eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
372 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹🔹در تصویر بالا درس بزرگی نهفته است، حتی اگر واقعاً اتفاق نیفتاده باشد🔹🔹 فردی که کارش برگزاری مسابقات سرعت سگ‌ها بود، برای تنوع یک یوزپلنگ را به مسابقه آورد. ولی با کمال تعجب در هنگام مسابقه یوزپلنگ از جایش تکان نخورد و سگ‌ها با تمام توان می‌دویدند، یوزپلنگ فقط نگاه می‌کرد! 🔸وقتی ازاین فرد پرسیدند، چرا یوزپلنگ در مسابقه شرکت نکرد؛ پاسخ جالبی داد: گاهی تلاش برای اینکه ثابت کنی تو بهترین هستی توهین به خودت است. همیشه و همه‌جا لازم نیست خودت را به همه ثابت کنی. گاهی سکوت در برابر برخی آدم‌ها، بهترین پاسخ است... 🔸اگر اطمینان داری که راه درست را انتخاب کردی، به راهت ادامه بده؛ مهم نیست دیگران درباره‌ات چه فکری می‌کنند، لازم نیست مرتب خودت را اثبات کنی. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️💠پرسش: آیا در اسلام اخلاق نسبی است؟ ✍️ پاسخ: نسبي بودن اخلاق بدين معناست كه ارزش ها و اصول اخلاقي ثابت و پايدار نيستند بلكه با تغيير شرايط و فرهنگ ها،‌ اخلاقيات هم تغيير خواهند كرد. با توجه به توجیه برخی از رفتارهای نادرست اخلاقی به بهانه اعتقاد به نسبی بودن اخلاق ، لازم است تصریح کنیم که اسلام طرفدار مطلق بودن اخلاق است. اسلام احكام اخلاقي را تابع سليقه افراد و قراردادها و شرايط و زمان و مكان نمي داند چرا که ریشه اخلاق در اسلام مبتنی بر عقل سلیم است و عقل سلیم با گذشت زمان و اقتضائات متفاوت دستخوش تغییرنخواهد شد.البته ابتنای اخلاق بر عقل سلیم به معنی حذف دین نمی باشد چرا که دین مهمترین پشتوانه برای اخلاق است. بخشی ازقواعد و اصول اخلاقی را به راحتی با وجدان می توان دریافت و از طریق عقل دسترسی به آن آسان است اما برای دسترسی به بخش دیگری ازقواعداخلاقی مخصوصا در مصادیق نیازمند راهنمایی دین هستیم. کسانی که بحث نسبیت در اخلاق را مطرح می نمایند ریشه اخلاق را صرفا عقل می دانند در حالی که با پشتوانه دانستن دین برای اخلاق دیگر جایی برای بحث نسبیت وجود ندارد.چرا که خداوندحكم اخلاقي را انشا كرده نه عقل و در ذات و اراده الهي هم تغيير و تحول معنا ندارد. ما قائل به این امر هستیم که ارزش هاي اخلاقي ريشه در فطرت انسان دارند و از آن جا که فطرت در همه انسان ها مشترک است، ارزش هاي اخلاقي نيز در مورد همه انسان ها در همه زمان ها و مکان ها يکسان است و اين همان مطلق بودن اصول اخلاقي است.معتقد بودن به نسبیت در اخلاق شرایط سلب مسئولیت را فراهم می آورد تا جایی که با چنین عقیده ای هرکس قادر خواهد بود هرفعلی را به دلیل اقتضائات زمانی و مکانی موجه و اخلاقی دانسته و آن را انجام دهد.بی معنا بودن تبليغ و هدايت و ارشاد و تربيت که از مبانی مهم دینی و الهی می باشند از دیگر آثار چنین دیدگاهی است. برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به کتابهای اسلام و مقتضیات زمان جلد 1 و 2 و همچنین کتاب فطرت از شهید مطهری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🕉 ⤴️ آساناهای یوگا چون سوریاناماسکار پرستش خورشید است. •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ پاسخ: 1️⃣نکته ی اول: اگر این حرف صحیح باشد، باید سال گذشته قطره ای باران نمی آمد چون نماز جماعت ها برگزار می شد و این در حالی است که بر اساس آمار رسمی، میزان بارندگی به لطف خدا به مراتب بیشتر و در برخی نقاط باعث سیل شد. 2️⃣نکته ی دوم: به مدد الهی و با روشنگری علما، در این ایام کرونایی، هر منزل تبدیل به یک مسجد شد و محدوده ی نماز جماعات از مساجد به تمام منازل تسری پیدا کرد. فداکاری ها و ایثارهای شکل گرفته در این روزها، نتیجه ی رسوخ فرهنگ دینی در اعماق جان مردم هست که از همین مساجد و جماعت ها نشأت می گیرد. 3️⃣نکته ی سوم: نماز جماعت از اعمال عبادی میلیون ها مسلمان است که از اعتقاد عقلانی آن ها به خدا و دین مبین اسلام سرچشمه می گیرد. چه باران ببارد و چه باران نبارد. 4️⃣نکته ی چهارم: تغییرات اقلیمی و جغرافیایی از نظم خاصی در دنیا پیروی می کنند که گاهی بارش کم را رقم می زند و گاهی بارندگی زیاد. 5️⃣نکته ی پنجم: به لطف خدا و تلاش مجاهدین سلامت و همکاری مردم عزیز از کرونا نجات پیدا می کنیم و به آیندگان می گوییم: غربی ها و غربزده ها فهمیدند که راه حل گشایش را نباید فقط در ماده و مادیات دنبال کرد و برای عبور از برخی مشکلات باید دست به دامن خدا و دین شد. و البته خواهیم گفت: غرب و تمدن پوشالیش با یک ویروس کوچک متزلزل شد و توان مدیریت تهییه ی ماسک هم نداشتند.... 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🕉 ⤴️ یوگا ورزش نیست، بلکه عرفان است. •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 👈درمان بیمار کورونا توسط،مروجین در ایران کشف شد. 😂 1. شما اصلا بیمار نمیشوید! 2.فقط به این بیماری فکر نکنید.! •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️مگر خدا نفرموده است که حق الناس را رعایت کنید من از حق الله می گذرم حال اگر نماز نخوانیم خدا از حق خودش می گذرد؟ 🔰پاسخ: 1⃣ اولا - از قرآن کریم و سایر متون دینی استفاده می شود که بخشش گناهان و گذشت خداوند از حق خود، در جایی است که انسان گناهان و خطاهایی را از روی جهالت انجام دهد و توبه کرده و با عمل صالح گذشته خود را جبران نماید در این صورت از حق خود می گذرد، نه اینکه عمدا گناه کند و اصرار بر عمل خود داشته باشد به این خیال که خداوند او را می بخشد. عفو و بخشش خداوند بی دلیل نیست بلکه با حساب و کتاب است. 🔸بر اساس روایات اگر کسی عمدا نماز نخواند موجب کفر او می شود و دیگر زمینه ای برای بخشش و گذشت او فراهم نمی شود. 2⃣ ثانیا: اگر قرار بود خداوند از حق خودش به راحتی بگذرد به گونه ای که هر کس خواست به دستورات الهی عمل کند و هر کس دوست داشت آن را رها نماید؛ در این صورت چه لزومی داشت که اصلا خداوند دستوری برای بندگانش صادر کند و یا دیگر لزومی نداشت تا خداوند متعال برای ابلاغ دستورات خودش به مردم صد و بیست و چهار هزار پیامبر را با آن همه مشقت هایی که برای آنها وجود داشت مبعوث نماید. 3⃣ثالثا: اگر قرار باشد خدا نسبت به حق خودش در خصوص نماز بی تفاوت باشد دلیلی ندارد این همه آیات و روایات مربوط به عذاب کسانی که نسبت به نماز سهل انگارند و یا نماز نمی خوانند بیان نماید. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ♨️ @javadheidari110
💠 پرسش: چرا هرچقدر دعا می کنم و حاجتم را از خداوند طلب می کنم برآورده نمی شود؟ ✍️ پاسخ: دعا عامل اتصال انسان به خداست ونوعي عبادت تلقي مي شود اما درعين حال شرايط وآدابي دارد که با رعايت آن آداب دعاهاي ما به اجابت نزديک ترخواهد شد.برخي از آن آداب، آداب ظاهري دعا و برخي ديگر آداب باطني دعا مي باشد با وضو بودن، توجه به زمان، حضور در برخي مکانها، ذکر صلوات قبل و بعد ازدعا و مضطربودن ازجمله آداب ظاهري دعا مي باشدواموري همچون ترک گناه، خلوص نيت، حسن ظن به خدا، معرفت وتوجه به مضمون دعا به عنوان آداب باطني آن ذکر شده است. بيان حوائج ومشکلات و به زبان آوردن خواسته ها درهنگام دعا امري مطلوب و پسنديده است و در روايات به ما توصيه شده که حتي نمک غذاي خويش را هم ازخداوند بخواهيد بنابراين ذکر نيازمنديها و خواسته هاي مادي و معنوي ما خود نشانگر فقر ذاتي و ناچيز بودن ما دربرابر خداوند است ومي توان گفت نوعي تمرين بندگيست و توحيد افعالي انسان را محکم ترمي نمايد اما درعين حال لازم است در کنار بيان نيازها و خواستن آنها از خداوند متعال در ادامه، خواست خداوند و مصلحت او را نيزهنگام دعا مد نظر گرفته و کاررابه خداوند بسپاريم. استجابت دعا خود‌به‌خود ايجاد نمی‌شود و انسان باید مقدمات و زمينه‌هاي پیدایش آن رافراهم کند بنابراین انجام کارهاي محبوب خداوند به ما در آمادگی برای دریافت محبت الهی و استجابت دعا کمک مي‌کند یکی از موانع استجابت دعا گناه است انسان با انجام گناه کوچک و بزرگ راه استجابت دعا را برخود می بندد کوچک شمردن گناه نیز مانع مهم دیگری در عدم استجابت دعا بشمار می رود. استجابت به معنی این نیست که هرآنچه من میخواهم به همان شکل رقم بخورد بلکه گاهی دعای ما به اشکال دیگر برآورده می شود درحالی که ما متوجه نیستیم. نظام جهان نظام حکیمانه و بر مبنای سبب و مسبب است بنابراین در دعا کردن نباید انتظار داشته باشیم که خداوند نظم عالم را برای ما به هم بزند تا امری که مصلحت نیست را تبدیل به مصلحت نماید. علاوه بر این ، گاهی انسان نسبت به خیر و شر خود آگاه نیست به گونه ای که آن چه به خیر خود می‌داند، شرّ اوست و آن چه شر می پنداردخیر اوست. درقرآن آمده است: « وَ عَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ»(1) چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید ، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید ، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خدا می داند ، و شما نمی دانید. برای برآورده شدن حاجت نیازمند توسل به امور معنوی هستیم لذا از طریق توسل به اهل بیت (ع)، توسل به نماز، به نیکی به پدر و مادر، صله ارحام، صدقه و... راه اجابت را برای خویش هموار نمایید. خدای متعال منبع بی نهایت قدرت و رحمت است، بنابراین ناامید شدن از خداوند به هیچ وجه مبنای درستی ندارد و ناشی از ناآگاهی انسان است. انسان آگاه هرگز از خدای متعال ناامید نمی شود و می کوشد تا موانع موفقیت را از سر راه خود بردارد. پی نوشت: 1 سوره بقره(2)، آیه 216 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
📖 داستانی کوتاه ... پادشاهی دید که خدمتکاری بسیار شاد است، از او علت شاد بودنش را پرسید. خدمتکار گفت: قربان همسر و فرزندی دارم و غذایی برای خوردن و لباسی برای پوشیدن و بدین سبب من راضی و شادم. پادشاه موضوع را به وزیر گفت. وزیر هم گفت: قربان چون او عضو گروه ۹۹ نیست بدان جهت شاد است، پادشاه پرسید گروه ۹۹ دیگر چیست؟ وزیر گفت: قربان از امروز هدیه‌ای شامل یک کیسه برنج را با ۹۹ سکه طلا جلو خانه وی قرار دهید، و چنین هم شد. خدمتکار وقتی به خانه برگشت با دیدن کیسه و سکه ها بسیار شاد شد و شروع به شمردن کرد، ۹۹ سکه؟ و بارها شمرد و تعجب کرد که چرا ۱۰۰ تا نیست، او ناراحت شد و تصمیم گرفت از فردا هر کاری بکند تا یک سکه طلای دیگر اضافه گرفته، و در حد عالی قرار گیرد. او از صبح تا شب سخت کار می‌کرد، و به آنچه به دست می آورد، خوشحال نبود. وزیر هم که با پادشاه او را زیر نظر داشت گفت: قربان او اکنون عضو گروه ۹۹ است و اعضای این گروه کسانی هستند که زیاد دارند؛ اما شاد و راضی نیستند و همیشه درگیر یک درجه کمتر از عالی غصه دارند. 🔹تصمیم بگیریم‌ قدر نعمت‌ها و داشته های موجود خود را بدانیم تا شادکام باشیم. تمامیت خواهی و کامل خواهی ، فرد را نگران و آشفته بهترین نبودن کرده و به جای شکر نعمت و احساس رضایت، نارضایتی فراهم می کند. @javadheidari110
❓تا چه میزان می توان روی سخنان فالگیرها و طالع بین ها حساب باز کرد؟ 🔰 در تاریخ آمده است که امیرالمؤمنین علیه السلام می خواستند به جنگ نهروان بروند یکی از همین طالع بین ها آمد خدمت حضرت و به ایشان عرضه داشت: من طالع را نگاه کردم و دیدم این زمانی که شما قصد رفتن دارید زمان بدی است و شما شکست خواهید خورد. 💠 حضرت فرمودند که اگر من به حرف تو گوش دهم مشرک می شوم؛ چرا که این یعنی تو در سرنوشت من تأثیر داری و تو می توانی اوضاع را عوض کنی پس خدا چه می شود؟! حضرت علی علیه السلام حرکت کردند و در جنگ پیروزی قاطعی هم کسب کردند. ✳️ پس هر کسی که به حرف های این اشخاص گوش فرا دهد در واقع معتقد شده که در این عالم دو مؤثر وجود دارد یکی خداوند متعال و دیگری طالع بین، و از این جهت مشرک شده است. 🔹منطقی ترین و عالمانه ترین صورتی که می توان برای منشأ حرف ها و اطلاعات و سخنان این ها در نظر گرفت ارتباط با شیاطین جن است. 🔸 شیاطین جن خبرهایی را از طریق استراق سمع یا طرق دیگر بدست می آورند که در این میان یک خبر درست را مطرح می کنند تا بتوانند نود و نه خبر دروغشان را هم غالب کنند؛ پس طالع بین ها و فالگیرها یک قدم برای فرد برمیدارند تا بتوانند از طریق اعتماد سازی به هدف شوم خودشان دست یابند و مهمترین سرمایه فرد که ایمانشان باشد را از آنها بگیرند؛ پس از این جهت هم باید هوشیار باشیم. 🍃همچنین بخش قابل توجهی از اطلاعاتی که فالگیرها و طالع بین ها در اختیار اشخاص قرار می دهند در واقع از خود این اشخاص می گیرند به واسطه سوالاتی که می پرسند و سرنخ هایی که بدست می آورند، در حالی که آن شخص اصلا متوجه این کار نمی شود. ♻️ نا گفته نماند که درصد بسیار بالایی از این افراد دنبال شیّادی و کلاهبرداری و پرکردن جیب های خودشان هستند که در برخی موارد متأسفانه سوء استفاده های دیگری هم از افراد می کنند. ✅در نتیجه ما این راهها را به هیچ وجه توصیه و تأیید نمیکنیم و به همان راهی که اهل بیت ع و علماء رفتند توصیه می کنیم. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: آیا این مطلب که ،علماء و فقیهان با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ،مخالفت می‌کنند ، صحت دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول :در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام ، علم و عالم با تعابیر مختلف تمجید و تعظیم شده‌اند و عالمان به‌عنوان نگهبانان دین ، جانشینان رسول خدا ، معرفی‌شده و از مردم خواسته‌شده است از آنان تقلید و تبعیت کنند.(1) نکته دوم : توجه در منظومه‌ی روایی اهل‌بیت علیهم‌السلام ،انسان را به این نکته رهنمون می‌کند که : بعضی از عالمان هستند که با تأویلات و برداشت‌های خود درصدد انحراف مردم هستند که از تبعیت و پیروی از آن‌ها منع شده است.مرحوم شیخ حرّ عاملی در وسایل الشیعه بابی را با این عنوان گشوده‌اند :« بَابُ عَدَمِ جَوَازِ تَقْلِيدِ غَيْرِ الْمَعْصُومِ ع فِيمَا يَقُولُ بِرَأْيِهِ وَ فِيمَا لَا يَعْمَلُ فِيهِ بِنَصٍّ عنهم»؛«عدم جواز تقلید از کسی که بارأی و نظر خود و بدون در نظر گرفتن روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام فتوا می‌دهد»(2) نکته سوم :اما در مورد روایاتی که بیانگر مخالفت اهل علم با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند : الف ) غالب این روایات دارای ضعف سند می‌باشند و برای تخریب چهره علماء که حافظان و نگهبانان دین و مذهب هستند ،جعل‌شده‌اند. ب ) فارغ از بحث سندی ، این روایات ناظر به علماء سوء و منحرف می‌باشند که در تمام دوران حتی بعد از رسول خدا صلی‌الله علیه و اله بوده‌اند. ج) الفاظ موجود در روایات عام بوده و عالمان دیگر فرقه‌ها و مذاهب را هم که اعتقادی به امام زمان ندارند و یا در شخصیت ایشان دچار انحراف می‌باشند،شامل می‌شود. پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 67 2. وسائل الشيعة، ج‏27، ص: 124 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠پرسش: آیا پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله، کسی را به قتل رساندند؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله، انسان شجاع و دلیری بوده و در سخت‌ترین لحظات جنگ پناهگاه اصحاب خويش بودند. از امیرالمؤمنین علي علیه‌السلام نقل‌شده است: «وقتی‌که جنگ و نبرد شدت می‌گرفت و نبرد تن‌به‌تن آغاز می‌شد به رسول خدا پناه می‌بردیم و در اين هنگام هیچ‌کدام از ما از او نزدیک‌تر به دشمن نبود». (1) بااین‌وجود در منابع تاریخی به این مطلب تصریح‌شده است هیچ‌کس به دست ایشان کشته نشد مگر يک نفر. جریان کشته شدن این فرد در منابع تاریخی بدین شرح نقل‌شده است: أبی ابن خلف که از سران مشرکين بود روزي به پيامبر گفت: «من اسبي دارم که هرروز به او آب‌وعلف می‌دهم تا چاق و چالاک بشود و سرانجام سوار بر آن شده و تو را می‌کشم»! پيامبر خدا فرمود: «بلکه به خواست خدا من تو را می‌کشم». در جنگ احد أبی بن خلف پرسيد: «محمد کجاست؟». سرانجام آن حضرت را شناخت و به‌سوی ايشان حمله‌ور شد. پيامبر صلی‌الله علیه و اله هم نیزه‌ای در دست گرفتند و خراشي بر گردن «ابي» انداختند. ابي بن خلف نعره می‌کشید و می‌گفت: محمد مرا کشت! يارانش به او دلداري می‌دادند که اين خراش کوچکي است بی‌تابی نکن! ابي بن خلف می‌گفت: «اگر اين زخم از ناحیه‌ی دودمان و قبيله ربيعه يا مضر وارد می‌شد حق با شما بود اما به خدا سوگند در مکه به من گفت تو را می‌کشم و اگر آب دهان به من انداخته باشد مرا می‌کشد [چه برسد که به من نيزه زده باشد!]. نهایتاً او درراه مکه در منطقه سرف مُرد (2) نکته قابل‌توجه در این جریان این است که حتی دشمنان پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله، ایشان را انسان صادق و راست‌گویی می‌دانستند؛ لذا اگر خبر غیبی از آن حضرت برایشان نقل می‌شد با حساسیت خاصی با آن برخورد می‌کردند. پی‌نوشت‌ها: 1. بيهقي، ابوبكر احمد بن حسين، دلائل النبوه، تحقيق عبدالمعطي قلعجي، بيروت، دارالكتب العلميه، 1405 ق، چاپ اول، ج 3 ص 69-70. 2. أبو جعفر محمد بن جرير الطبري (م 310)، تاريخ الأمم و الملوك، تحقيق محمد أبوالفضل ابراهيم، بيروت، دار التراث، ط الثانية، 1387 هق، ج ٢ ص ۵١٨. @javadheidari110
💠پرسش: فلسفه ی تعدد زوجات پیامبر اسلام چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول: پیامبر خدا صلوات‌الله‌علیه تا سن 25 سالگی در اوج عفت و پاکی همسری را اختیار نکردند و دوست و دشمن او را به‌خوبی می‌ستودند. (1) نکته دوم: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله تا سن پنجاه‌سالگی تنها یک همسر داشتند و تا زمانی که حضرت خدیجه در قید حیات بودند، همسر دیگری اختیار نکردند. (2) نکته سوم: پیامبرصلى الله علیه واله، تنها با یک زن باکره ازدواج کرد و او «عایشه» بود، بقیه همسران او، همه زنان بیوه بودند.(3) نکته چهارم: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله بعد از رحلت حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و بعد از پنجاه‌سالگی، به خاطر مصالح مختلفی، ازدواج‌های متعددی داشتند که البته در عرف آن زمان یک امر عادی به‌حساب می‌آمد. برخی از مصالح و اهداف پیامبر در راستای تعدد زوجات، تقدیم می‌شود: یک: اهداف سیاسی: مانند ازدواج پیامبر با حفصه و عایشه دو: برای شکستن سنت جاهلی: مانند ازدواج با زینب سه: براى کاستن از عداوت، یا طرح دوستى و جلب محبت اشخاص و یا اقوام متعصب و لجوج. پی‌نوشت‌ها: 1. السیرة الحلبیّة، ج 1، ص 140 2. موسوعة التاریخ الاسلامی، چاپ مؤسسه الهادی، ج 1، ص 333 و 334 3. بحار الانوار، ج 22، ص 191 @javadheidari110
💠پرسش: لعن به چه معناست؟ چرا در زیارت عاشورا بعضی افراد و جریان ها لعن شده اند؟ ...................................................................................................................................... ✍️پاسخ: نکته اول : لعن در لغت به معنای راندن و دور کردن از رحمت خداوند می باشد. (1) پس اگر می گوییم: «خدا فلانی را لعنت کند» یعنی: خدایا فلان فرد را از رحمت خود دور و عذابت را بر آن نازل کن. نکته دوم: در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، گروهی از مردم مورد لعن قرار گرفته اند و این امر در زیارت عاشورا تکرار شده است و بیانگر اهمیت موضوع و مطابق با قرآن می باشد. نکته سوم: لعن در زبان قرآن و روایات، نوعی فرهنگ سازی و مرزبندی بین انسان ها است و تذکر می دهد: مواظب باشید در دام این افراد نیافتید و خود به صفات آن ها مبتلا نشوید. نکته چهارم: کسانی که در زیارت عاشورا مورد لعن قرار گرفته اند، افراد و جریان هایی هستند که از مسیر حق دور شده و به نهایت شقاوت و سنگدلی رسیده اند و تمام تلاش خود را برای خاموش کردن نور الهی به کار گرفته اند. نکته پنجم: در لعن کردن باید از نام بردن افرادی که برای برخی از مذاهب مقدس هستند پرهیز شود تا وحدت امت اسلام که مورد تاکید قرآن و روایات می باشد، حفظ و امنیت جامعه ی اسلامی به مخاطره نیافتد. پی نوشت: 1. مفردات راغب، ص 741 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: تجمل گرایی یعنی چه؟ اینکه ما منزل خوب یا ماشین مدل بالا داشته باشیم تجمل گراییه؟ ✍️ پاسخ: تجمّل به معنای زیور بستن، آذین کردن، خودآراستن، مال و اثاثه گرانبها داشتن، خودآرایی، جاه و جلال، خدم و حشم و ... آمده که جمع آن تجمّلات است.(1) همچنین به آنچه که موجب نشان دادن شأن و شکوه و زیبایی باشد، تجمل گویند.(2) ودراصطلاح اخلاقي گرايش بيش از حد به زيبايي ها و ظواهر فريبنده دنيا را تجمل يا تجمل گرايي مي نامند. بنابراین اگر تجمل را مطابق با معنی لغوی آن به معنی آراستن و زیبایی بدانیم امر مطلوب و ممدوحی است اما اگر مقصود ازتجمل معنای اصطلاحی آن دراخلاق یعنی تجمل گرایی باشد مذموم است چرا که اموری همچون رفاه زدگی ، دنیازدگی ، عیّاشی ، خوش گذرانی بی حدّ و مرز،کثرت طلبی در ثروت،بی توجهی به قناعت کردن و... را به دنبال دارد. توجه به تنوع در زندگی اگر در حد معمولی و متعادل باشد امر نیکویی است اما اگر این توجه ازحد خود خارج شده و به افراط کشیده شود مذموم شمرده می شود. صرف اینکه بگوییم مال ما حلال است و از راه حلال می خواهیم زندگی پر از تجمل داشته باشیم درست نیست چرا که حتی اگر از راه درآمد حلال هم بخواهیم به تجمل گرایی رو آوریم کم کم و به مرور زمان روحیه قناعت و ساده زیستی را از دست داده و طمع را در وجود خود می پرورانیم . با توجه به اینکه دین اسلام هدفش، ساختن انسانی کامل با ویژگی های مثبت روحی و روانی است، به همین دلیل اسلام از عوامل زمینه ساز و ایجاد کننده رذائل اخلاقی نیز پیشگیری می کند تا انسان در دام آن رذیله نیافتد.بنابراین رو آوردن به تجملات اگر چه از راه حلال هم باشد می تواند ما را به سمت طمع و اسراف و رفاه زدگی و دنیا طلبی منحرف سازد و زمینه افتادن در دام چنین رذائلی را فراهم نماید به همین دلیل مورد مذمت قرار گرفته است. امروزه تجمل گرایی به گونه ای گسترش و رواج یافته است که درمتن زندگی ما و حتی سر سفره ما خودنمایی می کند.بکاربردن و بهره گیری از مصادیق متعدد این جذابیتها و خلاقیتها چه در تزیین منزل و تغییر دکوراسیون و چه در پخت و پز و آشپزی و چه در انتخاب مدل ماشین و محل زندگی اگر به اسراف کشیده نشود و موجبات فخرفروشی افراد به یکدیگر را فراهم نیاورد اشکال ندارد اما اگر این امور سر از اسراف در آورد امر پسندیده ای نیست.تجمل ‌گرایی در هر جا که باشد، یکی از مصادیق اسراف و تبذیر است و اسلام آن را بسیار نکوهش کرده است. خداوند در کلام نورانی قرآن می فرماید: إِنَّ الْمُبَذِّرينَ کانُوا إِخْوانَ الشَّياطينِ وَ کانَ الشَّيْطانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً چرا که تبذیرکنندگان ، برادران شیاطینند و شیطان در برابر پروردگارش ، بسیار ناسپاس بود(3) تجمل گرایی منجر می شود افراد روحیه انفاق کردن را نیز از دست بدهند وکمتر به داد محرومان برسند و حتی ممکن است همین اموال موجبات غفلت و فراموشی انسان را فراهم نمایند. در قرآن كريم مي خوانيم: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ ای کسانی که ایمان آورده اید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند! و کسانی که چنین کنند ، زیانکارانند!(4) بنابراین اموال و دارایی و خانه و ماشین باید ابزاری برای رسیدن انسان به آخرت باشند نه وسیله ای برای پیوند و الصاق انسان به دنیا.لذا اگر انسان وابسته به مال وثروت نباشد واز دین وایمان فاصله نگیرد وثروت را در راه دین مصرف کرده وخانه آخرت خود را با آن آباد کند خوب است و در غیر این صورت باید از آن بپرهیزد. پی نوشت ها: 1-فرهنگ فارسی، محمد معین، امیرکبیر، 1371، ج 1، ص 1032 2- لغت نامه دهخدا، علی اکبر دهخدا، انتشارات مجلس شورای اسلامی، ج 14 3 سوره اسراء(17)، آیه 27 4 سوره منافقين(63) آيۀ 9 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: قبل از عقد با نامحرم رابطه داشتم و الان میخوام توبه کنم کمکم کنید لطفا؟ ✍️ پاسخ:. ارتباط با نامحرم ازگناهان کبیره محسوب می شود و برهمه ما لازم است که در روابط مان با نامحرم دقت لازم را بخرج دهیم تا گرفتار گناه نگردیم.وسوسه شیطان در ارتباط با نامحرم به گونه ای است که پیر و جوان و مجرد و متاهل و مذهبی و غیر مذهبی نمی شناسد و شیطان دام و بسترگناه را براحتی برای همه ما پهن می کند. گاهی نیازها و کمبودها در زندگی منجرمی شود که انسان به سمت گناه برود و اتفاقا تفاوت افراد درستکار و اشخاص گناهکار در همین جبهه مشخص می شود چرا که فرد معتقد علیرغم نیاز، صبر و عفت و تقوا را پیشه خود می کند و تن به گناه نمی دهد اما فردی که خود را تسلیم هواهای نفسانی می کند به دعوت شیطان لبیک گفته و خود را آلوده به گناه می کند.باب توبه همواره و همیشه برای انسان باز است و همواره خداوند پذیرای افراد توبه کار و مخصوصا جوان توبه کار است. همین که شما اقدام به توبه نموده و نسبت به عملکرد نادرست خویش پشیمانید لطفی بزرگ ازجانب خداست پس لطف الهی را قدر شناخته و ناامید نشوید.ناامیدی ازرحمت خداوند خود گناهی بس عظیم است پس به رحمت و بخشش امیدوار باشید.اما در عین حال تلاش نمایید که توبه شما توبه حقیقی باشد و شرط حقیقی بودن آن، این است که هرگز رجوع به چنین گناهی نداشته باشید.درواقع ترک ارتباط به هرشکل و به هرنحو، با شخص مورد نظر، بیان کننده توبه حقیقی شما خواهد بود. گناه قطعا عوارض متعددی به دنبال خواهد داشت .مهمترین عارضه گناه مکدرشدن روح انسان و درگیری فکری و روانی است.لذا توصیه می شود هرآنچه شمارابه یاد شخص مورد نظر می اندازد ازخود دور نمایید. چنانچه پیام ویا تصویر و یا عکس وشماره تلفن و یا یادگاری از او نزد شما هست آنها را ازبین برده و به فراموشی بسپارید. به درگاه خداوند استغفار نموده و برای جبران گناه خویش و دور شدن از عذاب وجدان، محبت خویش به همسرتان را چندین برابر نمایید.به هیچ وجه برای فرارازعذاب وجدان، ارتباط قبلی خودرا برای همسرتان بازگو نکنید وبدانید شما نه شرعا و نه اخلاقا موظف به بیان ارتباط گذشته نیستید. خداوند در قرآن می فرماید: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زياده‏روى روا داشته‏ايد از رحمت‏خدا نوميد مشويد در حقيقت‏خدا همه گناهان را مى‏آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است. (1) اگرشما دچاراختلال وابستگی و عاطفی با نامحرم شده باشید قطعا برای فراموش کردن او به زمان نیاز دارید . گذر زمان شفابخش بزرگی است اما مواظب باشید تا فراموشی کامل هرگز سراغ تکرار ارتباط ولو با یک پیامک نروید. شرایطی که در آن قراردارید را فرصت و ابتلاء و آزمایش خداوند بدانید وتلاش کنید ازاین امتحان پیروز بیرون آیید.خداوند را به خاطرتوفیق توبه و این که همسر مومنی به شما بخشیده شکر کرده و دربرابر این موهبت خداوند سجده شکر بجا آورید. هرزمانی که یاد نامحرم افتادید سریعا موضع خود را تغییر داده و تمرکز خویش را بر روی مطلب دیگری ببرید با تداوم این کار کم کم و به مرور زمان نقش نامحرم در ذهن شما کم رنگ و کم رنگ تر خواهد شد. ارتباطتان را با همسرتان بیشتر و بهتر از قبل مدیریت کنید و با بذل عاطفه و احساس برای ایشان در تمام زمینه ها به نیازهای ایشان توجه کرده و ازاین طریق نیازهای خودرا نیز تامین نمایید. پي نوشت: 1.سوره زمر(39)، آيه 53. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: کفاره و فدیه مربوط به هر ماه رمضان را، چه زمانی باید پرداخت ؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: کفاره تأخیر و کفاره بیماری که تا ماه رمضان بعد نتواند قضای روزه را بگیرد، پس از رسیدن ماه رمضان بعد پرداخت می شود، اما پرداخت کفاره افطار عمدی یا فدیه ای که زن باردار یا زن شیرده باید بپردازد، قبل از رسیدن ماه رمضان بعد، اشکال ندارد. پی نوشت: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری،احکام مناسبتی @javadheidari110
تناقض - سها 1.ogg
1.87M
✅ آیا در قرآن تناقض است؟ ⏪پاسخهای کوتاه به اکاذیب و توهمات دکتر "سها" 📆ایام ماه مبارک رمضان ♻️توسط : استاد جواد حیدری مدرس حوزه و دانشگاه #اختلاف قرائات و تحریف 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: «رمضان» ، به چه معناست ؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : «رمضان» از ریشه «رَمَضَ»به معنای : شدت حرارت و گرما،است.در لسان العرب چنین آمده:«الرَّمَضُ‏ و الرَّمْضاءُ: شِدّةُ الحَرّ». (1) نکته دوم : رمضان در اصطلاح، نام نهمین ماه از ماه‌های قمری است. در علت نام‌گذاری این ماه به رمضان گفته‌اند: «عرب، ماه‏ها را با زمانى كه در آن واقع شوند نامگذارى كرده‏اند، رمضان در زمان شدت گرما بود؛ لذا این ماه به «رمضان» موسوم شد. (2) رسول خدا فرمود: «رمضان، ماه گناه سوزی است و خداوند در این ماه گناهان بندگانش را می‌سوزاند و می‌بخشد، بدین‌جهت این ماه، رمضان نامیده شده است». (3) پی‌نوشت ها: 1. لسان العرب، ج‏7، ص: 160 2. مجمع البحرین، ج2، ص 223 3. مستدرک الوسائل، ج7، ص 484 @javadheidari110
📣 برگزاری ختم قرآن "سراج" 📖 نرم‌افزار ایجاد و شرکت در ختم قرآن بصورت عمومی و گروهی 📥 دانلود رایگان از بازار👇 http://cafebazaar.ir/app/isca.quran.seraj 📱 ویژگی های نرم افزار: ✅ شرکت در ختم عمومی قرآن ✅ امکان ایجاد ختم گروهی توسط کاربر ✅ دعوت دوستان جهت شرکت در ختم قرآن از طریق اشتراک گذاری ختم در شبکه های اجتماعی ✅ مشاهده لیست شرکت کنندگان در ختم گروهی ایجاد شده توسط کاربر ✅ مشاهده لیست ختم های گروهی کاربر @MaarefQuran