eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️دادا جواد! دادا جواد! ❎چیه دادا مجید؟ چه خبرته؟ ⭕️دادا یه سوال فوری. میخوام برم خونه؛ بگو ببینم جلو متین جون، مامانشا می تونم بغل کنم و ببوسم یا نه⁉️ ❎اوه! اوه! دادا مجید چه سوالات سختی از ما می پرسیا. جونم بهت بگه: می دونی نسل دایناسورها چرامنقرض شد؟ چون همدیگه را بغل نمی کردند. 😃 تا نسل ما هم منقرض نشده باید همدیگه را بغل کنیم. چه اشکالی داره؟ خیلی هم خوبه. ⭕️یعنی دادا زشت نی⁉️ ❎ببین دادا؛ جلو بچه ها «عشق ورزی» هیچ زشتی که نداره، خیلی هم خوبه. اما! «عشق بازی» جلو بر وبچ، ممنوع. ⭕️گرفتم دادا. خدانگهدار ❎دادا! دادا! بیا بریم خونه.... ✍ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 ⁉️آیا ساختن بناء بر قبور شرک است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" ⏬مقدمه‌ در نقد این تفکر و به مناسبت هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه‌ی بقیع (علیهم‌السلام) مطالبی محضرتان تقدیم می‌گردد. 1⃣ از اختلافات وهابیان با مسلمانان اعم از شیعه و سنی این است که ساختن گنبد، بارگاه و بناء را بر قبور شرک و نوعی بت‌پرستی تلقی می‌کنند. 2⃣ وهابیان ادعای‌شان این است که تابع قرآن هستند و سنت خلفاء و صحابه هستند. با این وجود وقتی مراجعه به قرآن کریم می‌کنیم شاهد هستیم در سوره‌ی مبارکه‌ی کهف آیه‌ی ۲۱ به جریان ساختن مسجد و بنا بر روی قبور اصحاب کهف اشاره می‌شود بدون اینکه این عمل شرک‌‌آلود دانسته‌شود. 3⃣ در تاریخ شاهد هستیم در زمان خلیفه‌ی دوم وقتی مسلمانان برای جنگ وارد شهرهای قدس و الخلیل شدند شاهد گنبد و بارگاه و بنا بر قبور انبیاء -علیهم‌صلوات‌الله- بودند. آنان در قدس با قبر حضرت داوود و در الخلیل با قبور حضرت ابراهیم، اسحاق، یعقوب و یوسف ‌-علیهم‌السلام- مواجه شدند. اما با این وجود مسلمانان هیچ تعرُّضی به این ابنیه نداشته و تخریب‌شان نکردند یعنی این عمل شرک‌‌آلود نیست. ♻️نتیجه اینکه: ❇️ اگر ساخت بناء بر قبور عملی شرک آلود بود قرآن کریم متذکر این مساله می‌شد. ❇️ تفکر وهابیان، هم خلاف قرآن و هم مخالف سنت خلفاء و سیره‌ی صحابه است. 🔘 در صورت تمایل می‌توانید پاسخ استاد حیدری "زیدعزه" را از طریق خبرگزاری فارس بشنوید🔦 🌐 http://fna.ir/da7tix @javadheidari110 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 ➠@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش: از خود راضی بودن به چه معناست؟ ✍️ پاسخ: از جمله صفات ناپسند در وجود انسان خودخواهی و خودپسندی و از خود راضی بودن است که البته در آموزه های اسلام با عناوینی همچون تکبر، غرور و عجب از آنها یاد شده است. هر چند این صفات از حیث مفهومی تفاوتهای ظریف و دقیقی با هم دارند اما وجه اشتراک همه آنها در این است که از حب نفس سرچشمه می گیرند. از خود راضی بودن نیز می تواند به معنی مغرور بودن و یا متکبر بودن باشد و یا حتی مفهوم عجب را در خود داشته باشد. تکبّر در لغت؛ به معنای خودبرتر‌بینى و بزرگی فروختن به دیگران است.[1] ودر اصطلاح اخلاق؛ تکبّر بدین معنا است که آدمى خود را بالاتر از دیگرى ببیند، و معتقد شود که بر غیر، برترى و رجحان دارد، و دیگری را کوچک شمارد.[2] تکبر جایی اتفاق می افتد که انسان، صاحب فضیلت و برتری مادی و معنوی است و در این حالت، شخص نسبت به آنچه خداوند از رزق مادی و معنوی نصیبش کرده شکرگزار و متواضع نبوده و به خاطر دارا بودن آن فضیلت، خود را برتر از دیگران می داند. فضائلی همچون علم، اعمال و رفتار نیک و یا برتری های ظاهری همچون اصل و نسب وجمال و زیبایی و حسن ظاهر وداشتن مال و ثروت فراوان و یا قدرت و نیروی جسمانی و مقام و منصب وموقعیت های سیاسی و اجتماعی همه و همه از جمله مواردی است که می تواند در ایجاد تکبر در شخص موثر باشد. وقتی انسان به جایگاه و شأن واقعی و حقیقی خود پی نبرده نباشد و امتیاز خود به عنوان خلیفه الله بودن در زمین را ارزش ننهد، به دنبال کسب ارزش از امتیازات مادی و معنوی در زندگی می باشد تا بدین وسیله آن امور را ابزاری برای خودبرتربینی بکار گیرد. تکبر، قدرت و نیروی تواضع در انسان را تقلیل داده تا جایی که حتی به انسان اجازه نمی دهد که در برابر حق تسلیم گردد. وقتی انسان نسبت به اصل وجودی خویش و ضعفی که در او وجود دارد ناآگاه باشد خود را برتر و بهتر از دیگران می داند وهمین امر، راضی بودن او از خود را در پی خواهد داشت در حالی که انسان موجودی ضعیف است و قرآن نیزاز انسان با صفت ضعف یاد کرده است. خُلِقَ‏ الْإِنْسانُ‏ ضعیفا[3] البته ضعیف بودن انسان به معنی عدم توانایی او دررسیدن به مراتب کمال نیست بلکه بدین معناست که انسان چیزی از خود ندارد و هرچه که هست از خداوند است و اگر نظر لطف الهی نباشد حساب او پاک است. انسان از خود راضی کم کم گناهان خود را فراموش می کند وبه دلیل برتر دانستن خود از دیگران همواره خود را از مشورت با دیگران بی نیاز می بیند و تا جایی پیش می رود که کم کم حتی ممکن است عبادت ها را بی ارزش بداند و در مسیر کمال توقف نماید. با توجه به این که ریشه صفت ازخود راضی بودن،جهل و نادانی انسان است، انسان با تقويت خود شناسي و خداشناسي و فهم این امر که او خود ناچیز است و هرچه هست از آن خداوند است می تواند به مبارزه با این صفت رذیله بپردازد. انسان برای از بین بردن تکبر در وجود خویش باید به وجود خودش نگاهی اندازد و سرآغاز و سرانجام خود را نیک بنگرد تا بدین وسیله به ناچیز بودنش یقین پیدا نماید. همانگونه که در روایت آمده است: قال علی علیه السلام: «عَجِبْتُ لِابْنِ آدَمَ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِیفَةٌ وَ هُوَ قَائِمٌ بَیْنَهُمَا وِعَاءً لِلْغَائِطِ ثُمَّ یَتَکَبَّرُ؛ از فرزند آدم تعجب می کنم که آغاز او نطفه [بدبو] و آخرش مردار [گندیده] و وسط آن دو، ظرفی برای مدفوع است؛ با این حال، تکبر می ورزد!»[4] لذا بر همه ما لازم است که با ابراز بندگی و تعبد در برابر خداوند و مخصوصا از طریق نماز و همچنین سجده کردن بسیار و نهادن بالاترین عضو از بدن یعنی پیشانی بر خاک در کاهش تکبر و خودبرتربینی قدم برداشته و آن را ترک نماییم. پی نوشت ها: [1] ابن منظور، لسان العرب، ، ج ‌5، ص 126 [2] فیض کاشانى،المحجة البیضاء ، ج ‏6، ص 233 [3]نساء (4) آيه28. [4]الشيخ الحر العاملي، وسائل الشيعة، ج 1 ، ص 235 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
uZ8JGoAbCgrjdve3niPpYHF5SWsexL92dhSmjfBv.mp3
5.66M
🔉در آمدی بر کلام جدید 8⃣ ✅ موضوع :ولایت فقیه و رهبری 🎤 استاد حیدری زمان 📅مرداد99 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
⛵️ ⭕️ ⁉️ مثلث برمودا، منطقه اى است از دریاى کارائیب در شرق آمریکا مرکزى که کشور کوبا و هاوانا و دهها جزیره دیگر در نزدیکى آن قرار دارد. در دهه ى پنجاه و شصت قرن بیستم روزنامه ها و مجلات آمریکایى در راستاى سیاست هاى دولت آمریکا، دهها داستان و افسانه پیرامون این مثلث ساختند و آن را منطقه اى اسرارآمیز معرفى کردند که هر موجود زنده اى در این منطقه وارد شود با نیروى ناشناخته اى در کام مرگ فرو خواهد رفت و هر وسیله اى چون هواپیما و کشتى و قایق وارد این منطقه شود توسط نیروى ناشناخته اى منهدم خواهد شد. این داستانها به منظور ایجاد یک پایگاه نظامى مطمئن در نزدیکى کشور کوبا متحد اتحاد جماهیر شوروى در دل قاره آمریکا و پوشش نهادن بر انجام عملیات نظامى و انهدام کشتى ها و هواپیماهاى کوبایى بود. در مثلث برمودا نه جاذبه اى قوى وجود دارد و نه نقاط اسرارآمیز و ناشناخته؛ مثلث برمودا هم اکنون روزانه شاهد عبور و مرور هزارها کشتى و قایق و دیگر ترددها است و هیچ خطر ناشناخته اىآنها را تهددى نمى کند. ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⚡️ 🔹کارما یا کرمه یکی از باورهای ادیان شرقی است. بر اساس این اعتقاد اعمال خوب و بد انسان نتیجه ای دارد که او را به زندگی بعدی در این دنیا می کشاند. باور به کارما با اعتقاد به تناسخ درهم تنیده اند. تناسخ یعنی هر کس پس از مرگ دوباره متولد می شود و با جسمی تازه و هویتی دیگر به این جهان می آید تا نتیجه اعمالش را ببیند. 🔸اعمال و نیت های خوب موجب می شود که فرد در زندگی بعد سالم، زیبا و در خانواده ای مرفه و جامعه ای پیشرفته به دنیا بیاید. در مقابل اعمال و نیت های بد، موجب می شود که فرد در شرایط دردناکی به دنیا بیاید، تا مجازات شود. حتی ممکن است انسان بدکار در زندگی بعدی به صورت حیوانات در آید تا بیشتر رنج بکشد. 🔹 وابستگی نداشتن به زندگی موجب می شود که اعمال ما هیچ کارمایی تولید نکند و فرد به طور کلی از چرخۀ زاد و مرگ (تناسخ) رها شود. بسیاری از فلسفه های شرقی بر اساس رسیدن به رهایی (موکشا) پایه گذاری شده اند. آنها می کوشند به نوعی زندگی بی تعلق دست یابند، تا از این طریق دیگر به این دنیا نیایند و بتوانند به جهان های بالاتر راه یابند. 🔸اعتقاد به کارما و تناسخ برای نظام سرمایه داری غرب بسیار جذاب بوده است. هم از این رو به ترویج آن در جهان دامن زده اند. زیرا بر اساس این اعتقاد مردمی که در کشورهای پیشرفته به دنیا می آیند و یا در خانواده های ثروتمند متولد می شوند و به طور کلی افراد ثروتمند و مرفه در واقع انسان های پاکی بوده اند که در زندگی قبلی بسیار خوب زیسته اند و در این دوره از زندگی پاداش نیکی های شان را دریافت می کنند. 🔹 در مقابل مردمی که در کشورهای فقیر و خانواده های محروم به دنیا می آیند و به طور کلی مردمان بی چاره و ضعیف در حال تجربۀ مجازات بدی های شان در زندگی گذشته هستند. 🔸بنابراین هرچه تبعیض و اختلاف طبقاتی در جامعه دیده می شود، کاملا عادلانه است و هیچ ظلمی در کار نیست. افرادی که از تبعیض و فقر رنج می برند، بهتر است که به فکر رهایی خودشان باشند و به جای مبارزه با ثروتمندان و طبقۀ مرفه جامعه، باید بکوشند تا وابستگی ها به زندگی دنیوی را کاهش دهند و به رهایی برسند. 🔹هم از این رو موضوع کارما در عرفان های کاذب نقش پررنگی پیدا کرده است. نظام سلطه می خواهد مردم را با اعتقاداتی نظیر کارما و تناسخ آشنا کند و مفاهیم ارزشمند خودسازی، وارستگی، عرفان و معنویت را بر شالوده ای سلطه پذیرانه تعریف کند. با وجود چنین باورهایی اقشار خودشان را عامل تبعیض و فقر می دانند و افراد ثروتمند را شایستۀ تقدیس می پندارند. 🔸 کارما با عنوان قانون بازتاب، بومرنگ یا عکس العمل امروزه در جامعه ما شیوع پیدا کرده است. البته بعضی از افراد برای اینکه تعارض میان این باور با اعتقادات مذهبی را از بین ببرند، می گویند همه اعمال در همین زندگی نتیجه و بازتابی خواهد داشت و موضوع تولدها و زندگی های دوباره را مطرح نمی کنند. آنها می خواهند رابطۀ کارما و تناسخ را نادیده بگیرند و به این ترتیب موانع ترویج عرفان کاذب و معنویت سلطه پذیرانه را از میان بردارند. 🔹بی تردید یکی از فرصت هایی که خداوند عادل و حکیم برای دیدن نتایج اعمال قرار داده، همین زندگی دنیاست. اما این تمام واقعیت نیست و بسیاری از افراد ممکن است در این زندگی فرصتی برای دیدن پاداش یا مجازات اعمال شان نداشته باشند. بر پایۀ باورهای دینی معاد مهمترین موقعیت برای پاداش و مجازات اعمال است و پاداشت و مجازات آن جهان با نتایج دنیوی اعمال قابل مقایسه نیست. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سلاله اخلاقی
🦋سلسله مباحث مهدویت🦋 برنامه‌چشم‌‌به‌راه کارشناس برنامه:استادحیدری ساعت : 12:20 دقیقه از رادیو اصفهان ارسال پاسخ به سامانه‌‌300003344
هدایت شده از رادیو اصفهان
Chachm berah 010223.mp3
24.04M
روزهای جمعه و انتظار... انتظار برای ظهور حضرت آقا حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف... چشم به راه علاوه بر بخش‌های متنوع در هر برنامه : با من ورق بزن ،داستانک، مسابقه، گزارش مردمی ، کارشناسی و پله پله تا ظهور، به یک سوال خاص پیرامون مباحث مهدویت می‌پردازد. اما موضوع برنامه امروز: 🔖 اگر امام زمان (عج) مستجاب الدعوه هستند چرا برای ظهور دعا نمی کنند ؟ 🔸 کارشناس: جواد حیدری کارشناس کلام و اعتقادات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات مذهبی 🗓جمعه ۲۳ اردیبهشت 🕰 ۱۲:۰۵
هدایت شده از سلاله اخلاقی
چرا امام زمان علیه‌السلام با اینکه مستجاب‌الدعوه هستند ولی برای ‌ظهور دعا نمی‌کنند؟.mp3
4.15M
❓اجابت دعا برای فرج آقا حجت بن الحسن علیه‌السلام بستگی به چه چیزی دارد؟ الف) اراده‌ خداوند ب) مستجاب الدعوه بودن دعا کننده ج) هر دو مورد 🔰 تاساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. 📱 گزینه صحیح را با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید. 🔆هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزه‌ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می‌کند. @javadheidari110
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ پرســـ❓ــش ⁉️ آیا امام زمان همواره سلامت هستند؟ یا اینکه ممکن است در شرایط فعلی دچار بیماری‌‌هائی نظیر کرونا شوند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ قرآن کریم از زبان رسول‌الله و انبیاء بزرگوار اینگونه نقل می‌کند: ما نیز همانند شما بشر هستیم. قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ(۱۱۰/کهف) قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ (۱۱ /ابراهیم) پس انبیاء و اهل‌بیت و امام زمان با توجه به بشر بودن‌شان ویژگی‌های بشری دارند از جمله بیماری. امام‌زمان -عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- به صورت طبیعی در بین مردمِ دنیا در حال زندگی هستند و بیماری یکی از ویژگی‌های زندگی دنیائی است. همچنین بیماری در بین سایر حضرات معصومین -علیهم‌‌صلوات‌الله- نیز وجود داشته است. 🔸شاهد ما👇 ✨ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند پیامبر قبل از شهادت‌شان بیمار بودند. ✨ مرحوم کلینی در کافی شریف ج ۱، ص ۲۹۶ اینطور می‌فرمایند: پیعمبر در آن بیماری که منجر به شهادت ایشان شد فلان مطلب را فرمودند. ✨ امیرالمؤمنین در جنگ خیبر دچار چشم درد شدند مرحوم مجلسی نقل می‌کند: وقتی پیامبر سراغ امیرالمؤمنین را گرفتند اصحاب گفتند: يا رسول الله ایشان از چشم درد بیمار هستند. ✨ امام صادق نقل می‌کنند: موقعی که بیمار بودند چنین مطلبی را به من فرمودند. 📚کافی شریف، ج۳، ص۲۰۰ 2⃣ بیماری منشأ و علت‌های متفاوتی دارد: 〽️گاهی عامل بیماری عدم رعایت بهداشت فردی است. 〽️گاهی فرد اطلاع ندارد تغذیه‌ی مناسب با مزاجش چیست و همین امر او را مبتلا به بیماری می‌کند. 〽️گاهی بیماری کفاره‌ی گناهان است. ❌قطعا این سه عامل بیماری امام زمان نیست. ✔️ و اما بیماری عوامل دیگری نیز دارد: 〽️گاهی بیماری برای ترفیع درجه است. 〽️گاهی بیماری برای آزمایش و امتحان است. 〽️گاهی بیماری حکمتی از حکمت‌های الهی است. آری امام زمان -عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- به این ۳ علت ممکن است دچار بیماری شوند. 3⃣ بیماری حضرت قطعا بیماری مهلک نیست که جان ایشان را تهدید کند زیرا وجود فیزیکی امام زمان برای اهل ارض و سماء یک امر ضروری است که این عهد الهی است که وجود ایشان را برای ما حفظ کند. ♻️نتیجه اینکه: ✳️ حضرت دچار بیماری می‌شوند اما عامل بیماری‌شان می‌تواند آزمایش، ترفیع درجه و یا مصلحتی از مصالح الهی باشد به همین جهت در روایاتِ متعدد به ما توصیه شده برای حفظ و سلامتی آن حضرت دعا کنیم زیرا دعا در سلامتی ایشان تاثیر دارد و بنا نیست پروردگار عالم امور حضرت را از راه معجزه پیش ببرد. ✳️ بنابراین یکی از راه‌های حفظ حضرت دعا برای سلامتی حضرت هست. ✳️ ان‌شاءالله حضرت در سلامتی باشند و ما نیز با اعمال خود زمینه‌ی رنجش خاطر حضرت را فراهم نکنیم. 🆔 @javadheidari110 ☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ @ramezan_ghasem110
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 ⁉️پرســـ❓ــــش ⁉️طبق اینکه یکی از شئون امامان معصوم، ولایت اجتماعی است؛ در عصر غیبت، رهبری جامعه به عهده‌ی چه کسی است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ مجتهدین، فهم، تفهیم و تفسیر دین در فرهنگ شیعه اینچنین است که در عصر غیبت، عالمان، مجاهدان و مجتهدین وظیفه‌ی فهم و تفسیر دین را بر عهده دارند؛ این بزرگواران احکام دین را بواسطه‌ی ملکه‌ی استنباط، از منابع دینی استنباط کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهند. 2⃣ مجتهدان ولایت تفسیری ندارند اشااره به این نکته ضرورت دارد که هر چند فقها وظیفه‌ی فهم و تفسیر قرآن را بر عهده دارند اما نباید کسی گمان کند که آن بزرگواران ولایت تفسیری دارند بلکه ولایت تفسیری مختص به امامان معصوم است زیرا امام معصوم، به منبع وحی متصل است؛ بنابراین در صورتی‌ که تبیین و یا تفسیری از دین ارائه دهند مردم می‌بایست تعبدا و بدون دلیل آن را بپذیرند. 3⃣ ولایت اجتماعی تعطیل‌بردار نیست طبق حکم عقل و شرع سرپرستی و ولایت اجتماعی هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود. 〽️بنا بر حکم عقل، اگر در جامعه‌‌ای حکومت نباشد آن جامعه دچار آنارشیسم و هرج و مرج می‌شود. 〽️امیرالمومنین (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «انّه لابُدَّ للنّاسِ مِن امِیرٍ بَرٍ اَو فاجِرٍ...؛ مردم به ضرورت، باید حاکمى داشته باشند، نیکوکار باشد و یا بدکار...» 📚نهج‌البلاغه(خطبه۴۰) 🔆تذکر: البته اینجا امیرالمومنین در صدد تایید حاکم فاجر نیستند بلکه در صدد بیان این مطلب هستند که داشتن حاکم فاجر اولی است نسبت به نداشتن حاکم. 4⃣ در عصر غیبت سرپرستیِ جامعه بر عهده‌ی کسی است که حتی‌المقدور در عمل، نزدیک‌ترین فرد به امام باشد که او همان ولایت فقیه است. 5⃣ شرایط ولی‌فقیه ولایت فقیه برای اینکه بتواند تصدی‌گری جامعه را بر عهده بگیرد طبیعتاً می‌بایست شرایطی داشته باشد؛ آن شرایط عبارتند از: ۱) دین‌شناسی: یکی از وظایف حاکم، رهبر و سرپرست جامعه‌‌ی دینی رفع و حل خصومت‌ها، مشکلات و ... است بنابراین برای حل اختلاف او می‌بایست به مسائل دین اسلام آگاهی داشته باشد تا بواسطه‌ی آن بتواند در حین رفع اختلافات و اجرای امور، طبق نظر اسلام عمل کند. ۲) مدیریت: چه بسا فقهای بزرگوار با وجودی که در اوج فقاهت‌اند اما بخاطر اینکه حظّ و بهره‌ای از مدیریت نبرده‌اند طبیعتاً نمی‌توانند سردمدار، پرچمدار و سرپرست جامعه‌ی دینی باشند. ۳) آگاهی به زمان: مسئله‌ی سرپرستی و حکومت، گره خورده با آگاهی به مسائل جامعه، مسائل منطقه، مسائل جهانی است زیرا در غیر این صورت رهبر یک جامعه موفق و میسور نخواهد بود. ۴) عدالت: یکی از وظایف رهبر و مدیر جامعه این است که به حق قضاوت کند، حق را به حق‌دار بدهد و این مهم نیازمند به مقوله‌‌ی عدالت است. ♻️نتیجه اینکه: ❇️ وظیفه‌ی مجتهد، فهم، تفهیم و تفسیر دین است؛ آنها می‌بایست برای فتوای خود دلیل و حجت اقامه کنند و بر اساس آن معارف را در اختیار مردم قرار دهند، همچنین مقلدان آنان می‌بایست طبق حکم عقل، به متخصص (مجتهدان) رجوع کنند؛ ناگفته نماند با وجود اینکه حکم فقیه برای مقلدین‌ آنها حجیت دارد اما تعبد محض ایجاد نمی‌کند زیرا فقهای بزرگوار ولایت تفسیری ندارند. ❇️ در عصر غیبت، ولایت فقیه تا زمانی که شروط مذکور از او زائل نشود رهبری جامعه را بر عهده دارد. @javadheidari110 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 ➠@ramezan_ghasem110
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 پرســـ❓ــــش ⁉️ حاکم و رهبر جامعه، حق تصرف خود را از کجا اخذ می‌کند؟ (حق تصرف حاکم از کجا سرچشمه می‌گیرد؟) پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ ادله‌ی عقلی: طبق قاعده‌ی عقلی کسی اجازه‌ی تصرف در چیزی را دارد که نسبت به آن مِلکیت و مالکیت داشته‌‌باشد. 2⃣ ادله‌ی قرآنی: بنابر آیات قرآن، مالک و حاکم تمام هستی خداست. ✨«إِنِ‌الحكم‌إِلّا‌لله» انعام(۵۷) ✨«اللَّهُ وَلِيُّ» بقره(۲۵۷) ✨«فَاللهُ هُوَ الْوَلِيُّ» شوری(۹) اما در عین حالی که حق‌ تصرف مطلق با خداست خدای سبحان این اذن را به برخی افراد نیز می‌دهد تا آنها حق تصرف داشته‌باشند؛ چنانچه در آیه‌ی ... می‌فرماید: اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم...، 🔆تذکر۱: مصداق اولی‌الامر در آیه ... حضرات معصومین (علیهم‌صلوات‌الله) هستند. 🔅تذکر۲: از این آیه‌ی ... مشروعیت ولایت‌فقیه بطور مستقیم اثبات نمی‌شود بلکه با واسطه اخذ می‌شود. 3⃣ ادله‌ی روایی: طبق روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در مسائل مستحدثه در باب حلال و حرام کسانی که احکام را می‌دانند بر سایرین حاکم‌اند و این مطلب طبق مقبوله‌ی عمربن‌حنظله اینچنین است: و اما الحوادث الواقعه..‌. یعرفون حلالنا و حرامنا 🔅تذکر۱: هر چند در مقبوله‌ی عمربن حنظله مورد سوال، قضاوت است اما حکومت را نیز شامل می‌شود زیرا پاسخ عام است. (العبره بعموم الجواب لا بخصوص السوال) 🔅تذکر۲: بزرگواران مقبوله‌ی عمربن‌حنظله را از جهت سند و دلالت بررسی کنند. ♻️خلاصه اینکه: اعتقاد ما طبق آیات قرآن، منابع روایی و عقل این است که سرچشمه‌ی حق‌ِ تصرف، پروردگارِ عالم است اما خدای سبحان حقِ تصرف در عالم را به برخی افراد داده است. حضرات معصومین نیز اذن رجوع به کسانی که حکم ایشان را می‌دانند صادر کرده است. به این ترتیب که: 〽️طبق قاعده‌ی عقلی تنها مالک می‌تواند در مِلک خود تصرف کند. 〽️طبق ادله‌ی قرآنی مالک و حاکم تمام هستی خداست. 〽️طبق دیگر ادله‌ی قرآنی خدای سبحان تصرف در عالم را به برخی افراد اعطاء می‌کند. 〽️حضرات معصومین (علیهم‌صلوات‌الله) اذن رجوع به کسانی را که حکم‌‌ ایشان را می‌دانند، می‌فهمند و بیان می‌کنند را صادر می‌کنند. ♻️نتیجه اینکه؛ حاکم، مشروعیت خود را از پروردگار عالم اخذ می‌کند ولو اینکه این اخذ با واسطه باشد. @javadheidari110 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 ➠@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا قرآن فقط برای عرب‌ها نازل شده است؟ 🔻پاســـ🖊ــــخِ شبهه توسط🔻 استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ افرادی که شبهه می‌کنند و معتقدند قرآن فقط برای عرب‌ها نازل شده است و برای این ادعای خود به قرآن استناد می‌کنند افراد بیسوادی هستند که نمی‌توانند قرآن را به صورت صحیح ترجمه کنند. 2⃣ قرآن به عربی مبین نازل شده است؛ منظور از عربی مبین فصیح بودن و غیر گنگ بودن قرآن است. 3⃣ اگر عربی بودن به همان معنای اسمی آن یعنی زبان عربی بودن هم باشد از آن نمی‌توان چنین برداشتی کرد و گفت فقط برای عرب‌هاست بلکه زبان عربی بخاطر ویژگی‌های ممتاز زبان‌شناختی که دارد، به عنوان زبان وحی انتخاب شده است طبق آیه‌ی ۱۸۵ سوره‌ی بقره قرآن "هُديً لِلنَّاسِ" است، موجب هدایت جهانیان است نه فقط برای عرب‌ها. ♻️ نتیجه اینکه: قرآن می‌فرماید بر فرض اگر قرآن را بر بعضی غیرعرب‌ها نازل می‌کردیم غیرعرب‌ها به آن ایمان نمی‌آوردند بخاطر اینکه: اولا: عرب‌‌های عصر جاهلیت تعصب داشتند. ثانیا: اگر غیر عربی بود فصاحت نداشت. @javadheidari110@sadat_530_hijazi@ramezan_ghasem110
❌شایعه❌ فیلم شبکه های اجتماعی: عراقی ها در حال مسخره کردن ایرانی ها به خاطر بالا رفتن قیمت روغن در ایران ✅پاسخ✅ @javadheidari110 1️⃣این کلیپ سال گذشته با عنوان «عراقی ها قیمت بالای روغن در عراق را مسخره می کنند» در یوتیوب منتشر گردید. https://b2n.ir/k15470 2️⃣جمله روی تصویر «جیب دهن جیبه، نسوی تشریبه»؛ یعنی: «روغن رو بیار، سوپ درست کنیم» به نظر می‌رسد یک ضرب المثل یا طنز عراقی است و از این جمله یا شعارهای تماشاگران چیزی که به ایران ربط داشته باشد،برداشت نمی‌شود. 3️⃣د‌شمنان دو ملت ایران و عراق از هیچ دروغ، تحریف و ایجاد شبهه و شایعه ای جهت اختلاف افکنی بین دو ملت، ابایی ندارند که هوشیاری بیش از پیش دو ملت را جهت خنثی کردن این دسیسه ها می‌طلبد. ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 پرســـ❓ــــش ⁉️ مردم چه سهمی در مشروعیت‌بخشی به ولایت فقیه دارند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" دو بازو برای تحقق یک حکومت آرمانی دینی و اسلامی لازم است: 1⃣ مشروعیت از جانب الله تبارک و تعالی 2⃣ مقبولیت از جانب مردم یعنی مشروعیت الهی وقتی تحقق خارجی می‌یابد که از طرف مردم مقبولیت داشته‌باشد. ♻️ نتیجه اینکه: اگر مردم روزی رهبری کسی را نپذیرند، آن حاکم حق ندارد حکومت را با زور و اِعمال قدرت ادامه دهد زیرا بکار بردن چنین شیوه‌ای با هدف حکومت دینی که قصدش زمینه‌سازی بیشتر برای بندگی خداست سازگار نیست. بنابراین نقش مردم، نقش محوری مقبولیت و تحقق‌بخشی به مشروعیت الهی است‌. @javadheidari110 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 ➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 پرســـ❓ــش ⁉️چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) در کربلاست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ سفیرسیار و حلقه‌ی وصل بودن چون حضرت عبدالعظیم حسنی(عليه‌السلام ) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد چرا که شیعیان در جای جای خطه اسلامی نمی‌توانستند با هم ارتباط داشته باشند، لذا ایشان حلقه‌ی اتصال بین شیعیان بودند و ائمه ایشان را قبول داشتند. 2⃣ مجاهدت‌های علمی ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه‌اند که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است و این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد. 3⃣ مُحَدِّث بودن امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. مُحَدِّث: محدث کسانی هستند که فن جمع‌آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می‌داند و آن را جمع می‌کند و یا می‌نویسد و یا شاگرد تربیت می‌کند. محدث اصطلاح ویژه‌ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می‌شنود راوی: اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می‌گیرد. راویان حدیث را از محدث می‌شنوند و نقل می‌کنند، لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است. 4⃣امکان‌وجودِ‌چنین‌روایتی‌برای‌سایرامامزادگان ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایات اینچنینی بوده اما به دست ما نرسیده باشد. 5⃣ امامزاده بودن البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(عليه‌السلام ) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که آنان نیز از امامزادگان هستند جنبه علمی‌شان در بین مردم غلبه دارد. 6⃣ به علت شرایط مکانی زمانی ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم ذکر شود. زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (علیه السلام )، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى‌کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند. لذا وقتی برخی شیعیان نزد امام هادی(عليه‌السلام) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید. 7⃣ لزوم پایگاه سازی لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست داشتند، شیعیان گِرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند. ♻️نتیجه اینکه باید توجه داشت که آن ثواب‌ها که برای زیارت عبدالعظیم ذکر شده قابل مقایسه با زیارت ائمه نیست، زیرا امیرالمؤمنین فرمودند:«لا یقاس بال محمد من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا» 📚نهج‌البلاغه خطبه‌ی دوم هیچ کس از این امت را با آل محمد نمی‌توان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمدند با آن‌ها نمی‌توانند برابری کنند. ». از این کلام حضرت به روشنی به دست می‌آید هیچ‌کس نمی‌تواند به مقام ائمه بار یابد و به مقامی معنوی آن حضرات برسد زیرا همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن‌ها هستند. 🆔 @javadheidari110 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 پرســـ❓ــــش ⁉️ولایت فقیه یا وکالت فقیه؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" نظریه‌ی وکالت فقیه به دو دلیل مخدوش است زیرا: 1⃣ یکی از انواع ولایت، ولایت بر مهجورین است که با عناوینی همانند: (مفقود‌الاثر، نابالغ، دیوانه، سفیه می‌آید.) در حالیکه ولایت بر بالغان و رشد یافتگان نیز وجود دارد که اینها یکی از اقسام ولایت‌اند. بنابراین اگر کسی به عنوان ولی‌فقیه سردمداری جامعه‌ای را عهده‌دار شود این بدان معنا نیست که خدای ناکرده مردم مهجور، نابالغ و دیوانه‌اند. 2⃣ عنوان وکالت فقیه، برای ولایت فقیه به دو دلیل تعبیری سست و بی‌اساس است: ۱) وکیل حق ندارد به موکل دستور دهد بلکه این حاکم است که برخلاف وکالت، به مردم امر و نهی می‌کند، بنابراین اگر حاکم وکیل مردم بود نه ولی آنها، باید در انتظار دستور مردم باشد در حالیکه این با روح حاکمیت سازگاری ندارد. ۲) عملِ وکیل، تنها در امور و حیطه‌ای است که موکل معین و مشخص بکند در حالیکه حاکم می‌تواند در جهات مختلفی که به جامعه مرتبط است اظهار نظر و ورود پیدا کند. ۳) وکیل تنها می‌تواند در امور موکلان‌ خودش عمل کند اما حاکم جامعه، حاکم کل جامعه است البته لازم نیست همه‌ی جامعه او را بپذیرفته‌اند بلکه همین‌ که بوسیله‌ی اکثریت انتخاب شده‌باشد، می‌تواند نسبت به آن اقلیتی که ولایت‌اش را نپذیرفته‌اند نیز ولایت داشته‌باشد. به عبارت دیگر حاکم می‌تواند نسبت به اِعمال قدرت مردم، اظهار نظر کند. ♻️نتیجه اینکه: کسانی که تعبیر وکالت فقیه را جایگزین ولایت فقیه کردند گمان‌شان این بوده که چون حاکم دینی، مقبولیت خود را از مردم اخذ می‌کند، ولی‌فقیه نقش وکیل را ایفا می‌کند و نقشی در ولایت و سرپرستی مردم ندارد آنها مدعی شدند اگر ولایت فقیه با عنوان ولایت بر منصب حکومت تکیه بزند، مردم حکم مهجورین را پیدا می‌کنند در حالیکه آنها نمی‌دانند ولایت، منحصر در ولایت بر مهجورین نیست و همچنین اطلاعی از نقش وکیل و موکل ندارند. بنابراین تعبیر صحیح ولایت فقیه است نه وکالت فقیه. @javadheidari110 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 ➠@ramezan_ghasem110