4_5992393299715950982.ogg
532.5K
❎چرا ائمه و پیامبران همشون از اعراب بودند؟!!
نمیشد دو سه فارس پیامبر بشن؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#شبهات_اعتقادی
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🌺غسل جمعه
۱_غسل جمعه از غسلهاى مستحبّ موكّد است.
۲_وقت غسل جمعه از اذان صبح روز جمعه تا هنگام نماز ظهر است ومشهور آن است كه هر چه به ظهر نزديكتر باشد بهتر است.واگر خوف داشته باشد كه در روز جمعه آب يافت نشود، مىتواند روز پنجشنبه غسل كند.وچنانچه قبل از ظهر روز جمعه موفّق بر غسل نشود، مىتواند بعد از ظهر تا شام روز جمعه بدون نيّت قضا (به نيّت ما فى الذّمه) غسل كند. واگر در آن زمان هم توفيق بر غسل نيافت مىتواند از صبح روز شنبه تا شام آن روز، قضاى آن را به جا آورَد.
۳_از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود:
«غسل جمعه پاكيزهكننده وكفّاره گناهان تا جمعه ديگر است».
🌺 در حديث ديگرى از آن حضرت مىخوانيم كه فرمود:
«هر كس روز جمعه غسل كند وبه هنگام غسل بگويد: اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريکَ لَهُ، وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدآ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاجْعَلْني مِنَ التَّوَّابينَ، وَاجْعَلْني مِنَ الْمُتَطَهِّرينَ اين غسل ودعا او را تا جمعه ديگر پاك مىگرداند».
🌹وبهتر است اين دعا را بخواند :
«اَللّهُمَّ طَهِّرْني وَطَهِّرْ قَلْبي وَانْقَ غُسْلي وَاَجْرِ عَلى لِساني مَحَبَّةً مِنْکَ».
🌺ونيز بگويد :
«اَللّهُمَّ طَهِّرْنى وَطَهِّرْ قَلْبي مِنْ كُلِّ آفَةٍ تَمْحَقُ بِها ديني وَتَبْطُلُ بِها عَمَلي».
🌹 در فقه الرّضا آمده است: بعد از فراغت از غسل جمعه بگو: اَللّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبي وَانْقَ غُسْلي وَاَجْرِ عَلى لَساني ذِكْرَکَ وَذِكْرَ نَبِيِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَاجْعَلْنِى مِنَ التَّوَّابينَ وَالْمُتَطَهِّرِينَ».
پی نوشت:
[۱] . جواهر الكلام، ج ۵، ص ۳. [۲] . وسائل الشيعه، ج ۲، ابواب الأغسال المندوبة، باب ۱۱، ص ۹۵۰. [۳] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۶۱، ح ۳.
#حکم_شرعی
#غسل_جمعه
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
🔴 میدونستید " پیش قاضى ، معلق بازى " غلطه ؟
✔️ صحیحش اینه : "پیش غازى، معلق بازى"
غازى هم یعنى بندباز یعنى جلوى بندباز و معرکه گیر ، شیرین کارى کردن صورت و معنای درست این ضربالمثل را بیشترِ مردم نمیدانند و گمان میکنند صورتِ درست آن «پیش قاضی و معلقبازی» است . در حالی که درست آن این است :
«پیش غازی و معلقبازی»
«غازی» یعنی «بندباز» ( البته معنای دیگری هم دارد : جنگجو ) منظور از این تعبیر عامیانه این است که
«پیش کسی که روی بند معلق میزند و شیرینکاری میکند، معلقزدن هنرنماییِ ناچیزی است !»
@javadheidari110
4_6028145028394649399.ogg
464.5K
❎ آیانهج البلاغه تحریف شده یاخیر؟
و در چه صورت میتوان تماماً به آن استناد کرد؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#شبهات_اعتقادی
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
🌻🌻🌻
شیوههایپاسخگویی
مدرس: استاد جواد حیدری۹۹/۸/۲۹
پاسخگوییبهروشاقرارگیریازمخاطب
🌻اخذ روشازطریقاستنادبهقرآن
1⃣ سوره اسرا آیه ۱۰۱
«وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَىٰ تِسْعَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ ۖ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا مُوسَىٰ مَسْحُورًا»
پیامبرعظیم الشاناسلامطبقاین آیه مأمور میشوند برای تنبه و آگاهی یهودیان معاصر خود از آنان اقرار بگیرند
ما به موسی ۹ معجزه عنایت کردیم
ای رسولم از بنیاسرائیل سوال کن وقتی ۹ معجزات به بنیاسرائیل رسید طرز برخوردشانبا این معجزاتچگونه بود؟ یهودیان معاصر پیامبر عظیم الشان اسلام پاسخ دادند: بنی اسرائیل معاصر حضرت موسی معجزاتش را انکار کردند و به او تهمت دیوانهگی زدند.
پیامبر این پرسش را از یهودیان معاصرشان کردند تا با اقرارگرفتن به آنان بفهمانند کهموضع شمانیز همانند موضع بنی اسرائیلیان معاصر حضرت موسی استهمانطور که آنها انکار کردند پیامبرشان را شما نیزپیامبرتان را انکار میکنید.
💠نحوهیاقرارگرفتندراین آیه
پیامبر از یهودیان معاصرشان میپرسند آیاموسیراقبولدارید؟بله
بنیاسرائیلبامعجزاتموسیچهکردند؟ انکارکردند
چراشمانیز راه آنهارامیپیمائیدو پیامبرتان را انکار میکنید؟
2⃣ آیه ۶۱ عنکبوت
«وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ ۖ فَأَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ»
مبارزه پیامبر بامخاطبان بتپرست بواسطهی اقرارگیری
پیامبر طبق این آیه مامورهستند از بتپرستان سوال کنند چه کسی آسمان و زمین را خلق کرده؟ بتپرستان با تاکید میگویند«لیقولن الله»
حضرت بوسیلهی این پرسش قصد داشتندبا اقرارگرفتن به آنان بفهمانند
شماییکهمعتقد هستیدخالق آسمان و زمینخداست،چرا الله را رها کردهاید و بت میپرستید.
💠نحوهیاقرارگرفتندراین آیه:
پیامبر پرسیدند چه کسی آسمان و زمین را خلق کرده ؟ بتپرستان پاسخ دادند الله
پیامبر به آنها فرمود شمایی که خالق را الله میدانید(توحیددرخالقیت دارید) چرا بت میپرستید بیائید خالقتان که الله است را بپرستید و
(توحیددرعبادتداشته باشید) چون همان کسی که شما را خلق کرده شایستهی عبادت است
از اقرارگرفتن اینکه الله خالق است پیامبر مبارزه میکند با بتپرستی
🌻اخذ روشازطریقاستنادبهروایت
روایت امام رضا با جاثِلیِق(جاثلیق لفظی است یونانی پیشوای عیسوی را گویند، لقبی است برای بزرگان نصاری فرد خاصی منظور نیست) این روایت در چندین کتب شیخ صدوق آمده
مناظرهی امام رضا با جاثلیق:
امام رضا به نصرانی فرمودند:
«ای نصرانی من به عیسایی که به محمد ایمان آورد ایمان دارم اما به عیسایی که شما به او ایمان دارید یک ایراد به پیامبر شما دارم و آن این است که عیسای شما کم نماز میخوانده، کم روزه میگرفته»
نصرانی برآشفت و گفت:«این چه حرفی است که شما میزنید، من تصور میکردم شما از علمای مسلمانان هستید، حال از چشمم افتادید ... »
امام رضا در پاسخ جاثلیق فرمودند: «اشکال کلام من چیست؟»
جاثلیق گفت:« شما چطور ادعا میکنید عیسی را میشناسید و حال آنکه عیسایی که دائم الصوم و الصلوة بود را در موردش میگوئید نماز نمیخوانده!!»
امام رضا فرمودند:« شمایی که معتقدید عیسی نماز میخوانده روزه میگرفته!!
بگوئید بدانم عیسی برا چه کسی نماز میخوانده ؟؟»
جاثلیق سکوت کرد چون فهمید چگونه مغلوب اقرارگیری امام رضا قرارگرفته است📚شیخ صدوق / عیون اخبار الرضا(علیه السلام)
💠نحوهی اقرارگرفتندراینروایت
عیسوی ها و نصاری اعتقاد به الوهیت حضرت عیسی دارند و با این نحوهی اقرار گیری حضرت به جاثلیق فهماندند عیسایی که عابد بوده پس یه معبودی داشته و او نیز مخلوق است و
خدا نیست
💎نتیجه اینکه:
✅اقرارگیری از بدیهیات صورت گیرد
✅پاسخگویی به این روش برای همهی اقشار و اصناف اعم از
لجوج، بتپرست،عالم،...کاربرد دارد
✅ حتی میتوان یکی از پرتکرار ترین سوالات نوجوانان که در مورد:
🔅 فلسفهی احکام
🔅یا زمانی که نوجوان با پدر و مادر اختلاف دارد و نظرات صحیح آنها را نمیپذیرد
🔅حتی وقتی نوجوان سوال در زمینهی رهبر جامعه دارد و ....
از طریق همین روش به او پاسخ دهیم لذا می بایست قبل از پاسخگویی به اینگونه سوالات اینچنینی به واسطهی سوالی مناسب از او اقرار بگیریم که خدا و رهبر جامعه و والدین مصلحت ما را بهتر از ما میدانند یا خودمان...
#عقائد
#روشهای_پاسخگویی
#کلام_نوجوان_جلسه_13
#روش_اقرار_گیری_از_مخاطب
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
🌻🌻
📣پرسش از شما
پاسخ از 📢
«استاد جواد حیدری»
❓پرسش❓
آیاانسانهایدیگرنیزمیتوانندهمانند پیامبر عظیم الشان اسلام و ائمه به مقام انسان کاملبرسند؟اگربلهپستفاوتماباائمهدر چیست؟
✍پاسخ
اولبایدبدانیماصلاانسانکاملیعنیچه؟
لفظانسانکاملهیچ ردپاییدرمعارف قرآنیو روایینداردپسنبایدمجوز ورود برخیبهساحتقدسیمعصومینعلیهم السلامشود«لا یقاس بآل محمد أحد ٌ»
بنظرمیرسدپیشینه این بحثمیرسد بهبرخیاز مباحثعرفانیکه آنهاکلمهانسانکاملرا با الفاظیمثلقطب،ولیخدا،عارف و... استفادهمیکردنداما این دلیل نمیشود کهبگوئیم دیگر کسیحق استفاده از این لفظ را ندارد بلکه«لامشاحةفیالاصطلاح» ما در اصطلاحبخل ورزینداریم میشود یک اصطلاحرا دیگریاستفادهکندماهم استفادهکنیمامابایدمعناو مفهومش را بفهمیم و بدانیممنظور از انسانکامل چیه؟
البتهکسانیکه ایناطلاقانسانکامل را دارندبایدمنظورشانراتبیین کنند.
امابااینوجود اگرانسانکاملبه معنای فعلیتباشداستادمطهریمیفرمایند:
در چارچوب هر فرد حدود و ثغورش مختلف هست
💎اماغرضاینکه:
مایکمقامعصمتداریمکههیچکسینمی تواندادعاکندکهمیتوانددرعالمواقعبهآن مقامبرسدچوناینبزرگواران مؤید به تأییداتالهیهستندچراکهاز ابتدای خلقت ظاهری و نحوهخلقتنوریشانهیچ انسانیبغیر از معصومینعلیهم صلوات الله از آنموهباتبرخوردار نبوده و نیست لذا هیچگاه هیچکسی نمیتواندبه آن مقاماتبرسد؛ شیعه و اهل سنت نیز به تواتر نقل کردهاند از پیامبر اکرم از حضرات معصومین اینکه:« لا یقاس بآل محمد أحد» هیچ کسیقابلمقایسهبا اینبزرگواران نیست تا کسی بتواند بیاید ادعای انسان کامل کند ویک دایره وسیع درست کند و بگوید اولیاء الله در یک کون جامعی به هم میرسند و از اینگونه الفاظ که تحلیل کنیم سر از ناکجا آباد در می آوریم پس کسانی که اطلاق انسان کامل دارند باید بیایندمنظورشان را از انسان کامل مشخص کنند اما
منظور ما از انسان کامل یعنی انسانی که در حد ظرفیت خودش در حد توان خودش آن قابلیت ها و آن استعدادهایی که پروردگار در وجودش قرار داده را بالفعل کند که همان مقام خلیفة اللهی است «انی جاعل فی الارض خلیفه» و البته این مراتب دارد هر کسی نسبت به جایگاه خودش در حد توان و تلاش خود بهره ای از این مقام را می تواند ببرد انسان کامل اگر منظور چنین باشد اشکالی ندارد ولی
اینکه بیاییم مقایسه کنیم با معصوم قابل مقایسه نیست چون معصوم دارای عصمت است آن هم عصمت با تمام مراحل مد نظر ماست عصمت مصطلح، اینجا دیگر کسی غیر از معصوم موقعیت ورود ندارد بله عصمت در برخی از جهات مثل عصمت از گناه آن هم بعد از تکلیف امکان وقوع آن هم هست اما عصمت از بدو تولد تا مرحله مرگ در تمام مراتب سهو، نسیان تطبیق دین شریعت فقط برای معصومین دلیل خاص داریم ولاغیر و با کلمه انسان کامل نمی تونیم برخی را در جرگهی معصومین علیهم صلوات الله وارد کنیم و این بزنگاه است که گاهی الفاظ ذهنیت ما را از آن عقائد مسلم و ضروری مان منحرف نکند.
❓پرسش❓
از ابتدا کامل بودن ائمه به چه معناست؟
✍پاسخ:
از ابتدا کامل بودن به معنای کامل نسبت به امت است بله البته که نسبت به امت کامل بودند افضل الامه، اعلم الامه، اعلم الناس، اشجع الناس، ولی اینکه آیا دیگر قابلیت ارتقا دارند یا خیر؟ بله قابلیت ارتقا دارند چرا که یکی از شاخصه های کمال علم است، علم حضرات معصومین دائما در حال تکامل و تزاید است اما نه نسبت به خلق الله، بلکه نسبت با معصوم قبلی، از طرف وحی الهی البته وحی تسدیدی نسبت به امامان معصوم علیهم صلوات الله و نه وحی تشریعی
❓پرسش❓
آیا بدون قیاس با امت اهل بیت علیهم صلوات الله نسبت به خودشون کامل بودند؟
✍پاسخ
بر اساس روایات علم امام هر شب جمعه
هر شب قدر افزون می شود
#عقائد
#عصمت
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
4_6028145028394649398.ogg
484.4K
❎روایتی شنیدم من باب اینکه زمان حمله اعراب به ایران،اعراب؛به تجاوز نوامیس وعیش ونوش پرداختند بطوریکه برخی ازایرانیان دختران وهمسران خودشون روکشتند تابه دست اعراب نیفتند.
واینکه اعراب اموال شخصی رو بصورتی که مخالف سنت وقران هست غارت کردند.
آیا همچین روایاتی وجود داره؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#شبهات_اعتقادی
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از حسین نبوی نسب ( خانواده و کودک)
4_6012805385193260784.ogg
464K
❎اگربحث بین مذاهب مختلف اسلامی نتیجه ای نداره وتعصبی هست وهرکس برعقیده خود هرچند نادرست،میماند.پس مباحثه ومناظره چه سودی دارد؟چرا شیعه و سنی مناظره میکنند وقتی که هیچ کدام به سوی عقیده دیگری نمی رود؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#شبهات_اعتقادی
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
طبق حدیثی از امام حسن عسکری علیهالسلام، نشانههای مؤمن یکی زیارت اربعین یکی انگشتر دست راست کردن هست میخواستم بدونم اگه کسی توفیق زیارت اربعین نداشته باشه مومن نیست؟ و اینکه انگشتر دست کردن اینقدر ارزش داره که نشانه مؤمن میشه. لطفاً توضیح بدید این حدیث را.
#اربعین_زیارت_انگشتر
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
از امام عسکری علیهالسلام روایتشده است: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم»؛ «پنج چیز از علامات مؤمن است، پنجاهویک رکعت نماز، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک نهادن، بلند خواندن بسمالله الرحمن الرحیم» (1)
دو نکته :
یک : مؤمن دارای نشانههای متعددی هست که حضرت در این روایت شریفه درصدد بیان بعضی از این نشانهها بودهاند و نه همه آنها.
دو : اگر کسی موفق به زیارت اربعین شود از نشانههای ایمان است ولی چنین نیست که کسی این عمل را انجام ندهد از دایره ایمان خارج شود.
اما در مورد انگشتری :
الف : انسان مختار است انگشتری را در دست راست و یا دست چپ استفاده کند و روایاتی تصریح به مختار بودن انسان در این امر دارد.(2)
ب : در روایات انگشتری در دست راست کردن از نشانههای شیعیان امام علی علیهالسلام، شمردهشده است و لذا در این روایت شریفه علامت مؤمن ذکرشده است. (3)
ازآنجهت که این کار، فرد را در زمرهی شیعیان و کسی که دغدغهی اجرای معارف اهلبیت علیهمالسلام را دار است، قرار میدهد ، دارای ارزش و از نشانههای مؤمن شمردهشده است.
پینوشت:
1. كتاب المزار- مناسك المزار(للمفيد)، النص، ص: 53
2. وسایل الشیعه، ج 5، ص 79
3. همان، ص 82
@javadheidari110
4_5992393299715950981.ogg
580.1K
❎دراسلام دیه زن نصف مرده
این یعنی در اسلام ارزش دو زن با ارزش یک مرد برابره! این توهین اگه نیست پس چیه؟
مگه همه ادما با هم برابر نیستند؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#شبهات_اعتقادی
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🌹موضوع:بطلان تیمم بدل از غسل با حدث اصغر(موجبات وضو)
🌺سوال:کسی که تیمم بدل از غسل واجب کرده و حدث اصغر از او سر زده تیممش باطل می شود یا نه و برای نماز وظیفه چیست ؟
🥀جواب:
حضرات آیات بهجت، خامنه ای، صافی: بله ؛به احتیاط واجب باید وضو گرفته و
تیمم بدل از غسل کند.
امام، حضرات آیات زنجانی، سیستانی، فاضل، مکارم، نوری: خیر ؛فقط باید وضو بگیرد.
حضرات آیات خویی، وحید: بله؛ و باید دوباره تیمم بدل از غسل کند.
#حکم_شرعی
#تیمم
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💠 حدیث روز 💠
❗️دو توصیه کلیدی از امام حسن عسکری علیه السلام
🔻امام عسکری علیه السلام:
إیّاکَ و الإذاعَةَ و طَلَبَ الرِّئاسَةِ ، فَإنَّهُما یَدعُوانِ إلَی الهَلَکَةِ .
⚠️ از افشای اسرار و ریاست طلبی بپرهیز که این دو [آدمی را] به هلاکت می کشانند.
📚 تحف العقول، ص ۴۸۷
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
4_5827753287566231402.ogg
361.4K
❎ آیا هبوط آدم به این دنیاباعث خلقت بهشت وجهنم ویوم القیامه شده یا از ازل این خلقت مد نظر بود؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#شبهات_اعتقادی
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
💠فلسفهی عبادات چیست❓
سوال در رابطهی با فلسفهی احکام زیاد است نظیر اینکه چرا باید نماز بخوانیم، چرا نماز صبح دو رکعت است، چرا روزه بگیریم، چرا ۳۰ روز، چرا چرا چرا
✨✨✨✨✨✨
در رابطه با تحلیل چراییها و فلسفهی احکام چند نکتهی کوتاه محضر شما عرض میکنم:
1⃣ آنچه که از طرف خدای حکیم مطرح میشود قطعاً دارای مصلحت هست که خدا به آن امر میکند وقتی خدا امر میکند اقیموا الصلاة نماز بخوانید قطعاً یک مصلحتی در آن وجود دارد. وقتی پروردگار عالم از فعلی نهی می کند لاتجسسوا تجسس نکنید قطعا یک مفسده ای دارد دروغ نگوئید، ربا نخورید ووو قطعا مفسده ای دارد که خدا دارد نهی می کند.
2⃣ آیا این مصالح و مفاسد که محور احکام و تشریع هست. ما یک عنوان داریم در مباحث اصولی که می گوئیم «الاحکام تابعةٌ للعناوین» احکام تابع عنوانهای خود و موضوعات خودش هست و این عناوین بر محور مصالح است «تابعةٌ للمصالحِ والمفاسد هستند» صحبت اینجاست که آیا این مصالح و مفاسد را ما متوجه می شویم؟
✍پاسخ: گاهی عقل ما به تنهایی فارغ از هر چیزی مصلحت و مفسده هر احکام را متوجه می شود نظیر اینکه دروغ بد است مفسده دارد بله این مطلب را ما متوجه می شویم لذا کسی به شما نمی نمی گوید چرا نباید دروغ بگوئیم خودش بدی آن را می فهمد(البته استثناها را کاری نداریم)، کمک کردن به دیگران (انفاق) خوبی این کار را همه با عقل خود درک می کنند. بنابراین پاسخ این شد: بله گاهی ما مصالح و مفاسد امور را متوجه می شویم، گاهی با پیشرفت علم مصالح و مفاسد برای ما تبیین و مشخص می شود مثلا با پیشرفت علم حکمت آن ثابت شده این را ۱۴۰۰ و اندی سال قبل قرآن و دین تاکید کرده بوده اند و ما تعبدا انجام می دادیم اما امروزه علم برخی حکمت های آن را ثابت کرده است
3⃣ گاهی مصلحت و مفسده در خود شریعت بیان شده البته اینها به عنوان حکمت هستند نه دلیل و نه علت
صحبت اینجاست که حکمت برخی عبادات در روایات آل الله بیان شده است
«انما فرض الله الصلاة ل... » خدا نماز را واجب کرده برای فلان امر
زکات برای.. 📚در کتاب علل الشرایع از مرحوم صدوق فلسفه ی تدوین آن اساسا این است که مصالح و مفاسد بسیاری از احکام و حکمت شان بیان شده.
4⃣نکته ی اساسی این است که آنچه عقل، علم، در روایات برای ما بیان می کنند بیان حکمت است نه تمام العله اینها برخی از مصالح و مفاسد است اما تمام این امور «و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا»
لذا ما در پاسخگویی به این مسئله باید بر محور تعبد تاکید ویژه داشته باشیم و این است که چرا نماز؟ چرا...؟ چون خدا گفته. اولین پاسخ ما این است که حکم خداست. شما خدا را حکیم می دانی یا نه؟ خدا را عاقل، عادل، عالم می دانی یا نه؟ پس فلسفه ی احکام این شد چون خدا فرموده. آن وقت مثال پزشک و مکانیک و خیاط و خطاط و... را ما میریم محضرشون. و اینکه یک قاعده ی عقلی است که کسی که نمی داند مراجعه می کند به کسی که می داند «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون»
5⃣ پیشرفت علم در زمان امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف» به اوج خود می رسد روایت امام صادق است علم ۲۷ حرف است تا زمان ظهور دو حرف از علم کشف می شود هنگام ظهور بسیاری مسائل برای ما کشف می شود اما صحبت در این است
6⃣ در پاسخگویی به تمام سطوح در باب فلسفه ی احکام باید ابتدا بر مسئله ی تعبد تکیه کرد و با تکیه بر کلام امیرالمؤمنین که فرمودند:«الاسلام هو التسلیم»آن وقت این تسلیم و تعبد عین عقلانیت است.اما در کنار این مسئله گاهی مسائلی به ذهن انسان خطور می کند تحلیل است نظیر حکمت های وضو که برخی آن را کلید ورود به محضر پروردگار عالم، از باب نشاط،... اینها از باب جزء العلة به ذهن می رسد هیچ اشکالی هم ندارد و برای نوجوان مخصوصاً تحلیل های محسوس و ملموس با تکیه بر اینکه اینها جزء العله هستند، حکمت هستند و نه علت و ما فقط بخاطر تعبد انجام می دهیم ولی اینها را هم می شود بیان کنیم بسیار تاثیر گذار هست.
🎁نتیجه اینکه:
در پاسخ به فلسفه ی احکام بر مقوله ی تعبد به صورت ویژه باید تاکید داشته باشیم و بیان حکمت ها و نه علت ها را تاکید کنیم و اگر بتوانیم با تحلیل هایی که از کلیات از قرائن در علل الشرایع قرائن جمع کنیم و بیان کنیم بسیار نیکو و زیباست
#عقائد
#فلسفه_عبادات
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═