eitaa logo
🏴مه‌شکن🏴🇵🇸
1.4هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
496 ویدیو
75 فایل
✨﷽✨ هرکس‌می‌خواهدمارابشناسد داستان‌کربلارابخواند؛ اگرچه‌خواندن‌داستان‌را سودی‌نیست‌اگردل‌کربلایی‌نباشد. شهیدآوینی نوشته‌هایمان‌تقدیم‌به‌ اباعبدالله‌الحسین(ع)‌وشهیدان‌راهش..‌. 🍃گروه‌نویسندگان‌مه‌شکن🍃 💬نظرات: https://payamenashenas.ir/RevayatEshgh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بسم الله قاصم الجبارین 🔰 📚 داستان بلند جلد دوم شهریور (درام، معمایی، تریلر) ✍️به قلم: فاطمه شکیبا قسمت 120 سرش را با دو دست گرفته و خیره به زمین، می‌گوید: تنها چیزی که یادمه اینه که از همه‌جا بهمون تیراندازی می‌شد. به همه. اول فکر کردم اومدن از دست حماس نجاتمون بدن، فکر کردم نیروهای حماس دارن بهمون شلیک می‌کنن، ولی بعد دیدم ارتش خودمونه. فکر کردم با نیروهای حماس درگیر شدن، ولی اینطور نبود... به مردم عادی شلیک می‌کردن. ارتش خودمون، ارتش اسرائیل داشت ماها رو می‌کشت، به ما حمله کرده بود. به همسایه‌هامون، دوستام، خانواده‌م... بابابزرگم و مامانم همونجا تیر خوردن و افتادن. مامانم همونجا مرد، ولی بابابزرگم نمرده بود. نتونست با من و خاله و خواهرم فرار کنه، بعدا از خونریزی مرد. من با خاله و خواهرم فرار کردیم، رفتیم توی یه خونه. نمی‌دونم خونه کی بود. از پشت پنجره خونه دیدم که تانک‌های ارتش وارد شهرک شدن و به خونه‌ها شلیک کردن، به مردمی که داشتن فرار می‌کردن. تانک‌ها میومدن توی چمنا، به خونه‌ها شلیک می‌کردن و اونا رو آتیش می‌زدن. به خونه‌ای که ما توش بودیم هم شلیک کردن، خواهر کوچیکم رفت زیر آوار و مرد. نفس کم می‌آورد، دوباره روی زانو می‌نشیند و پای درخت بالا می‌آورد. هرچند دیگر چیزی در معده‌اش نمانده که بخواهد بالا بیاورد، فقط عق می‌زند و رو به زمین خم می‌شود. قبل از این که خودش را به کشتن بدهد، شانه و پیشانی‌اش را محکم می‌گیرم و می‌گویم: بسه... تموم شد... به زور روی چمن می‌نشانمش. -ببخشید... چندبار سرفه می‌کند و یک نفس عمیق می‌کشد. -نه اشکالی نداره... خوبم. نگاهی به آنچه بالا آورده می‌اندازد و لبخندی تلخ اما رضایتمندانه می‌زند. -حتی فکر می‌کنم الان خیلی بهترم... فکر کنم همه خاطراتمو بالا آوردم. -با روانشناس صحبت کردی؟ -آره ولی اونا هیچ کار خاصی نمی‌کنن. فقط چرت و پرتایی که توی کتاب خوندن رو تحویلت می‌دن و مجبورت می‌کنن قرص بخوری. قسمت اول رمان: https://eitaa.com/istadegi/9527 ⛔️کپی بدون هماهنگی و ذکر منبع، مورد رضایت نویسنده نمی‌باشد⛔️ ✨ 🌐https://eitaa.com/istadegi
امشب هم به مناسبت میلاد امام سجاد علیه‌السلام ۲ قسمت تقدیم شد✨ التماس دعا
خلاقیت و خوش‌بینی‌تون اونم به عنوان مخاطبان مه‌شکن واقعا قابل تحسینه🙄 یک نوگل نوشکفته‌ای نشونتون بدم...😈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام دوره‌های غیرحضوری موسسه ادیان و فرق عصر رو شرکت می‌کردم.
بعضی نشرها مثل باشگاه مغز یا سبزان کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان رو منتشر می‌کنند، هرکدوم هم موضوع خاص خودش رو داره، این که من دارم طرح‌های سنتی ایرانی هست ولی مدلهای دیگه هم وجود داره.
سلام پیرنگ نقشه راه و اسکلت اصلی داستانه. توی پیرنگ باید تمام وقایع داستان رو با ترتیب و روابط علت و معلولی بنویسید. بعد از روی پیرنگ داستان رو گسترش بدید.
سلام اسم خاصی نداره، کیک ساده اسفنجی وانیلیه. نمی‌خواستم خیلی شیرین بشه☺️
سلام نه مخالف سرسختشون هستم نه طرفدار سرسخت شون. بعضی حرف‌هاشون رو قبول دارم، ولی معتقدم بعضی تحلیل‌هاشون عمق کافی نداره و مطالعه کافی نداشتند در بعضی زمینه‌ها. ولی در کل ایشون آدم دلسوزی برای نظام و انقلاب هستند.
چقدر عالی... خوش به سعادتتون✨
دانیال سرش رو تکون میده و به ایلیا میگه: تو هم یه بدبخت عاشق مثل منی؟ ایلیا هم سرشو میندازه پایین میگه: آخه هیچکس بهمون نگفته بود تو رمانای مه‌شکن عاشق نشیم😔
یا مولاتی فاطمه اغیثینی... بریده‌های قشنگ خط قرمز از نگاه شما ✨
سلام چقدر من ذوق کردم سر این پیام، چقدر دلم کباب شد سر این پیام... مخاطبان عزیزم خیلی دوستتون دارم 🥺💚 ممنون که با مه‌شکن همراهید🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتابی هست که الان دارم می‌خونم. یک داستان جنایی که به نمادشناسی مذهبی و هنری، رمزنگاری، رمزگشایی و تاریخ مسیحیت و ادیان پگانی باستانی(ادیان عامیانه که مظاهر طبیعت و رب‌النوع‌ها و ربه‌النوع‌ها رو می‌پرستیدند) ربط پیدا می‌کنه. داستان پر از رمز و راز، معما و تفسیر نمادهاست، و محورش هم تحریفات تاریخ مسیحیت، انجمن‌های مخفی و فرقه‌های مسیحیه، مثل دیر صهیون و اپوس‌دئی. البته ادیان رو از نگاه علم غربی بررسی و تفسیر می‌کنه که این قطعا با باورهای ما سازگار نیست(منشاء دین رو بشر می‌دونه، نه خدا)؛ اما تحلیلی که درباره روند تحریف در مسیحیت ارائه می‌ده جالب و قابل تأمله. با این حال ادعایی درباره حضرت مسیح داره که هرچند مغایر با عصمت ایشون نیست(و حتی منطقی به نظر می‌رسه) و از نظر تاریخی هم مستنداتی داره، ولی در قرآن بهش اشاره نشده و برای همین پذیرشش برام سخته. ویژگی مثبت ترجمه‌ی فارسی، پاورقی‌هاییه که مترجم بهش اضافه کرده، اطلاعات اضافه‌تر و مستند و بسیار جالب درباره مسائل طرح شده در کتاب ارائه داده و گاهی مطلبی که نویسنده گفته رو اصلاح کرده. این کتاب جزو کتاب‌های بسیار جنجال برانگیزه، حتی در بعضی کشورها بخاطر اعتراض روحانیون مسیحی، چاپ کتاب ممنوع شده. ⚠️ اگر مطالعات دینی و تاریخی کمی داشتید و پایه‌های اعتقادی قوی و عقلی ندارید، کتاب رو اصلا بهتون پیشنهاد نمی‌کنم. ⚠️کتاب به نوعی فراماسون‌ها رو تطهیر کرده، یا حداقل قابل دفاع نشون داده. ⚠️همچنین به دلیل طرح بعضی مسائل، کتاب برای نوجوانان و سنین زیر ۱۸ سال اصلا مناسب نیست. 📚 راز داوینچی📙 ✍🏻دن براون http://eitaa.com/istadegi
وقتی از برتری قرآن و معجزه بودنش حرف می‌زنیم، منظورمون همینه! تمام نسخه‌های قرآن در تمام جهان یکسانه، دقیقا در زمان خود پیامبر و با زبان اصلی ثبت و ضبط شده، برخلاف کتاب مقدس(عهد عتیق و عهد جدید) که سال‌ها بعد از حضرت موسی و حضرت عیسی، به زبان‌های مختلف جمع‌آوری شد. هشتاااااد انجیل؟ در نهایت چهار انجیل؟😐
(ادامه صفحه قبل) این مطلب رو قبلا در کتاب «التیام» نوشته رضا مصطفوی خونده بودم؛ در این کتاب اشاره شده بود که فردی به نام پولس(که مسیحی‌ها اون رو قدیس می‌دونن) بعد از مسیح، در تعالیم حضرت عیسی علیه السلام تحریفات بسیاری به وجود آورد؛ عقایدی مثل تثلیث(سه‌گانه بودن خدا) رو هم همین جناب پولس از ادیان پگانی الهام گرفت و وارد مسیحیت کرد. جالبه که پولس در ابتدا دشمن پیروان مسیح بود، بعد یهو مسیحی شد و یه جورایی نقش معاویه رو توی دین مسیحیت ایفا کرد😒 اقدامات پولس، زمینه رو برای تحریف‌های کنستانتین فراهم کرد. کتاب التیام، یک تاریخ تحلیلی از ادیان ابراهیمی و قوم بنی‌اسرائیله که توصیه می‌کنم حتما بخونید. نشر عهدمانا منتشرش کرده.
درواقع مسیحیتی که الان هست، فرسنگ‌ها با حضرت مسیح فاصله داره😔 سوره آل‌عمران، آیه ۵۵: إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَىٰ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ. [ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍی ﻋﻴﺴﻲ! ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ [ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم] ﺑﺮ ﻣﻰﮔﻴﺮم، ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰﺑﺮم، ﻭ ﺍﺯ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﭘﺎک ﻣﻰﻛﻨﻢ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﻴﺮﻭی ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰﺩﻫﻢ؛ ﺳﭙﺲ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮی ﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ شما ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ [ﺑﻪ ﺣﻖّ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ] ﺩﺍﻭﺭی ﻣﻰکنم. سوره نساء، آیه ۱۵۷: وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰكِن شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا. ﻭ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﮔﻔﺘﺎﺭِ [ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺩﺭﻭﻍ]ﺷﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻋﻴﺴﻲ ﺑﻦ ﻣﺮﻳﻢ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻴﻢ. ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﻜﺸﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺍﺭ ﻧﻴﺎﻭﻳﺨﺘﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣُﺸﺘﺒﻪ ﺷﺪ [ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺨﺼﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻤﺎﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻋﻴﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺩﺍﺭ ﺁﻭﻳﺨﺘﻨﺪ ﻭ ﻛﺸﺘﻨﺪ] ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻭﺿﻊ ﻭﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺷﻚ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻭ ﺟﺰ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﻭ ﻭﻫﻢ ، ﻫﻴﭻ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻭ ﻋﻠﻤﻰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، و یقینا او را نکشتند.
دروغی به نام ربانیت عیسی... سوره فرقان، آیه۷: وَقَالُوا مَالِ هَٰذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُ نَذِيرًا. ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻳﻦ ﭼﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻏﺬﺍ ﻣﻰﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎ ﺭﺍﻩ ﻣﻰﺭﻭﺩ؟ ﭼﺮﺍ ﻓﺮﺷﺘﻪﺍﻱ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﻧﺎﺯﻝ ﻧﺸﺪﻩ ﻛﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻭ ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ؟ سوره مائده، آیه ۱۱۶: وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَٰهَيْنِ مِن دُونِ اللَّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ. ﻭ [ﻋﺮﺻﻪ ﻫﻮﻝ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ]ذﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻋﻴﺴﻲ ﺑﻦ ﻣﺮﻳﻢ ﻣﻰﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺁﻳﺎ ﺗﻮ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﮔﻔﺘﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﻭ ﻣﺎﺩﺭم ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﻴﺪ؟! ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﻣﻨﺰّﻩ ﻭ ﭘﺎﻛﻲ، ﻣﺮﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﻗﺪﺭتی ﻧﻤﻰﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺣﻖّ ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﮕﻮﻳﻢ، ﺍﮔﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺗﻮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻰﺩﺍنی، ﺗﻮ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻥ ﻭ ﺭﻭﺡ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﺁﮔﺎهی، ﻭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺫﺍﺕ ﺗﻮﺳﺖ ﻧﻤﻰﺩﺍﻧﻢ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻮ ﺑﺮ ﻧﻬﺎﻥﻫﺎ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﺍﻧﺎیی.
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 آگاهانه، مسئولانه، امیدوارانه ✍️فاطمه شکیبا الان چهارمین سالی ست که جامعه‌شناسی می‌خوانم؛ یعنی چهارمین سال تمام شده. بعضی از همکلاسی‌هایم از خواندن این رشته، یا از اصل تحصیل در دانشگاه پشیمانند. بعضی به این نتیجه رسیده‌اند که آرمان‌هایشان دست‌نیافتنی هستند و بعضی آنچه در دانشگاه خوانده‌ایم را غیرکاربردی می‌دانند؛ اما اگر از من بپرسند این چهارسال به چه دردت خورد و اصلا فایده داشت یا نه، با قطعیت می‌گویم که بله. به دردم خورد و من را تغییر داد(تازه فهمیده‌ام رشته‌ام حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و من فقط قطره‌ای از دریا چشیده‌ام). جامعه‌شناسی توانست از من انسان هوشیارتر و متعادل‌تری بسازد. انسانی که درباره خیلی از مسائل نظر نمی‌دهد، انسانی که فکر نمی‌کند اگر در جمع‌های فامیلی بنشیند و از گرانی و «وضع بد مملکت» ناله کند، تحلیلگر خوبی به نظر می‌رسد. کسی که ترجیح می‌دهد بجای مبهم‌گویی و غرغر کردن، مسائل را واقعی و واضح ببیند و راهکار بدهد. از دیدِ منِ جامعه‌شناسی خوانده، وقتی کسی نق می‌زند و از «اوضاع مملکت» می‌نالد، حرفش نه اعتبار علمی دارد و نه معنیِ درست و حسابی. او فقط دارد نق می‌زند. اگر قرار است وضع بد یا خوب را توصیف کنیم، به آمار نیاز داریم و پیش از آن، به مبانی نظری‌ای که وضع خوب و بد را برایمان ترسیم کنند. از دید منِ جامعه‌شناسی خوانده، کسی که تصور می‌کند که ایران مرکز نفرین زمین است و هرچیزی که در ایران است بد است و تمام معضلات اقتصادی و فرهنگی و سیاسی در ایران‌اند و هرچیزی که در «خارج» است خوب است و «خارجی‌ها» و «اروپایی‌ها» هیچ مشکلی ندارند و بر همه مشکلات پیروز شده‌اند و مردمش در بهشت روی زمین زندگی می‌کنند، یک فرد عامی، فاقد قدرت تحلیل و جوزده است. کسی که با دیدن چند تصویر در رسانه سریع گول می‌خورد. چنین فردی در تعریف من، حتی اگر مدرک دکتری داشته باشد هم بی‌سواد است. من در جامعه‌شناسی یاد گرفته‌ام که هیچ جامعه‌ای بدون مشکل نیست، کجروی‌ها و بحران‌ها همیشه با شدت و ضعف متفاوت وجود دارند، هیچ حکومتی کاملا پاکدست و درستکار نیست و البته این را هم یاد گرفته‌ام که مشکلات هر جامعه، خاص آن جامعه است و راه‌حل‌های بومی می‌طلبد. ایران مشکلاتی دارد متاثر از تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خودش و سوئد مشکلاتی دارد متاثر از تاریخ و فرهنگ و جغرافیای سوئد. سوئد مشکلات ایران را ندارد، ولی به این معنی نیست که اصلا مشکلی ندارد! در نتیجه مقایسه این دو کشور و این نتیجه‌گیری که سوئد از ایران بهتر است یا ایران از سوئد بهتر، یک نتیجه‌گیری عوامانه است. شرایط هیچ دو کشوری با هم قابل مقایسه نیستند، و راه‌حلی که در سوئد جواب می‌دهد قرار نیست در ایران هم مفید باشد. جامعه‌شناسی به من یاد داد تفاوت‌ها، مشکلات، محدودیت‌ها و فرصت‌ها را واقعی ببینم و بپذیرم. برخلاف بعضی همسن و سالانم، از زندگی در ایران احساس بدبختی نمی‌کنم. ایران کشوری ست که موانعی بزرگ‌تر از بقیه کشورها را پشت سر گذاشته و با این وجود، در برخی شاخص‌ها پیشرفت قابل توجهی داشته است. کشوری که در برخی حوزه‌ها مانند اقتصاد و نظام آموزشی، ساختار ناکارآمدی دارد؛ ولی در حوزه‌های علمی قدم‌های قابل توجهی برداشته و با یک آهنگ آرام اما پیوسته، درحال پیشرفت است(و البته بسیاری از پیشرفت‌ها را مدیون تحریم است). جامعه‌شناسی(مخصوصا مباحث مربوط به قدرت و جامعه‌شناسی سازمان‌ها) من را بیش از پیش به این اطمینان رساند که هیچ حکومت و ساختار مدیریتی، نمی‌تواند فساد را به صفر برساند و کارآمدی کامل داشته باشد. قدرتمندترین ساختارها هم راهی برای دور زدن دارند؛ چون ما با انسان سر و کار داریم، با طمع انسان، با شهوت انسان، با هوش انسان و خلاقیت‌اش که روزبه‌روز بر آن افزوده می‌شود. هیچ حکومتی، جز حکومتی که به دست معصوم اداره می‌شود، کامل و آرمانی نیست و با هیچ تفکر و ایدئولوژی‌ای نمی‌توان یک حکومت بی‌نقص ساخت، جز راهی که خدا نشان بدهد. و من این را بیش از همه در جامعه‌شناسی فهمیدم. به عنوان یک دانشجو، به عنوان یک آدمِ جامعه‌شناسی خوانده، تصمیم جدی دارم که رای بدهم. رای من واقعا در اصلاح ساختار تاثیر دارد؛ یک تاثیرِ خیلی خیلی کوچک. از رای انتظار معجزه یک‌شبه ندارم؛ اما رای ندادنم از من یک روح نامرئی می‌سازد، یک موجود منفعل. رای دادن از دید نظریه‌پردازان رشته‌ی من، کوچک‌ترین کنش سیاسی ست. صرف هوادار بودن یا مخالف بودن، تاثیر چندانی ندارد. برخی فکر می‌کنند رای ندادن نوعی اعتراض است، نوعی مقاومت منفی. واقعیت این است که اینطور نیست. رای ندادن فقط پاک کردن صورت مسئله است، به هیچ تغییر مثبتی منجر نمی‌شود و کسی صدای معترضان خاموش را نمی‌شنود. معترضان خاموش، خشمگین و افسرده، به دیگران اجازه انتخاب می‌دهند و از شرایط مطلوب‌شان دور و دورتر می‌شوند.
جامعه‌شناسی توانست دید من را به کلام امام و رهبری تغییر دهد. پیش از این، توجهم به بیانات‌شان صرفا از جنس ولایت‌پذیری و تعبد بود؛ ولی جامعه‌شناسی به من آموخت روابط علت و معلولی در کلام رهبری را بیابم و ظرافت‌های حکیمانه آن را بفهمم. دریافته‌ام که آنچه امام و رهبری درباره مشارکت و حضور مردم گفته‌اند، یک تعارف یا حرف ذوقی نیست؛ بلکه یک واقعیت است، یک ضرورت. انقلاب اسلامی نه یک انقلاب حزبی بوده، نه طبقاتی و نه کودتا. این انقلاب با حضور همه‌ی مردم رقم خورده و با حضور همه‌ی مردم در همه‌ی عرصه‌ها تداوم خواهد یافت. من رای می‌دهم؛ مسئولانه، آگاهانه و امیدوارانه. ✍️فاطمه شکیبا https://eitaa.com/istadegi