eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
584 ویدیو
121 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
-2044387582_-380224075_231129_001018_240101_220339.pdf
24.06M
خلاصه کتاب اخلاق حرفه ای دکتر سیمین حسینیان برای کسانی که برای آزمون صلاحیت حرفه‌ای روان‌شناسان و مشاوران آماده می‌شوند... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔴 روز علوم انسانی اسلامی با حضور ریاست جمهوری محترم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۲ دی‌ماه، سالروز رحلت علامه مصباح یزدی(قدس سره) به عنوان روز علوم انسانی اسلامی نامگذاری شد. 🌐 https://eitaa.com/islamicpa
🔰حلقه روان شناسی اسلامی با همکاری انجمن مشاوره دانشگاه الزهرا، انجمن ایرانی روانشناسی اسلامی و گروه فتح برگزار می‌کند: ✅  دومین نشست تخصصی "هویت جنسیتی، اختلالات و چالش ها" 👥با حضور: 👤 جناب آقای دکتر مهکام "دکترای روان شناسی و درمانگر اختلالات جنسی" 👤 جناب آقای دکتر محمدی "فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان " 👤 سرکار خانم دکتر وحیدنیا "پست دکتری روان شناسی سلامت و درمانگر اختلالات جنسی" 👤 جناب آقای مرتضوی "کارشناس ارشد فقه و کلام" 👤 سرکار خانم خدابخشی "دانشجوی دکترای خانواده و سلامت جنسی" 👤 دبیر علمی: سرکار خانم دکتر فاطمه مهدوی " کاندیدای دکتری مشاوره " 📟 ۴ساعت وبینار 📆 پنج شنبه، ۱۴ دی ماه ⏰  ساعت ۸ الی ۱۲ همراه با ارائه دکتر محسن عزیزی و دکتر سید علی مرعشی و پرسش و پاسخ زمان ثبت نام برای دریافت گواهینامه به اتمام رسیده است. لینک پخش زنده آپارات: https://www.aparat.com/Alzahra_university_AtuCounseling/live ↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید! 🆔 @counseling_alz 🆔 @fatehan_net 🆔 fatehan.net دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
میلاد باسعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، روز زن و روز مادر، مبارک🌺💐 چه خوب است به بهانه این روز بزرگ، سنّت حسنه تکریم زن و دست بوسی مادر را در نسل‌های بعدی تقویت کنیم. https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تحریف معنوی 👈 مطالعه این مطلب فقط چند دقیقه زمان می‌گیرد، امّا ارزشمند است... یکی از مردان بزرگوار اصحاب پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله عمّار یاسر است. عمّار از مسلمانان اولیه است که خودش و پدر و مادرش در مکه مسلمان شدند و آزارها از مکیان دیدند. پدر و مادر عمّار در زیر شکنجه مکیان جان سپردند، اما خود عمّار جان به سلامت برد و موفق شد به مدینه مهاجرت کند. رسول خدا در اولین روزهای ورود به مدینه زمینی را خطکشی و معین کرد برای مسجد، و در همان روزهای اولیه مسلمانان همه با یکدیگر همت کردند و دیوار آن مسجد را بالا بردند. آن مسجد همان است که بعدها به نام «مسجدالنبی» معروف شد. مسجد باشکوه فعلی مدینه توسعه یافته همان مسجد است. رسول خدا خودش شخصاً در ساختن بنای این مسجد شرکت کرد. یکی از شرکت کنندگان در این ساختمان همین عمّار یاسر بود. عمّار خیلی بیش از اندازه تلاش می‌کرد و نشاط داشت. رسول خدا در آن وقت در حضور جمعیت جمله‌ای درباره او فرمود. مضمون آن جمله این بود که قتل عمّار در آینده در دست عده‌ای از خود مسلمانان که بناحق سرکشی می‌کنند اتفاق خواهد افتاد. ضمناً این گفته رسول خدا اشاره بود به دستوری در قرآن که می‌فرماید: ممکن است یک وقت جنگ داخلی در میان مسلمانان رخ دهد، در این وقت سایر مسلمانان نمی‌توانند سکوت اختیار کنند، باید اولًا کوشش کنند که کار به صلح بکشد، اگر یک دسته طغیان کردند و به صلح تسلیم نشدند وظیفه سایر مسلمانان‏ این است که به نفع دسته صلح طلب علیه دسته یاغی و سرکش وارد جنگ بشوند جمله‌ای که رسول خدا درباره عمّار فرمود در حقیقت بیدارباشی بود به مسلمانان که در آینده نزدیکی قبل از اینکه عمر عمّار به پایان برسد چنین حادثه‌ای رخ خواهد داد. از آن روز این خبر در میان مسلمانان شایع شد؛ وجود عمّار به منزله یک مقیاس برای روزی که اختلاف در میان مسلمانان رخ دهد معرّفی شد. در حدود سی و هفت سال از این قضیه گذشت، داستان صفّین پیش آمد. در یک طرف علی مرتضی بود با گروه زیادی از بزرگان صحابه رسول خدا، در آن طرف دیگر معاویه بود با شامیان. عمّار جزو اصحاب علی علیه السلام بود و در معرکه صفّین کشته شد. کشته شدن عمّار غوغایی در میان شامیان و اصحاب معاویه ایجاد کرد، حدیث رسول خدا را به یادها آورد که قاتل عمّار طایفه طاغی و یاغی خواهند بود. 👈 اینجا تحریف معنوی، یعنی یک توجیه و تأویل عوام‌فریب، کار خود را کرد. 🔴 معاویه گفت: البته سخن پیغمبر درست است، قاتل عمّار طاغی و سرکش است و راه ناحق می‌رود، اما قاتل عمّار علی بود که عمّار را با خود آورد. ⁉️ یکی از حضار مجلس گفت: اگر این‏طور است پس قاتل حمزه سیدالشهداء خود پیغمبر بود، زیرا حمزه به کمک پیغمبر آمده بود و پیغمبر حمزه را با خود آورد. 👈 اما شامیان نادانتر و غافلتر از آن بودند که گول این مغالطه‏‌ها و تحریف ها را نخورند. 🚨 زمینه تحریف، جهل و نادانی مردم است. مردم بالاخص نسبت به اسناد دینی و اخلاقی خودشان خیلی باید بیدار باشند که دچار تحریف نشود. منبع: استاد شهید مطهری رضوان‌الله تعالی علیه (۱۴۰۰)، حکمت‌ها و اندرزها، صص ۱۴۷_۱۴۶. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تطهیرکنندگانِ پلیدترین رژیم شیطانی دنیا را خوب بشناسیم واقعه دل هر انسانی را به درد می‌آورد‌. این‌که این اقدوم تروریستی کار کدام گروه یا شخص یا رژیم دشمن مردم و کشور ایران است هنوز قطعی نشده 👈 امّا یک چیز قطعی شده و آن این‌که رژیم کودک کش اسرائیل تطهیرکنندگانی دارد که در خدمت منافع او، با زبان فارسی، سخن می‌گویند. 🔴 بله؛ اسرائیل بعید است مردم بی گناه را بزند! بله؛ اسرائیل آنقدر دقیق و نقطه زن عمل می‌کند که شهید فخری زاده را تنها می‌زند! 👌 درست می‌گوئید! اسرائیل آنقدر نقطه زن و دقیق است که در جنگ اخیر با نوار غزه، تا الان، ۲۱۹۷۸ نفر انسان را که حدود ۷۰ درصدشان زنان و کودکان معصوم هستند به شهادت رسانده (منبع: ایسنا). همین قدر نقطه زن و دقیق! 🔴 لعنت خدا بر یاوه گویانی که بلندگوی شیطان هستند... ای بسا هندو و ترک همزبان ای بسا دو ترک چون بیگانگان پس زبان محرمی خود دیگرست همدلی از همزبانی بهترست (مولوی) دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
1_8514356554.mp3
11.63M
جایگاه مهمّ عمل و رفتار در تغییر گرايش و بینش در روانشناسی، پیرامون چگونگی تعامل بین بینش، گرایش و کُنش مباحث فراوانی مطرح شده است. هرچند بین عمل (از منظر دینی) و رفتار (با نگاه روانشناختی) می‌توان تمایزاتی گذاشت، اما نقش عمل نباید کمرنگ جلوه داده شود. صوت از علّامه مصباح یزدی رضوان‌الله تعالی علیه است. 🟢 فصل ممیّز انسان 🖊احمدحسین شریفی 🔻نکته‌ای برای تفکّر 🔸فیلسوفان و بسیاری از مربیان به این دلیل که ویژگی خاص انسان در مقایسه با سایر حیوانات را «خردورزی و عقلانیت» او می‌دانستند، معتقد بودند که در همه مسائل مربوط به ، بايد اولويت را به بعد عقلانی او بدهيم؛ به عنوان مثال، براي تعليم و تربيت انسان، بايد اولويت را به بعد علمی و عقلانی او داد. بايد تمرکز اصلی تربيت و نقطة ثقل آن بر تربيت ساحت بينشی و ادراکی و عقلانی انسان باشد و نه تربيت ساحت‌های گرايشی يا رفتاری او. در کتاب ارزشمند کسر الاصنام الجاهليه می‌نويسد از نگاه ظاهربینان علم و انديشه، مقدمه ايجاد حال و گرايش است و حال و گرايش هم مقدمه رفتار. به همين دليل، معيار برتری افراد را به عمل می‌دانند و اعمال و کنش‌ها همواره نزد آنان برتر از گرايش‌ها و بينش است؛ زيرا همواره ذی‌المقدمه ارزشمندتر از مقدمه يا مقدمات است. در حالی که از نگاه فيلسوفان، مسأله برعکس است؛ يعنی رفتار مقدمه گرايش و گرايش هم مقدمه دانش است. يعنی انجام رفتار برای اصلاح باطن و درون است و اصلاح باطن هم برای زدون موانع بينش و معرفت اصيل. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
روانشناسی شایعه پراکنی و شبهه افکنی در تحلیل و تفسیر رویدادهای اجتماعی، شایعه پراکنی و شبهه افکنی جایگاه ویژه ای دارند. علّت هم این است که جهتِ تفسیر را به سمت و سوی مدّنظر شبهه افکنان می کشانند و سمت و سوی هیجانات و حتّی نوع هیجانات را تا حدودی تعیین می کنند. زمانی که یک رویداد، مانند واقعۀ تروریستی گلزار شهدای ، به وقوع می پیوندد، آنچه قابل پیش بینی است، خشم عمومی علیه عاملان و آمران رویداد است. ✅ در صورتی که این خشم، متوجّه عامل و آمر حقیقی شود، پیامدهای مشخصی دارد. ایمنی اجتماعی بازمی‌گردد، اتّحاد و انسجام اجتماعی شکل می گیرد، و قدرت بازدارندگی ایجاد می شود. بنابراین، به نفع عامل و آمر است که بر خلاف این جهت گیری کلّی، اقداماتی ترتیب بدهد. شایعه پراکنی و شبهه افکنی، با چنین هدفی انجام می گیرند و در مقیاس وسیع منتشر می شوند. تحلیل ها نشان می دهد، شایعه ها زود پخش و بازدید می شوند، امّا اخبار مربوط به تکذیب آنها، چنین سرعت انتشار و بازدیدی ندارند. بنابراین، برای کسانی که تعهدی نسبت به به صحّت خبر ندارند، فرصت مناسبی جهت سوءاستفاده ایجاد می کنند. 👈 چند زمینۀ مهم، از عوامل مهم انتشار شایعه ها هستند: اهمّیت موضوع، مسائلی که در آنها ابهاماتی وجود دارد، اضطراب و احساس ناامنی، و شایعه پذیری در برخی افراد افرادی که شایعه پذیر هستند، با احتمال بیشتری، این ویژگی ها را دارند: زودباوری، برانگیختگی بالا، عدم اعتماد به نفس کافی، تمایل به مرکز توجّه بودن ساز و کار انتقال شایعه و شبهه چیست؟ چند نظریه پیرامون این ساز و کارها قابل بحث است. از جمله، دیدگاه هایی که نقش ارزیابی شناختی را در تجارب هیجانی افراد سهیم می دانند. یعنی چه؟ یعنی، زمانی که ذهنیت افراد تغییر پیدا کند، هیجان تجربه شده می تواند تغییر کرده یا سمت و سوی دیگری پیدا کند. خشم، می تواند به جای توجّه به عاملان و آمران اصلی، متوجّه دیگران شود. ممکن است در نتیجۀ اطلاعاتی که شایعه تأمین می کند، خشم تبدیل به هیجانات دیگری شود. تردید فکری، می تواند در افراد ایجاد دوگانگی کند و هیجانات گوناگونی را تولید کند. چرا اینهمه شایعه پخش می شود؟ افراد، با هم تفاوت دارند. کسانی که شایعه پراکنی می کنند، از آنجایی که متعهد به اصولی چون صداقت نیستند، همۀ ظرفیت خود را به کار می گیرند تا تغییری در ذهنیت مخاطبان ایجاد کنند. دهها شایعه تولید و پخش می شود تا بالاخره یکی از آنها بر جان مخاطب بنشیند یا دست کم در او ایجاد تردید کند تا شدت یا جهت هیجان اصلی منحرف شود. تکرار این روند، می تواند باعث کاهش حساسیت افراد نسبت به برخی گزاره ها (مانند ) شود و این برای عامل شبهه افکنی کفایت می کند. به علاوه، انرژی روانی بسیاری افراد، به جای اینکه علیه عامل فعالیت کند، معطوف به پاسخگویی به شایعات و شبهات می‌شود. 👈 ضمن اینکه برخی گزاره ها که لزوما صحیح نیستند، مانند «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها» مزید بر علّت شده و تسهیل کنندۀ پذیرش برخی شایعه ها می شوند. کلید حلّ مسائل اینچنینی چیست؟ ۱. ۲. در داخل کشور ۳. و سواد اجتماعی ۴. با شایعه افکنان و شایعه پراکنان ۵. و علیه عاملان و آمران وقایعی چون اقدام تروریستی علیه مردم عزیز کرمان ۶. مبانی فکری و معرفتی صحیح در افراد دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استادِ عملیاتِ روانی علیه دشمن خبیث «🔻ترور شیخ صالح العاروری جنایتی خطرناک و بزرگ است که بدون پاسخ و مجازات نخواهد ماند. نیازی به حرف زیاد ندارد. بدون پاسخ و مجازات نخواهد ماند. میان ما و شما میدان است و و که حکم می‌کند.» و صحبت‌های اخیر سیدحسن نصرالله: «به شما می‌‌گویم که این [ترور] هرگز نمی‌تواند بدون پاسخ و مجازات باشد، از عبارت "در زمان و مکان مناسب" استفاده نمی‌کنیم و پاسخ ما حتمی خواهد بود، نمی‌توانیم در قبال چنین تجاوز بزرگی سکوت کنیم، حجم فساد و تباهی که در سکوت در قبال این ترور نهفته است، از خطر هرگونه واکنشی بالاتر است». حرفهای سیدحسن نصرالله امیدبخش و غرورانگیز و متناسب با هیجانات مردم است. تنظیم مطلب: دکتر مجید اسدپور با تلخیص و اندکی تغییر دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هویت جنسی11_۲۰۲۴_۰۱_۰۴_۱۳_۳۰_۰۰_۳۲۲.mp3
34.54M
🔴 صوت بخش اول نشست تخصصی هویت جنسیتی، از واقعیت تا درمان پنجشنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲ کانال انجمن علمی مشاوره دانشگاه الزهرا (سلام‌الله علیها) دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هویت جنسی2۲_۲۰۲۴_۰۱_۰۴_۱۴_۳۹_۴۸_۹۵۶.mp3
33.62M
🔴 صوت بخش دوم نشست تخصصی هویت جنسیتی، از واقعیت تا درمان پنجشنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲ کانال انجمن علمی مشاوره دانشگاه الزهرا (سلام الله علیها) دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
دانستن تاریخ بزرگان سرزمین مان سودی هم دارد؟ تاریخ علوم آنقدر اهمّیت دارد که برخی کشورها برای آن تاریخ سازی می‌کنند، اما این امر برای بسیاری از افراد در داخل کشور ما اینطور نیست. تاریخ، نمایانگر هویت و ایجادکننده اعتماد به نفس است. در برخی از ما ایرانیان، گونه‌ای خودتحقیری نسبت به مسائل گوناگون به چشم می‌خورد که میراث شوم بیگانه پرستی اواخر قاجار و پهلوی است. شهید مطهری درباره این خودتحقیری چنین می‌نویسند: 《نمی‌دانم چطور شده که در ما حس تنفر از گذشته پیدا شده است. شاید این تنفر مولود احساس حقارت نسبت به گذشته است. غالباً خیال می‌کنند که در گذشته دانشمندی که بشود او را به حساب آورد در میان ما وجود نداشته است. برخی گمان می‌کنند که مثلاً طب ابن سینا در حدود معالجات پیر زنان قدیمی بوده است، یا گمان می‌کنند ریاضیات ریاضیون ما از قبیل ابن هیثم، خوارزمی و خیام در حدود اطلاعات دانش‌آموزان دبیرستانی امروز بوده است. کار به جایی کشیده است که ما ارزش دانشمندان خود را باید از زبان دیگران بشنویم؛ یعنی امروز اگر از امثال بوعلی و فارابی و ابوریحان بیرونی و خیام ریاضی‌دان و خواجه نصیرالدین طوسی و مولوی و سعدی و حافظ تجلیل و تکریم می‌کنیم به دلیل این است که می‌بینیم در تاریخ علوم و ادبیاتی که اروپاییان نوشته‌اند این شخصیت‌ها موقعیت برجسته‌ای دارند و بعضی از آنها از نوابغ طراز اول جهان به شمار می‌روند، و لهذا هر شخصیتی را که اروپاییان به رسمیت نشناسند خودمان جرئت نمی‌کنیم از او نام ببریم》 (امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص ۱۴۲). با تشکر از خانم زارعزاده دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
28.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
افتخار به تاریخ خود، و اعتماد به نفس از زبان خانم دکتر بی بی فاطمه حقیرالسادات، بانوی افتخارآفرین یزدی https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
یک مقایسه ساده برای شناخت سایت صهیونیستی ویکیپدیا افتخارات بانوی ایرانی خانم دکتر بی بی فاطمه حقیرالسادات: ۱-دکترای تخصصی نانومدیسین (نانو پزشکی) از از دانشگاه VUMC آمستردام هلند(۲۰۱۸) ۲-تولید ۳ محصول دانش بنیان ۳-مدیر و کارآفرین نمونه سال ۱۳۹۷ ۴-مدیر ۶ شرکت ۵-فناور برتر هفته پژوهش سال۱۳۹۶ ۶-منتخب همایش ملی بانوی ستی فاطمه به عنوان برگزیده مدیریت و کارآفرینی سال ۹۸ ۷-محقق پسا دکتری (مشترک ایران و هلند) ۸-داور مجلات داخلی و بین‌المللی در زمینه نانو و گیاهان دارویی ۹-دکتری تخصصی نانوبیوتکنولوژی از دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران (۱۳۹۶). ۱۰-کارشناسی ارشد زیست شناسیی فیزیولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی (۱۳۸۸). ۱۱-همسر آزاده سرافراز ۱۲-مادر ۴ فرزند ۱۳-عضو شورای شهر یزد و…. جالب است که وی به برکت تحریم ها به تولید داروهای گیاهی روی آورده است. ثبت اختراع و محصولات دانش بنیان ـ ۱۲پتنت(اختراع داخلی) نهایی شده -۸ پتنت در مرحله داوری نهایی -۱ پتنت امریکایی(us patent) در مرحله داوری نهایی. ـ تأیید دو محصول دانش بنیان ـ تأیید دانش بنیان فرمولاسیون نانویی گیاهان دارویی و مواد ماده مؤثره ـ سه محصول جدید دانش نهایی در مرحله نهایی و… افتخارات خانم رؤیا حشمتی: قدم زدن در خیابان های جمهوری اسلامی با کشف حجاب! تصوّر می‌کنید کدام در ویکیپدیا صفحه دارند؟ درست حدس زدید! نفر دوم! دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بسم الله الرّحمن الرّحیم بیانیه انجمن علمی روان‌پزشکان ایران در مورد چالش‌های مربوط به ملال جنسیتی بخش اوّل به دنبال طرح برخی پرسش‌ها و شبهات پیرامون مسائل مرتبط با بیماران مبتلا به ملال جنسیتی  و نحوه درمان و رویکرد به آنها، به ویژه هورمون درمانی و نیز عمل جراحی بازتعیین جنسیت نکات زیر به عنوان موضع رسمی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران  به استحضار جامعه‌ی علمی کشور و مراجع تصمیم‌گیر می‌رسد.    ملال جنسیتی نام وضعیتی در طبقه‌بندی‌های معتبر علمی است که پیش‌تر اختلال هویت جنسیتی  خوانده می‌شد و افراد دچار آن در متون غیرروان‌پزشکی به تراجنسیتی   مشهورند. برای توضیح این وضعیت، لازم است به تمایز مهم دو مفهوم جنس  و هویت جنسی یا جنسیت  اشاره شود. جنس بر صفات زیستی متمایز کننده زن و مرد از یکدیگر مانند نوع دستگاه تناسلی آنها دلالت دارد، درحالی‌که جنسیت یا هویت جنسی مفهومی زیستی-روان‌شناختی است که به معنای احساس فرد از هویت درونی خود است. به عبارت دیگر، جنس بر وضعیت زیستیِ مرد یا زن بودنِ فرد اطلاق می‌شود، در حالی که جنسیت بر جنبه‌های مغزی- روانی مردانه و زنانه دلالت دارد.  در غالب افراد هویت جنسی بر جنس منطبق است که آنها را همسوجنسیتی می‌خوانند، اما حدود ۲ تا ۱۵ هزارم درصد افراد دچار عدم انطباق جنس با هویت جنسی‌اند. این افراد از نظر زیست‌شناختی کاملا به یک جنس تعلق داشته ولی از نظر هویت جنسیتی، خود را به جنس دیگر متعلق می‌دانند. به طور مثال فردی که عمیقا خود را زن می‌داند و خواهان هویت و نقش‌های زنانه است ولی بدنی کاملا مردانه دارد. این افراد وقتی که به دوگانگی جنس و هویت جنسی در وجود خود پی می‌برند، بدن و جنس خود را نمی‌پذیرند، و نقشی را که جامعه مطابق جنس از آنها انتظار دارد، برنمی‌تابند و عمیقا خواهان هویت و نقش مطابق با هویت جنسی خود هستند و به این ترتیب، دچار رنج و عذاب، ناراحتی، نارضایتی، و ملالی می‌شوند که اصطلاحاً ملال جنسیتی یا اختلال هویت جنسیتی نام دارد.  ملال جنسیتی یک وضعیت روان‌پزشکی است که تشخیص آن نیاز به مصاحبه و بررسی دقیقی دارد که اغلب تا چند سال طول می‌کشد. در اکثر کشورهای دنیا افراد مبتلا به این وضعیت با مراجعه به روان‌پزشکان تحت بررسی جامع قرار گرفته و در طول زمان و به صورت مرحله به مرحله درمان‌هایی از جمله روان‌درمانی، هورمون‌درمانی، تجربه واقعی زندگی در شرایط جنسیت مطلوب و نیز جراحی بازتعیین جنسیت دریافت می‌کنند. هدف این درمان‌ها جملگی کاهش رنج و ملال مراجعان و افزایش کیفیت زندگی آنهاست که بر اساس مطالعات به مقدار چشمگیری نیز محقق می‌شود. در ایران، با فتوای تاریخی امام خمینی (ره) مجوز جراحی بازتعیین جنسیت از اوایل دهه شصت توسط پزشکی قانونی و پس از طی مراحل مشخصی به واجدین شرایط داده می‌شده است و تعداد کثیری از مراجعان موفق به دریافت درمان‌های ضروری استاندارد در داخل کشور شده‌اند و تبعات منفی بهداشتی و اجتماعی خروج این افراد از کشور به منظور دریافت درمان از بین رفته است. بر اساس جدیدترین مطالعات مرور نظام مند و فراتحلیل، اکثریت قاطع افرادی که این درمان‌های استاندارد را دریافت کرده‌اند، از درمان‌ احساس رضایت دارند.  اکنون عده‌ای انگشت‌شمار، بدون پشتوانه‌ی علمی و بدون ارائه‌ی مطالعات معتبر و کارآزمایی‌های بالینی و مرورهای نظام‌مند، پیگیر محدودسازی درمان‌های استاندارد و دارای شواهد علمی هستند. لازم به ذکر است که ادعای امکان تغییر هویت جنسی از طریق دارودرمانی، مشاوره یا روان‌درمانی که توسط این عده مطرح می‌شود، به کرات توسط مطالعات متفاوت رد شده‌اند. حتی چنین رویکردی می‌تواند به‌طور جدی برای مبتلایان به ملال جنسیتی آسیب‌رسان باشد. لذا این گونه مداخلات مورد ادعا غیرعلمی و غیراخلاقی است. بدیهی است هرگونه تغییر در پروتکل‌های درمانی باید بر اساس شواهد علمی معتبر، یعنی مطالعاتی با روش‌شناسی صحیح بوده و اثربخشی آنها از نظر علمی اثبات شده و مورد وفاق باشد. کسانی که مدعی روش‌های غیرمرسوم هستند لازم است ابتدا پروتکل‌های درمانی خود را منتشر کنند تا پژوهشگران مستقل بتوانند پس از کسب تأیید کمیته‌های اخلاق، بر اساس آن‌ها مطالعاتی را بدون تعارض منافع انجام دهند. بدون طی این روال، ادعاهای ایشان نمی‌تواند ملاک عمل سیاست‌گذاری سلامت باشد. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بیانیه انجمن علمی روان‌پزشکان ایران در مورد چالش‌های مربوط به ملال جنسیتی بخش دوم ادامه... بدین وسیله انجمن علمی روان‌پزشکان ایران تاکید دارد حذف این روش درمانی علمی علاوه بر این که موجب نارضایتی و رنج فراوان برای مبتلایان به این شرایط شده، منجر به بازخوردهای منفی جدی از سوی مراکز معتبر علمی و زمینه‌ساز جستجوی درمان در آن سوی مرزها خواهد شد. تاکید می‌شود عمل جراحی بازتعیین جنسیت در واقع شبیه دیگر عمل‌های جراحی ترمیمی است که گرچه زیربنای زیستی مساله را رفع نمی‌کند، اما کیفیت زندگی فرد را بهبود می‌بخشد، احساس فرد از بدنش را مثبت می ‌کند و از عوارض جدی مرتبط، پیشگیری و رنج و ملال وی را می‌کاهد. بدین وسیله این انجمن علمی پیشنهاد می‌نماید که وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی امر درمان در کشور با تعیین سازوکارهای موثر و مشخص و تدوین استاندارد خدمت در یک برنامه جامع و با عنایت به مبانی فرهنگی و دینی کشور، وحدت رویه‌ای در تشخیص و درمان این شرایط فراهم آورد و ضمن کاهش عوارض درمان‌های طبی، کیفیت رویه جاری را بهبود بخشد. در پایان از تصمیم‌گیران ارشد نظام اکیداً تقاضا می‌شود تحت تاثیر القائات گروهی اندک و بدون شواهد معتبر علمی، از روش علمی و انسانی جاری عدول نکنند. فتوای امام خمینی (ره) یکی از دستاوردهای بزرگ فقه پویای شیعه بوده و قوانین مبتنی بر آن موجب سربلندی کشور تا به امروز بوده است و عقب‌گرد از آن، نه تنها تهدیدی برای سلامت روانی-اجتماعی گروهی از شهروندان، که موجب وهن کشور نیز خواهد بود. هیأت مدیره انجمن علمی روان‌پزشکان ایران ۲۱ دی ماه ۱۴۰۲ https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پاسخ اولیه ای به بیانیه انجمن روانپرشکان ایران در مورد چالش‌های مربوط به ملال جنسیتی (این پاسخ شخصی است و از جانب گروه یا مجموعه ای صادر نشده است) با سلام و احترام بسیار خوب الحمدلله که نشست بازخورد داشته است. فتوای تاریخی حضرت امام (ره) و فتوای فعلی مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) از گذشته تا به امروز راهگشای مسائل مربوط به مبتلایان به اختلال هویت جنسیتی سابق (ملال جنسیتی فعلی) بوده و ان شاءالله خواهد بود. فقه پویای شیعه کمک کار همه متخصصان متعهد این حیطه بوده و خواهد بود. چند پرسش اینجا مطرح می‌شود: ۱. نسبتی که در بیانیه انجمن محترم روانپزشکان کشور برای افراد مبتلا ذکر شده، چه رابطه ای با تعداد اعمال جراحی در کشور دارد؟ آیا این بیانگر تشخیص های اشتباه است؟ آیا نقش عوامل دیگر در نظر گرفته نشده است؟ ۲. کتاب Dsm به عنوان مرجع تشخیصی مورد پذیرش کامل برخی از همکاران محترم است. دور از ذهن نیست که در نسخه‌های آتی، اختلال ناهمنوایی جنسیتی نیز از فهرست اختلالات روانی حذف گردد و دی اس ام نویسان از متخصصان بخواهند هر گونه هویت جنسیتی و جهت گیری جنسی مورد پذیرش و حمایت قرار گیرد. کما اینکه ایشان اخیرا کتابچه‌ای را جهت آشنایی متخصصان با اصطلاحات جعلی و وضع شده ساختگی مربوط به هویت های جنسی و جنسیتی گوناگون تدارک دیده و زمینه پذیرش ایشان را فراهم کرده اند. رویکرد انفعالی نسبت به Dsm تا کی قرار است تداوم پیدا کند؟ ۳. پیش روی چشم همه است که آنچه امروز در دنیا و از جمله کشور ما ملاحظه می‌شود، در بهترین حالت، گونه کاملا جدید و متفاوتی از اختلال هویت جنسیتی است که با آنچه پیشتر مورد بحث قرار میگرفت تفاوتهای بارزی دارد. ۲۱ درصد هویت یابی دگرباشانه در نسل z امریکا و حدود ۳۲ درصد در این نسل استرالیا، با ۲ تا ۱۵ هزارم درصد چه ارتباطی دارد؟! ۴. رویه مشترک برای تشخیص گذاری و مداخلات همگن، یک درخواست مشترک است. باب گفتگو برای رسیدن به چنین رویه ای باز است. ۵. علم همواره رو به پیشرفت و تغییر است. بستن باب تفکر در یک موضوع خاص و غلبه سیاست های خاص بر تصمیمات در کشورهای دیگر، نباید نادیده انگاری شود. خوب است متخصصان در این زمینه مستندات تاریخی را مطالعه نمایند. ۶. مرعوب بودن در برابر هر آنچه دیگران به آن رسیده و آن را دیکته کرده‌اند، از آسیب های دوران شوم پهلوی و اواخر قاجار است که القای 《شما نمی‌توانید》را به ملّت ما تزریق کردند. اینکه درمان اثربخش هم اکنون باشد یا نباشد یک مسأله است و اینکه ما هرگز نخواهیم توانست حرف جدید یا متفاوتی در برابر آنها بزنیم مسأله ای دیگر. صد البته که هر مداخله ادعایی باید با مستندات و شواهد علمی به تأیید برسد، منتها زمینه ساز اولیه تاثیر مداخلات، تغییر جوّ غلطی است که القا می‌کند نه درمانی وجود دارد و نه کسی حق دارد درمانی ارائه کند. ۷. ان شاءالله با همفکری تمام متخصصان دغدغه مند کشور عزیزمان ایران، و با عبرت گیری از خطاهای بسیاری کشورهای دیگر، تصمیمات خوبی در سطح کلان اتخاذ شده و نه از فتاوای مراجع عظام سوءاستفاده و کج فهمی صورت بپذیرد و نه باب عمل جراحی برای درصد بسیار اندک و نادری که ممکن است به حق از آن بهره مند شوند بسته شود. با درود بر روان پاک امام خمینی (رضوان‌الله تعالی علیه) و آرزوی سلامتی برای جانشین شایسته ایشان امام خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی) که عمری تلاش کردند 《ما می‌توانیم》را به ملّت و جامعه ایران اسلامی بازگردانند. با آرزوی توفیقات روزافزون دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اهمّیت پشتکار و تلاش و در نظر داشتن سیر تدریجی پیشرفت ✅ بالارفتن از نردبان ترقی خیلی بطیء، و کند صورت می‌گیرد. انسان اگر بخواهد ترقی عمیق و ریشه‌دار و پابرجایی بکند باید به پیشرفت تدریجی، خود را راضی کند، زیرا ترقیات سریع سقوط‌های خرد کننده دارد.... انسان بذر بپاشد و بعد صبر کند تا موقع درو برسد؛ و معنای «العجله من الشیطان» همین است و این گونه عجله‌ها مقصود است. ✅ فعالیت و پشتکار اگر مدتی دوام پیدا کند عادت می‌شود و هر چیزی که عادت بشود به‌تدریج لذیذ می‌شود و انسان از ترک آن رنج می‌برد و مایه نشاط می‌شود. به‌علاوه مانع کسالت‌های بیکاری و بطالت، و مانع هرزه شدن روح و گراییدن به امور پست است، از غیبت دیگران و تجسس حال خصوصی آن‌ها و... منبع: یادداشت های استاد مطهری (ره)، ج ۱۳، صص ۴۸-۴۷ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آری... آن قضیه و این مبارزه است راه همین است... در مسیر حق باش و برای رسیدن به آن... مرگ با عزت و آزادگی را بر زندگی با ذلت ترجیح بده... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231