eitaa logo
« کانون علمی کلام اسلامی »
15 دنبال‌کننده
30 عکس
2 ویدیو
6 فایل
« کانون علمی کلام اسلامی » موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
مشاهده در ایتا
دانلود
064_نصوص_تاريخية_في_علة_الزهراء_وشهادتها.pdf
1.36M
🔰كراس الكتروني جديد رقم (64) عنوان الكراس: «نصوص تاريخية في علة فاطمة الزهراء وشهادتها» تأليف: العلامة المحقق الشيخ محمد هادي اليوسفي الغروي. عدد الصفحات: 51 مما جاء في المقدمة: اختارنا بين يدي القرّاء الكرام النصوص التاريخية المتعقلة بِعلة وشهادة سيدة نساء العالمين (ع) التي أوردها العلامة المحقق اليوسفي في كتابه «موسوعة التاريخ الإسلامي». وقد أثبتناها مع الاهتمام بتشكيل بعض النصوص وإبراز الآيات لاسيما كلمات الصِّدِّيقة الكُبرى(عليها السلام). استوعبت هذه النصوص جميع الأحداث المهمَّة المتعلقة بالموضوع، من بدء علتها إلى تأبين أمير المؤمنين علي بن ابي طالب(ع) لها. المحتويات 🔸الميلاد الميمون 🔹بدء علة فاطمة (عليها السلام)‏ 🔸ولما اشتد علتها 🔹فعادها الشيخان 🔸وجاءها العباس عائدًا 🔹وصايا الزهراء (عليها السلام) 🔸ساعة الوفاة 🔹غسل الزهراء (عليها السلام) 🔸تاريخ الوفاة 🔹وأين دفنت؟ 🔸تأْبين أمير المؤمنين للزهراء (عليهما السلام) 🔹عواقب دفن الليل‏ 🔸مؤامرة تحميل من الموقع الرسمي: https://fajrashura.com/abb/8545/ @chsiqs
📜گزارش سیّاری درباره غصب فدک 🔹️بنابر گزارش مرحوم کلینی و همچنین شیخ طوسی به نقل از کتاب احمد بن محمد السیاری که متهم به دروغگویی و فاسد العقیده بودن بوده و از مهمترین راویان منتسب به شیعه امامی است که درباره تحریف قرآن روایات زیادی نقل کرده، امام کاظم برای مهدی، یکی از خلفای عباسی، ماجرای غصب فدک و مخالفت حضرت زهرا با حاکمیت را به این نحو نقل می کند که حضرت زهرا، پس از غصب فدک و پس از اینکه ابوبکر از ایشان مطالبه شاهد می کند، امام علی و ام‌ایمن را به‌عنوان شاهد بر اینکه حضرت زهرا مالک فدک است، به ابوبکر معرفی کرد. (در نقل طوسی علاوه بر نام این دو، نام حسنین نیز آمده است.) پس از اینکه این دو بر مالکیت فدک برای حضرت زهرا شهادت دادند، ابوبکر مدعای حضرت زهرا را پذیرفت و سندی را دال بر اینکه حضرت زهرا مالک فدک است، نگاشت و آن سند را به ایشان اعطا کرد ولی پس از آنکه حضرت زهرا از مجلس ابوبکر بیرون رفت، عمر ایشان را دید و درباره ورق و سندی که در دستشان بود، پرس‌و‌جو کرد. وقتی حضرت زهرا ماجرا را شرح داد، عمر آن سند را از ایشان گرفت و در آن آب دهان انداخت و سند را پاره کرد. 🏷 السياري عن ابن أسباط قال‏ لما ورد أبو الحسن‏ موسى‏ على‏ المهدي‏ رآه‏ يرد المظالم‏ فقال يا أمير المؤمنين ما بال مظلمتنا لا ترد فقال له و ما ذاك يا أبا الحسن ... فلما ولي أبو بكر أخرج عنها وكلاءها فأتته فسألته أن يردها عليها فقال لها ائتيني بأسود أو أحمر يشهد لك بذلك- فجاءت بأمير المؤمنين و أم أيمن فشهدوا لها فكتب لها بترك التعرض فخرجت و الكتاب معها فلقيها عمر فقال ما هذا معك يا بنت محمد قالت كتاب كتبه لي ابن أبي قحافة قال لها أرينيه فأبت‏ فانتزعه من يدها و نظر فيه ثم تفل فيه و محاه و خرقه فقال لها هذا لم يوجف عليه أبوك بخيل و لا ركاب فضعي الحبال في رقابنا- فقال له المهدي يا أبا الحسن حدها لي فقال حد منها جبل أحد و حد منها عريش مصر و حد منها سيف البحر و حد منها دومة الجندل‏ فقال كل هذا قال نعم يا أمير المؤمنين هذا كله إن هذا كله مما لم يوجف أهله على رسول اللَّه بخيل و لا ركاب فقال كثير و أنظر فيه‏‌. 📚الکافي، 1: 543، تهذیب الأحکام، 4: 149. 🔺️آنچه از این گزارش فهمیده می شود، آنست که راوی متهم به کذب گزارش، در صدد بوده تا نزاع ابوبکر با حضرت زهرا بر سر فدک را نفی کند و او را در این ماجرا آلت دست عمر اعلام کند و به نوعی گزارش هایی که دال بر اختلاف ابوبکر و حضرت زهرا بوده را انکار کند. 🔺️افزودنی است، در ادامه گزارش سیاری، مهدی عباسی در صدد بر می آید تا منطقه غصب شده توسط حاکمیت پس از پیامبر را به امام کاظم برگرداند و از این رو از ایشان می خواهد تا حدود جغرافیایی منطقه فدک را توصیف کند، امام در جوابْ منطقۀ وسیعی از جمله کوه احد را به‌عنوان فدک معرفی می‌کند. در کتاب تاریخ یار، آمده که این قسمت از گزارش هم می تواند شاهدی بر تضعیف آن قرار بگیرد و بیان شده است که این منطقۀ وسیع با حدود منطقۀ فدک انطباق جغرافیایی ندارد و در مقابل این گزارش، از گزارش زمشخری از گفتگوی میان امام کاظم و هارون عباسی در باره حدود منطقه فدک یادشده و گزارش زمخشری خالی از اشکالات موجود در روایت سیاری دانسته شده است. برای توضیح بیشتر به کتاب یادشده رجوع شود. 📚تاریخ یار: 133-136. 🏠 @chsiqs
📜 نگرش های متفاوت 🔹️بنابر گزارش آیت الله سید محسن أمین، نویسنده اعیان الشیعة، در ایامی که برای حرم امام علی برق کشیده و حرم را با چراغ های برقی روشن کرده بودند، یکی از عالمان نجفی، به عیادت دو نفر از دوستانش که بیمار شده بودند، می رود، یکی از آن ها از این که به حرم علوی رسیدگی شده و برق به آنجا راه یافته خوشحال بود ولی دومی آرزوی مرگ کرده و گفته بود همین که بالای سر امیرالمؤمنین برق کشیده اند، کفایت می کند برای اینکه آروزی مرگ بکنم. آن عالم گفته بود، از تفاوت نگرش این دو شگفت زده شدم. 🏷ومما یستظرف من أخبار النجف ما أخبرنی بعض الثقات من اجلاء العلماء قال عدت فی یوم واحد صدیقین لي کانا مریضین فقال لی أحدهما لماعدته أرأیت کیف تنار الحضرة الشریفة العلویة بالکهرباء فإنّ هذا مما يسر النفس وانّي مسرور لذلك جدا فقلت له الأمر كذلك. فذهبت من عنده لعيادة الصديق الآخر فبعد ما جلست سألته عن حاله فقال تقول لماذا أليست الكهرباء فوق رأس اميرالمؤمنين! فعجبت من التفاوت في العقل بين هذين الرجلين. 📚رحلات السيد محسن أمين: 110. 🔺️در همین راستا، شهید مطهری بر این باور است که يكى از مسائل مهم ..كه به قوه عاقله .. مربوط مى‏شود اين است كه قوه انتقاد يعنى تشخيص خوب و بد را بيدار كنيم، مخصوصاً در مقابل مظاهر جديد كه نه مانند بعضى خشك مغزان با هر نوى‏ مخالفت كنیم و نه هر حماقتى و جنايتى را به نام تجدد و مد روز بپذيریم. 📚یادداشت های استاد مطهری: 2، 92. 🏠 @chsiqs
📜خرده گیری های متکبرانه 🔹️بنابر باور شیخ انصاری، اینکه برخی برای مبالغه در نادرست شمردن باور دیگری، آن باور را بدیهی البطلان می شمارند، به نوعی عیب جویی به حساب می آید، زیرا کسی که اعتقادی را بدیهی البطلان می شمارد، به صاحب آن اعتقاد کنایه زده و درک و فهم او را در حدی می داند که نمی تواند امور بدیهی را دریابد. در صورتی که موضع گیری درست، آنست که در بیان اشکال گفته شود: لازمه آن باور مورد اشکال، گزاره ای است که نادرستی آن گزاره کاملا بدیهی است. دراین صورت کنایه ای وجود ندارد، زیرا این ملازمه امری بدیهی نبوده و برای صاحب آن باور مطرح نبوده تا گفته شود اشکال گیرنده به او کنایه زده است. به هرحال، ظاهرا به باور مرحوم انصاری، سبب این گونه از اشکال گرفتن ها را می توان بیماری های روانی از جمله غرور، حسد، خود پسندی و پول درآوری با علم دانست. 🏷من ذلك المبالغة في تهجين المطلب الذي ذكره بعض المصنفين بحيث يفهم منها الإزراء بحال ذلك المصنف فإن قولك إن هذا المطلب بديهي البطلان تعريض لصاحبه بأنه لا يعرف البديهيات- بخلاف ما إذا قيل إنه مستلزم لما هو بديهي البطلان لأن فيه تعريضا بأن صاحبه لم ينتقل إلى الملازمة بين المطلب وبين ما هو بديهي البطلان و لعل الملازمة نظرية و قد وقع من بعض الأعلام بالنسبة إلى بعضهم ما لا بد له من الحمل و التوجيه- أعوذ بالله من الغرور و إعجاب المرء بنفسه و حسده على غيره و الاستيكال بالعلم. 📚مکاسب: ۱، ۳۳۱. 🔺️ناگفته نماند، شیخ انصاری در مواردی به خواننده کتابش با تعبیر "انت خبیر" خطاب کرده و به نوعی به برخی از عالمان کنایه زده است. مثلاً در موردی که محقق اردبیلی مطلبی را خلاف عقل و نقل می داند، شیخ انصاری در بیان اشکال به مطلب ایشان، خواننده را با تعبیر پیش گفته، مخاطب قرار داده و ادعا کرده که مخاطبش بر این آگاه است که چنین مطلبی مخالف عقل نیست. از این رو شیخ انصاری، به گونه ای مخاطبش را بالاتر از مرحوم اردبیلی قرار داده و فضای عقل را خالی از آنچه اردبیلی ادعا کرده، دانسته است، به گونه ای که عقل مخاطب چنین مطلبی را در می یابد. 🏷وأنت خبير بأنّه ليس في العقل ما يقتضي قبح الحكم المذكور وأيّ فارق بين هذا وبين ما أحلّوه عليهم السلام لشيعتهم. 📚مکاسب: 2، 206. 🏠 @chsiqs
انتشار چهل و پنجمین شماره از نشریه علمی پژوهشی(الف) تحقیقات کلامی وابسته به انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم کاربست حکمت و جدال احسن در اثبات معاد با نگرشی بر احتجاجات قرآنی پیامبر(ص) حسنعلی نوروزی آزارکی؛ سیدمصطفی موسوی تحلیل انتقادی از دیدگاه ابن‌تیمیه پیرامون حدیث معرفت صفدر رجب زاده؛ حمیدرضا محمدی؛ سید مجید میردامادی تحلیل نسبت «ازدواج شهربانو» با «خلافت خلیفه دوم» حسن محمدزاده؛ سیدضیاء الدین علیانسب بررسیِ مسألۀ توقیفیّت أسماء الهی در اندیشۀ سیّدمُرتضیٰ در بستر مکتب کلامی بغداد رضا برنجکار؛ محمدتقی سبحانی؛ مجید هادی زاده واکاوی و نقد کارکرد فطرت در ایمان از دیدگاه ابن طفیل و ابن بابویه بر مبنای آیات و روایات سیده شیما انوشه؛ مهرناز باشی زاده مقدم ارزیابی انتقادی دیدگاه اجماعی نبودن بیعت با امیرالمؤمنین علیه السلام ابراهیم رضائی کلیری روش‌های اهل‌بیت علیهم السلام در نشانه‌یابی امام با تکیه بر سلاح‌های نبوی علی اصغر پارسامقدم بررسی انتقادی تقابل رویکرد فلسفی و رویکرد تاریخی درباره قلمرو علم امام محمدحسن نادم 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@Islamic_theology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓📔📒📕📗📘📙📚📖 🖌«به نام آنکه جان را فکرت آموخت» 🔖دانش را به وسیله نوشتن حفظ کنید. «حضرت محمد (ص)» 💎حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی روشن ( دانش پژوه سطح ۴ رشته تفسیر و علوم قرآن موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس) باسلام و درود چاپ کتاب حضرتعالی به عنوان “ راه رهبر” را به شما تبریک عرض نموده و توفيق روز افزون شما را از خداوند متعال خواستاريم. ✍️معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Researchassistantshirazlmam 📓📔📒📕📗📘📙📚📖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓📔📒📕📗📘📙📚 🔸بمناسبت هفته پژوهش موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس برگزار می کند: 🔖 موضوع: برهان نظم در نگاه فلاسفه و متکلمین و بررسی اشکالات آن 🎙 ارائه دهنده : حجت الاسلام و المسلمین محمدنبی بهمنی ( دانش پژوه سطح ۴ رشته کلام تطبیقی ) 🗓 زمان برگزاری: دوشنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۳ ⏰ ساعت: ۱۶ ( ۴ بعدازظهر) 🔍 مکان: سالن کنفرانس موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس 🖍کانون علمی کلام اسلامی موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/IslamicTheology 🖌معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس @Researchassistantshirazlmam 📓📔📒📕📗📘📙📚
🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁 💎مهارت افزایی استفاده بهینه از رایانه، شبکه و فضای مجازی و شناخت کاربرد و قابلیت های آن ها در آموزش، پژوهش و تبلیغ فناورانه، ارتباطات علمی و انتقال تجارب - با تاکید بر مهارت ورزی و روش های استفاده بهینه از آن ها در ثبت و ذخیره یا ویرایش و پردازش های کمی و کیفی و شناخت ترفندهای استفاده از هوش مصنوعی در پردازش های کیفی و تولید محتوا https://eitaa.com/bangineh ...................................... www.nafr.ir edu.blsys.ir 🔎🔎 ارتباط با ادمین ارسال پیام از طریق شبکه اجتماعی: @clergyman ارتباط از طریق سامانه پیامکی : 50004000300096 ارتباط از طریق پست الکترونیک: bazrafshan43@gmail.com ، ، ، 🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
. 🔻الهیات‌دعا چه مسائلی در فلسفه‌دین دارد⁉️ 1⃣مسائل مربوط‌ به دعا و حاجت طلبی: 🔸جایگاه دعا در نظام علی و معلولی چیست؟ دعا در قضا و قدر الهی چه نقشی دارد؟ 🔹رابطه دعا کردن با علم، قدرت و خیرخواهی خداوند چگونه است؟ 🔸اگر خداوند عالم به همه چیز و خیرخواه است، چه نیازی به دعا کردن است؟ 🔹تاثیر دعا در کجاست؟ 🔸آیا دعا در کنش خداوند هم اثرگذار است؟ 2⃣مسائل و مسائل مربوط به دعا و حاجت طلبی: 🔹از کجا متوجه شویم دعای ما مستجاب شده است؟ 🔸چرا اصلا کمبود و نقصی در جهان است که نیاز به دعای ما باشد؟ 🔹آداب دعا کردن چگونه است؟ 🔻در این نشست علمی قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا با فلسفه و ظرفیت‌های آن می‌توان به این پرسش‌ها پاسخ داد؟!‼️ 🗓 چهارشنبه ۲۸ آذرماه از ساعت ۱۲:۱۵ تا ۱۴ 📍مکان: مشهد مقدس، خیابان هفده شهریور جنوبی ۲/۵، دانشگاه شهید مطهری واحد خواهران‌‌ 📲آدرس جلسه مجازی: http://vc.motahari.ac.ir/rtjwlsjmdb4m/ ✔️لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/DnkYm5y6 🔻مهلت ثبت‌نام: تا روز سه‌شنبه ۲۷ آذرماه، ساعت ۱۰ صبح. 🔸انجمن علمی فلسفه دانشگاه شهید مطهری واحد خواهران مشهد @anjoman_falsafeh_motahari
13.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی 🎥معرفی کتاب [سنت های کهن حوزه علمیه ] به قلم استاد محمد حسن ربانی بیرجندی ➕معرفی توسط:حجت الاسلام مهدی عصمتی مدت کلیپ ۲ دقیقه و چهل و سه ثانیه ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 📚 کتابخانه تخصصـی حــوزه و روحــانیت 📚 « البســــــاتیــن » ⬇️🔽 عضویت در کانال 🔽⬇️ 🆔 https://eitaa.com/albasatinlib ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
📜شهیدثانی: اعتقادات باطل لزوما فرد را فاسق یا ظالم نمی کند 🔹️بنابر دیدگاه شهید ثانی، زمانی یک انسان، گناهکار به حساب می آید که او گناه را با علم به این که گناه است، انجام بدهد؛ از این رو چنانچه فردی به گناه بودنِ گناهی یقین نداشته باشد یا آنکه انجامِ آن گناه را بندگی خدا بداند، در این صورت آن فرد گناهکار نیست، اگر چه کارش در واقع گناه است. بنابر این، به باور وی، کسانی که به اعتقادات حقه باور ندارند و اعتقاداتشان باطل و نادرست است؛ چه این اعتقادات باطل را تقلیدی به دست آورده باشند، چه آن را اجتهادی کسب کرده باشند ولی چون اعتقادات باطل خود را باطل نمی دانند، نمی توان آنان را فاسق یا ظالم به خود دانست. 🏷الفسق إنما يتحقّق بفعل المعصية المخصوصة مع العلم بكونها معصية، أما مع عدمه بل مع اعتقاد أنها طاعة بل من أمّهات الطاعات فلا، و الأمر في المخالف للحقّ في الاعتقاد كذلك، لأنه لا يعتقد المعصية، بل يزعم أن اعتقاده من أهمّ الطاعات، سواء كان اعتقاده صادرا عن نظر أم تقليد. و مع ذلك لا يتحقّق الظلم أيضا، و إنما يتّفق ذلك ممّن يعاند الحقّ مع علمه به، و هذا لا يكاد يتّفق و إن توهّمه من لا علم له بالحال. 📚مسالک الأفهام: 14، 160. 🔺️در راستای کلام شهید ثانی، می توان به گزارشی اشاره کرد که مرحوم کلینی از امام باقر نقل کرده دال بر اینکه اگر فردی کسی را برای خدا دوست داشته باشد ولی آن فرد در واقع مغضوب خدا باشد، خداوند به او به خاطر دوستیش پاداش می دهد و چنانچه فردی انسانی را برای خدا دشمن بدارد ولی آن فرد در واقع محبوب خدا باشد، خداوند به او به خاطر دشمنیش پاداش می دهد. 🏷لو أن‏ّ رجلا أحب‏ّ رجلا للّه لأثابه اللَّه على حبّه إياه و إن كان المحبوب في علم اللَّه من أهل النار و لو أنّ رجلا يبغض رجلا لله لأثابة اللَّه على بغضه إياه و إن كان المبغض في علم اللَّه من أهل الجنة. 📚 الکافی: 127. 🏠 @chsiqs
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 💠 حدیث روز 💠 🏴 مادر از نگاه مادر 🔻حضرت فاطمه علیهاالسلام: إلزَم رِجلَها؛ فَإنَّ الجَنَّةَ تَحتَ أقدامِها ✳️ همیشه در خدمت مادر و پایبند او باش؛ زیرا بهشت زیر قدم‌های مادران است. 📚 عوالم العلوم، جلد ۱۱، صفحه ۹۱۰ ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━ کانال رسمی آیت الله استاد حسینی قزوینی🔻 https://eitaa.com/joinchat/280166401C0bce4a1497
📜 اختلاف شیعه و سنی، کبروی نیست 🔹️بنابر دیدگاه مرحوم شرف الدین، نویسنده کتاب المراجعات، اختلاف شیعه و سنی صغروی بوده و میان این دو مذهب اختلاف کبروی وجود ندارد. از این رو به باور وی، اگر سنی و شیعه در مسئله ای ایمانی و عقیدتی مثلا در عدالت یا عدم عدالت فردی، تفاوت نظر دارند، این تفاوت نظر همچون تفاوت دو دیدگاهی است که دو گروه در استحباب یا عدم استحباب کاری با یکدیگر دارند. 🏷 والنزاع بينهما - في جميع المسائل الخلافيّة - صغرويّ في الحقيقة، ولا نزاع بينهما في الكبرى - عند أهل النظر - أبدا. ألا تراهما إذا تنازعا في وجوب شيء، أو في حرمته، أو في استحبابه، أو كراهته، أو في إباحته، أو تنازعا في صحّته وبطلانه، أو في جزئيّته، أو في شرطيّته أو في مانعيّته، أو في غير ذلك، كما لو تنازعا في عدالة شخص أو فسقه أو إيمانه أو نفاقه أو وجوب موالاته أو وجوب معاداته؛ فإنّما يتنازعان في ثبوت ذلك بالأدلّة الشرعيّة وعدم ثبوته، فيذهب كلّ منهما إلى ما تقتضيه الأدلّة الإسلاميّة. ولو علموا بأجمعهم ثبوت الشيء في دين الإسلام، أو علموا جميعا عدم ثبوته في الدين الإسلامي، أو شكّ الجميع في ذلك، لم يتنازعوا ولم يختلف فيه منهم شخصان. 📚موسوعة الإمام شرف الدین: 4، 1745. 🏠 @chsiqs
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فراخوان هفدهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد طلاب جوان (زیر 35 سال) حوزه‌های علمیه برادران و خواهران سراسر کشور [متولدین 1368/01/01 و مابعد آن] تا پایان روز شنبه 31 خرداد 1404 فرصت دارند با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی www.jhelli.ir فرایند ثبت‌نام خود را تکمیل نمایند. همچنین، اساتید حوزه‌های علمیه [بدون شرط سنی] و منوط به داشتن کد استادی در حوزه‌های علمیه برادران یا مجوز تدریس در حوزه‌های علمیه خواهران و جامعةالزهراء(س)، می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره علامه حلی(ره)، در چهارمین جشنواره پژوهشی اساتید حوزه‌های علمیه شرکت نمایند. آثار ارسالی می‌بایست در یکی گروه‌های علمی دوازده‌گانه جشنواره باشد. همچنین آثار ارسالی طلاب جوان می‌بایست در یکی از قالب‌های «مقاله»، «کتاب»، «تحقیق پایانی یا پایان‌نامه کارشناسی دانشگاهی طلاب» و «رساله سطح سه حوزه یا پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاهی طلاب» باشد. [پایان‌نامه سطح 4 در هر دو جشنواره علامه حلی و اساتید و تحقیق پایانی و پایان‌نامه در جشنواره اساتید پذیرفته نمی‌شود.] «روحانیت و خدمات اجتماعی ؛ فرصت‌ها و آسیب‌ها» به عنوان موضوع بخش ویژه جشنواره هفدهم است و افرادی که در این موضوع آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند حداکثر از 5 امتیاز ویژه در ارزیابی آثار و در صورت برگزیده شدن، معادل 1.5 برابر جوایز منتخبین بخش عادی جشنواره بهره‌مند خواهند شد. @jhelli_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ✨ ✨✨✨✨ 🔹 کتاب پیش رو برای اولین بار 56 قاعده کلامی را با رویکرد عقلی و نقلی تبیین نموده است که برخی از قواعد حاصل تاملات نویسنده است که از مبانی نقلی و عقلی اصطیاد شده است. قواعد مطرح در این کتاب با یک طبقه بندی نوآورانه (قواعد ناظر بر«هستی و معرفت شناسی» و «الهیاتی»، ) تدوین و سامان یافته است. خواننده کتاب حاضرعلاوه بر آشنایی با قواعد کلامی یک دوره علم کلام را هم فرا می گیرد و با اشراف بر قواعد کلامی قدرت تحلیل مسایل کلامی را خواهد داشت. 📝 🖨 📘📙📗📕 📇این کتاب در 500 صفحه به قیمت 480000 تومان در آذر 1403 به چاپ رسیده است. 📌 @Poiictnews 🛒 https://poiict.ir/product/k-13741
📜 دیدگاه نوبختی درباره تعداد دختران پیامبر و چرایی برتری حضرت زهرا 🔹️بنابر گزارش شیخ طوسی، حسین بن روح نوبختی، سومین نائب امام زمان در غیبت صغری، تعداد دختران پیامبر را چهار نفر دانسته است و وقتی از او پرسیده شد که چرا حضرت زهرا برتر از باقی دختران پیامبر می باشد؟ در جواب، به دو دلیل اشاره کرد؛ یکی اینکه حضرت زهرا برتر است، چون وی فقط از پیامبر ارث برده است. دو اینکه خدا نسل پیامبر را فقط در فرزندان حضرت زهرا قرار داده است. بنابر این گزارش، کسی که چراییِ یادشده را از نوبختی پرسیده بود، با شنیدن جواب او قانع شد و اذعان کرد که تا قبل از این جواب، کسی را ندیده بود که در این زمینه پاسخی درست تر و کوتاه تر از آنچه گفته شد ارائه کند. 🏷وسأله بعض المتكلمين وهو المعروف بترك الهروي فقال له: كم بنات رسول الله؟ فقال: أربع، قال: فأيهن أفضل؟ فقال: فاطمة فقال: ولم صارت أفضل، وكانت أصغرهن سنا وأقلهن صحبة لرسول الله قال: لخصلتين خصها الله بهما تطولا عليها وتشريفا وإكراما لها إحداهما أنها ورثت رسول الله ولم يرث غيرها من ولده والأخرى أن الله تعالى أبقى نسل رسول الله منها ولم يبقه من غيرها ولم يخصصها بذلك إلا لفضل إخلاص عرفه من نيتها قال الهروي: فما رأيت أحدا تكلم وأجاب في هذا الباب بأحسن ولا أوجز من جوابه. 📚الغیبة: 388. 🏠 @chsiqs
📜زنى که به دستور شهید اول، مرجع زنان شد 🔹️بنابر گزارش شیخ حر عاملی، فاطمه دختر شهید اول، که مشهور به ست المشایخ (بزرگ مشایخ) بود، زنی فقیه و دانشمند پرهیزگار بود و پدرش او را می ستود تا آنجا که به دستور وی، زنانِ (منطقه جزین و جبل عامل) در مسائل فقهی به او رجوع می کردند. 🏷أم الحسن فاطمة المدعوة بست‏ المشايخ‏، بنت الشهيد محمد بن مكي العاملي الجزيني‏، كانت عالمة فاضلة فقيهة صالحة عابدة، سمعت من المشايخ مدحها و الثناء عليها، تروي عن أبيها و عن ابن معية شيخه إجازة و كان أبوها يثني عليها و يأمر النساء بالاقتداء بها و الرجوع إليها في أحكام الحيض و الصلاة و نحوها. 📚أمل الآمل: 1، 193. 🔺️بنابر سندی که سید حسن صدر بدان دست یافته، ست المشایخِ مذکور ارث خود از املاک پدری در منطقه جزین را به برادرانش بخشیده تا در مقابل، نسخه کتاب تهذیب الأحکام و کتاب المصباح نوشته شیخ طوسی و کتاب من لایحضره الفقیه و نسخه کتاب الذکری نوشته شهيد اول که از ماترک پدر بوده را مالک شود. صدر پس از اینکه متن سند یادشده را گزارش می کند، خواننده را به تأمل در آن دعوت می کند تا به بزرگی ست المشایخ پی ببرد و بنگرد چگونه او برای رسیدن به چند نسخه کتاب از مال دنیا چشم پوشی کرده است. 🏷أما بعد؛ فقد وهبت الست فاطمة أمّ الحسن أخويها الشيخ أبا طالب محمدا و أبا القاسم عليا سلالة السعيد الأكرم و الفقيه الأعظم... محمد بن أحمد بن حامد بن مكّي .. جميع ما يخصّها من تركة أبيها في جزّين وغيرها هبة شرعيّة ابتغاء لوجه اللّه تعالى، ورجاء لثوابه الجزيل وقد عوّضا عليها كتاب التهذيب للشيخ (رحمه اللّه) وکتاب المصباح له وكتاب من لا يحضره الفقيه وكتاب الذكرى لأبيهم (رحمه اللّه) والقرآن المعروف بهديّة علي بن المؤيد... فتأمّل فيه حتّى تعرف أن الست فاطمة ممّن تؤثر الكتب على العقار و أموال الدنيا. 📚تکملة أمل الآمل: 6، 409-410. 🔺️جالب اینکه بنابر گزارش حرعاملی، همسر شهید اول نیز از فقیهان بوده و مرجع زنان در احکام فقهی به حساب می آمده است. 🏠 @chsiqs
🌱 ✨ تبیین عقلانی اصول دین 🔹 شناخت و تبیین عقلانی آموزه‌های اعتقادی امامیه شامل: خدا، عدل الهی، نبوت، امامت و معاد از دغدغه‌های معرفتی نسل جوان و تحصیل‌کرده است که باید با زبان ساده و در عین حال عقلانی و مستند تببیین شود. اثر حاضر در راستای این دغدغه تقدیم خواننده جویای معرفت دینی می‌شود که با رجوع بدان مهم‌ترین اصول و آموزه‌های اصلی و مهم اعتقادی اسلام و تشیع را مطالعه نموده و اگر سؤال و شبهه‌ای در این زمینه داشته باشد، پاسخ آن را خواهد یافت. 📝 🖨 📘📙📗📕 📇این کتاب در 272 صفحه به قیمت 260000 تومان در آذر 1403 به چاپ رسیده است. 📌 @Poiictnews 🛒 https://poiict.ir/product/k-13742
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 ۱۲ دی ماه مصادف با سالگرد رحلت آیت الله مصباح یزدی و روز علوم انسانی اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا