eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
372 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
دلیل عقلی بر اثبات 🔰تقریر کوتاه از 🔹الف - غرض از آفرینش انسان و جهان رسیدن انسان به كمال نهایی است. 🔸ب - انسان بدون راهنمای راه یافته و مصون از خطا و گناه به مقصد نمی رسد. 🔹ج - خدای حکیم هرگز نقض غرض نمی کند و هدف آفرینش را تحقق می بخشد. 💠نتیجه: خداوند برای رسیدن انسان به كمال نهایی لزوم راهنما و پیشوایان معصومی را منصوب خواهد فرمود. ✅ ممکن است گفته شود: نقش هدایت انسان ها به سوی کمال و رهبری آنها را قرآن و سنت پیامبر می توانند عهده دار شوند. 🔶پاسخ آن است که این سخن به دلایل زیر تمام نیست؛ 1️⃣ نخست؛ قرآن تنها کلیات و اصول را بیان کرده و برای فهم جزییات، مصادیق، تفسیر، تأویل و تبیین مقاصد آن باید فرد معصومی که با عالم غیب در ارتباط است وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت افراد از تعیین مصادیق کمال و راههای وصول به آن عاجز خواهند بود. 2️⃣ دوم: اگر مسلمانان بر سر فهم قرآن و سنت پیامبر با هم اختلاف پیدا کردند که در عمل نیز چنین شده است - مرجع فصل اختلاف کیست و چه مقامی جز امام قادر است به عنوان فصل الخطاب حرف آخر را بیان کند. 3️⃣ سوم: پیامبر در مدت کوتاه رسالت (۲۳ سال) و با توجه به مشکلات فراوان از قبیل : کارشکنی های مشرکان، محاصره، تهدید، ارعاب، جنگها و ... هرگز مجال لازم را برای بیان همه احکام و تعالیم اسلام پیدا نکرد و تنها باید ادامه کار توسط شخصی نظیر خود حضرت پیگیری شود و این اشخاص جز امامان نمی توانند باشند. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🔶 آقای حیاتی ! حیف شما نبود؟ خودتو خرج کیا کردی.. خرج کف و هورای یه مشت فیک مجازی ؟!! 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
قرائت سوره سجده دار برای جنب: آيا خواندن همه آیات سوره هایي که سجده واجب دارند به حائض و جنب حرام است یا فقط آیه سجده؟ سوره‌هائی که سجده واجب دارند: 1. سورة 32 قرآن " الم تنزيل (سجده)" : آية 15    2. سورة 41 "حم سجده ( فصلت)" : آية 37   3. سورة 53 "النجم" : آية آخر 4. سورة 96 " إقرا (العلق)" : آية آخر امام خمینی (رحمة الله علیه): خواندن سوره‌اي كه سجده واجب دارد؛ حرام است اگرچه يك حرف  از اين چهار سوره (حتي بعض از «بسم الله الرحمن الرحيم») را نيز بخواند.(تحريرالوسيله، ج1، ص39، القول فی احکام الجنب، الخامس  و ص 46، القول فی احکام الحائض،توضيح المسائل، ص46، م 355 و ص 57، م 450) آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی): خواندن خصوص آیه‌ای که سجده واجب دارد، حرام است، ولي خواندن ساير آيات از اين سوره ها اشكال ندارد.(اجوبةالاستفتائات، ص38، س199)  آیت الله سیستانی (دام ظله العالی): خواندن آیه‌ای که سجده واجب دارد حرام است و احتياط مستحب آن است که سایر آیات این چهار سوره یا بعض از «بسم الله الرحمن الرحيم» را هم نخواند.(العروة‌الوثقي مع تعليقه، ج1، ص216، ما يحرم علي‌الجنب، الخامس توضيح‌المسائل جامع، ص144، م427، مورد هفتم از محرمات) آیت الله شبیری (دام ظله العالی): خواندن آیه‌ای که سجده واجب دارد حرام است، بلکه بنابر احتياط خواندن آيات ديگر يا قسمتی از يک آيه از سور‌ه‌های سجده نيز جايز نيست.(توضيح المسائل، ص 83، م 393، مورد پنجم و ص 95، م 456) آیت الله صافی (دام ظله العالی): خواندن آيه ای که سجدة واجب دارد؛ حرام است و اگر يک حرف از اين چهار آيه را هم بخواند، حرام است و احتياط مستحب آن است که آيات ديگر سورة سجده دار را نيز نخواند.(هداية‌العباد، ج1، ص32، م181 و 182، الخامس و ص 43، م 245،توضيح‌المسائل، ص73، م361 و ص 90، م 456) آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی): خواندن آیه ای که سجده واجب دارد حرام است و احتياط مستحب آن است که تمام سوره، حتّي بعض از «بسم الله الرحمن الرحيم» را هم نخواند.(العروة الوثقي مع تعليقات، ج1، ص223، فیما يحرم علي الجنب، الخامس و ص 259 و 160، فی احکام الحائض، الثالث توضيح المسائل، ص72، م370) آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی): خواندن سوره اي كه سجدة واجب دارد؛ حرام است و اگر يك حرف را به قصد يکی از اين چهار سوره هم بخواند، حرام است.(التعليقات علي كتاب العروةالوثقي، ص56، ما يحرم علي الجنب،) آیت الله مظاهری (دام ظله العالی): خواندن هر يك از آياتى كه سجده واجب دارد بر جنب حرام است آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی): خواندن آیه‌ای که سجده واجب دارد، حرام است و بنابر احتياط واجب از خواندن بقیه اين چهار سوره حتي از خواندن «بسم الله الرحمن الرحيم»، بلكه بعض آن به قصد اين سوره‌ها نيز خودداري كند. 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
خدای تعالی وحی نمود بر حضرت داود (ع) که: ای داود! من پنج چیز را در پنج چیز قرار داده ام، ولی مردم آنها را در پنج چیز دیگر می ‏جویند و نمی ‏یابند. علم حقیقی را در گرسنگی و تلاش و کوشش قرار داده ام، ولی مردم آن را در سیری و راحتی می‏ جویند و نمی ‏یابند.  عزّت را در اطاعت از خودم نهاده‏ ام ولی مردم آن را در خدمت به سلاطین طلب می ‏کنند و نمی ‏یابند. بی‏ نیازی را در قناعت قرار داده ام، ولی مردم آن را در مال زیاد می‏ جویند و نمی‏ یابند. رضایت خودم را در نارضایتی نفس نهاده ‏ام، ولی مردم آن را در رضایت نفس طلب می‏ کنند و نمی ‏یابند. و راحتی و آسایش را در بهشت قرار داده ‏ام، امّا مردم آن را در دنیا می ‏جویند و نمی ‏یابند. متن حدیث: أَوْحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَی دَاوُدَ ع یَا دَاوُدُ- إِنِّی وَضَعْتُ خَمْسَةً فِی خَمْسَةٍ- وَ النَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی خَمْسَةٍ غَیْرِهَا فَلَا یَجِدُونَهَا- وَضَعْتُ الْعِلْمَ فِی الْجُوعِ وَ الْجَهْدِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی الشِّبَعِ وَ الرَّاحَةِ فَلَا یَجِدُونَهُ- وَضَعْتُ الْعِزَّ فِی طَاعَتِی- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی خِدْمَةِ السُّلْطَانِ فَلَا یَجِدُونَهُ- وَ وَضَعْتُ الْغِنَی فِی الْقَنَاعَةِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی کَثْرَةِ الْمَالِ فَلَا یَجِدُونَهُ- وَ وَضَعْتُ رِضَایَ فِی سَخَطِ النَّفْسِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی رِضَا النَّفْسِ فَلَا یَجِدُونَهُ- وَ وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِی الْجَنَّةِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهَا فِی الدُّنْیَا فَلَا یَجِدُونَهَا.  پی نوشت: عوالی اللآلی ، جلد 4 ، صفحه 61 - دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ /۲۶- بحارالانوار، ج۷۵، ص ۴۵۳ 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
١٨٣ زمين با سه شرط، کف پا و ته کفش نجس را پاک مى‏کند: اول: آنکه زمين پاک باشد. دوم: آنکه خشک باشد. سوم: آنکه اگر عين نجس مثل خون و بول، يا متنجس مثل گلى که نجس شده در کف پا و ته کفش باشد، به واسطه راه رفتن يا ماليدن پا به زمين برطرف شود. و نيز زمين بايد خاک يا سنگ يا آجر فرش و مانند اينها باشد، و با راه رفتن روى فرش و حصير و سبزه، کف پا و ته کفش نجس پاک نمى‏شود. و اگر به واسطه غير راه رفتن نجس شده باشد، پاک شدنش به واسطه راه رفتن اشکال دارد. ١٨٤ پاک شدن کف پا و ته کفش نجس، به واسطه راه رفتن روى آسفالت و روى زمينى که با چوب فرش شده، محل اشکال است. بلکه پاک نشدن اقوى است. ١٨٥ براى پاک شدن کف پا و ته کفش، بهتر است پانزده قدم يا بيشتر راه بروند، اگر چه به کمتر از پانزده قدم يا ماليدن پا به زمين، نجاست برطرف شود. ١٨٦ لازم نيست کف پا و ته کفش نجس، تر باشد. بلکه اگر خشک هم باشد به راه رفتن پاک مى‏شود. ١٨٧ بعد از آنکه کف پا و ته کفش نجس به راه رفتن پاک شد، مقدارى از اطراف آن هم که معمولا به گل آلوده مى‏شود، اگر زمين يا خاک به آن اطراف برسد، پاک مى‏گردد. ١٨٨ کسى که با دست و زانو راه مى رود، اگر کف دست‏يا زانوى او نجس شود، پاک شدن دست و زانوى او به وسيله راه رفتن، محل اشکال است. و همچنين است‏ته عصا و ته پاى مصنوعى و نعل چهار پايان و چرخ اتومبيل و درشکه و مانند اينها. ١٨٩ اگر بعد از راه رفتن ذره‏هاى کوچکى از نجاست که ديده نمى‏شود در کف پا يا ته کفش پا بماند، بايد آن ذره‏ها را هم برطرف کرد، ولى باقى بودن بو و رنگ اشکال ندارد. ١٩٠ توى کفش و مقدارى از کف پا که به زمين نمى‏رسد به واسطه راه رفتن پاک نمى‏شود، و پاک شدن کف جوراب به واسطه راه رفتن پاک نمی شود پی نوشت: رساله امام خمینی مسائل183تا190 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
audio_2020-06-11_10-11-53.ogg
928.3K
❎اگر خداوند میداند پایان چه هست چرا اختیار قرار داده و چرا جهنمی وجود دارد? 🎙استاد حیدری ♻️شبهات 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
📚 فاصله در نماز جماعت 💠 سؤال: در نماز جماعت فاصله نمازگزاران در موارد زیر تا چه مقدار به صحت جماعت ضرر نمی زند؟ الف) فاصله محل سجده مأموم با محل ایستادن امام. ب) فاصله محل سجده مأموم در هر صف با محل ایستادن مأموم در صف جلوتر که بواسطه او به امام متصل است. ج) فاصله محل ایستادن مأموم با مأموم دیگری که به واسطه او از سمت راست یا چپ به جماعت متصل می شود. ✅ جواب: در همه موارد یاد شده فاصله تا حدود یک متر، اشکال ندارد. 🆔 @leader_ahkam 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
در ❓امت های پیشین با پیامبران و امامان آزمایش می شدند اکنون که ما در عصر غیبت هستیم با چه چیزی آزمایش می شویم؟ 🔰 حکمت خداوند متعال اقتضاء میکند که امتحانات الهی مطابق با ظرفیت بندگان باشد. 💢 امتحانات الهی بسیار متنوع است: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَة»(سوره مبارکه انبیاء/35) یعنی امتحانات الهی گاهی با آن چیزهایی است که ما آن ها را شرّ می پنداریم مانند و و گاهی با چیزهایی که می پنداریم مانند و . ✍️ باید توجه کرد که امت های گذشته هم فقط با پیامبران یا امامان امتحان نمی شدند بلکه امتحانات آن ها هم انواع مختلفی داشته است همان طور که در زمان ما انواع مختلفی دارد. 🔸 لازم به ذکر است که در میان نعمت های الهی بزرگ ترین نعمت الهی همین نعمت و است و از این نعمت از ما سوال خواهد شد. 💠 در زمان ما امام زمان عج موجود هستند و ما هم نسبت به امام زمانمان امتحان می شویم چون نسبت به ایشان تکالیفی داریم. 🔹 از جمله وظایف ما نسبت به امام زمان عج ایشان است. کسی که این وظیفه را به خوبی انجام دهد به مرگ جاهلی نمی میرد و در این امتحان سربلند شده است. 2️⃣ وظیفه دیگر محبت امام زمان عج است. 3️⃣ وظیفه دیگر اطاعت از ایشان است. 4️⃣ وظیفه دیگر انتظار فرج است. 👈 این تکالیف زیاد هستند که کتاب هایی مثل مکیال المکارم و منتهی الآمال مرحوم شیخ عباس قمی تعدادی از تکالیف ما نسبت به حضرت عج را آورده اند. گرچه امام زمان عج غائب هستند اما کسانی هستند که اطاعت از آنها می شود اطاعت از امام زمان عج، مانند که نائب عام امام زمان عج است و ایشان می شود وسیله امتحان ما. ✳️ هر کسی که در مقابل او بایستد در واقع در مقابل امام زمان عج ایستاده و در این امتحان قبول نشده است. 🍃 در روایت آمده است: «عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ رَجُلَيْنِ مِنْ أَصْحَابِنَا يَكُونُ بَيْنَهُمَا مُنَازَعَةٌ فِي دَيْنٍ أَوْ مِيرَاثٍ فَتَحَاكَمَا إِلَى السُّلْطَانِ أَوْ إِلَى الْقُضَاةِ أَ يَحِلُّ ذَلِكَ فَقَالَ مَنْ تَحَاكَمَ إِلَى الطَّاغُوتِ فَحَكَمَ لَهُ فَإِنَّمَا يَأْخُذُ سُحْتاً وَ إِنْ كَانَ حَقُّهُ ثَابِتاً لِأَنَّهُ أَخَذَ بِحُكْمِ الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أَمَرَ اللَّهُ أَنْ يُكْفَرَ بِهِ قُلْتُ كَيْفَ يَصْنَعَانِ قَالَ انْظُرُوا إِلَى مَنْ كَانَ مِنْكُمْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَارْضَوْا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُكْمِ اللَّهِ قَدِ اسْتَخَفَّ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَيْنَا الرَّادُّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْكِ بِاللَّهِ.» فراز پایانی این روایت نشان می دهد که هر کسی نائب امام زمان عج را قبول نکند امام زمان عج را قبول نکرده است. 🌺 در توقیع شریف حضرت عج هم آمده است: «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ» این روایت هم نشان می دهد که نوّاب عام ایشان حجت حضرت عج هستند بر ما. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
✍️ آنتون چخوف(پزشک و داستان نویس مشهور روسی): ✳️ ‍ درست‌ترين شكل دوست داشتن، آن است كه شما چگونه با یک فرد رفتار می‌كنيد؛ نه اينكه درباره وی چه احساسی داريد. ⁉️با خانواده و اطرافیان و سایرین چگونه رفتار می کنیم؟ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
هدایت شده از روز‌نوشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبری را باید برد و لابلای همان تاریخ طبری، زیر یکی از همان روایت ها جایش داد. زمان که بگذرد جعلی بودنش ثابت خواهد شد. شاید هم صد سال آینده کتاب تاریخ دیگری وجود داشته باشد و آن کتاب پر باشد از روایتهای حقیقی، از آدمهایی جعلی..... https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از روز‌نوشت
✨راهکارهایی برای مدیریت نوجوانانی که در خانه خود غریبه‌اند http://fna.ir/exrctw https://eitaa.com/roznevesht
✅پرسش: اگر موبايل ما نجس شد چطور اونو بايد پاک کرد؟ 🌺پاسخ: در اين زمينه، تذکر نکاتي لازم به نظر مي رسد: 🌸ضرورتي براي پاک نگه داشتن وسايل همراه از جمله موبايل وجود ندارد، نهايتاً بايد مواظب باشيد براي اين که نمازتان اشکال پيدا نکند، اين نجاست به جاي ديگر بدن يا لباستان سرايت نکند و در حالت طبيعي که اين وسائل، خشک مي باشند، نجاست هم سرايت نخواهد يافت. ☘️درنتيجه اگر مي توانيد با کشيدن روکش نايلوني يا ژلاتيني و يا استفاده از تَلق ومانندآن از تماس احتمالي دست يا صورت خيس با بدنه موبايل جلوگيري کنيد زحمت تطهير موبايل را به خود ندهيد. 🔸اما اگرممکن نيست يادلتان رضايت نمي دهدآنچه مهم است ظاهر و بدنه موبايل است نه باطن آن در نتيجه کافي است قاب موبايل را جدا کرده زير شير آب بشوييد، معمولاً در اکثر گوشي هاي جديد همه اجزاء ظاهري و بيروني موبايل قابل شست وشو است. 🍃اما اگر صفحه نمايش و يا برخي از اجزاء امکان تطهير نداشت و از تلق و... هم نتوان استفاده کرد چاره کار تنها احتياط و عدم تماس دست و صورت مرطوب با گوشي است و به شکل ديگر امکان تطهير وجود ندارد. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
کلام خدا در میزان عقل و نقل.ogg
12.86M
🕋 «در محضر قرآن» 👈🏻 موضوع جلسه دوم؛ 👈🏻 سخنران؛ استاد جواد حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
هدایت شده از روز‌نوشت
⚡️پرستاری در دوران کرونا از دیدگاه اخلاق ✨دین مبین اسلام نسبت به تمام امور انسان حساسیت و دقت ویژه به خرج می‌دهد و برای مجموعه رفتارها و گفتارهای انسان برنامه‌ای مدون ارائه می‌کند. mehrnews.com/xS3NJ https://eitaa.com/roznevesht
💠 پرسش: ⁉️فرق رسول و نبی در چیست ؟ چند نفر از انبیاء عرب بودند؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: 1️⃣مطلب اول: در بیان تفاوت بین نبی و رسول، امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «الرَّسُولُ‏ الَّذِي‏ يَأْتِيهِ جَبْرَئِيلُ قُبُلًا فَيَرَاهُ وَ يُكَلِّمُهُ فَهَذَا الرَّسُولُ وَ أَمَّا النَّبِيُّ فَهُوَ الَّذِي يَرَى فِي مَنَامِهِ نَحْوَ رُؤْيَا إِبْرَاهِيم‏»؛ «رسول کسی است که جبرییل بر او نازل می‌شود و او به‌صورت آشکارا جبرییل را می‌بیند و با وی سخن می‌گوید اما نبی، کسی است که فرشته‌ی وحی را در خواب می‌بیند آن‌گونه که ابراهیم علیه‌السلام در خواب‌دیده بود». (1) 2️⃣مطلب دوم: وقتی جناب ابوذر رضی‌الله‌عنه از پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه از تعداد انبیاء و تعدادی که به زبان عربی صحبت می‌کردند، سؤال کرد، حضرت فرمودند: ِ «قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ كَمِ‏ النَّبِيُّونَ‏ قَالَ مائت أَلْفٍ وَ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ أَلْفَ نَبِي‏»؛ «گفتم یا رسول‌الله تعداد انبیاء چندتاست؟ فرمودند: صدوبیست و چهار هزار نفر. و فرمودند: «أَرْبَعَةٌ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ مِنَ الْعَرَبِ هُودٌ وَ صَالِحٌ وَ شُعَيْبٌ وَ نَبِيُّكَ مُحَمَّد»؛ «چهارتا از عرب هستند: هود ، صالح ، شعیب و نبی تو، یعنی محمد صلوات‌الله‌علیه». (2) 📚پی‌نوشت‌ها: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 176 2. الخصال، ج‏2، ص: 524 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
موضوع:حکم دور ریختن غذای اضافی با امکان استفاده دیگر از آن سوال: با توجه به نص صريح قرآن در فرهنگ سازي پرهيز از اسراف و تبذير لطفاً حكم هر يک از موارد ذيل را جداگانه بيان فرماييد: 1. دور ريختن غذاي اضافي كه دست نخورده است. 2. دور ريختن باقيمانده غذاي افراد به علت رعايت موارد بهداشتي 3. دور ريختن باقيمانده غذاي افراد به نحوی كه استفاده آن در موارد ديگر امكان‌پذير باشد (غذای طيور و حيوانات) 4. دور ريختن كليه وسايل و مواد زايدي كه استفاده مجدد آن‌ها در مورد ديگر امكان‌پذير باشد؛ مانند كاغذهاي پشت سفيد و مواد پلاستيكي. جواب: آیت الله خامنه ای: به طور کلی زیاده‌روی به نحو غیر متعارف اسراف محسوب می‌شود و جایز نیست؛ و تشخیص موضوع با خود مکلف است. آیت الله مکارم شیرازی: 1تا4) دور ريختن غذاهاي دست نخورده جايز نيست و غذاهاي دست خورده را بايد به مصرف حيوانات پرندگان و امثال آن‌ها رساند و از كاغذهاي باطله‌ی قابل استفاده و امثال آن نيز بايد استفاده كرد و دور ريختن آن‌ها شرعا اشكال دارد. آیت الله صافی گاپایگانی : 1ـ دور ريختن غذا هميشه و در هر زمان اسراف و حرام است. 2 و 3 و 4) اگر فقط به خاطر اين است كه كسي غذا را خورده و قدري از آن باقي مانده، دور ريختن آن اسراف و حرام است و در روايت است كه سؤر مؤمن موجب شفاء‌ است و اگر وجه بهداشتي صحيح داشته باشد جايز و بلكه در بعضي موارد واجب است. پی نوشت: سایت جامعه الزهرا سلام الله علیها(http://www.pasokhbesoalat.ir/) 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
آنچه پیامبران می‌آورند یا موافق عقل است یا مخالف آن. اگر موافق عقل است با بودن عقل نیازی به آن نداریم و بی‌فایده خواهد بود و اگر مخالف عقل است، ردّ قول او واجب است. پس هیچ نیازی به وجود پیامبران نیست. ...................................................................................................................................... ✍️پاسخ:. نکته اول: در این بیان، مغالطه‌ای به نام «طرد شقوق » اتفاق افتاده است که در مقام پاسخگویی باید، نسبت به این امور، آگاه بود تا در دام صیادان معارف گرفتار نشویم . طرد شقوق : ( حذف بعضی از اقسام در مقام استدلال) نکته دوم : آنچه پیامبر می‌آورد به‌حسب واقع ، موافق و مطابق عقل است، اما این مطلب مستلزم آن نیست که عقل نسبت به هر آنچه نبی می‌آورد آگاه و عالم باشد و فرض سومی وجود دارد یعنی نبی، حامل چیزی باشد که عقل با طاقت بشری نتواند به آن برسد. (فراتر از عقل) نتیجه اینکه: برای درک و دستیابی به معارفی که فراتر از عقل است به وجود انبیاء نیاز است و البته وجود پیامبران دارای منافع متعدد دیگری است که در پست دیگری بدان پرداخته می شود. ان شاء الله کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
(قتل از روی ترحّم): اتانازی یا یوتانازی (Euthanasia) در زبان یونانی به معنی «مـرگ خوب» است. اتانازی در اصطلاح، شرایطی است که در آن، بیمار بنا به درخواست خودش به صورت طبیعی و آرام بمیرد. این شرایط معمولاً در بیماریهای سخت یا دردناک یا درمانهای طولانی مدت و ناامیدکننده پدید میآید. در فارسی به آن «هومرگ»، «مرگ آسان»، «قتل ترحمی» یا «به مرگی» نیز گفته شده است. سوال1. «اتانازی»بر سه قسم است:  ۱_ نوع فعّال که با تجویز داروی کشنده از طرف پزشک به زندگی بیمار خاتمه داده می شود. ۲_ نوع انفعالی، به صورت خودداری از ادامه ی مداوا و زنده نگاه داشتن بیمار محتضر. ۳_ نوع غیر مستقیم، با قرار دادن داروهای به مقدار زیاد در دسترس بیمار تا بیمار شخصاً به زندگی پر رنج خویش پایان دهد. استفاده از کدامیک بلااشکال است؟ جواب. حفظ محتضر و تأخیر مرگ او واجب نیست، بنابراین قسم دوّم مانع ندارد. ولی هر کاری که موجب مردن او باشد، مثل دو قسم دیگر جایز نیست. سوال2. از «اتانازی» در فارسی به «قتل از روی ترحم» و «بیمارکشی با ترحم» تعبیر می شود و به منظور کوتاه کردن مدت درد و رنج بیمار لاعلاجی است که بر اساس دانش پزشکی امروز، هیچ امیدی به شفا و یا بهبود او وجود ندارد اقدام به این کار چه حکمی دارد؟ آیا سرپرست یا نزدیکان بیمار می توانند به پزشک همچین اجازهای بدهند؟ جواب. جایز نیست و قتل نفس محسوب میشود. سوال3. گاهی به جهت تعجیل در راحت شدن محتضر، به او مواد مُهلکه (کُشنده) تزریق می کنند؛ آیا این عمل جایز است یا نه؟ و در صورت عدم جواز، آیا عاملان این کار، در قتل او شریکند؟ جواب. جایز نیست و در صورتی که موجب قتل شود، قصاص یا دیه ی آن واجب می گردد. پی نوشت: احکام پزشکی سایت مقام معظم رهبری(https://www.leader.ir/fa پی نوشت: سایت مقام معظم رهبری(https://www.leader.ir/fa) 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
هدایت شده از روز‌نوشت
⚡️تحولات اساسی، با خودسازی و تهذیب نفس امکان پذیر می شود/ تحول مثبت، نیازمند یک مدل مطلوب است. https://sahebnews.ir/1007766 https://eitaa.com/roznevesht
💠 پرسش: دین حضرت محمدصلی الله علیه و آله، قبل از بعثت چه بود؟ ...................................................................................................................................... ✍️پاسخ: 1️⃣نکته اول: قرآن کریم تصریح می فرماید: «تنها دین نزد پروردگار، سلام می باشد»؛ «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏». (1) معنای اسلام، تسلیم در برابر فرمان خداوند است. (2) 2️⃣نکته دوم : روح دين در هر عصر و زمان چيزى جز تسليم در برابر حق نبوده و نخواهد بود و این مساله نسخ ناپذیر می باشد و تفاوت در شریعت ها می باشد (برنامه های عملی که توسط پیامبران مختلف بیان شده است). همانطور که پروردگار عالم به پیامبر اسلام می فرماید: «ثُمَّ جَعَلْناكَ عَلى‏ شَريعَةٍ مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْها وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذينَ لا يَعْلَمُون‏»؛ «سپس تو را بر شريعت و آيين حقّى قرار داديم؛ از آن پيروى كن و از هوسهاى كسانى كه آگاهى ندارند پيروى مكن». (3) 3️⃣نکته سوم: با توجه به مطالب فوق روشن می شود، دین حضرت محمد صلوات الله علیه، «اسلام» بوده اما اینکه از چه شریعتی تبعیت میکردند؟ با توجه به مسلم و قطعی بودن بالا و والاتر بودن مقام حضرت رسول بر همه پیامبران و همچنین مطالبی که از روایات حضرات معصومین علیهم السلام استفاده می شود، به این نتیجه می رسیم که ایشان، وظایف خود را به صورت‏های گوناگون مانند الهام‏های قلبی، تحدیث (سخن گفتن با فرشته) و رؤیاهای صادق دریافت می‏كردند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این رابطه می‏فرماید: «از روزی كه پیامبر از شیر گرفته شد خدا او را با بزرگ‌ترین فرشته قرین و همراه ساخت تا به‌وسیله آن فرشته، بزرگواری‌ها را بپیماید و به نیكوترین اخلاق، آراسته گردد». (4) بنابراین حضرت قبل از بعثت، مراحلی از نبوت را دارا بوده و با جهان غیب به‌گونه‌ای ارتباط داشته است همان‌طور كه حضرت یحیی و حضرت عیسی (ع) در دوران كودكی به مقام نبوت رسیده و با جهان غیب ارتباط داشته‏اند. آنگاه در چهل‌سالگی به مقام رسالت و ابلاغ و اظهار پیام خدا به مردم برانگیخته می‏شود. نتیجه اینکه: دین حضرت قبل از بعثت همان اسلام بوده و شریعتی مخصوص به خود را داشته اند. 📚پی‌نوشت ها: 1. آل‌عمران /19 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 491 3. جاثیه/18 4. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 300،خطبه قاصعه کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
📚 💠 سؤال: با توجه به قانون بانک ها مبني بر اينکه اگر شخصي سپرده گذاری کند، طبق ميانگين سپرده، به او وام تعلق مي گيرد؛ آيا چنين عملي مصداق قرض به ازای قرض است و حکم ربا دارد؟ پاسخ : آیت الله خامنه ای: اگر مطابق قوانین بانک که به تأیید شورای_نگهبان رسیده است عمل کند، مانعی ندارد. آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه این شرط برای اعطای تسهیلات بیشتر به سایر متقاضیان وام باشد (نه استفاده صاحبان صندوق) اشکالی ندارد. آیت الله سیستانی: قرض دادن به موسسه قرض الحسنه که بعدا قرض ازش بگیرد (قرض به شرط قرض) است و جایز نیست. بله می تواند پول را به نیت حفظ یا نگهداری و یا حفاظت از تلف شدن، در بانک بگذارد و اگر موسسه دولتی یا مشترک باشد می تواند مبلغ وام را به عنوان مال مجهول المالک بردارد وسپس آن را قرض از سوی معظم له حساب کند و ایشان این وکالت را به همه مؤمنین داده اند و سپس مبلغی که متعهد شده به بانک بدهد. آیت الله صافی گلپایگانی: اگر پول گذاشتن در صندوق، مشروط به قرض دادن پس از چند ماه باشد، حكم ربا دارد. پی نوشت: _سایت مقام معظم رهبری _سایت هدانا 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
📷 تصویری از حضور فرزندان شهید جواد الله‌کرم، شهید تازه تفحص شده مدافع حرم در کنار پیکر پدرشان کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
⁉️چرا امام جعفر صادق علیه‌السلام را رئیس مذهب شیعه می‌نامیم؟ 🔰پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے همه امامان شیعه به اسلام و خلق خدا خدمت کردند و در این راه زحمات طاقت‌فرسایی متحمل شدند؛ زحمات‌شان در قالب‌های مختلف نظیرِ قیام، صلح، سکوت و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی ظهور نمود؛ اما علت اینکه به مذهب ما "مذهب جعفری " گفته می‌شود، این نیست که امامان دیگر خدمتی به اسلام نکرده‌اند بلکه سبب ناميده شدن آن است كه دوران زندگانی امام صادق علیه‌السلام مصادف بود با اواخر حكومت امويان و اوايل خلافت عباسيان و به سبب درگيری‌ها و اختلافاتي كه ميان اين دو خاندان به وجود آمده بود، فرصت خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی پدید آمد و امام صادق علیه‌السلام از آن بهره گرفتند و مذهب شيعه را توسعه دادند؛ امام با تشكيل حلقات درس، تبيين معارف و مباني تشيع، به نشر و تبليغ اسلام پرداختند؛ ایشان روايات فراوانی بيان فرمودند به همين جهت حيات مجددي در كالبد شيعه دميده شد؛ معارف و احكام شيعه بيش از هر زماني مطرح گرديد، نظم و ترتيب خاص و ارزندهاي به شيعه داده شد. بدین جهت است که اين مذهب را به امام جعفر صادق منسوب مي‌نمايند. زيرا علاوه بر تحكيم مباني آن، عمده احاديث که از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است نسبت به سایر امامان بیشتر است. در مجلس درس امام صادق علیه‌السلام هزاران تن شركت مي‌كردند و برخي از آنان مانند ابوحنفيه، مالك بن انس، جابر بن حيان و زرارة بن اعين، از اركان و بزرگان اهل‌سنت و شيعه به شمار مي آمدند. 📚محمدجواد مشكور، تاريخ شيعه و فرقه‌هاي اسلام تا قرن چهارم، بی‌نام، ص۱۰۶ - ۱۰۵، مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، قم، موسسه امام صادق (ع)، ۱۳۷۹ش، چاپ یازدهم، ص۳۵۹ مرحوم جعفرشهیدی می‌نویسد: " اگر کسی در اخبار فقه شيعه تتبع كند، خواهد ديد روايت‌هاى رسيده از امام صادق علیه‌علیه‌السلام در مسائل مختلف فقهى و كلامى مجموعه‌اى گسترده و متنوع است و براى همين مذهب شيعه را مذهب جعفرى خوانده‌اند. گشايشى كه در آغاز دهه سوم سده دوم هجرى پديد آمد، موجب شد مردم آزادانه‌تر به امام صادق علیه‌السلام روى آورند؛ گشودن مشكلات فقهى و غير فقهى را از ایشان بخواهند؛ هيچ دانشمندی متعلمان و شاگردانى به اندازه آن حضرت شاگرد نداشته است و دانشمندان از هيچ‌يك از اهل‌بيتِ رسول خدا، به مقدار آنچه از ابوعبدالله روايت دارند، روایتی نقل نكرده‌اند و روايات هيچ يك از آنان برابر با روايت‌هاى رسيده از حضرت صادق نیست. اصحاب حديث نام راويان از ایشان را چهار هزار تن نوشته‌اند. نشانه‌ی آشكار امامت‌شان خِرَدها را حيران مى‌كند و زبان مخالفان را از طعن لال مى‌سازد." 📚جعفر شهيدى، زندگانى امام صادق، ص۶۱؛ رسول جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، قم، انتشارات انصاریان، ۱۳۸۴ش، چاپ هشتم، ص ۳۴۵. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b