eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
541 ویدیو
117 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرهنگ سازی خوب است، اما کافی نیست! چندی پیش در بین جمعی از دانشجویان در سنین ازدواج بودم. درباره موانع ازدواجشان و چگونگی مدیریت خود در دوران جوانی صحبت‌هایی رد و بدل شد. پس از مدتی که باب گفتگو باز شد، برخی دانشجویان دغدغه اصلی خود را اینگونه مطرح کردند: 《برای شروع زندگی مشترک و ازدواج به چه کسی اعتماد کنیم؟》 اگر این پرسش ۱۰ یا حتی ۵ سال پیش مطرح می‌شد، شاید به دنبال دلایل فرافکنی یا رگه‌های سوءظن در فرد می‌گشتیم. هرچند بدون کمترین تردیدی، بسیار زیادند دختران و پسران پاک و باعفتی که در کشور ما جز مسیر ازدواج (یا در صورت عدم امکان، خویشتنداری) برای تأمین نیازهای طبیعی خود اقدام دیگری انجام نمی‌دهند، با این‌حال باید شرایط جوانان پاکدامن امروز را دریابیم. آیا ذهنیت جوانی که در فضای مجازی چنین محتواهایی را می‌بیند و می‌شنود، تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرد؟ برای سال‌ها این کلیشه را در ذهن جوانان جا انداخته بودند که 《در غرب پس از ازدواج افراد دیگر خیانت نمی‌کنند》! و هنوز عده‌ای این کلیشه‌ها را باور دارند. غرب مسیر غلط را طی کرد و در آستانه فروپاشی کامل نظام خانواده است. به تازگی خبری منتشر شد که نیویورک زنای محصنه را جُرم زدایی می‌کند چون 《روابط با رضایت بین بزرگسالان به کسی ربطی ندارد》 و واکنش کلیسا هم این بود که 《زنا گناه است، نمی‌دانیم جُرم هم هست یا نه!》 بزرگواران، مسئولان فرهنگی! باور کنید این مسیر ‌که برخی از شما در پیش گرفته‌اید، نه فقط دین، که دنیای مردم را هم نابود خواهد کرد. بیدار شوید... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
مهار خود در برابر رهاسازی خود در روانشناسی تکانه را 《یک میل شدید روانی برای انجام یک عمل》می‌دانند. برخی افراد در مهار این امیال شدید، ناتوانی‌های قابل توجهی دارند و درگیر اختلالات کنترل تکانه می‌شوند. در حالات خفیف‌تر آن، عموم ما درگیر تکانه‌ها می‌شویم و میل به واکنش شدید در ما فعال می‌شود. نمونه‌های این تکانه‌ها می‌تواند این موارد باشد: تمایل به خوردن کیک خامه یا شربت یا شیرینی یا نوشابه و ... در حالی که می‌دانیم برایمان ضرر دارد... تمایل به واکنش شدید لحظه‌ای نسبت به کسی که ما را رنجانده است (مثلا کسی به ما بی‌توجهی می‌کند، یا جلوی ما از دیگران تعریف می‌کند یا ...) در حالی‌که می‌دانیم واکنش‌های بهتری نیز می‌توان انجام داد... تمایل به کناره‌گیری یا فرار از موقعیتی که آن را دوست نداریم... و امثال آن ساده‌ترین کار این است که طبق میل لحظه‌ای خود عمل کنیم، یعنی مثلا خشم خود را در لحظه تخلیه کنیم، از موقعیت اجتناب (فرار) کنیم یا به صورت انفعالی واکنش نشان دهیم (مثلا کناره گیری کنیم)... اما معمولا این واکنش‌های لحظه‌ای چندان ثمربخش نیستند، هرچند ذهن ما تمایل دارد آن‌ها را توجیه هم بکند: مثلا، می‌گوییم اگر الان تنبیه نشود پُررو می‌شود! یا نوشابه برای هضم غذا خوب است! یا هر کس دیگری جای من بود بدتر از این می‌کرد و ... روش‌های مختلفی برای مدیریت این تمایلات شدید وجود دارد: کوتاه مدت و بلندمدت. ساده‌ترین شیوه کوتاه مدت این است که اجازه دهیم زمان بگذرد. بله، البته انجام آن به همین سادگی گفتنش نیست، اما راهکار بسیار اثربخشی است. با گذر زمان، میل شدید دستخوش تغییر می‌شود و دیگر آنقدر آزارنده نیست. اما راهکارهای بلندمدت نیز بسیار مهمند‌. شاید از مهم‌ترین آن‌ها بالا بردن ظرفیت یا سعه صدر است. ✅ انسان با ظرفیت به هر چیزی واکنش نشان نمی‌دهد. یک لیوان آب، به یک فوت ما هم واکنش قابل ملاحظه دارد، چون ظرفیتش کم است! اما یک دریا به راحتی دهها کشتی بزرگ را تحمل می‌کند، چون‌ ظرفیت وسیعی دارد. خوشبختانه خداوند در ما انسان‌ها امکان ظرفیت سازی را قرار داده است (و در نقطه مقابل اگر درست عمل نکنیم امکان ظرفیت سوزی هم داریم!) و ماه مبارک رمضان فرصت ظرفیت سازی است، اگر از آن استفاده کنیم. کمترین آن مقاومت در برابر خوردن و آشامیدن است. اما، مقاومت در برابر خشم، شهوت، بدرفتاری، بدگفتاری، بدکرداری، مشکلات و سختی‌ها زندگی، مسئولیت‌ها و فعالیت‌های توان فرسا و امثال آن همه از آثار مفید این ماه عزیز هستند اگر درست روزه داری کنیم. پانوشت: البته اشتباه نشود. ما خشم مفید هم داریم، تنبیه مفید هم داریم. اما آنچه از آن سخن گفته شد، برای مواقعی است که ما به جای تسلط بر رفتار، اسیر تمایلات ناخواسته یا نابجا هستیم. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
استخراج مبانی انسان شناختی روانشناسی اسلامی.pdf
544.2K
استخراج مبانی انسان شناختی قرآنی و بررسی نقش این مبانی در روانشناسی اسلامی ... تمامی مکاتب مطرح و غیرمطرح روانشناسی معاصر برخاسته از مبانی ارزش شناختی، معرفت شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی و ... خود هستند. مکتب روانشناسی اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. پژوهش حاضر، با استفاده از روش تحلیل محتوا، به استخراج و توضیح مبانی انسان شناسی مرتبط با روانشناسی اسلامی پرداخته است. این مبانی عبارتند از: مخلوق بودن انسان؛ دو ساحتی بودن انسان؛ هدفمند بودن آفرینش انسان؛ عبد بودن انسان؛ جاودانگی انسان؛ مختار بودن انسان؛ مسئول بودن انسان؛ خدامحوری به جای انسان محوری و هوامداری؛ محوریت جان انسان؛ کرامت، فضیلت، و امانت داری انسان؛ فطرت و طبیعت؛ وابستگی وجود انسان؛ گرایش انسان به سوی کمال؛ مواجه بودن با دشمنان درونی و بیرونی؛ نقش نیت در اعمال انسانی؛ نقش گذشته، حال و آینده در زندگی انسان؛ طبیعت و تربیت؛ تغییرپذیری انسان؛ تکلیف داشتن به میزان وسع؛ آزمایش شدن بامشکلات؛ ارزش انسانی برابر دو جنس زن و مرد؛ جامعیت (عمومیت) در شخصیت، سرشت مشترک، و تفاوتهای فردی؛ چند بعدی بودن وجود انسان (بعد حیوانی، انسانی، الهی)؛ جامعیت وجودی انسان؛ و از خود بیگانگی در انسان. تاثیرات این مبانی بر روانشناسی اسلامی، از مواردی است که در مقاله به آن پرداخته شده است. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا شب مرده و زنده دارد؟! شب هايمان را چگونه می‌میرانیم و زنده نگه می‌داریم؟ https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
خدایا دست خالی آمده‌ام و جز فضل خودت امیدی ندارم اللَّهُمَّ إِلَی مَغْفِرَتِک وَفَدْتُ، وَ إِلَی عَفْوِک قَصَدْتُ، وَ إِلَی تَجَاوُزِک اشْتَقْتُ، وَ بِفَضْلِک وَثِقْتُ، وَ لَیسَ عِنْدِی مَا یوجِبُ لِی مَغْفِرَتَک، وَ لَا فِی عَمَلِی مَا أَسْتَحِقُّ بِهِ عَفْوَک، وَ مَا لِی بَعْدَ أَنْ حَکمْتُ عَلَی نَفْسِی إِلَّا فَضْلُک، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ تَفَضَّلْ عَلَی. الهی به جانب آمرزشت آمده‌ام، و به سوی بخشایشت روی آورده‌ام، و به گذشت تو مشتاقم، و به فضلت اعتماد و تکیه دارم، و چیزی نزد من نیست که مرا درخور آمرزش تو کند، و نه کاری که مستحق بخشایش تو گردم، و با ستم‌هایی که بر خود کرده‌ام جز تکیه بر فضل و احسان تو راهی ندارم، پس بر محمد و آلش درود فرست، و بر من تفضّل فرما. فرازی از دعای زیبا و پر مضمون مکارم الاخلاق https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔸️نجاتم بده از آتشی که هم اکنون گرفتار آنم! 🔹️از محبتی که از دیگران می‌خواهم و نمی‌رسم، 🔸️از انسی که از دیگران طالبم و نمی‌یابم، 🔹️از شعله‌های خوف و حزن برای دنیای ناپایدار، 🔸️از ناامنی‌های جانکاه خودساخته! 🔹️از آتش کینه، تفوق، بزرگ‌بینی، خودشیفتگی و بدبینی! 🔰 وای خدای من! این همه ضعف، ناتوانی، محدودیت، و نیاز چه آتشی در وجودم به‌پا کرده! ❎ جهنم کجاست! جهنم را همین حالا، همینجا خودم بنا کرده‌ام، آن هم در آرزوی خام رسیدن به آرامش! 🔰من سراسر نیازم و احتیاج ای انیس، ای مونس، ای حبیب، ای مستعان، ای اِلیهِ یَقصِد المُنیبون، ای بهِ یِفتَخر المحبّون، ای یَعلمُ ضمیرَ الصّامتین، ای بابُه مَفتوحُ للطّالبین، ای ... 🤲 مرا نجات ده از این ای تربیت‌گر من! 🤲 ♻️ همین برای تمام عمر من کافی است در شب هزار ماهه! 🌿🌺🍃🌸🌿 رفیعی هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
هدایت شده از باور
. 🔹 بچه‎‌ها قبل از اینکه موعد روزه‌شان شود، روزه‌ی تمرینی بگیرند؛ اما به صورت پیوسته نباشد که به بدنشان ضرری بزند. این روزه یک اثر دارد و آن اینکه بچه‌ها خودشان علاقه‌مند می‌شوند که روزه بگیرند و این را نوعی قهرمانی برای خودشان می‌دانند که توانستند مثل بزرگ‌ها عمل کنند. 🔸 بچه‌ها با شیوۀ تشویق و ترغیب، خیلی خوب رشد می‌کنند. این سنت جشن عبادت...خیلی کار خوبی است. 🔹 راه بزرگ شدن معروف همین است که به آن عزّت بدهی. همین که چادر عزت پیدا کند، فراگیر می‌شود. اگر شما بی‌حجابی را تحقیر کنید، برانداخته می‌شود. 🔸 روزی که بچه‌تان روزه می‌گیرد، در خانواده خودتان جشن عبادت بگیرید و دعوت کنید و خرج کنید و برای او جایزه بگیرید و به خانواده‌ها هم که دعوت می‌شوند، جایزه بدهید. 🕋 8⃣ ✍ | راه رشد، جلد چهارم، صفحه ۱۰۵ و ۱۰۶. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat