✅ یک نکته که نکتهی اصلی است، طرح این سؤال و پاسخ به این سؤال است که چه منطقی پشت سر آموزش و پرورش، این دستگاه عظیم، قرار دارد؟ نه فقط در کشور ما؛ در همهی کشورهای دنیا. اینکه یک تشکیلات به این عظمت درست میکنند، یک لشکر فرهنگی در واقع به وجود میآید از دانشآموز و معلّم و کارمندان گوناگون و مدیران مختلف، منطق این کار چیست؟ میدانیم پاسخ مجملش را. منطق، انسانسازی است؛ یعنی مادّهی خامی که کودکِ مثلاً ششساله و هفتساله است، وارد این کارخانه میشود و دوازده سال در این کارخانه زیر و رو میشود و یک محصولی، یک بروندادی باید از این کارخانه خارج بشود؛ آن برونداد چیست؟ انسان شایسته؛ منتها تعریف «انسان شایسته» در مکاتب مختلف، تفکّرات مختلف، کشورهای مختلف، جوامع مختلف، مختلف است؛ همه «انسان شایسته» را یک جور نمیدانند؛ برای همین هم هست که نوع آموزشها و پرورشها در جوامع گوناگون، یکسان نیست. ما در جمهوری اسلامی همین هدف را دنبال میکنیم؛ ما میخواهیم در این مجموعهی دوازدهساله انسان تربیت بشود. خصوصیّت این دوازده سال هم این است که بهترین زمانهای فراگیری است؛ یعنی در این سنین، یادگیری آسانتر، ماندگارتر، و بهتر و شایستهتر است؛ از این جهت مهم است.
✅ خصوصیّات انسانِ منطبق بر تفکّر اسلامی چیست؟ ما میخواهیم خروجی این دستگاه عظیم، این ماشین بزرگ، یک خروجیای باشد منطبق بر تفکّر اسلامی . خب حالا آن انسان مطلوب جامعهی اسلامی و انقلاب اسلامی و نظام اسلامی چه خصوصیّاتی دارد؟ در این مورد هم البتّه خیلی صحبت شده -همه صحبت کردهاند، بنده هم مطالبی همیشه عرض کردهام، دیگران هم گفتهاند- امّا حالا اگر بخواهیم به طور خلاصه در چند جمله که متناسب با آموزش و پرورش هم هست، آن انسان طراز اسلامیای را که توقّع هست آموزش و پرورش او را تربیت کند معرّفی کنیم، این جور تعریف میکنیم که انسانی باشد با این خصوصیّات: اوّلاً مؤمن باشد؛ ایمان اوّلین شرط است. ثانیاً خردمند باشد؛ یعنی عقل را به کار بگیرد. «لَعَلَّکُم تَعقِلون»(۲) در قرآن ببینید چقدر هست! ثالثاً اندیشمند باشد؛ یعنی فکر کند. عقل فقط برای پیدا کردنِ راههای عملیِ زندگی نیست؛ عمده برای فکر کردن و اندیشیدن است، که این از دانشمند شدن مهمتر است. اگر بخواهیم دانشمندان خوبی داشته باشیم، باید اندیشمندان خوبی داشته باشیم. بعد، دانشمند شدن و کسب علم؛ این هم یک خصوصیّت است. مجاهد و اهل عمل باشد؛ یعنی نشستن و حرف زدن و صرفاً فکر کردن و حرّافی کردن کافی نیست، باید اهل عمل باشد که حالا در این زمینه هم بحثهای زیادی وجود دارد. عمل هم عمل مجاهدانه و پیگیر [است]؛ همان [عملی] که در عرف شرع مقدّس اسلام «جهاد» گفته میشود که آن وقت این جهاد در اینجا جهاد فیسبیلالله است، جهادِ موردِ ترغیبِ شرع است. انسانِ باانصافی دربیاید، [انسانِ] بانظمی دربیاید، متخلّق به اخلاق اسلامی دربیاید؛ اینها خصوصیّات انسانی است که ما توقّع داریم در آموزشی که شما میدهید و پرورشی که شما میکنید، یک چنین انسانی به وجود بیاید.
🎙 اجلاس سالیانه رؤسا و مدیران آموزش و پرورش. ۹۹/۶/۱۱
#بیانات_امام_خامنه_ای
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
🔸فرازی از وصیت نامه شهید سید حسین ابوالسباع - ورودی 55 رشته برق قدرت
🔹خدايا ما و خانواده ما را هم از #انصار حسين (ع) قرار ده، از كساني قرار ده كه وقتي صداي او را شنيدند در اجابت كردن ترديد ننمودند و به جاي بهانه آوردن و توجيه كردن و شانه از زير بار مسئوليت خالي كردن، همه چيزشان را در سفره #اخلاص تقديم نمودند.
و آرزو كردند كه اي كاش بيش از اين مي داشتيم و بيش از اين مي توانستيم بدهيم.
خدايا عشق و محبت اهل بيت عصمت عليهم السلام را توشه راهمان قرار بده و به كمك آن تمام ترديدها را از ما زايل كرده و محكم و استوار آماده جهاد در راه خودت بنما.
#وصیت_نامه_شهدا
@shohada_iust
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
-597483776_-221194.mp3
20.74M
🎧 صوت جلسه چهارم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر قرآن
#استاد_حجت_الاسلام_انصاری_پور
#مدرسه_اقتصاد_اسلامی
@slamic_economy
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
-85451007_-221193.docx
22K
📋 خلاصه جلسه چهارم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر قرآن
#استاد_حجت_الاسلام_انصاری_پور
#مدرسه_اقتصاد_اسلامی
@slamic_economy
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
📝 گزیده جلسات مجازی اقتصاد از منظر قرآن
✅ جهت هدایتی در سیاق اول سوره مبارکه حشر
📣 مقابله با شکل گیری و توسعه فسق و نفاق، در پی تقسیم فیء به جا مانده از کافران اهل کتاب
♦️ دلبستگی و حب شدید مال دنیا، منشأ شکست در امتحان الهی و ریشه طغیان و کفران عاقبت سوز است.
♦️ اخراج کافران اهل کتاب به دست خدا انجام شد. شما در این اخراج، نقش تعیین کننده ای نداشتید. بنابراین نسبت به ثروت بر جای مانده از ایشان مدعی نباشید و هرچه را که پیامبرص به شما می دهد، بگیرید و از هرچه او نهیتان می کند، دست بردارید.
♦️ ثروت اخراج شدگان در دشمنی با خدا و رسول ص از آن اخراج شدگان در راه یاری خدا و رسول ص است. انصار، محب آنان و اهل ایثار نسبت به ایشان و تابعان، اهل دعا و برادری با آنان هستند. اما منافقان، برادران کافران اهل کتاب بوده و با وعده حمایت، ایشان را به دشمنی با خدا و رسول ص فرا می خوانند؛ اما این اظهار پشتیبانی، دروغ است و نتیجه آن جز شکست و عذاب نیست.
#اقتصاد_اسلامی_ازمنظر_قرآن
#حجت_الاسلام_و_المسلمین_انصاری_پور
#مدرسه_اقتصاد_اسلامی
@slamic_economy
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
📌 آثار استاد شهید مطهری، *مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران* است...اگر ما بخواهیم این نظام در ذهن مردم عمق پیدا کند و حرکات انقلابی این مردم همچنان ادامه یابد، بایستی افکار استاد شهید مطهری در میان مردم رواج یابد .
رهبر معظم انقلاب
💠 حلقه مطالعاتی آثار #شهید_مطهری
#ویژه_برادران
🔻با محوریت کتاب : #حماسه_حسینی
📲 به صورت #مجازی
🕰 زمان : چهارشنبه ها ، ساعت ۱۷:۰۰
@quran_iust
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
41.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله»
🔘 شرح حال زینب کبری در عصر عاشورا
🗒 نمازجمعه تهران، ۱۳۶۳/۷/۲۰
#انسان_۲۵۰_ساله
@sahba_nashr
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
-589422848_-221641.mp3
11.24M
🔈 *صوت جلسه هفتم #حرکت_کاروانی*
#استاد_عابدینی
#حرکت_کاروانی
@karavani
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
📝 تلخیص جلسه هفتم #حرکت_کاروانی
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
🤲 (پس از حمد الهی و سلام و صلوات بر پیامبر و اهل بیت (ع) و لعن اعداء ایشان و دعای سلامتی امام زمان (عج) و دعا برای سربازی و سرداری امام زمان (عج))
📍 موضوع بحث در این جلسه #من_شامل_جمع (جلسه اول) در #تشکیلات_اسلامی است.
🔻 بیان شد انسان توانایی ها و قوایی دارد که گاهی برای انسان ناشناحته است و از جمله این قوا #حب و #بغض است که وجود انسان را فرازمانی و فرامکانی می کند.
🔻 در جلسه گذشته هم #حب_ذات به عنوان یکی از توانایی های انسان مطرح شد و بیان شد که مسیر کمال انسان و سایر موجودات با زوجیت و جمعیت و ترکیب ایجاد می شود.
🔻 بحث امروز این است که آیا #اصالت در #تشکیلات با فرد است و کمال فردی و تشکیلات صرفا بهانه ای است برای #کمالات_فردی انسان، یا اصالت با اجتماع است و اصل تشکیلات است و فرد صرفا ابزاری است برای تحقق اهداف آن یا شقّ سومی در کار است.
🔻 رویکردهای لیبرالیستی اصالت را با فرد می داند و رویکردهای کمونیستی اصالت را به اجتماع می دهد. و مکاتب مختلف در این بحث ورود کرده اند و بحث های دامنه داری کرده اند. در نگاه الهی هم #فردیّت مورد تأکید قرار گرفته است که در نگاه اوّل تأکید بر این نگاه به نظر می رسد که « وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَىٰ»(انعام:۴۹) یعنی انسان به صورت فردی محشور می شود. «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ»(فاطر:۳۵) یعنی کسی بار دیگری را در قیامت به دوش نمی کشد. امّا علاوه بر آن تاکید بر #عمل_جمعی و #تقوای_جمعی هم آمده است ؛ «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ»(اعراف:۹۶). و بیان شده که مردم به صورت جمعی و با امامشان و به صورت یک امّت محشور می شوند؛ «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» (اسراء: ۷۱). این که این دو نگاه چطور با هم جمع می شود مهم است.
🔻این جمع دو نگاه را مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان و شهید مطهری هم به تبع ایشان در آثاری مانند کتاب جامعه و تاریخ بیان کرده اند. ایشان بحث را از تبیین چگونگی ترکیب افراد در جامعه آغاز کرده اند.
🖇 ادامه دارد...
#استاد_عابدینی
#حرکت_کاروانی
@karavani
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
🖇 ادامه تلخیص جلسه هفتم
🔻 در نگاه اسلامی #کمال انسان و سایر موجودات در مسیر زوجیّت و ترکیب قرار داده شده است. تمام هستی در نسبت با هم و در ارتباط با یکدیگر هستند. لذا هدف انسان و کمال او در نسبت با خلقت و نظام وجود و در نسبت با دیگران و کمال آنها محقق می شود.
🔻 ترکیب انواعی دارد. از جمله ترکیب صناعی که ترکیب حقیقی نیست مانند اجزای یک ماشین که اجزا استقلال خود را حفظ می کنند و هویت جدید ایجاد نمی شود. اصالت فردی ها (رویکردهای لیبرالیستی) جامعه و ترکیب افراد آن را چنین ترکیب اعتباری می دانند. ترکیب دیگر ترکیبات طبیعی است که حقیقی است به نحوی که اجزا هویت و اثر فردی خود را از دست می دهند و هویت و اثر #جمعی ایجاد می شود. مانند کلر و سدیم که دو عنصر با آثار جداگانه هستند و هر دو سمی هستند اما ترکیب آنها نمک طعام است که خوراکی است. هویت جدید در واقع ایجاد می شود و هویت های قبلی رنگ می بازد. نگاه اصالت جامعه محض (مانند رویکردهای مارکسیستی) ترکیب افراد را چنین ترکیبی می داند.
🔻 ترکیب جامعه در نگاه الهی هیچ یک از این دو سنخ نیست. انسان ها در عین اینکه از حیث بدن ها منفک و مستقل هستند، و اتحاد در مرتبه ابدان محقق نمی شود امّا از حیث روح می توانند در مراتب بالاتر در نظام مثالی و عقلی با هم متّحد و مشترک شوند. و حقیقتی شکل بگیرد که هم فرد حفظ شود و هم در اتّحاد با دیگران باشد که از آن تعبیر به من شامل جمع می کنیم. یعنی فرد شامل جمع می شود نه مقابل جمع.
🔻 در نگاه الهی اصل با فرد است امّا نه فردی که در مقابل #جمع است. چون حقیقت انسان بدن او نیست که در مقابل دیگران باشد. انسان دارای روح انسانی است که حقیقت او را تشکیل می دهد و در مرتبه ارواح اتّحاد ممکن است. فرد در این نظام در الگوی امام و ماموم تحلیل می شود و یک فرد در عین فرد بودن می تواند امام دیگران شود و دیگران شئون وجودی او باشند و اهلیّت و نسبت وجودی پیدا کنند.
🔻 فردِ در مقابل جمع، به لحاظ ابدان است که امکان اتحاد بدن ها وجود ندارد امّا در مرتبه ارواح مرتب اتّحاد و ارتباط و شأنیت محقق می شود. که من تبعنی فانه منی. اینکه در روایات آمده که ارواح اهل بیت از فوق علیین و ابدان آنها از علیین خلق شده است و شیعیان ارواحشان از علیین و ابدانشان از دون علین خلق شده است و نشان می دهد که ارواح شیعیان در حکم بدن و شأن امام است.
🔻 انسان در مراتب ایمان هرچه بالاتر می رود دیگران را شأن خویش و از خود می یابد و برای هدایت آنها دلسوزی می کند. و این فرد شامل جمع می شود.
🔻 در نظام دینی به #تشکیلات امر شده اما تشکیلات باید این من شامل را ایجاد کند که هر فردی در نسبت با دیگران، دیگران را شان وجودی خود بداند و رهبر تشکیلات نسبت پدر و فرزندی معنوی با مخاطب تشکیلات برقرار کند.
🔻 اگر در تشکیلات اولاَ در درون خود با پیوند های مکرر کاری، معنوی، خانوادگی و ... این نگاه را ایجاد کنند که این من شامل ایجاد شود و این پیوستگی را ایجاد کنند و ثانیا در نسبت با مخاطب خود این نگاه را داشته باشند که آنها شأن وجودی او هستند، اصطکاک ها و تعارض ها به همگرایی و همدلی تبدیل می شود.
🔻 در #تشکیلات باید شادی ها و غم های دیگران شادی و غم ما باشد این به معنای دخالت در امور دیگران نیست. بلکه به معنی این است که پیوند ها تشدید شود و همدلی و انسی ایجاد شود که مسائل دیگری را مسائل خود بدانیم.
🔻 این ارتباطات بر مبنای نظام دستوری شکل نمی گیرد بلکه بر مبنای اتحاد روح ها بر اساس محبّت شکل می گیرد. این اتّحاد نحوه ای از ترکیب است که مشابه آن در نظام انسانی در بدن و نسبت اعضا محقق می شود که در عین حفظ هویت هر عضو، در نسبت با سایر اعضا یک کل واحد را ایجاد می کند و هم فرد دیده می شود و هم جمع یک کل واحد می شود و هر دو مرتبه سر جای خود محقق می شود این بحث در جلسات آینده باید مورد توجه قرار گیرد که این نوع سوم چه نوع ترکیبی است.
✋ والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
#استاد_عابدینی
#حرکت_کاروانی
@karavani
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
⛔️ بدون پرهیز ، درمان کامل غیرممکن است
📌«الحمية رأس الدواء؛ پرهيز سرآمد همه داروها است». امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: تقوا شفای اجساد شماست.
📌اکثر بیماری های مردم زمان ما از پرخوری وافراط در خوردن و نوشیدن است. باید در هر موضوعی تقوا و مراقبه (عدم افراط و تفریط) داشته باشیم.
📌تا از غذاها و کارهای مضر پرهیز نشود، درمانگرها اثر کامل نخواهد داشت. غذاهای غير طيب و شيميايی و كارخانهای از اصلی ترين عوامل بيماری های زمان ماست. تناسب غذا با مزاج و يبوست و خون و... نيز لازم است.
📌روايات پرخوری و پرهيز از سيری و اصلاح مزاج و... هم مربوط به همين بحث است و تا آن ها اصلاح نشود، داروهای گياهی و شيميايی اثر نمی گذارد يا ناقص اثر می كند.
📌تا زمانی كه فرد مواد نگه دارنده و غير طيب، شيميايی و مسمومات را در شكمش پر می كند، یا از غذا سیر میشود منتظر سلامت كامل روح و جسم نباشد. حرام هم كه جای بحث ندارد.
#سبک_زندگی_و_طب_اسلامی
#استاد_خادم
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 *باید از تجربیات دیگران استفاده کرد*
#درس_اخلاق
#آیت_الله_تحریری
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
1⃣ *گام اول: قاعدهمند بودن هستی*
✅ عالم حساب و کتاب دارد هوشمند است پیچیده است اتفاقی و شانسی نیست.
☘ الأنعام : 59 وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ في ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في كِتابٍ مُبينٍ
📌 بنای عالم بر اساس قواعد: أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابِهَا
عدم آشنایی به همه اسباب(عدم ادراک)
عالم پیچیده بر اساس اسباب و مسببات
اسبابی که می شناسیم مثل جاذبه قاعدتا زندگی را بر اساس آن تنظیم می کنیم.
قواعد و سننی که عالم بر اساس آنها طراحی شده چه بدانیم چه ندانیم عمل می کند.
طول عمر و رفع مشکلات با صله رحم ولو کافر
☘ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): صِلَةُ الرَّحِمِ تَعْمُرُ الدِّيَارَ وَ تَزِيدُ فِي الاعْمَارِ وَ إِنْ كَانَ أَهْلُهَا غَيْرَ أَخْيَارٍ
📌صدقه: وَ قَالَ ع إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ.
توفیقات عجیب با دعای پدر و مادر : پدر علامه مجلسی
ظلم و دل شکستن: رضا خان و کشتن دوجوان در قم
شیخ رجبعلی: تب مادر بخاطر زدن بچه – ورشکستگی تاجر بخاطر قطع رابطه با عمه
🔍 از کجا بفهمیم ارتباطات اتفاقات عالم رو
آیا ما وظیفه داریم دنبال شیخ رجبعلی ها بگردیم: ورد و ذکر خاصی بگوییم؟
شرایط اولیه متفاوت که قابل تغییر نیست: پدر و مادر، استعداد، قیافه، ....
هدایت و تربیت در همین نظام اسباب
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
شهید دکتر مفتح، علاوه بر این که یک روحانی برجسته و فداکار و روشنفکر و آشنای به نیاز زمان بود، خصوصیتی داشت که در تعداد معدودی از فضلای آن زمان این خصوصیت وجود داشت؛ و آن قدرت ارتباطگیری با نسل جوان و دانشجویان و کسانی که مایل بودند پیام دین را با زبان روز از یک روحانی و یک عالم به دین بشنوند بود ... تصادفی هم نیست که روز اتحاد دانشجو و روحانی، یا حوزه و دانشگاه روز شهادت ایشان قرار داده شده است، چون انصافا حلقه وصلی بود متناسب با چنین خصوصیتی. خدای متعال پاداش این شهید عزیز را داد و آن شهادت بود. شهادت پاداش بزرگ و اجر عظیمی است و خدای متعال بندگان صالح خود – از جمله این بنده صالح – را از این اجر محروم نکرد؛ امیدواریم درجاتش روزبهروز عالی باشد.
#بیانات_امام_خامنه_ای
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*📹 محبت خدا را در بلا و امتحانات ببینیم*
#درس_اخلاق
#حجت_الاسلام_پناهیان
@Panahian_ir
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
⏰ آنچه گذشت
*سرکشان (طاغیان) و مستکبرین صاحبان زر (پول) و زور (قدرت) و تزویر (رسانه) با خالقیت خدا مشکل ندارند بلکه با ربوبیت (مدیریت ، برنامه ریزی ، تربیت و صحنه گردانی) الهی مشکل دارند.*
اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾ ... كَلا إِنَّ الإنْسَانَ لَيَطْغَى ﴿٦﴾ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى ﴿٧﴾
انسانی که با دیدن قدرت ، ثروت ، رسانه ، تشکیلات ، هواداران ، امکانات و حتی تعداد فرزندانش *خود را بی نیاز از خدا بداند* در برابر خدا و فرستادگان و اولیاء الهی *طغیان می کند.*
یهود خدا را قبول داشت اما خدای دست بسته را یا به تعبیر علمی-رایج خدای ساعت ساز را ، نه خدایی که هر لحظه جهان را مقتدرانه و حکیمانه با مهربانی و عدالت مدیریت میکند.
وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ ... (زمر38)
وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ ... (مائده 64)
#دفتر_فرهنگی_دانشکده_مهندسی_شیمی
#کلاس_مجازی_تدبر_در_قرآن
#استاد_حجت_الاسلام_عالمی
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
ما انقلاب کردیم تا #واقعیت_ها را تغییر دهیم نه آن که آن ها را بپذیریم انقلاب ما انقلاب #آرمان_ها است نه انقلاب واقعیت ها.
#شهید_دکتر_بهشتی
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
1481907971_-222061.mp3
24.13M
🎧 صوت جلسه پنجم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر روایات
#استاد_حجت_الاسلام_امیدوار
#مدرسه_اقتصاد_اسلامی
@slamic_economy
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
965156608_-222059.docx
18K
📋 خلاصه جلسه پنجم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر روایات
#استاد_حجت_الاسلام_امیدوار
#مدرسه_اقتصاد_اسلامی
@slamic_economy
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
📝 گزیده جلسات مجازی اقتصاد از منظر روایات
✅ خدای گرانی و ارزانی یکیست!
ابو حمزه ثمالى گويد:
از گرانى نزد امام سجّاد عليه السّلام سخن به ميان آمد، فرمود:
مرا به گرانى چه كار؟ اگر گران شود روزىام بر عهده خداست، و اگر ارزان شود نيز بر عهدۀ اوست.
📢 دو برداشت از این روایت محتمل است:
1-چرا مردم فکر می کنند وقتی کالاها گران شد، دیگر خداوند از تأمین روزی، نعوذ بالله عاجز است؟ در حالی که چه در گرانی و چه در ارزانی، تامین روزی عبد، بر عهده رب است.
2-برداشت دوم اشاره می کند، خود این افزایش یا کاهش قیمت، دست خداست و خدا بر آن غالب است. هر چند تأثیر اسباب در طول اراده ی الهی، نفی نمیشود.
البته برداشت دوم، با قوانین عرضه و تقاضا منافاتی ندارد؛ همان گونه که در مسائل طبیعی، تحلیل غیبی در طول تحلیل علوم طبیعی قرار میگیرد. مثلا قوانین طبیعی مربوط به آب و هوا با تحلیلی که دین از اسباب غیبی (مانند ملائکه موکل باران) ارائه میدهد منافاتی ندارد.
اگر نگرش جامعه، اینگونه شود، آرامش حاصل خواهد شد.
البته این نگرش، به رابطه بنده و خدواند مربوط است و ارتباطی به رابطه مردم و حاکم ندارد. لذا مسؤولی که با اتخاذ سیاستهای ناکارآمدِ اقتصادی، مسبّب گرانی شده مستحق مواخده است.
#اقتصاد_اسلامی_ازمنظر_روایات
#حجت_الاسلام_و_المسلمین_امیدوار
#مدرسه_اقتصاد_اسلامی
@slamic_economy
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ *هیات امام حسین جای دیوانه ها نیست*
#استاد_رحیم_پور_ازغدی
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
حضرت آقا به دانشجوها و فعالین فرهنگی فرمودند که اگر دنبال حرف های نو هستید باید بروید سراغ منابع دست اول، مثل نهج البلاغه.
امروز انقلاب اسلامی در نقطه ای است که با مسائل و حرف های متعدد روبروست و پاسخ بسیاری از آن ها را در نوع مواجهه های امیرالمومنین در مسائل اجتماعی سیاسی، در نوع انتخاب و رفتار با کارگزاران ، مواضع و اقدامات حضرت در جنگ ها و رفتارهای خلفا و... یافت میشود.
اگر ما این پاسخ هارا بخواهیم با زبان معارف بیان کنیم دشوارتر از این است که بخواهیم به نهج البلاغه مراجعه کنیم و در مواجهات امیرالمومنین بعنوان یک الگو پاسخ به مسائل نظام را پیدا کنیم...
#استاد_حجت_الاسلام_سالار
#نهج_البلاغه
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
🔸️خدايا شاهد باش تنها و فقط برای #رضای تو دين تو را ياری می كنم و چون تو #جهاد را وظيفه هر مسلمان قرار دادی و آن را توسط امام حسين علیه السلام در روز عاشورا به من آموختی در اين راه قدم گذاشتم و خدايا می دانی اين راه (جهاد فی سبيل ا...) را از روی آگاهی و شناخت كامل انتخاب نمودم.
🔸خدايا من طاقت آن را ندارم كه در روز قيامت رسول خدا (ص) به من بگويد چرا #حسينم را تنها گذاشتی و چرا سخن #امام امت را شنيدی ولی روانه ميدان #جهاد در راه خدا نشدی؟
🔹فرازی از وصیت نامه شهید #حمیدرضا_بااطمینان
🔸ورودی 63 رشته مکانیک
@shohada_iust
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir
📣 «أَلَا وَ إِنَّ الْيَوْمَ الْمِضْـــــــــمَارَ وَ غَداً السِّبَاقَ»
❇️ آگاه باشيد كه امروز، روز تمرین، و فردا هنگامه مسابقه است.
📖 دوره معرفتی تشکیلاتی مضمار
⏰ زمان: ۲۲ الی ۲۷ شهریور ماه
📍مکان: دانشگاه علم و صنعت
✅ برای ثبتنام با دفتر فرهنگی دانشکده خود هماهنگ کنید.
💢ویژه کادر دفاتر فرهنگی
#حمایت_و_پشتیبانی_از_تشکل_ها
#دفاتر_فرهنگی_دانشگاه
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
@iust_hodat_ir