آیا درست است برای ترغیب افراد به انجام وظایف یا رعایت مسائل اخلاقی صرفا از منافع مادی این کارها بگوییم؟
بسیار دیده میشود که برای ترغیب افراد به رعایت اخلاق (مانند بخشش، انصاف و ...) یا انجام وظایف و مسئولیتها (مانند نماز، روزه و ...) به بیان منافع مادی آنها پرداخته میشود.
مثلا اینکه روزه برای سلامت جسمانی فواید فراوانی دارد، یا مشتریان فرد باانصاف بیشتر هستند و امثال آن...
اما این کار چقدر مفید است؟ یا بهتر بپرسیم: چه کار کنیم که بیان منافع مادی، به فراموشی اصل قضیه منتهی نشود؟
شهید مطهری (رضوانالله تعالی علیه) توضیح میدهند گرچه 《... تمام احکام و دستورات دینی از یک سلسله مصالح واقعی و نفس الامری سرچشمه میگیرد و آن مصالح یا جسمی است یا روحی، یا فردی یا نوعی و بالأخره عائد و شامل حال خود بشر میگردد》(مطهری، ۱۴۰۲، ص ۶۹_۶۸)، با این حال 《پایمال کردن و لگدکوب کردن اصول اخلاقی به این است که آنها را مقدمه وصول به منافع مادی قرار دهیم و ارزش واقعی آنها را از بین ببریم. اخلاق آن وقت پابرجا میشود که از اعماق روح مردم برخیزد و وقتی اخلاق در اعماق روح مردم جا میگیرد که توأم با دین و عقیده و ایمان باشد》(همان، ص ۷۷).
👈 پس چه باید کرد؟⁉️
✅ ۱. باید مراقب بود تا بین 《آشنایی با وظیفه》 و 《آشنایی با مقدس بودن وظیفه》تفکیک قائل شده و هر دو را در تربیت لحاظ نمود.
✅ ۲. باید تلاش کرد به تدریج انگیزههای افراد را به سمت انگیزههای متعالی متوجه کرد.
شهید مطهری میگوید 《امروز بر علمای اجتماع ثابت شده که یکی از اصول و پایه اساسی زندگی اجتماعی پایبند بودن جامعه به یک سلسله مقدسات است که آن مقدسات بر قلب و روح مردم حکومت کند و وجدان افراد به آنها احترام بگزارد. بسیار اشتباه است که ارزش هر چیزی را با مادیات تعیین کنیم؛ زیرا اولاً واقعاً دروغ است که ارزش و قیمت هر چیز وابسته به یک منفعت مادی است که از او عاید شود و ثانیاً اگر بنا شود که مردم همه چیز را به خاطر منفعت مادی او بخواهند و او را به چشم وسیله و ابزار ببینند دیگر اصل ثابتی برای اخلاق اجتماع باقی نمی ماند و همیشه افراد در صدد پیدا کردن نزدیکترین راه به منافع شخصی خود خواهند بود و هیچ قوه ای نیست که بتواند آنها را در مقابل حقوق دیگران به احترام وا دارد که حقوق دیگران را مقدس و محترم بشمارند》(همان، ص ۷۵).
و نیز میگوید 《انجام وظیفه نه تنها فوق ارزشهای مادی دنیوی است، فوق ارزشهای اخروی و اجر و پاداشهای اخروی نیز هست. اشخاص متوسط هستند که به خاطر اجر و پاداش اخروی انجام وظیفه میکنند، و اما افراد برجسته بشریت که طبق الهام فطرت پاکشان عمل میکنند وظیفه را فوق هر اجر و پاداشی میدانند》(همان، ص ۷۷).
منبع مورد استفاده در متن: استاد شهید مرتضی مطهری (رضوانالله تعالی علیه)، خطابههای اخلاقی (۱)
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ خطر بچهمثبتهای ضعیف!
🔻والدین مراقب باشند بچههاشون رو اینجوری بار نیارند!
➕ حدیث کمتر شنیدهشده در مورد علت گناه نکردن برخی انسانها
👈 برگرفته از جلسات «تربیتِ تقوا محور در خانواده، مسجد و مدرسه» در فاطمیۀ بزرگ تهران، جلسۀ هشتم
هیئت محبین مولا امیرالمؤمنین(ع)
تلگرام | بله | سروش | روبیکا | آپارات | اینستاگرام | سایت
#تصویری
@Panahian_ir
در همین رابطه بخوانید👇
رابطه ضعف شخصیتی با برخی رذایل اخلاقی
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
جُبن در موضوعات علمی
#خودتحقیری_علمی
... در موضوعات علمی نیز شجاعت و شهامت لازم است. همیشه در میان بشر نابغه های علمی وجود داشته و دارند. غالباً ظهور یک نابغه علمی موجب رکود علم برای زمانهای بعد میشود، زیرا دیگران در مقابل شخصیت او مرعوب میشوند و جرأت اظهار عقیده برخلاف او نمیکنند و حتی این فکر در مغزشان جرأت عبور پیدا نمیکند که بر خلاف آن نابغه علمی فکر کنند و ناچار همیشه افکارشان از حدود افکار آن نابغه بالاتر نمیرود و این جُبن است و جبن در علمیات موجب رکود و وقفه علم است. لا ينبغي للمؤمن أن يكون جباناً (کنزالعمال، حدیث ۷۴۱۵).
شهید ثانی (رضوان الله علیه) عقیده دارد که بعد از ظهور شیخ ابو جعفر طوسی در عالم فقاهت تا سیصد سال فقها همتشان فقط مصروف فهمیدن افکار او بود تا آنکه محققین بزرگی آمدند و شهامت به خرج دادند و تحولی در فقاهت ایجاد کردند.
محقق جلال الدین دوانی که در اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری می زیست صریحاً در مقابل کسانی که تسلیم و متعبد بودند به افکار و نظریات این سینا می گفت: 《انا لم نؤمن بما في دفتى الشفاء》... ما به آنچه در کتاب شفای بوعلی نوشته شده ایمان نیاورده ایم... و لهذا در بسیاری از مسائل با این سینا مخالفت می کرد که در کتب حکمت و فلسفه مسطور است. مرعوب شدن در برابر شخصیتهای بزرگ علمی یک نوع جبن و ضعف است و موجب رکود و وقفه علم می شود...
لا تستوحشوا في طريق الهدى لقلة أهله... (نهجالبلاغه، خطبه ۲۰۱)
ولى آدمهای ضعیف ترس دارند، وحشت دارند. آدم ضعیف در زندگی هیچ روشی را انتخاب نمی کند. فقط مترصد است ببیند افراد بالادست و متشخص چه راهی را پیش میگیرند و همچنین ملل ضعیف در مقابل عادات ملل قوی. تا جایی که این ضعف و جبن حتی در کوچکترین کارها از قبیل لباس پوشیدن و طرز غذا خوردن و جميع حرکات و سکنات سرایت می کند. شجاعت و قوت قلب نیز مانند قوت بدن احتیاج به تمرین و ممارست دارد.
منبع: استاد شهید مرتضی مطهری (رضوانالله تعالی علیه)، خطابههای اخلاقی (۱)، صص ۸۹ و ۹۰
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه مهم روانشناسان در درخواست اخراج رژیم وحشی صهیونیستی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد
(این بیانیه ان شاءالله در قالب نامه، پس از امضای روانشناسان و مشاوران، ارسال خواهد شد)
جناب اقای گوترش (Guterres)
دبیر کل محترم سازمان ملل متحد
جناب اقای لاگدامئو (Antonio Manuel Revilla Lagdameo)
ریاست محترم کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد
امروز جنایات و وحشی گری های رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین اشغالی دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست. قتل و غارت، کشتن زنان و کودکان بی گناه، محاصره، ایجاد قحطی، تجاوز و هتک حرمت، عدم رعایت قوانین جنگی و نسل کشی در خاک فلسطین در طی چند ماه گذشته اکنون به اوج خود رسیده است به طوری که دیگر هیچ وحشی گری باقی نمانده است که توسط این رژیم زن کش و کودک کش انجام نشده باشد.
امروز سوال مهم روانشناسان دنیا این است که آیا کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد تنها برای کشورهای مشخصی است و ملت غزه و زنان و کودکان آن، در این سازمان جایگاهی ندارند؟ آیا اعضای محترم کمیسیون مقام زن تاکنون در مورد سلامت روان زنان و کودکانی که روز خود را با صدای بمب و آتش و گلوله شروع می کنند فکر کرده اند؟ آیا تاکنون درمورد وضعیت روانشناختی زنانی که همسر، فرزندان، پدر و مادر و اعضای خانواده شان یکی پس از دیگری در مقابل چشمان آنها کشته میشوند، فکر کرده اند؟ ایا زنان و کودکان فلسطینی حق آرامش، زندگی و برخورداری از نیازهای اولیه را ندارند؟
اگر بله چگونه است که این رژیم هنوز در این کمیسیون عضویت داشته و با دستان آغشته به خون بیش از ۲۵ هزار زن و کودک بی گناه از حقوق زنان و کودکان سخن می گوید؟ ادعای حقوق زنان دارد، در حالیکه حدود ۷۰ درصد کشته شدگان جنگ در غزه زنان و کودکان بیگناه هستند! آیا چشم ها و گوش های سازمان ملل که سازمانی بین المللی است، بر این جنایت هولناک بسته شده است؟
این جنایات، عملکرد خارج از چارچوب های انسانی رژیم صهیونیستی و اشغالگر، کذب بودن رویاهای اروپایی و آمریکایی برای نظم نوین جهانی و آرمانهای آنان را نیز معلوم کرده و نشان می دهد، آرمانهای توسعه پایدار و تلاشهای صندوق های وابسته به سازمان ملل متحد، صرفا برای مدیریت کردن کشورهای ضعیف تر نوشته می شود. شش سال دیگر که در ارزیابی دستیابی به اهداف توسعه پایدار (2030)، به عدم تحقق آن رسیدید و نتایج نشان داد که کشورها در اجرای آن با شما همکاری نکرده و نمی کنند، خاطرات این رسوایی های بزرگ را به خاطر بیاورید و دلیل عدم اعتماد کشورها به سازمان ملل و صندوقهای وابسته به آن را به درستی تشخیص دهید.
ما روانشناسان در عین اینکه نسبت به وضعیت سلامت روان مردم و خصوصا زنان و کودکان غزه هشدار می دهیم، شما را نسبت به اعتبار سازمان ملل نیز بیم داده و سریعا و قویا خواهان اخراج هرچه سریع تر این رژیم منحوس از کلیه صندوقهای وابسته به سازمان ملل متحد و در کمترین واکنش اخراج آن از کمسیون مقام زن و نیز پیمان نامه حقوق کودک هستیم.
بیانیه روانشناسان، رواندرمانگران و مشاوران
رونوشت
UNICEF
UNCSW
UNFPA
پیوند امضای بیانیه (که در قالب نامه ارسال خواهد شد) 👇
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfL5b_5HTFERj5fUWZrPJVUB1OtvNOHDHjkENQnyHjkctUn4g/viewform?usp=sf_link
لطفا در انتشار و امضا کوشا باشید...
با سلام و احترام و تشکر از همراهان گرامی
امکان مشاهده آنلاین مشخصات امضاکنندگان بیانیه از طریق پیوند زیر فراهم است👇
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1i4pKKYtv7ePXJvrp8cx47oJCIeKpIm-Dt8xLdrgGkHY/edit?usp=sharing
با مردم چگونه رفتار کنیم؟
الإمامُ الحسنُ عليه السلام: صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن يُصاحِبوكَ بِهِ. (اعلام الدین: ۲۹۷)
✅ امام حسن عليه السلام: با مردم آن گونه رفتار كن كه دوست دارى با تو رفتار كنند.
انصاف گمشده برخی از ما در تعاملات اجتماعی است.
گویی در توضیح این مطلب، در نامه ۳۱ نهجالبلاغه، امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام به امام حسن علیهالسلام چنین فرمودند:
اى پسرم نفس خود را ميزان ميان خود و ديگران قرار ده...
۱. پس آنچه را كه براى خود دوست دارى براى ديگران نيز دوست بدار...
۲. و آنچه را كه براى خود نمیپسندی، براى ديگران مپسند...
۳. ستم روا مدار، آنگونه كه دوست ندارى به تو ستم شود...
۴. نيكوكار باش، آنگونه كه دوست دارى به تو نيكى كنند...
۵. و آنچه را كه براى ديگران زشت میداری براى خود نيز زشت بشمار...
۶. و چيزى را براى مردم رضايت بده كه براى خود میپسندی...
۷. آنچه نمیدانی نگو، گر چه آنچه را میدانی اندك است؛ آنچه را دوست ندارى به تو نسبت دهند، درباره ديگران مگو...
قدری روی عبارات تأمل کنیم و مصادیق آن را در زندگی بیابیم... ان شاءالله بتوانیم عامل باشیم.
#سبک_زندگی_اسلامی
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
ای کمان و تیرها بر ساخته ** صید نزدیک و تو دور انداخته!
مولوى داستانى دارد، مىگويد مردى از خداوند هميشه مسئلت مىنمود كه به او گنجى نمايانده شود تا در اثر آن گنج زندگى را به راحت بگذراند. مدتها از خداوند اين مسئلت را مىكرد و در اين راه تضرعها و زاريها مىكرد تا بالاخره شبى خوابى ديد و به اصطلاح خوابنما شد. در عالم خواب او را به گنجنامه و رقعهاى راهنمايى كردند. آن مرد رفت و آن گنجنامه را پيدا كرد. ديد در آنجا نوشته است كه مىروى سر فلان قله مىايستى و پشت به شهر و تير را به كمان مىگذارى، آن به هرجا كه افتاد گنج همان جاست، تو آنجا را حفر كن كه گنج را خواهى يافت. آن مرد رفت و در همان نقطه ايستاد و پشت به شهر نمود و تير را به قوّت كشيد و پرتاب كرد. تير در نقطهاى به زمين افتاد. فوراً با بيل و كلنگ آن نقطه را حفر كرد و هرچه زمين را كند چيزى نيافت. پيش خود گفت شايد اين دفعه در جهت تير اشتباه كردهام. بار ديگر روى همان نقطه ايستاد، تير را به كمان گذاشت و پرتاب كرد. اين مرتبه نيز هرچه با بيل و كلنگ زمين را كند چيزى نيافت. براى مرتبه سوم و چهارم اين عمل را تكرار كرد. بالاخره خسته و عصبانى شد و در مقام تضرع و زارى به درگاه الهى برآمد. اين دفعه در عالم خواب يا بيدارى به او گفته شد كه در آن گنجنامه ننوشته بود كه تو تير را به كمان بگذار و به قوّت بكش. تو تير را به كمان بگذار، هرجا كه خود تير افتاد گنج آنجاست. اين مرتبه رفت و تير را به كمان گذاشت ولى تير را به حال خود گذاشت و تا دست خود را برداشت آن تير جلو پايش افتاد. همانجا را حفر كرد و ديد گنج در زير پاى خودش بود و او نمىدانست.
آنگاه مولوى مىگويد:
اى كمان و تيرها برساخته
صيد نزديك و تو دور انداخته
اين مثَل است. اين مثَل براى آشنا ساختن انسان است به گنجهايى از استعداد و ظرفيت كه خداوند در وجود هركسى گذاشته است و او خود بىخبر است. روى اين استعدادها پوشيده است و بايد با فعاليت و كوشش اين استعدادها را ظهور و بروز داد. هر نعمتى كه خداوند به انسان مىدهد بايد شُكر آن نعمت ادا شود. شُكر هر نعمت اين است كه انسان او را در همان كارى كه خداوند آن نعمت را براى آن كار آفريده به مصرف برساند. پس علت بدبينى و نااميدى انسان به خودش كه گاهى منجر به سوء ظن و بدبينى نسبت به ذات اقدس احديت مىشود ناشى از جهالت و نادانى است، ناشى از اين است كه انسان از گنجهاى استعدادى كه خداوند در وجودش قرار داده بىخبر و بی اطلاع است.
نک: مطهری (۱۴۰۲)، خطابههای اخلاقی، ص ۱۶۸_۱۶۶
پانوشت: برخی از ما انسانها برای موفقیت و سعادت به دنبال عواملی همچون بخت و اقبال و شانس، پول فراوان بادآورده، توجه فلان اشخاص و ... میگردیم. در حالیکه خداوند گنج را درون ما قرار داده و این گنج در انتظار کشف و بهرهبرداری است!
✅ اللَّهُمَّ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا خرج کاری کن که مرا برای آن آفریدی
(بخشی از دعاهای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها)
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک پل در امریکا فروریخته و چند نفر کشته و مفقود شدند. شلوغ کردن داره؟!
#سواد_رسانه
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرهنگ سازی خوب است، اما کافی نیست!
چندی پیش در بین جمعی از دانشجویان در سنین ازدواج بودم. درباره موانع ازدواجشان و چگونگی مدیریت خود در دوران جوانی صحبتهایی رد و بدل شد.
پس از مدتی که باب گفتگو باز شد، برخی دانشجویان دغدغه اصلی خود را اینگونه مطرح کردند: 《برای شروع زندگی مشترک و ازدواج به چه کسی اعتماد کنیم؟》
اگر این پرسش ۱۰ یا حتی ۵ سال پیش مطرح میشد، شاید به دنبال دلایل فرافکنی یا رگههای سوءظن در فرد میگشتیم. هرچند بدون کمترین تردیدی، بسیار زیادند دختران و پسران پاک و باعفتی که در کشور ما جز مسیر ازدواج (یا در صورت عدم امکان، خویشتنداری) برای تأمین نیازهای طبیعی خود اقدام دیگری انجام نمیدهند، با اینحال باید شرایط جوانان پاکدامن امروز را دریابیم.
آیا ذهنیت جوانی که در فضای مجازی چنین محتواهایی را میبیند و میشنود، تحتتأثیر قرار نمیگیرد؟
برای سالها این کلیشه را در ذهن جوانان جا انداخته بودند که 《در غرب پس از ازدواج افراد دیگر خیانت نمیکنند》! و هنوز عدهای این کلیشهها را باور دارند.
غرب مسیر غلط را طی کرد و در آستانه فروپاشی کامل نظام خانواده است. به تازگی خبری منتشر شد که نیویورک زنای محصنه را جُرم زدایی میکند چون 《روابط با رضایت بین بزرگسالان به کسی ربطی ندارد》 و واکنش کلیسا هم این بود که 《زنا گناه است، نمیدانیم جُرم هم هست یا نه!》
بزرگواران، مسئولان فرهنگی!
باور کنید این مسیر که برخی از شما در پیش گرفتهاید، نه فقط دین، که دنیای مردم را هم نابود خواهد کرد.
بیدار شوید...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
مهار خود در برابر رهاسازی خود
در روانشناسی تکانه را 《یک میل شدید روانی برای انجام یک عمل》میدانند.
برخی افراد در مهار این امیال شدید، ناتوانیهای قابل توجهی دارند و درگیر اختلالات کنترل تکانه میشوند.
در حالات خفیفتر آن، عموم ما درگیر تکانهها میشویم و میل به واکنش شدید در ما فعال میشود. نمونههای این تکانهها میتواند این موارد باشد:
تمایل به خوردن کیک خامه یا شربت یا شیرینی یا نوشابه و ... در حالی که میدانیم برایمان ضرر دارد...
تمایل به واکنش شدید لحظهای نسبت به کسی که ما را رنجانده است (مثلا کسی به ما بیتوجهی میکند، یا جلوی ما از دیگران تعریف میکند یا ...) در حالیکه میدانیم واکنشهای بهتری نیز میتوان انجام داد...
تمایل به کنارهگیری یا فرار از موقعیتی که آن را دوست نداریم...
و امثال آن
سادهترین کار این است که طبق میل لحظهای خود عمل کنیم، یعنی مثلا خشم خود را در لحظه تخلیه کنیم، از موقعیت اجتناب (فرار) کنیم یا به صورت انفعالی واکنش نشان دهیم (مثلا کناره گیری کنیم)...
اما معمولا این واکنشهای لحظهای چندان ثمربخش نیستند، هرچند ذهن ما تمایل دارد آنها را توجیه هم بکند:
مثلا، میگوییم اگر الان تنبیه نشود پُررو میشود!
یا نوشابه برای هضم غذا خوب است!
یا هر کس دیگری جای من بود بدتر از این میکرد
و ...
روشهای مختلفی برای مدیریت این تمایلات شدید وجود دارد: کوتاه مدت و بلندمدت.
سادهترین شیوه کوتاه مدت این است که اجازه دهیم زمان بگذرد. بله، البته انجام آن به همین سادگی گفتنش نیست، اما راهکار بسیار اثربخشی است. با گذر زمان، میل شدید دستخوش تغییر میشود و دیگر آنقدر آزارنده نیست.
اما راهکارهای بلندمدت نیز بسیار مهمند. شاید از مهمترین آنها بالا بردن ظرفیت یا سعه صدر است.
✅ انسان با ظرفیت به هر چیزی واکنش نشان نمیدهد. یک لیوان آب، به یک فوت ما هم واکنش قابل ملاحظه دارد، چون ظرفیتش کم است! اما یک دریا به راحتی دهها کشتی بزرگ را تحمل میکند، چون ظرفیت وسیعی دارد.
خوشبختانه خداوند در ما انسانها امکان ظرفیت سازی را قرار داده است (و در نقطه مقابل اگر درست عمل نکنیم امکان ظرفیت سوزی هم داریم!) و ماه مبارک رمضان فرصت ظرفیت سازی است، اگر از آن استفاده کنیم.
کمترین آن مقاومت در برابر خوردن و آشامیدن است. اما، مقاومت در برابر خشم، شهوت، بدرفتاری، بدگفتاری، بدکرداری، مشکلات و سختیها زندگی، مسئولیتها و فعالیتهای توان فرسا و امثال آن همه از آثار مفید این ماه عزیز هستند اگر درست روزه داری کنیم.
پانوشت: البته اشتباه نشود. ما خشم مفید هم داریم، تنبیه مفید هم داریم. اما آنچه از آن سخن گفته شد، برای مواقعی است که ما به جای تسلط بر رفتار، اسیر تمایلات ناخواسته یا نابجا هستیم.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
استخراج مبانی انسان شناختی روانشناسی اسلامی.pdf
544.2K
استخراج مبانی انسان شناختی قرآنی و بررسی نقش این مبانی در روانشناسی اسلامی
... تمامی مکاتب مطرح و غیرمطرح روانشناسی معاصر برخاسته از مبانی ارزش شناختی، معرفت شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی و ... خود هستند. مکتب روانشناسی اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. پژوهش حاضر، با استفاده از روش تحلیل محتوا، به استخراج و توضیح مبانی انسان شناسی مرتبط با روانشناسی اسلامی پرداخته است. این مبانی عبارتند از: مخلوق بودن انسان؛ دو ساحتی بودن انسان؛ هدفمند بودن آفرینش انسان؛ عبد بودن انسان؛ جاودانگی انسان؛ مختار بودن انسان؛ مسئول بودن انسان؛ خدامحوری به جای انسان محوری و هوامداری؛ محوریت جان انسان؛ کرامت، فضیلت، و امانت داری انسان؛ فطرت و طبیعت؛ وابستگی وجود انسان؛ گرایش انسان به سوی کمال؛ مواجه بودن با دشمنان درونی و بیرونی؛ نقش نیت در اعمال انسانی؛ نقش گذشته، حال و آینده در زندگی انسان؛ طبیعت و تربیت؛ تغییرپذیری انسان؛ تکلیف داشتن به میزان وسع؛ آزمایش شدن بامشکلات؛ ارزش انسانی برابر دو جنس زن و مرد؛ جامعیت (عمومیت) در شخصیت، سرشت مشترک، و تفاوتهای فردی؛ چند بعدی بودن وجود انسان (بعد حیوانی، انسانی، الهی)؛ جامعیت وجودی انسان؛ و از خود بیگانگی در انسان. تاثیرات این مبانی بر روانشناسی اسلامی، از مواردی است که در مقاله به آن پرداخته شده است.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا شب مرده و زنده دارد؟!
شب هايمان را چگونه میمیرانیم و زنده نگه میداریم؟
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
خدایا دست خالی آمدهام و جز فضل خودت امیدی ندارم
اللَّهُمَّ إِلَی مَغْفِرَتِک وَفَدْتُ، وَ إِلَی عَفْوِک قَصَدْتُ، وَ إِلَی تَجَاوُزِک اشْتَقْتُ، وَ بِفَضْلِک وَثِقْتُ، وَ لَیسَ عِنْدِی مَا یوجِبُ لِی مَغْفِرَتَک، وَ لَا فِی عَمَلِی مَا أَسْتَحِقُّ بِهِ عَفْوَک، وَ مَا لِی بَعْدَ أَنْ حَکمْتُ عَلَی نَفْسِی إِلَّا فَضْلُک، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ تَفَضَّلْ عَلَی.
الهی به جانب آمرزشت آمدهام، و به سوی بخشایشت روی آوردهام، و به گذشت تو مشتاقم، و به فضلت اعتماد و تکیه دارم، و چیزی نزد من نیست که مرا درخور آمرزش تو کند، و نه کاری که مستحق بخشایش تو گردم، و با ستمهایی که بر خود کردهام جز تکیه بر فضل و احسان تو راهی ندارم، پس بر محمد و آلش درود فرست، و بر من تفضّل فرما.
فرازی از دعای زیبا و پر مضمون مکارم الاخلاق
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
✍#از_آتشی_که_در_آنم
🔸️نجاتم بده از آتشی که هم اکنون گرفتار آنم!
🔹️از محبتی که از دیگران میخواهم و نمیرسم،
🔸️از انسی که از دیگران طالبم و نمییابم،
🔹️از شعلههای خوف و حزن برای دنیای ناپایدار،
🔸️از ناامنیهای جانکاه خودساخته!
🔹️از آتش کینه، تفوق، بزرگبینی، خودشیفتگی و بدبینی!
🔰 وای خدای من! این همه ضعف، ناتوانی، محدودیت، و نیاز چه آتشی در وجودم بهپا کرده!
❎ جهنم کجاست! جهنم را همین حالا، همینجا خودم بنا کردهام، آن هم در آرزوی خام رسیدن به آرامش!
🔰من سراسر نیازم و احتیاج ای انیس، ای مونس، ای حبیب، ای مستعان، ای اِلیهِ یَقصِد المُنیبون، ای بهِ یِفتَخر المحبّون، ای یَعلمُ ضمیرَ الصّامتین، ای بابُه مَفتوحُ للطّالبین، ای ...
🤲 مرا نجات ده از این #آتش_نیازمندی ای تربیتگر من!
🤲 #خلّصنا_من_النّار_یاربّ
♻️ همین برای تمام عمر من کافی است در شب هزار ماهه!
#شب_قدر
#تدبر_در_دعا
#دعای_جوشن_کبیر
#تغییر_حال_و_تغییر_سال
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی_کانالی_برای_زندگی
رفیعی هنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حق تحقیق، در برابر حق بازگو کردن!
#سبک_زندگی_اسلامی
#تقوای_اجتماعی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از باور
.
🔹 بچهها قبل از اینکه موعد روزهشان شود، روزهی تمرینی بگیرند؛ اما به صورت پیوسته نباشد که به بدنشان ضرری بزند. این روزه یک اثر دارد و آن اینکه بچهها خودشان علاقهمند میشوند که روزه بگیرند و این را نوعی قهرمانی برای خودشان میدانند که توانستند مثل بزرگها عمل کنند.
🔸 بچهها با شیوۀ تشویق و ترغیب، خیلی خوب رشد میکنند. این سنت جشن عبادت...خیلی کار خوبی است.
🔹 راه بزرگ شدن معروف همین است که به آن عزّت بدهی. همین که چادر عزت پیدا کند، فراگیر میشود. اگر شما بیحجابی را تحقیر کنید، برانداخته میشود.
🔸 روزی که بچهتان روزه میگیرد، در خانواده خودتان جشن عبادت بگیرید و دعوت کنید و خرج کنید و برای او جایزه بگیرید و به خانوادهها هم که دعوت میشوند، جایزه بدهید.
🕋 #تربیت_عبادی 8⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی |
راه رشد، جلد چهارم، صفحه ۱۰۵ و ۱۰۶.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
44.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلک القضیه
گرچه پیشتر هم کار ارزشمند تلک القضیه را در کانال قرار داده بودم، اما کار خوب مستضعفین تی وی باعث شد مجددا آن را در کانال قرار بدهم.
در این شبهای عزیز و گرانقدر، علاوه بر دعا برای مردم مظلوم و البته قهرمان غزه، بیاییم و کُنشی رسانهای نیز برای آنها ترتیب بدهیم.
در صفحات مجازی خود، نسخههای فارسی، انگلیسی، و آلمانی تلک القضیه (نسخه خام) را انتشار دهید تا به دست همه مردم دنیا برسد.
فکر نکنید مردم در خارج از کشور میتوانند به سادگی به این محتواها دسترسی پیدا کنند.
حداکثر چیزی که آنها ممکن است بشنوند، یک سری اعداد و ارقام است. رسانه های جبهه استکبار، مردمان مخالف خودشان را در حد اشیا و اعداد پایین میآورند و صدا و تصویری از آنها منتشر نمیکنند. باور کنید کار رسانه ای شما اثر دارد. کاش هنرمندان کشور ما هم چنین آثاری تولید کنند.
شما رسانه باشید. آنقدر پخش کنید تا همه دنیا ببیند. همه جا پخش کنید.
یا علی
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✍آیت الله حائری شیرازی(ره)
🔸 تشویق و تنبیه آسان است، بازگیری از تشویق و تنبیه مشکل است. چون اینها دارو است، دارو مصرف کردن راحت است اما بازگرفتن از دارو دشوار است...شما بچه را تشویق کردی، بچه عادت کرد به تشویق، این مصیبت است.
🔹 مثلاً پولش دادی برای یک کاری، بعد میگویی یک لیوان آب بده، بعد میگوید مزدش کو؟ هر وقت هم ندادی، میگوید حقم را نداد...
🔸 تشویق و تنبیه، واردات است، بچه را از تشویق و تنبیه آزاد کردن سخت است. طوری تشویق کنید که وقتی تشویق تعطیل میشود، آن عمل حسنه و آن کار خوب تعطیل نشود.
🔹 پس به هر جهت مثل کسی که میخواهد کسی را آزاد کند، دائم کم کنید آن را...دفعه اول هفتهای یکبار تشویقش میکردی، بعد بکن آن را ماهی یکبار، بعد بکن دو ماهی یکبار، بعد تعطیلش کن که خودش کار را با تشخیص خودش انجام دهد.
💢 این فیلم، برگرفته از پایگاه اینترنتی شمیم آشنا می باشد.
🔅#روش_تشویق 9⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی
📚 #راه_رشد | جلد سوم صفحات ۵۳ الی ۵۵
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
با سلام و احترام
پیشنهاد میکنم علاقهمندان به مباحث تربیتی کانال سودمند باور را دنبال نمایند👇
@Bavar_tarbiat
#پرسش_و_پاسخ
#نقد_و_بررسی_کارشناسانه
🔷 متن زیر پرسش و پاسخ یک مراجع و مشاور هست (مشاوره پیامکی).
در این ارسال قصد داریم به نقد و بررسی این پرسش و پاسخ بپردازیم.
🔹پرسش مراجع: با والدینم نمیتوانم کنار بیایم، با هم در یک خانه هستیم چیکار کنم؟
🔹 پاسخ مشاور: مرز بکش و فضایی درست کن که خودت باشی و خودت، بنابراین سعی نکن باهاشون جدل کنی، سعی نکن باورشونو تغییر بدی، اصولا سعی کن خیلی باهاشون Involved!نشی. اجازه نده تیکه هاشون طعنه هاشون بی محلی شون، سر به سر گذاشتن شون و ... تو رو عصبانی کنه. بهشون گوش کن ولی یه گوش در گوش دروازه!
بعضا رابطه با اعضای خانواده میتواند از هر رابطه ای سمی تر و آسیب رسان تر باشه. اگه به لحاظ فیزیکی امکان فاصله گرفتن نباشد باید به لحاظ احساسی Emotionally ازشون فاصله گرفت.
نقد این پاسخ مشاور را در ارسال بعدی ملاحظه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نقد و بررسی یک پرسش و پاسخ منتشر شده در فضای مجازی
برای ملاحظه پرسش و پاسخ مطرح شده اینجا را لمس کنید.
نقد از منظر عدم رعایت اصول اولیه مشاوره
برای مشاوره دادن، نیاز به ارتباط گیری با مُراجع، مصاحبه تخصصی و ارزیابی ویژگیهای مراجع، و تشخیص مشکل اصلی و نه فقط شکایت اصلی مراجع است. مشاور، به صرف طرح یک سوال، بدون رعایت جوانب موضوع، به ارائه نسخه خود پرداخته است.
نقد از جهت انتشار عمومی محتوا
همانطور که بیان شد دلایل مسائل مراجعان بسیار متفاوت از یکدیگر است. انتشار عمومی سؤال و جواب اختصاصی یک فرد، بدون توضیح و بدون در نظر داشتن شرایط، نه تنها سودمند نیست که میتواند زیان بخش هم باشد.
نقد محتوایی
دست کم برخی افراد در کنار آمدن با دیگران چالشهایی دارند. آیا تنها راهکار این است که مرزکشی کنند؟! مرزکشی در اینجا معادل فرار یا اجتناب است. اگر قرار بر این باشد که هر کس با دیگران در زندگی خود به چالش بربخورد از آنها فاصله فیزیکی یا روانشناختی بگیرد، تعاملات انسان، مهارتهای حل مسأله، ارتقای توانمندیهای مثبت (مثل تاب آوری و ...) چه میشود؟!
ضمن اینکه چالش با دیگران (از جمله والدین) ممکن است اقتضای سن و دوره تحول فرد و بنابراین گذرا باشد. ممکن است در نتیجه وضعیتی اختلال گونه حادث شده باشد، ممکن است اصلا علت ایجاد چالش خود فرد باشد و دهها احتمال دیگر. کدام متخصص آموزش دیدهای برای نیم خط طرح پرسش، چنین قواعد کلی ای مطرح میکند؟ آیا این پاسخ، چالشهای جدیدتر و جدی تری ایجاد نمیکند؟
نقد فرهنگی
امروزه بحث های مرتبط با روانشناسی فرهنگی و روانشناسی میان فرهنگی بسیار مطرح هستند. در فرهنگی که تعامل با والدین یک عنصر مهم قلمداد میشود، چنین مشاورهای بسیار ناشیانه برداشت میشود. به علاوه، ممکن است مراجع با توصیه مشاور، درگیر تعارض معنوی شود. حتی در فرهنگ متفاوت هم چنین مشاوره دادنی نمیتواند اخلاقی باشد. کافی است به جای والدین، در سوال، موارد دیگری بگذارید (مثلا همسر، فرزند، دوست و آشنا و ...). آیا چنین پاسخی در شأن یک مشاور آموزش دیده است؟
نکته پایانی:
۱. محتمل است مشاور محترم، پس از طرح مسأله مراجع، ناخواسته یا ناآگاهانه با مراجع و موضوع او به اصطلاح involved شده باشد و راهکار او، واکنشی به احساسات برانگیخته شده پنهانی خود او باشد. سمی خواندن روابط با اعضای خانواده، ممکن است نشانهای از این مطلب باشد.
۲. محتمل است مشاور محترم چالشهایی با ارزشهای فرهنگی جامعه داشته و تعمدا در جهت تغییر آن ارزشها کوشیده باشد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231