eitaa logo
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
8.7هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
339 فایل
امام خامنه ای:کارباید تشکیلاتی باشد. کادر سازی کار تشکیلاتی مطالبه گری تربیت نیرو در طراز انقلاب ✔رسانه تحلیلی خبری قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی ارتباط با کانال @sharheaani ادمین تبادل و تبلیغ @aghiigh313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکلیف گرا باشید... نکاتی برای یک فعال فرهنگی   عرصه رنگ و بوی دنیایی ندارد. پس بر اساس هوا و هوس و اهداف مدیریتی خود، قرارگرفتن در مقام و جایگاه های اجتماعی وارد مجموعه نشوید.  موضوع فعالیت‌‌های مجموعه خود را بر مبنای احساسات و جوّ موجود در جامعه انتخاب نکنید.  گاهی برخی به دلیل توانمندی‌‌های زیاد و انرژی فراوان دوست دارند کاری کنند، اما این دوست داشتن با کار موثر انجام دادن و دل امام زمان (عج) را شاد کردن، تفاوت دارد.   برخی تشکل‌ها انسان اتوکشیده تربیت می‌کنند. شما به عنوان فعال فرهنگی تکلیف‌گرا باشید و به تکلیف خود عمل کنید.   برخی به بهانه جذب در ساختارها و سازمان‌های مدیریتی- دولتی وارد دوره‌های آموزشی و فرهنگی می‌شوند. اگر زودتر از موعد مقرر شما را فعال و یا کارشناس فرهنگی بدانند به شما ظلم کرد‌ه‌اند. زیرا جلوی احساس نیاز و تشنگی شما را می‌گیرند. فعال فرهنگیِ حقیقی آن‌قدر نقش پررنگی دارد که اگر از تشکل خود بیرون بیاید خسارت فراوان به تشکل وارد خواهد شد. زیرا در حقیقت : فعال فرهنگی کسی است که در جامعه یا اثر دارد یا حرفی برای گفتن دارد.  برخی دلال فرهنگی هستند، نه فعال فرهنگی؛ نمی‌شود از فرهنگ پول در آورد. در سیره‌ی علوی در سیاست و اقتصاد و فرهنگ، اثری از تمایلات دنیوی دیده نمی‌شد.   گاهی نیرو‌های تشکلی شبکه نمی‌شوند و همدیگر را قبول ندارند. معمولاً حضور در کلاس و دوره‌ای را مفید نمی‌دانند. نقد هم نمی‌کنند. گاهی خود را نیز قبول ندارند. گاهی اگر کسی خودجوش اظهارنظر می‌کند، ممکن است بقیه به او برچسب بچسبانند و او را زیر سوال میبرند. پس هوای نفس خود را کنترل کنید و دید خود را توسعه دهید.  در کار فرهنگی احساسات فرد را به کار یا چیزی تحریک و تربیت نکنید. بدون آموزش، مهارت و حضور فرمانده، سرباز را وارد میدان جنگ نکنید. برای مثال مقام معظم رهبری بیشتر به افسران جنگ نرم احتیاج دارد. اگر کسی را تحریک کنید که بدون تخصص و مهارت بجنگد، بعد از مدتی نه مسئول گروه و نه افراد تشکل، هیچ‌کدام رشد نمی‌کنند.  بسیاری از تشکیلات «فردمحور» هستند. در تشکیلات خود از افراد بت نسازید. این عمل مغایر با شایسته‌سازی و زمینه‌سازی کادر زبده‌ی ایمانی است. آدم تربیت کنید. کاری کنید بقیه‌ی افراد هم محور اساسی تشکیلات شما شوند. چند نکته کلیدی برای فعالان فرهنگی برای رهبری کار کنیم نه به جای رهبری.  در جریان کار فرهنگی قطب‌نما، جهت‌نما و دیده‌بان نداریم. وضعیت فرهنگی شهر مشهد را به درستی رصد کنیم.  شهید مهدوی همرزم شهید حکمت می‌گفت: «چه‌قدر سنگین است ماندن نه واماندن.»  به رشد نیرو‌ها کمک کنیم و به ‌تنهایی کار نکنیم.  هویزه نمونه جنگیدن در راه خدا با دست‌های خالی است.  ابراهیم مرتضی و همسر ایشان در لبنان 15 هزار حزبالله لبنان تربیت کردند. به این فکر کنیم تا به حال چند انسان را تربیت کردیم؟ مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
'مهندسی فرهنگی و قرآن.docx
19.6K
مهندسی فرهنگی متن سخنان استاد بهجت پور پیرامون مهندسی فرهنگی و قرآن در جمع دانش پژوهان تخصصی تفسیر  مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟ بخش دوم(از۱۳) برای انجام دادن کار فرهنگی مطلوب، مدیران فرهنگی باید نکاتی را در نظر بگیرند. مبحث کار فرهنگی از یک نظر بسیار گسترده و مهم است و نمی توان آن را به اختصار ارزیابی کرد. از سوی دیگر، تئوری نیست و باید اجرا شدنی و کاربردی باشد. برای انجام دادن کار فرهنگی، شاید الزم باشد به جزئی ترین بخشهای آن نیز توجه کنیم. به عبارت دیگر، در کار فرهنگی مباحث ایده آل جایگاهی ندارد. کار فرهنگی با توصیه پیش نمیرود؛ بلکه امور باید حقیقی و واقعی باشند. عده ای که دست اندرکار نیستند، فقط ایده آل ها را در نظر میگیرند؛ ولی تنها افراد متخصص و آن هم براساس شواهد میتوانند تشخیص دهند که چه اصلاحاتی باید صورت گیرد. این اصلاحات چهار وظیفه اساسی مدیر را شامل میشود: برنامه ریزی سازماندهی هدایت کنترل در امور فرهنگی باید به سه شاخصه ی اصلی توجه کنیم. کار فرهـــنگی مطلوب، به منزله ی فرآیند تربیـــتی خاصی است که با داشتن سه ویژگی، از دیگر فعالیتهای صرفا آموزشی یا صنفی در تشــکلها، متمایز میشود. این ویژگیها عبارتاند از: ۱. داشتن اهداف عالی و متعالی(تربیت انسانها) ۲. به کارگیری ابزار مناسب(ابزار هدفمند و دارای اثرگذاری تربیتی) ۳. استفاده از روشهای تربیتی اسلام در فرایند اجرای کار فرهنگی. ✅کار فرهنـگی با رویکرد تربیتی نقطه ی هدف در کار فرهنگی با رویکرد تربیتی، انجام دادن امر مهم تعلیم و تربیت انسانها و تلاش برای رشد و تعالی آنهاست. تعلیم، عبارت است: از فراهم آوردن زمینه ی مناسب برای رشد شکوفایی استعدادهای ذهنی انسان. براین اساس مسؤلان تشکلهای فرهنگی باید توجه کنند که تربیت، در هر زمینهای که باشد، به ناچار نیازمند تعلیم است؛ زیرا مربی برای تربیت متربی ناچار است که او را از حقایق و مطالبی آگاه کند تا وی با آگاهی از آنها و عمل برطبق موازین آموخته شده، به رشد و پرورش ابعاد مختلف روحی و معنوی خود بپردازد. 🔺بنابراین تعلیم و آموزش، در واقع اولین شرط لازم برای تربیت به شمار میآید. بخش اول این مبحث: https://eitaa.com/morabi_masjed/71 مربـــی محـــور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا باید تشکیلاتی باشیم؟ 🔸تشکیلاتی بودن یک ابزار است برای رسیدن به و حال این ابزار برای پیشبرد سیر تکاملی هدف ، نیازمند یک عامل یا عوامل انسانی است عامل یا عوامل انسانی همان ما هستیم که در یک مجموعه چند نفره در (مسجد) یا چند صد نفره (بسیج محلات) یا سایر مجموعه های فرهنگی و انقلابی ، برای میل و رسیدن به اهداف دور هم جمع شده تا فعالیت تشکیلاتی را با محوریت یک رهبر یا راهبر انجام دهیم. 🔸 در پله اول می بایست این عامل انسانی خود به درجه ای از خودسازی فردی رسیده باشد تا بتواند از ابزار تشکیلات برای رسیدن به اهداف استفاده کند. این را در نگاهی دیگر می توان خودشناسی نیز تعبیر کرد ، اینکه من بدانم خود وجودی ام در محیط پیرامونم به دنبال چه چیزی ست. لیکن این مرحله را می توان مرحله اول دغدغه مند ساختن تعریف کرد . برای مثال یک شخص مسلمان فکر میکند که در محیط زندگی خود با چه مواردی از رذایل اخلاقی روبرو ست ، همین تفکر و یافتن مشکلات و ناهنجاری ها نشان دهنده دغدغه‌ این شخص برای اصلاح جامعه است. و حال این شخص یا اشخاص دارای ، به صورت ، می بایست از ابزار تشکیلات استفاده کننده تا فعالیت هایشان دارای نتایج مثبت و اثری دائم برای جامعه باشد 🔸 عامل انسانی که در مرحله اول دغدغه مندی ست ، قبل از شروع کار بایستی خود را بسازد زیرا قدم اول در سازندگی ، ساختن خود است اگر انسان خود را نساخته باشد در ساختن دیگران موفق نمی شود ، ما باید و باید در مرحله اول به انچه که می گوییم رسیده باشیم ، مانند پیامبران اللهی که اول خود را ساخته بودند و بعد شروع به سازندگی دیگران می کردند. اگر پیامبر می گوید امین باشید اول خودش امین است و یا اگر می گوید صادق باشید اول خودش صادق است ، البته رهبران فعالیت های تشکیلاتی بایستی بیشتر به این نکته توجه کنند. حال اگر ما به مساله خودسازی توجه نداشته باشیم کارمان فایده لازم را نخواهد داشت چه بسا انرژی و وقت چندین ساله یک مجموعه برای رسیدن به یک هدف ارزشمند صرف شود ولی قدمی به سمت هدف تعریف شده برداشته نشود. این مطلب نه اینکه مختص به مسائل مذهبی باشد ، نه ، در هر کار گروهی و تشکیلاتی عامل انسانی بایستی این مرحله را طی کند یعنی باید خود را برای کار آماده کند ، یعنی عوامل موثر در رسیدن به هدف را در خود ایجاد کند. شرح هدف در کار تشیکلاتی سرفصلی است جداگانه ، که در پست های بعدی توضیح داده خواهد شد. مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کادر سازی در تشکل به این معنی است که هر تشکل باید نیروهای مولد تولید کند. یعنی نیرویی که اوهم مثل تشکلش دغدغه آدم ها را داشته باشد. مثلا اگر حتی یک مکانیک هم تولید می کند این مکانیک دغدغه این را داشته باشد که دونفر مکانیک دیگر مثل خودش تربیت کند. شما الان ببینید خطر یک معتاد این است که دونفر دیگر را هم معتاد می کند و ما باید از همین درس بگیریم. هرکجا بودیم سعی کنیم اثرگذار بر دیگران باشیم. تشکل باید طوری رفتار کند که اعضایش هرکجا که بودند همان اهداف را دنبال کنند و آن دغدغه و هدف اصلی به تک تک افراد هم تزریق شده باشد. یکی از نکات مهم دیگر این است که بنده تشکلی را کادرساز می دانم که وقتی کسی در فضای آن قرار می گیرد اشکالاتش رو شود. اگر در یک تشکل مدام تعارف وجود داشته باشد و مدام ملاحظه افراد باشد که مبادا ناراحت شوند یا ما اعتبارمان از دست برود، این تشکل مرده است. در تشکل کادرساز درگیری و تنش بیشتر است چون لازمه حرکت، درگیری است. در تشکل کادرساز آدم ها به هم کار دارند و از کنار عیب های هم بی تفاوت رد نمی شوند. نشانه تشکل کادرساز این است که اگر مثلا بنده آدم بی نظمی هستم، وقتی وارد این فضا بشوم، این عیب من خودش را نشان می دهد. بعضی از تشکل های ما جمع مفردات هستند. یعنی افراد کنار هم جمع شده اند اما دلهایشان با هم نیست و دغدغه و هدف مشترکی ندارند. در واقع اینها جمع نیستند بلکه تجمعند. از آن طرف هم هستند افرادی که دور از همند اما دلهایشان به هم نزدیک است و چه بسا با یک صحبت تلفنی پنج دقیقه ای باری را از روی زمین بردارند. لذا مالک نمی گوید علی جان مرا جایی بگذار که مدام قدوبالای تورا ببینم از انطرف هم بودند افرادی که دور علی بودند اما به رویش شمشیر کشیدند. پس این نکته هم خیلی مهم است که بدانیم افرادی که دور هم جمع شده اند بعنوان یک تشکل، برای چه جمع شده اند؟ استاد معماریانی مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
کادر سازی در تشکل به این معنی است که هر تشکل باید نیروهای مولد تولید کند. یعنی نیرویی که اوهم مثل تشکلش دغدغه آدم ها را داشته باشد. مثلا اگر حتی یک مکانیک هم تولید می کند این مکانیک دغدغه این را داشته باشد که دونفر مکانیک دیگر مثل خودش تربیت کند. شما الان ببینید خطر یک معتاد این است که دونفر دیگر را هم معتاد می کند و ما باید از همین درس بگیریم. هرکجا بودیم سعی کنیم اثرگذار بر دیگران باشیم. تشکل باید طوری رفتار کند که اعضایش هرکجا که بودند همان اهداف را دنبال کنند و آن دغدغه و هدف اصلی به تک تک افراد هم تزریق شده باشد. یکی از نکات مهم دیگر این است که بنده تشکلی را کادرساز می دانم که وقتی کسی در فضای آن قرار می گیرد اشکالاتش رو شود. اگر در یک تشکل مدام تعارف وجود داشته باشد و مدام ملاحظه افراد باشد که مبادا ناراحت شوند یا ما اعتبارمان از دست برود، این تشکل مرده است. در تشکل کادرساز درگیری و تنش بیشتر است چون لازمه حرکت، درگیری است. در تشکل کادرساز آدم ها به هم کار دارند و از کنار عیب های هم بی تفاوت رد نمی شوند. نشانه تشکل کادرساز این است که اگر مثلا بنده آدم بی نظمی هستم، وقتی وارد این فضا بشوم، این عیب من خودش را نشان می دهد. بعضی از تشکل های ما جمع مفردات هستند. یعنی افراد کنار هم جمع شده اند اما دلهایشان با هم نیست و دغدغه و هدف مشترکی ندارند. در واقع اینها جمع نیستند بلکه تجمعند. از آن طرف هم هستند افرادی که دور از همند اما دلهایشان به هم نزدیک است و چه بسا با یک صحبت تلفنی پنج دقیقه ای باری را از روی زمین بردارند. لذا مالک نمی گوید علی جان مرا جایی بگذار که مدام قدوبالای تورا ببینم از انطرف هم بودند افرادی که دور علی بودند اما به رویش شمشیر کشیدند. پس این نکته هم خیلی مهم است که بدانیم افرادی که دور هم جمع شده اند بعنوان یک تشکل، برای چه جمع شده اند؟ استاد معماریانی مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
معرفی کتاب «برنامه ریزی فرهنگی در تشکل ها » مولف: سعید قاسمی ناشر کتاب: به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)   تشکلهای فرهنگی، مردمی با توجه به اهمیتی که در ارائه محصولات و فعالیتهای فرهنگی به عموم و خصوصأ جوانان دارند باید برنامه ای دقیق داشته باشند و کتاب "برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی در تشکل ها" تا حدود زیادی راهکارهای تنظیم این برنامه ریزی را ارائه کرده است. #معرفی_کتاب @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ت مثل تجربـه یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد 🔺تجربه دوم🔺 🔹عنوان تجـربه: جدول"آسمانے شدن"🔹 🔸شرح تجـــربه🔸 ✍جـدول" آسمانے شدن " چیزی شبیه به جـدول "حاسبوا قبل ان تحاسبوا" است که در تجربه اول بیان شد،لیکن با این تفاوت که این جدول ویژه گروه سنی راهنمایی است و در آن مراحـل " مشارطه"،" مـراقبه" و "محاسبــه" به آن معنا که گفته شد زیاد جـدی گرفته ننی شود و تنها تحریض و ترغیب متربی به انجام اعمال نیک و تلاش جهت ترک اعمال بد،هدف اصلی طراحان جدول"آسمانی شدن" است. این جدول را می توان در هر هفته دو یا سه نوبت قبل از جلسات تربیتی مسجـد به دقت محاسبه کـرد و پیشرفت و پس رفت هرکس را در مقایسه با جـدول قبلی به اطلاع او رساند. از دیگر نامهایی که می توان به چنین جداولی اطلاق نمود " ملکوتی شدن" جدول"آدم شدن"، "کاتالوگ انسانیت"، طرح"از خاک تا افلاک" و یا آگهی سرمایه گذاری در بهشت. 🔹هدف از اجـــــراے تجـربــــه🔹 عادت کردن به انجام خوبی ها و ترک بدی ها از طریق تمرین و ممارست اعمال نیک و ترک تدریجی رذایل و بدی ها وصفات زشت و ناپسند. 🔸نکات مرتبط تڪمیلی🔸 ✍در روایات آمده است که در مواقف هولناک حسابرسی قیامت،که هر روزش پنجاه هزار سال به طول خواهد انجامید،تنها حسابرسی کسانی سریع و راحت خواهد بود که در دنیا به حساب خود رسیدگی کرده اند وحساب و کتاب چنین افرادی با پروردگار "سریع الحساب است، براین اساس هرچنـد در این روش عادت دادن متربیان به حسابرسی از اعمال خود در زندگی در واقع به تثبیت اعنال نیک به شیوه ی تمرینی و ممارستی و ترم اعمال بد به صورت تدریجی توسط آنان کمک خواهد کرد اما باید مراقبت کرد که اینگونه جـداول و برنامه ها به انجام اعمال ریایی و تلاش برای خوشایند والدین،مربیان ومعلمان نینجامد ومتربی کم کم یاد بگیرد که ناظر واقعی اعمال ما فقط خـداوند متعال است. همو که حسابرس نهایی اعمال همه ی انسان هاست و همیشه وهمه جا اعمال ما را از نزدیک نظاره می کند" الم یعلم بان الله یـری " 📚 " ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتی # تجربـه مربے محـور،مسجـد مدار @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محوری ترین برنامه های ماه مبارک رمضان برای حلقه های تربیتی از آن‌جا که ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و ماه ضیافت الهی است، برنامه‌های زیر به شما توصیه می‌شوند: ۱ـ توجه و انس به قرآن از شایسته‌ترین برنامه‌هایی است که یک سرگروه می‌تواند برای حلقه برگزار کند. ۲ـ بیان حکمتِ روزه‌داری با توجه به سن متربیان. ۳ـ بیان احکام روزه به صورت مختصر برای متربیان غیرمکلف و به صورت کامل و مبتلا به برای متربیان مکلّف. ۴ـ توجه دادن متربیان به ادعیه و مناجات و خلوت با خداوند متعال. ۵- برگزاری مراسم افطار (با محوریت نماز اول وقت ؛ توجه ویژه به روزه اولی ها؛سخنرانی و …) ۶- برگزاری یکی از مراسم شب های قدر در جوار قبور مطهر شهدا 🔸🔹🔸🔹🔶🔵🔶🔹🔸🔹🔸 مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
Mahe ramazan - moballeghan.rar
2.59M
متن کامل 110 مقاله، ویژه ماه مبارک رمضان، برگرفته از مجله مبلغان. مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
"برنامه قرآنی ترنم وحی" (ویژه نوجوانان برای بعد از افطار) فایل pdf دفترچه ای از نمونه فعالیت های مجموعه و برنامه های عملی روزانه ویژه نوجوانان جهت جمع آوری امتیاز در ماه مبارک رمضان و کسب مقام برتر برای جایزه ویژه... الگویی مناسب برای مربیان برگزار کننده جلسات قرآنی ویژه نوجوانان می باشد. (در سه سطح متفاوت) (مشهد مقدس _ مجموعه سربازان نوجوان ولایت) 🍂🍃🍂🍃🍂🍃 🌱مربی محور،مسجدمدار ☘️ 🌐 @morabi_masjed 🍃🍁 🌼🍃☘️ 🌀🌼🍃🍁☘️🍁☘️🍁☘️
1.pdf
1.69M
ترنم وحی سطح۱ مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی 🌐 @morabi_masjed
2.pdf
1.77M
ترنم وحی سطح۲ مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی 🌐 @morabi_masjed
3.pdf
1.93M
ترنم وحی سطح۳ مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی 🌐 @morabi_masjed
«سی نغمه از رمضان» .rar
865.5K
سخنرانی ها و گفتمانهای کوتاه مربیان در گعده ها و حلقه های ماه مبارک شرح و توضیح دعای هر روز مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی 🌐 @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همگرایی مربی با متربی ها چقدر خودمان نباشیم تا دیگران را جذب کنیم؟ سئوال: مربی تربیتی در مرحله جذب چقدر می تواند با سلیقه  و ذائقه مخاطبانش همگرایی کرده و خود را مثل آنان نشان دهد؟ بعبارت دیگر، آیا باید ما خودمان را مثل مخاطب جا بزنیم و به شکل او درآییم؟ یا اینکه باید تلاش کنیم تا رفتار او را شبیه به رفتار خودمان تغییر دهیم؟ البته در مرحله تثبیت و رشد که بعدها به آن می پردازیم، بیان خواهد شد که همواره «تغییر نهایی رفتار» متناسب با آموزه های دینی، شاه بیت اصلی «تعلیم و تربیت» است، اما اینکه چه میزان از این هدف را می توان در مرحله جذب دنبال کرد، سئوال مهمی است که مربی باید پاسخ آن را از کارشناسان تربیتی بپرسد. در هر صورت، مرحله در کار تربیتی، مرحله گره خوردن دلهاست، مرحله ای که جرقه ی اولیه پیوستن به جمع در این مرحله در ذهن مخاطب زده می شود. گاهی یک تلنگر احیاگر و گاهی نیز یک موعظه اثر گذار در این مرحله، در روح و جان مخاطب، انقلاب ایجاد می کند، چرا که مرحله جذب در واقع، مرحله تاباندن نور به ضمیر مستعد جوان و نوجوان است. پس بر این اساس، وقتی قرار است مربی دعوت گر به روشنایی باشد و منادی نور، آیا می توان دعوت به روشنایی و نور را به تنهایی با وانمود کردن گرایش به تاریکی انجام داد؟! آیا امروزه که به تدریج ذائقه برخی مخاطبان جوان و نوجوان به مادیات بیش از معنویات گرایش پیدا کرده و الگوهای تربیتی غلط، نیازهای کاذب آنان را در مقابل نیازهای واقعی قرار داده است، مربی با این مسئله باید چگونه کنار بیاید؟ چقدر در مقابل خواست مخاطب کوتاه بیاید؟ چقدر همرنگ او شود و متناسب با ذائقه و نیاز جوان و نوجوان رفتارش را تغییر دهد؟ چقدر خودمان نباشیم تا دیگران را به خود جذب کنیم؟ آیا این گونه جذبی، جذب به ما و اندیشه ما و مرام و مسلک ما خواهد بود یا جذب به مجسمه ای مخاطب پسند و یا بازیگری ایفای نقش کننده، مطابق با خواست تماشاچیان و اعضای گروه؟! در خصوص این مسئله مهم و حائز اهمیت، حتما باید به چند نکته اساسی توجه داشت: اول آنکه متاسفانه گاهی مربیان از جایی شروع می کنند که مخاطب می خواهد، مسیری را طی می کنند که مخاطب می پسندد و به جایی می رسند که مخاطب تصمیم داشته به آنجا برسد. به دیگر سخن آنکه گاه مشاهده می شود که نه مربی طرح مشخصی برای تغییر رفتار در متربیان دارد، نه شکل جذب به گونه ای است که در متربیان انگیزه تغییر و تحول ایجاد کند و نه سیر نهایی این پروسه به رشد و تعالی و اصلاح فرد منجر می شود. این در حالی است که مربی در فرایند جذب حتی یک لحظه نباید از اصول، ارزشها و سیره عملی خود در زندگی کوتاه آمده و عقب نشینی کند تا مخاطب را راضی نگه دارد، اما در عین حال لازم است در مواجهه با مخاطبان انعطاف پذیری لازم را داشته باشیم و خشک و متعصب به نظر نرسیم. بنابراین، مربی باید در اولین برخورد با متربیان، سفیر مهربانی و محبت و دوستی باشد و با رفتار کردارش، شخصیت مخاطبان را تکریم نماید، در مقابل آنچه که هستند گارد نگیرد وگاه خود را به تغافل بزند،اما در عین حال نباید وانمود کرد که او نیز مثل برخی مخاطبان گروه انسانی است سطحی، هیجانی، احساساتی و دلبسته به نیازهای مادی و کاذب. مربی از آنجا که در تمام مراحل جذب، تثبیت و رشد، به هدفی ارزشمند می اندیشد، پس هیچگاه تغییر شکل نمی دهد و همواره شکل یک مسلمان متعهد و رسالتمند زندگی می کند، اما برای انجام این مهم، همواره در برخوردهایش، استراتژی های متفاوت اتخاذ می کند، گاهی روش در پیش می گیرد، گاهی به کسی می دهد، گاهی و آشکار دعوت می کند و گاهی در خفا و پنهان افراد را می نماید. مربی گاهی با کسی دوست می شود که دلی صید کند و گاهی به کسی کم محلی می کند که او را وادار به حرکت نماید. مربی، هیچ وقت نباید تنها به تامین نیازهای کاذب در مخاطب بپردازد، بلکه باید نیازهای واقعی افراد را در درون آنها احیا نماید و سپس به متربیانش کمک کند تا در زندگی نیازهای واقعیشان را برآورده نمایند. رشد و تعالی و کمال و معنویت و اخلاق، همیشه اصلی ترین نیاز یک مخاطب جوان و نوجوان است. پس بر این اساس، مربی باید در مسیر تاریک حرکت متربی در زندگی تنها یک چراغ روشن کند، در بیراهه یک تابلوی راهنما قرار دهد و در مقابل هر نیاز کاذب مخاطب، یک نیاز واقعی را به او معرفی کرده و در نهایت راه رسیدن به آن را نیز تا حد ممکن فرا رویش ترسیم نماید. مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روانشناسی-جذب-دانش-آموزا-ن-به-مساجد.pdf
2.89M
جزوه روانشناسی جذب دانش آموزان به مسجد چکیده سخنرانی دکتر شاه محمد پور   مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed