eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
578 ویدیو
119 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا زمان آن نرسیده که از زیر پرچم دی دس ام خارج شویم؟!!!
انجمن روانشناسی ایران و کنگره هایی که در سرفصل آنها حتی عناوین مرتبط با روانشناسی اسلامی یافت نمی شود! http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تزکیه شرط است... آیا با این اوصاف که امام (ره) فرمودند، علم برای یک روانشناس اسلامی کافی است؟! آیا درمان شناختی برای حل مسائل کفایت میکند؟! http://eitaa.com/islamic_psychology
💠 تحلیل روان شناختی دعای ابو حمزه ✅توسط دکتر جان بزرگی ☣ماه مبارک رمضان 🕰هرشب ساعت ۲۲ 📆شروع جلسات: ۲۵ فروردین (اول ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲) 📨 لینک ورود به جلسه (لطفاً با گزینه مهمان وارد شوید): https://www.skyroom.online/ch/janbozorgi98/maheramezan http://eitaa.com/islamic_psychology
✨بیشتر از آنچه می خوانید "فکر" کنید. ✨ اگر به صِرف خواندَن عادَت کُنید در بین سَطرها مَحدود می شوید. ✨آن وقت "نوآوَر" نمی شَوید. http://eitaa.com/islamic_psychology
بسمه تعالی 《دی اس ام》زدگی! 👈آیا دانشجویان روانشناسی و مشاوره ما می دانند به جز DSM، نظام های تشخیصی دیگری نیز برای مشکلات روانشناختی وجود دارد؟! اینک تعدادی از این نظام ها: ۱. طبقه بندی بین المللی بیماری ها موسوم به ICD ۲. راهنمای تشخیصی روان پویشی موسوم به PDM ۳. خوشه های مک هوگ: مک هوگ، روانپزشک، با ابراز نارضایتی از از اینکه DSM علائم را از علت بیماری روانی جدا کرده است، گروه بندی جالبی از اختلالات را در چهار خوشه ارائه داد. ۴. ملاک های حوزه تحقیق موسوم به RDoC: یک طبقه بندی مبتنی بر علوم اعصاب ۵. نظام های تشخیصی مختص فرهنگ: دست کم تا کنون نظام های تشخیصی مبتنی بر فرهنگ در آمریکای لاتین، کوبا، چین، و ژاپن مورد استفاده قرار می گیرند. و ما؟! در انتظار نسخه 6 از کتاب DSM! واقعا چرا؟! http://eitaa.com/islamic_psychology
قابل توجه سلبریتی های محترم👆 مسئولیت شما نسبت به اعتقادات مردم بسیار سنگین تر است! http://eitaa.com/islamic_psychology
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ﴿۱۸۳﴾ ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید. سوره بقره، آیه ۱۸۳ ...یعنی این روزه، پلکانی به سمت تقوا و وسیله‌یی برای تأمین آن در وجود و دل و جان شماست. تقوا این است که انسان در همه‌ی اعمال و رفتار خود مراقب باشد که آیا این کار مطابق رضای خدا و امر الهی است، یا نه. این حالت مراقبت و پرهیز و برحذر بودن دایمی، اسمش تقواست... مقام معظم رهبری، خطبه های نماز جمعه تهران، ۱۰/۱۰/۱۳۶۹ http://eitaa.com/islamic_psychology
*🔰شبکه ملی اشراق برگزار میکند* ❇️اولین مدرسه فصلی روانشناسی و مشاوره اشراق 📆تاریخ برگزاری: 27اردیبهشت لغایت13 خرداد 📅زمان ثبت نام: 22فروردین لغایت20 اردیبهشت 💰هزینه ثبت نام: 1.500.000 تومان 🎁تخفیف های ویژه: *در صورت انتخاب کل مدرسه* 1️⃣ اعضای شبکه اشراق 70% (500.000 تومان) 2️⃣ عموم شرکت کنندگان 50% (750.000 تومان) *✔️با امکان تقسیط* *✳️با ارائه گواهی معتبر* وزارت بهداشت(اداره کل طب سنتی و مکمل) انجمن مشاوره ایران شبکه ملی اشراق بنیاد ملی خانواده 🆔لینک ثبت نام:. https://b2n.ir/h86173 📞شماره دبیرخانه: 88890898 - 09352529605 http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کیفیت معرفی ماه مبارک رمضان(به ویژه برای کودکان و نوجوانان) امروز در شبکه پویا (یا نهال) که حقیقتا به آنها ارادت دارم و صمیمانه قدردان زحمات برنامه ریزی شده شان هستم، بخشی را دیدم که حیفم آمد بررسی نکنم در لابلای برنامه ای، زمانی که قصد این بود که ماه مبارک رمضان به بیانی کودکانه معرفی شود، اینطور گفته شد که در این ماه باید از اذان صبح تا اذان مغرب چیزی نخوریم این حرف گرچه صحیح است اما آیا این بیان ناقص می تواند برای کودکان و نوجوانان جذابیتی ایجاد کند؟ مساله در حقیقت این است که احیانا خود ما هم هنوز فلسفه روزه داری و حکمت آن را به درستی درک نکرده ایم تبدیل این بیان شیوای استاد شهید مطهری (ره) و مواردی از این دست به بیان مناسب برای سن کودکان و نوجوانان، جذابیت معرفی را بیشتر می کند این دهان بستی دهانی باز شد تا خورندۀ لقمه‌های راز شد لب فرو بند از طعام و از شراب سوی خوان آسمانی کن شتاب گر تو این انبان ز نان خالی کنی پر ز گوهرهای اجلالی کنی طفل جان از شیر شیطان باز کن بعد از آنش با ملک انباز کن چند خوردی چرب و شیرین از طعام؟ امتحان کن چند روزی در صیام چند شب‌ها خواب را گشتی اسیر؟ یک شبی بیـدار شو دولت بگیر... http://eitaa.com/islamic_psychology
📗 حذف مفاخر ایرانی-اسلامی در کتب درسی❗️ 💥طی سال های اخیر، در کتاب های درسی فیزیک (مقطع متوسطه دوم)، اسامی دانشمندان ایرانی - اسلامی حذف شده اما در عوض، اسامی دانشمندان غربی از اسنل در قرن شانزدهم تا کریستین هوینگس قرن هفدهم تکرار شده است❗️ 🔹 در فصل چهارم کتاب فیزیک دوازدهم ریاضی و تجربی، ، علی رغم این همه تاکیدات و اعترافات مستشرقین بر نقش ابن هیثم در علم فیزیک و علوم دیگر خصوصا در بحث امواج و نور (مانند جرج سارتن،گوستاولوبون،ویل دورانت و....)، اما هیچ اشاره ای به اسم این دانشمند مسلمان بزرگ نشده است. 🔅 قوانینی که امثال ابن هیثم یا ابن سهل، پایه گذار یا ریل گذار یا کارهای اولیه و اصلی کرده اند مثل بازتاب و شکست نور و تشکیل تصویر در اتاق تاریک و محاسبه سرعت صوت و... در این کتاب حذف شده اند (جدای از مباحث نجومی و ریاضی آنها) 📌سوال اینست که حذف مفاخر خودی و برجسته کردن دانشمندان بیگانه با چه هدفی صورت می گیرد؟ آیا اعترافات مستشرقینی مثل جرج سارتن یا ویل دورانت یا گوستاولوبون یا زیگرید هونکه یا روسو یا کاجوری یا فیلیپ حتی و.... را هم قبول ندارند؟ این‌طور میخواهیم امیدو و خودباوری را تقویت کنیم❓ 💥تصویر فوق، طراحی بنده در جزوه درسی است که شخصیت علمی ابن هیثم معرفی شده است. 📝مصطفی ن - دبیرفیزیک 📢 نسل روشن، پاتوقی برای معلمان و دانش‌آموزان👇 🆔 @Nasleroshan نقل از کانال دکتر موسی نجفی متاسفانه این خودزنی ها در رشته های مختلف از جمله روانشناسی نیز دیده می شود... http://eitaa.com/islamic_psychology
4_5965573118738041325.pdf
673K
راهنمای مداخله مختصر برای افسردگی👆 http://eitaa.com/islamic_psychology
علم (ساینس) و پرسش های غایی زندگی آیا ساینس می تواند جوابگوی پرسش های غایی زندگی باشد؟ ژوزف نیکولوسی می نویسد: 《علم (بخوانید ساینس) ابزاری است به غایت گرانبها ولی در پاسخ دادن به پرسش های غایی زندگی، ارزش مشخص و محدودی دارد: ما از کجا آمده ایم؟ هدف ما در زندگی چیست؟ مشکل جهان چیست؟ چرا باید زندگی کنیم؟ علم درباره روح انسانی نابیناست. نمی تواند درباره هویت ذاتی و هسته ای ما چیزی بگوید؛ درباره اینکه کی هستیم... داده های علمی جهان را توصیف می کنند و حقایقی که نیاز داریم ما را به فهمیدن راهنمایی کنند در اختیار می گذارند. ولی کیستیِ ما به تمام معنای خود (یعنی هویت ذاتی و هسته ای و بنیان انسانی ما) موضوعی است که فلسفه و دین باید آن را حل کنند...》 جوزف نیکولوسی و لیندا ایمز نیکولوسی (۲۰۰۲)، فهم همجنسگرایی، ترجمه محسن بدره (۱۳۹۸)، ص ۲۳۴ http://eitaa.com/islamic_psychology
ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته روانشناسی اسلامی_مثبت گرای یزدی👆 http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک تبلیغ پاکستانی برای مواد شوینده در بافت کاملا فرهنگی و همراه با انتقال کلی مفاهیم فرهنگی، تربیتی و ... قیاس شود با برخی تبلیغات صدا و سیمای ما! http://eitaa.com/islamic_psychology
1_976659303.amr
6.83M
🎧 ۱ 🔖جلسه توجیهی گروه روانشناسی اسلامی پرواز http://eitaa.com/islamic_psychology
تاریخِ فراموش شده یا پیگیری نشده؟! علی بن عباس مجوسی اهوازی ارجانی Ali ibn al-'Abbas al-Majusi Haly Abbas دانشمند ایرانی و مسلمان (علی رغم پسوند مجوسی که از اجداد وی برگرفته شده، خود او مسلمان بوده است) که در زمینه روانشناسی و نوروساینس (علوم اعصاب) در برخی آثار از جمله در کتاب 《کامل الصناعه الطبیه (کتاب الملکی)》مطالب نوی را مطرح کرده بود. وی در کتاب خویش آناتومی اعصاب و فیزیولوژی عصبی را توضیح داد و ظاهرا نخستین کسی بود که  روانی مختلفی شامل ، ، ، ، ،  و  عشق را مورد بحث قرار داد. وی مراقبت از سلامتی را از طریق تغذیه مقدم بر داروها می‌شمرد. ر.ک: Nurdeen Deuraseh and Mansor Abu Talib (2005), "Mental health in Islamic medical tradition", The International Medical Journal 4 (2), p. 76-79. رهبر معظم انقلاب: 《من حالا باید اظهار تأسّف کنم که متأسّفانه مطالعه‌ی تاریخ در بین جوانان ما، مردم ما یک‌قدری ضعیف و کم‌رنگ است، وَالّا اگر انسان تاریخ را بداند، میبیند این ملّت، هم در تاریخ برجسته است، هم در زمان حاضر. در تاریخ، ملّت ما نماد ایمان، نماد علم، نماد اعتماد‌به‌نفس، نماد افتخار به داشته‌های خود و نماد پایداری است؛ در تاریخ این‌جور است》 ۱۳۹۷/۰۳/۳۰ بیانات در دیدار نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی http://eitaa.com/islamic_psychology
فرا رسیدن سالروز میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد 🌺💐
🚨زدن دیگران برای بالا بردن خود! 👈تحلیل روانشناختی مختصری پیرامون خودزنی اخیر در کشور پوریای ولی زمانی که با مادر رقیب فینال خود رو به رو می شود و متوجه می شود که قهرمانی اش (با وجود قدرت و توان فوق العاده ای که داشت و تردیدی در پیروزی اش نبود) باعث ناامیدی خانواده ای نیازمند می شود، خود و غرورش را کنار می گذارد و با شکستی ظاهری، تبدیل به قهرمان ملی شده و به عزتی حقیقی دست می یابد. پوریای ولی، با توکّل بر خدای خویش، آنقدر به خود و توانمندی هایش مطمئن بود که حتی با وجود شکست ظاهری در بازی فینال، احساس نمی کرد چیزی از او کم شده است... نقطه مقابل امثال پوریای ولی، کسانی هستند که آنقدر از خود چیزی ندارند و به توانمندی های خویش باور ندارند که برای جبران این کاستی ها، دو راه پیش روی خویش می بینند: ۱. قرار گرفتن در کنار کسانی که در تصورات خود آنها را خیلی بزرگ می دانند و انداختن عکس یادگاری با آنها به منظور انتقال حس قهرمانی صوری به خود و مخاطبینشان! ۲. تخریب چهره قهرمانان حقیقی و کوچک کردن آنها به منظور بزرگ کردن خویش! چنین افرادی آنقدر قدرت دیگران پیش چشمشان بزرگ است که حتی حاضر نمی شوند احتمال قدرتمند شدن حقیقی خود را مورد بررسی قرار دهند! چه زیبا فرمود امیرالمومنین علیه السلام که 《غیبت کردن تلاش ناتوان است》! (نهج البلاغه، حکمت ۴۶۱) آری! زمانی که در وجود خویش توانی نبینی و تلاش هایت برای چسباندن خود به قدرتهای تصوری ات هم ناکام بماند، ناگزیر باید قهرمان های حقیقی را کوچک کنی تا شاید راهی برای بزرگ جلوه کردنت باقی بماند! گرچه که به فرموده قرآن کریم، 《بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ》(قیامت، ۱۵_۱۴) شهید سلیمانی، پوریای ولی امروز ماست و بلکه از او بسیار بزرگتر است... زدن او، به عملکرد مگسی شبیه است که عرصه سیمرغ جولانگه او نیست! حق مثل آبی که به مردم سود می رساند، می ماند و باطل مثل کف روی آب می رود! (نک: رعد، ۱۷) آری؛ رمز عزّت و محبوبیت اینجاست: 《وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ》(منافقون، ۸) و 《إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا》(مریم، ۹۶) دکتر محسن عزیزی ابرقوئی http://eitaa.com/islamic_psychology
بسمه تعالي روز روانشناس و مشاور در سال ۱۴۰۰ در حال اتمام است و متاسفانه نديدم كسي به دانشمنداني كه الفباي روانشناسي، مشاوره، روانپزشكي، و روان درماني را به جهانيان آموختند، تبريك گفته باشد! خواستم تعدادي از ايشان را، كه از هموطنان ما هستند، در اين تبريك سهيم كرده باشم تبريك مي گويم به علي بن ربن طبري كه پيشگام مطالعات رشد كودك بود. همو كه نخستين بحث ها پيرامون چگونگي ايجاد رابطه درماني با مراجع، و همچنين «مشاوره عاقلانه» را در آثاري همچون فردوس الحكمه مطرح كرد. تبريك به ابو زيد بلخي، كه ظاهرا نخستين طبقه بندي از اختلالات رواني را براي ما ارائه نمود. تبريك كه مردي كه در خصوص روابط بين جسم و روان بحث هاي مفصلي انجام داد. تبريك به روانشناسي كه درمان يكپارچه (شامل درمان شناختي، رفتاري، پذيرش و ...) را براي بيماري هاي رواني به كار مي برد. تبريك به او كه شايد نخستين كتاب خودياري در روانشناسي را نگاشت (مصالح الابدان و الانفس) و ... تبريك به محمد بن زكرياي رازي، كه ظاهرا نخستين بار، بخشي را در بيمارستان به بيماران رواني اختصاص داد. تبريك به او كه اهميت رابطه درماني را برجسته نمود. تبريك به روانشناسي كه حالا پس از گذر ساليان دراز، برخي نويسندگان غربي، از وي به عنوان پدر روانشناسي و روان درماني ياد مي كنند. همو كه در مجلات روانپزشكي، از وي به عنوان نخستين كسي كه مراقبت هاي پس از روانپزشكي را ايجاد نمود یاد شده است و ... (ارسال بعدی تصویری است از رازی در American journal of psychiatry ) تبريك به ابونصر فارابي كه نخستين رساله ها و مباحث پيرامون روانشناسي اجتماعي را به رشته تحرير در آورد. همو كه درباره تفسير رويا بحث كرد و ... تبريك به علي بن عباس مجوسي اهوازي، دانشمند ایرانی و مسلمان (علی رغم پسوند مجوسی که از اجداد وی برگرفته شده، خود او مسلمان بوده است) که در زمینه روانشناسی و نوروساینس (علوم اعصاب) در برخی آثار از جمله در کتاب 《کامل الصناعه الطبیه (کتاب الملکی)》مطالب نوی را مطرح کرده بود. وی در کتاب خویش آناتومی اعصاب و فیزیولوژی عصبی را توضیح داد و ظاهرا نخستین کسی بود که روانی مختلفي شامل ، ، ، ، ، و عشق را مورد بحث قرار داد. وی مراقبت از سلامتی را از طریق تغذیه مقدم بر داروها می‌شمرد. تبريك به ابو علي مسكويه رازي، كه بحث هاي مفصلي پيرامون فضايل مثبت انجام داد. همو بود كه پيرامون ترس از مرگ مطالب جالبي نگاشت و بين اخلاق و روانشناسي رابطه نزديكي مي ديد. تبريك به ابو علي سينا كه در خصوص بيماري هاي روان تني بحث هاي مفصلي انجام داد. همو بود كه با دسته بندي اختلالات جنسي، اطبا را از خجالت در درمان اين اختلالات (كه باعث مي شود زن و شوهر با هم مشكل پيدا كنند) منع كرد. همو بود كه در خصوص صرع، مانيا، ماليخوليا، ضعف حافظه، عشق و ... بحث هاي عالي را طرح نموده و درمان هاي ابتكاري را پيشنهاد كرد. اين قصه بسيار طولاني است... تبريك به ابو ريحان بيروني ... تبريك به ابو حامد محمد غزالي... تبريك به جلال الدين محمد بلخي (مولانا)... تبريك به حافظ... تبريك به سعدي... تبريك به ملا محسن فيض كاشاني... تبريك به فخر رازي... تبريك به اخويني بخاري ملقب به پزشك ديوانگان... اينها فقط اندكي از ايرانيان مسلمان بودند كه در ايجاد و توسعه رشته هاي روانشناسي، مشاوره، روانپزشكي و روان درماني كارهاي فوق العاده سترگي را انجام دادند و ما امروز حتي اسم برخي از اين بزرگان را هم نمي دانيم! تبريك به شما بزرگان كه با پيروي از مكتب اسلام، دوران طلايي اسلامي را رقم زديد. و اينك نوبت ماست كه با اين تاريخچه غني، اقدامات بعدي را سامان دهي كنيم... و تشكر از نويسندگان مسلماني كه در يادآوري اين خدمات و تاريخچه غني به ما پيشقدم بودند مانند amber haque محسن عزیزی ابرقوئی http://eitaa.com/islamic_psychology