ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔰 تجربـــه بیستم
🔹عنوان تجــــربہ🔹ایول شاگرد بهُلول عاقل
🔷🔹 شــرح تجـــربہ
✍ هر وقت در گروه ما، یڪ نفر حدیث و روایت قشنگی تعریف می ڪند، اعضای گروه دسته جمعی او را تشویق می ڪنند و می گویند:"ایول شاگرد امام صادق(ع) "(دو بار)، و وقتی یڪی از بچـه ها ، نڪتہ تأمل بر انگیز، حڪایتی زیبا و یا شعری حڪیمانه می گوید سایر اعضاء او رو تشویق می ڪنند و می گویند:"ایول شاگرد بهلول عاقل-(دو بار)- ویا "ایول شاگرد سعدی و حافظ"، "ایول شاگرد ملای رومی"،این مطلب را مربی متعهد یڪ گروه فرهنگی می گفت و می افزود: ما برای تنبیه و توبیخ افراد هم جملاتی را رمز گذاری ڪرده ایم ڪه به صورت غیر مستقیم به بچه ها می گوییم : شنیده ام یڪ نفر پایش لغزیده و مسیر را اشتباه رفته و مثلا˝ چنین ڪاری ڪرده است، پس ما بعنوان دوستان او متذڪر می گردیم:
ما زیاران چشم یاری داشتیم
خود غلط بود آنچه می پنداشتیم
همچنین در این روش می توان از تشویق های معنوی دیگر هم چون: "طیب طیب الله احسنت بارڪ الله" ونیز صلوات و "اجـرڪم عند الله" و امثال آن، متناسب با حال و هوای جلسه و سنین مخاطبان استفاده ڪرد.
البته در این تجربه بهتر است تشویق بچه های ڪوچک و گروه های سنی دبستان به شیوه ای مشابه شیوه زیر باشد:
"آفرین صد آفرین بچه خوب و نازنین فرشته روی زمین"
🔶🔸 هدف از اجــــراے تجـــربہ
تشویق و ترغیب بچه ها به انجام رفتار و ڪردار نیڪ و گفتار پسندیده.
🔷🔹 نڪتـــہ مرتبط تڪمیلے
✍ البته، در انجام این قبیل تجربیات حتما˝ باید مراقب بود ڪه مبادا با تشویق های ما، ڪسی در گروه دچار توهم خود برتربینی شود، هم چنین باید توجه داشته باشیم ڪه در این روش همه اعضای گروه در شرایط مقتضی مورد تشویق قرار گیرند و نیز در تشویق ها و توبیخ های احتمالی افراد مورد ستایش و یا تحقیر واقع نشود. مثلا˝ به جای اینڪه بگوییم: شما الگوی راستگویی و صداقت در گروه هستی! بگوییم"احسنت به این صداقت در گفتار شما، راستگویی همیشه و از همه ڪس زیباست و از شما بچه مسجدی خوب و زیباتر.
"ویا بجای اینڪه بگوییم: حیف است به امثال شما بگوییم بچه مسجدی و بسیجی؛ به آنها بگوییم:" حیف است ڪسی در این فضای معنوی دهانش را به واژه های نامأنوس آلوده نماید"، اینجا محل تردد ملائڪه است."
این تجربه را هم چنین می توان:" مسیر احسنت گویان"، "ایستگاه تشویق و تنبیه"، "بچه خوب ایول داره"، ویا" بچه مشدی ماشاء الله "و از این دست نامید.
📚 " ت مثل تجربہ" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربے محــــور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
⭕ #سرگروه_بگوش😍
🔹تو #جذب فرد ، باید بدونید که او علاقه مندی های متفاوتی داره که قراره بین اونها شمای #سرگروه جای جدیدی واسه خودت باز کنی .
این جا باز کردن قلق هایی داره ..
هیچ کس از آدم متملق و چاپلوس و پاچه خوار و کسی که فکر میکنه بامزس خوشش نمیاد ..
بجاش خیلی زیادن جذبی هایی که از استواری و #صلابت و خوش برنامه بودن و منظم و متعهد بودن و... سرگروشون خوششون بیاد.
پس بجای اینکه بهش بگید براش #برنامه ها دارید ؛ بزارید بفهمه واسه خودتون برنامه ها دارید ..
اونوقت همه جوره خرج میکنه تا به شما برسه ...👌☑️
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
❓آیا کتاب «نامه های بلوغ» آقای صفایی برای مقطع نوجوان مناسب است ؟ در زمینه بلوغ چه کتاب هایی را مربی و چه کتاب هایی را متربی باید مطالعه کند؟
باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
🚫نامه های بلوغ مرحوم صفایی حائری هر چند که مطالب خوب و ارزشمندی دارد اما برای آشنایی نوجوانان و مربیان با مراحل بلوغ مناسب به نظر نمی رسد.
🔆اما کتاب دنیای بلوغ دکتر علی قائمی را که انتشارات نشر اسپید آن را به چاپ رسانده برای آشنایی والدین و مربیان با مراحل بلوغ بسیار مناسب است . این کتاب بررسی محدود و کوتاهی است از دنیای بلوغ و نوجوانی که در آن سه عرصه را مورد مطالعه قرار می دهد: دوران قبل از بلوغ - دوران بلوع و شکوفایی آن - دوران پس از بلوغ. در بیان هر مرحله نیز سعی شده تا والدین و مربیان را در جریان تحولات و خصایص این مرحله از حیات قرار داده و با بیان نیازها و خطرات و آسیب های محتمل آن راه مناسبی را پیش پای آنان قرار دهد.
🎁کتاب جشن تکلیف ویژه ی پسران و کتاب جشن تکلیف ویژه ی دختران آیت الله ری شهری انتشارات دارالحدیث از کتاب های مفید برای متربیان است.
👌کتاب بهداشت بلوغ دختران و پسران که انجمن تنظیم منتشر نموده است از کتب مفید در این خصوص است.
منبع:صالحین فارس
#پرسش
#پرسش_تربیتی
#بلوغ
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مشورت در تربیت
"تربیت انسان" یکی از پیچیده ترین امور است و آن که خود را در این مسیر از مشورت بی نیاز می داند یا تربیت را نمی شناسد یا خود را.
مولا امیرالمومنین می فرمایند:
💎 مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ، وَمَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا.
💠 كسى كه (ترك مشورت كند و) استبداد به رأى داشته باشد هلاك مى شود و آن كس كه مشورت كند در عقل و خرد آنها شريك مى شود.
📘حکمت ۱۶۱ نهج البلاغه
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
لزوم اصلاح مبانی و نظام فکری فعالان فرهنگی
بزرگترین مشکل فعالان فرهنگی امروز ما مبانی مادی و دستگاه های محاسباتی مکانیکی است.
باید مبانی فکری افراد را اول درست کرد خصوصا کسانی که در این جبهه فعالیت دارند.
وابستگی به بودجه و این منطق که هر چه پول بدهی آش می خوری ناشی از همین مبانی و دستگاه غلط است.
می گوید به اندازه ساختار و سازمان و امکانات از من انتظار داشته باش این خلاف تفکر دینی است.
اول باید نظام تفکری را اصلاح کرد. این اگر اصلاح شود خودشان دنبال این می روند که مطالعه کنند.
چطور باید تشخیص داد اولویتها را؟
این همان دستگاه محاسباتی است. گفتند یکی دارد غرق می شود یکی دارد گمراه می شود کدام اولویت دارد؟ امام حسین علیه السلام می خواستند تشخیص دهند که آیا نظام تفکری این شیعه درست است یانه این سوال را پرسیدند. گفت آن کسی که دارد گمراه می شود. شاید کسی بگوید کو تا طرف گمراه شود سریع این را از غرق شدن نجات می دهیم بعد سراغ گمراه می رویم ولی می فرماید نه به همین مقدار زمان هم نباید به گمراهی راضی بود.
این جا بود که فرمود من احیا نفسا کمن احیا الناس جمیعا مصداق پیدا می کند. نجات جسم مرحله بعدی است.
#اصول_کار_فرهنگی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_mssjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_764795416125374539.mp3
2.29M
نکات و توصیه های مهم و کلیدی استاد پناهیان برای کسانی که علاقمند به کار فرهنگی هستند.
#استاد_پناهیان
#فرهنگی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_mssjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ریشه ولایت گریزی عافیتطلبی است
مهمترین مصداق عافیتطلبی در بین نیروهای انقلابی #تشکیلاتی نبودن آن است
استاد پناهیان:
هیئت انقلابی و جبهه نیروهای انقلابی باید با کنار گذاشتن عافیتطلبی در این مسیر پویا بوده و بدانند مهمترین مصداق عافیتطلبی در بین نیروهای انقلابی تشکیلاتی نبودن آن است.
کسی که راحتطلبی را برگزیند بهمرور به سمت غیرانقلابی بودن سوق پیدا خواهد کرد؛ لذا مهمترین ویژگی افراد غیرانقلابی راحتطلبی و عافیتطلبی است.
کسانی که به سمت راحتطلبی میروند مهمترین درس عاشورا را مذاکره میدانند؛ لذا برای مقابله با آفات راحتطلبی چون شهوترانی و ابتذال باید به سمت مقابله با آن پیش رفت.
بهترین زمان برای مقابله با راحتطلبی در دوران تربیتی هفت تا چهارده سال است؛ از این رو کسانی که میخواهند فرزندانشان سختکوش و قوی شوند باید این سن حساس را از دست ندهند.
تفاوت انتظار تحولآفرین با انتظار راحت طلبانه در همین نکته است چرا که منتظران واقعی سختکوش هستند و خود را برای ظهور امام زمان مهیا و آماده میکنند.
ترویج خط مقاومت و شهدا قیام علیه عافیتطلبی است
راه شهادت نقطه مقابل فرهنگ راحتطلبی است؛ ازاین رو رزمندگان در جبهههای حق علیه باطل قرار گرفتند، خود را بهسختی انداختند تا در مسیر انقلابی گری پخته و آماده شوند.
هیئت انقلابی و جبهه نیروهای انقلابی باید با کنار گذاشتن عافیتطلبی در این مسیر پویا بوده و بدانند مهمترین مصداق عافیتطلبی در بین نیروهای انقلابی تشکیلاتی نبودن آن است.
باید در مسیر انقلاب خود را بهزحمت انداخت و با تغییر در سبک زندگی خود یک انقلابی ریسکپذیر بود.
تشکیلاتی عمل کردن موجب خواهد شد آحاد مردم در کنار هم به فعالیت بپردازند و جلوی فساد را بگیرند؛ در چنین جامعهای انقلابیها خود سدی در مقابل فساد هستند نه اینکه از دیگران بخواهند که جلوی فساد را بگیرند.
دوران دفاع مقدس اردویی پرزحمت از جانب خداوند برای ما بود تا درنتیجه آن انقلابیون پخته شوند، در این دوران ملت راحتطلبی را کنار گذاشت اما برخی با نامردی تمام جلوی ترویج چنین تفکری را گرفتند؛ البته در حال حاضر جبهه فرهنگی نیروهای انقلاب اسلامی پایکار آمده تا با کنار گذاشتن عافیتطلبی و پذیرش سختیهای معقولی چون تشکیلاتی عمل کردن وارد صحنه عمل برای پیشبرد انقلاب اسلامی شود.
#آسیب_شناسی
#راحت_طلبی
#استاد_پناهیان
#تشکیلاتی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_mssjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
سرودهای هشتم اسفند، روز امور تربیتی:
https://eitaa.com/soruod/2528
https://eitaa.com/soruod/2536
https://eitaa.com/soruod/2543
جذب یا جمع؟
از آنجا که جریان تربیتی، یک جریان زیربنایی است و با هدف رشد و تعالی انسانها صورت میپذیرد؛ پس جذب، جذب به معنویت و اخلاق است، جذب به سلوک رفتاری #مربی است و از همه مهمتر جذب به خوبیها و پاکیهاست. جذبی که #جوان و #نوجوان فطرتاً به آن گرایش دارد و از درون تشنه آن است.
چنانکه در دوران دفاع مقدس و در جبهه هم درست همینطور بوده است که مثلاً رزمندگان اسلام در فلان محور عملیاتی و یا فلان دسته، گروهان و گردان جذب نماز شب فرماندهشان میشدند و یا تحت تأثیر اخلاق و مرام او قرار میگرفتند؛ بنابراین و با این توضیحات؛ کسی که میگوید بدون جایزه دادن، بدون شام و ناهار دادن و یا بدون پول خرج کردن، نمیتوان افراد را جذب حلقههای تربیتی کرد، مسلماً چنین فردی اشتباه میکند و در واقع او افراد را #جمع میکند نه #جذب.
در هر حال، نتیجه قرار گرفتن در این سیکل معیوب تربیتی آن است که اگر سرگروهها به اشتباه افراد را به جای جذب کردن، جمع کنند و پس از آن نیز به جای #تثبیت، مدام آنها را #تفریح ببرند تا پراکنده نشوند و به بهانه فوتبال، اردو و امثال آن، حضورشان در حلقه تربیتی ادامه پیدا کند، مسلماً حاصل نهایی این فرایند؛به جای #رشد، #دفع خواهد شد؛ زیرا وقتی در یک مجموعه تربیتی جذب درست و مؤثری صورت نپذیرد، به طور قطع و یقین حضور افراد در آن مجموعه، تثبیت نخواهد شد و در نهایت در پایان کار نیز جوانان و نوجوانان، به جای طی دوره رشد از گروه دفع خواهند شد به گونهای که کمکم نیازهای کاذب آنان جایگزین نیازهای واقعی خواهد شد؛ نیازهایی که معمولاً بیشتر در محیط خارج از مسجد و کانون و مجموعه برآورده میشود.
#جذب
#آسیب_شناسی
#یادداشت
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_mssjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_764795416125374603.pdf
383K
انگیزه، حالات درونی فرد است که موجب تداوم رفتار تا رسیدن به هدف میشود. انگیزه ارتباط مستقیم و مثبت با رشد تربیتی افراد دارد.
#انگیزه_سازی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_mssjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
خروجی نظام تربیتی شما چیست؟
شما بعد از یک دوره چهار پنج ساله ی تربیت نوجوان از وی چه انتظاری
دارید❔
به عبارت دیگر خروجی نظام تربیتی شما چیست❔
آیا پس از چند سال تعلیم و تربیت، خدای عالم، محبوب متربی شما خواهد شد❔
اگر "آری" درود بر شما.
لطفا این تجربه را به ما و دیگران هم انتقال دهید.
و اگر "نه" چاره ای باید اندیشید.🤔🤔
قرآن کریم می فرماید:
والدین امنوا اَشَدُّ حُبَّالله
و کسانی که ایمان آوردند خداوند را شدیدتر دوست می دارند.
متاسفانه این حب الله از حلقه های مفقوده تربیت دینی ما شده است.
بسیار دیده می شود که شاگردان ما پس از سالها شاگردی، حس خاصی نسبت به خداوند مهربان ندارند...
انبوهی از اطلاعات و نکات ریز را مطلعند و به واجبات و محرمات واقف و حتی عاملند؛
اما متاسفانه خدا دوست نشده اند...
بزرگترین گوهر عالم معرفه الله است و محبت خدا نتیجه این معرفت و روح دین.
اما از این گوهر کم بهره ایم و کم بهره اند.
راستی این غفلت از چیست و از کجاست❓
شاید هم به خاطر متروک بودن این محبت در بین ما اولیاء و مربیان است که شاگرانمان این چنین اند.
الهی هَب لیَ الانسَ بک
خدایا انس به خودت را ارزانیم دار.
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_mssjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
حجت الاسلام پناهیان:
پیشنهاد یک راه برد فرهنگی فوق العاده مهم
پیامبر به عمار یاسر فرمودند: در روز قیامت کسانی هستند با کوله باری از گناه می آیند که خداوند بواسطه محبت ما اهل بیت، آن گناهانشان راپودر می کند. کسانی هم هستند که به اندازه کوه ها طاعت و ثواب می آورند در حالی که محبت من و فرزندانم در دل آنها نیست و خداوند اعمال آنها را پودر می کند!
#اهل_دعوت باشید و هر گز این را به یک گروه خاص اختصاص ندهید، خودتان عناصر فرهنگی باشید. من همیشه راجع به جوانان اینچنین فکری می کنم. اگر بنده را دعوت کنند به جایی که تنها ۴نفر اهل دعوت باشند در مقابل ۴۰۰نفری که ساکتند، من جایی می روم که اهل دعوت باشند، فعال باشند، عنصر فرهنگی باشند. شما باید همان جوانانی باشید که مقام معظم رهبری با تاکید فوق العاده ظریف و پنهان در کلام فرمودند که جوانان و نیروهای انقلابی به فعالیت های فرهنگی شان محکم ادامه دهند.
این یک راه برد فوق العاده مهم است، از هر چیزی مهم تر. یعنی اثر کارهای شما را با هزاران کار تبلیغی ماهواره ای نمی توان از بین برد. شما بین مردم باشد و دعوت بکنید. این حداقل ظرفیت شماست که حد اقل دو نفر را بیاورید. من تقریبا یقین دارم که هیچ کدام از ما اهمیتی که اهل بیت (علیهم السلام) به اینگونه جلسات می دهند، درک نمی کنیم.
مجلس ذکر موضوعیت دارد. جوانان به نقطه دعوت برسید کاری کنید که همگان را گیج کنید، متوجه نشوند، بگویند مگر این دین با این جوانان چه کرده است و بگویند این جوانان را به نقطه دعوت رسانده است. وقتی تعدادتان زیاد شد، 10هزار نفر شدید، شنیده می شوید، اگر جلساتتان مستمر بود حرفت شنیده می شود. نشان بدهید که ضعیف نیستید.
شخصی بنام امر بن مُرّه به زیارت خانه خدا می آید و شب هنگام خواب می بیند که یکی می گفت پرده تاریکی درید، روشنی تابید و خاتم پیامبران رسید، و نور تابید و در پرتو نور کاخ های مدائن را دیدم و شنیدم که می گفت حق آمد و باطل نابود شد. سراسیمه از خوتب بیدار شدم و به همراهانم گفتم که بخدا سوگند که در همین شهر مکه و در تیره قریش خبری رخ خواهد داد. در زیارت خانه خدا این اتفاقات برایش رخ داده بود.
ادامه می دهد که بازگشتم و خبر آوردند کسی آمده و من نزد ایشان رفتم و پرسیدم شما همان پیامبر هستی؟ پیامبر فرمودند من پیامبر خدا هستم که مردم را به اسلام دعوت می کنم و امرشان می کنم به صله ارحام و عبادت خدای رحمن و حج و ترک بت ها و... و امر بن حره می گوید من مسلمان شدم و شهادت می آورم به نبوت شما. در ادامه می گوید گفتم یا رسول الله من را مبعوث کن به سوی قوم خودم، به من مسئولیت بده که به آنجا بروم.
یعنی گفت خدا تو را مبعوث کرده و تو نیز من را مبعوث کن که به سوی قومم بروم و او نگفت من را دعوت کن، گفت من را مبعوث کن! این از شعور نورانی او بود. شما هم امشب از امام زمان درخواست کنید و بگویید یاابن الحسن به ما مأموریت بده. هر تصمیم خوبی که می گیرید، بنویسید، قول هایی را که به خدا می دهید را بنویسید.
#استاد_پناهیان
#راهبرد_فرهنگی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_mssjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
50.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ضعف بزرگ مجموعه های فرهنگی:
اما چه باید کرد؟
#فرهنگی
#آسیب_شناسی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_mssjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فواید کار تربیتی در قالب تشکل
۱ ـ تربیت در قالب تشکیلات از هدف رفتن انرژیها جلوگیری کرده، سرعت را زیاد میکند و همافزایی بین نیروها به وجود میآورد.
۲ ـ تربیت در تشکیلات از دقت بیشتری برخوردار است:
اگر جمعی در مورد موضوعی مشورت کرده و سپس تصمیم بگیرند میتوان گفت که تصمیم آنها دقیقتر و مناسبتر است تا اینکه یک فرد به تنهایی در مورد مسئله تربیتی تصمیم میگیرد.
۳ ـ تشکیلات، تربیت را به واقعیت نزدیکتر میسازد:
انسان موجودی اجتماعی است و با افراد مختلفی در اجتماع برخورد میکند. تربیت یک فرد نیز اگر در اجتماعی کوچک و برخورد با افراد بیشتری اتفاق بیفتد، میتوان گفت که تربیت به شیوهای واقعیتر اتفاق افتاده است.
۴ ـ تشکیلاتی شدن، امر تربیت را جذابتر میکند:
ارتباط داشتن با یک فرد یا مرتبط بودن با چند نفر، کدامیک ممکن است جذابیت بیشتری برای متربیان در پی داشته باشد؟ قطعا اگر یک فرد به تنهایی شروع به فعالیت کند، تنها او با افراد در ارتباط است و اگر متربی از او خوشش نیاید و یا سبک برخوردی او را نپسندد، از او جدا میشود.
۵ ـ تربیت در قالب تشکیلات باعث رشدِ بیشتر فکریِ مسئولین و مربیان میشود:
اگر تربیت به صورت تشکیلاتی اتفاق بیفتد، قطعا نظرات مختلف باید در جلسات تصمیمگیری بیان شده و نقد و بررسی شوند و این امر، به رشد فکری مسئول و مربی کمک شایانی خواهد کرد.
۶ ـ تربیت با تشکیلات جریانسازی میکند:
اگر قرار است برای رشد فرهنگ عمومی قدمی برداریم، با فعالیتهای فردی و تکی این اتفاق نمیافتد، بلکه باید یک جریان فرهنگی ایجاد شود. در این جریانسازی نیاز به ایجاد تشکلهای همسو و همنگاه در امر فرهنگ احساس میشود.
#تربیت_تشکیلاتی
#تشکیلات_تربیتی
#فواید_تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf