنجا منتقل خواهد شد پیدا می‌كند. اگر بداند فردا از این خانه خواهد رفت، هرگز دست به اصلاح این خانه نخواهد زد؛ كوشش می‌كند فقط كارهای مربوط به خانه‌ای كه فردا به آنجا منتقل خواهد شد اصلاح كند، و اگر بداند چند سال دیگر باید در این خانه بماند برعكس عمل خواهد كرد؛ خواهد گفت آنچه لازم است فعلاً این است كه خانه فعلی را سر و صورتی بدهیم، كار آن خانه فعلاً دیر نمی‌شود، فرصت زیاد است. در حالی كه شخص در تردید به سر می‌برد و نمی‌داند كه به‌زودی منتقل خواهد شد و یا سال‌های دیگر در این خانه خواهد ماند، شخص عاقلی پیدا می‌شود و می‌گوید نسبت به كارهای مربوط به این خانه كه فعلاً ساكن آن هستی چنین فرض كن كه برای همیشه در اینجا باقی خواهی بود، علیهذا اگر احتیاج به تعمیر و اصلاح هست انجام بده، ولی نسبت به كارهای مربوط به خانه دوم چنین فرض كن كه فردا منتقل خواهی شد، پس هرچه زودتر نواقص و ناتمامی های آنجا را تكمیل كن. 👈 نتیجه چنین دستوری این است كه انسان در هر دو قسمت كوشا و جدّی می‌شود. فرض كنید می‌خواهد دست به كار تحصیل علم و یا تألیف كتاب و یا تأسیس مؤسسه‌ای بزند كه سال‌ها وقت و فرصت می‌خواهد. اگر بداند عمرش كفاف نمی‌دهد و كارش ناتمام می‌ماند، شروع نمی‌كند. اینجاست كه می‌گویند چنان بیندیش كه عمرت دراز است. ولی همین شخص از نظر توبه و جبران گذشته‌ها، از نظر ادای حقوق الهی و حقوق مردمی، و بالأخره از نظر كارهایی كه وقت و فرصت كم هم كافی است، امروز نشد فردا، فردا اگر نشد پس فردا هم می‌شود انجام داد، چیزی كه هست ممكن است انسان امروز را به فردا و فردا را به پس فردا بیفكند، امّا فردایی یا پس فردایی نیاید، در این‌گونه كارها بر عكس نوع اوّل، لازمه این فرض كه عمر باقی است و وقت زیاد است این است كه لزومی ندارد شتاب به خرج داده شود. پس نتیجه چنین فرضی تأخیر و تسویف و اهمال است. در اینجا باید فرض كرد كه وقت و فرصتی نیست. پس معلوم شد در برخی موارد لازمه فرض اینكه وقت و فرصت زیاد است تشویق به عمل و اقدام، و لازمه فرض اینكه وقت كم است دست به كار نشدن است و در برخی موارد دیگر درست كار برعكس است، یعنی لازمه فرض اینكه فرصت و وقت زیاد است اهمال و دست به كار نشدن است و لازمه فرض اینكه فرصت و وقتی نیست دست به كار شدن است. پس موارد فرق می‌كند و در هر مورد یك گونه باید فرض كرد كه به عمل و اقدام منتهی گردد. ✅ حاصل معنی حدیث این می شود كه از نظر برخی كارها بگو اصل «بقای حیات و ادامه عمر» است و از نظر برخی كارها بگو اصل «عدم بقای عمر و كوتاهی آن» است. نک: مجموعه آثار شهید مطهری (رضوان‌الله تعالی علیه)، ج ۱۶، صص ۵۹۰_۵۸۸ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از گفتار پسندیده
از سویی زندگی مردم نیازمند «حل مشکلات»، «سبک زندگی سالم» و نیز «رشد و ارتقاء» است. از سویی دیگر، منابع اسلامی‌ گنجینه‌ای ارزشمند برای ساخت یک زندگی خوب، سالم و پیش‌رونده است. و از سوی سوم، طیفی از نیروهای انسانیِ مرتبط وجود دارند که می‌توانند این آموزه‌ها را به گوش مردم برسانند. آنچه در این میان به عنوان یک خلأ مطرح است، فقدان الگویی برای راهنمایی مردم است. راهنمایی تخصصی به ویژه در سطح گروهی، نیازمند الگویی است که از یک قالب مشخص پیروی کند و فرایند راهنمایی کردن را مشخص سازد. در این الگو، مربیان خواهند دانست برای انتقال معارف دین، چه مراحلی را باید طی کنند. در این کتاب شما با «ویژگیهای راهنما»، «موضوع راهنمایی» و «فرایند هفت مرحله ای راهنمایی» آشنا خواهید شد. 🗓 ۱۴۰۲/۰۹/۱۶ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
لذّت و سعادت انسان مادام که مراحل کودکی را طی می‌کند و نیروی تشخیص و تمیزش رشد نکرده و کمال نیافته، هر چیزی را که به حسب طبع لذيذ و مطبوع یافت خوب و هر چیزی را که به حسب طبع ناخوشایند و غیر مطبوع یافت بد و زشت می‌داند. در منطق کودک لغت «خوب» و لغت 《لذّت بخش》 مرادف یکدیگرند. 👈 [گویی] هر چیزی که لذّت بخش است خوب است و هر چیزی که لذّت بخش نیست و بر طبیعت ناگوار است بد و منفور است... ✅ ولی هر اندازه که قوّه تمیز و تشخیص رشد پیدا کند و عقل انسان نیرومند گردد بین خوبی و لذّت بخشی تفکیک حاصل می‌شود و انسان واقف می‌گردد که بسیاری از امور است که خوب است هر چند لذّت بخش نیست و بسیاری از چیزهاست که لذّت بخش است ولی خوب نیست. شهید مطهری رضوان‌الله تعالی علیه (۱۴۰۲)، خطابه‌های اخلاقی، ص ۲۵۰ پانوشت: البته در بسیاری مواقع، لذّت و سعادت با یکدیگر همراهند‌. به تعبیر سعدی (علیه الرّحمه): اگر لذّتِ ترکِ لذّت بدانی دگر شهوتِ نفس، لذّت نخوانی دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آبِ راکدِ گل آلوده! مَثَل برخی کشورهای دنیا، چون آبِ راکد است. تا وقتی اوضاع طبیعی باشد، اذهان بسیاری از مردم، گِل‌های ته‌نشین شده زیر آن آب‌ها را نمی‌بیند و زلالیِ سطحیِ آب را ادراک می‌کند. کافی است دستی بیاید و با یک چوب، این آب را بر هم بزند! آن وقت است که کثیفی آن نمایان می‌شود. یکی از نمادهای تکان دادن آبِ راکدِ غرب بود تا حقیقت پُشتِ بسیاری از مفاهیم به ظاهر زیبا به همه دنیا نشان داده شود‌. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
راه رشد بالاخره بعد از چند سال انتظار، کتاب که اثر تربیتی مرحوم آیت الله حائری شیرازی است، از چاپ بیرون آمد. 😍 @haerishirazi پانوشت: شخصا از مشاهده خبر چاپ این کتاب بسیار خرسند و خوشحال شدم و بلافاصله برای خرید آن اقدام کردم. به‌عنوان‌ کسی که در رشته روانشناسی تحصیل کرده و شاید بیش از صد کتاب تربیتی در خانه دارد، اعلام می‌کنم که نگاه مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی (رحمه‌الله علیه) به مبحث تربیت، حقیقتا یک نگاه ویژه و ممتاز است و، به نظر بنده، از جمله برجسته‌ترین ها در این زمینه محسوب می‌شود. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آیا از هر دو ازدواج، یک ازدواج به طلاق منتهی می‌شود؟!! نرخ طلاق در ایران چقدر است؟ کج فهمی هایی که کار دستمان می‌دهد... توضیحات کامل‌تر در ارسال بعدی... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔻 آیا از هر دو ازدواج، یک ازدواج به طلاق منتهی می‌شود؟!! ۱. براساس شاخص عمومی طلاق و طلاق متاهلان، با وجود افزایش تعداد طلاق‌ها، میزان شیوع طلاق در ۱۰ سال گذشته در ایران تقریبا ثابت بوده است. نرخ طلاق متاهلان به ازای هر هزار زن از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بین ۸ تا ۹ متغیر بوده است. توضیح اینکه👇 ‏۲. متوسط سن طلاق در ایران ۹ سال است. سنجیدن آمار طلاق به ازدواج در یک سال مقایسه‌ای غلط است چون غالب طلاق‌ها ربطی به ازدواج‌های همان سال ندارند. تعداد واقعه‌ طلاق افزایشی بوده چون تعداد ازدواج ها بر اساس هرم جمعیتی در ۱۰ سال پیش حدود ۵۰ درصد بیشتر از امروز بوده است... ‏۳. بنابراین هرچند تعداد طلاق‌های بیشتری ثبت شده ولی این عدد در نسبت با زنان متاهل تقریبا ثابت است. طبق این نمودار هم میزان ازدواج و طلاق جوانان ۱۸ تا ۳۴ سال هم در سال‌های اخیر چندان تغییری نداشته است. تقریبا ۸۴ درصد ازدواج‌ها و ۱۶ درصد طلاق‌ها مربوط به جوانان بوده که طی ۵ سال تغییری نداشته است. ابتدای دهه ۹۰ حدود ۸۰۰ هزار ازدواج در سال داشتیم، اما الان ۵۳۰ هزار ازدواج در سال داریم، چون کشور پیرتر شده و حدود ۳ میلیون از تعداد جوانان زیر ۳۵ سال کاسته شده است. معاون امور جوانان با بیان اینکه برای به دست آوردن آمار دقیق طلاق باید نگاهی به آمار زنان متاهلی که بیوه شده‌اند و آمار طلاق‌های ثبت شده در یک سال نسبت به ازدواج های ثبت شده در همان سال انداخت، تاکید کرد: طی ۴.۵ سال اخیر دو میلیون و ۲۴۹ هزار ازدواج ثبت شده است که از این میان ۲۰۲ هزار نفر طلاق گرفته اند. این میزان یعنی حدود ۹ درصد ازدواج‌های ۴.۵ سال اخیر ایران به طلاق منجر شده‌اند.   یامین پور افزود: از ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۱ تمام ازدواج‌های ثبت شده و طلاق‌های ثبت شده‌ی همان ازدواج ها موجود است. متوسط طلاق‌ها در این بازه زمانی ۱۹ درصد است و این یعنی ۱۹ درصد ازدواج ها در ایران در این بازه زمانی منجر به طلاق شده است. 👈 توضیح این چالش اینجاست که متاسفانه بعضی‌ها از سر عدم آشنایی با آمار و تحلیل آن، حرف های عجیبی درباره میزان طلاق می‌زنند. مثلا اخیرا بعضی‌ها گفتند از هر دو ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود!! در حالی‌که آمار طلاق ها در یکسال ربطی به ازدواج‌های همان سال ندارد. همانطور که در ویدئوی بالا توضیح داده‌ام، در ۵ سال اخیر فقط ۹ درصد ازدواج‌های ثبت شده به طلاق منجر شده و نرخ زنان مطلقه نسبت به کل زنان در ۱۰ سال اخیر تقریبا ثابت بوده است. 🔴 متاسفانه خیلی از جوانان در نظرسنجی‌ها گفته‌اند به خاطر بزرگنمایی مساله طلاق از ازدواج ترسیده‌اند و تمایل‌شان به شروع زندگی مشترک کم شده است. 👈 ببینید چطور اظهارنظرهای ناشی از نادانی و عدم آشنایی با مساله باعث بروز مشکلات اجتماعی می‌شود. 🆔️ @yaminpour پانوشت: فرق است بین اینکه بگوییم از هر ۱۰۰ ازدواج، ۵۰ ازدواج به طلاق منتهی می‌شود و اینکه بگوییم در سال ... به ازای ثبت هر ۱۰۰ ازدواج، ۵۰ مورد طلاق ثبت شده است! تعداد ازدواج‌های یک سال مشخص، ربطی به تعداد طلاق‌های همان سال ندارد. چون، برای نمونه، سال جاری، سن ازدواج برخی دهه هفتادی ها و دهه هشتادی هاست. ممکن است طلاق برخی دهه پنجاهی ها یا بالاتر هم باشد. نسبتی بین این‌ها نیست که آمار ازدواج و طلاق یک سال را معیار گزارش بگیریم. باید طلاق همان کسانی که ازدواج کرده اند را معیار محاسبه قرار دهیم. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
📝 رمز سعادت در حدیث است که:《خداوند خوشی و آسایش را در دو چیز قرار داده: یقین و رضایت خاطر و ناراحتی و رنج را در دو چیز دیگر قرار داده: تردید و خشم》(اصول کافی، ج ۲، ص ۵۷). همان ایمان محکم و پابرجاست به اینکه جهان مدبّری دارد حکیم و آنچه انبیا به عنوان بشارت و انذار گفته‌اند یعنی نسبت به نیکوکاری نوید داده‌اند و نسبت به بدکاری اعلام خطر کرده‌اند همه راست و درست است و دیر یا زود واقع می‌گردد؛ هر کسی به عمل خویش می‌رسد، تمام اعمال خود را از نیک و از بد بزرگ یا کوچک خواهد دید و به آن خواهد رسید. ... و امّا رضایت خاطر یعنی خوشوقت بودن و خشنود بودن از اینکه عمل خویش را آن طور انجام داده که ناموس عالم حکم می‌کرده است؛ وجدانش راضی است که به وظایف خود عمل کرده است و دِین خود را نسبت به خلق خدا ادا کرده است. امام زين العابدين علیه‌السلام در دعا از خداوند متعال چنین مسئلت می‌نماید👇 ✅ خدایا! بر محمّد و آل او درود فرست و ایمان و یقین مرا به اعلی درجه برسان، نیّت مرا نیکوترین نیّت ها گردان و عمل مرا فاضل ترین و بهترین اعمال گردان (از دعای مکارم الاخلاق). 👈 منتهای سعادت همین است که آدمی در ناحیه عقل و فکر دارای محکم‌ترین اطمینان ها و در ناحیه احساسات و قلب دارای پاک‌ترین نیّت ها و در ناحیه عمل دارای نیکوترین عمل‌ها باشد. زندگی پاک و پاکیزه و سعادت بخش همین است. شهید مطهری رضوان‌الله تعالی علیه (۱۴۰۰)، حکمت‌ها و اندرزها، ص ۳۲ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
💌 مهربانی مهربانی کردن، جدا از دلنشین بودن، یک شیوه تربیتی هم به‌حساب می‌آید. وقتی به کسی مهربانی می‌کنی، یعنی به او می‌گویی تو هنوز فرصت بازگشت داری؛ نیازی نیست از رفتار بدت دفاع کنی، می‌توانی با آرامش به به بد بودن رفتارت فکر کنی و به این نتیجه برسی که رفتار بدی داشتی و برای اصلاحت روی کمکم حساب کن. 👈 کیفیت بهتر + متن @Panahian_ir پانوشت👇 نکته مشاوره‌ای: ادراک مهربانی مشاور توسط مُراجع، یکی از پیش‌نیازهای مهمّ ایجاد تغییر در بینش، نگرش، گرایش و کُنش‌های مراجع است. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فرصتی استثنائی برای پژوهشگران عرصه مطالعات اسلامی فروشگاه نور، به مناسبت هفته پژوهش، بیشتر نرم افزارهای خود را با تخفیف استثنائی ۷۰ درصدی برای فروش گذاشته است. در صورتی که خرید دانلودی را انتخاب کنید، هزینه تان بسیار کمتر هم می شود. خریدهای شما در حساب کاربری تان باقی می ماند. هر زمان بخواهید میتوانید فایل دانلودی و سریال آنها را دریافت کنید. ملاحظه محصولات👇 https://www.noorshop.ir/ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
💠 عنوان: روش های خودتنظیمی هیجانی همسران از منظر آیات و روایات 🔹استاد راهنما: آقای دکتر محمدصادق شجاعی (مبدع روش تحلیل کیفی متون دینی و مبدع پرسشنامه شاکله «شخصیت») 🔹نگارش: خانم مریم صفری 🔹نتایج: ۱۲ روش برای خودتنظیمی هیجانی همسران استخراج شد. 🔹روش پژوهش: تحلیل کیفی متون دینی 🔹۱۲ روش با cvr و cvi اعتبار و روایی را از ۱۴ کارشناس متخصص دکترای روانشناسی و فقیهان فقه و اصولی کسب کرد. 🔹 چکیده این پژوهش با هدف کشف و استخراج روش های خودتنظیمی هیجانی همسران از منظر ‏‏آیات و روایات انجام شده است. روش به کار رفته در این پژوهش، تحلیل کیفی محتوای متون ‏‏دینی (شجاعی، ۱۳۹۹) بود. برای این منظور مفاهیم و گزاره های مرتبط با خودتنظیمی هیجانی ‏‏همسران از منابع ‏استخراج و با به کارگیری اصول پیش پردازش متن مورد تحلیل و بررسی ‏‏قرار گرفت. موارد گردآوری ‏شده طی چند مرحله مورد دقّت و ‏بازبینی قرار گرفت و سپس ‏‏با به کارگیری اصول تحلیل متن، محتواهای ‏استنباطی مربوط به هر ‏مورد کنار آن‌ها روی فرم ‏‏ثبت شده و در قالب یک جدول برای تحلیل نهایی و ‏روایی سنجی آماده ‏شد. در نهایت، ‏‏یافته ها به ارزیابان ارائه و پس از کسب نمره‌ی لازم، دوازده روش مورد تأیید قرار گرفت. ‏‏سپس روش‌های یاد شده بر اساس تشابه کارکردی آن‌ها به سه دسته شناختی (‏پیامد‌شناسی ‏کنش‌های هیجانی، استعلام راهبردهای ‏خودتنظیمی و...)، ‏عاطفی (انگیزش ‏تشویقی و تحذیری با جهت‌مندی پیشرفت عملکردی و...) و ‏رفتاری (استخدام غیرت ‏و تعّهد، خودنظم‌بخشی ‏اخلاقی و ‏جنسی و...) طبقه ‏بندی شد.‏ https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
1_8331150292.pdf
156.9K
آموزه‌هایی از صحیفه سجّادیه پیرامون کسب رزق+مواردی که حضرت جهت به کارگیری خود در مسیر زندگی از خداوند مسألت دارند تنظیم: خانم مرضیه عبدالکریمی، کارشناس ارشد روانشناسی اسلامی مثبت گرا و طلبه سطح سوم حوزه https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
چگونه می‌توان مظهر اسمای الهی شد؟ گذشت و بخشش در زندگی صفح ... با عفو تفاوت دارد. وقتی کسی کار خطایی می‌کند هم استحقاق معاقبه و مجازات دارد و هم استحقاق ملامت. عفو، گذشت از مجازات است ولی صفح یک درجه بالاتر است. صفح این است که انسان نه تنها آن مجازات معمول را انجام نمی‌دهد بلکه اصلًا نامش را هم نمی‌برد، به روی طرف هم نمی‌آورد، اسمش را هم نمی‌برد و لهذا اولیاءالله همیشه مقامی بالاتر از عفو دارند یعنی عفو آنها به‌صورت صفح است. انَس بن مالک در خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله خدمت می‌کرد. می‌گوید رسول اکرم صلی الله علیه و آله در بسیاری از اوقات روزه می‏‌گرفتند و بعد هم غذای بسیار ساده‌ای، چه هنگام سحر و چه افطار، می‌خوردند و معمولاً افطاری ایشان یک مقدار شیر بود که من تهیه می‌کردم. یک شب که ایشان با عده‌ای از صحابه بودند خیلی دیر به منزل آمدند، آن قدر دیر که من خیال کردم ایشان در منزل یکی از اصحاب افطار کرده‌اند. من هم شیر را خودم خوردم وبعد هم رفتم و خوابیدم. وقتی که رسول اکرم آمدند حس کردم که ایشان هنوز افطار نکرده‌اند (ظاهراً انس بن مالک از کسی پرسید که آیا رسول اکرم صلی الله علیه و آله امشب جایی مهمان بودند و او گفت نه). هیچ چیز دیگری هم در دسترس نبود. رفتم و خودم را مخفی کردم. ایشان وقتی دیدند چیزی موجود نیست رفتند و خوابیدند. انس که خود قصه را بازگو کرده است و نه رسول اکرم، می‌گوید: رسول اکرم صلی الله علیه و آله تا زنده بودند چیزی در این مورد به روی من نیاوردند. این را می‌گویند صفح. ✅ قرآن می‌فرماید عفو کنید و صفح کنید.‏ «وَ تَغْفِروا». غفران از «غَفْر» به معنای پوشاندن است. باز «پوشاندن» درجه بالاتری ‏است؛ یعنی روی [گناه‏] را با رحمت پوشاندن. چرا می‌گوییم «مغفرت» الهی؟ به این جهت که انسان گناهی به درگاه الهی مرتکب می‌شود که استحقاق مجازات دارد.خداوند متعال او را مجازات نمی‌کند و از او صفح می‌کند و به روی بنده‌اش هم نمی‌آورد و بالاتر اینکه روی آن را هم می‏‌پوشاند، روپوشی می‌کند. 👈 این «روپوشی» یکی از این جهت است که نمی‌گذارد دیگران از آن اطلاع پیدا کنند و [دیگر اینکه‏] از رحمت و فضل خودش هم چیزی اضافه به او می‌دهد. و لذا قرآن می‌فرماید👇 ✅ «وَإنْ تَعْفوا وَتَصْفَحوا وَ تَغْفِروا فَإنَّ اللهَ غَفورٌ رَحیمٌ». 🍀 اگر در مورد همسران و فرزندان خطاکار عفو کنید و صفح کنید و غافر باشید بدانید که خداوند هم غفور و رحیم است. یعنی اگر چنین کنید همان کاری را کرده‌اید که خدا در مقابل بندگان گناهکار خود می‌کند؛ مظهر اسم «یا غفور» باشید، مظهر اسم «یا رحیم» باشید. استاد شهید مطهری رضوان‌الله تعالی علیه، آشنایی با قرآن، ج ۷، صص ۲۰۵_۲۰۴ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
noormags-بررسی_الگوی_نقش_های_مراقبتی_زن_در_نظام_خانواده_مبتنی_بر_شخصیت_حضرت_فاطمه_(سلام_ا-1908859.pdf
1.04M
🖊 مقاله بررسی الگوی نقش های مراقبتی زن در نظام خانواده مبتنی بر شخصیت حضرت فاطمه سلام الله عليها 🖊نویسنده: زارعی محمودآبادی، حسن؛ زاغیان، ایمان؛ کافی، مجید؛ صالح زاده ابرقویی، مریم 🗓 بهار ۱۴۰۱ 📙 نشریه مطالعات اسلامی ایرانی خانواده _ شماره ۳ 🎖 رتبه A دانشگاه آزاد 🔰 خلاصه: مقدمه: این پژوهش با هدف باز ترسیم نقش های مراقبتی زن در نظام خانواده بر اساس سیره و شخصیت حضرت فاطمه س انجام شد. روش: با استفاده از روش تحلیل مضمون به منابعی که در ارتباط با زندگانی حضرت فاطمه س نگاشته شده بود، توجه شد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند سه منبع مورد انتخاب قرار گرفتند، اشباع نظری در منبع سوم محقق شد. پس از آن داده ها در سه موقعیت فرزندی، مادری و همسری و سه سطح مضامین اولیه، ثانویه و شبکه ای ارائه گشت. برای ارزیابی کیفیت داده های تحقیق از روش زاویه بندی از نوع داده ها استفاده شد. داده های به دست آمده از تحلیل مضمون به چهار نفر از متخصصان اسلامی / روانشناسی عرضه شد. یافته ها: 🔸 در ارتباط با موقعیت فرزندی ۲ مضمون شبکه ای: حمایت و احترام 🔸در موقعیت مادری ۵ مضمون شبکه ای: حمایت، محبت، هدایت و تربیت، احترام و عدالت 🔸 در موقعیت همسری ۵ مضمون شبکه ای: حمایت، سلامت، احترام، سازگاری و محبت به دست آمد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش نقش های مراقبتی استخراج شده از سیره حضرت فاطمه س بیانگر جایگاه مهم و ظرفیت های گسترده وجود زن است. با تشکر 🌺 https://eitaa.com/islamicpa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها در تاریخ اسلام، زنان قدّیسه و عالی قدر فراوانند. کمتر مردی است به پای خدیجه برسد، و هیچ مردی جز پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه‌السلام) به پای حضرت زهرا (سلام الله علیها) نمی‌رسد. حضرت زهرا (سلام الله علیها) بر فرزندان خود که امام هستند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیاء برتری دارد (استاد شهید مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص ۱۱۹). https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اظهار نگرانی از گرایش زنان غرب به اسلام از بعد از ۷ اکتبر... سوال ایجاد شده این است👇 «علت استقامت ورزیدن زنان فلسطینی و امید و اعتماد به خداوندگارشان چیست؟» شاید هرگز حماس تصور نمی‌کرد، از نتایج قیامش، آشکار شدن ظلم و شناسانده شدن ظالم حقیقی و نمایان شدن مظلوم به دنیا باشد. و از آن بالاتر تصور نمی‌کرد این استقامت برآمده از ایمان زنان مسلمانش، زنان غرب را به خواندن قرآن و جستجوی حقیقت دینی و مکتبی آن‌ها بکشاند... و چنین شده است... اما... تازه زنان جهان با بانوی بلندمرتبه ما، سیده زنان جهان، فاطمه زهرا سلام الله علیها، آشنا نشده‌اند. باید منتظر آن روز بود... بانویی محبوب در خانواده، معتقد، مقاوم، دارای شخصیت سیاسی و در عین حال مادر و همسری نمونه، مقتدر، صبور، آگاه به مسائل زمان، حق طلب، قدرت کلام بالا، مدافع مظلوم، نترس، فداکار و تاثیرگذار بر تاریخ بشری... صبر کنید و آینده زنان جهان و تحولات آخر الزمان را به مشاهده بنشینید، کاین هنوز از نتایج سحرست... 🇵🇸🇱🇧 ✍🏻 مشاهدات، تجارب و یادداشت‌های یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران @ninfrance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش پیش فرض ها در تحلیل های کلان احتمالا خاطرتان هست چندی پیش فردی در کشور ما، در یک اقدام اشتباه، یک سطل ماست را بر سر یک خانم ریخت. واکنش های گسترده ای نسبت به این ماجرا اتفاق افتاد و حتی یکی از مسئولین اسبق نسبتا رده بالای کشور چنین نوشت: «وقتی در کشوری کسانی باشند که از ماست استفاده صلح آمیز نکنند، چطور می‌شود دنیا اطمینان حاصل پیدا کند که از امکانات حساس دیگر استفاده صلح آمیز بشود»!!! تحلیل های کلان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بعضا بین المللی برای این رویداد نوشته شد! گویی برخی منتظر یک رویداد اینچنینی بودند تا هر آنچه خود فهم کرده‌اند را به کلّ جامعه نسبت دهند. هم اکنون، پس از گذشت مدتی از واقعه ، زوایای عجیب و کم نظیری (و شاید بی نظیری) در فلسطین روی می دهد. تا کنون دهها مورد از واکنش های باورنکردنی کودکان غزه به مسائل اخیر کشورشان، منتشر شده است. شایسته است تحلیل گران مسائل کلان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بین المللی!، دست کم یک تحلیل از آنچه روی داده و در حال وقوع است، ارائه نمایند. برای آشنا کردن مخاطبانتان از «ادراک کودکان غزّه نسبت به زندگی» چه تحلیل های روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، جامعه شناختی، سیاسی و ...ای دارید؟! دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231