eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
361 ویدیو
161 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش ۲۱۸ . خون نفاس چيست؟ «نفاس» از ماده «نفس» گرفته شده است. «نفس» چندين معنا دارد كه يكى از اين معانى، خون است. نفاس در اصطلاح به خونى گفته مى شود كه پس از زايمان، از زن خارج مى شود. زن را در اين هنگام «نفساء» مى گويند. آغاز خون نفاس از زمانى است كه اولين جزء بچه از شكم بيرون مى آيد. بنابر اين خونى كه پيش از آن ديده مى شود، خون نفاس محسوب نمى شود. حداقل آن يك لحظه و حداكثر ده روز است. زن پس از پاك شدن، بايد غسل نفاس به جا آورد. نکته: در بين برخى از عوام مشهور است كه مى گويند: زنى كه تازه زايمان كرده، بايد روز چهلم غسل (چله) انجام دهد؛ اين سخن هيچ ارزش و اعتبارى ندارد. پی نوشت: توضيح المسائل مراجع، م ۵۰۸ و العروة الوثقى، ج ۱، النفاس.احكام بانوان، پرسمان . 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
موضوع:شرایط پیوستن به وسط نماز میت سوال: شرایط پیوستن به وسط نماز میت چگونه است؟ جواب. اگر کسی در اثنای نماز میت به امام ملحق شود، می تواند اقتدا کند و در تکبیر تبعیت از امام می نماید و تکبیر اول خودش را اول نمازش قرار می دهد و به وظیفه خود عمل کرده و شهادتین را می گوید و هنگامی که امام مثلا تکبیر سوم را گفت باید با او تکبیر بگوید که تکبیر دوم او باشد، بنا بر این صلوات بر نبی و آل او (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرستد و وقتی که امام نماز را تمام کرد بقیه تکبیرها با دعاها را، در صورت امکان هر چند مختصر، می گوید و اگر مردم مهلتش ندادند باید فقط تکبیر را پشت سر هم بدون دعاها در محل ایستادن خود بگوید. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: منظور از قلب سلیم چه قلبی است؟ ✍️ پاسخ: خداوند در قرآن می فرماید: يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ،إِلاَّ مَنْ أَتَي اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ در آن روز که مال و فرزندان سودی نمی بخشد ،مگر کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید!(1) برای قلب انسان ، گرایش ها و بینش هایی متصور است و چنانچه قلب انسان بینش ها و گرایش های صحیح را دارا باشد سلیم و در غیر این صورت بیمار است. گرایش ها و بینش های الهی، قلب و دل را زنده و امیال حیوانی، قلب را به سمت بیماریها می کشانند. قلب سلیم از جمله ویژگی هایی است که خداوند، نجات در روز قیامت را به دارا بودن آن منحصر دانسته است. برای دارا بودن قلب سلیم هم لازم است از حیث علم و ادراک، قلب را تقویت نمود و هم ازجهت گرایش و میل. بعد علمی و بینشی قلب، از طریق رسیدن به یقین تقویت می شود. بنابراین مبارزه با شک و تردید و رسیدن به یقین می تواند قلب سلیم را برای انسان به ارمغان آورد. تلاش در جهت تثبیت عقاید و رد شدن از گذرگاه شک و رسیدن به توقفگاه یقین، اولین و مهمترین اقدام علمیست در این جهت. در آیه ای از قرآن آمده است: ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِيَ کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً سپس دلهای شما بعد از این واقعه سخت شد همچون سنگ ، یا سخت تر!(2) ودر تفسیر این آیه چنین آمده است: سختی قلب مانند سختی و استحکام سنگ است ،همانگونه که از سنگ هیچ گیاهی نمی روید و خیری ندارد، قلب سخت هم چون سخن حق در آن رسوخ نمی کند،چه بسا از سنگ هم سخت تر است(3) بنابراین تسلیم شدن در برابر حق و انعطاف پذیر بودن در برابر آن، و خروج از شک و تردید به واسطه یقین، می تواند از جمله راههای مهم بدست آوردن قلب سلیم باشد. از حیث گرایشها نیز قلب سلیم نصیب کسی خواهد بود که گرایش به توحید را تقویت و از شرک در هر مرتبه ای در امان باشد. پی نوشت ها: 1.سوره شعراء، آیات88 و 89 2. سوره بقره ، آیه 74 3.تفسیرالمیزان، علامه طباطبایی،ذیل آیه 70 سوره بقره آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
📍📍 # 📝📝 موضوع: قبر فاطمه زهراء سلام الله علیها مخفی نیست! حدس بنده مطابق مستندات ذیل این است که, قبر آن بانوی دو سرا در کنار مزار الهی رسول الله می باشد و شاید بتوان گفت حداقل از زمان امام رضا علیه السلام به بعد محل قبرشان دیگر مخفی نیست.البته خدا آگاه به امور است. 🕳🕳🕳🕳🕳 1️⃣: سخنان معصومان 📍امام علی علیه السلام : «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِك؛درود بر تو اى رسول خدا از من و از دخترت كه در جوار تو فرود آمده» 📒نهج البلاغه(صبحی صالح)،ص320. 📍امام رضا علیه السلام : «دُفِنَتْ فِي بَيْتِهَا فَلَمَّا زَادَتْ بَنُو أُمَيَّةَ فِي الْمَسْجِدِ صَارَتْ فِي الْمَسْجِدِ؛از حضرت رضا عليه السلام راجع بقبر فاطمه عليها السلام پرسيدم، فرمود: در خانه خود بخاك سپرده شد، سپس چون بنى اميه مسجد را توسعه دادند جزء مسجد شد.». 📒کلینی،الکافی،ج1،ص461،باب مولد الزهراء،حدیث9. 📍امام هادی علیه السلام :«..هی مع جدی؛ ایشان در کنار جدم رسول الله صلی الله علیه و اله دفن شدند.». 📒سید بن طاووس،الاقبال،ج2،ص623. ↘️↘️↘️⤵️⤵️⤵️ 2️⃣: سخن بزرگان شیعه ✨1. کلینی (329ق) : ایشان در کتابشان روایت اول را ذکر کرده‌اند که می توان حدس زد نظرشان همین بوده است. ✨2.شیخ صدوق(381ق) : «..وَ هَذَا هُوَ الصَّحِيحُ عِنْدِي؛قول صحیح در نزد من این است که زهراء سلام الله علیها در کنار پدرش مدفون است». 📒شیخ صدوق،من لا يحضره الفقيه، ج2، ص: 572. ✨3.محمد تقی مجلسی(1070ق):« و قول اول[دفن در کنار رسول الله ] اظهر است و احاديث آن صحيحتر است» 📒محمد تقی مجلسی،لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج3، ص: 216. ✨5.علامه مجلسی(1110ق): «و هذا أصح الأقوال في موضع قبرها صلوات الله عليه؛صحیح ترین قول دفن ایشان در کنار رسول الله است.» 📒مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج5، ص: 348. ✨6.سید محسن امین(1371ق): «...واختلف في موضع دفنها فقيل دفنت في بيتها وهو الأصح الذي يقتضيه الاعتبار». 📒امین،اعیان الشیعه،ج1،ص322. ✨7.محمد جواد مغنیه(1400ق):« و الأقرب الأصوب انها دفنت في بيتها المجاور لمسجد أبيها». 📒فقه الإمام الصادق عليه السلام، ج‌2، ص: .250. ✨8. سید جعفر مرتضی(معاصر):« ونحن وإن كنا نرجح أنها قد دفنت في بيتها». 📒الصحیح من سیره الامام علی،ج10،ص325. ✨9.محمد حسینی جلالی(معاصر) :« ...الاضطرابات التي وقعت في حياتها القصيرة بعد وفاة النبي صلَّى الله عليه وآله تساعد أن تكون قد دفنت في بيتها لوصيّتها بإخفاء قبرها حتى يبقى مجهولا لكي لا ينسى التاريخ الأسباب الداعية إلى ذلك». 📒حسینی جلالی،فهرس التراث،ج1،ص77. ✨10.علامه حسن زاده آملی(معاصر): «حق اين است كه قبر حضرت فاطمه بنت رسول الله (صلوات اللّه عليهما) در مدينه در بقعه رسول اللّه و در جوار آن حضرت است.... بعضى از صاحبدلان به طريق خاصى از علم جفر نيز جواب گرفته است كه «جاى قبر خانه شفيع جميع امّت است»، و صورت لوح آن اين است: (يا عليم قبر فاطمه زهراء- عليها السلام- در چه جاى مدينه است؟بيست و دوم ربيع الآخر هزار و سيصد و نود و هفت ميزان 7 16 124 42+ 82 9 45 441 4374 ج ا ى ق ب ر خ ا ن ه ش ف ى ع ج م ى ع ا م ت ا س ت) ». 📒 هزار و يك كلمه، ج3، ص: 446. 🕳🕳🕳🕳🕳🕳 ✍️وزنه 🌐@javadheidari110
آیا اوامر ولی فقیه برای همه مسلمانان الزام آور است یا فقط مقلدین او ملزم به اطاعت هستند؟ آیا بر کسی که مقلد مرجعی است که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد، اطاعت از ولی فقیه واجب است یا خیر؟ ج. بر اساس مذهب شیعه همه مسلمانان باید از اوامر ولایی ولی فقیه اطاعت نموده و تسلیم امر و نهی او باشند، و این حکم شامل فقهای عظام هم می شود، چه رسد به مقلدین آنان. به نظر ما التزام به ولایت فقیه قابل تفکیک از التزام به اسلام و ولایت ائمّه معصومین(علیهم السلام) نیست. پی نوشت: اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری س ۶۲ 🌐@javadheidari110
💠 پرسش: در مکانی که غیبت می شود وظیفه ما چیست؟ ✍️ پاسخ: همانگونه که غیبت کردن پشت سر دیگران از گناهان کبیره و حرام محسوب می شود، استماع و شنیدن غیبت نیزحرام است ودر روایات نیز بدین امر اشاره شده است که شنونده غیبت، همچون غیبت کننده مورد مواخذه الهی قرار خواهد گرفت. حال، چنانچه ناخواسته در مجلسی با شنیدن غیبت مواجه شدیم بر ما لازم است که: 1. با دفاع از شخص غیبت شونده و حفظ آبروی او،میدان غیبت را برای غیبت کننده تنگ نماییم و با این روش به او مجال ادامه گناه را ندهیم.در این شرایط وظیفه ما این است که با رد غیبت، یعنی نفی آن نسبتی که غیبت‌کننده به غیبت‌شونده می‌دهد؛از حیثیت او دفاع نماییم. 2.با نهی از منکر، غیبت کننده را از عملش بازداریم.در این شرایط می توان کاملا مودبانه و مستقیم یا غیر مستقیم( متناسب با شرایط مجلس)، نهی از منکر نموده و از ادامه غیبت خودداری نماییم. 3. با کیاست و زیرکی و بسیار ظریف و دقیق محور بحث و گفتگو را تغییر داده و موضوع بحث راعوض نماییم. 3. اگر شرایط برای نهی یا رد غیبت وجود ندارد به بهانه های متفاوت می توانیم مجلس را ترک کنیم.البته اگراعلام ما مبنی بر ترک مجلس به دلیل شنیدن غیبت، موثر است می توانیم دلیل خود برای ترک را بیان نماییم. 4.اگر در شرایط شنیدن غیبت قرارگرفتیم و غیبت کردیم ، مرتکب فعل حرام شده ایم و باید حق الناس معنوی را هرچه سریعتر ادا نماییم لذا اگر غیبت شونده زنده است و امکان استحلال از او می ‌باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کنیم و اگر در قید حیات نیست یا امکان استحلال از او نیست، برایش استغفار نماییم. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
http://hawzahnews.com/news/880679
جهاد و دفاع در اسلام.pdf
173.6K
گردآوری:حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فرزند اوری در اسلام.pdf
172.4K
گردآوری:حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش: آیا عایشه و حضرت امیرالمومنین علیه السلام رابطه ای نیکو داشته اند؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: خیر!!! در صحیح بخاری، مسند احمد و کتب دیگر اهل سنت آمده است عایشه حتی از بردن نام مولی الموحدین علیه السلام کراهت داشته است. حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى، عَنْ مَعْمَرٍ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، عَنْ عُبَیْدِ اللهِ بْنِ عَبْدِ اللهِ، عَنْ عَائِشَهَ قَالَتْ: مَرِضَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِی بَیْتِ مَیْمُونَهَ، فَاسْتَأْذَنَ نِسَاءَهُ أَنْ یُمَرَّضَ فِی بَیْتِی، فَأَذِنَّ لَهُ، فَخَرَجَ رَسُولُ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مُعْتَمِدًا عَلَى الْعَبَّاسِ، وَعَلَى رَجُلٍ آخَرَ، وَرِجْلَاهُ تَخُطَّانِ فِی الْأَرْضِ، وَ قَالَ عُبَیْدُ اللهِ: فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: أَتَدْرِی مَنْ ذَلِکَ الرَّجُلُ؟ هُوَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ، وَلَکِنَّ عَائِشَهَ لَا تَطِیبُ له نَفْسًا. مسند احمد ، ج 17 ، ص 220 عبید الله بن عبد الله از عائشه روايت کرده: كه چون رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم مريض گرديد در خانه ی ام المومنين ميمونه بود، عايشه از ديگر همسران حضرت‌ اجازه خواست تا آن حضرت را در خانه خود پرستاري نمايد. و رسول خدا صلّي الله عليه وآله در حالي كه دست بر گردن عباس و شخص ديگري داشت (نام آن شخص را نمی آورد) و پاهايش بر زمين كشيده مي‌شد از خانه ميمونه خارج شد. عبيد الله گفت: ابن عباس گفته است: مي‌داني آن شخص ديگر كه دست حضرت‌ بر گردن او بود چه كسي بود؟ او علي بن أبي طالب بود، ولی عایشه از او خوشش نمی‌آید. (از بردن نام او دل خوشي نداشت) . " حمزه احمد زین " در تحقیق خودش بر مسند احمد، این روایت را تصحیح می کند : (۲۳۹۴۳) إسناده صحیح آیا عایشه با کسی که حتی نام او را به زبان نمی آورده است رابطه ای نیکو داشته است؟؟ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: در شدائد و سختی ها دعا و تضرّع بهتر است يا سکوت و رضا ؟ ✍️ پاسخ: انسان موجودیست که همواره در پی آرامش روحی و آسایش جسمی است و پاسخ مناسب به این دو بعد دارای اهمیت ویژه ای می باشد. از طرفی مشکلات و سختی ها جزء لاینفک زندگی همه ماست و اصلا جنس دنیا جنس زحمت و سختی است. آنچه از ناحیه ی آموزه های اسلام، در لابلای مشکلات و بلاها و مصائب، بدان سفارش شده ایم از یک طرف صبر و تحمل سختی و رضا بودن به آن است و از طرف دیگر دعا در جهت رفع آن. دعا امری مطلوب است و به همه ی ما توصیه شده که حتی نمک غذای خویش را هم از طریق دعا درخواست نماییم منتها نکته ظریف و دقیق و مرز حساس بین دعا و صبر این است که انسان در هنگام دعا نیز باید از صبر بهره ببرد و اگر دعا همراه با جزع و بی صبری باشد کمال محسوب نمی شود. همچنین باید در هنگام دعا، برای دفع بلا و مشکل، از خداوند درخواست کمک نمود اما در عین حال مشیت الهی و حکمت او را مد نظر گرفت و کار را به خداوند سپرد. باید دقت نمود که هدف از دعا برای دفع بلا چیست؟انسان مومن هدفش از دعا و درخواست برای دفع بلا فراهم شدن زمینه اطاعت و عبادت بیشتر است بنابراین دعا با این انگیزه نه تنها منافات با صبر ندارد که منافات با رضا و تسليم هم ندارد. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش: لطفاضرورت و اهمیت محاسبه نفس را بیان کنید؟ ✍️ پاسخ: یکی از اموری که در جریان تهذیب نفس مورد سفارش قرار گرفته است بحث ضرورت و اهمیت محاسبه نفس است بدین معنا كه انسان در پايان هر روز به بررسى و محاسبه رفتار خود بپردازد و با بررسی دقیق نسبت به انجام یا عدم انجام تکالیف الهی که بر عهده اش بوده، خود را مورد سنجش قرار دهد و چنانچه رفتارش مطابق با موازین شرع بوده شاکر خداوند باشد و اگر کوتاهی داشته در صدد جبران برآید. درباره اهميت محاسبه نفس امام كاظم(عليه السلام) مى‌فرمايند: لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَم يُحاسِبْ نَفسَهُ فِى كُلِّ يَوْم فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزادَ اللّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَيِّئاً اسْتَغْفَرَ اللّهَ مِنْهُ و تابَ إِلَيْهِ از ما نيست كسى كه هر روز حساب خود را نرسد، پس اگر عمل نيكى انجام داده از خداوند زياد شدن اعمال خير را طلب كند و اگر كار بدى مرتكب شده، از خداوند آمرزش بخواهد و به سوى او بازگشت كند.(1) حسابرسی از اعمال منجر می شود که انسان نسبت به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی پیدا کند و نگذارد آثار تکوینی گناه در روحش باقی بماند در حالی که اگر این حسابرسی وجود نداشته باشد انسان با ارتکاب گناه روی گناه، اصلا متوجه میزان و کمیت و کیفیت گناهان خویش نمی شود وهمین امر تاریکی روح و سیاهی دل را برای او در پی خواهد داشت. پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) فرموده اند: حاسِبْ نَفْسَكَ قَبْلَ أَنْ تُحاسَبَ فَهُوَ أَهْوَنُ لِحِسابِكَ غَداً قبل از آن كه به حساب تو رسيدگى شود، خود به حساب اعمالت برس، چرا كه اين محاسبه، حساب فرداى قيامت را آسان مى‌كند.(2) نتیجه محاسبه اعمال در دنیا، سبک شدن و آسان شدن حساب در آخرت است. پی نوشت ها: 1.اصول كافى، ج 2، ص 453 2. بحارالانوار، ج 77، باب 4، روايت 3 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش: خداوند به امامان علم و عصمت داده است ولی ما را از آن محروم ساخته است،این تبعیض نیست؟ ............................................................................................................................... ✍️ پاسخ: يکم: ازجمله اعتقادات ما درباره خداوند اين است که او عالم است و به تمام رفتار مخلوقاتش حتي قبل از خلق آنان آگاهي دارد. ايوب بن نوح در نامه‌اي از امام هادي (عليه‌السلام) پرسيد: آيا خداوند قبل از آفريدن موجودات به آن‌ها عالم بود يا نه؟ امام (عليه‌السلام) در پاسخ او نوشت: «خداوند قبل از آفريدن موجودات به آنان عالم بود، همان‌گونه كه بعد از آفريدن به آن‌ها علم دارد».(1). دوم: ما فاعل داريم و قابل با مثالي اين واضح مي‌شود: مثلاً ليوان آبي را در نظر بگيرد اين ليوان آب حدي از آب را در خود جاي مي‌دهد به‌هيچ‌عنوان نبايد انتظار داشت در اين ليوان به‌اندازه يک پارچ آب جاي گيرد و هيچ نقصي نيز به اين ليوان نيست که کسي بگويد: چرا اين ليوان آبي که در پارچ جاي مي‌گيرد را نپذيرفت. همه ما انسان‌ها نيز قابليتي داريم عيناً مثل اين مثالي که بيان شد. سوم: آن‌که پيامبران و امامان (علیهم السلام) داراى اراده بشرى مى‏باشند و براى تحصيل هر چه بيشتر مقامات معنوى، به سعى و تلاش مى‏پردازند و اهل صبر و جهاد و زهد و تقوا و... مى‏باشند.وخداوند متعال به قابليت پيامبران و امامان براى تحصيل مقامات معنوى و شايستگى آنان براى عهده‏دارى مسؤوليت هدايت جامعه علم دارد و در حقيقت همان قابليت و شايستگى آنان است كه موجب برگزيدگى آنان براى امامت شده است. آيات و روايات فراوانى بر اين دو واقعيت گواهى مى‏دهد كه از آن جمله آیه : «وجعلنا منهم ائمه يهدون بامرنا لما صبروا و كانوا بايتنا يوقنون‏؛ و چون شكيبايى كردند و به آيات ما يقين داشتند، برخى از آنان را پيشوايانى قرارداديم كه به‌فرمان ما [مردم را] هدايت مى‏كردند»(2) می باشد. همچنين بايد توجه كه «سپردن هر مسؤوليتى همراه با دادن امكانات لازم است» و امامت جامعه از اين قاعده مستثنا نيست. ازاين‏رو خداوند آنان را از علم لازم براى عهده‏دارى مسؤوليت امامت بهره‏مند مى‏گرداند. در اوايل دعاى ندبه ، آنجا كه درباره دليل «برگزيدگى امامان» توضيح مي دهد مى‏خوانيم: «بعد ان شرطت عليهم الزهد فى درجات هذه الدنيا الدنيه وزخرفها و زبرجها فشرطوا لك ذلك و علمت منهم الوفاء به فقبلتهم و قربتهم و قدمت لهم الذكر العلى والثناء الجلى واهبطت عليهم ملائكتك و كرمتهم بوحيك و رفدتهم بعلمك‏؛ [آنان را برگزيدى‏]... بعدازآن كه بر آن‌ها شرط كردى نسبت به دنيا و زينت زيورها زهد بورزند، آنان نيز اين شرط را پذيرفتند و دانستى كه آنان به آن شرط وفادارند. پس آن‌ها را پذيرفتى و به خود نزديك ساختى و ياد بلند ستايش ارجمند را براى ايشان پيش فرستادى و فرشتگانت را بر آنان فرو فرستادى و به وحى خود آنان گرامى داشتى و آنان را به بخشش علم خود ميهمان كردى...» 👈 در پايان بايد به نكته مهم معرفتى ديگر توجه داشت كه اين «علم و عصمت موهبتى» به‌عنوان پايه هست و معصومان بااراده خويش و با سعى و تلاش و عبادت و دعايى كه به درگاه خداوند دارند به مقامات عالى‏ترى از علم و عصمت دست مى‏يابند. چنان‌که در قرآن مجيد از زبان پيامبر (صلی الله علیه و اله) مى‏خوانيم: «و قل رب زدنى علما؛ و بگو پروردگارا بر دانشم بيفزا»(3) و همين عبادت‏ها و صبر و جهادهاى بيشتر است كه با اختيار و اراده انجام مى‏شود و موجب برترى برخى از پيامبران بر ديگر پيامبران مى‏شود. «تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض‏؛ برخى از آن پيامبران را بر برخى ديگر برترى بخشيديم...»(4) ✅نتیجه: بنا بر آن چه گفته شد علم و عصمت موهبتى امامان، به جهت مسؤوليتى است كه براى هدايت جامعه بر عهده آنان گذاشته‌شده است و اين ‌يک اصل عمومى و يك سنت الهى است، بدون آن‌که تبعيض ناروايى باشد، چنان‌که درباره امام هادى (علیه السلام) مى‏خوانيم: يكى از ياران ايشان به نام «هارون بن فضيل» در كنارشان بود كه ناگاه امام فرمودند: انا لله و انا اليه راجعون‏ ابى جعفر [امام جواد (علیه السلام)] درگذشت. به حضرت عرض شد: از كجا دانستيد؟ فرمودند: زيرا فروتنى و خضوعى نسبت به خدا در دلم افتاد كه برايم سابقه نداشت، (5). —------------------ پی نوشت: 1. کليني، اصول کافي، ج ۱، ص ۱۰۷، ح ۴. 2. (سجده، آيه 24). 3. (انعام، آيه 124). 4. (طه، آيه 114). 5. کليني، اصول كافى، ج 3، ص 218، ح 984. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
دو قطبی سازی انتخابات.pdf
429.9K
#انتخابات #دو_قطبی_سازی #پست_پیشگام #استاد_جواد_حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عصمت یعنی چه؟ آیا این واژه دلیل دینی دارد؟ پاسخ به شبهات عرفانهای کاذب درباره عصمت انبیاء و امامان ┅═✧@javadheidari110✧═┄
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 (شخصیت شناسی و افکار استاد غفاری) 1️⃣ 🔸معرفی (1) ♻️ خلاصه: | غفاری عباسی معروف به استاد غفاری متولد 1341 ش در شهر مراغه می باشد. پدرش تاجر فرش بوده است که 30 سال است از دنیا رفته است.و استاد غفاری برایش گریه نکرده است! مادر ایشان زنده هستند.| ✨✨✨✨ 🌐@javadheidari110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 (شخصیت شناسی و افکار استاد غفاری) 2️⃣ 🔸معرفی (2) ♻️ خلاصه: | استاد غفاری مدتی در جبهه های جنگ تحمیلی بوده است. مدعی است در خواب امام صادق علیه السلام به وی گفتند: به درس آیت الله سعادت پرور برود، در حالیکه واجِد تمام مقامات عرفانی بوده است. بقیه شاگردان استاد سعادت پرور با وی مخالف بوده اند. البته علت مخالفتشان، عمومی کردن اسرار عرفانی بوده است .| ✨✨✨✨ @javadheidari110
↩️درستگفتارهایی درباره ماهیت و حقیقت یوگا. ✨✨✨✨
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 (درس گفتار های ماهیت و حقیقت یوگا) 1️⃣ 🔸تاریخچه (1) ♻️ خلاصه: |باید بدانیم یوگا ورزش نیست،بلکه عرفان هندویی است؛محور بحث برگرفته از کتاب«یوگا سوتره پتنجلی» می باشد.یوگا عرفانی گاوی می باشد!| ✨✨✨✨ 🌐eitaa.com/vazneh
دو قطبی سازی انتخابات.pdf
429.9K
#انتخابات #دو_قطبی_سازی #پست_پیشگام #استاد_جواد_حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
موضوع :خمس فيش خودرو پرسش ۹۱ . آيا به پول درآمدى كه براى تهيه خودروى مورد نياز، به حساب ريخته مى شود و سال هم بر آن مى گذرد، خمس تعلق مى گيرد؟ آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، صافى و وحيد: خمس دارد. آيات عظام بهجت، فاضل و نورى: چنانچه خودرو مورد نياز بوده و تنها راه تهيه آن، واريز نمودن پول به حساب است، خمس ندارد. آيه اللّه خامنه اى: چنانچه خودرو مورد نياز به صورت پيش فروش باشد خمس ندارد، در غير اين صورت خمس دارد. آيه اللّه مكارم: اگر به عنوان پيش خريد به حساب ريخته است، خمس ندارد و چنانچه به صورت وديعه باشد، خمس دارد. پی نوشت: امام، استفتائات، ج ۱، س ۹۸؛ بهجت، وسيله النجاة، م ۱۳۸۹؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۷۰۴؛ خامنه اى، اجوبة، س ۸۸۳ ✨✨✨✨ @javadheidari110
♦️مسیحیان تبشیری 25 دلیل برای دروغین بودن نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و اله مطرح کرده اند. ♦️دلیل پنجم: محمد دشمنان و هر کس با او مخالف کرد را کشته است (سوره توبه ایه 5 ) اما عیسی برای دشمنانش مراقبت کرد و وعده داد انها را نجات دهد اگر به او اعتقاد داشته باشند 🔸نکته ی اول: آیه ی 5 سوره ی 9 (توبه) : می فرماید: «...ُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُم‏...؛ مشركان را هر جا يافتيد به قتل برسانيد». اما : این آیه ی شریفه مطلق است و به طور کلی می فرماید : مشرکان را بکشید اما منظور از اینکه چه مشرکی را بیان نفرموده. لکن در سوره ی بقره آیه 190 می فرماید: «وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدين‏؛ و در راه خدا، با كسانى كه با شما مى‏جنگند، نبرد كنيد! و از حدّ تجاوز نكنيد، كه خدا تعدّى‏كنندگان را دوست نمى‏دارد». این آیه ی سوره ی بقره در اصطلاح «مقید» برای آیه ی سوره ی توبه است. نتیجه اینکه: منظور قران در کشتار مشرکان؛ مشرکانی است که ابتداء ان ها اقدام به کشتن و قتل و غارت مسلمانان کرده اند و خیلی روشن است در برابر ظالم باید ایستاد و دفاع کرد. 🔸نکته ی دوم: از مبشران مسیحی تقاضا داریم تحریفات اناجیل و داستان های تورات( که برای مسیحان نیز حجت است) را مطالعه بفرمایند و اگر مطالعه کرده اند کتمان نکنند: در جای جای تورات و اناجیل سخن از خشونت های فراوان است: یک نمونه از ده ها مورد : و قوم یعنی هركس پیش روی خود به شهر برآمد و شهر را گرفتند. 21 و هرآنچه در شهر بود از مرد و زن و جوان و پیر و حتی گاو و گوسفند و الاغ را به دم شمشیر هلاك كردند .... و شهر را با آنچه در آن بود به آتش سوزانیدند. لیكن نقره و طلا و ظروف مسین و آهنین را به خزانة خانة یَهُوَه گذاردند. (یوشع 5: 20-25) برای اثبات خشونت در مسیحیت : فایل زیر را تقدیم می کنم مطالعه بفرمایید https://b2n.ir/287195 ✍🏻استاد حیدری @javadheidari110
♦️لطفاً در مورد «بَداء» و حقیقت آن توضیح دهید. 🔸برای فهم اجمالی در مورد بداء نکاتی تقدیم می‌شود : 1️⃣نکته اول : مسئله بداء جایگاه مهمی در عقاید شیعه به خود اختصاص داده است . مرحوم صدوق به سند خود از زراره از یکی از آن دو (امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام) نقل می‌کند که فرمود : 🔶🔹« مَا عُبِدَ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْ‏ءٍ مِثْلِ الْبَدَاءِ.»؛ 🔶🔹«خداوند عز و جل به چیزی مثل بدا عبادت نشده است.(1) 2️⃣نکته دوم : بدا در لغت عبارت است از ظهور بعد از خفا و این معنا مستلزم جهل به شی و تغییر رأی است که هر دو در حق خداوند محال است. ⏪پس مراد از بداء که در احادیث امامیه آمده ، معنای لغوی آن نیست. بلکه مراد از بدا این است که : انسان به سبب اعمال خوب و بد خویش قادر بر تغییر سرنوشت ( تقدیر مشروط و معلّق ) خود هست. 3️⃣نکته سوم : آیات و روایات فراوانی ، به این حقیقت اشاره دارد که به یک نمونه اشاره می‌کنیم: 🔶🔹«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُون‏» ؛ 🔶🔹«و چنانچه مردم شهر و ديارها همه ايمان آورده و پرهيزكار مى‏شدند همانا مادرهای بركاتى از آسمان و زمين را بر روى آن‌ها مى‏گشوديم ولیکن (چون آيات و پيغمبران ما را) تكذيب كردند ما هم آنان را سخت به كيفر كردار زشتشان رسانيديم‏»(2) 4️⃣نکته چهارم : در صحیح بخاری ، از پیامبر اکرم صلوات ‌الله ‌علیه نقل‌شده است که فرمودند: 🔶🔹«‏إِنَّ ثَلَاثَةً فِي ‏ ‏بَنِي إِسْرَائِيلَ ‏ ‏أَبْرَصَ وَأَقْرَعَ وَأَعْمَى بَدَا لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ان یبتلیهم » 🔶🔹« سه تن در قوم بنی اسراییل بودند یکی کچل ، دیگری پیس و سومی نابینا ، آنگاه برای خداوند بدا حاصل شد که آن‌ها را آزمایش کند»(3) نتیجه اینکه: بدا بدین معناست که دست خدا(قدرت الهی) بسته نیست و به تعبیر قرآن کریم : يَمْحُو اللّهُ مَا يَشَاء وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ"خداوند هر چه را بخواهد محو، و هر چه را بخواهد اثبات می‌کند". (4) 📝پی‌نوشت ها: 1. التوحيد (للصدوق)، ص: 332 2. اعراف/96 3. صحیح بخاری:4/172 4.رعد/39 🖊نویسنده : ✍🏻استاد حیدری @javadheidari110