eitaa logo
حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
181 دنبال‌کننده
856 عکس
251 ویدیو
113 فایل
ارتباط با ادمین: @iust_hodat_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝گزیده ای از کلاس روز ۹۹/۶/۱۹ فعالیت رسانه‌ای در زمینه خاص، نیاز به برنامه‌ریزی و مدون سازی دقیق و متمرکز دارد. بدین شکل که باید بصورت شفاف و جزئی مسئله را مشخص و برای حل آن طرح ریزی انجام داد. فعالیت در یک زمینه کلی بدون مشخص کردن نقطه درگیری جزیی و اهداف اصلی و فرعی، یا ممکن نیست یا نتیجه آن قابل اندازه‌گیری و بررسی نیست. حوزه و زمینه کلی باید آن قدر خرد شود تا به مسئه‌ای خاص و نقطه‌ی درگیری جزیی برسیم. سپس با انجام سلسه کار کارشناسی و دقیق راهکار حل آن مسئله احصا شود و در نهایت فرایند اجرای راهکار مسئله. فرایند حل مسئله در چهار گام مشکل یابی، مسئله و نقاط درگیری، راهکار یابی و اجرا انجام می‌گیرد و هدف از آن ایجاد تغییر رفتار در داخل جامعه هدف است. 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
قدقامتِ تو، کلام عاشورا بود آمیخته با قیام عاشورا بود سجّاد! پس از غروب آن ظهر غریب سجّاده ی تو پیام عاشورا بود ◾شهادت امام سجاد علیه السلام تسلیت باد
⏰ آنچه گذشت *تقرب به خدا بدون مبارزه با دشمن و عدم تبعیت از او معنا ندارد* *كَلا لا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ* ﴿١٩﴾ مبارزه با دشمن *از همان ابتدای رسالت در دستور کار است* اما *استراتژی مبارزه با دشمن در برهه های مختلف قبل انقلاب و تشکیل حکومت و بعد آن فرق میکند* . پیامبر به عنوان رهبر اصلاح و تحول باید ابتدا نسبت به طاغیان توجیه و برای جهاد کبیر (عدم اطاعت از دشمن) آماده شود. فَلا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبيراً (52فرقان) دین اسلام اصطلاحا رحمانی در برابر همه و بدون دشمن نمیباشد. دشمن ازهمین اول سیر نزول نقشش معلوم است و مبارزه با دشمن هم همین طور. اساسا برنامه ریزی الهی ذیل توجه به حرکات دشمن انجام میشود. *برنامه های تشکیلات باید درمقابل دشمن حقیقی خدا تعریف شود وگرنه تشکیلات به سمت خدا حرکت نخواهد کرد و نیروی خودی و تشکل و سازمان هم جبهه را که سلیقه و محل خدمتش متفاوت است، بجای دشمن اشتباها شناسایی ودرمقابل آن برنامه ریزی واقدام میکند* ! حال دشمن خدا کیست و با او چه باید کرد؟ *نفس اماره تو* وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحيمٌ (یوسف53) و *کفار و منافقین انسی و جنی* يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ (تحریم9) 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🔗 *کار تشکیلاتی آسان نیست* 📌ما خیال می کنیم که داشتن یک تشکیلات اسلامی کار آسانی است و کاری ندارد که ده تا آدم دور هم جمع شوند و یک اسم و اساسنامه، یک نمودار تشکیلاتی و تمام شد! اکیداً این جور نیست. 📌اگر به تجربه‌های شخصی تان بنگرید، می بینید که مشکل بزرگ، داشتن یک تشکیلات در درون یک یک ماست؛ زیرا ما به این آسانی ها آدم نمی‌شویم و به این آسانی ها انسان نمی شویم. بر سر راه انسان شدن مان صدها عقبه وجود دارد که «فَلا اقْتَحَمَ العَقَبهَ». صدها تنگه وجود دارد و تا وقتی که بخواهیم از این تنگه ها عبور کنیم، اولا باید تنگه ها را بشناسیم، ثانیاً باید توانایی اش را داشته باشیم. تازه از یک تنگه عبور می کنیم، خیال می کنیم تمام شد، می بینیم عجب! تنگه های سخت تر بر سر راهمان است و این تا لحظه مرگ انسان هست. و حال که تا لحظه مرگ انسان هست، پس همه تشکیلات آفت دارد و دشواری دارد و عقبه دارد. 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
♾ *حوزه كامل؛ دانشگاه كامل. هر كدام به معناى كمال حقيقى خودشان و هماهنگی این دو باهم* 📌آن چه من میخواهم عرض كنم اين است كه اين دو (حوزه و دانشگاه) بايد ناظر به يك هدف باشند و آن، تكميل زندگى مردم است. حوزه كامل؛ دانشگاه كامل. هر كدام به معناى كمال حقيقى خودشان؛ و هماهنگى اين دو با هم. 📌آن‏ وقت است که ملت، ملت مستقل، و جامعه ايرانى، جامعه الگو دهنده خواهد شد. يعنى اين انزجار شما نسبت به دشمنان دين تثبيت خواهد شد. نفىِ ملت ايران، آن «نه»اى كه میگويد، يا اثباتى كه از زبان جارى و صادر میكند، هر دو، در دنيا الگو خواهد شد. امروز، بشريت به اين الگو نيازمند است. 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🔰 *‌اطلاعیه | * 👥 *‌سلسله کارگاه‌های لوازم انتخاب مسیر‌* 〰〰〰〰〰 📚 جلسه اول: *‌* 🎙با حضور: *‌حجت‌الاسلام امیدوار‌* ▪مدرس مدرسه اقتصاد اسلامی حوزه دانشگاهیان علم و صنعت ▪طلبه سطح عالی حوزه علمیه مشکات ▪عضو گروه تخصصی اقتصاد 🗓 *‌پنج‌شنبه ۲۷ شهریورماه‌* ⏰ *‌ساعت ۱۶ الی ۱۸‌* 🌐 *‌ | * ▪️برای حضور و *‌ثبت‌نام در این کارگاه‌* به شناسه زیر اطلاع دهید: @Entekhab_Masir_Admin‌ @Entekhab_Masir 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 *نقش امام سجاد در زندگی ۲۵۰سالۀ ائمه اطهار* دانلود صوت کامل👇
-1254351104_-223169.mp3
7.78M
📢 منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله» 🔘 *نقش امام سجاد در زندگی ۲۵۰سالۀ ائمه اطهار* 🗒 سخنرانی به مناسبت شهادت امام سجاد مسجد کرامت، مشهد مقدس، ۱۳۵۲/۱۲/۱ @sahba_nashr 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
1400184578_-223378.mp3
21.53M
🎧 صوت جلسه پنجم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر قرآن @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
-1185210622_-223377.docx
54.8K
📋 خلاصه جلسه پنجم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر قرآن @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📝 گزیده جلسات مجازی اقتصاد از منظر قرآن ✅ جهت هدایتی در سوره مبارکه حشر يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (١٨) وَلا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (١٩) 📣 دعوت مؤمنان به یاد خدا برای مقابله با شکل گیری و توسعه فسق و نفاق فراموش کردن خدا، موجب می شود که تقسیم الهی ثروت بر جای مانده از کافران اهل کتاب را تمکین نکنید و منافقانه به اظهار حمایت از کافران اهل کتاب و ترغیب آنان به دشمنی با خدا و رسول(ص) بپردازید. به یاد خدا باشید و تقوا پیشه کنید و از سقوط در وادی فسق و نفاق دور بمانید. @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🖋این روزها که گاهی در مشغله‌های زندگی، حتی خودمان را فراموش می‌کنیم، هستند کسانی که می‌توانند برای همیشه به عنوان "یک دوست خوب" برای ما باشند؛ دوستی از جنس آسمان...🌈 🌹 و چه زیبا سردار آسمانیمان،حاج قاسم سلیمانی من و تو را می‌خواند: " توصیه ام به شما این است که هرکدام، یک شهید را برای خودتان انتخاب کنید. حتما هم نباید معروف باشد. در گمنام ها، انسان های فوق العاده ای وجود دارد، آنها را هم در نظر بگیرید." 🔰🔰🔰کنگره شهدای دانشگاه علم و صنعت برگزار می کند: 🌹پویش یادواره شهدا🌹 رفیق شهید خود را در قالب عکس، فیلم، نوشته، پوستر و یا هر ایده خلاقانه ای که دارید به دیگران معرفی کنین و محتوای تولید شده ی خود را برای ما به آیدی ✅ @shohada_iust_Admin ارسال نمایید. 🟥📣از میان طرح های برگزیده به یک نفر به قید قرعه هدیه به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان تعلق خواهد گرفت. ✅مهلت ارسال: ۷ مهرماه @Shohada_IUST 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📝 *تلخیص جلسه هشتم * 🌹 *بسم الله الرحمن الرحیم* 🌹 🤲 (پس از حمد الهی و سلام و صلوات بر پیامبر و اهل بیت (ع) و لعن اعداء ایشان و دعای سلامتی امام زمان (عج) و دعا برای سربازی و سرداری امام زمان (عج)) 📍 موضوع بحث در این جلسه * (جلسه دوم) در * است. 🔻 بحث جلسات قبل در امتداد بحث و میل به کمال و بقا و حق تصرف انسان در پیرامون خود بحث شد. که بر اساس این *حّبّ ذات و خودخواهی ممدوح منجر به و اجتماع در مسیر توسعه ذات انسان می شود.* 🔻 اصل حب ذات و خود خواهی در خلق الهی است و حسن است و خودخواهی مذموم انحراف این حبّ ذات از مسیر خود به سوی خود خواهی و منیت مذموم توسط شیطان است. 🔻 در ادامه مسأله یا اجتماع مطرح شد و در نظام تکوین و تبیین این نگاه در رویکرد الهی با بیان اقسام ترکیب حقیقی و اعتباری بحث شد. از ترکیب اعتباری محض که هدف واحدی شکل نمی گیرد. در ترکیب صناعی که اجزا به صورت ماشینی با هم ارتباط پیدا می کنند و کار ویژه واحد پیدا می کنند که این دو تقریر با اصالت فرد محض منطبق است. در ترکیبات طبیعی مانند ترکیب شیمیایی اجزا آثار فردی را از دست می دهند و آثار ترکیب جدید ایجاد می شود این رویکرد با اصالت جامعه محض منطبق است. 🔻 ترکیب نوع چهارمی هم هست که از ترکیب در عین حفظ هویت و اثر فردی اجزاء، آثار و هم شکل می گیرد. به تعبیر مرحوم علامه ترکیب اعضای بدن و تشکیل بدن که یک کل واحد است که در مرحله بالاتر یک روح واحد پیدا می کند. این ترکیب، در نگاه علامه بهترین نمونه برای ارتقا و تبیین ترکیب افراد در جامعه است. 🔻 در جلسه قبل بحث شد که در این نگاه فرد در مقابل جمع نیست بلکه فرد توسعه می یابد و می شود شامل جمع که این نگاه جمع بین این دو نگاه اصالت فرد و اصالت جمع است. 🔻 حبّ ذات انسان را از فرد در مقابل دیگران به توسعه من و رسیدن به فرد شامل جمع می کشاند. *انسان ها تا وقتی من خود را محدود به بدن می دانند در ناحیه ابدان در مقابل دیگران هستند و اتّحاد در این مرحله امکان ندارد.* بلکه وحدت در مرحله ارواح امکان پذیر است و این وحدت، سعه وجود و شمول ایجاد می کند و در ناحیه ابدان مثالی هر ارتباطی اتحاد است و این اتحاد، تعارض و تقابل ابدان را به تعامل تبدیل می کند. 🖇 ادامه دارد... @karavani 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🖇 ادامه تلخیص جلسه هشتم 🔻 بر این اساس، خود خواهی انسان در اصل ممدوح است و اگر این خودخواهی محدود به تن شد مذموم است. اینکه این شیطانی است یا الهی از اینجا مشخص می شود که *حبّ ذات در خودخواهی و منیّت شیطانی دائماَ انسان را حد عدمی می زند و سلب کمال می کند و خود را محدود می کند در مقابل دیگران و دیگران را برای منافع خود می خواهد.* اما حبّ ذات ممدوح تقویت است و هویت های اجزاء را نفی نمی کند. * دیگران را دامنه وجودی خود می بیند و ارتقای دیگران و رشد دیگران را در تشکیلات، رشد خود می یابد.* مانند پدری که فرزند را امتداد وجود خود و شأن خود می بیند و رشد و تعالی علمی و عملی فرزند را در تعارض با خود نمی بیند و برای او هزینه می کند. 🔻 اگر انسان در تشکیلات به نحوی عمل کرد که در توسعه کار، مجموعه های کوچک و افراد زیر مجموعه دیده نشدند و حذف شدند، نشان می دهد که این توسعه من و خودخواهی در تقابل با دیگران و حذف دیگران است. بعنوان مثال در روایت حسین بن ابوالعلی آمده است که وقتی او در مسیر حج توان مالی داشت و در هر منزلی یک گوسفند قربانی کرد و باعث شد مرجعیت دیگران از بین برود و دیگران نتوانند در کنار او دیده شوند. وقتی خدمت امام رسید، امام این کار او را مورد انتقاد قرار داد. *اگر یک هیات در یک شهر به نحوی برنامه عمومی گذاشت که همه هیات های کوچک هم مشارکت کردند و تقویت شدند و مثلا در ماه محرم تمرین حضور در یک برنامه عمومی کردند و در طول سال این کار مقوی و مقوم هیات های کوچک شد این توسعه من و حب ذات ممدوح و من شامل جمع است* اما اگر این امر موجب شد رفته رفته یک هیات متولی همه مراسمات شود و توانایی دیگران نادیده گرفته شده و حذف شود و هیات های محلی و حضور در مساجد و ... کمرنگ شود، در این صورت این حرکت من شامل نیست و ممدوح نیست. 🖇 ادامه دارد... @karavani 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🖇 ادامه تلخیص جلسه هشتم 🔻 بحث * ، تقابل فرد و اجتماع را به هم می زند* ، اینجا اجتماع منظور اجتماع اعتباری افراد نیست بلکه پیوند ایمانی مؤمنین است. المؤمنون بعضهم اولیاء بعض در این نظام پیوند ها به نحوی ایجاد می شود که اساساً مومنین در مقابل هم قرار نمی گیرند. بعنوان مثال وقتی تیری به سمت بدن رها می شود، اینجا دست خود را حائل می کند تا چشم آسیب نبیند چرا که دست بقای خود را به بقای کل و حیات کامل بدن می بیند و در این نسبت اثر و جایگاه چشم اهمیتی خاص دارد لذا دست خود را مقابل چشم می گیرد و بین دفاع از خود و از چشم وحدت می بیند. *اعضا عین ربط به بدن اند و بدن یک حقیقت واحده ای است که اعضای آن تعارض پیدا نمی کنند.* در اجتماع مومنین تعارض پیدا نمی شود چرا که یک واحدی دارند که آن جهت واحد امام است. امام روح واحدی است که در توجه مومنین به امام، تعارض در میان مومنین برداشته می شود. 🔻 در بیان روایات ما آمده است که انبیاء در مقام تعارض و تزاحم و حرج در اهم و مهم کردن قرار نمی گیرد. اگر انسان عمل به تکلیف کند در این شرایط حرج قرار نمی گیرد. چون با وجود ، اساساً تعارضی شکل نمی گیرد. 🔻 لذا علامه طباطبایی می فرماید «علیکم انفسکم» که ابتدا به نظر می رسد منظور فرد در مقابل دیگران است، در سطحی که انسان من شامل پیدا کرد، بیانش این است که ای اجتماع مومنین علیکم انفسکم، *مراقب جمع خودتان باشید که اگر این شد دیگران یعنی مشرکین و ... نمی توانند به شما آسیبی بزنند.* 🔻 *در نگاه دینی برای تقویت اجتماع، فردگرایی تخطئه نمی شود بلکه فرد را توسعه می دهد تا دیگران را مقابل خود نبیند.* افراد در ضمن اجتماع تعریف نمی شوند، بلکه افراد اجتماعی تعریف می شوند. لذا در مرتبه متعالی تعارض منافع در مرتبه ابدان کنار می رود و اشتراک و وحدت بر مصالح شکل می گیرد. بله البته تعارض نسبت به نقص ها و کسانی که به دنبال ایجاد شر و نقص هستند یعنی کفار و مشرکین تشدید می شود و البته این تعارض هم با کفر و شرک آنها است نه با فرد آنها. 🔻 تعبیر حضرت امام (ره) این بود که اگر همه انبیا با هم جمع شوند اختلاف نمی کنند چون در این مرتبه متعالی تعارضی وجود ندارد. لذا *در مرتبه شدت ایمان تعارض و اصطکاک با دیگران کم و کم تر می شود* و تعارض نسبت به وجود دیگران نیست حتی نسبت به کفار هم به وجود انسانی آنها دلسوز است اما با کفر و شرک آنها که حد عدمی است شدّت و تقابل و دشمنی دارد. @karavani 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
👤 *حجت الاسلام محسن امیدوار* مدرس معارف اقتصادی در حوزه دانشگاهیان علم و صنعت/ طلبه مرکز تخصص حوزه علمیه مشکات رشته اقتصاد اسلامی/سال پنجم درس خارج فقه و اصول/ کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علامه طباطبایی/ کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه امیرکبیر/ تدریس دروس نهج البلاغه، اصول فقه حلقه ثانیه و ثالثه (شهید صدر)، فقه استدلالی مکاسب شیخ انصاری مبحث بیع، دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی مبحث بیع در شعبات صدر، پلایین و قم حوزه علمیه مشکات 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
-1747771647_-222818.mp3
24.38M
🎧 صوت جلسه ششم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر روایات @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
-21422333_-222816.docx
19K
📋 خلاصه جلسه ششم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر روایات @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📝 گزیده جلسات مجازی اقتصاد از منظر روایات ✅ رابطه ی خطّی میان تلاش ما و رزق ما وجود ندارد! امام صادق عليه السّلام فرمود: امير مؤمنان على عليه السّلام در موارد بسيارى مى‌فرمود: به‌طور حتم و يقين بدانيد كه خداوند عزّ و جلّ‌ حتى اگر بنده‌اى بسيار تلاش كند و نقشه‌هاى بزرگ بچيند و رنج فراوان بكشد نمى‌گذارد از آن‌چه در «لوح محفوظ‍‌» برايش در نظر گرفته شده است، پيشى بگيرد. و اگر بنده‌اى ناتوان و تدبيرش اندك باشد باعث نمى‌شود از آن چه در لوح محفوظ‍‌ برايش نوشته شده است، عقب بماند و بدان دست نیابد! 📢 وجه جمع طلب و رزق مقسوم چه می شود؟ چون به ظاهر اینها باهم تناقض دارند. کسی که طلب رزق را تعطیل کند و فقط بخواهد از طرق غیبی برایش رزق نازل شود، به هدف خود نمی‌رسد. از منظر دین، طلبِ روزی از مسیر فعالیت‌های اقتصادیِ متعارف و سالم، *تکلیف* است. مکلفِ این تکلیف، هر کسی است که نیروی اقتصادیِ فعال (با تعریفی که دین ارائه کرده) به شمار می رود. اما عمل کردنِ به این تکلیف به این معنا نیست که بین تلاشِ فرد و مقدارِ روزیِ نازل‌شده، رابطه‌ی خطی وجود دارد. @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
⭕ *باید خود را سپر کنیم* 🔺 آن کسی که ظهر ایستاده بود و موقع نماز جلوی اصابت تیرها به (ع) را می‌گرفت، تا نماز تمام شد افتاد زمین، پرسید: أ وَفَیْتُ؟ *این یعنی . یعنی را بگذار وسط و خاکریزها را دورش بچین تا به او آسیبی نرسد، نه این‌که برو پشت او قایم شو تا ببینی چه می‌شود! بعد که دیدیم سالم ماند، ما هم می‌آییم!* باید خود را کنیم. 🔺 رهبری که از جانب خدا تعیین شده است، شما حق نداری جان خودت را بر او مقدّم بکنی. *این کسانی که می‌گویند ما پشت سر رهبری حرکت می‌کنیم، این نهایت خودخواهی است!* مثل این‌که رهبر را گذاشته‌ایم در میدان مین ، او برود مین‌ها را خنثی کند؛ او برود روی مین که ما راحت رد شویم! نباید شما به جان‌تان از جان او مشتاق‌تر باشید. @qasemian_ir 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
839327490_-223819.mp3
20.34M
🎧 صوت جلسه ششم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر قرآن @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
-928637182_-223818.docx
41.2K
📋 خلاصه جلسه ششم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر قرآن @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🌹 *شهید علی دوستانی دزفولی* مهندسی مواد دانشگاه علم و صنعت @shohada_iust 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir