eitaa logo
حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
181 دنبال‌کننده
856 عکس
251 ویدیو
113 فایل
ارتباط با ادمین: @iust_hodat_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 *تلخیص جلسه ششم * 🌹 *بسم الله الرحمن الرحیم* 🌹 🤲 (پس از حمد الهی و سلام و صلوات بر پیامبر و اهل بیت (ع) و لعن اعداء ایشان‌ و دعای سلامتی امام زمان (عج) و دعا برای سربازی و سرداری امام زمان (عج)) 📍موضوع بحث در این جلسه * و میل به بقا در نظام * است. 🔻بیان شد که انسان قوای مختفی دارد که برخی را می شناسد و به کار می گیرد و برخی را به خوبی نمی شناسد و استفاده نمی کند. و از جمله این قوا * و * است که *انسان را فرازمانی و فرامکانی می کند* و ظرف زمان و مکان که ظرف بدن انسان است، در نور دیده می شود. لذا با این قوا انسان به سوی این فرازمانی و فرا مکانی جهت داده می شود. 🔻 *اگر و هم جهت و در یک دایره واحدی نبود، در تضاد با همدیگر قرار می گیرند و همدیگر را خنثی می کنند.* چنانچه قرآن می فرماید «الاخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو الا المتقین» *اگر محبت ها در جهت انسانی نبود، تبدیل به عداوت می شود.* امّا خداوند نظام خلقت را به گونه ای قرار داده است که اگر انسان مطابق تکوین و تشریع حرکت کند، این بردار های محبّت هم جهت شوند و در یک مسیر قرار گیرند، براین اساس * و نظام اجتماعی انسان تطابق با نظام تکوین دارد* لذا هر قدر تکوین شناخته شود به فهم نظام تشریع و از جمله به حرکت های تشکیلاتی انسان کمک می کند. الف) * در همه هستی مفطور است:* 🔸 مرحوم علامه در بحث جهاد در ابتدای جلد دوم المیزان بیان مختصر امّا عمیقی دارد. ایشان می فرماید انسان و بلکه *کل عالم هستی مفطور بر است.* ب) * منجر به میل به بقا و توسعه وجودی موجودات می شود:* 🔸 *هر موجودی در عالم وحدتش همراه با است و یک حقیقت جمعی را تشکیل می دهد. * از یک اتم وقتی بنگریم می بینیم اجزای یک اتم که پروتون ها و نوترون ها و الکترون های اطراف آن هستند، در یک نظامی با هم ترکیب شده و بقای خود را به ترکیب و جمعیّت می یابد و در مقابل واپاشی مقاومت می کند. همینطور در هر ملکول چند اتم با هم ترکیب می شوند و یک صورت واحد پیدا می کنند که در مقابل واپاشی مقاومت می کند. در مرحله بعد این سلول ها ترکیب می شوند و یک موجود تک سلولی را تشکیل می دهند و صورت کامل تر و کمال جدیدی پیدا می کند که حیات پیدا می کند. در مرحله بعد گیاهان از اجزاء و بافت ها و سلول هایی تشکیل می شوند و یک کل واحد را ایجاد می کند. همین ترکیب و اجزا بر مبنای در مرحله بعد برای حیوان هم وجود دارد. 🔻ابن سینا رساله ای دارد که *سریان عشق در هستی* را مورد بحث قرار می دهد. بنابر این *موجودات بر مبنای حبّ ذات میل به بقا دارند. * 🔻 *تشکیلات های ما به این قوا کمتر تجهیز می شوند. و لذا بقای لازم را ندارند. هرچقدر و اجزای بیشتر شود بقای آن تشدید پیدا می کند.* 🖇 ادامه دارد... @karavani 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🖇 ادامه تلخیص جلسه ششم ج) *میل به بقا حق تصرّف و دفاع را ایجاد می کند و این حق تصرّف منجر به در عالم می شود.* 🔸 باعث می شود که بقا برای موجود مهم باشد و موجود در اطراف خود تصرف کند و در مقابل هر غیری که این بقا را به خطر می اندازد، مقاومت کند. و *این مقاومت ها در نگاه اوّل باعث هایی می شود.* امّا *خداوند موجودات را به گونه ای قرار داده است که این تعارض به رابطه تسخیری و تبدیل شود.* به این نحو که هم موجود مرتبه بالاتر مانند *انسان می داند که برای کمال خود به سایر موجودات از جمله حیوان و گیاه نیاز دارد* از طرفی هم آن *موجود مرتبه نازل تر، کمال خود را در رسیدن به موجود بالاتر و خدمت به او و شأن شدن نسبت به او می داند.* 🔻 بنابر این در این الگو و انسان را به حبّ دیگری و با دیگری می کشاند تا *انسان با وحدت با دیگری خود را توسعه دهد و بقای خود را در وحدت و بقای دیگران بیابد.* 🔻 علامه طباطبایی می فرماید *با حبّ ذات اکثر مسیر کمال طی می شود.* این خود خواهی ممدوح است و غیر از خود خواهی مبتنی بر احکام تن و خواسته های مادّی است. 🔻 *بر اساس این حبّ ذات ممدوح، محبّت ها و یکی شدن ها ایجاد می شود.* این خود خواهی باعث می شود که دیگری را غیر خود نیابد و *کمال و نقص دیگری را کمال و نقص خود می یابد* و خود خواهی *به جای اینکه عداوت ها بیشتر شود، ها و ها را بیشتر می کند.* 🔻 *انسان عالم صغیر است و عالم انسان کبیر* و عالم هستی هم در بعد نظام فردی و هم در بعد ، انسان با نظام وجود منطبق است. این نظام حبّ ذات و توسعه من و حبّ دیگری برای بقای در یک کلّ بالاتر که منجر به دفاع در مقابل غیر هم می شود در نظام خلقت از جمله نظام بدنی انسان هم وجود دارد. 🔻 درنظم ایمونولوژی انسان که جزو پیچیده ترین نظام های ایمنی است بدن انسان در هر یک از ورودی های انسان که گوارشی، تنفسی و پوستی است، پنچ لایه پدافند دفاعی دارد. و آنتی بادی های بدن با سابقه اطلاعاتی که از ویروس ها دارند، شناسایی می کنند و اگر ویروس در گذشته در بدن بوده است پاد زهر آن را تولید می کند. امّا اگر موفق نشد در مرحله بعد این سلول ها خود را فدا می کنند تا آن ویروس ایزوله شود و به بدن دسترسی پیدا نکند و بمیرد. در مرحله بعد سلول های ایمنی بدن بسیج می شودند و اگر موفق نشدند، در مرحله بعد عضو خاص در گیر می شود. در مرحل آخر کل بدن درگیر می شود. انسان تب می کند اشتهای بدن کم می شود و ... تا بدن سلول های ایمنی بسازد و بدن بسیج شود برای مبارزه با ویروس. *در این نظام، مرحله به مرحله این وحدت و حبّ بقاء مشخص است. که سلول ها بقای خود را به بقای بدن می بینند و برای بقای نوعی خود، فرد خود را فدا می کنند تا بدن باقی بماند.* 🔻 بنابر این *این نظام حبّ ذات و توسعه من و رابطه تسخیری با دیگران برای توسعه من، از یک سو باعث وحدت اجزاء و کاهش اصطکاک می شود و از سوی دیگر موجب شکل گیری یک نظام واحد دفاعی در مقابل دشمن می گردد.* همین نظام در نسبت با خودی و غیر خودی در لایه های مختلف اسلامی و نظام اجتماعی اسلامی هم قابل فهم و قابل طرحی است. ✋ والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته @karavani 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
*عَلَّمَ الإنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ* ﴿٥﴾ اسلام فقط گفته خوب باش! آقا همه ادیان و قرآن هم همون حرف عقل آدم رو میزنن دیگه اینکه خوب باش! و خوبی رو عقل آدم هم میدونه و میفهمه پس نیازی به دین و قرآن نیست. خودمون با عقل و تجربه پیشرفت میکنیم و احتیاجاتمون رو برطرف! خیر قرآن نمیفرماید فقط خوب باش! میفرماید بنده خدا باش *نه بنده مخلوقات خدا* يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ...(21بقره) *و نه بنده نفس خودت* أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ...(43فرقان) عقل انسان کجا منازل آخرت و کیفیت قیامت را متوجه میشود؟ کیفیت روح و فرشتگان و جنیان را چطور؟ هنوز بعد از هزاران سال چه بیماریهایی که ناشناخته است و دانش بشری برایش درمانی ندارد! *عقل انسان میفهمد که خیلی چیزها را نمیتواند به خودی خود بفهمد* *عقل بشر مانند چراغ قوه است نه نور فراگیر خورشید* رفتن به یک راه دراز و صعب العبور، گذشتن از طوفانها و بورانها ، بیابانها و دریاها و در نهایت رسیدن به تمدنی که نه تنها سعادت دنیوی همه ی بشریت را تامین میکند بلکه سعادت اخروی را هم تضمین میگرداند جز با تکیه بر یک نقشه از بالا به این دنیا و انسان محال است. *قرآن نقشه راه است و امام معصوم نقشه خوان. قرآن صامت است و امام ناطق. قرآن قانون اساسی است و امام اقامه کننده آن در هر لحظه* 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
باید علاج مشکلات دینداری مان را در افزایش آگاهى عمومى و تلاش در به هم پیوستگى آگاهان بر محور یک رهبرى آگاه و درست جستجو کنیم 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
-2147344640_-221089.mp3
30.71M
🎧 صوت جلسه چهارم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر روایات @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
38870787_-221088.docx
19.9K
📋 خلاصه جلسه چهارم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر روایات @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📝 گزیده جلسات مجازی اقتصاد از منظر روایات ✅ رزق مقسوم و یک تناقض ظاهری این تناقض از ناتوانی در جمع کردن بین این گزاره دینی و گزاره های تشویق به تلاش و کوشش برای افزایش رزق ناشی می‌شود، که در جلسات گذشته بحث شده است. 📢 رزق تقسیم‌شده یکی از گزاره‌های متناقض نماست. انگار یکی از ویژگی‌های دین، این است که گزاره‌های متناقض نما را مطرح کند. دین در طرح این گزاره‌ها، هدف ویژه‌ای را دنبال می‌کند. در قرآن آمده هرچه به شما می‌رسد از جانب خداست، ولی در همان قرآن اشاره‌ شده که بدی‌ها از سوی خودتان است، ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ (سوره نسا 79)، و یا در آیه شریفه وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ (سوره انفال 17)، جمع بین رمی پیامبر و رمی خداوند مطرح شده است و مثال‌های فراونی از این‌دست. تناقض ظاهری برخی گزاره‌های دینی، ناشی از انس ما با پدیده‌های مادی است که از علوم طبیعی یا مشاهدات شخصی ما ریشه می‌گیرد. ما با تعاقب‌های ظاهری پدیده‌ها انس داریم، در حالی که بسیاری از پدیده‌ها با اسباب غیر مادی در نظامی پیچیده، ارتباط دارند. کلیدی‌ترین و تنها راهی که قرآن برای برون‌رفت از این تناقض ظاهری پیشنهاد می‌دهد، *ایمان به غیب* است. ایمان همان باور و اعتماد است و جایگاهش قلب است؛ غیب نظام پیچیده‌ تدبیر عالم است که علوم بشری راهی به شناخت تفصیلی آن ندارند. @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
✅ یک نکته‌ که نکته‌ی اصلی است، طرح این سؤال و پاسخ به این سؤال است که چه منطقی پشت سر آموزش و پرورش، این دستگاه عظیم، قرار دارد؟ نه ‌فقط در کشور ما؛ در همه‌ی کشورهای دنیا. اینکه یک تشکیلات به این عظمت درست میکنند، یک لشکر فرهنگی در واقع به وجود می‌آید از دانش‌آموز و معلّم و کارمندان گوناگون و مدیران مختلف، منطق این کار چیست؟ میدانیم پاسخ مجملش را. منطق، انسان‌سازی است؛ یعنی مادّه‌ی خامی که کودکِ مثلاً شش‌ساله و هفت‌ساله است، وارد این کارخانه میشود و دوازده سال در این کارخانه زیر و رو میشود و یک محصولی، یک برون‌دادی باید از این کارخانه خارج بشود؛ آن برون‌داد چیست؟ انسان شایسته؛ منتها تعریف «انسان شایسته» در مکاتب مختلف، تفکّرات مختلف، کشورهای مختلف، جوامع مختلف، مختلف است؛ همه «انسان شایسته» را یک جور نمیدانند؛ برای همین هم هست که نوع آموزشها و پرورشها در جوامع گوناگون، یکسان نیست. ما در جمهوری اسلامی همین هدف را دنبال میکنیم؛ ما میخواهیم در این مجموعه‌ی دوازده‌ساله انسان تربیت بشود. خصوصیّت این دوازده سال هم این است که بهترین زمانهای فراگیری است؛ یعنی در این سنین، یادگیری آسان‌تر، ماندگارتر، و بهتر و شایسته‌تر است؛ از این جهت مهم است. ✅ خصوصیّات انسانِ منطبق بر تفکّر اسلامی چیست؟ ما میخواهیم خروجی این دستگاه عظیم، این ماشین بزرگ، یک خروجی‌ای باشد منطبق بر تفکّر اسلامی . خب حالا آن انسان مطلوب جامعه‌ی اسلامی و انقلاب اسلامی و نظام اسلامی چه خصوصیّاتی دارد؟ در این مورد هم البتّه خیلی صحبت شده -همه صحبت کرده‌اند، بنده هم مطالبی همیشه عرض کرده‌ام، دیگران هم گفته‌اند- امّا حالا اگر بخواهیم به طور خلاصه در چند جمله که متناسب با آموزش و پرورش هم هست، آن انسان طراز اسلامی‌ای را که توقّع هست آموزش و پرورش او را تربیت کند معرّفی کنیم، این جور تعریف میکنیم که انسانی باشد با این خصوصیّات: اوّلاً مؤمن باشد؛ ایمان اوّلین شرط است. ثانیاً خردمند باشد؛ یعنی عقل را به کار بگیرد. «لَعَلَّکُم تَعقِلون»(۲) در قرآن ببینید چقدر هست! ثالثاً اندیشمند باشد؛ یعنی فکر کند. عقل فقط برای پیدا کردنِ راه‌های عملیِ زندگی نیست؛ عمده برای فکر کردن و اندیشیدن است، که این از دانشمند شدن مهم‌تر است. اگر بخواهیم دانشمندان خوبی داشته باشیم، باید اندیشمندان خوبی داشته باشیم. بعد، دانشمند شدن و کسب علم؛ این هم یک خصوصیّت است. مجاهد و اهل عمل باشد؛ یعنی نشستن و حرف زدن و صرفاً فکر کردن و حرّافی کردن کافی نیست، باید اهل عمل باشد که حالا در این زمینه هم بحثهای زیادی وجود دارد. عمل هم عمل مجاهدانه و پیگیر [است]؛ همان [عملی] که در عرف شرع مقدّس اسلام «جهاد» گفته میشود که آن وقت این جهاد در اینجا جهاد فی‌سبیل‌الله است، جهادِ موردِ ترغیبِ شرع است. انسانِ باانصافی دربیاید، [انسانِ] بانظمی دربیاید، متخلّق به اخلاق اسلامی دربیاید؛ اینها خصوصیّات انسانی است که ما توقّع داریم در آموزشی که شما میدهید و پرورشی که شما میکنید، یک چنین انسانی به وجود بیاید. 🎙 اجلاس سالیانه رؤسا و مدیران آموزش و پرورش. ۹۹/۶/۱۱ 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🔸فرازی از وصیت نامه شهید سید حسین ابوالسباع - ورودی 55 رشته برق قدرت 🔹خدايا ما و خانواده ما را هم از حسين (ع) قرار ده، از كساني قرار ده كه وقتي صداي او را شنيدند در اجابت كردن ترديد ننمودند و به جاي بهانه آوردن و توجيه كردن و شانه از زير بار مسئوليت خالي كردن، همه چيزشان را در سفره تقديم نمودند. و آرزو كردند كه اي كاش بيش از اين مي داشتيم و بيش از اين مي توانستيم بدهيم. خدايا عشق و محبت اهل بيت عصمت عليهم السلام را توشه راهمان قرار بده و به كمك آن تمام ترديدها را از ما زايل كرده و محكم و استوار آماده جهاد در راه خودت بنما. @shohada_iust 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
-597483776_-221194.mp3
20.74M
🎧 صوت جلسه چهارم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر قرآن @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
-85451007_-221193.docx
22K
📋 خلاصه جلسه چهارم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر قرآن @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📝 گزیده جلسات مجازی اقتصاد از منظر قرآن ✅ جهت هدایتی در سیاق اول سوره مبارکه حشر 📣 مقابله با شکل گیری و توسعه فسق و نفاق، در پی تقسیم فیء به جا مانده از کافران اهل کتاب ♦️ دلبستگی و حب شدید مال دنیا، منشأ شکست در امتحان الهی و ریشه طغیان و کفران عاقبت سوز است. ♦️ اخراج کافران اهل کتاب به دست خدا انجام شد. شما در این اخراج، نقش تعیین کننده ای نداشتید. بنابراین نسبت به ثروت بر جای مانده از ایشان مدعی نباشید و هرچه را که پیامبرص به شما می دهد، بگیرید و از هرچه او نهیتان می کند، دست بردارید. ♦️ ثروت اخراج شدگان در دشمنی با خدا و رسول ص از آن اخراج شدگان در راه یاری خدا و رسول ص است. انصار، محب آنان و اهل ایثار نسبت به ایشان و تابعان، اهل دعا و برادری با آنان هستند. اما منافقان، برادران کافران اهل کتاب بوده و با وعده حمایت، ایشان را به دشمنی با خدا و رسول ص فرا می خوانند؛ اما این اظهار پشتیبانی، دروغ است و نتیجه آن جز شکست و عذاب نیست. @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📌 آثار استاد شهید مطهری، *مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران* است...اگر ما بخواهیم این نظام در ذهن مردم عمق پیدا کند و حرکات انقلابی این مردم همچنان ادامه یابد، بایستی افکار استاد شهید مطهری در میان مردم رواج یابد . رهبر معظم انقلاب 💠 حلقه مطالعاتی آثار 🔻با محوریت کتاب : 📲 به صورت 🕰 زمان : چهارشنبه ها ، ساعت ۱۷:۰۰ @quran_iust 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
41.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله» 🔘 شرح حال زینب کبری در عصر عاشورا 🗒 نمازجمعه تهران، ۱۳۶۳/۷/۲۰ ۲۵۰_ساله @sahba_nashr 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📝 تلخیص جلسه هفتم 🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🤲 (پس از حمد الهی و سلام و صلوات بر پیامبر و اهل بیت (ع) و لعن اعداء ایشان و دعای سلامتی امام زمان (عج) و دعا برای سربازی و سرداری امام زمان (عج)) 📍 موضوع بحث در این جلسه (جلسه اول) در است. 🔻 بیان شد انسان توانایی ها و قوایی دارد که گاهی برای انسان ناشناحته است و از جمله این قوا و است که وجود انسان را فرازمانی و فرامکانی می کند. 🔻 در جلسه گذشته هم به عنوان یکی از توانایی های انسان مطرح شد و بیان شد که مسیر کمال انسان و سایر موجودات با زوجیت و جمعیت و ترکیب ایجاد می شود. 🔻 بحث امروز این است که آیا در با فرد است و کمال فردی و تشکیلات صرفا بهانه ای است برای انسان، یا اصالت با اجتماع است و اصل تشکیلات است و فرد صرفا ابزاری است برای تحقق اهداف آن یا شقّ سومی در کار است. 🔻 رویکردهای لیبرالیستی اصالت را با فرد می داند و رویکردهای کمونیستی اصالت را به اجتماع می دهد. و مکاتب مختلف در این بحث ورود کرده اند و بحث های دامنه داری کرده اند. در نگاه الهی هم مورد تأکید قرار گرفته است که در نگاه اوّل تأکید بر این نگاه به نظر می رسد که « وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَىٰ»(انعام:۴۹) یعنی انسان به صورت فردی محشور می شود. «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ»(فاطر:۳۵) یعنی کسی بار دیگری را در قیامت به دوش نمی کشد. امّا علاوه بر آن تاکید بر و هم آمده است ؛ «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ»(اعراف:۹۶). و بیان شده که مردم به صورت جمعی و با امامشان و به صورت یک امّت محشور می شوند؛ «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» (اسراء: ۷۱). این که این دو نگاه چطور با هم جمع می شود مهم است. 🔻این جمع دو نگاه را مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان و شهید مطهری هم به تبع ایشان در آثاری مانند کتاب جامعه و تاریخ بیان کرده اند. ایشان بحث را از تبیین چگونگی ترکیب افراد در جامعه آغاز کرده اند. 🖇 ادامه دارد... @karavani 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🖇 ادامه تلخیص جلسه هفتم 🔻 در نگاه اسلامی انسان و سایر موجودات در مسیر زوجیّت و ترکیب قرار داده شده است. تمام هستی در نسبت با هم و در ارتباط با یکدیگر هستند. لذا هدف انسان و کمال او در نسبت با خلقت و نظام وجود و در نسبت با دیگران و کمال آنها محقق می شود. 🔻 ترکیب انواعی دارد. از جمله ترکیب صناعی که ترکیب حقیقی نیست مانند اجزای یک ماشین که اجزا استقلال خود را حفظ می کنند و هویت جدید ایجاد نمی شود. اصالت فردی ها (رویکردهای لیبرالیستی) جامعه و ترکیب افراد آن را چنین ترکیب اعتباری می دانند. ترکیب دیگر ترکیبات طبیعی است که حقیقی است به نحوی که اجزا هویت و اثر فردی خود را از دست می دهند و هویت و اثر ایجاد می شود. مانند کلر و سدیم که دو عنصر با آثار جداگانه هستند و هر دو سمی هستند اما ترکیب آنها نمک طعام است که خوراکی است. هویت جدید در واقع ایجاد می شود و هویت های قبلی رنگ می بازد. نگاه اصالت جامعه محض (مانند رویکردهای مارکسیستی) ترکیب افراد را چنین ترکیبی می داند. 🔻 ترکیب جامعه در نگاه الهی هیچ یک از این دو سنخ نیست. انسان ها در عین اینکه از حیث بدن ها منفک و مستقل هستند، و اتحاد در مرتبه ابدان محقق نمی شود امّا از حیث روح می توانند در مراتب بالاتر در نظام مثالی و عقلی با هم متّحد و مشترک شوند. و حقیقتی شکل بگیرد که هم فرد حفظ شود و هم در اتّحاد با دیگران باشد که از آن تعبیر به من شامل جمع می کنیم. یعنی فرد شامل جمع می شود نه مقابل جمع. 🔻 در نگاه الهی اصل با فرد است امّا نه فردی که در مقابل است. چون حقیقت انسان بدن او نیست که در مقابل دیگران باشد. انسان دارای روح انسانی است که حقیقت او را تشکیل می دهد و در مرتبه ارواح اتّحاد ممکن است. فرد در این نظام در الگوی امام و ماموم تحلیل می شود و یک فرد در عین فرد بودن می تواند امام دیگران شود و دیگران شئون وجودی او باشند و اهلیّت و نسبت وجودی پیدا کنند. 🔻 فردِ در مقابل جمع، به لحاظ ابدان است که امکان اتحاد بدن ها وجود ندارد امّا در مرتبه ارواح مرتب اتّحاد و ارتباط و شأنیت محقق می شود. که من تبعنی فانه منی. اینکه در روایات آمده که ارواح اهل بیت از فوق علیین و ابدان آنها از علیین خلق شده است و شیعیان ارواحشان از علیین و ابدانشان از دون علین خلق شده است و نشان می دهد که ارواح شیعیان در حکم بدن و شأن امام است. 🔻 انسان در مراتب ایمان هرچه بالاتر می رود دیگران را شأن خویش و از خود می یابد و برای هدایت آنها دلسوزی می کند. و این فرد شامل جمع می شود. 🔻 در نظام دینی به امر شده اما تشکیلات باید این من شامل را ایجاد کند که هر فردی در نسبت با دیگران، دیگران را شان وجودی خود بداند و رهبر تشکیلات نسبت پدر و فرزندی معنوی با مخاطب تشکیلات برقرار کند. 🔻 اگر در تشکیلات اولاَ در درون خود با پیوند های مکرر کاری، معنوی، خانوادگی و ... این نگاه را ایجاد کنند که این من شامل ایجاد شود و این پیوستگی را ایجاد کنند و ثانیا در نسبت با مخاطب خود این نگاه را داشته باشند که آنها شأن وجودی او هستند، اصطکاک ها و تعارض ها به همگرایی و همدلی تبدیل می شود. 🔻 در باید شادی ها و غم های دیگران شادی و غم ما باشد این به معنای دخالت در امور دیگران نیست. بلکه به معنی این است که پیوند ها تشدید شود و همدلی و انسی ایجاد شود که مسائل دیگری را مسائل خود بدانیم. 🔻 این ارتباطات بر مبنای نظام دستوری شکل نمی گیرد بلکه بر مبنای اتحاد روح ها بر اساس محبّت شکل می گیرد. این اتّحاد نحوه ای از ترکیب است که مشابه آن در نظام انسانی در بدن و نسبت اعضا محقق می شود که در عین حفظ هویت هر عضو، در نسبت با سایر اعضا یک کل واحد را ایجاد می کند و هم فرد دیده می شود و هم جمع یک کل واحد می شود و هر دو مرتبه سر جای خود محقق می شود این بحث در جلسات آینده باید مورد توجه قرار گیرد که این نوع سوم چه نوع ترکیبی است. ✋ والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته @karavani 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
⛔️ بدون پرهیز ، درمان کامل غیرممکن است 📌«الحمية رأس الدواء؛ پرهيز سرآمد همه داروها است». امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: تقوا شفای اجساد شماست. 📌اکثر بیماری های مردم زمان ما از پرخوری وافراط در خوردن و نوشیدن است. باید در هر موضوعی تقوا و مراقبه (عدم افراط و تفریط) داشته باشیم. 📌تا از غذاها و کارهای مضر پرهیز نشود، درمانگرها اثر کامل نخواهد داشت. غذاهای غير طيب و شيميايی و كارخانه‌ای از اصلی ترين عوامل بيماری های زمان ماست. تناسب غذا با مزاج و يبوست و خون و... نيز لازم است. 📌روايات پرخوری و پرهيز از سيری و اصلاح مزاج و... هم مربوط به همين بحث است و تا آن ها اصلاح نشود، داروهای گياهی و شيميايی اثر نمی گذارد يا ناقص اثر می كند. 📌تا زمانی كه فرد مواد نگه دارنده و غير طيب، شيميايی و مسمومات را در شكمش پر می كند، یا از غذا سیر می‌شود منتظر سلامت كامل روح و جسم نباشد. حرام هم كه جای بحث ندارد. 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
1⃣ *گام اول: قاعده‌مند بودن هستی* ✅ عالم حساب و کتاب دارد هوشمند است پیچیده است اتفاقی و شانسی نیست. ☘ الأنعام : 59 وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ في‏ ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مُبينٍ 📌 بنای عالم بر اساس قواعد: أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ‏ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابِهَا عدم آشنایی به همه اسباب(عدم ادراک) عالم پیچیده بر اساس اسباب و مسببات اسبابی که می شناسیم مثل جاذبه قاعدتا زندگی را بر اساس آن تنظیم می کنیم. قواعد و سننی که عالم بر اساس آنها طراحی شده چه بدانیم چه ندانیم عمل می کند. طول عمر و رفع مشکلات با صله رحم ولو کافر ☘ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): صِلَةُ الرَّحِمِ تَعْمُرُ الدِّيَارَ وَ تَزِيدُ فِي الاعْمَارِ وَ إِنْ كَانَ أَهْلُهَا غَيْرَ أَخْيَارٍ 📌صدقه: وَ قَالَ ع‏ إِذَا أَمْلَقْتُمْ‏ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ. توفیقات عجیب با دعای پدر و مادر : پدر علامه مجلسی ظلم و دل شکستن: رضا خان و کشتن دوجوان در قم شیخ رجبعلی: تب مادر بخاطر زدن بچه – ورشکستگی تاجر بخاطر قطع رابطه با عمه 🔍 از کجا بفهمیم ارتباطات اتفاقات عالم رو آیا ما وظیفه داریم دنبال شیخ رجبعلی ها بگردیم: ورد و ذکر خاصی بگوییم؟ شرایط اولیه متفاوت که قابل تغییر نیست: پدر و مادر، استعداد، قیافه، .... هدایت و تربیت در همین نظام اسباب 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
شهید دکتر مفتح، علاوه بر این‌ که یک روحانی برجسته و فداکار و روشنفکر و آشنای به نیاز زمان بود، خصوصیتی داشت که در تعداد معدودی از فضلای آن زمان این خصوصیت وجود داشت؛ و آن قدرت ارتباط‌گیری با نسل جوان و دانشجویان و کسانی که مایل بودند پیام دین را با زبان روز از یک روحانی و یک عالم به دین بشنوند بود ... تصادفی هم نیست که روز اتحاد دانشجو و روحانی، یا حوزه و دانشگاه روز شهادت ایشان قرار داده شده است، چون انصافا حلقه وصلی بود متناسب با چنین خصوصیتی. خدای متعال پاداش این شهید عزیز را داد و آن شهادت بود. شهادت پاداش بزرگ و اجر عظیمی است و خدای متعال بندگان صالح خود – از جمله این بنده صالح – را از این اجر محروم نکرد؛ امیدواریم درجاتش روزبه‌روز عالی باشد. 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir