eitaa logo
کانال قاضی جهانبخش
17.7هزار دنبال‌کننده
73 عکس
16 ویدیو
7 فایل
♦️قاضی دادگاه، وکیل سابق دادگستری، کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه تهران، در جستجوی خود... 🔷مرز ما عشق است هرجا اوست آنجا خاک ماست، سامرا، غزه، حلب، تهران چه فرقی می کند؟ @mohamadianadmin ادمین تبلیغات🔷
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 آغاز ثبت‌نام آزمون قضاوت ۱۴۰۲ (جذب عمومی) از ۲۹ فروردین ماه ♦️به نقل از معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، علی نظری درباره جزییات ثبت‌نام آزمون قضاوت ۱۴۰۲ بیان داشت: «متقاضیان دانشگاهی و حوزوی علاقمند به جهت شرکت در آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضاء در سال ۱۴۰۲ می توانند از روز سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ تا پایان روز پنج شنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۷ با مراجعه به درگاه مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به نشانی www.hrtc.ir نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.» ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 یه خورده صبر کنیم. شاید قضاوت اشتباهی کرده باشیم، به همین راحتی! ✍ «علی جهانبخش» 🔸به تهرون اومدم و تو مراسم تشییع شهدای مدافع حرم شرکت کردم. یکی از دوستام رفیق شهید مدافع حرم سجاد زبرجدی بود و بهش قول داده بودم هر وقت اومدم سر مزار شهید از اون هم یادی کنم. 🔸به همین دلیل خواستم از مزار شهید عکسی بگیرم و براش ارسال کنم. به سختی، پیاده و از طریق برنامه «نشان» به قطعه ۵۰ بهشت زهرا و مزار شهید رسیدم. به محض رسیدن خانم جوونی رو دیدم که کنار مزار شهید در حال راز و نیاز بود. 🔸به احترام ایشون رفتم سر مزار شهید آرمان علی وردی فاتحه ای خوندم و بغل مزار یکی از شهدایی که اولین بار بود دیدمش نشستم تا ایشون زیارتش تموم بشه و بتونم راحت از مزار شهید یه عکس بگیرم. 🔸۵ دقیقه، ۱۰ دقیقه، ۲۰ دقیقه، ۳۰ دقیقه، یک ساعت و بیش از اون گذشت اما از سرجاش تکون نخورد که نخورد! باید کیلومترها اون طرف تر به قرار ملاقاتی می رسیدم. کم کم شیطون وجودمو آزار داد و ناراحت شدم. تو دلم گفتم آخه این چه زیارتیه که می کنید؟ درسته که شهید زبرجدی گفته قول می دم هر کی که برای مشورت و حاجت دهی سر مزارم حاضر بشه حتماً برای تحقق حاجتش نزد خدا تلاش کنم اما شما هم نباید این فرصتو از دیگران بگیری. اصلاً مگه حاجتت چییه؟ خودت خسته نشدی؟ همین شماها مردم رو از دین... 🔸دلو به دریا زدم و بلند شدم، نیت کردم که تذکر خیرخواهانه ای بهش بدهم اما نمی دونم چرا، یه هو احساس کردم شهید زبرجدی ناراحت می شه و نمی خواد که دل زائرش بیش از این بشکنه! پیش خودم گفتم تا برم سمت مزار، حتماً وقتی ببینه که می خوام از سنگ مزار عکس بگیرم خودش می فهمه و موقتاً محل رو ترک می کنه. 🔸به محضی که اراده بلند شدن کردم و نیم خیز شدم، خانم دیگه ای از راه رسید و بهش گفت: «مطمئنی که می خوای بریم سر مزارش؟ فاصله ما تا اونجا زیاده، باید پیاده روی کنیم، می تونی؟» لبخندی زد و گفت: «آره، من که خسته نمی شم مگه اینکه خودت خسته بشی.» 🔸خیلی آروم و زلال بلند شد و به سمت قطعه مورد نظرش رفت. خدا را هزار مرتبه شکر که من بهش چیزی نگفتم. اون یه روشندل بود، یه روشن دل که تو این دنیای تاریک هیچ پناهگاهی جز شهدا نداشت و هیچ نور و رنگی جز نور و رنگ شهدا رو درک نمی کرد... 🔸امیدوارم اگه شهید سجاد زبرجدی فقط بخواد خواسته یه نفر رو بخره، خواسته اونو اجابت کنه، چون به گمانم اون دیگه از این دنیای فانی چیزی نمی خواست و هرچه می خواست مربوط به آخرتش بود. زود قضاوت نکنیم... ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 احمد و رضا به قصد یافتن گنج وارد منطقه موردنظر خود شده و «فقط» با یکدیگر به گفتگو در خصوص نوع سنگ، بافت خاک محل و احتمال یا عدم احتمال وجود گنج در آن مکان و لمس کردن خاک به جهت ارزیابی فنی می پردازند و بدون اینکه دستگاه فلزیاب یا طلایابی در نزد آنها کشف شود، توسط اداره اطلاعات شهرستان دستگیر می شوند. در این حالت: 🔸الف: عمل ارتکابی جرم است. 🔸ب: چون هیچ‌ گونه حفاری انجام نداده اند عمل ارتکابی جرم نیست. 🔸ج: با رعایت سایر شرایط، جرم شروع به حفاری غیرمجاز قابل تصور است. 🔸د: عمل ارتکابی فقط در صورتی که آن محل از جمله آثار ملی ثبت شده باشد جرم است. 💐 برای دیدن پاسخ به پایین صفحه مراجعه نمایید:👇 💐 پاسخ: گزینه «الف» صحیح است. در این راستا در ماده ۵۶۲ قانون تعزیرات و مجازات های بازدارنده آمده است: «هرگونه حفاری و كاوش به قصد بدست‌ آوردن اموال تاريخی، فرهنگی ممنوع بوده و مرتكب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط ‌اشياء مكشوفه به نفع سازمان ميراث فرهنگی كشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محكوم می شود. چنانچه حفاری در اماكن و محوطه ‌های تاريخی كه در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده است، يا در بقاع متبركه و اماكن مذهبی صورت گيرد علاوه بر ضبط اشياء مكشوفه و آلات و ادوات‌ حفاری مرتكب به حداكثر مجازات مقرر محكوم می شود.» ◀️: ماده فوق صرف «کاوش» به قصد به دست‌ آوردن اموال تاريخی و فرهنگی را جرم تام قلمداد و آن را مستوجب حبس از شش ماه تا سه سال دانسته است. از طرفی، «کاوش» به معنای تفحص، بررسی، جستجو و تلاش برای به دست آوردن چیزی است و در سوال مطروحه «حضور در محل موردنظر، گفتگو در خصوص نوع سنگ، بافت خاک محل و احتمال یا عدم احتمال وجود گنج در آن مکان و لمس کردن خاک به جهت ارزیابی فنی» از مصادیق کاوش محسوب می شود. 🔹راهی برای نجات از منجلاب دنیا:👇 🔹قسمتی از وصیت نامه اعجوبه نظامی و معجزه انقلاب اسلامی در بُعدِ انسان سازی، سردار شهید غلامحسین افشردی (با نام مستعار حسن باقری)، بنیانگذار سازمان اطلاعات و عملیات نیروهای مسلح کشور: «فعلاً انقلاب ما همچون تیر زهرآگینی برای تمام مستکبران در آمده است و یاوری برای همه مستضعفین جهان است. ما با هیچ دولت و کشوری شوخی نداریم و با تمام مستکبرین جهان سرجنگ داریم و در رابطه با این هدف، جنگ با صدام یزید فقط مقدمه است. در این موقعیت زمانی و مکانی، جنگ ما جنگ کفر است و هر لحظه مسامحه و غفلت، خیانت به پیامبر اکرم (ص) و امام زمان (عج)، و پشت پازدن به خون شهداست. ملت ما باید خودش را آماده هر گونه فداکاری بکند. در چنین میدان وسیع واین هدف رفیع انسانی و الهی جان دادن و مال دادن و فداکاری امری بسیار ساده و پیش پاافتاده است و خدا کند که ما توفیق شهادت متعالی در راه اسلام را با خلوص نیت پیدا کنیم. در مورد درآمدها چیزی به آن صورت ندارم و همین بضاعت مزجاته را هم خمسش را داده ام و بقیه را هم در راه کمک رساندن به جنگجویان و سربازان اسلام با سپاه کفر خرج کنند. درود بر رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی. اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان (عج). غلامحسین افشردی ساعت 12 شب» ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 متهم شجاع و قاضی ترسو!!!! 🔸عکس زیر متعلق به خانم «دیلما روسف» رییس جمهور پیشین برزیل است که حدود ۴۴ سال پیش در سن ۲۲ سالگی در دادگاه نظامی ریودوژانیرو در حال محاکمه است. 🔸خانم روسف در این دادگاه علی رغم قریب به ۳ هفته شکنجه، نام هیچ کدام از همرزمانش را لو نداد. در مقابل، قضات دادگاه نظامی از ترس انتشار چهره خود در رسانه ها، با دست صورت خود را پوشانده اند. 🔸وی که در جوانی عضو یک گروه چپ افراطی موسوم به «کوماندوی آزادی بخش ملی» بود و علیه دیکتاتوری نظامی در برزیل مبارزه می‌کرد، در سال ۱۹۷۰ توسط پلیس مخفی برزیل دستگیر شد. دیلما روسف ۶۸ ساله نخستین زنی است که در برزیل، بزرگ‌ترین کشور آمریکای جنوبی، به سمت ریاست‌جمهوری رسید که نهایتاً در سال ۲۰۱۳ از سوی مجله فوربس به عنوان دومین زن قدرتمند جهان شناخته شد. ◀️: شجاعت قاضی باید به گونه ای باشد که اگر در راه اجرای عدالت با اسلحه قصد کشتن وی را نموده و شروع کردند به شمردن شمارش برای شلیک (یک، دو و...) خودش با صدای بلند عدد سه را بگوید اما از اجرای عدالت و تشخیص خود (فتوای خویش) کوتاه نیاید. سلام بر همه قضات شجاع و زحمتکش کشور، شادی روح همه قضات شهید کشورمان صلوات. ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 تاریخ برگزاری آزمون جذب عمومی قضات سال ۱۴۰۲ مشخص شد. 🔸بر اساس اعلام مدیرکل جذب و گزینش قضات، آزمون جذب قضات سال ۱۴۰۲ برای تمام داوطلبان حوزوی و دانشگاهی در ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری در استان‌های منتخب برگزار می‌شود. ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 خانمی در حمایت از جبهه باطل تشکیل شده علیه انقلاب اسلامی در خیابان مبادرت به عریان نمودن نسبی خود می نماید و علی قصد تذکر لسانی به ایشان و نهی از منکر وی را دارد که داریوش از راه رسیده و با جنجال و بحث مانع از این عمل می شود: در این حالت: 🔸الف: داریوش مرتکب جرم شده است. 🔸ب: داریوش مرتکب جرمی نشده است مگر اینکه نسبت به علی تهدید یا توهینی اظهار نموده باشد. 🔸ج: داریوش مرتکب جرم نشده است مگر اینکه آن زن قصد فعالیت تبلیغی علیه نظام را داشته باشد. 🔸د: داریوش مرتکب هیچ گناه و هیچ جرمی نشده است. 💐 برای دیدن پاسخ به پایین صفحه مراجعه نمایید:👇 💐 پاسخ: گزینه «الف» صحیح است. در این راستا در ماده ۹ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر آمده است: «اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کنند. ایجاد هر نوع مانع و مزاحمت... موجب محکومیت به حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه هفت می گردد.» 🔹راهی برای نجات از منجلاب دنیا:👇 🔹نامه شهید نامی امر به معروف و نهی از منکر کشور، علی خلیلی خطاب به مقام معظم رهبری ۱۵ روز قبل از شهادت خود در بیمارستان: «سلام آقا جان! امیدوارم حالتان خوب باشد. آنقدرخوب که دشمنانتان از حسودی بمیرند و از ترس خواب بر چشمانشان حرام باشد. اگر از احوالات این سرباز کوچکتان خواستار باشید، خوبم؛ دوستانم خیلی شلوغش می کنند. یعنی در برابر جانبازی هایی که مدافعان این آب و خاک کرده اند، شاهرگ و حنجره و روده و معده من عددی نیست که بخواهد ناز کند، هر چند که دکترها بگویند جراحی لازم دارد و خطرناک است و ممکن است چیزی از من نماند. من نگران مسائل خطرناک تر هستم. من می ترسم از ایمان چیزی نماند. آخر شنیده ام که پیامبر(ص) فرمودند: اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، خداوند دعاها را نمی شنود و بلا نازل می کند. من خواستم جلوی بلا را بگیرم. اما اینجا بعضی ها می گویند کار بدی کرده ام. بعضی ها برای اینکه زورشان می آمد برای خرج بیمارستان کمک کنند می گفتند به تو چه ربطی داشت؟ مملکت قانون و نیروی انتظامی دارد! ولی آن شب اگر من جلو نمی رفتم، ناموس شیعه به تاراج می رفت و نیروی انتظامی خیلی دیر می رسید. شاید هم اصلا نمی رسید. یک آقای ریشوی تسبیح به دست وقتی فهمید من چکار کرده ام گفت: پسرم تو چرا دخالت کردی؟ قطعا رهبر مملکت هم راضی نبود خودت را به خطر بیندازی! من از دوستانم خواهش کردم که از او برای خرج بیمارستان کمک نگیرند، ولی این سوال در ذهنم بوجود آمد که آقاجان واقعا شما راضی نیستید؟ آخر خودتان فرمودید امر به معروف و نهی از منکر مثل نماز شب واجب است. آقاجان!بخدا دردهایی که می کشم به اندازه این درد که نکند کاری بر خلاف رضایت شما انجام داده باشم مرا اذیت نمی کند. مگر خودتان بارها علت قیام امام حسین (ع) را امر به معروف و از منکر تشریح نفرمودید؟مگر خودتان بارها نفرمودید که بهترین راه اصلاح جامعه تذکر لسانی است؟ یعنی تمام کسانی که مرا توبیخ کردند و ادعای انقلابی گری دارند حرف شمارا نمی فهمند؟ یعنی شما اینقدر بین ما غریب هستید؟رهبرم! جان من و هزاران چون من فدای غربتت. بخدا که دردهای خودم در برابر درد های شما فراموشم می شود که چگونه مرگ غیرت و جوانمردی را به سوگ می نشینید. آقا جان! من و هزاران من در برابر درد های شما ساکت نمی نشینیم و اگر بارها شاهرگمان را بزنند و هیچ ارگانی خرج مداوایمان را ندهد بازهم نمی گذاریم رگ غیرت و ایمان در کوچه های شهرمان بخشکد.» ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
✍«علی جهانبخش، قاضی دادگستری» 🔷 حاج قاسم: «والله هر کس به سمت این نظام تیر انداخت آواره شد!» 🔸اولاً اصل هشتم قانون اساسی گفته «امر به معروف و نهی از منکرِ» مردم نسبت به مردم تکلیفی همگانی بوده که اجراش موکول به قوانین «خاص» هست. 🔸ثانیاً در خصوص قانون «خاص» هم در ماده ۴ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر این فریضه لسانی تکلیف همه مردم اعلام شده و حتی تو ماده ۹ همین قانون هم کسانی که برای امر به معروف مانع تراشی کنند مجرم معرفی شدند. 🔸ثالثاً بر طبق مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری وسایلی که در ارتکاب جرم موثر بوده و در حین ارتکاب استفاده شده (مانند خودرو) قابلیت توقیف رو دارند. 🔸رابعاً از این ها گذشته، بر طبق ماده ۱۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری هم اصناف و مغازه هایی که موجبات کشف فساد رو فراهم کنند به دستور مقام قضایی قابلیت توقیف رو دارند. 🔸خامساً اینکه ماه رمضان است و کمی ثواب تلاوت کلام الهی را نصیب خودمان کنیم. از اینجا شروع کنیم که خداوند متعال فرمود: «خَتَمَ اللهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ - خدا بر دل‌ها و گوش‌هاى آنان مهر نهاده؛ و بر چشم‌هايشان پرده‌اى افكنده شده؛ و عذاب بزرگى در انتظار آنهاست. فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ - در دلِ آنان بیماریِ (سختی از نفاق) است، پس خدا به کیفرِ نفاقشان بر بیماریشان افزود، و برای آنان در برابر آنچه همواره دروغ می‌گفتند، عذابی دردناک است.» 👇 @jahanbakhshali
🔷 نکته ای حقوقی:👇 🔸در ماده 116 قانون آیین دادرسی مدنی و در مبحث قرار تامین خواسته آمده است: «قرار تأمین به طرف دعوا ابلاغ می‌شود، نامبرده حق دارد ظرف ده روز به‌این قرار اعتراض نماید. دادگاه در اولین جلسه به اعتراض‌رسیدگی نموده و نسبت به‌آن تعیین تکلیف می‌نماید.» 1⃣. جزئاً گزارش شده است که برخی از محاکم قرار رد درخواست تامین خواسته را نیز به استناد ماده فوق ظرف مدت ۱۰ روز پس از ابلاغ قابل اعتراض می دانند و حال آنکه ماده فوق فقط به قابلیت اعتراض نسبت به «قرار تامین» اشاره نموده و منظور از قرار تامین نیز پذیرش درخواست خواهان و صدور قرار تامین خواسته است نه اینکه آن را به طور عام تفسیر نموده و تصمیم ناشی از درخواست صدور قرار تامین اعم از پذیرش یا رد آن را قابل اعتراض بدانیم. علاوه بر این، قانونگذار در ماده فوق ذینفعِ اعتراض به قرار تامین را طرف دعوا (یعنی خوانده) معرفی نموده است که چنین امری نیز به طور ضمنی حکایت از این دارد که در ماده فوق فقط صدور قرار تامین خواسته قابلیت اعتراض را دارد زیرا هیچ دلیلی وجود ندارد تا آنکه خوانده به قرار رد تامین خواسته ای که به نفع ایشان صادر شده است اعتراض نماید. 2⃣. بدیهی است که چنانچه با درخواست تامین خواسته خواهان مخالفت شده باشد، وی می‌تواند تا قبل از اعلام ختم دادرسی مجدداً با ارائه دلایل جدید و توضیحات مخصوص، تقاضای صدور این قرار را نماید. ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 برخلاف آنچه حتی برخی خواص پنداشته اند، در دعاوی حقوقی توسل به قسم نه به‌صورت مطلق، بلکه به صورت مشروط امکان پذیر است. 🔸در این راستا در ماده 1335 قانون مدنی که آخرین ماده این قانون است آمده: «توسل به قسم وقتی ممكن است كه دعوای مدنی نزد حاكم به موجب اقرار يا شهادت يا علم قاضی بر مبنای اسناد يا امارات ثابت نشده باشد، در اين صورت مدعی می تواند حكم به دعوی خود را كه مورد انكار مدعی عليه است، منوط به قسم او نمايد.» 🔸همچنین در ماده 271 قانون آیین دادرسی مدنی نیز آمده است: «در کلیه دعاوی مالی و سایر حقوق‌الناس... که فاقد دلائل و مدارک معتبر‌ دیگر باشد، سوگند شرعی به شرح مواد آتی می‌تواند ملاک و مستند صدور حکم دادگاه قرار گیرد.» ◀️: به تعبیر دیگر سوگند نیز در کنار اقرار، شهادت و... یکی از ادله اثبات دعوا به شمار می‌رود و برای مثال چنانچه به موجب اقرار خواهان یا شهادت شهود خوانده و یا دیگر اسناد و امارات بطلان دعوای خواهان محرز باشد، دیگر هیچ نیازی به ادای سوگند از سوی خوانده نمی باشد زیرا در خصوص کشف حقیقت «تحصیل حاصل» برقرار است. ◀️: بنابراین چنانچه خواهان در دادخواست تقدیمی تنها ادله خود را لزوم ادای سوگند از سوی خوانده بیان نمایند، خوانده می تواند با ارائه اسناد و مدارک و دلایل موردنظر خود، بطلان دعوای خواهان را ثابت نماید که در این حالت دادگاه نمی‌تواند خوانده را ملزم به ادای سوگند نماید. ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
Negaresh 2.pdf
1.28M
✅فایل جامع نگارش انواع دادخواست حقوقی (نکاح، طلاق، چک و...) مشتمل بر ۱۳۷ دادخواست فایل pdf ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 در حقوق موضوعه ایران کدام آرا با وجود عدم قطعیت قابلیت اجرای موقت را دارند؟ 🔸تا جایی که بررسی به عمل آمد، این موارد به طور انحصاری عبارتند از: 1⃣. در ماده 175 قانون آیین دادرسی مدنی آمده است: «درصورتی که رأی صادره مبنی بر رفع تصرف عدوانی یا مزاحمت یا ممانعت از حق باشد، بلافاصله به دستور مرجع صادرکننده، توسط‌ اجرای دادگاه یا ضابطین دادگستری اجرا خواهد شد و درخواست تجدیدنظر مانع اجرا نمی‌باشد. در صورت فسخ رأی در مرحله تجدیدنظر، اقدامات‌اجرایی به‌دستور دادگاه اجراکننده حکم به حالت قبل از اجرا اعاده می‌شود و درصورتی که محکوم به، عین معین بوده و استرداد آن ممکن نباشد، مثل یا‌ قیمت آن وصول و تأدیه خواهد شد.» 2⃣. در ماده 417 قانون تجارت آمده است: «حکم ورشکستگی به طور موقت اجرا می‌شود.» 3⃣. در ماده ۵۳۱ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است: «هرگاه محکومٌ‌علیه در زمان صدور حکم نخستین مبنی بر تقسیط از بابت مجازات بدل از جزای نقدی درحبس باشد بلافاصله به وسیله دادگاه صادرکننده رأی آزاد می شود. در هر صورت، قابلیت تجدیدنظرخواهی از رأی صادره درباره تقسیط مانع از اجرای رأی بدوی دایر بر تقسیط نیست.» 4⃣. در ماده 17 آیین نامه قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی آمده است: «پس از صدور حكم تقسيط، چنانچه محكوم عليه مبادرت به پرداخت قسط مقرر كند، بلافاصله از زندان آزاد می شود و عدم قطعيت مانع آزادی وی نيست.» ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 شخصی مورد توهین قرار می گیرد و شاهدان این جرم فرزند و همسر او هستند. شهادت آنها به نفع وی: 🔸الف: پذیرفته است. 🔸ب: پذیرفته نیست. 🔸ج: به شرط موافقت طرف مقابل پذیرفته است. 🔸د: در صورتی که شاهدان بالای سی سال سن داشته باشند پذیرفته است. 💐 برای دیدن پاسخ به پایین صفحه مراجعه نمایید:👇 💐 پاسخ: گزینه «الف» صحیح است. در این راستا در تبصره ماده ۳۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است: «رابطه خادم و مخدومی و قرابت نسبی یا سببی مانع از پذیرش شهادت شرعی نیست.» البته به عنوان مکمل این ماده نیز در ماده 197 قانون مجازات اسلامی آمده است: «هرگاه دادگاه، شهود معرفی شده را واجد شرایط قانونی تشخیص دهد، شهادت را می پذیرد و در غیر این صورت، شهادت را شهادت شرعی محسوب نمی کند و اگر از وضعیت آنها اطلاع نداشته باشد تا زمان احراز شرایط و کشف وضعیت که نباید بیش از ده روز طول بکشد، رسیدگی را متوقف و پس از آن، حسب مورد، اتخاذ تصمیم می کند مگر اینکه به نظر قاضی احراز شرایط در مدت ده روز ممکن نباشد.» 🔹راهی برای نجات از منجلاب دنیا:👇 🔹قسمتی از وصیت‌نامه شهید یعقوب شرافت: «خواهران من، حجاب را به شما توصیه می‌کنم مانند عروسک نباشید؛ این حجاب شما بزرگترین سلاح شماست حتی از بمب‌های اتمی و نوترونی هم برای دشمن خطرناک‌تر است؛ پس حجاب‌تان را حفظ کنید.» ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 آیا خواهان می‌تواند در جلسه اول دادرسی‌ نحوه دعوا را بیش از یک مرتبه تغییر و یا میزان خواسته خود را بیش از یک مرتبه افزایش دهد؟ 🔸هرچند که قانونگذار در ماده ۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی به طور مطلق خواهان را مجاز دانسته که تا پایان جلسه اول دادرسی نحوه دعوای خود را تغییر یا خواسته خویش را افزایش دهد اما به نظر می‌رسد که نامبرده فقط یک مرتبه مجاز به چنین امری خواهد بود زیرا چنانچه برای ایشان این حق را قائل باشیم که هر تعدادی که می خواهد مبادرت به تغییر نحوه دعوا یا افزایش خواسته خویش نماید، چنین امری با حقوق خوانده و دفاعیات انجام شده از ناحیه وی در تعارض خواهد بود که امر مطلوبی به شمار نمی رود. ◀️: خاطر نشان می شود که اصل بر این است که دادگاه به خواسته ای رسیدگی می نماید که در دادخواست تقدیمی به آن اشاره شده و رونوشت و نسخه‌های پیوست آن نیز به خوانده ابلاغ شده است و تغییر خواسته و حکم مقرر در ماده ۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی نیز امری استثنایی است که باید در حدود نص به آن اکتفا شود که چنین امری اقتضای آن را دارد که حق خواهان در افزایش خواسته یا تغییر نحوه دعوا را فقط مربوط به یک مرتبه بدانیم. ◀️: استثنائاً چنانچه خواهان مبادرت به تغییر نحوه دعوا یا افزایش خواسته خود نماید و خوانده دفاعیات خویش را در این خصوص شروع ننموده باشد، وی می توان بلافاصله و مجدداً تغییر نحوه دعوا یا افزایش خواسته خود را در دستور کار قرار دهد زیرا مبنای ممنوعیت پیش گفته ارائه دفاعیات از سوی خوانده و به پایان رسیدن اصل تناظر در این خصوص بود که در حالت پیش گفته موجود نیست. ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 بزه قتل عمدی از جرایم قابل گذشت محسوب می شود یا غیرقابل گذشت؟ 🔸علی رغم آنچه برخی ها پنداشته اند، جرم قتل عمدی از جمله جرایم قابل گذشت محسوب نمی شود زیرا هر چند مجازات «قصاص» نفس حق اولیا دم و نیازمند مطالبه آنان است اما در صورت عدم امکان اجرای آن نیز، به تشخیص دادگاه تعزیر موضوع ماده ۶۱۲ قانون تعزیرات و مجازات های بازدارنده (سه تا ده سال حبس در فرضی که اقدام قاتل موجب اخلال در نظم و امنیت جامعه شده و یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد) قابل اعمال خواهد بود که چنین مجازاتی غیرقابل گذشت محسوب و برای غیرقابل گذشت قلمداد شدن این جرم نیز کفایت می نماید. 🔸در این راستا در نظریه مشورتی شماره ۱۹۲۲/۹۴/۷ مورخ ۱۳۹۴/۷/۱۲ ا.ح.ق.ق آمده است: «چون حکم قصاص نفس در موارد قتل عمدی قابل اصدار می باشد و بزه مربوط علاوه بر مجازات قصاص می تواند بر طبق ماده ۶۱۲ دارای مجازات تعزیری نیز باشد، بنابراین بزه قتل عمدی هم غیرقابل گذشت است.» ◀️: به تعبیر دیگر بزه قتل عمدی دارای یک مجازات اولیه و بالفعل به نام قصاص نفس و یک مجازات ثانویه و بالقوه به نام تعزیر (سه تا ده سال حبس) می باشد که هرچند مجازات اوله آن یعنی قصاص نفس قابل گذشت از سوی اولیا دم است اما مجازات تعزیری آن چنین خصیصه ای را ندارد و باید میان مجازات قابل گذشت مانند قصاص و جرم قابل گذشت (قتل عمدی) تفاوت قائل شد! ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 آیا می دانستید که کبوترپرانی و همچنین صرفِ نگهداری کبوتر در برخی شهرها و مناطقی از آن جرم بوده و ممکن است شخص به سه سال حبس محکوم شود؟ 🔸در این راستا در قانون تشديد مجازات كبوترپرانی مصوب سال ۱۳۵۱ آمده است: «به منظور تأمين حفاظت پرواز هواپيماها، هركس در شعاع چهل كيلومتری فرودگاه ها و همچنين در مناطقی كه از طرف وزارت جنگ (دفاع) ‌ممنوعه اعلام گردد مبادرت به كبوترپرانی نمايد به سه سال حبس تأديبی محكوم خواهد شد.» 🔸تبصره ۱_ «وزارت جنگ محل فرودگاه ها و نقاط ممنوعه را به وسيله يكی از روزنامه‌های كثيرالانتشار مركز به اطلاع عموم می رساند.» ‌ 🔸تبصره ۲_ «نگهداری و پرورش كبوتر در حدود و مناطق مذكور در اين ماده منوط به تحصيل پروانه است كه در حوزه استحفاظی شهربانی از طرف‌ شهربانی كشور و در حوزه استحفاظی ژاندارمری از طرف ژاندارمری كشور صادر می شود. ‌شرايط و ترتيب صدور پروانه به موجب آئين‌نامه‌ای كه از طرف وزارت كشور تهيه و به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد تعيين می شود. ‌هر كس بدون پروانه مبادرت به نگهداری و پرورش كبوتر در حدود و مناطق مزبور نمايد به حبس جنحه‌ای تا شش ماه محكوم می شود.» ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 حتما این کلیپ جذاب رو ببینید. ♦️آیا ارائه صوت، عکس یا فیلم یک نفر در دادگاه می تونه به عنوان دلیلی علیه اون شخص مورد استناد قرار بگیره؟ 🔸در این موارد حسب قرائن حاکم بر موضوع و با بررسی های همه جانبه، ارزش اثباتی آن صوت، تصویر یا فیلم بر عهده مقام قضایی است و موجودیت آن به هیچ وجه بر قاضی تحمیل نمی شود. 🔸در این راستا در ماده 211 قانون مجازات اسلامی آمده است: «علم قاضی عبارت از یقین حاصل از مستندات بیّن در امری است که نزد وی مطرح می شود. در مواردی که مستند حکم، علم قاضی است، وی موظف است قرائن و امارات بیّن مستند علم خود را به طور صریح در حکم قید کند. تبصره- مواردی از قبیل نظریه کارشناس، معاینه محل، تحقیقات محلی، اظهارات مطلع، گزارش ضابطان و سایر قرائن و امارات که نوعاً علم آور باشند می تواند مستند علم قاضی قرار گیرد. در هر حال مجرّد علم استنباطی که نوعاً موجب یقین قاضی نمی شود، نمی تواند ملاک صدور حکم باشد.» ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 سعید که طلافروش است دو کیلو طلای ۱۸ عیار از طلافروش دیگری طلبکار بوده و بدهکار به درب منزل وی مراجعه تا طلاهای مذکور را به او تحویل دهد اما وی در محل حضور نداشته و تلفن همراهش نیز در دسترس نیست. همسر وی بیان نمود که برای شوهرم کاری فوری پیش آمده و به بیرون از شهر رفته و از من خواسته است تا طلاها را از شما تحویل بگیرم. بدهکار نیز طلاها را به همسر سعید تحویل می دهد اما وی بعداً از تحویل آنها به ایشان (سعید) خودداری می نماید و مشخص می شود که سعید نیز هیچ اذنی در خصوص دریافت طلاجات به وی نداده است. در این حالت تکلیف چیست؟ ♦️در این راستا در ماده ۲۷۱ قانون مدنی آمده است: «دین باید به شخص داین یا به کسی که از طرف او وکالت دارد تادیه گردد یا به کسی که قانوناً حق قبض دارد.» 1⃣. بنابراین سعید چون به طلب خود نرسیده است می تواند در دادگاه تقاضای تحویل دو کیلوگرم طلا از سوی بدهکار خود را مطرح نمایند زیرا شخصی که طلاها را دریافت نموده است (همسر وی) از طرف ایشان وکالت در تحویل گرفتن نداشته و قانوناً نیز حق دریافت آن را نداشته است. 2⃣. البته بدهکار نیز می تواند در دادگاه علیه همسر سعید دادخواست الزام به تحویل طلاجات را به دلیل غاصب بودن وی تقدیم نماید زیرا ایشان مکلف بوده است تا طلاهای دریافتی را به سعید تحویل دهد و خود شخصاً حقی در این خصوص نداشته است. در این راستا در ماده ۳۰۳ قانون مدنی آمده است: «کسی که مالی را مِن غیرحق دریافت کرده است ضامن عین و منافع آن است اعم از اینکه به عدم استحقاق خود عالم باشد یا جاهل» ◀️: مواظب باشیم! موضوعی به همین سادگی موجبات تشکیل پرونده ای مهم را برای سالیانی طولانی فراهم می کند و آن موقع ممکن است برخی ها تصور کنند مشکل از همه است (قاضی، وکیل، نظام و...) به جز خودشان! ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 شخصی به دیگری وعده ازدواج می دهد و مدتی نیز با ایشان نامزد می شود. وی در جشن ازدواج خود و درست در زمانی که بر سفره عقد نشسته و عاقد از ایشان می پرسد «که آیا بنده وکیلم شما را به عقد دائم فلانی دربیاورم»، می گوید «خیر» و سفره عقد را ترک می کند. در این حالت کدام گزینه صحیح است؟ 🔸الف: پس از اتمام دوره نامزدی و نشستن طرفین بر روی سفره عقد آنها مکلف به ازدواج با یکدیگر بوده و چنین امری امکان پذیر نیست. 🔸ب: چنانچه امتناع کننده زن باشد در هر صورت این امکان برای ایشان وجود دارد اما چنانچه امتناع کننده مرد باشد فقط در صورتی که میان طرفین نزدیکی به معنای خاص واقع نشده باشد این امکان برای وی وجود دارد. 🔸ج: در فرضی که میان طرفین نزدیکی به معنای خاص واقع شده باشد هیچ کدام نمی تواند از انجام ازدواج مذکور خودداری نمایند مگر با تراضی یکدیگر 🔸د: مادامی که صیغه عقد جاری نشده است هریک از طرفین اعم از اینکه زن باشد یا مرد می تواند از انجام ازدواج خودداری نماید حتی اگر میان آنها نزدیکی به معنای خاص برقرار شده باشد و طرف مقابل ایشان نیز نمی‌تواند از جهت صرفِ امتناع ایشان از آن ازدواج از وی مطالبه خسارت نمایند. 💐 برای دیدن پاسخ به پایین صفحه مراجعه نمایید:👇 💐 پاسخ: گزینه «د» صحیح است. در این راستا در ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی آمده است: «وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی کند اگرچه تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر گردیده پرداخته شده باشد. بنابراین هر یک از زن و مرد مادام که عقد نکاح جاری نشده می تواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمی تواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج کرده و یا از جهت صرف امتناع از وصلت مطالبه خسارتی نماید.» 1⃣: به عقیده برخی ها در صورتی که ضمن تعهد به ازدواج وجه التزامی (ضمانت اجرایی) نیز برای تخلف از آن شرط شده باشد، مفاد آن قانونی نبوده و نمی توان به دلیل تخلفِ متعهد، از ایشان وجه التزام گرفت زیرا وجه التزام خسارتِ عدم انجام تعهد و وسیله غیرمستقیم اجبار به نکاح است که در ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی منع شده است.» (کاتوزیان، مرحوم ناصر، قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، نکته ۳ از ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی، ص ۶۳۸) 2⃣. با توجه به آنچه در نکته فوق گفته شد، به نظر می‌رسد چنانچه وجه التزام تعیینی نه از بابِ خسارت عدم انجام تعهد و وسیله‌ای برای اجبار متخلف به انجام تعهد اصلی، بلکه به عنوان نتیجه مستقیمِ تخلفِ متعهد و برای تنبیه ایشان و صرفنظر از تاثیر آن بر الزام یا عدم الزام متعهد به ازدواج تعیین شده باشد، به اعتبار ماده ۱۰ قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها قابلیت مطالبه را دارد به خصوص اینکه رضایت طرفین نیز بر این امر قرار گرفته است. ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 احمد برای عمل قلب فرزند خود به ۲۰۰ میلیون تومان پول نیاز دارد و به جهت لزوم دسترسی سریع به آن، خودرو پژو پارس ۷۰۰ میلیونی خود را فقط با مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان معامله می نماید! یک ساعت بعد شخص خیری پیدا شده و پرداخت هزینه عمل را تقبل می نماید. در این حالت وضعیت حقوقی معامله واقع شده به چه صورت است؟ ♦️در این راستا در ماده ۲۰۶ قانون مدنی آمده است: «اگر کسی در نتیجه اضطرار اقدام به معامله کند مُکرَه محسوب نشده و معامله اضطراری معتبر خواهد بود.» در این ماده منظور از «مُکرَه» شخصی است که عرفاً تحت فشار اکراه غیرقابل تحمل است. بنابراین با توجه به اینکه هیچگونه اکراهی از سوی هیچ شخصی بر معامله کننده بار نبوده و ایشان صرفاً از جهت «اضطرار» برای جهت دستیابی به پول در خصوص عمل فرزند خود مبادرت به فروش خودروی خویش نموده است، معامله مذکور صحیح است‌. ◀️: خاطرنشان می‌شود که در برخی موارد ممکن است اضطرار نتیجه اوضاع و احوالی باشد که به عمد و برای اجبار شخص به معامله ایجاد شده است که در این حالت معامله واقع شده معامله اکراهی محسوب و غیرصحیح قلمداد می شود (کاتوزیان، مرحوم ناصر، قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، نکته ۲ از ماده ۲۰۶، ص ۲۳). برای مثال چنانچه شخصی فرزند دیگری را عمداً بیمار کرده تا ایشان را مجبور نماید که به جهت دستیابی به هزینه عمل، خودروی ۷۰۰ میلیونی خود را به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به ایشان منتقل نماید، با توجه به اینکه اضطرار موجود نتیجه اوضاع و احوالی بوده که به عمد و برای اجبار ایشان به معامله ایجاد شده است، در صورت وقوع، آن معامله صحیح نخواهد بود. ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 «وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ _ قسم به قلم و آنچه که می نویسد! قسم به قلمی که هیچ‌گاه به آن خیانت نخواهیم کرد. قسم به عدالتی که شیرین تر از عسل است و قسم به حس رضایتی که اشک مظلوم مهر تایید الهی بودنش را پای آن می زند و قسم به عشق، مرز ما عشق است، عشق به همه خوبی ها و عشق به صفات خداوند... 🔸در نقد رویه عملی موجود در خصوص اعطای بی ضابطه پایند الکترونیکی آن هم به منظور خالی شدن زندان ها، این رای را کمی پر محتوا نوشتم تا به حول و قوه الهی نقطه عطفی در خصوص دقت بیشتر محاکم درباره اعطای اینگونه ارفاقات باشد و خدایی ناکرده امنیت مردم خدشه دار نشده و حس امید آنها از بین نرود. امنیتی که حاصل خون شهدای تاریخ به خصوص شهدای مدافع امنیت افتاده در خیابان های شهرهایمان و شهدای مدافع حرم افتاد که بر خاک عراق و سوریه است... ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 شخصی یک اسب سواری را در حالی که باردار و در شرف وضع حمل بوده به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان خریداری می نماید. سه روز بعد از خرید، فرزند آن اسب به دنیا می آید و این کره اسب نیز در بازار بالای ۲۰۰ میلیون تومان ارزش دارد. به محض تولد کره اسب، فروشنده اسبِ مادر که حق فسخ معامله را برای خود پیش بینی کرده بود مبادرت به فسخ معامله می نماید. در این حالت مالکیت کره اسب متولد شده از آنِ کیست؟ 🔸در ماده ۲۸۷ قانون مدنی که مربوط به مبحث اقاله (برهم زدم عقد با توافق هر دو طرف) است آمده: «نماآت و منافع منفصله که از زمان عقد تا زمان اقاله در مورد معامله حادث می‌شود مال کسی است که بواسطه عقد مالک شده است ولی‌ نماآت متصله مال کسی است که در نتیجه اقاله مالک می‌شود.» 🔸با درنظر گرفتن ماده ۳ قانون آیین دادرسی مدنی (لزوم پیدا نمودن حکم قضییه در قوانین مدونه ولو از طریق تمسک به اصول حقوقی) می توان ملاک ماده فوق را در خصوص موارد «فسخ» (برهم زدم معامله به اراده یک نفر) نیز اعمال نمود و باید بر این عقیده بود که: نماآت و منافع «منفصله» (قابل جدا شدن) که از زمان عقد تا زمان «فسخ» در مورد معامله حادث می‌شود مال کسی است که بواسطه عقد مالک شده است ولی‌ نماآت متصله (غیرقابل جدا شدن مانند افزایش وزن حیوان) مال کسی است که در نتیجه فسخ مالک می‌شود. بنابراین چون کره اسب جز منافع منفصله و قابل جدا شدن محسوب می شود، مربوط به شخصی است که به موجب عقد و خرید مالکیت آن را بر عهده داشته است (خریدار). 🔸علاوه بر آنچه در فوق گفته شد، در ماده ۳۴ قانون مدنی آمده است: «نتایج حیوانات در ملکیت تابع مادر است و هرکس مالک مادر شد مالک نتایج آن هم خواهد شد.» بنابراین با توجه به اینکه خریدار به موجب عقد مالک مادر بوده است، مالک کره اسب نیز شده است و برای خروج کره اسب از مالکیت وی نیازمند دلیل هستیم که موجود نیست. 🔸همچنین در ماده ۴۵۹ قانون مدنی آمده است: «در بیع شرط به مجرد عقد مبیع ملک مشتری می‌شود با قید خیار برای بایع، بنابر این اگر بایع به شرایطی که بین او و مشتری برای‌استرداد مبیع مقرر شده است عمل ننماید بیع قطعی شده و مشتری مالک قطعی مبیع می گردد و اگر بالعکس بایع بشرایط مزبوره عمل نماید و مبیع را‌ استرداد کند از حین فسخ مبیع مال بایع خواهد شد ولی نماآت و منافع حاصله از حین عقد تا حین فسخ مال مشتری است.» ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 علی برای خرید ماهی به محمود که یک دلال و ماهی فروش حرفه ای است مراجعه می نماید و از وی می خواهد که ۳۰۰۰ قطعه ماهی خوراکی قزل آلا برای پخت در رستوران خود به وی تحویل دهد. وی مبلغ معامله یعنی ۲۰۰ میلیون تومان را به حساب محمود واریز می نماید و محمود نیز روز بعد ۳۰۰۰ قطعه ماهی ۱۰۰ گرمی را به برای تحویل به درب سرخانه وی می برد اما او از دریافت آنها امتناع و بیان می نماید که باید هر قطعه ماهی ۳ کیلوگرم باشد و ماهی ۱۰۰ گرمی هیچ کاربردی به منظور مصرف خوراکی ندارد. در این حالت تکلیف چیست؟ 🔸در این حالت قاضی مکلف است تا اوضاع و احوال حاکم بر موضوع از جمله توافق صریح یا ضمنی آنها در خصوص وزن ماهی ها را احراز و بر مبنای آن رای صادر نماید و در صورتی که هیچ اماره و قرینه ای در خصوص وزن ماهی ها پیدا نشود، قاضی مکلف است حکم بر الزام محمود به تحویل سه هزار قطع ماهی قزل آلا با اندازه «متعارف» جهت طبخ در رستوران را صادر نماید و در این راستا می‌تواند از صنف ماهی فروشان یا رستوران ها استعلام نماید که وزن متعارف هر نوع ماهی قزل آلا جهت طبخ در رستوران را اعلام نموده تا آن را مبنای صدور حکم خود قرار دهد. در مثال مطروحه به نظر می رسد که ورزن متعارف هر ماهی نهایتاً ۴۰۰ گرم باشد و درخواست علی مبنی بر تحویل ۳۰۰۰ قطعه ماهی ۳ کیلویی نیز موجه نیست به خصوص اینکه در عرف رستوران ها، آشپزها مبادرت به قطعه قطعه کردن ماهی ننموده و آن را به طور کامل عرضه می نمایند. از طرفی، نژاد ماهی قزل آلان نیز کم وزن است و به سختی به سه کیلوگرم می رسد. 🔸در این راستا در ماده ۲۷۹ قانون مدنی آمده است: «اگر موضوع تعهد عين شخصی نبوده و كلی باشد متعهد مجبور نيست كه از فرد اعلایش آن ايفاء كند ليكن از فردی هم كه عرفاً معيوب‌ محسوب است نمی تواند بدهد.» ◀️: در مثال مطروحه ماهی ۱۰۰ گرمی عرفا معیوب محسوب و ماهی سه کیلویی نیز فرد اعلا قلمداد می شود که هر دوی آنها مورد حمایت قانوگذار به منظور تحویل به عنوان موضوع تعهد قرار نگرفته است. ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 تاریخ وقوع جرم افترا در حالت های مختلف چگونه تعیین می شود؟ 🔸تعیین تاریخ وقوع برخی جرائم دشوار است و این امر می توان در بحث مرور زمان تعقیب موثر باشد. در این راستا در زیر به بررسی تاریخ تحقق بزه افترا در سه حالت مختلف می پردازیم. 1⃣. در بحث افترا از طریق انتساب اتهام به شاکی از طریق شکایت در مراجع قضایی (موضوع ماده ۶۹۷ قانون تعزیرات و مجازات های بازدارنده)، در این که تاریخ وقوع این جرم زمان طرح شکایت است یا زمان قطعیت قرار منع تعقیب یا حکم برائت صادر در خصوص اتهام متهم، اختلاف نظر وجود داشت. در این راستا در رای وحدت رویه شماره ۲۲۸ مورخ ۱۳۴۹/۸/۲۰ هیات عمومی دیوان عالی کشور آمده است: «چون تحقق بزه افترا در صورت اسناد صریح جرمی که از طرف کسی به دیگری با سوء نیت معلق به احراز کذب تهمت و عدم ثبوت عمل انتسابی در مراجع قضایی است که با این وصف اسناد دهنده مفتری محسوب و به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شود، بنابراین شروع مرور زمان جرم افترا طبعاً از تاریخ قطعیت عجز از اثبات اسناد و ثبوت کذب شکایت شاکی است نه صرف اعلام شکایت و اسناد بزه.» ◀️: در ماده ۶۹۷ قانون تعزیرات و مجازات های بازدارنده نیز وجود عبارت «و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید» دلالت بر پذیرش چنین نظری از سوی قانونگذار دارد. 2⃣. در خصوص افترا عملی (قراردادن وسایل ارتکاب جرم در نزد دیگری به قصد متهم نمودن وی) نیز با توجه به عبارت «پس از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی آن شخص» در ماده ۶۹۹ قانون تعزیرات و مجازات های بازدارنده، تاریخ وقوع جرم، زمان قطعیت قرار منع تعقیب یا حکم برائت صادره در خصوص متهم است. 3⃣. علی رغم آنکه گفته شد، تاریخ وقوع بزه افترا در مواردی که شخص بدون طرح پرونده در دادگستری دیگری را متهم به ارتکاب جرمی نماید، همان تاریخ انتساب بزه به ایشان است. 🔸شادی روح شهید راه «ناموس» و نهی از منکر کشور، حمیدرضا الداغی از سبزوار صلوات. چه زیبا گفت شهید آوینی که فرمود: «هرکس می خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند اگر چه خواندن داستان را سودی نیست اگر دل کربلایی نباشد!» ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 زن و شوهری جوان که به لحاظ پزشکی دارای فرزند نمی شدند، با رعایت شرایط قانونی طفل شش ماه ای را به عنوان فرزند خوانده خود انتخاب و پس از طی تشریفات قانونی نام وی را در شناسنامه هایشان درج می کنند. پس از رسیدن آن طفل به سن ۱۸ سالگی، پدرخوانده ایشان که معادل ۲۰۰ میلیارد تومان اموال دارد فوت می نماید و ایشان در دادگاه تقاضای تعلق ارث به خود و تقسیم ترکه وی را می نماید. در این حالت تکلیف چیست؟ 🔸در این راستا در ماده ۱۷ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست آمده است: «تکالیف سرپرست نسبت به کودک یا نوجوان از لحاظ نگهداری، تربیت و نفقه، با رعایت تبصره ماده (۱۵) و احترام، نظیر تکالیف والدین نسبت به اولاد است. کودک یا نوجوان تحت سرپرستی نیز مکلف است نسبت به سرپرست، احترامات متناسب با شأن وی را رعایت کند.» ✍ همانگونه که مشخص شد، قانونگذار در این قانون اَهَمِ تکالیف پدر و مادر قانونی شخص را تلاش در نگهداری و برآورده کردن نیازهای مادی وی در زمان حیات خود قرار داده است و هیچ حقی را برای وی در خصوص تعلق ارث به ایشان پیش بینی ننموده است. ◀️: البته در ماده ۱۴ قانون صدرالذکر و به عنوان اهرمی تقویت کننده برای طفل موضوع سرپرستی آمده است: «دادگاه در صورتی حکم سرپرستی صادر می نماید که درخواست کننده سرپرستی بخشـی از اموال یا حقوق خـود را به کودک یا نوجـوان تحت سرپرستی تملیک کند. تشخیص نوع و میزان مال یا حقوق مزبور با دادگاه است» که چنین امری به معنای آن است که قانونگذار حمایت مالی از طفل موضوع سرپرستی را از طریق دیگری به جز ارث پیش بینی کرده و از این حیث سرپرست قانونی را بدون مسئولیت رها ننموده است. 🔸از طرفی، ماده 861 قانون مدنی نیز موجبات ارث را «نسب» (رابطه خونی و نژادی) و «سبب» (ازدواج زن و شوهر با یکدیگر) معرفی نموده که رابطه میان فرزند خوانده با پدر و مادر قانونی خود که به حکم دادگاه تاسیس شده است در ذیل این دو عنوان قرار نمی گیرد. ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali
🔷 مریم همسر آریا است و با ایشان اختلاف دارد. آریا که یک آقازاده و کارخانه دار معروف است به بیماری دیابت مبتلا می شود و همسر خود را طلاق داده و با خانم دیگری ازدواج می نماید. یازده ماه پس از طلاق مریم، آریا به علت بیماری دیابت فوت می نماید. در این حالت کدام گزینه صحیح است؟ 🔸الف: مریم به شرطی که ازدواج ننموده باشد از آریا ارث می برد. 🔸ب: مریم از آریا ارث نمی برد مگر اینکه با شخص دیگری ازدواج نموده باشد. 🔸ج: مریم در هیچ صورتی از آریا ارث نمی برد. 🔸د: مریم در هیچ صورتی از آریا ارث نمی برد مگر اینکه آریا بر این امر وصیت نموده باشد. 💐 برای دیدن پاسخ به پایین صفحه مراجعه نمایید:👇 💐 پاسخ: گزینه «الف» صحیح است. در این راستا در ماده ۹۴۴ قانون مدنی آمده است: «اگر شوهر در حال مرض زن خود را طلاق دهد و ظرف یک سال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد، زوجه از او ارث می ‌برد؛ اگرچه طلاق بائن باشد مشروط بر این که زن شوهر نکرده باشد.» 🔹راهی برای نجات از منجلاب دنیا:👇 🔹قسمتی از وصیت نامه سردار شهید حاج محمد ابراهیم همت: «مادر جان، جامعه ما انقلاب کرده و چندین سال طول می‌کشد تا بتواند کم کم صفات و اخلاق طاغوت را از مغز انسان‌ها بیرون ببرد، ولی روشنفکران ما به این انقلاب بسیار لطمه زدند، زیرا نه آن را می‌شناختند و نه برایش زحمت و رنجی متحمل شده اند، از هر طرف به این نو نهال آزاده ضربه زدند، ولی خداوند مقتدر است. اگر هدایت نشدند مسلما مجازات خواهند شد.» ♦️یالثارات الحسین، لبیک یا زینب 👇 @jahanbakhshali